Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Prawo miejscowe - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
22 października 2020
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
50,00

Prawo miejscowe - ebook

Książka stanowi kompleksowe opracowanie zagadnień dotyczących prawa miejscowego w polskim porządku prawnym.

W publikacji omówiono m.in.:

  • podstawy prawne aktów prawa miejscowego i ich pozycję w hierarchii źródeł prawa,
  • cechy aktów prawa miejscowego, ich rodzaje oraz warunki legalności,
  • procedurę stanowienia prawa miejscowego oraz wymogi techniki prawodawczej,
  • skutki niezgodności z prawem aktów prawa miejscowego oraz bezczynności prawodawczej,
  • zasady sprawowania nadzoru i sądowej kontroli nad prawem miejscowym.

W książce przystępnie wyjaśniono, opierając się na ustaleniach doktryny i aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych, zawiłości procedury stanowienia aktów prawa miejscowego oraz wskazano najczęściej popełniane błędy dotyczące m.in.:

  • rodzaju podstaw prawnych oraz zakresu samodzielności prawotwórczej w stanowieniu prawa miejscowego,
  • właściwości podmiotów wyposażonych w kompetencje prawotwórcze,
  • wymogów procedury uchwałodawczej, opiniowania i uzgadniania oraz techniki prawodawczej.

Trzecie wydanie książki zmieniono w stosunku do poprzedniego, zmodyfikowano układ tekstu i kolejność analizowanych zagadnień, dzięki czemu wywód jest bardziej przejrzysty. Zaktualizowano stan normatywny, a także wzbogacono tekst o najnowsze orzecznictwo polskich sądów administracyjnych i dorobek doktryny.

Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla praktyków prawa, doradców podatkowych, pracowników administracji, wykładowców akademickich oraz studentów wydziałów prawa i administracji oraz wydziałów ekonomicznych.

Spis treści

Wykaz skrótów |str. 13

Słowo wstępne |str. 19

Rozdział I
Ewolucja zasad stanowienia prawa miejscowego w polskim porządku prawnym |str. 21

1. Pojęcia podstawowe |str. 21
2. Prawo miejscowe w regulacjach międzywojennych |str. 24
3. Prawo miejscowe po 1945 r. |str. 25
4. Prawo miejscowe po reformie z 1990 r. |str. 30
5. Prawo miejscowe po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r. i reformie ustrojowej państwa z lat 1998–1999 |str. 31

Rozdział II
Akty prawa miejscowego a system źródeł prawa |str. 33

1. Definicja legalna aktów prawa miejscowego |str. 33
2. Konstytucyjny system źródeł prawa |str. 38
2.1. Konstytucyjna koncepcja prawa i jego źródeł |str. 38
2.2. Konstytucyjny system źródeł prawa |str. 42
2.3. Cechy źródeł prawa powszechnie obowiązującego i aktów podustawowych |str. 45
3. System źródeł prawa administracyjnego |str. 47
3.1. Pojęcie prawa administracyjnego |str. 47
3.2. Cechy charakterystyczne źródeł prawa administracyjnego |str. 48
3.2.1. Brak kompleksowej kodyfikacji |str. 48
3.2.2. Wielość form |str. 49
3.2.3. Niejednolitość materii |str. 49
3.2.4. Zmienność |str. 50
3.2.5. Stanowienie źródeł prawa przez samą administrację |str. 50
3.2.6. Występowanie ewenementu lokalnego |str. 51
3.2.7. Hierarchiczność |str. 51
3.3. Doktrynalne pojęcie źródeł prawa administracyjnego oraz ich systematyzacji |str. 51
3.4. Rodzaje źródeł prawa administracyjnego |str. 53
3.4.1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego |str. 54
3.4.2. Źródła prawa wewnętrznego |str. 59
3.4.3. Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego |str. 61

Rozdział III
Akty prawa miejscowego a podstawowe zasady ustrojowe |str. 65

1. Akty prawa miejscowego a zasada podziału i równowagi władz |str. 65
2. Przyczyny powierzenia kompetencji stanowienia prawa powszechnie obowiązującego organom terenowym |str. 68
3. Akty prawa miejscowego a zasada państwa unitarnego i jednolitość systemu prawa |str. 71
4. Akty prawa miejscowego a akty stosowania prawa (formy działania administracji publicznej sensu stricto) |str. 73
5. Akty prawa miejscowego a hierarchia źródeł prawa |str. 75
6. Zakres mocy wiążącej aktów prawa miejscowego |str. 79
6.1. Związanie adresatów (obywateli) prawem miejscowym |str. 79
6.2. Związanie organów administracji publicznej prawem miejscowym |str. 80
6.3. Zakres związania sędziów treścią prawa miejscowego |str. 82

Rozdział IV
Cechy podstawowe aktów prawa miejscowego |str. 85

1. Kompetencja i delegacja do stanowienia prawa miejscowego |str. 86
2. Normatywny charakter aktów prawa miejscowego |str. 86
3. Abstrakcyjny i generalny charakter aktów prawa miejscowego |str. 88
4. Powszechny charakter aktów prawa miejscowego |str. 91
5. Ograniczony terytorialnie zasięg działania aktów prawa miejscowego |str. 95
6. Lokalny charakter spraw regulowanych aktami prawa miejscowego |str. 96
7. Wykonawczy charakter aktów prawa miejscowego |str. 97
8.Brak możliwości samodzielnego regulowania aktem prawa miejscowego spraw należących do „materii ustawowej” |str. 99

Rozdział V
Podstawa prawna stanowienia aktów prawa miejscowego |str. 103
 
1. Upoważnienie konstytucyjne i ustawowe (kompetencja i delegacja) |str. 103
2. Upoważnienia zawarte w aktach ponadustawowych |str. 108
3. Zakaz upoważnień podustawowych |str. 109
4. Zakaz subdelegacji kompetencji prawotwórczych |str. 1105
5. Rodzaje upoważnień ustawowych |str. 112
5.1. Szczegółowe upoważnienie ustawowe |str. 112
5.1.1. Istota |str. 112
5.1.2. Minimalna treść |str. 113
5.2. Upoważnienie o charakterze generalnym |str. 115
5.2.1. Istota |str. 115
5.2.2. Minimalna treść |str. 115
5.2.3. Przykłady |str. 116
6. Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego a upoważnienie do stanowienia rozporządzeń |str. 117
7. Obligatoryjne i fakultatywne stanowienie prawa miejscowego |str. 119

Rozdział VI
Podmioty wyposażone w kompetencje do stanowienia prawa miejscowego |str. 123


1. Wojewoda i organy administracji niezespolonej |str. 123
2. Znaczenie pojęcia „organy samorządu terytorialnego” |str. 124
3. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego |str. 126
4. Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego |str. 128
5. Niedopuszczalność stanowienia prawa miejscowego przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego |str. 132
6. Podmiot zastępujący organy samorządu terytorialnego (komisarz rządowy, osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów) |str. 134
7. Organ nadzoru nad samorządem terytorialnym |str. 138
8. Niedopuszczalność stanowienia prawa miejscowego w drodze referendum lokalnego |str. 139
9. Przeniesienie kompetencji do stanowienia prawa miejscowego w drodze porozumienia |str. 146
10. Kompetencje prawotwórcze związku komunalnego |str. 151
11. Niedopuszczalność stanowienia prawa miejscowego przez stowarzyszenia i inne prywatnoprawne formy współdziałania |str. 154

Rozdział VII
Rodzaje aktów prawa miejscowego |str. 157
 
1. Kryteria podziału |str. 157
2. Prawo miejscowe samorządu terytorialnego |str. 159
2.1. Istota samorządu terytorialnego – założenia ustrojowe |str. 160
2.2. Państwowy charakter samorządowych aktów prawa miejscowego |str. 162
2.3. Pierwotne i wtórne źródło pochodzenia uprawnień prawotwórczych samorządu |str. 163
2.4. Brak generalnej klauzuli autonomii prawodawczej samorządu terytorialnego |str. 164
2.5. Prawotwórstwo samorządowe a zasada pomocniczości |str. 167
2.6. Prawotwórstwo samorządu terytorialnego a charakter jego zadań |str. 168
2.7. Podstawowe kierunki prawotwórczej działalności organów samorządu terytorialnego |str. 169
2.8. Ryzyko odwracania pierwszeństwa legislacji samorządowej |str. 170
2.9. Samorządowe akty prawa miejscowego stanowione „zastępczo” przez organy nadzoru |str. 172
2.9.1. Zarządzenia zastępcze organów nadzoru w sprawach własnych samorządu |str. 172
2.9.2. Zarządzenia zastępcze organów nadzoru w sprawach zleconych i powierzonych samorządowi |str. 177
2.9.3. Zastępcze stanowienie przez organy nadzoru samorządowego prawa miejscowego nakazane przez sąd |str. 179
3. Prawo miejscowe administracji rządowej |str. 180
4. Akty prawa miejscowego o charakterze wykonawczym |str. 182
4.1. Konstrukcja upoważnień ustawowych i zakres związania ich granicami |str. 182
4.2. Przykłady upoważnień ustawowych |str. 184
5. Akty prawa miejscowego o charakterze porządkowym |str. 191
5.1. Konstrukcja upoważnienia ustawowego |str. 191
5.2. Przesłanki |str. 193
5.2.1. Przesłanka prawna |str. 194
5.2.2. Przesłanka faktyczna |str. 196
5.2.3. Przesłanka terytorialna |str. 199
5.3. Grzywna |str. 199
5.4. Zakaz interpretacji rozszerzającej |str. 200
6. Samorządowe akty prawa miejscowego o charakterze ustrojowo-organizacyjnym |str. 201
6.1. Statut |str. 204
6.1.1. Powszechność obowiązywania |str. 205
6.1.2. Samoistny charakter |str. 206
6.1.3. Ograniczenie samoistności statutu |str. 210
6.1.4. Statut a inne akty prawa miejscowego |str. 211
6.2. Akty normujące zasady zarządu mieniem jednostki samorządowej |str. 213
6.3. Akty normujące zasady i tryb korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego |str. 215
7. Charakter prawny aktów planowania |str. 216
8. Charakter prawny uchwał budżetowych |str. 223
9. Równorzędność hierarchiczna poszczególnych rodzajów aktów prawa miejscowego |str. 224


Rozdział VIII
Procedura stanowienia aktów prawa miejscowego |str. 227

1. Formy prawne aktów prawa miejscowego |str. 227
1.1. Rozporządzenia i zarządzenia wojewody i organów administracji niezespolonej |str. 228
1.2. Uchwały organów stanowiących samorządu terytorialnego |str. 229
1.3. Uchwały zarządów jednostek samorządu terytorialnego |str. 230
1.4. Zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) |str. 231
1.5. Uchwały zgromadzenia związku komunalnego i jego zarządu |str. 232
1.6. Akty prawa miejscowego stanowione przez osobę zastępującą organy jednostek samorządu terytorialnego |str. 232
1.7. Zarządzenia zastępcze organu nadzoru |str. 233
2. Wymogi proceduralne aktów prawa miejscowego |str. 233
2.1. Wymogi ogólne |str. 233
2.2. Wymogi wynikające z przepisów szczególnych |str. 234
2.2.1. Zaopiniowanie |str. 234
2.2.2. Uzgodnienie |str. 238
2.2.3. Konsultacje |str. 239
2.2.4. Wspólne stanowienie prawa miejscowego |str. 240
2.3. Wymogi techniki prawodawczej |str. 240
2.4. Inne wymogi formalne |str. 251
3. Procedura uchwałodawcza |str. 253
3.1. Pojęcia: inicjatywa uchwałodawcza, wniosek o podjęcie uchwały, przygotowanie projektu uchwały |str. 253
3.2. Inicjatywa uchwałodawcza |str. 254
3.3. Przedłożenie i przygotowanie projektu uchwały |str. 256
3.4. Zwołanie sesji i umieszczenie projektu uchwały w porządku obrad ... 259
3.5. Przygotowanie sesji |str. 261
3.6. Zasada jawności sesji |str. 262
3.7. Procedura sesyjna |str. 262
3.8. Podjęcie uchwały |str. 264
3.8.1. Zasady ogólne |str. 264
3.8.2. Wyjątki od zasad ogólnych |str. 267
3.9. Podpisanie uchwały |str. 268
4. Publikacja aktów prawa miejscowego |str. 269
4.1. Ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym |str. 269
4.2. Ogłoszenie w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu |str. 272
4.3. Obowiązek informowania o obowiązującym prawie miejscowym |str. 275
4.4. Fikcja powszechnej znajomości prawa a prawo miejscowe |str. 277
4.5. Termin wejścia w życie aktów prawa miejscowego |str. 278
4.6. Zasada nieretroaktywności aktów prawa miejscowego |str. 280
5. Warunki skuteczności prawa miejscowego |str. 282

Rozdział IX
Kontrola aktów prawa miejscowego |str. 285

1.System kontroli prawa miejscowego – założenia ogólne |str. 285
2. Kontrola innych niż prawo miejscowe powszechnie obowiązujących źródeł prawa – aspekt porównawczy |str. 288
2.1. Organy sprawujące kontrolę |str. 288
2.2. Tryb |str. 289
2.3. Kryteria |str. 289
2.4. Rodzaje rozstrzygnięć |str. 290
2.5. Termin |str. 291
3. Kontrola samorządowego prawa miejscowego przez organy nadzoru |str. 291
3.1. Tryb |str. 292
3.2. Kryteria |str. 294
3.3. Rodzaje rozstrzygnięć |str. 294
3.4. Termin |str. 298
4. Kontrola prawa miejscowego administracji rządowej przez organy nadzoru |str. 299
4.1. Tryb |str. 300
4.2. Kryteria |str. 301
4.3. Rodzaje rozstrzygnięć |str. 302
4.4. Termin |str. 303
5. Kontrola legalności prawa miejscowego przez sądy administracyjne |str. 304
5.1. Podstawy prawne |str. 304
5.2. Przedmiot zaskarżenia |str. 304
5.3. Tryb |str. 307
5.3.1. Tryb bezpośredni |str. 308
5.3.2. Tryb pośredni – skargi jednostek samorządu terytorialnego na akty nadzoru |str. 324
5.3.3. Skargi na bezczynność prawotwórczą |str. 327
5.4. Wstrzymanie wykonania |str. 333
5.5. Rodzaje i zakres rozstrzygnięć |str. 335
5.6. Termin |str. 337
5.7. Kryteria kontroli i przedmiot ochrony sądowej |str. 339
6. Kontrola konstytucyjności prawa miejscowego |str. 341
6.1. Podmiot uprawniony i tryb kontroli konstytucyjności prawa miejscowego |str. 341
6.2. Skarga konstytucyjna |str. 342
6.2.1. Dopuszczalność skargi konstytucyjnej na akt prawa miejscowego |str. 342
6.2.2. Skarga konstytucyjna a skarga „powszechna” |str. 344
6.3. Instytucja pytań prawnych |str. 348
7. Inne formy kontroli aktów prawa miejscowego |str. 349
8. Ocena systemu kontroli prawa miejscowego |str. 353

Rozdział X
Przesłanki i skutki utraty mocy obowiązującej aktu prawa miejscowego|str. 357
 
1. Skutki nieprzestrzegania prawa miejscowego |str. 357
2. Przesłanki utraty mocy obowiązującej aktów prawa miejscowego |str. 358
2.1. Klauzule derogacyjne niezależne od wadliwości aktu |str. 358
2.2. Klauzule derogacyjne będące skutkiem normatywnej wadliwości aktu |str. 359
2.3. Przekroczenie granic upoważnień ustawowych |str. 360
2.3.1. Nałożenie obowiązków lub ograniczeń nieprzewidzianych w ustawie |str. 360
2.3.2. Sprzeczność z celem ustawy |str. 363
2.3.3. Wprowadzanie procedur nieprzewidzianych ustawą |str. 364
2.3.4. Obchodzenie obowiązków lub ograniczeń ustawy |str. 365
2.3.5. Wprowadzanie kar grzywny |str. 365
2.3.6. Powtórzenie treści ustawy |str. 366
2.3.7. Brak przesłanki prawnej do wydania przepisu porządkowego – dublowanie regulacji ustawowych |str. 367
2.3.8. Brak przesłanki faktycznej do wydania przepisu porządkowego |str. 369
2.3.9. Sprzeczność z celem przepisów porządkowych |str. 370
2.3.10. Pominięcia prawodawcze |str. 370
2.4. Wygaśnięcie |str. 371
2.4.1. Przesłanki faktyczne powodujące wygaśnięcie |str. 371
2.4.2. Uchylenie lub zmiana podstawy prawnej |str. 373
2.5. Faktyczne wygaśnięcie na skutek zniesienia odpowiedzialności za niewykonanie aktu prawa miejscowego |str. 376
2.6. Akty pozorne |str. 377
3. Wpływ utraty mocy obowiązującej aktu prawa miejscowego na rozstrzygnięcia indywidualne wydane na jego podstawie |str. 377
3.1. Skutki orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego |str. 378
3.2. Skutki stwierdzenia nieważności przez sąd administracyjny |str. 379
3.3. Skutki stwierdzenia nieważności przez organ nadzoru |str. 381
3.4. Skutki uchylenia przez organ nadzoru |str. 381
3.5. Wniosek |str. 382
4. Odpowiedzialność odszkodowawcza z tytułu normatywnej bezprawności |str. 382


Bibliografia |str. 389

 

Kategoria: Literatura akademicka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8223-527-2
Rozmiar pliku: 4,2 MB

BESTSELLERY

Kategorie: