Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni - ebook
Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni - ebook
Książka autora serii "Sami swoi".
Nowele autorstwa Andrzeja Mularczyka poruszają uniwersalną problematykę cierpienia ludzkiego, bólu spowodowanego wojną; nie ominął on nawet tych, którzy nie musieli brać udziału w walkach. Teksty Mularczyka stanowią scenariusze do filmów doskonale kojarzonych przez wielbicieli kinematografii polskiej. „Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni” to także tytuł filmu psychologicznego wyreżyserowanego przez Mieczysława Waśkowskiego w 1971 roku. Tworząc scenariusz, Mularczyk wykorzystał tu historię ojca, podporucznika Józefa Mularczyka, dowódcy 2 Pułku Strzelców Konnych we wrześniu 1939 roku.
Andrzej Mularczyk – pisarz, scenarzysta filmowy, autor słuchowisk radiowych i reportaży. Ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, od lat 50. XX wieku współpracował z Polskim Radiem, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Polskiej Akademii Filmowej. Laureat wielu odznaczeń i wyróżnień, m.in. Diamentowego Mikrofonu (2005), Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010) i Krzyża Komandorskiego Orderu Odrodzenia Polski (2011). W oparciu o scenariusze jego autorstwa powstało około 40 filmów, w tym kultowa trylogia „Sami swoi”, „Nie ma mocnych”, „Kochaj albo rzuć”.
Kategoria: | Reportaże |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-87-26-87863-9 |
Rozmiar pliku: | 394 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Scenariusz filmowy ożywa w obrazie dwukrotnie: po raz pierwszy w wyobraźni autora, drugi raz — na ekranie. Te projekcje nigdy nie są identyczne. Na pierwszym etapie wyobraźnia musi pozwolić zastygnąć w słowach działaniom bohaterów; druga faza — realizacja filmu — to proces uwalniania się od zapisanych słów, powrót do ruchu, obrazu, słowa żywego.
Scenariusz już w zamierzeniu autorskim jest więc brulionem utworu, którego ostateczny kształt zanotowany zostaje na światłoczułej taśmie. Ale w czasach, gdy powieści świadomie pisane są jak bruliony — zapis opowieści filmowej staje się równouprawnioną lekturą. Przedstawia ona inną rzeczywistość niż ta, którą zamknął w obrazie reżyser, mający do dyspozycji aktorów, określone miejsca, konkretne rekwizyty. Daje to szansę, by scenariusz ożył po raz trzeci — w wyobraźni czytelnika.
Zebrane w tym tomie scenariusze i opowieści filmowe łączy wspólny motyw: sprawa wojny, której cień idzie za nami do dziś. Jest ona wciąż nie dokończoną sprawą życia zarówno dawnych żołnierzy, którzy wyruszyli na tę wojnę we wrześniu 1939, jaki i ludzi dziś dorosłych, lecz urodzonych w czasie wojny. Julia-Anna-Genowefa szuka śladów swej przeszłości, by umieć wrócić do teraźniejszości; młody reporter, realizując nie dokończony wątek losu swego ojca, żołnierza Września — dziś wyrusza jakby na swoją wojnę, by w efekcie tej lekcji głębiej zrozumieć sens czasu, w którym wszyscy żyjemy. Bo rozrachunek z wojną — to także odnalezienie sensu swej postawy w dniu dzisiejszym, w którym wciąż „jeszcze słychać śpiew i rżenie koni“.