Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Transcendentne kino Darrena Aronofsky’ego. Film, sacrum i mit - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2023
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
24,95

Transcendentne kino Darrena Aronofsky’ego. Film, sacrum i mit - ebook

Książka o transcendentnym kinie Darrena Aronofsky’ego zabiera czytelnika w podróż po wybranej filmografii tego wybitnego amerykańskiego reżysera. Mocny, wręcz anarchistyczny akcent pada tu na typ przedstawianego bohatera filmowego, żyjącego na marginesie społeczeństwa i świadomie odrzucającego jego normatywne struktury. Filmy, jak również literatura, do której autor publikacji się odwołuje, są wyrazem postawy krytycznej wobec przemocy symbolicznej oraz narzucania jednostce ograniczających ją twórczo norm kulturowych, nakazujących takie, a nie inne rozumienie i przeżywanie otaczającego świata. Wnikliwy obserwator twórczości Darrena Aronofsky’ego dostrzeże istnienie w niej problematyki metafizycznej. Warto zwrócić się ku transcendencji i próbować wyrażać niewyrażalne, także w sztuce filmowej, jak czyni to Darren Aronofsky, który chce być powiernikiem wielkich narracji mitycznych. Te cechy, tak charakterystyczne dla reżysera, można dostrzec we wszystkich jego filmach, a zwłaszcza w tych przywoływanych w prezentowanej monografii. Książka zainteresuje czytelnika oczekującego od współczesnego kina czegoś więcej niż niewyszukanej rozrywki oraz pragnącego wyjść poza jego ludyczny wymiar.

Spis treści

Rozdział I. Kino, antropologia, transcendencja 7

 

1. Filmy i mityczne opowieści, tropy i toposy kulturowe 7

2. Kino transcendentne. Sztuka filmowa, wielkie pytania i próby interpretacji 22

3. Antropologia filmu 27

Rozdział II. Zapaśnik – ucieczka do wolności 33

1. Dlaczego Zapaśnik? 33

2. Randy „the Ram” Robinson albo Robin Ramzinski 35

3. Miejsce Randy’ego, czyli Ameryka widziana oczyma Aronofsky’ego 38

4. Wrestling i rytualna ofiara 43

5. Ciało zapaśnika i terror kulturowo formowanej cielesności 49

6. Proces rytualny, gra i liminalność 60

7. Władza Kombinatu i wolność jednostki. Ostatnia walka Zapaśnika . 64

Rozdział III. Matka Ziemia, dom i raj utracony. Symboliczna wymowa Mother! 73

1. Religijne kino i wizja historii człowieka. Nieco biblijnego przypomnienia 73

2. Dom Boży i jego nieokrzesani goście. Grzech i zmaza 77

3. Goście niszczą dom i Matkę Ziemię. Apokalipsa i odrodzenie 81

4. Gościnność i dom. Miłość i ostateczna ofiara 85

 

Rozdział IV. Źródło jako opowieść o śmierci i odrodzeniu 91

1. Źródło jako film o miłości i śmierci 91

2. Wędrówka w poszukiwaniu uleczenia 97

3. Śmierć, choroby, śmiertelne rany i ich cudowne uleczenie 102

4. Choroba. Kultura tradycyjna i ludowa 114

5. Wiara, miłość i Święty Graal 116

6. Królowa 121

7. Majowie, historia Praojca, Xibalba i drzewo życia. Odrodzenie 128

Rozdział V. Noe: wybrany przez Boga jako opowieść o przemocy, ludzkiej pysze i zniszczeniu świata 145

1. Przemoc i świat ludzi 145

2. Wojna wszystkich ze wszystkimi 150

3. Agresja i władza 158

4. Urodzeni do zła. Przemoc w filmie Darrena Aronofsky’ego 161

5. Współczesny Midrasz. Woda jako boskie narzędzie oczyszczenia, aniołowie upadli. Noe i jego czasy 177

Rozdział VI. Sacrum, mit, transcendencja raz jeszcze, czyli czego uczą nas filmy Darrena Aronofsky’ego? 193

 

Bibliografia 203

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-099-2
Rozmiar pliku: 2,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: