Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Psychologiczne aspekty postrzegania ekspertów i ich rekomendacji - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2020
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
59,00

Psychologiczne aspekty postrzegania ekspertów i ich rekomendacji - ebook

W czasach, w których ludzie dysponują niemal nieograniczonym dostępem do wiedzy, zmieniły się relacje między laikami i ekspertami, a także status tych ostatnich. Coraz częściej ich opinie konkurują z opiniami osób, które nie mają wykształcenia czy dużego doświadczenia w danej dziedzinie. Mimo to chętnie dzielą się z innymi swoimi przemyśleniami, w bezpośredniej rozmowie lub dyskutując na forach internetowych. Głos ekspertów, chociaż wspierany dowodami naukowymi bądź latami praktyki, często okazuje się nie bardziej przekonujący niż opinia znajomych albo „przeciętnych użytkowników internetu”. To zjawisko oznacza, że obiektywne właściwości legitymizujące ekspertów (takie jak tytuł naukowy czy doświadczenie), nie są już równoznaczne z traktowaniem ich jako wiarygodnych źródeł informacji, a eksperckość (podobnie jak piękno) „jest w oku patrzącego”.

W książce Psychologiczne aspekty postrzegania ekspertów i ich rekomendacji Katarzyna Stasiuk przedstawia znaczące teoretyczne podejścia do zagadnienia funkcjonowania ekspertów oraz rozważa intrygujące zagadnienie przyczyn i konsekwencji sceptycyzmu wobec ich wiedzy. Autorka relacjonuje także własne badania nad znaczeniem wymiarów spostrzegania społecznego, sprawczości i wspólnotowości w spostrzeganiu ekspertów. Ostatnia część książki poświęcona jest psychologicznym aspektom udzielania i przyjmowania rad eksperckich – Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie w jaki sposób udzielane przez ekspertów rady wpływają na ocenę ich wiarygodności.

Kategoria: Psychologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-21423-4
Rozmiar pliku: 2,3 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP

_Obawiam się, że jesteśmy świadkami upadku eksperckości
– napędzanego przez Google, opartego na Wikipedii i przesiąkniętego blogami –
zaniku różnicy między profesjonalistami i laikami;
tymi, którzy mają wiedzę w danej dziedzinie, i ignorantami_.

(Nichols, 2017, s. 3)

W czasach, w których ludzie dysponują niemal nieograniczonym dostępem do wiedzy, zmieniły się relacje między laikami i ekspertami, a także status tych ostatnich. Coraz częściej ich opinie konkurują z opiniami osób, które nie mają wykształcenia czy dużego doświadczenia w danej dziedzinie. Mimo to chętnie dzielą się z innymi swoimi przemyśleniami, w bezpośredniej rozmowie lub dyskutując na forach internetowych. Głos ekspertów, chociaż wspierany dowodami naukowymi bądź latami praktyki, często okazuje się nie bardziej (a nawet mniej) przekonujący niż opinia znajomych albo „przeciętnych użytkowników internetu”. To zjawisko oznacza, że obiektywne właściwości legitymizujące ekspertów (takie jak tytuł naukowy czy doświadczenie), nie są już równoznaczne z traktowaniem ich jako wiarygodnych źródeł informacji, a eksperckość (podobnie jak piękno) „jest w oku patrzącego”.

W psychologii problematyka ekspertów i eksperckości analizowana jest najczęściej przez psychologów poznawczych. Za główne kryterium definiowania ekspertów uznają oni zakres i organizację posiadanej przez nich wiedzy w danym obszarze (np. Chase i Simon, 1973; Ericsson, Charness, Feltowich i Hoffman, 2006; Gobet i Simon, 1993). Z tym sposobem rozumienia ekspertów i eksperckości wiąże się konkretna tematyka prowadzonych w tym nurcie badań, które koncentrują się głównie na poznawczym funkcjonowaniu ekspertów. Eksperckość pojawiała się również w pracach z psychologii społecznej oraz psychologii podejmowania decyzji. Nie stanowiła jednak zwykle celu badań _per se_, ale traktowano ją jako jeden z czynników wpływających na skuteczność komunikatu perswazyjnego (Chaiken, Liberman i Eagly, 1989; Clark i Evans, 2014) czy skłonność do akceptacji rady (Sniezek i van Swol, 2001).

Wiele miejsca poświęcono ekspertom w pracach z socjologii wiedzy. Uzupełniają one sposób rozumienia ekspertów i eksperckości przyjmowany przez psychologów poznawczych. W podejściu reprezentowanym przez socjologię wiedzy bycie ekspertem wiąże się nie tylko z zakresem i organizacją wiedzy, lecz także z rolą odgrywaną w społeczeństwie (np. Mieg, 2001; Stehr i Grundmann, 2011). Eksperci wykorzystują swoją wiedzę w celu rozwiązywania problemów innych ludzi, a robią to najczęściej w ramach wykonywanej pracy zawodowej. W tym socjologicznym ujęciu pojawia się jeszcze jeden ważny, definiujący ich element. Ekspert to nie tylko osoba, która wie więcej niż inni, ale także taka, o której inni myślą, że wie więcej. Bycie ekspertem wyznaczają więc nie tylko wskaźniki obiektywne (takie jak wykształcenie czy doświadczenie), lecz również opinia innych ludzi.

Problem roli ekspertów i ich relacji z laikami jest też poruszany w literaturze dotyczącej konkretnych ról zawodowych, przy czym najwięcej opracowań dotyczy obszaru medycyny i psychologii zdrowia. Analizowano w nich najczęściej zależność między zaufaniem do lekarzy i skłonnością do dostosowania się do ich rekomendacji lub zadowoleniem z przebiegu leczenia (np. Gaciong i Kardas, 2015; Polinski i in., 2014). Podobnie jak w socjologii wiedzy, w pracach tych zauważano, że wykształcenie czy doświadczenie zawodowe (tu: związane z medycyną) nie są równoznaczne z przypisywaniem komuś eksperckości. Fakt, że ktoś jest lekarzem, nie oznacza więc, iż niejako „z góry” zostaje uznany za autorytet, którego opinii na temat zdrowia nie należy podważać.

Ten sposób definiowania ekspertów, który jako jedno z kryteriów przyjmuje ich wyjątkową wiedzę i umiejętności w danym obszarze, a jako drugie – subiektywną ocenę ich wiarygodności, jest tematem przewodnim tej książki i ramą teoretyczną dla opisanych w niej badań. Koncentrowały się one wokół dwóch głównych zagadnień. Pierwsze było związane z miejscem, jakie zajmują eksperci w społeczeństwie. Prowadząc badania, chciałam odpowiedzieć na pytania, jak budowane jest zaufanie do ekspertów i czego oczekują laicy od osób pełniących tę rolę. Drugie dotyczyło kluczowego elementu społecznej roli ekspertów, czyli udzielanych przez nich rad, a celem badań było sprawdzenie, czy różne rodzaje rad mogą zmieniać spostrzeganie wiarygodności ekspertów.

Wyniki prezentowanych w książce badań poszerzają istniejący stan wiedzy na temat ekspertów jako grupy odgrywającej określoną rolę społeczną. Wiele analiz przedstawionych w literaturze z socjologii wiedzy, dotyczących relacji laików z ekspertami, miało charakter rozważań teoretycznych, niewspieranych danymi empirycznymi (patrz np.: Mieg, 2001; Grundmann, 2017). Przedmiotem moich badań było spostrzeganie ekspertów reprezentujących trzy różne dziedziny (medycynę, finanse i motoryzację). Takie podejście pozwoliło na określenie różnic wynikających ze specyfiki każdej z nich, ale także na empiryczną weryfikację i opisanie pewnych wspólnych elementów tego procesu (chociaż zostawiło pole do dyskusji, czy będzie on przebiegał podobnie w odniesieniu do ekspertów z innych dziedzin, których nie dotyczyły moje badania).

Rezultaty przedstawione w książce uzupełniają ponadto dotychczasowe badania i wnioski nad spostrzeganiem społecznym i jego dwoma głównymi wymiarami: sprawczością i wspólnotowością (Abele i Wojciszke, 2014; Wojciszke, 2011). Wiele z nich dotyczyło spostrzegania ludzi jako ogólnej kategorii. Ich wyniki tworzyły spójny obraz przebiegu procesu spostrzegania, reguł, które nim kierują, i dominujących w nim treści. Eksperymenty prowadzone przeze mnie opierały się natomiast na przewidywaniu, że ze względu na specyfikę roli ekspertów, w ich przypadku spostrzeganie może przebiegać inaczej, a uzyskiwany we wcześniejszych badaniach wzór wyników może ulec zmianie.

Prezentowane tu rezultaty mogą też stanowić pewien wkład do literatury dotyczącej procesu udzielania i korzystania z rad, a także komunikacji perswazyjnej. Badania prowadzone w tych obszarach koncentrowały się przede wszystkim na sprawdzaniu wpływu wiarygodności nadawcy na efektywność komunikatu bądź skłonności do skorzystania z rady (Chaiken i in., 1989; Sniezek i van Swol, 2011). Natomiast część eksperymentów przedstawionych w tej książce miała na celu przetestowanie odwrotnej zależności – wpływu rodzaju udzielanych przez ekspertów rad na oceny wiarygodności tych ekspertów (z uwzględnieniem jej dwóch elementów – sprawczości i wspólnotowości).

Treści przedstawione w książce zostały podzielone na trzy części. Część pierwsza przedstawia dwa teoretyczne podejścia – psychologii poznawczej i socjologii wiedzy, które koncentrują się na różnych aspektach funkcjonowania ekspertów. Piszę tu także o problemie sceptycyzmu wobec nich – przyczynach oraz konsekwencjach tego zjawiska. W części drugiej opisuję badania własne, pokazujące, który z wymiarów spostrzegania społecznego – sprawczość czy wspólnotowość – jest ważniejszy w spostrzeganiu ekspertów, jak ludzie wnioskują o cechach ekspertów na podstawie ich zachowań oraz jak integrują te informacje w ogólną ocenę. Część trzecia dotyczy rad ekspertów, czyli podstawowego elementu interakcji między nimi a ich klientami/pacjentami. Opisuję tu różne teoretyczne i metodologiczne podejścia do sytuacji udzielania i przyjmowania rad, z uwzględnieniem obecnego stanu wiedzy psychologicznej na ten temat. Przedstawiam tu także własne badania, pokazujące, jak rady udzielane przez ekspertów mogą wpływać na ocenę ich wiarygodności.

W książce dokładnie opisuję dziewięć eksperymentów (w których wzięło udział w sumie 2201 osób) – część z nich była już publikowana (eksperymenty 5–8), pozostałe natomiast (1–4 oraz 9) opisuję po raz pierwszy. Wyniki wszystkich zostały zaprezentowane na konferencjach z obszaru psychologii społecznej, psychologii zdrowia lub psychologii ekonomicznej.

W pewnych fragmentach książki powołuję się także na rezultaty innych badań, których głównym obszarem zainteresowań nie było wprawdzie spostrzeganie ekspertów, ale znalazły się w nich zmienne dotyczące tego problemu (m.in. badania odnoszące się do postaw Polaków wobec szczepień, prowadzone wspólnie z prof. Dariuszem Dolińskim, dr. hab. Józefem Maciuszkiem i dr. Mateuszem Polakiem). Ich rezultaty opracowujemy i przygotowujemy do publikacji.

Wprawdzie jestem autorką tej książki, jednak opisane w niej badania prowadziłam we współpracy z innymi osobami. Nad częścią z nich pracowaliśmy wspólnie z prof. Yoramem Bar-Talem i dr Renatą Maksymiuk, którym ogromnie dziękuję za spędzony razem czas, ważny dla mnie nie tylko ze względu na pracę naukową. Podziękowania kieruję również do dr hab. Agaty Gąsiorowskiej i prof. Tomasza Zaleśkiewicza za współpracę przy badaniach dotyczących spostrzegania ekspertów finansowych, a także – do studentów mojego seminarium magisterskiego, którzy pomogli mi w przeprowadzeniu niektórych badań: Poli Bednarczuk, Aleksandry Cioś, Elizy Chwiłkowskiej, Andżeliki Dołowiec, Kamila Majewskiego, Magdaleny Krawiec i Małgorzaty Wachowicz.

Pragnę podziękować recenzentom – prof. Dariuszowi Dolińskiemu i dr. hab. Józefowi Maciuszkowi, a także prof. Hannie Szuster za wnikliwe spostrzeżenia i uwagi, które wpłynęły na ostateczny kształt książki.

Szczególne wyrazy wdzięczności kieruję do moich Najbliższych, bez których cierpliwości i wsparcia ta książka by nie powstała.

_Katarzyna Stasiuk_
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: