Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
11 lipca 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
110,00

Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej. Planowanie i zarządzanie ryzykiem - ebook

W publikacji autor omówił rolę i wpływ przepisów o kontroli zarządczej na rachunkowość budżetową. Skoncentrował się na dwóch procesach kontroli zarządczej: planowaniu (wyznaczaniu celów) oraz zarządzaniu ryzykiem. Są to jednocześnie procesy zarządcze najobszerniej opisane standardami kontroli zarządczej i uznane przez ustawodawcę za fundamentalne.

W opracowaniu czytelnik znajdzie analizę zagadnień takich jak:
• mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia;
• zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych;
• ryzyko w stosowaniu klasyfikacji budżetowej.

Opracowanie zainteresuje ekonomistów, księgowych i menedżerów zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych, a także adwokatów, radców prawnych i sędziów w zakresie omawianej problematyki.

Spis treści

Wykaz skrótów  | str. 11

Wstęp  | str. 13

 

Rozdział 1

Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych  | str. 17

1.1. Geneza kontroli zarządczej i jej finansowy aspekt  | str. 17

1.1.1. Inspiracja biznesowymi praktykami w zakresie kontroli i ich implementacja w sektorze publicznym  | str. 17

1.1.2. Kontrola zarządcza jako konsekwencja członkostwa Polski w Unii Europejskiej  | str. 21

1.1.3. Od publicznej wewnętrznej kontroli finansowej do publicznej kontroli wewnętrznej  | str. 23

1.1.4. Model publicznej wewnętrznej kontroli finansowej  | str. 25

1.1.5. Zastąpienie kontroli finansowej kontrolą zarządczą  | str. 31

1.1.6. Różnorodność w rozumieniu pojęcia kontroli zarządczej  | str. 33

1.2. Kontrola zarządcza jako norma prawna obowiązująca od 2010 r.  | str. 36

1.2.1. Kontrola zarządcza jako model zarządzania  | str. 36

1.2.2. Standardy kontroli zarządczej jako standardy zarządzania  | str. 39

1.3. Poziomy zarządzania w administracji a poziomy kontroli zarządczej  | str. 43

1.3.1. Menedżeryzm w kontroli zarządczej a szczeble zarządzania w sektorze publicznym  | str. 43

1.3.2. Dwupoziomowość kontroli zarządczej a wielopoziomowość struktury instytucjonalnej w administracji publicznej  | str. 45

 

Rozdział 2

Charakterystyka rachunkowości budżetowej i jej relacje z kontrolą zarządczą  | str. 54

2.1. Potrzeby informacyjne jako determinanta rozwoju rachunkowości  | str. 54

2.2. Rachunkowość jako system informacyjny jednostki  | str. 60

2.3. System rachunkowości budżetowej  | str. 69

2.3.1. Hierarchiczna struktura rachunkowości budżetowej  | str. 69

2.3.2. Zakres oczekiwanych informacji w rachunkowości budżetowej  | str. 77

2.4. Dualizm relacji rachunkowości budżetowej i kontroli zarządczej  | str. 81

2.4.1. Rachunkowość budżetowa jako przedmiot kontroli zarządczej  | str. 81

2.4.2. Rachunkowość budżetowa jako podmiot kontroli zarządczej  | str. 88

 

Rozdział 3

Cele rachunkowości budżetowej i pomiar ich osiągnięcia  | str. 92

3.1. Planowanie jako proces wyznaczania celów i zadań oraz kontrola ich wykonania  | str. 92

3.1.1. Relacje celów i zadań w planowaniu  | str. 92

3.1.2. Cele zewnętrzne i wewnętrzne jednostki sektora finansów publicznych  | str. 96

3.1.3. Planowanie operacyjne a wzmocnienie akcentu na rezultaty  | str. 101

3.2. Cele działów finansowo-księgowych w jednostkach budżetowych  | str. 105

3.2.1. Wiarygodność sprawozdań jako wspólny cel kontroli zarządczej i rachunkowości  | str. 105

3.2.2. Użyteczność jako najważniejsza cecha sprawozdania  | str. 112

3.2.3. Mierniki celów rachunkowości budżetowej oraz monitorowanie stopnia ich osiągnięcia  | str. 123

3.2.4. Praktyka formułowania celów w zakresie rachunkowości budżetowej  | str. 127

 

Rozdział 4

Ryzyko w rachunkowości budżetowej na przykładzie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str. 146

4.1. Proces zarządzania ryzykiem w modelu kontroli zarządczej  | str. 146

4.2. Zarządzanie ryzykiem w obszarze zapewnienia wiarygodności sprawozdań budżetowych  | str. 148

4.2.1. Założenia metodyczne oceny ryzyk i reakcji na nie  | str. 148

Punktowa ocena ryzyka i „apetyt na ryzyko”  | str. 148

Właściciele ryzyk  | str. 150

Reakcja na ryzyko  | str. 151

4.2.2. Cel komórki rachunkowości budżetowej oraz identyfikacja ryzyk związanych z jego osiągnięciem  | str. 154

Formułowanie mierzalnego celu komórki finansowo-księgowej  | str. 154

Identyfikacja ryzyk związanych z osiągnięciem celu komórki finansowo-księgowej  | str. 155

4.2.3. Ocena ryzyk dla wiarygodności sprawozdań budżetowych i reakcje na nie w zakresie stosowania klasyfikacji budżetowej  | str. 158

Analiza ryzyka R1  | str. 158

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 161

Analiza ryzyka R2  | str. 164

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 166

Analiza ryzyka R3  | str. 170

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 172

Analiza ryzyka R4, R5 i R6  | str. 176

Analiza ryzyka R7  | str. 183

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 189

Analiza ryzyka R8  | str. 190

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 191

Analiza ryzyka R9  | str. 191

Propozycja reakcji na ryzyko  | str. 192

4.2.4. Wnioski w zakresie zarządzania ryzykiem w obszarze rachunkowości budżetowej  | str. 193

Wnioski w zakresie metodyki  | str. 193

Wnioski w zakresie ryzyka dla wiarygodności sprawozdań budżetowych na pierwszym poziomie kontroli zarządczej  | str. 197

 

Rozdział 5

Niedoskonałości klasyfikacji budżetowej wpływające na użyteczność sprawozdań budżetowych  | str. 199

5.1. Konstrukcja prawna klasyfikacji budżetowej  | str. 199

5.1.1. Koncepcyjne założenia klasyfikacji budżetowej jako przyczyna niejednoznaczności przepisów  | str. 199

5.1.2. Zmiany koncepcyjne w zakresie rozdziałów klasyfikacji budżetowej w celu zwiększenia użyteczności dla jednostek samorządu terytorialnego  | str. 208

5.1.3. Kryteria tworzenia paragrafów klasyfikacji budżetowej jako źródło ryzyka  | str. 214

5.2. Niejednolitość interpretacyjna i możliwości jej eliminacji  | str. 218

5.2.1. Wewnętrzna sprzeczność interpretacji Ministerstwa Finansów  | str. 218

5.2.2. Przykład opłat dystrybucyjno-przesyłowych  | str. 218

5.2.3. Przykład abonamentu RTV – sprzeczność interpretacji z interpretowanym przepisem  | str. 220

5.2.4. Współpraca między interpretatorami  | str. 224

5.2.5. Zwiększenie dostępności (w tym wyszukiwalności) interpretacji  | str. 225

 

Zakończenie  | str. 227

Bibliografia  | str. 235

Akty prawne  | str. 241

Komunikaty  | str. 243

Interpretacje i korespondencja z nimi związana  | str. 245

Pozostałe źródła  | str. 247

Wykaz rysunków  | str. 249

Wykaz tabel  | str. 251

Aneks. Porównanie struktury standardów COSO i INTOSAI GOV 9100 ze strukturą polskich standardów kontroli finansowej i zarządczej  | str. 253

 

 

Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8286-791-6
Rozmiar pliku: 2,9 MB

BESTSELLERY

Kategorie: