Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Punkt zwrotny. Listopad 1942. 40 osobistych historii z najważniejszego miesiąca II wojny światowej - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
2 grudnia 2023
Ebook
71,99 zł
Audiobook
64,99 zł
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
71,99

Punkt zwrotny. Listopad 1942. 40 osobistych historii z najważniejszego miesiąca II wojny światowej - ebook

Nazywa się Hélène Berr. Ma 21 lat, od dwóch studiuje na Sorbonie. Gdy jej narzeczony wysiada z pociągu, idą na spacer w kierunku Trocadéro, żeby nie zbliżać się do Pól Elizejskich – Żydom nie wolno tam wchodzić. Rezygnują też z podróży metrem, ponieważ Hélène musiałaby siedzieć w ostatnim wagonie. Nie wejdą do żadnej restauracji ani kawiarni, bo Żydzi nie mają tam wstępu. Żółtą gwiazdę na ramieniu Hélène nosi z dumą. Udaje, że się nie boi.

Węch i słuch. To najważniejsze zmysły dla Horsta Höltringa. Węch – bo powietrze przesyca smród niemytych ciał, potu i oleju do smażenia zmieszany z lepkim, tłustym odorem diesla. Słuch – bo zanurzony okręt podwodny jest ślepy na wszelkie możliwe sposoby. Każdy dźwięk niesie nadzieję lub strach. Wszyscy milczą, nasłuchują. Gdy pojawia się odgłos śrub nieznanej jednostki, zamierają na sekundę. Namierzono ich. Myśliwi stają się ofiarami. Czy to punkt zwrotny tej wojny?

Przed chwilą dopadła go rzeczywistość. Trwała odprawa przed nocnym nalotem na Niemcy. John Bushby rozejrzał się po sali, popatrzył po twarzach zebranych, policzył i uświadomił sobie, że ze wszystkich członków załóg 83 Dywizjonu RAF, z którymi rozpoczynał służbę w styczniu tego roku, zostało… dwóch. Jednym z nich jest jego pilot Bill Williams, chłopak w jego wieku, teraz trudny do rozpoznania przez piękne, nawoskowane wąsy. Drugim jest on sam. Już listopad, wojna przecież musi się wreszcie skończyć.

Peter Englund na podstawie wspomnień i pamiętników poetki z Leningradu, koreańskiej niewolnicy seksualnej z Mandalaj, sowieckiego żołnierza walczącego pod Stalingradem, więźnia obozu w Treblince i wielu innych osób kreśli obraz przełomowego miesiąca II wojny światowej – listopada 1942 roku.

To ludzie i ich życia tworzą wielką historię.

Kategoria: Historia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8135-626-8
Rozmiar pliku: 2,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

DO CZYTELNIKA

Książka ta opowiada o listopadzie 1942 roku, okresie postrzeganym jako moment przełomowy II wojny światowej; z początkiem owego miesiąca wielu wyrażało przekonanie, że państwa Osi zwyciężą, a gdy dobiegał on końca, stało się jasne, że ich przegrana jest wyłącznie kwestią czasu. Zarazem nie jest to lektura próbująca odpowiedzieć na pytanie, czym była tamta wojna podczas owych czterech krytycznych tygodni – jakie były jej założenia, plany, ­przebieg i skutki – stara się raczej opisać, jak wyglądał tamten czas.

Fenomen II wojny światowej zawsze będzie nam w jakimś sensie umykał. W dużej mierze wynika to ze skali. To oczywiste, że konfliktu, który trwał tyle lat, objął tak duże części świata, spowodował tyle zniszczeń i odebrał życie tylu ludziom, nie da się ogarnąć w całości rozumem. Ponadto nie można go również pojąć dlatego, że w jego ramach doszło do potworności przechodzących ludzkie wyobrażenie, przekraczających nasze wartości, a nawet umiejętność opisania ich słowami. A to nie koniec komplikacji. Primo Levi pisze: „Ci, którzy spojrzeli w twarz Gorgony, nie wrócili lub wrócili niemi”. Po latach spotkań i rozmów z ludźmi, którzy przeżyli tę wojnę, wywnioskowałem, że wszyscy wynieśli z niej tajemnice, wyparte lub przemilczane, i owe tajemnice umarły razem z nimi.

Fakt, że tak trudno to wszystko opisać, nie oznacza jednak, że nie warto podjąć takiej próby. Wręcz przeciwnie. Należy zdobyć się na ten wysiłek, zarówno przez wzgląd na nas samych, jak i tych, którzy zginęli w tej wielkiej katastrofie. Książka ta jest właśnie taką próbą. Mógłbym motywować jej powstanie argumentem, że stara się ona przedstawić temat w nieco inny sposób. Brak jej wyraźnych ram, umyka temu, co historyk literatury Paul Fussell określił mianem „modelu opowieści przygodowej” (_the adventure-story model_), przypisującej „przypadkowym bądź poniżającym wydarzeniom jasny i zazwyczaj szlachetny cel”. Jej formę, podobnie jak w przypadku mojej poprzedniej powieści o I wojnie światowej, tworzy splot biografii. Lecz mimo to w centrum stoi indywidualny człowiek, jego przeżycia, a przede wszystkim jego uczucia – wszystko, co być może da się wyczytać z przypisów, co czasem pojawia się jak przelotny kolorowy błysk w przytłaczającym strumieniu opowieści, lecz przeważnie pozostaje niezauważone. A tym, którzy się zastanawiają, co sam dopisałem do owych nierzadko niedyskretnych historii, odpowiadam prosto: nic. Źródła, z których korzystałem, są aż nadto bogate.

W kontekście historiografii książka ta ma formę eksperymentalną. Wynikła ona jednakowoż z założenia, że złożoność zdarzeń przejawia się najdobitniej na poziomie indywidualnym. Jest w tym pewien mroczny paradoks. Wielu z tych, którzy walczyli w I wojnie światowej, kierowało się ideałami pozbawionymi zakorzenienia w rzeczywistości: walczyli o wyobrażenia. II wojna światowa była owego idealizmu w dużym stopniu pozbawiona, choć tym razem gra toczyła się o nieporównywalnie większą stawkę. Spowodowało to swego rodzaju napięcie między przekonaniem, po co toczy się ową wojnę, a jej osobistym doświadczeniem, między jej szczytnymi celami a rzeczywistością, będącą nierzadko, jak określił to noblista John Steinbeck, próbując podsumować swoje przeżycia, „obłędną, histeryczną potwornością”.

A zarazem działo się również coś innego. Dziś wiemy, że naprawdę toczyła się wówczas walka między barbarzyństwem a cywilizacją i że w listopadzie 1942 roku ów konflikt postawiono na ostrzu noża; zapewne spora część jego uczestników zdawała sobie z tego sprawę. Wiadomo, jaką ludzkość poniosła ofiarę. Założenie, że wynik tej wojny był przesądzony, to błąd. I nie tylko z uwagi na fakt, że wówczas owa ogromna ofiara zostaje zredukowana do czegoś na kształt technicznego szczegółu, ale również dlatego, że takie podejście zmienia tę nieobliczalną i nieprzewidywalną w skutkach ludzką katastrofę w ekscytującą, lecz u gruntu niegroźną epicką opowieść. Może ono także doprowadzić do powstania niebezpiecznej iluzji, że to się już nie powtórzy, powodując wręcz odwrotny skutek.

Uppsala, pewnego słonecznego sierpniowego ranka 2021 roku

PEŚniliśmy w dzikie noce

Sny gęste i okrutne

Śnione duszą i ciałem:

Wrócić, zjeść, opowiedzieć.

Aż padał krótki głuchy

Rozkaz o świcie:

„Wstawać”;

I w piersi pękało serce.

Teraz odnaleźliśmy dom,

Nasz brzuch jest syty,

Skończyliśmy opowiadać.

Jest czas. Niedługo znów usłyszymy

Obcy rozkaz:

„Wstawać” .

Primo Levi1

1 Levi napisał ten wiersz 11 stycznia 1946 roku, gdy zbliżała się rocznica jego wyzwolenia z obozu w Auschwitz. We włoskim oryginale użył wykrzykiwanego w obozie polskiego słowa „Wstawać”.DRAMATIS PERSONAE

MANSUR ABDULIN – szeregowiec piechoty pod Stalingradem, 19 lat

JOHN AMERY – faszysta i dezerter w Berlinie, 30 lat

HÉLÈNE BERR – studentka uniwersytetu w Paryżu, 21 lat

URSULA BLOMBERG – uciekinierka w Szanghaju, 12 lat

VERA BRITTAIN – pisarka i pacyfistka w Londynie, 48 lat

JOHN BUSHBY – strzelec pokładowy bombowca Lancaster, 22 lata

PAOLO CACCIA DOMINIONI – major, spadochroniarz w Afryce Północnej, 46 lat

ALBERT CAMUS – pisarz z Algierii Francuskiej, przebywający w Le Panelier, 29 lat

KEITH DOUGLAS – porucznik, czołgista w Afryce Północnej, 22 lata

EDWARD „WEARY” DUNLOP – lekarz wojskowy i jeniec wojenny na Jawie, 35 lat

DANUTA FIJAŁKOWSKA – matka i uciekinierka w Międzyrzecu Podlaskim, 20 lat

LIDIA GINZBURG – nauczycielka akademicka w Leningradzie, 40 lat

WASILIJ GROSSMAN – korespondent wojenny „Krasnej Zwiezdy” w Stalingradzie, 36 lat

TAMEICHI HARA – dowódca niszczyciela u wybrzeży Guadalcanalu, 42 lata

ADELBERT HOLL – porucznik piechoty w Stalingradzie, 23 lata

WIERA INBER – poetka i dziennikarka w Leningradzie, 52 lata

ERNST JÜNGER – oficer i literat, w drodze na front wschodni, 47 lat

URSULA VON KARDORFF – dziennikarka w Berlinie, 31 lat

NELLA LAST – gospodyni domowa w Barrow-in-Furness, 53 lata

JOHN MCENIRY – pilot bombowca na Guadalcanalu, 24 lata

OKCHU MUN – niewolnica seksualna w japońskim domu publicznym w Mandalaju, 18 lat

NIKOŁAJ OBRYŃBA – partyzant w Białorusi, 29 lat

JOHN PARRIS – korespondent wojenny opisujący lądowanie aliantów w Algierii, 28 lat

LIM POON – steward na brytyjskim statku handlowym, 24 lata

JECHIEL „CHIL” RAJCHMAN – więzień w obozie zagłady w Treblince, 28 lat

WILLY PETER REESE – szeregowiec piechoty na froncie wschodnim, 21 lat

DOROTHY ROBINSON – gospodyni domowa na Long Island, 40 lat

NED RUSSELL – korespondent wojenny opisujący walki w Tunezji, 26 lat

SOPHIE SCHOLL – studentka uniwersytetu w Monachium, zamieszkała w Ulm, 21 lat

JELENA SKRIABINA – matka dwójki dzieci, uciekinierka w Piatigorsku, 36 lat

ANNE SOMERHAUSEN – matka trójki dzieci, pracownica biura w Brukseli, 41 lat

LEONARD THOMAS – mechanik na statku w konwoju arktycznym, 20 lat

BEDE TONGS – sierżant piechoty na Nowej Gwinei, 22 lata

VITTORIO VALLICELLA – szeregowiec, kierowca ciężarówki w Afryce Północnej, 24 lata

TOHICHI WAKABAYASHI – porucznik piechoty na Guadalcanalu, 30 lat

CHARLES WALKER – chorąży w piechocie na Guadalcanalu, 22 lata

KURT WEST – szeregowiec piechoty na froncie nad rzeką Świr, 19 lat

LEONA WOODS – doktorantka fizyki w Chicago, 23 lata

ZHONGLOU ZHANG – urzędnik państwowy na inspekcji w Henanie, wiek nieznanyPRZYPISY KOŃCOWE

Autor dość niekonwencjonalnie podszedł do kwestii podawania źródeł cytatów. Poniżej podano wykaz tych, które udało się zlokalizować.

DO CZYTELNIKA

1. 1J. Steinbeck, _Była raz wojna_, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1961, s. 14.
2. 2P. Levi, _Ocalały. Wybór wierszy_, tłum. J. Mikołajewski, Kraków 2014.

OD 1 DO 8 LISTOPADA Plany wielkie i małe

1. 1W. P. Reese, _Obcy samemu sobie. Nieludzka wojna. Rosja 1941–1944_, oprac. S. Schmitz, tłum. W. Szreniawski, Gdańsk 2007, s. 83.
2. 2Tamże, s. 82.
3. 3Tamże, s. 84.
4. 4Tamże, s. 83.
5. 5Tamże, s. 84.
6. 6U. von Kardorff, _Zapiski intymne. Może to po raz ostatni_, tłum. E. Bielicka, Warszawa 1992, s. 10–11.
7. 7Tamże, s. 10.
8. 8Tamże.
9. 9Tamże, s. 11.
10. 10Tamże, s. 10.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: