Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Sukces Lidera. Jak budować zaangażowanie pracowników. Część 2 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 kwietnia 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Sukces Lidera. Jak budować zaangażowanie pracowników. Część 2 - ebook

„Sukces Lidera” to kompendium budowania zaangażowania pracowników. Prowadzi lidera krok po kroku, od rekrutacji i zatrudnienia, przez rozwijanie pracowników, przygotowanie sukcesorów, utrzymanie pracowników, docenianie ich, aż po rozstanie — z klasą i szacunkiem. Książka pokazuje jak budować partnerskie relacje, oparte o zaufanie i jak na co dzień budować i utrzymywać wysoki poziom zaangażowania w zespole.

Kategoria: Administracja
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8245-592-2
Rozmiar pliku: 1,5 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

CO ZNAJDZIESZ W TYM E-BOOKU?

• gotowe do wykorzystania narzędzia (testy, checklisty, listy pytań) wspierające angażujące przywództwo,

• ćwiczenia i rozwiązania do wdrożenia natychmiast,

• gotowe instrukcje do wykorzystania w różnych momentach zarządzania pracownikami: od rekrutacji przez rozwój, aż po rozstanie z pracownikiem,

• porady dotyczące rozwijania zespołów, menedżerów, sukcesorów,

• wytyczne dotyczące doceniania pracowników i świętowania sukcesów,

• pomysły na budowanie zaangażowania pracowników — rozwiązania funkcjonujące w najlepszych firmach w Polsce!

W tym opracowaniu pokażę ci sposoby na to, by twoi pracownicy byli:

• efektywni, ale nie wypaleni,

• zmotywowani, chętni do pracy,

zaangażowani,

• dumni, że pracują z tobą, dla twojej firmy i żeby chcieli się tym chwalić, tworząc wizerunek pracodawcy, a także twoją markę jako lidera! Będziemy budować ich zaangażowanie!Cykl życia pracownika w organizacji

Wielu menedżerów zastanawia się, kiedy budować zaangażowanie pracowników? W jakim momencie zacząć? Jak to robić? Albo: skąd brać zaangażowane osoby, jak je znaleźć, jak je zrekrutować.

Najpierw pokażę ci, jak wygląda cykl życia pracownika w firmie, czyli jakie etapy przechodzi każda zatrudniona osoba. Dalsza część tego materiału będzie odwoływała się do kolejnych etapów cyklu życia pracownika. Możesz je pomijać, możesz do nich wracać, w zależności od bieżących potrzeb. Jeśli w tej chwili akurat się z kimś żegnasz — zacznij od tego rozdziału. Za chwilę zatrudnisz kogoś nowego — rozpoczniesz nowy cykl.

• Kuszenie, przyciąganie.

• Rekrutacja.

• Zatrudnianie i powitanie.

• Rozwój pracownika.

• Utrzymanie pracownika:

— dbanie o pracownika,

— docenianie,

— świętowanie.

• Rozstanie.

CZEMU CYKL NIE KOŃCZY SIĘ NA ROZSTANIU? PONIEWAŻ KAŻDY ODCHODZĄCY PRACOWNIK, MOŻE STAĆ SIĘ ZNÓW KANDYDATEM DO ZATRUDNIENIA.

W różnych etapach cyklu życia pracownika jego poziom zaangażowania może wzrastać i opadać. Podczas początkowych etapów zaangażowanie jest wysokie, a pracownik najczęściej jest mocno zmotywowany do dawania z siebie jak najwięcej i dostarczania wyników pracy najwyższej jakości.

Następnie, po wdrożeniu, poznaniu firmy i ludzi, naturalny jest spadek zaangażowania. Pracownik z jednej strony widzi przed sobą trudne zadania, z drugiej być może rzeczywistość w firmie rozmija się z jego oczekiwaniami. Tutaj rolą menedżera jest podniesienie i utrzymanie entuzjazmu pracownika, chęci do pracy, pozytywnego nastawienia. Pokazywanie możliwości i dalszego rozwoju. Dlatego tak ważne na etapie utrzymania pracownika jest dbanie o jego dobrostan, począwszy od przygotowania miejsca pracy, w którym chciałby przebywać, przez zainteresowanie jego zdrowiem lub zapewnienie szerokorozumianej opieki pracownikowi i jego rodzinie, aż po działania na rzecz wsparcia lokalnych społeczności.

Na etapie żegnania się z pracownikiem (z różnych przyczyn) zaangażowanie również może być wysokie. W tej części pokażę sposoby na rozstanie z klasą i szacunkiem. By pracownik nie opuszczał firmy z żalem, ale z dumą, że tu pracował.

1. Kuszenie, przyciąganie

Pierwszy etap to kuszenie potencjalnych kandydatów. Podkreślanie marki pracodawcy, chwalenie się osiągnięciami firmy.

_Employer branding _— (EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) to działania firmy mające na celu budowanie marki firmy postrzeganej jako „pracodawca z wyboru”. Dbanie o wizerunek pracodawcy opiera się na:

— informacjach na stronie internetowej: opis firmy, opis możliwości rozwoju, ogłoszenia o pracę, elementy procesu rekrutacji, nagrody, jakie firma otrzymała;

— informacjach w mediach społecznościowych — trochę mniej formalne informacje na temat aktualnych wydarzeń w firmie, z jednej strony opracowane przez działy PR, marketingu, HR, z drugiej strony — posty wrzucane przez samych pracowników: zdjęcia z imprez, codziennego życia firmy, zdjęcia biura;

— specjalne akcje na rzecz _employer branding_, relacjonowane w mediach lub dostępne w przestrzeni publicznej. Ich celem jest budzenie zainteresowania firmą lub budowanie pozytywnych skojarzeń.

Employer branding to działania na pograniczu HR, marketingu, PRu. Poniżej przykład budowania marki pracodawcy z ofertą dla młodych.

PWC — szykując kilka lat temu kampanię rekrutacyjną dla młodych (Pokolenie Y), firma najpierw przeprowadziła badanie na 600 studentach w Polsce i sprawdziła jakie są oczekiwania potencjalnych kandydatów od procesu rekrutacyjnego oraz od pracodawcy i na tym oparła swoją ofertę:

— zapraszają na rozmowę przy kawie a nie nużący proces (81 proc. Kandydatów oczekuje skrócenia dystansu, partnerskich relacji podczas rekrutacji, zmniejszenia stresu i uproszczenia procedur);

— w pierwszym kroku pokazują możliwości rozwoju („my nauczymy Ciebie a Ty nauczysz nas” — był to to decydujący czynnik wyboru firmy w tej grupie osób — 50%);

— w swojej kampanii nastawili się na odmienność i kiedy inne firmy komunikują „z tymi młodymi jest tak trudno”, PwC mówi „Przyjmujemy Twój punkt widzenia”. Co więcej, w swojej kampanii EB postawili świat na głowie: zdjęcia, teksty, rysunki były do góry nogami.

PwC również jako jedna z pierwszych polskich firm, postawiła na kampanię EB na TikToku, komunikatorze głównie dla młodych, ale rozwijającym się niezwykle szybko (obecnie 1,5 mld użytkowników).

https://www.tiktok.com/@pwcpolska/video/6826199119653014789

Powyższe działania są prowadzone z poziomu całej firmy, ale każdy menedżer może budować (i buduje!) wizerunek pracodawcy, zachęcając do pracy w jego zespole lub okazując dumę i radość ze wspólnych, zespołowych osiągnięć.

Ty, jako menedżer, możesz budować w pracownikach poczucie dumy i radości ze wspólnej pracy, chwaląc się tym poza firmą. Jednocześnie tworzysz wizerunek zespołu i menedżera, z którym chce się pracować. Zobaczysz, jak to może wesprzeć prowadzone przez ciebie rekrutacje. Firmy inwestują w _employer branding_, bo lepsza marka pracodawcy przyciąga więcej najlepszych kandydatów. Jak zacząć? Zorganizuj spotkanie z zespołem i przedyskutuj pomysł pokazywania życia zespołu w mediach społecznościowych. Wspólnie zastanówcie się, jak to zrobić, np. czy umieszczać zdjęcia z waszej pracy, by zainteresować i pochwalić się ambitnymi zadaniami. A może zdjęcia robione podczas lunchu, aby pokazać wesołą atmosferę? Kolorowe biuro? Zielony park obok biura, gdzie się spotykacie, robiąc przerwy w pracy. A może seria krótkich postów o waszych pasjach? Możliwości są nieograniczone.

ZAPISZ:

Co ty, jako menedżer, możesz zrobić, aby budować wizerunek wspaniałego zespołu i dobrego pracodawcy?

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

2. Rekrutacja

Kolejnym etapem aktywnego budowania zaangażowania pracownika jest rekrutacja. Zaczyna się od ciekawego (i uczciwego) ogłoszenia o pracę i od zakładki „kariera” na stronie internetowej firmy. W takiej zakładce można opisać ogólne oczekiwania wobec poszukiwanych kandydatów (podkreślając np. wartości będące istotnym elementem kultury firmy), przebieg procesu rekrutacyjnego, przedstawić podstawowe informacje o firmie. Rozmowy rekrutacyjne nie mogą być wypytywaniem o CV, powinny mieć na celu prawdziwe poznanie kandydata, jego kompetencji i doświadczenia, ale także jego osobowości, motywatorów i demotywatorów, które na niego mają wpływ, a nawet pasji. Najlepsza rozmowa rekrutacyjna to taka, po której kandydat wychodzi pewny siebie, zadowolony, doceniony — nawet jeśli nie został wybrany wśród innych kandydatów, będzie się wyrażał o firmie w bardzo pozytywny sposób.

Pamiętam jedną z moich rekrutacji, kiedy szukałam dla siebie innego miejsca. Zostałam zaproszona na rozmowę z rekruterami, na której mogłam opowiadać o sobie, chwalić się sukcesami, po rozmowie czułam się wyśmienicie, chociaż nie wiedziałam do końca czy dobrze mi poszło. Bardzo szybko dostałam zaproszenie od Dyrektora HR, następnie na spotkanie z Prezesem firmy. Cały proces rekrutacji zakończył się w ciągu 2 tygodni. Na każdym spotkaniu słyszałam bardzo miłe słowa na temat mojego doświadczenia i wiedzy, czułam, że potencjalny przyszły pracodawca widzi we mnie eksperta. Na koniec dostałam wspaniałą ofertę pracy z bardzo dobrymi warunkami zatrudnienia. Nawet gdybym nie otrzymała zaproszenia do współpracy, sam proces sprawił, że poczułam się niezwykle doceniona.

Kiedy decydujesz się na współpracę z kandydatem a nie podpisujesz jeszcze umowy o pracę, radzę zawsze podpisać z kandydatem list intencyjny. Jest to potwierdzenie uzgodnionych warunków i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa obu stron, że dojdzie do podpisania umowy o pracę. Ważne jest też wykorzystanie okresu wypowiedzenia w poprzedniej firmie do utrzymywania kontaktu z kandydatem. Krótki okres wypowiedzenia (dwa tygodnie, miesiąc) zazwyczaj pomaga utrzymać u kandydata pewną ekscytację związaną z nową pracą. Kandydat miło wspomina rekrutację lub cieszy się z dobrej oferty. Natomiast im dłuższy czas (np. trzy miesiące), tym trudniej. Kandydat może się zacząć wahać, być może jego aktualny pracodawca próbuje go zatrzymać, kusi nową ofertą lub wizją zmiany. Dlatego radzę poświęcić czas na e-mail lub telefon do przyszłego pracownika. Przesłać informacje, dokumenty. Dopytać, czy kandydat nie chciałby o coś jeszcze związanego z nową pracą zapytać. Najlepsze firmy wysyłają wcześniej wybranemu w trakcie rekrutacji kandydatowi umowę, informator o firmie, a nawet pakiet powitalny (np. wizytówki, kubek, smycz firmową, identyfikator, kalendarz, notes, długopis, koszulkę z logo, a nawet czekoladki). Najciekawsze działanie, z jakim się spotkałam, polegało na wysłaniu do rodziny nowego pracownika listu z gratulacjami: „_Gratulujemy, Pani mąż wygrał proces rekrutacji…_”. Dobrą praktyką jest zaproszenie na nieformalne spotkanie zespołu, w którym kandydat będzie pracował, jeszcze przed zatrudnieniem.

Mnie samej zdarzyło się to dwa razy.

Za pierwszym razem, wiele lat temu, rozmawiałam na temat mojego dołączenia do firmy konsultingowej. Współpracowałam z tą firmą wcześniej przy projektach, jako przedstawiciel innej instytucji. Znałam prezesa, znałam kilka osób. Rozmawialiśmy o możliwościach współpracy, warunkach, mieliśmy zgodę co do wspólnych planów.

Nic jeszcze nie zostało formalnie potwierdzone, ale któregoś dnia zadzwonił prezes, przyszły szef i zaprosił mnie na spotkanie zespołu! Było to niezwykłe spotkanie, właściwie wyjazd kilkudniowy. Jego celem była integracja zespołu oraz warsztat, na którym pracownicy firmy wspólnie wypracowywali wartości firmowe. Zrobiło to na mnie niesamowite wrażenie. Jeszcze nie byłam pracownikiem, a już przyszły pracodawca chciał wiedzieć jak postrzegam firmę, chciał znać moje zdanie, chciał poznać moje wartości!

Pamiętam to jako niesamowity czas! Byłam wprawdzie skrępowana wypowiadaniem się na temat wartości firmy, w której jeszcze nie pracowałam, ale jednocześnie czułam, że moje zewnętrzne spojrzenie jest bardzo doceniane. I że jestem traktowana jak pełnoprawny i równy członek zespołu.

Jeśli dodać do tego wieczorne śpiewy przy ognisku i długie rozmowy z resztą zespołu — czułam się wspaniale zaopiekowana i przyjęta do rodziny.

Dzięki temu czułam się doceniona, byłam bardzo zaangażowana od pierwszych dni mojej pracy i miałam poczucie, że teraz ja muszę „odpłacić” to zaufanie, którym mnie obdarzono.

Za drugim razem, wiele lat później, w dużej korporacji, miałam być zatrudniona na menedżerskim stanowisku. Jeszcze przed moim przystąpieniem do pracy, przyszła szefowa zaprosiła mnie na świąteczną kolację w restauracji, w zespole HR. Dzięki temu, że w miłej atmosferze poznałam nowe osoby, znacząco zmniejszył się stres naturalnie związany z wejściem w nowe środowisko. Jeszcze nie zostałam zatrudniona, a już otrzymałam od mojej nowej szefowej prezenty: kalendarz z wygrawerowanym moim nazwiskiem, kartę powitalną, na której podpisał się cały zespół. Otrzymałam zestaw powitalny, a w nim broszury o firmie, firmowe gadżety, film na temat organizacji i jej historii.

Gdy rozpoczęłam pracę, byłam tak niesamowicie zmotywowana, a nawet zafascynowana tym powitaniem, że w ciągu trzech miesięcy prawie samodzielnie się wdrożyłam oraz przygotowałam i przeprowadziłam wyjątkowo trudny projekt dla Zarządu.

Gdy patrzę na to z perspektywy lat, widzę, jak bardzo firmie opłacało się zainwestować w moje początki!

Czy takie działania sprawią, że zrekrutowany kandydat poczuje, że nowemu pracodawcy zależy na nim? Tak, z pewnością. Czy firmie to się opłaca? A czy opłaca się mieć szczęśliwego, zmotywowanego i zaangażowanego pracownika na początku trudnej drogi jego wdrażania? Taki pracownik nie tylko chce dać z siebie więcej, lecz także opowiada o efekcie „wow”, jakiego doświadczył, tworząc swoim entuzjazmem obraz pracodawcy.https://www.greatplacetowork.pl/o-nas/dlaczego-great-place-to-work

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/kudos

https://blog.linkedin.com/2018/june/12/introducing-linkedin-kudos-say-thanks-and-show-your-appreciation

Artykuł ICAN Institute „Prawdziwe przyczyny odchodzenia z pracy” https://www.ican.pl/b/trend-prawdziwe-przyczyny-odchodzenia-z-pracy/Nq3REXLj

https://branden.biz/wp-content/uploads/2020/03/RAPORT_Index_Doceniania_I.pdf

j.w.

j.w.

https://ebinstitute.com/blog/indeks-doceniania-2/

https://hrstandard.pl/2018/07/31/czy-polacy-czuja-sie-doceniani-w-pracy/
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: