Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Listy Apostoła Pawła do Rzymian i Galacjan - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
8 października 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Listy Apostoła Pawła do Rzymian i Galacjan - ebook

Tłumaczenie Listu do Rzymian zgodnie z myślą Apostoła Pawła, wprowadza wiele zmian w porównaniu ze znanymi nam przekładami Pisma Świętego. Dosłowne przetłumaczenie tylko danych słów, z greki na polski, bez zrozumienia myśli autora listu, prowadzi do nowej teologii, wręcz sprzecznej z zasadami wyznawanymi przez kościół pierwotny.

Kategoria: Nauki społeczne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8351-763-6
Rozmiar pliku: 970 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Tłumaczenie Listu do Rzymian i Galacjan, jest skoncentrowane na oddaniu właściwej myśli ap. Pawła. Niezrozumienie myśli Pawła wprowadziło zamieszanie, w takich słowach jak „wiara”, „Prawo” czy „usprawiedliwienie”, które w listach Pawła ma kilka znaczeń, tłumacze nie odróżniają ich od siebie, wstawienie wszędzie tego samego słowa „prawo” czy „wiara” zmienia przesłanie Pawła. Słowo „usprawiedliwienie” w tłumaczeniach koncentruje się na nas, a nie na Bogu. On jest sprawiedliwością, z której korzystamy. Gdzie co wstawić, trzeba mieć wyczucie, dar proroczy, inspirację Ducha, bo w wielu miejscach bardzo trudno jednoznacznie stwierdzić, że właśnie takie tłumaczenie jest poprawne. Kolejnym kontrowersyjnym słowem jest „duch” i nie wiadomo czy chodzi o Ducha Świętego, czy o naszego ducha. Ja również robię to jedynie na wyczucie, bo w wielu miejscach nie da się tego odgadnąć z kontekstu.

SŁOWO „WIARA”

W oryginale nie ma spółgłoski „w”. W większości tłumaczeń wstawiono „w” do tekstu, co daje nam: „z wiary w Chrystusa” a winno być: „z wiary Jezusa” tłumacze Biblii dodali „w” aby dostosować do języka polskiego. Nie można mieć o to pretensji, bo nie wyłapano myśli Pawła. Wydawało im się, że „wiara Jezusa” jest błędem. To zmieniło sens, także w innych miejscach: Rzym 3,22; Gal.2,16,20,22; Filip. 3,9; Efez. 3,12; Obj.2,13.

.

Ale greckie słowo „pistes”, które można tłumaczyć jako „wiara” lub „wierność” różni się diametralnie, od siebie, bo wiara nie wymaga czynów, a wierność oparta jest na czynach. Rozumie tę poprawkę tłumaczy Nowego Przymierza, którzy poprawili większość błędnego oddania słów „wiara Jezusa” zamiast „wiara w Jezusa”. Tylko aby właściwie przetłumaczyć tekst, nie wystarczy przełożyć znaczenie z greckiego na polski, to może zrobić każdy nieznający greki, za pomocą słownika, trzeba uchwycić myśl Pawła, błędne tłumaczenie słowo w słowo, doprowadziło do zamieszania, i wydaje się, że Paweł sobie przeczy.

Gal.3,11

„(11): Jest rzeczą zrozumiałą, że nikt nie doznaje usprawiedliwienia u Boga przez Prawo, ponieważ napisano: Sprawiedliwy żyć będzie dzięki wierze. ”.

Rzym.2,13

(13): Nie ci bowiem są sprawiedliwi u Boga, którzy przysłuchują się Prawu, lecz ci, którzy je wypełniają, ci będą usprawiedliwieni.

Czy zatem usprawiedliwienie jest z wiary, czy z wypełnienia prawa? To nie Paweł sobie zaprzeczył, ale tłumacze, ponieważ zły dobór słów zmienił sens. Tworzy inną myśl, nie taką, jaką podał autor. Słowo „usprawiedliwiony” jest w wielu miejscach, odbierane jako „zbawiony” ale to słowo ma jeszcze inne znaczenie „być sprawiedliwym”, czyli być uczciwym, żyć zgodnie z przykazaniami. Zbawienie daje Bóg, a nie nasza własna sprawiedliwość, z Biblii występuje jedno i drugie, mieszanie tego samego słowa, miesza czytelnikowi w głowie. Byś sprawiedliwym nie oznacza być bezgrzesznym, ale otrzymać sprawiedliwość od Boga, oznacza zbawienie, bezgrzeszność. Wróćmy do słowa „wiara”. Czy zatem mamy mieć wiarę Jezusa? Nie wiem, czy ktokolwiek osiągnął wiarę Jezusa, czy wierność Jezusa? Wierność znaczy posłuszeństwo Ojcu Niebios, ono doprowadziło go do zbawienia ludzkości. Jezus poszedł na krzyż, dzięki temu, że okazał się we wszystkim posłuszny i wierny Ojcu. Dzięki wierności Jezusa mamy zbawienie. To nie wiara Jezusa nas zbawia, ani wiara w Jezusa.

Hebr.5,8—9

I chociaż był Synem, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał, A osiągnąwszy pełnię doskonałości, stał się dla wszystkich, którzy mu są posłuszni, sprawcą zbawienia wiecznego.

Wzorem dla nas jest nie wiara Jezusa, której nie osiągniemy, ale wierność Jezusa, która jest dla nas wzorem. Ale teraz gdzie w zdaniu, wstawić słowo „wierność” a gdzie „wiara”? Tu przydałby się autor listu do Rzymian. Tłumacze poplątali oba słowa ze sobą. Biorę na wyczucie, gdzie zgadza się z kontekstem, by wstawić słowo „wiara”. Poprzez taką zmianę, spojrzymy na list z całkiem innej strony. Pojawi się nam zrozumiały obraz.

Przykład

List do Rzymian 1, 17—18

(17) bo jest w niej (ewangelii) objawiona sprawiedliwość Boża, z wiary do wiary, jak napisano: Sprawiedliwy zaś będzie żył z wiary. (17) Objawia ona sprawiedliwość Boga, pochodzącą z wiary i prowadzącą do wiary, — (Przekł. Liter.) (18) Gniew Boży z nieba objawia się bowiem przeciw wszelkiej bezbożności i niesprawiedliwości ludzi, którzy w niesprawiedliwości tłumią prawdę.

Poprawnie

Bo jest w niej objawiona sprawiedliwość Boża, pochodząca z wiary i prowadząca do wierności. Gniew Boży z nieba objawia się bowiem przeciw wszelkiej bezbożności i niesprawiedliwości ludzi, którzy w niesprawiedliwości tłumią prawdę.

Wszędzie w Nowym Testamencie tłumacze wstawiają jedno słowo „wiara”. Zbawieni jesteśmy przez wiarę, bo nikt z nas nie widział, jak Jezus umierał na krzyżu, przyjmujemy to wiarą, ale żyć mamy wiernością. Czy zatem powinno być „sprawiedliwy mój w wiary żyć będzie, czy sprawiedliwy mój z wierności żyć będzie?”. Kolejny tekst mówi: „z wiary w wiarę” co to znaczy?, konia z rzędem temu co to odgadnie. Sens ma, kiedy jedno ze słów wiara zamienimy na słowo wierność. Z wiary do wierności”, ponieważ „z wiary do wiary” nie ma sensu, jeśli mamy wiarę, to mamy wiarę, jest niezrozumiałe. Jeżeli uwierzymy, stajemy się wierni. Apostoł cytuje z księgi Habakuka. Jak tam zostało to oddane?

Hab.2,4

(4): Oto zginie ten, co jest ducha nieprawego, a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności”.

Następne zdanie mówi o bezbożności i niesprawiedliwości, więc nie dotyczy słowa „wiara” tylko „wierność”, niesprawiedliwość i niewierność dotyczą naszej postawy, zachowania. Wiara to tylko zaufanie, przyjęta umysłem. Wierzę w Boga, i nic nie mogę z tym zrobić. Wierność wymaga posłuszeństwa Bogu. Zbawienie mamy z wiary, ale żyć musimy wiernością.

Przykład

Obj.2,13 mówi: „Wiary mojej się nie zaparłeś” Winno być: „Wierności dla mnie się nie zaparłeś”

Tradycyjne tłumaczenie sugeruje, że Bóg ma wiarę, a ty się jej nie zapierasz. Dokładnie jest odwrotnie, to człowiek ma być wiernym. Tłumaczenie musi też patrzeć poglądami tamtych czasów, podciąganie tekstów do współczesnych nauk kościelnych, jest fałszowaniem Biblii, zwłaszcza kiedy Biblia mówi coś przeciwnego do doktryny kościelnej. Kiedy porównamy oryginał grecki z dostępnymi tłumaczeniami, możemy zauważyć, jak wiele słów zostało dodanych do tłumaczeń, których nie ma w oryginale, to nie jest błąd, ani złośliwość, bo czytelnik musi zrozumieć, co czyta, aby zbudować zdanie po polsku, trzeba dołożyć nowe słowa, zgodne z myślą autora, i tu zaczynają się schody, co autor miał na myśli. Zły dobór słów stworzy nową teorię, myśl, której nie zamierzał podawać apostoł Paweł. Niech mi Pan wybaczy, w momentach, w których ja też nie trafiłem w odpowiednie słowa.

KOMENTARZE

Nie jestem zwolennikiem komentarzy w samej Biblii, jest to mieszanie ludzkich poglądów, z natchnionym Słowem, sugerowanie czytelnikowi jak ma myśleć. Komentarze mogą być osobną książką, nie w Biblii, jest ona na tyle zrozumiała, że nie potrzebuje wyjaśnień, a daty i wydarzenia historyczne, zawsze można znaleźć w Internecie. Szczególnie w Księdze Apokalipsy Jana, która jest księgą symboli, i obecnie jest dziesiątki różnych poglądów co do znaczenia danego symbolu. Widać to jak na dłoni, jakie poglądy ma komentator, a czytelnik ma iść jego tokiem myślenia. Nie mieszajcie natchnionego Słowa z ludzką wyobraźnią.

NUMERACJA

Zachowano numery rozdziałów zgodnie z przyjętym zwyczajem, w formie akapitów, by nie przeszkadzało w czytaniu. Przypomnę, że oryginalny list nie miał podziału na wiersze i rozdziały, zrobiono to w średniowieczu, dla łatwiejszego znalezienia danego fragmentu. W oficjalnej numeracji jest za dużo wierszy, to bardziej przeszkadza w czytaniu, niż pomaga. Bywa, że nowy werset zaczyna się w połowie zdania, albo rozdziela ta samą myśl.

.

TŁUMACZENIE

Tłumaczenie tekstów z języka greckiego

— CZESŁAW CZYŻ

.

Tczew - Październik -2023Rozdział 1

(1) Paweł sługa Jezusa Chrystusa, powołany apostoł, który jest oddzielony do Bożej dobrej nowiny, która została wcześniej ogłoszona przez Jego proroków w Piśmie Świętym o Jego Synu, który według ciała pojawił się z nasienia Dawida.

(4), Który został ustanowiony Synem Boga w mocy Ducha Świętego, przez powstanie z martwych Jezusa Chrystusa naszego Pana. Przez którego, otrzymaliśmy łaskę i posłannictwo, prowadząc wszystkie narody do posłuszeństwa i wierności dla jego imienia. Wśród których jesteście i wy, powołani dla Jezusa Chrystusa.

(7) Wszystkim będącym w Rzymie, którzy miłują Boga, których powołał jako świętych, łaska wam i pokój od Boga Ojca naszego, oraz Pana Jezusa Chrystusa. Na początku chcę podziękować mojemu Bogu przez Jezusa, za was wszystkich, że wierność wasza jest ogłaszana na całym świecie.

(9) Bóg jest mi świadkiem, ten Bóg, któremu służę w moim duchu, zgodnie z ewangelią jego Syna, że już od dawna nieustannie wspominam was w moich modlitwach, abym miał sposobność przyjść do was. Pragnę was zobaczyć, abyście mogli zostać ubogaceni moim darem łaski. Aby wspólnie zostać zbudowanymi zarówno wiarą waszą, jak i moją.

(13) Chcę abyście wiedzieli bracia, że wielokrotnie chciałem przyjść do was, ale zostałem powstrzymany aż do tej pory, by zebrać owoc u was, jak to jest pośród pozostałych narodów. Winny to jestem zarówno grekom jak i cudzoziemcom, tym mądrym jak i bezmyślnym. Tak i wam chce ochoczo zwiastować dobrą nowinę.

(16) Nie wstydzę się dobrej nowiny, o mocy Chrystusa. Jest ona bowiem dla zbawienia każdemu, który uwierzy, zarówno Judejczykowi jak i Grekowi. Sprawiedliwość Boga w niej bywa objawiona, z wiary w wierność, jak napisano: Sprawiedliwy mój z wierności żyć będzie. Gniew Boga z Nieba się objawia, przeciwko wszelkiej bezbożności i niesprawiedliwości ludzi, którzy zatrzymują prawdę, poprzez bezprawie.

(19) Dlatego, że rozeznanie Boga jest pośród nich widoczne, bo Bóg dał im to rozeznanie. Bo chociaż jest niewidzialny, ale czyny Jego są zauważalne od czasu stworzenia świata, dotyczy o Jego mocy i boskości, tak że nie mają nic na swoją obronę. Dlatego, że poznawszy Boga, nie oddali chwały Bogu, ale zdegradowali się w swoich rozważaniach, a ich nierozumne serce zostało pogrążone w ciemnościach.

(22) Chcieli być mądrymi, a stali się nierozumni, bo zamienili chwałę niezniszczalnego Boga, na oddawanie czci wizerunkom zniszczalnego człowieka, ptaków, czworonogów i pełzających płazów. Dlatego wydał ich Bóg na pożądliwości ich serc ku nieczystości. Aby znieważali ciała między sobą. Ci, co zamienili prawdę Boga w kłamstwo, oddawali cześć i służyli stworzeniu, wbrew temu, który wszystko stworzył, który jest błogosławiony na wieki. Amen

(23) Przez to wydał ich Bóg ku zmysłowości, zarówno ich kobiety, zamieniły zgodne z naturą współżycie, na te wbrew naturze. Kobiety zapałały pragnieniem, jedne ku drugim. Podobnie także mężczyźni, odrzucili zgodne z naturą współżycie z kobietami. Mężczyźni z mężczyznami, sprawując bezwstyd, odbiorą na samych sobie za to zapłatę, która im się należy za ich zwiedzenie.

(28), A że nie mieli ochoty poznać Boga, wydał ich Bóg na pastwę ich umysłu, by czynili co niestosowne. Tacy są napełnieni, każdą niesprawiedliwością, nierządem, niegodziwością, chciwością, złością, zawiścią, morderstwem, kłótnią, oszustwem, obmową, złośliwością, plotkarstwem. Oszczercy nienawidzący Boga, zuchwali, pyszni, wynalazcy zła, rodzicom nieposłuszni, zdradzieccy, pozbawieni serca, nieprzejednani, niemiłosierni. Chociaż poznali zarządzenie Boga, że, ci co takie rzeczy robią, godni są śmierci. Nie tylko sami je czynią, ale i zgadzają się z tymi, co takie rzeczy czynią.Rozdział 2

(1) Nie obronisz się człowieku, ty, który sądzisz, bo ty będąc sędzią innego, siebie nie osądzasz, chociaż te same rzeczy czynisz. Wiemy zaś, że wyrok Boga jest słuszny dla tych, co to czynią. A jeśli ty takie rzeczy robisz, myślisz, że ujdziesz kary? Jeżeli lekceważysz bogactwo dobroci Jego i cierpliwość i powściągliwość, czy nie rozumiesz, że dobroć Boża do opamiętania cię prowadzi?.

(5) Jeżeli zatwardzasz serce swoje, i czynisz je niezdolnym do skruchy, gromadzisz sobie gniew na dzień gniewu i czasu objawienia się sprawiedliwego sądu Boga, który odda każdemu według uczynków jego. Tym którzy są w wytrwałości i dobrych czynach, da niezniszczalną chwałę i zaszczyt, i życie wieczne. Tym nieszczerym i nieposłusznym prawdzie, co ulegają niesprawiedliwości, ukaże swoje wzburzenie i gniew. Przyjdzie ucisk i udręka na każdego człowieka czyniącego zło, zarówno na Judejczyka jak i na Greka.

(10) Chwała zaś i szacunek i pokój każdemu czyniącemu dobro, zarówno Judejczykowi jak i Grekowi. U Boga nie ma stronniczości. Ci, co bez prawa zgrzeszyli, bez prawa zginą, a ci, co w prawie zgrzeszyli, przez prawo będą sądzeni. Nie słuchacze prawa moralnego są przed Bogiem sprawiedliwi, ale wykonujący prawo moralne, będą uznani za sprawiedliwych.

(14) Narody co nie poznały prawa moralnego, naturalnie wykonują to co Tora nakazuje, chociaż nie znają Tory, sami dla siebie są prawem. Wskazują, że czyny prawa moralnego zapisane są w ich sercach, świadczy o tym ich sumienie, pomiędzy sobą oskarżają się i biorą w obronę. Będzie to w dniu kiedy, osądzi Bóg ukryte sprawy według ewangelii mojej, przez Jezusa Pomazańca.

(17) Ty Judejczyk z nazwy, który polegasz na Torze (Prawie Mojżeszowym) i chlubisz się Bogiem. Ty, który znasz Bożą wolę, który jesteś nauczony Tory, uznajesz się za przewodnika niewidomych, światłem w ciemności, wychowawcą nierozsądnych, nauczycielem niemowląt, mając ukształtowaną wiedzę, co jest właściwe w Torze, uczysz innych, a siebie nie pouczasz, głosisz by nie kradziono, a sam kradniesz. Mówisz: „nie cudzołóż” a sam cudzołożysz, brzydzisz się bożkami, a dopuszczasz bałwochwalstwo. Ty, który chlubisz się Torą, przez łamanie Tory znieważasz Boga.

(24) jak napisano: „Imię Boga z waszego powodu jest spotwarzane między poganami”. Obrzezanie jest pomocne, jeżeli wykonujesz nakazy Tory, jeżeli zaś jesteś przestępcą prawa moralnego. Twoje obrzezanie staje się nieobrzezaniem. Jeżeli ten, co jest nieobrzezany, strzeże przepisów Tory, to czy jego nieobrzezanie nie zostanie mu policzone jak obrzezanie?

(27) Nieobrzezaniec, co przestrzega prawa moralnego, będzie sądził ciebie, zgodnie z przepisem obrzezania, jako przestępcę Tory. Nieważne jest obrzezanie, które jest widoczne u Judejczyka na ciele ludzkim, ale ten jest ukrytym żydem, co ma obrzezane serce przez Ducha, nie według litery, taki jest chlubą nie u ludzi, ale u Boga.Rozdział.3

(1) Jaką zatem przewagę ma Judejczyk, i jaki pożytek z obrzezania? Przeważający w każdym względzie. Im to powierzone zostały słowa Boga. Co z tego, że niektórzy nie uwierzyli, czy ich niewierność niweczy wierność Boga? Nie! Okazuje się, że Bóg jest prawdomówny, a każdy człowiek jest kłamcą. Jak napisano: „Obyś został uznany za sprawiedliwego w słowach swoich, i zwyciężył, kiedy będziesz sądzony”.

(5) Powiem po ludzku, jeżeli nasza niesprawiedliwość jest kontrastem sprawiedliwości Bożej, czy powiemy, że Bóg jest niesprawiedliwy, jak wywiera gniew? Nie! Bo niby jak inaczej miałby Bóg sądzić świat?. Jeżeli prawda Boga przez moje kłamstwo jest bardziej widoczna, i ukazuje Jego chwalę, to czy ja jako grzesznik powinienem być sądzony? Jak to mówią niektórzy, „czyńmy zło, aby wyszło to na dobre”, ale czy wyrok dla takich nie jest słuszny?

(9) Czym więc przewyższamy, skoro już wcześniej oskarżyliśmy zarówno Judejczyków jak i Greków, że są grzesznikami. Jak to napisano: „nie ma ani jednego sprawiedliwego”. Nikt nie rozumie, nikt nie szuka Boga, wszyscy upadli, stali się bezużyteczni, ani jeden nie czyni dobra. Grobem otwartym jest ich gardło, językami mówią podstępnie, jad żmii jest pod ich wargami. Usta ich są pełne przekleństwa i gorzkości. Ich stopy są prędkie do przelania krwi. Zniszczenie i nędza jest na ich drogach, a drogi pokoju nie poznali. Nie ma bojaźni Bożej w ich oczach.

(19) Wiemy zaś, co Tora (Prawo Mojżeszowe) mówi, do tych, co są pod tego prawa, aby wszystkie usta zostały zamknięte i cały świat podlegał sądowi. Z przepisów Tory nie będzie usprawiedliwiony nikt przed Nim, bo Tora prowadzi do poznania grzechu. Teraz zaś bez Prawa Mojżeszowego (Tory), objawiła się sprawiedliwość Boga, o której mówiła Tora i prorocy. Sprawiedliwość Boga dana wszystkim wierzącym, bez segregacji poprzez wierność Jezusa Namaszczonego.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: