Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Wysłuchaj rysunków dziecka. Część pierwsza - Opowiadania pierwszych kresek, czyli tajemniczy świat bazgrot. Gest graficzny dziecka jako źródło informacji o nim - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
11 sierpnia 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Wysłuchaj rysunków dziecka. Część pierwsza - Opowiadania pierwszych kresek, czyli tajemniczy świat bazgrot. Gest graficzny dziecka jako źródło informacji o nim - ebook

Niniejsza praca powstała w wyniku wieloletnich badań empirycznych rysunków dzieci w wieku 2-4 lat w placówkach oświatowych polskich i włoskich. Zawiera istotne informacje na temat powstawania gestu graficznego małych dzieci i jego rozwoju, opracowane na podstawie dotychczasowej wiedzy naukowej na ten temat oraz obserwacji dokonanych z wykorzystaniem teorii grafologicznej Girolamo Morettiego, przyjmującej za podstawę badanie ruchu graficznego jako wyrazu procesów psychofizjologicznych. Z tego względu stanowi doskonałe studium badawcze rysunków najmłodszych dzieci, których aktywność, początkowo zdominowana przez ruch sukcesywnie włączający ideę, jest odzwierciedleniem kolejnych etapów rozwoju ich struktury poznawczej. Istotną rolę w redagowaniu książki odegrała możliwość obserwacji uczestniczących podczas kilkuletniej pracy z dziećmi będących autorami rysunków przedstawionych w książce. Książka zredagowana przystępnym językiem stanowi źródło cennej wiedzy dla rodziców, wychowawców i nauczycieli.

Spis treści

Wstęp
Rozdział 1 Kilka słów o rozwoju procesów poznawczych małego dziecka, czyli o zbieraniu doświadczeń do narysowania
1.1 Podróż wszystkimi zmysłami
1.2 Ślady
1.3 „Ja”, czyli ja i wszystko wokół mnie
1.4 Znaki i dźwięki
1.5 Próby i eksperymenty
Rozdział 2 Opowiadania kartki, czyli mikroświat
2.1 Badacze rysunków dziecięcych
2.2 Rysunek jako ruch i mowa
2.3 Fascynujące przygody z kreską
2.4 Kreski, kropki, kłębki
2.5 Skąd się biorą skłębione koliska?
2.6 Odkrycia i satysfakcje
2.7 Dziecko – świat – dziecko
2.8 Wyodrębnianie tożsamości
2.9 Obiekt przejściowy
2.10 Łyżka służy, by nią jeść
2.11 Rysunek i jego dźwięki
2.12 Przeobrażanie
2.13 Kreski proste i faliste
2.14 Podróże kreski
Rozdział 3 Gdy z bazgrot wyłania się rysunek
3.1 Zamknięcie kręgu
3.2 Mama? Kwiatek? Słońce?
3.3 Przeobrażenia kółka
3.4 Czym kółko stać się może
3.5 Okrągłe domy
3.6 „Moc” kręgu
3.7 Koła okrągłe i kwadratowe
Zakończenie
Ruch, wiedza o świecie i o sobie
Bibliografia
Notka o autorce
Przypisy

Kategoria: Psychologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7564-650-4
Rozmiar pliku: 14 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Niniejsza praca powstała w wyniku wieloletnich badań empirycznych rysunków dzieci w wieku 2-4 lat w placówkach oświatowych polskich i włoskich. Zawiera istotne informacje na temat powstawania gestu graficznego małych dzieci i jego rozwoju, opracowane na podstawie dotychczasowej wiedzy naukowej na ten temat oraz obserwacji dokonanych z wykorzystaniem teorii grafologicznej Girolamo Morettiego, przyjmującej za podstawę badanie ruchu graficznego jako wyrazu procesów psychofizjologicznych. Z tego względu stanowi doskonałe studium badawcze rysunków najmłodszych dzieci, których aktywność, początkowo zdominowana przez ruch sukcesywnie włączający ideę, jest odzwierciedleniem kolejnych etapów rozwoju ich struktury poznawczej. Istotną rolę w redagowaniu książki odegrała możliwość obserwacji uczestniczących podczas kilkuletniej pracy z dziećmi będących autorami rysunków przedstawionych w książce. Książka zredagowana przystępnym językiem stanowi źródło cennej wiedzy dla rodziców, wychowawców i nauczycieli.Wstęp

Pierwsze formy graficzne maluchów – tajemnicze spirale, kreski i kropki, od zawsze napawają dorosłych ciekawością i fascynacją. Czym są te zaszyfrowane formy, kim są zaczarowane postacie wyłaniające się z przypadkowych kresek, kształtowanych jeszcze czasami nieposłusznym ruchem, z którymi dziecko obcuje z poufałością i cieszy się z ich obecności?

Zażenowani, a może nawet zawstydzeni naszą bezsilnością zrozumienia i znalezienia jednoznacznej odpowiedzi poddajemy się myśli, że takie rysunki nic nie znaczą lub że nie warto przejmować się małym zabazgranym kawałkiem kartki.

Rezygnacja z jakiejkolwiek próby interpretacji rysunku może być zrozumiała, jeśli przyglądając się pracy malucha, z pokorą wnioskujemy, że odzwierciedla ona jego złożoność; gorzej, gdy dorosły przechodzi nad pracą dziecka jako nad czymś niedojrzałym, czyli niegodnym uwagi, tak jak niegodnym uwagi może stać się kaprys dziecięcy.

Czy można nazwać sztuką te niezrozumiałe kształty?

Czy mają nam one coś do powiedzenia?

Czy może są to po prostu pierwsze próby afirmacji istnienia?

Wiele pokory trzeba, by przyznać, że nie każdy rysunek można zinterpretować, chociaż nie oznacza to, że nawet taka trudna do objaśnienia praca nie zawiera w sobie przesłania, które niestety może pozostać niezrozumiałe.

Próby rozwiązywania tajemnic pierwszych form twórczości dziecięcej, oprócz wiedzy o procesach rozwojowych, implikują umiejętność ich odczytywania wszystkimi zmysłami, ponieważ każda działalność małego autora jest wynikiem przetwarzania informacji pochodzących ze wszystkich jego zmysłów. Rysunek dziecięcy należałoby zatem nie tylko obserwować, ale także słuchać i dotykać, tak jak można obserwować, słuchać i odczuwać dotykiem samo dziecko.

Całkowita i obiektywna interpretacja wszystkich tajemniczych treści zawartych w rysunku dziecka nie jest możliwa, szczególnie gdy zostają one zapisane pierwszymi, nieudolnymi jeszcze kreskami. Z tego powodu niezmiernie istotne jest obcowanie z dzieckiem, układanie w całość jego zachowań i zabaw, uzupełnianych jego twórczością plastyczną. Dopiero wtedy będziemy mogli powiedzieć, że robimy wszystko, by wysłuchać dziecka, by je zrozumieć i wyjść mu naprzeciw, co jednak nie oznacza, że będziemy w stanie pojąć całkowicie jego osobowość i odpowiedzieć na wszystkie jego potrzeby.

W książce tej nie zostają udzielone gotowe odpowiedzi na temat kompleksowej analizy złożoności małego człowieka, nie jest to bowiem możliwe, aczkolwiek wysuwa się z niej prośba o to, by z większą uwagą zatrzymywać się przy każdej wypowiedzi dziecięcej, werbalnej i niewerbalnej, mniej lub bardziej udolnej. W rysunku dziecka często zostają zawarte wiadomości niewyrażane werbalnie, o odbieraniu i przetwarzaniu świata z zewnątrz, o emocjach i radzeniu sobie z doświadczeniami.

Aczkolwiek próba zrozumienia dziecka wyłącznie na podstawie jego twórczości, jeśli z jednej strony może być godna pochwały, to z drugiej zaś implikuje ryzyko niepełności, niewystarczalności oraz nieobiektywności interpretacji. Świat każdego z nas jest inny i trudno wypowiedzieć się na temat nawet bardzo podobnych ekspresji poszczególnych osób. Indywidualne ekspresywności dzieci wynikają z niepowtarzalności ludzkiej i stanowią rezultat różnych doświadczeń, doznań i pragnień, z tego względu można je porównać do fal morza, które są do siebie podobne, chociaż żadna z nich nie jest taka sama.

Lektura tego tekstu nie może być zatem traktowana jako uniwersalna pigułka na zrozumienie rysunków, lecz ma na celu wskazać dorosłemu „inny” sposób obserwacji pracy dziecka, stać się kluczem, który stopniowo pozwoli otwierać kolejne bramy refleksji, fantazji, wrażliwości i zmysłów, potrzebnych do interpretacji osobowości dziecka.

Praca ta ma na celu również ukazać inne spojrzenie na rysunek dziecięcy, z potrzebą pokory i powagi, tak jak ogląda się dzieła artystyczne. Rysunek dziecięcy jest wytworem jego osobowości i należy mu się szacunek. Możemy nie rozumieć pracy dziecka, ale powinniśmy ją uszanować, gdyż jej wypowiedź, nawet niezrozumiała, jest jedyna, niepowtarzalna, unikalna i bezcenna.

Rysunek może być traktowany jako rezultat jakiejś zabawy, ale warto pamiętać, że jest on niczym żywa istota, która wzrasta i dojrzewa wraz z dzieckiem oraz odzwierciedla osiągnięcia malucha, jego temperament i zdolności intelektualne, a także jego doświadczenia, uczucia i pragnienia.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: