Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

On the Phenomenon of Visual Arts and the Meanders of Their Preservation - ebook

Rok wydania:
2020
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
119,00

On the Phenomenon of Visual Arts and the Meanders of Their Preservation - ebook

Autorka w sposób barwny i sugestywny opowiada o sztuce wizualnej utrzymując jednocześnie rygory opracowania naukowego. Przedstawia ponadczasowość sztuki identyfikując ją według najnowszych metod analityki instrumentalnej, badań historycznych, przedstawia analizę zmiany postaci dzieł w procesie konserwacji.

Kategoria: Sztuka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-21599-6
Rozmiar pliku: 16 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

INTRODUCTION

THE PHENOMENON OF VISUAL ARTS, constantly present since the dawn of human civilisation, is one of the greatest mysteries of humanity. This legacy, still studied in many fields of heritage science, is aesthetically attractive and thus arouses social interest. Importantly, it embodies the constant creativity of man, exists despite the decline of cultures and civilisations, against many pitfalls and dramatic events in history. The mysterious phenomenon is renewed in each generation but, although it is eternal, its works erode over time. The motto of this volume, taken from the poetry of Wisława Szymborska, clearly denotes the phenomenon of passing.

The description of visual arts is hampered by the necessity to translate all the visible and felt experiences into text and language. Thus, visual arts (Latin videre ‘to see’) will be presented in an outline, from the oldest forms to the present day, according to the current terminology. Updating becomes necessary here, as well as the broader understanding of the heritage of culture presented in this book.

Visual arts have been and are an everyday inspiration and source of fascination, as well as a valuable element of the heritage of culture, both tangible and intangible as well as digital. The role of the heritage of culture, including visual arts, against the logic of survival characteristic of the human species, diminished in the Anthropocene, the epoch of man and the industrialisation of the Earth lasting for about 200 years, which has rapidly been changing and destroying our planet. The heritage of culture was not fully appreciated due to the dominance of industry and the natural sciences. As a result, also its values were not sufficiently protected, and there emerged the risk of ‘white spots’ and gaps in the endurance of human achievement. Numerous communities have taken steps to reverse these sinister trends. The arguments for the continuity of human civilisation, which generally needs to be appreciated, understood and protected, are now taken into account.

Thousands of human hands used as stencils, surrounded by coloured earthen clay paint are present in Palaeolithic rock painting on all continents; here, in the Cueva de Manos (Cave of the Hands) in the province of Santa Cruz, Patagonia, Argentina

Visual arts have existed ‘since always’, from the very beginning of mankind, and they continuously accompany humanity. Decoration of the body fostered the birth of the consciousness of the Palaeolithic man and the images of hands in grottos around the world had a similar significance. This kind of prehistoric ‘self-portraits’ of unknown character emphasises the importance of hands as a human natural evolutionary tool to contemporary recipients, whereas among the prehistoric creators of paintings, engravings, and sculptures it enhanced the understanding of the nature of the world.

Visual arts have accompanied man for nearly one hundred thousand years, although in the Palaeolithic version of art, in the Altamira grotto, paintings were discovered only a little over a hundred years ago, in 1868 (!) and only many years later did they become recognised as one of the most valuable evidences of civilisation. It is believed that Palaeolithic art conveys messages that may be naturalistic or allegorical in nature, both of which are of concern to contemporary researchers. Prehistoric art turned out to not only mimetically depict the world but also to define it and discover its complexity, which had been forgotten for millennia. It also amazes with the thematic breadth and the search for a reflection of movement, which researchers interpret as a forerunner of cinematography, where animal movement can be considered the earliest attempts to pre-sent an animation that ended with the invention of the cinema camera.

Visual arts are ‘everywhere’. Only thanks to many new discoveries in the 21st century it is known that the prehistoric man created similar forms of art in grottos and on rocks on all continents. Till today, their location, origin and forms remain sometimes an unresolved mystery, as in the case of the monumental statues on Easter Island. Thanks to the Internet, television, and radio the knowledge about art forms reaches an audience wider than ever before. It may be argued that the access to visual arts, initiated in collections and museums in the 18th century, is now democratised thanks to the mass media. Art, once contemporary for the generations of its creators, after a long time becomes a valuable heritage of culture for its recipients. Such a message, experienced at different levels of reception, can keep the visual arts phenomena in a state of natural timeless connection. Hence the suggestion that the changes in access to visual arts that favour the popularisation of their perception in a quantitative sense are followed by the potential possibility of understanding and empathising with them, which consequently leads to qualitative changes, such as the pleasure of communing with art and participating in the protection of its heritage.

Moai Rano Raraku, a fragment of a group of mysterious statues on Easter Island

The design of this book is based on the assumption that the presented considerations are intended to shed new light on the understanding of the condition of and research into visual arts, as well as to discuss their preservation and conservation in the spirit of heritage science, a field of study involving humanities, science and natural sciences.

The subsequent chapters of this study address the issues concerning the phenomenon of visual arts and their preservation. The first chapter presents the concepts and definitions as well as an outline of visual arts. Reflections on philosophy in search of ‘the truth of art’ as well as on what constitutes preservation in the future sense play an important role. The sense of preserving the heritage of visual arts and its elements inextricably linked with history, humanities and natural sciences is being revised in accordance with the transdisciplinary modern theory of conservation-restoration-reconstruction. In the second chapter, in line with the axiom that art is one of the greatest ideas that have shaped the world, the theme of the imaginary of art interacts with the recognition of works that must precede the preservation of heritage and its multifaceted valuation analysis. The third chapter presents the complexity of preservation and the changes in the ethical approach to the preservation of visual arts until the present day. The need to popularise the idea of responsibility for the legacy of the past and its implementation is given special attention. The fourth chapter presents the contemporary preservation of visual arts, the differences in treating it in contrast to traditional art, and the growing role of communication in science and education. In the fifth chapter, the author proposes to introduce new elements in the theory and practice of preserving visual arts, presents examples of comprehensive preservation of the atypical legacy of Alina Szapocznikow, Tadeusz Kantor and others, as well as the re-orientation of preservation objectives, and the role of the actor-network theory (ANT) in heritage preservation. The summary presents an open-ended framework for issues concerning visual arts and their preservation, in contrast to the rigid conservator doctrines and dogmas. The conclusion concerns the phenomenon of visual arts always socially active, attractive to artists and audiences, playing a significant role in the economy and heritage science of a transdisciplinary nature, and satisfying the recipients.

The study summarises the results of the author’s long-standing research conducted in many international and national projects. It is based on deontological foundations and on the analysis of many hundreds of case studies during four decades of conservation practice, restoration, and sometimes reconstruction carried out by the author in the interest of preserving the integrity of the works. The publication has an open character, aimed to encourage the readers to continuously update the knowledge and literature on the subject.FOOTNOTES

Wisława Szymborska, “The Three Oddest Words” in: Wisława Szymborska. Poems, New and Collected, 1957-1997. transl. Clare Cavanagh and Stanisław Barańczak. New York: Harcourt Brace 1998, p. 261.

I use the term heritage of culture (dziedzictwo kultury) instead of cultural heritage (dziedzictwo kulturowe) after Aleksander Gieysztor, see: Danuta Gawin et al. (ed.) Aleksander Gieysztor o dziedzictwie kultury. Warszawa: Towarzystwo Opieki and Zabytkami 2000.

Heather Davis and Etienne Turpin (ed.) Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. Open Humanities Press 2015. library.oapen.org

Andrzej Rottermund (ed.) Dlaczego i jak chronić dziedzictwo kulturowe. Warszawa: Polski Komitet ds. UNESCO 2014.

Maxime Aubert et al. “Earliest Hunting Scene in Prehistoric Art” Nature 576. 2019, pp. 442–445. https://www.nature.com/articles/s41586-019-1806-y

Marc Azéma and Florent Rivère “Animation in Palaeolithic Art: A Pre-echo of Cinema” Antiquity 86. 2012, pp. 316, 323.

See: https://www.iccrom.org/section/heritage-science

Denis Dutton The Art Instinct: Beauty, Pleasure, and Human Evolution. Oxford: Oxford University Press 2006.

See: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/sztuki-wizualne;3983522.html, https://www.britannica.com/art/visual-arts, https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_arts

Georges Didi-Huberman Confronting Images: Questioning the Ends of a Certain History of Art. Penn State University Press 2004.

Marcel Proust, The Maxims of Marcel Proust. transl. Justin O’Brien. Literary Licensing LLC 2011. https://www.goodreads.com/book/show/9514031-maxims-of-marcel-proust

Grand Tour. Narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie 2006.

Ronald Kolb and Dorothee Richter (ed.) De-colonizing Art Institutions. Oncurating 35. www.on-curating.org/issue-35.html

“For the Europe of Tomorrow”, an open letter of 23rd April 2020 by members of the European Parliament, under the direction of Valéry Giscard d’Estaing, the former President of France and the European Convention, and the founder of “Re-Imagine Europa”. https://www.euractiv.com/section/health-consumers/opinion/for-the-europe-of-tomorrow-an-open-letter/

Rein Raud, Meaning in Action: Outline of an Integral Theory of Culture. Cambridge: Polity Press 2016.

Wojciech Kowalski et al., Konwencje UNESCO w dziedzinie kultury. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer 2014.

Andrzej Tomaszewski, “Enviromental Preventive Conservation” in: Weronika Kobylińska-Bunsch et al. (ed.) Preventive Conservation of the Human Environment. Architecture as an Element of the Landscape. Archaeologica Hereditas 10. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2017, pp. 7–11.

Renée van de Vall, “Towards a Theory and Ethics for the Conservation of Contemporary Art” in: Art D’Aujourd’Hui—moine de Demain, Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, 13es journées d’études de la SFIIC. Paris: Institut National du Patrimoine 2009, pp. 51–56.

Salvador Muñoz-Viñas, Contemporary Theory of Conservation, Routledge: London 2005.

Iwona Szmelter, “Współczesna teoria konserwacji i restauracji dóbr kultury: zarys zagadnień” Ochrona Zabytków 2.2. 2006. 5–39, open access. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.1d7f9b82-c930-3ef6-95ad-cf1f14b3bded

Heritage as Transcultural Concept http://www.asia-europe.uni-heidelberg.de/en/research/d-historicities-heritage/d12/research-outline.html

Kristal Buckley et al., “Crossing Boundaries: Exploring Biocultural Concepts and Practices in the World Heritage System” in: Heritage Landscape as Human Values. Firenze: ICOMOS 2014, pp. 604–609.

The author represented Poland in the years 2010–2014.

See: http://jpi-ch.eu “Objectives of the Joint Programming Initiative on Cultural Heritage (JPI CH). The main objective of JPI CH is to promote the safeguarding of cultural heritage in its broader meaning including tangible, intangible and digital assets”.

Fragment of the Charter of Krakow 2000 in: Dziedzictwo kulturowe fundamentem historii. Conference materials. IHKZ, Kraków, 23–26 October 2000, p. 189. http://smartheritage.com/wp-content/uploads/2015/03/KRAKOV-CHARTER-2000

Monika Ostaszewska, “Zniszczenie posągów Buddy w Bamjan – zbrodnia przeciw kulturze” Cenne, bezcenne, utracone 26.2. 2001, pp. 3–5.

Hélia Pereira Marçal, “Conservation in an Era of Participation” Journal of the Institute of Conservation 40.2. 2017, pp. 97–104.

28 Weronika Liszewska, “Wpływ współczesnej estetyki na konserwację i restaurację dzieł sztuki” in: Dzieło sztuki a konserwacja. Conference materials from LII Ogólnopolska Sesja Stowarzyszenia Historyków Sztuki (52nd session of Art Historians Association). Kraków: Wydawnictwo SHS 2004, pp. 55–64.

Władysław Tatarkiewicz, “O pojęciu wartości, co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki” in: O wartości dzieła sztuki. Conference materials from II seminarium metodologiczne Stowarzyszenia Historyków Sztuki (2nd methodological seminar of Art Historians Association), Radziejowice 19–21 May 1966. Warszawa: DESA – Arkady 1968, p.14.

See: Cesare Brandi, Theory of Restoration. transl. Cynthia Rockwell. Firenze: Istituto Centrale per il Restauro 2005.

Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge 1979. pdf: https://www.researchgate.net/publication/249027121_Pierre_Bourdieu_Distinction_a_social_critique_of_the_judgement_of_taste

Tomasz Kubalica, “Ernst Cassirer i Nelson Goodman wobec problemu natury poznania” Diametros 30. 2011, pp. 13–28. https://www.researchgate.net/publication/297922920_Ernst_Cassirer_i_Nelson_Goodman_wobec_problemu_natury_poznania

https://plato.stanford.edu/entries/goodman-aesthetics/

Nelson Goodman, Languages of Arts. An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: Hackett Publishing Company 1976. on architecture as an example of mix: Remei Capdevilla-Werning, “Nelson Goodman’s Autographic-Allographic Distinction in Architecture: The Case of Mies van der Rohe’s Barcelona Pavilion” in: Gerhard Ernst et al. (ed.) From Logic to Art: Themes from Nelson Goodman. Berlin: De Gruyter 2009, pp. 269–292. https://www.degruyter.com/view/book/9783110327199/10.1515/9783110327199.269.xml

After: Hans-Georg Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. transl. Bogdan Baran. (1st German edition: Wahrheit und Methode 1960) Kraków: Inter Esse 1993, p. 181.

Hans-Georg Gadamer, Aktualność piękna: sztuka jako gra, symbol i święto. transl. Krystyna Krzemieniowa. (1st German edition: Die Aktualität des Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest 1989) Warszawa: Oficyna Naukowa 1993, p. 180.

Hélia Pereira Marçal, “Conservation in an Era of Participation” Journal of the Institute of Conservation 40.2. 2017, pp. 97–104.

Simon Morley, “A Difference” Art & Design 4. 1988, pp. 26–32.

Tessel M. Bauduin and Gregor Langfeld. “Introduction: The Canonisation of Modernism: Exhibition Strategies in the Twentieth and Twenty-first Centuries” in: Gregor Langfeld (ed.) The Canonisation of Modernism. Journal of Art Historiography 19. 2018: 1–4. https://arthistoriography.wordpress.com

Marcin Giżycki, Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku. Gdańsk: Wydawnictwo: słowo/obraz/terytoria 2001, passim.

Salvador Muñoz Viñas, “ “Who is Afraid of Cesare Brandi?” Personal reflections on the Teoria del restauro” CeROArt http://journals.openedition.org/ceroart/4653

See: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/fenomenologia;3900384.html

Maurice Merleau-Ponty, The Visible and the Invisible (Studies in Phenomenology and Existential Philosophy). transl. Alphonso Lingis. Evanston: Northwestern University Press 1968. https://monoskop.org/images/8/80/Merleau_Ponty_Maurice_The_Visible_and_the_Invisible_1968.pdf

Roman Ingarden, Wybór pism estetycznych. ed. Andrzej Tyszczyk. Kraków: Universitas 2005; Maria Gołaszewska, ”Roman Ingarden o artystycznej twórczości” in: Władysław Stróżewski and Adam Węgrzecki (ed.) W kręgu filozofii Romana Ingardena Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN 1995, pp. 239–247.

Jacques Derrida, The Truth in Painting. transl. Geoffrey Bennington and Ian McLeod. Chicago: University of Chicago Press 1987, passim.

David Worrall, review http://bq.blakearchive.org/23.2.worrall

Jacques Derrida, “Structure, Sign and Play in the Discourse of the Human Sciences” in: Writing and Difference. London-New York: Routledge 2001, pp. 351–370.

Geoff Bennington, “Deconstruction is Not What You Think” Art & Design 4.3-4. 1988, pp. 6-7. https://readdownloadbooks.com/4/?a=2&clickid=5eb8065b0a5df40001c92428&pubid=97530&q=Deconstruction_Is_Not_What_You_Think_By_Geoffrey_Bennington.pdf

Semir Zeki, “Statement on Neuroesthetics” http://www.neuroesthetics.org/statement-on-neuroesthetics.php

Włodzisław Duch, “Neuroestetyka i ewolucyjne podstawy przeżyć estetycznych” http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/07-Neuroestetyka.pdf

Charlie Gere, Art, Time and Technology: Histories of the Disappearing Body. Oxfrod: Berg 2005, passim.

Viola Bill, “Permanent Impermanence” in: Mortality Immortality?: the Legacy of the 20th-Century Art. Los Angeles: The Getty Conservation Institute 1999, p. 95.

Michał Ostrowicki, Wirtualne „realis”. Estetyka w epoce elektroniki. Kraków: Universitas 2006 http://www.publio.pl/files/samples/06/f9/e9/48941/Wirtualne_realis_ostrowicki_demo.pdf, acces2.04.2020; Sidey Myoo (Michał Ostrowicki), Ontoelektronika. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013.

Michał Ostrowicki, Wirtualne „realis”… op. cit., p. 24.

Frank Popper, From Technological to Virtual Art. Cambridge MA: MIT Press 2007.

Oliver Grau, Virtual Art: From Illusion to Immersion. Cambridge MA: MIT Press 2003.

Elżbieta Wysocka, Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2013, p. 428.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: