Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Zyskaj na czasie - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
10 maja 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zyskaj na czasie - ebook

QRM to najskuteczniejsza metoda skracania czasu realizacji (lead time). Pozwala zrewolucjonizować modelowanie i zarządzanie procesami wytwarzania. Metoda jest szczególnie polecana każdej organizacji produkującej w modelu Low Volume / High Mix (do wytworzenia produktu potrzeba wielu komponentów), a także wytwarzającej produkty na zamówienie lub w krótkich seriach.

Rajan Suri opracował przejrzystą i spójną metodę prezentowania strategii QRM przy wykorzystaniu następujących czterech kluczowych koncepcji:

  1. Potęga czasu– olbrzymi wpływ, jaki czas wywiera na całą organizację.
  2. Struktura organizacyjna– w jaki sposób zorganizować przedsiębiorstwo, by skrócić czas realizacji zleceń.
  3. Dynamika systemu– zrozumienie, w jaki sposób współzależności między zleceniami i zasobami wpływają na czas realizacji; dzięki temu można podejmować lepsze decyzje dotyczące mocy przerobowych, wielkości partii produkcyjnych i tym podobnych zagadnień.
  4. Kompleksowe wdrożenie– QRM nie dotyczy tylko działu produkcji. Metodykę tę wdraża się w całej organizacji, w tym w takich obszarach jak planowanie materiałowe, zaopatrzenie, zarządzanie łańcuchem dostaw, prace biurowe i rozwój nowych produktów.

Autor pokazuje również, jak podwyższyć jakość i obniżyć koszty operacyjne, zyskując dzięki temu większy udział w rynku. Ten praktyczny podręcznik wyjaśnia, w jaki sposób kraje rozwinięte, wykorzystując strategię QRM, mogą skutecznie konkurować z producentami z państw, w których koszty pracy są niskie. Ponadto znajdują się w nim użyteczne wskazówki pokazujące krok po kroku, jak wdrażać QRM, uwzględniające także takie obszary jak księgowość i zarządzanie kosztami.

Kategoria: Zarządzanie i marketing
Zabezpieczenie: brak
ISBN: 978-83-945700-8-8
Rozmiar pliku: 6,9 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

1

PO­TĘGA CZASU

W tym roz­dziale wy­ja­śnię pod­stawy me­to­dyki QRM – omó­wię m.in. po­dej­ście, po­ję­cia, de­fi­ni­cje. Jest to ważne, bo po­może Ci zo­ba­czyć sens i cel sto­so­wa­nia QRM. Dzięki temu zro­zu­miesz, jak na nowo mo­żesz spoj­rzeć na wła­sny biz­nes.

Każdy wie, że „czas to pie­niądz”, lecz czas tak na­prawdę ozna­cza o wiele wię­cej pie­nię­dzy, niż więk­szość me­ne­dże­rów zdaje so­bie sprawę! Do ta­kiego wnio­sku do­szedł Chuck Ga­tes, pre­zes Re­ne­wA­ire, i dzięki wy­ko­rzy­sta­niu za­sad QRM opi­sa­nych w tej książce zre­du­ko­wał czasy re­ali­za­cji za­mó­wień klien­tów o po­nad 80%. W efek­cie Re­ne­wA­ire, firma z sie­dzibą w Ma­di­son w Wi­scon­sin, do­star­cza­jąca roz­wią­za­nia z dzie­dziny od­zy­sku cie­pła z sys­te­mów wen­ty­la­cyj­nych, zna­cząco zwięk­szyła swoje udziały w rynku. Przy­chody tego nie­wiel­kiego przed­się­bior­stwa kon­ku­ru­ją­cego z bran­żo­wymi gi­gan­tami zwięk­szyły się po­nad 2,4x w la­tach 2003–2008. Jed­no­cze­śnie zna­cząco wzro­sła wy­daj­ność pracy, gdyż tak duży przy­rost sprze­daży osią­gnięty zo­stał przy wzro­ście za­trud­nie­nia je­dy­nie o 73%. Jak można się spo­dzie­wać, zwięk­szyły się rów­nież pro­por­cjo­nal­nie zy­ski firmy. Przez te pięć lat udział Re­ne­wA­ire w rynku wzrósł o 42%.

Na prze­ciw­nym bie­gu­nie skali w sto­sunku do Re­new Aire, która jest małą firmą do­star­cza­jącą roz­wią­za­nia dla obiek­tów miesz­czą­cych nie wię­cej niż setkę lu­dzi, znaj­duje się glo­balny gi­gant – Na­tio­nal Oil Varco (NOV) z cen­tralą w Ho­uston w Tek­sa­sie. To kon­cern wy­twa­rza­jący ol­brzy­mie urzą­dze­nia do pod­mor­skiego i lą­do­wego wy­do­by­wa­nia ropy naf­to­wej o rocz­nej sprze­daży rzędu 10 mld dol. Me­ne­dże­ro­wie jed­nej z fa­bryk NOV z Orange w Ka­li­for­nii rów­nież do­strze­gli, jak ol­brzy­mie zna­cze­nie w ich dzia­łal­no­ści ma czas, i już dzięki pierw­szemu za­sto­so­wa­niu me­tody QRM zre­du­ko­wali czas re­ali­za­cji jed­nego z pro­duk­tów z 74 do 4 dni. Był to jed­nak tylko po­czą­tek – po kom­plek­so­wej oce­nie re­zul­ta­tów za­rząd NOV w Orange za­uwa­żył, że koszty zwią­zane z tym pro­duk­tem spa­dły o po­nad 30%. Efekty pierw­szego wdro­że­nia były tak zna­ko­mite, że w ca­łym za­kła­dzie NOV w Orange za­sto­so­wano QRM do wszyst­kich pro­duk­tów i obec­nie kon­cern wdraża tę me­to­dykę w kil­ku­na­stu za­kła­dach pro­duk­cyj­nych na ca­łym świe­cie.

Chciał­bym przez chwilę prze­ana­li­zo­wać 30-pro­cen­tową ob­niżkę kosz­tów. Liczba ta jest zna­cząca z dwóch po­wo­dów. Po pierw­sze po­ka­zuje, jak ol­brzymi wpływ ma skra­ca­nie czasu ma ca­łość dzia­łal­no­ści firmy, nie tylko na re­ali­za­cję po­je­dyn­czego za­mó­wie­nia, lecz przede wszyst­kim na cał­ko­wite koszty dzia­łal­no­ści, a także ja­kość i inne klu­czowe mier­niki ope­ra­cyjne. Po dru­gie liczba ta jest klu­czo­wym kontr­ar­gu­men­tem na obawy co­raz sil­niej wi­doczne w Sta­nach Zjed­no­czo­nych i in­nych roz­wi­nię­tych kra­jach dla po­zo­sta­wie­nia pro­duk­cji w ro­dzi­mych kra­jach. Fakty jed­nak są ta­kie, że je­śli cho­dzi o ty­powe pro­dukty wy­twa­rzane w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, praca lu­dzi sta­nowi za­le­d­wie 10% kosz­tów, li­czona w ra­chun­ko­wo­ści ame­ry­kań­skiej po tzw. kosz­cie wy­ro­bów sprze­da­nych (ang. COGS, w Pol­sce po tech­nicz­nym kosz­cie wy­two­rze­niu lub kosz­cie stan­dar­do­wym wy­robu) – ta wiel­kość jest bar­dzo po­dobna w Pol­sce oraz więk­szo­ści kra­jów roz­wi­nię­tych. Po­nadto je­śli weź­miemy ko­szy pracy lu­dzi w sto­sunku do ceny sprze­daży, jaką płaci klient, jest to tylko od 5 do 7% ceny pro­duktu koń­co­wego. Dla­tego też, je­śli mo­żesz zre­du­ko­wać koszty o 30% – a wiele firm osią­gnęło na­wet lep­sze re­zul­taty – tym sa­mym efek­tyw­nie wy­eli­mi­nu­jesz prze­wagę ta­niej siły ro­bo­czej, jaką ofe­rują kraje roz­wi­ja­jące się. Rów­no­cze­śnie na­leży wziąć pod uwagę, że pro­duk­cja w kraju eli­mi­nuje koszty trans­portu z za­gra­nicy oraz czas ocze­ki­wa­nia klienta, co daje zna­czącą prze­wagę nad tymi, któ­rzy ją prze­nie­śli. Mo­żesz dzięki temu kon­ku­ro­wać wła­ści­wie z każ­dym!

DEFINICJA QRM

Qu­ick Re­sponse Ma­nu­fac­tu­ring jest kom­plek­sową stra­te­gią re­du­ko­wa­nia cza­sów re­ali­za­cji. Obej­muje wszyst­kie aspekty dzia­łal­no­ści przed­się­bior­stwa, za­równo we­wnętrzne, jak i ze­wnętrzne. W szcze­gól­no­ści, z punktu wi­dze­nia klienta, QRM ozna­cza za­spo­ka­ja­nie po­trzeb klienta dzięki szyb­kiemu pro­jek­to­wa­niu i wy­twa­rza­niu pro­duk­tów do­sto­so­wa­nych do kon­kret­nych po­trzeb klien­tów – zmien­ność ze­wnętrzna. Je­śli cho­dzi o dzia­łal­ność ope­ra­cyjną firmy, QRM kon­cen­truje się na re­du­ko­wa­niu cza­sów re­ali­za­cji wszyst­kich za­dań wy­stę­pu­ją­cych w ca­łej fir­mie – zmien­ność we­wnętrzna. Przy­kła­dem pro­ce­sów we­wnętrz­nych oprócz oczy­wi­stych mogą być ak­cep­ta­cja i wdro­że­nie zmian w pro­duk­cie czy zro­bie­nie i wy­sła­nie za­mó­wie­nia do do­stawcy. Za­zwy­czaj czasy re­ali­za­cji tego typu pro­ce­sów nie są bez­po­śred­nio brane pod uwagę przez klienta. Jed­nak dzięki za­sto­so­wa­niu QRM mają wpływ na po­prawę ja­ko­ści czy niż­sze koszty oraz na szyb­szą re­ak­cję na po­trzeby klien­tów firmy.

Jak wy­ja­śnia­łem we wstę­pie, stra­te­gia QRM opiera się na czte­rech klu­czo­wych kon­cep­cjach: (1) po­tę­dze czasu, (2) struk­tu­rze or­ga­ni­za­cyj­nej, (3) dy­na­mice sys­temu i (4) kom­plek­so­wym po­dej­ściu w ca­łej fir­mie. Ta czwarta kon­cep­cja za­kłada, że QRM nie do­ty­czy tylko czę­ści pro­duk­cyj­nej – jest klu­czem do osią­gnię­cia suk­cesu w ca­łej or­ga­ni­za­cji. Przy­kła­dem, jak stra­te­gia QRM może być wy­ko­rzy­sty­wana w in­nych czę­ściach or­ga­ni­za­cji, jest przy­pa­dek firmy TCI LLC, pro­du­centa pro­du­ko­wa­nych na za­mó­wie­nie prze­twor­nic na­pię­cia, z sie­dzibą w Mil­wau­kee w Wi­scon­sin. Gdy TCI otrzy­my­wało za­mó­wie­nie na prze­twor­nicę, która miała być do­sto­so­wana do po­trzeb klienta, trzeba było ty­go­dnia, by pro­jekt tra­fił do pro­duk­cji. Dzięki za­sto­so­wa­niu QRM można było zre­du­ko­wać ten czas z ty­go­dnia do jed­nej go­dziny!

Co jed­nak zro­bić, je­śli za­in­we­sto­wa­łeś już w inne me­tody, ta­kie jak TQM, Si­xSigma lub Ka­izen? Wdro­że­nie QRM nie wy­maga, by to, co zro­bi­łeś, po­szło na marne. Prze­ciw­nie – z tej książki do­wiesz się, że QRM po­maga le­piej wy­ko­rzy­stać te stra­te­gie i jed­no­cze­śnie po­łą­czyć je w ra­mach re­ali­za­cji jed­nego celu – re­du­ko­wa­nia czasu re­ali­za­cji!

A co się sta­nie, je­śli mocno za­an­ga­żo­wa­łeś się we wdra­ża­nie pro­gramu Lean Ma­nu­fac­tu­ring? Po­dob­nie jak w przy­padku po­wy­żej wspo­mnia­nych stra­te­gii, QRM wes­prze ten pro­gram i po­zwoli Two­jej fir­mie wejść na ko­lejny po­ziom roz­woju. Na­leży pa­mię­tać, że Lean Ma­nu­fac­tu­ring ma swoje po­czątki w Sys­te­mie Wy­twa­rza­nia To­yoty, w któ­rym wiele dzia­łań jest po­wta­rzal­nych i pro­du­ko­wa­nych w du­żych ilo­ściach. Jak wiemy, stra­te­gia Lean zo­stała opra­co­wana dla pro­cesu wy­twa­rza­nia cha­rak­te­ry­zu­ją­cego się w miarę sta­łym po­py­tem i du­żym wo­lu­me­nem pro­duk­cji. Jed­nak w ciągu kilku ostat­nich lat za­szły liczne zmiany po­le­ga­jące na tym, że wy­twórcy pro­po­nują klien­tom co­raz wię­cej moż­li­wo­ści wy­boru. Na­wet je­śli nie weź­mie się pod uwagę opcji wcze­śniej zde­fi­nio­wa­nych i pro­po­no­wa­nych klien­tom, na­leży pa­mię­tać, że pro­gramy CAD/CAM dają dzi­siaj fir­mom moż­li­wo­ści pro­jek­to­wa­nia na in­dy­wi­du­alne za­mó­wie­nie bez po­no­sze­nia do­dat­ko­wych kosz­tów, jak było to jesz­cze 20 lat temu. Po­nadto wraz po­ja­wie­niem się in­ter­netu klienci mają moż­li­wość po­rów­ny­wa­nia roz­ma­itych opcji i okre­śla­nia do­dat­ko­wych cech wy­ma­ga­ją­cych prze­pro­jek­to­wa­nia pro­duktu. Wszystko to ozna­cza, że w XXI wieku bę­dzie rósł po­pyt na krót­kie se­rie zróż­ni­co­wa­nych pro­duk­tów do­sto­so­wa­nych do wy­ma­gań klien­tów, a na­wet pro­jek­to­wa­nych pod in­dy­wi­du­alne po­trzeby każ­dego klienta, tzw. do­spa­so­wa­nie wy­robu na ma­sową skalę (ang. mass cu­sto­mi­za­tion). Będę uży­wał sfor­mu­ło­wa­nia „rynki XXI wieku”, by od­dać tak zde­fi­nio­wany ro­dzaj po­pytu, co­raz sil­niej wi­doczny w obec­nych cza­sach.

Jak taka sy­tu­acja wpływa na stra­te­gię Lean Ma­nu­fac­tu­ring? Pod­sta­wowe kon­cep­cje Lean Ma­nu­fac­tu­ring, ta­kie jak czas taktu, po­zio­mo­wa­nie pro­duk­cji czy Kan­ban, mają na celu re­duk­cję zmien­no­ści i two­rze­nie „cią­głego prze­pływu” (jest to także kon­cep­cja Lean Ma­nu­fac­tu­ring) . Taki sys­tem do­brze działa w przy­padku du­żego wo­lu­menu pro­duk­cji i sta­łych (stan­dar­do­wych) wy­ro­bów czy kom­po­nen­tów, lecz może się nie spraw­dzić, je­śli cho­dzi o krót­kie, zróż­ni­co­wane se­rie lub wy­twa­rza­nie każ­do­ra­zowo na in­dy­wi­du­alne za­mó­wie­nia klienta. Ana­liza po­ziomu zróż­ni­co­wa­nia po­zwoli na wy­cią­gnię­cie wnio­sków, w jaki spo­sób QRM może stale wspie­rać wdra­żany przez Cie­bie pro­gram Lean Ma­nu­fac­tu­ring.

Zde­fi­nio­wa­łem dwa typy zmien­no­ści. Pierw­szy na­zy­wam zmien­no­ścią dys­funk­cyjną, spo­wo­do­waną błę­dami, nie­efek­tyw­nymi sys­te­mami i słabą or­ga­ni­za­cją. Przy­kłady zmien­no­ści dys­funk­cyj­nej to: po­pra­wia­nie wcze­śniej­szych błę­dów, cią­głe zmiany prio­ry­te­tów i ter­mi­nów oraz „nie­upo­rząd­ko­wany” po­pyt spo­wo­do­wany sła­bym kon­tak­tem działu sprze­daży z klien­tami firmy.

Drugi typ to zmien­ność stra­te­giczna wy­ko­rzy­sty­wane przez or­ga­ni­za­cje do utrzy­ma­nia prze­wagi kon­ku­ren­cyj­nej na rynku. Przy­kłady zmien­no­ści stra­te­gicz­nej są: moż­li­wość ra­dze­nia so­bie z nie­ocze­ki­wa­nymi zmia­nami w po­py­cie bez ob­ni­ża­nia ja­ko­ści wy­robu i ob­sługi klienta, pro­po­no­wa­nie klien­tom jesz­cze więk­szej liczby opcji do wy­boru, ofe­ro­wa­nie pro­duk­tów pro­jek­to­wa­nych na in­dy­wi­du­alne za­mó­wie­nia.

Pod­sta­wowe na­rzę­dzia Lean mają za za­da­nie re­duk­cję lub eli­mi­na­cję wszel­kiej zmien­no­ści w pro­ce­sie wy­twa­rza­nia. Jest to oczy­wi­ście za­sadne, je­śli do­ty­czy eli­mi­no­wa­nia zmien­no­ści dys­funk­cyj­nej. Z dru­giej jed­nak strony za­pewne nie chciał­byś li­kwi­do­wać zmien­no­ści stra­te­gicz­nej, zwłasz­cza gdy jest źró­dłem Two­jej prze­wagi kon­ku­ren­cyj­nej. QRM jest zbieżne z Lean Ma­nu­fac­tu­ring w tym, że stara się wy­eli­mi­no­wać wszelką zmien­ność dys­funk­cyjną. Sto­su­jąc QRM, nie li­kwi­du­jesz zmien­no­ści stra­te­gicz­nej, lecz ją wy­ko­rzy­stu­jesz dla swo­jego suk­cesu! Dzieje się to dzięki ta­kiemu za­pro­jek­to­wa­niu or­ga­ni­za­cji w my­śle­niu QRM wraz ze wszyst­kimi sys­te­mami wspo­ma­ga­ją­cymi, by da­wały so­bie efek­tyw­nie radę ze zmien­no­ścią stra­te­giczną i do­brze speł­niały ocze­ki­wa­nia klien­tów. Dla­tego też QRM „za­biera” stra­te­gię Lean na wyż­szy po­ziom roz­woju, od­po­wiedni dla firm XXI wieku (patrz rys. 1.1).

WYZWANIA ZWIĄZANE ZE SKRACANIEM CZASU REALIZACJI ZAMÓWIENIA

Więk­szość me­ne­dże­rów ro­zu­mie ko­rzy­ści wy­ni­ka­jące z szyb­kiego re­ago­wa­nia na po­trzeby klien­tów – dla­tego firmy sta­rają się skra­cać czas re­ak­cji. Ist­nieje jed­nak wiele błęd­nych kon­cep­cji do­ty­czą­cych tego, jak skra­cać czas re­ali­za­cji i z suk­ce­sem wdra­żać wy­twa­rza­nie w opar­ciu o szybką re­ak­cję. Kon­cep­cje te czę­sto prze­szka­dzają w osią­gnię­ciu suk­cesu. Moje wcze­śniej­sze do­świad­cze­nia do­ty­czące wdra­ża­nia QRM za­chę­ciły mnie do opra­co­wa­nia pro­stego te­stu, który wy­ko­rzy­stuję, by zdia­gno­zo­wać stan obecny wy­ko­rzy­sty­wa­nych w fir­mie stra­te­gii wy­twa­rza­nia. Za­nim przed­sta­wię re­zul­taty, pro­po­nuję, byś sam wy­peł­nił test QRM przed­sta­wiony na rys. 1.2. Je­śli re­pre­zen­tu­jesz firmę pro­duk­cyjną, zrób to we­dług po­da­nych po­ni­żej wska­zó­wek: dla każ­dego z przed­sta­wio­nych stwier­dzeń za­daj so­bie py­ta­nie: „Czy moi me­ne­dże­ro­wie uzna­liby je za praw­dziwe czy fał­szywe?”. Je­śli dla od­miany je­steś z or­ga­ni­za­cji do­rad­czej lub ze śro­do­wi­ska aka­de­mic­kiego, wy­bierz firmę, która ma pro­blemy z cza­sem re­ali­za­cji i za­daj so­bie py­ta­nie: „Czy jej klu­czowi me­ne­dże­ro­wie uzna­liby po­szcze­gólne stwier­dze­nia za praw­dziwe czy fał­szywe?”. Pa­mię­taj o prze­strze­ga­niu za­sady, by udzie­lać od­po­wie­dzi cał­ko­wi­cie szcze­rze i kon­cen­tro­wać się na pro­ce­du­rach funk­cjo­nu­ją­cych w fir­mie (czyli jak jest, a nie jak po­winno być); nie su­ge­ruj się wła­snymi opi­niami, jak Ci się wy­daje, że jest. Niech za przy­kład po­służy pierw­sze stwier­dze­nie w te­ście: „Każdy musi pra­co­wać szyb­ciej, cię­żej i dłu­żej, by wy­ko­nać zle­ce­nia w krót­szym cza­sie”.

Gdy się nad nim za­sta­no­wisz, na pewno po­my­ślisz: „Wszy­scy wiemy, że nie jest to prawda. Trzeba pra­co­wać mą­drzej, a nie cię­żej”. Po­tem jed­nak po­wi­nie­neś za­dać so­bie kilka py­tań: „Czy w mo­jej fir­mie czę­sto pra­cuje się po go­dzi­nach?”, „Czy lu­dzie czę­sto pra­cują w week­endy, by zre­ali­zo­wać za­le­głe za­mó­wie­nia?”. Je­śli od­po­wiedź na któ­re­kol­wiek z nich brzmi „tak”, ja­sne jest, iż me­ne­dże­ro­wie uwa­żają, że stwier­dze­nie nr 1 jest praw­dziwe! Wy­ko­rzy­staj po­dobną me­todę, za­sta­na­wia­jąc się nad ko­lej­nymi stwier­dze­niami.

Za­znacz od­po­wie­dzi w od­po­wied­nich po­lach na ry­sunku 1.2, a na­stęp­nie kon­ty­nuuj lek­turę, by po­znać in­ter­pre­ta­cję wy­ni­ków.

Po­ni­żej przed­sta­wię od­po­wie­dzi. Do­świad­cze­nie zdo­byte w trak­cie re­ali­za­cji se­tek pro­jek­tów QRM po­ka­zuje, że aby z suk­ce­sem wdro­żyć tę me­to­dykę, klu­czowi de­cy­denci w or­ga­ni­za­cji mu­szą uwa­żać, iż każde ze stwier­dzeń znaj­du­ją­cych się w te­ście jest fał­szywe! Może to być cza­sem oczy­wi­ste, jak np. w przy­padku stwier­dze­nia nr 1, po prze­czy­ta­niu któ­rego wiesz, że przede wszyst­kim na­leży pra­co­wać mą­drzej. Co jed­nak jest złego w zwięk­sza­niu efek­tyw­no­ści (nr 3)? Po­dob­nie, czy re­ali­za­cja za­dań na okre­ślony ter­min nie jest pod­stawą każ­dego pro­gramu typu „do­stawa na czas” (ang. JIT)? Co jest nie tak, je­śli cho­dzi o two­rzone ze­społy (nr 8)? Czy w dzi­siej­szych cza­sach nie są one pod­stawą wszyst­kiego, co robi się w or­ga­ni­za­cji, po­cząw­szy od hali pro­duk­cyj­nej po pracę w biu­rze? Jak to moż­liwe, by te wszyst­kie stwier­dze­nia były fał­szywe?

Wy­ja­śnię to do­kład­nie w dal­szej czę­ści książki. Ja­kie jed­nak jest zna­cze­nie py­tań te­sto­wych i dla­czego po­winny być one dla Cie­bie ważne? Każda od­po­wiedź „Prawda” wcze­śniej czy póź­niej sta­nie się prze­szkodą we wdra­ża­niu pro­gramu QRM; co gor­sza, je­śli je­den z me­ne­dże­rów wyż­szego szcze­bla uważa, iż któ­reś z tych stwier­dzeń jest praw­dziwe, może to pro­wa­dzić do wy­dłu­że­nia, a nie skró­ce­nia cza­sów re­ali­za­cji! Gdy tak się sta­nie, ten sam me­ne­dżer bę­dzie jesz­cze moc­niej na­ci­skał na wszyst­kich, żeby pra­co­wali efek­tyw­niej, co we­pchnie ich w spi­ralę jesz­cze moc­niej wy­dłu­ża­ją­cych się cza­sów re­ali­za­cji.

Aby zo­bra­zo­wać skalę nie­zro­zu­mie­nia pa­nu­jącą wśród za­rzą­dza­ją­cych, przed­sta­wię pro­stą sta­ty­stykę. Prze­pro­wa­dzi­łem wy­wiady z po­nad 400 ame­ry­kań­skimi me­ne­dże­rami re­pre­zen­tu­ją­cymi wiele branż i choć wszy­scy po­cho­dzili z firm, w któ­rych co­dzien­nie wi­dać było sta­ra­nia, aby skró­cić czasy re­ali­za­cji, to 70% sto­so­wa­nych przez nich pro­ce­dur i po­dej­mo­wa­nych de­cy­zji da­wało od­wrotne skutki. Co gor­sza, wcale nie sta­rali się oni zmie­niać wa­dli­wych pro­ce­dur czy błęd­nych de­cy­zji, a w więk­szo­ści przy­pad­ków nie zda­wali so­bie sprawy, że to wła­śnie one są źró­dłem praw­dzi­wego pro­blemu. Je­śli po­nad dwie trze­cie pro­ce­dur wy­ko­rzy­sty­wa­nych w ty­po­wej ame­ry­kań­skiej fir­mie utrud­nia skra­ca­nie cza­sów re­ali­za­cji, to ja­kie są szanse, że Twoja firma nie cierpi na po­dobną przy­pa­dłość?

Po­wróćmy jed­nak do te­stu. Ile punk­tów zdo­by­łeś? Daj 0 punk­tów za każdą od­po­wiedź „Prawda” i 1 punkt za każdy „Fałsz”. Pod­su­muj wy­niki – to bę­dzie Twoja punk­ta­cja. Skala jest od 0 do 10 punk­tów; 0 ozna­cza, że firma musi przejść ol­brzy­mie zmiany men­talne, by od­nieść suk­ces we wdra­ża­niu QRM, na­to­miast 10, iż jest „we­te­ra­nem” tej me­to­dyki.

W rze­czy­wi­sto­ści więk­szość or­ga­ni­za­cji pla­suje się gdzieś po­mię­dzy. Nie zdziw się, je­śli Twoja firma uzy­ska małą liczbę punk­tów. Ty­powy wy­nik dla firmy ame­ry­kań­skiej to 3, a dla pol­skiej około 3,5. Co cie­kawe, po­dobne wy­niki uzy­skują przed­się­bior­stwa re­pre­zen­tu­jące różne branże. Wy­niki są też nie­za­leżne od wiel­ko­ści or­ga­ni­za­cji – po­dobną punk­ta­cję zaj­mują firmy za­trud­nia­jące 50 osób i gi­ganci w swo­ich bran­żach, w któ­rych za­trud­nione bywa na­wet kil­ka­na­ście ty­sięcy pra­cow­ni­ków. Na sie­dem z dzie­się­ciu py­tań od­po­wiedź za­zwy­czaj brzmi „Prawda”, co po­twier­dza moją wcze­śniej­szą tezę, że 70% pro­ce­dur sto­so­wa­nych w fir­mach ame­ry­kań­skich prze­szka­dza w skra­ca­niu cza­sów re­ali­za­cji.

Za­gro­że­nia wy­ni­ka­jące z ta­kiej sy­tu­acji po­le­gają nie tylko na tym, że sto­so­wane są nie­wła­ściwe pro­ce­dury, lecz i na tym, iż więk­szość me­ne­dże­rów nie zdaje so­bie sprawy, że są one złe. Naj­waż­niej­sze jed­nak, je­śli cho­dzi o wy­peł­nie­nie te­stu, jest to, by do­brze zro­zu­mieć, dla­czego od­po­wiedź „Fałsz” jest wła­ściwa, a także, jak dużo trzeba zmie­nić w dzi­siej­szym dzia­ła­niu, aby sku­tecz­nie wejść na drogę zgodną z QRM. Do­piero wów­czas, gdy me­ne­dże­ro­wie ja­sno zro­zu­mieją każdą z za­sad tej me­to­dyki, będą w sta­nie po­pro­wa­dzić swoją or­ga­ni­za­cję w kie­runku my­śle­nia QRM, a w tej książce ob­ja­śniam klu­czowe za­sady QRM oraz prze­ka­zuję mapę dro­gową, która po­może Ci w efek­tyw­nym wdro­że­niu.

QRM KONCENTRUJE SIĘ NA CZYMŚ INNYM NIŻ PODEJŚCIE TRADYCYJNE

Każde ze stwier­dzeń znaj­du­ją­cych się w te­ście re­pre­zen­tuje tra­dy­cyjny po­gląd. Prze­ko­nasz się, że po­dej­ście QRM jest zu­peł­nie inne. Roz­pocznę od cha­rak­te­ry­styki pierw­szego z nich, a na­stęp­nie przed­sta­wię za­sadę QRM, która musi je za­stą­pić.

- Tra­dy­cyjny po­gląd nr 1: „Każdy musi pra­co­wać szyb­ciej, cię­żej i dłu­żej, by wy­ko­nać zle­ce­nia w krót­szym cza­sie”. Po­gląd ten jest ty­powy dla sta­rej szkoły do­sko­na­le­nia pro­duk­cji – re­pre­zen­tują go in­ży­nie­ro­wie mie­rzący sto­pe­rami czas wy­ko­ny­wa­nia po­szcze­gól­nych czyn­no­ści. Oto pro­sty po­wód, dla­czego w ten spo­sób nie osią­gnie się celu. Mo­żesz uzy­skać zwięk­sze­nie szyb­ko­ści pracy o 5% lub na­wet 10%, mo­ty­wu­jąc lu­dzi (po­zy­tyw­nie lub ne­ga­tyw­nie). Jest jed­nak gra­nica moż­li­wo­ści, któ­rej nie da się prze­kro­czyć; je­śli na­wet zmu­simy do tego czło­wieka lub ma­szynę efek­tem będą pro­blemy z re­ali­za­cją, spa­dek ja­ko­ści czy awa­rie oprzy­rzą­do­wa­nia. Tak czy ina­czej tą me­todą nie je­steś w sta­nie osią­gnąć 70%, a na­wet 80% re­duk­cji czasu re­ali­za­cji!
- Za­sada QRM nr 1: „Znajdź zu­peł­nie nowe spo­soby wy­ko­ny­wa­nia pracy, kon­cen­tru­jąc się głów­nie na skra­ca­niu czasu ich re­ali­za­cji”. Na pierw­szy rzut oka może nie wy­da­wać się oczy­wi­ste, że ta za­sada w szcze­gólny spo­sób od­biega od tra­dy­cyj­nego po­dej­ścia przy uspraw­nia­niu pro­duk­cji, lecz w rze­czy­wi­sto­ści jest to ol­brzy­mia zmiana z my­śle­nia skon­cen­tro­wa­nego na kosz­tach na to, co na­zy­wam po­dej­ściem skon­cen­tro­wa­nym na cza­sie. Pro­sty przy­kład po­zwoli to le­piej zro­zu­mieć.

Na ry­sunku 1.3 po­ka­zany jest pro­ces re­ali­za­cji za­mó­wie­nia w fir­mie pro­duk­cyj­nej. W ty­po­wym przy­padku zle­ce­nie ob­ra­biane jest 5 dni w Dziale Za­mó­wień, za­nim zo­sta­nie prze­ka­zane do pro­duk­cji, która trwa śred­nio 12 dni; na­stęp­nie po­trzeba 9 dni na zło­że­nie i mon­taż czę­ści i 8 dni na pa­ko­wa­nie i przy­go­to­wa­nie do wy­syłki. Daje to ra­zem 34 dni.

Na ry­sunku 1.3 po­ka­zany jest także „czas pracy”, zwany rów­nież „cza­sem sza­rym”, re­pre­zen­to­wany na wy­kre­sach przez szare pola – jest to czas re­al­nej pracy przy re­ali­za­cji zle­ce­nia za­wie­ra­jący czas do­da­wa­nia war­to­ści (zna­nej z Lean) oraz wszel­kie ko­nieczne prze­zbro­je­nia (wy­nika to ze spe­cy­fiki pro­duk­cji, gdzie czę­sto prze­zbra­jamy ma­szyny). Mo­żesz za­uwa­żyć, że suma cza­sów sza­rych to mniej niż 20 go­dzin. Za­kła­da­jąc więc 8-go­dzinny dzień pracy, to mniej niż 2,5 dnia z 34 po­trzeb­nych do re­ali­za­cji zle­ce­nia. Reszta czasu re­pre­zen­to­wana przez tzw. białe pola, to okres, w któ­rym nic się nie dzieje z za­mó­wie­niem. Tak się składa, że ten sto­su­nek nie jest przy­pad­kowy. Z ob­ser­wa­cji prze­pro­wa­dzo­nych w cza­sie re­ali­za­cji se­tek pro­jek­tów w fir­mach pro­duk­cyj­nych wy­nika, że „czas szary” to mniej niż 5% czasu re­ali­za­cji, a cza­sem jest to na­wet 1%.

Tra­dy­cyjne po­dej­ście kosz­towe kon­cen­truje się na re­du­ko­wa­niu czasu pracy (szare pola). Zo­baczmy to na sy­tu­acji po­ka­za­nej na ry­sunku 1.3: za­rząd, by po­pra­wić efek­tyw­ność i zmniej­szyć koszty, pew­nie skon­cen­tro­wałby się na tym, co wy­daje się ich naj­więk­szym źró­dłem – czyli 12 ro­bo­czo­go­dzin po­świę­co­nych na wy­twa­rza­nie. Za­pewne zo­stałby po­wo­łany ze­spół uspraw­nia­jący skła­da­jący się z ope­ra­tora ma­szyn, na­rzę­dziowca i in­ży­niera pro­duk­cji. Prze­ana­li­zo­wa­liby oni pro­ces pro­duk­cyjny i opra­co­wali nowe me­tody i na­rzę­dzia, co da­łoby w efek­cie re­duk­cję czasu wy­twa­rza­nia do 9 go­dzin, czyli ob­niżkę kosz­tów ro­bo­ci­zny o 25% – nie­wąt­pli­wie ol­brzymi suk­ces, bio­rąc pod uwagę kry­te­ria tra­dy­cyj­nego po­dej­ścia! Jaki jed­nak wpływ mia­łoby to udo­sko­na­le­nie na cał­ko­wity okres re­ali­za­cji zle­ce­nia? Skró­ce­nie go o 3 go­dziny to za­le­d­wie uła­mek z 34 dni, który nie zo­stałby na­wet do­strze­żony przez klien­tów firmy. Ale oczy­wi­ście je­śli jest taki po­ten­cjał re­duk­cji czasu, to za­wsze warto i trzeba to zro­bić.

W prze­ci­wień­stwie do tra­dy­cyj­nego po­dej­ścia QRM kon­cen­truje się na zmniej­sze­niu cał­ko­wi­tego czasu re­ali­za­cji zle­ce­nia (szare i białe pola, od po­czątku do końca). Ta­kie za­ło­że­nie za­zwy­czaj pro­wa­dzi do kon­cen­tra­cji na czymś zu­peł­nie in­nym i do po­dej­mo­wa­nia in­nych de­cy­zji niż w przy­padku po­dej­ścia kosz­to­wego. Przy­kłady róż­nic znaj­dują się w ca­łej mo­jej książce.

Klu­czową kon­cep­cją QRM jest więc to, że za­wsze na­leży kon­cen­tro­wać się na cza­sie re­ali­za­cji, a mó­wiąc bar­dziej pre­cy­zyj­nie – na jego re­du­ko­wa­niu. Bę­dzie to miało wpływ na wszystko: na spo­sób ro­zu­mie­nia Two­jego biz­nesu, na de­cy­zje za­rząd­cze, na mier­niki efek­tyw­no­ści. Gdy jed­nak tylko za­czniesz my­śleć w ten spo­sób, po­jawi się kilka py­tań:

- Czym tak na­prawdę jest „czas re­ali­za­cji” i jak jest on pre­cy­zyj­nie de­fi­nio­wany?
- Dla­czego przede wszyst­kim na­leży kon­cen­tro­wać się na skra­ca­niu czasu re­ali­za­cji – czy w przy­padku mo­jej firmy ma to uza­sad­nie­nie?
- W jaki spo­sób wy­ko­rzy­stam kry­te­rium czasu re­ali­za­cji za­miast po­dej­ścia kosz­to­wego jako pod­stawę do po­dej­mo­wa­nia przy­szłych de­cy­zji i mie­rze­nia efek­tyw­no­ści?

Od­po­wie­dzi na po­wyż­sze py­ta­nia są nie­zwy­kle ważne dla osią­gnię­cia suk­cesu. Je­śli spo­sób po­miaru czasu re­ali­za­cji nie jest jed­no­lity, spo­wo­duje to za­mie­sza­nie w or­ga­ni­za­cji, a na­wet ma­ni­pu­lo­wa­nie spo­so­bami ra­por­to­wa­nia. Je­śli nie je­steś w pełni prze­ko­nany, dla­czego po­wi­nie­neś skra­cać czas re­ali­za­cji, do­pro­wa­dzi to do po­wrotu tra­dy­cyj­nego po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji w opar­ciu o koszty. W przy­padku gdy jed­nak wy­bie­rzesz po­dej­ście QRM, gdzie czas re­ali­za­cji bę­dzie Twoim klu­czo­wym czyn­ni­kiem suk­cesu, po­trze­bu­jesz me­cha­ni­zmów, jak go prze­ło­żyć na kon­kretne dzia­ła­nia, by trwale wdro­żyć w ca­łej or­ga­ni­za­cji. Wszyst­kie te kwe­stie skła­dają się na za­sady QRM i zo­staną omó­wione da­lej w tej książce.

Roz­pocznę od pierw­szego py­ta­nia, a mia­no­wi­cie od tego, „Czym jest czas re­ali­za­cji?”. Wbrew po­zo­rom nie jest to py­ta­nie try­wialne. W przed­się­bior­stwie pro­duk­cyj­nym można wy­róż­nić wiele de­fi­ni­cji do­ty­czą­cych cza­sów re­ali­za­cji, po­ni­żej kilka przy­kła­dów:

- Ze­wnętrzny czas re­ali­za­cji: czas re­ali­za­cji (ocze­ki­wa­nia) z punktu wi­dze­nia klienta
- We­wnętrzny czas re­ali­za­cji: czas nie­zbędny na wy­ko­na­nie wszyst­kich prac w or­ga­ni­za­cji, czas przej­ścia przez całą or­ga­ni­za­cję
- De­kla­ro­wany (po­twier­dzony) czas re­ali­za­cji: czas re­ali­za­cji, jaki przed­sta­wi­ciele han­dlowi po­twier­dzają klien­tom
- Pla­ni­styczny czas re­ali­za­cji: dane wpro­wa­dzane do sys­te­mów MRP lub ERP dla każ­dej czyn­no­ści skła­da­ją­cej się na pro­ces re­ali­za­cji zle­ce­nia
- Czas re­ali­za­cji do­stawy: sza­co­wany czas do­stawy ma­te­ria­łów od do­staw­ców lub pod­wy­ko­naw­ców

To tylko kilka przy­kła­dów, gdyż roz­ma­itych cza­sów re­ali­za­cji może być w przed­się­bior­stwie znacz­nie wię­cej. Aby udo­wod­nić, że moje pierw­sze py­ta­nie nie jest try­wialne, przyj­rzyj się dwóm pierw­szym de­fi­ni­cjom na przy­kła­dzie wy­twórcy osi. Firma ta do­star­cza osie pro­du­cen­tom sprzętu rol­ni­czego i po­trze­buje 8 ty­go­dni, by wy­pro­du­ko­wać par­tię osi, roz­po­czy­na­jąc od przy­sło­wio­wego pręta me­talu i prze­cho­dząc ko­lejno przez pro­ces wy­twór­czy, który obej­muje m.in. ob­róbkę cieplną, gal­wa­ni­za­cję i ope­ra­cje koń­cowe. Jest to we­wnętrzny czas re­ali­za­cji zle­ce­nia. Je­śli jed­nak firma ta ma na skła­dzie go­towe osie, gdy do­sta­nie za­mó­wie­nie, może wy­słać je w ciągu 2 dni, a klient ma szansę otrzy­mać za­mó­wione czę­ści ko­lej­nego dnia. Z jego per­spek­tywy czas re­ali­za­cji trwa więc 3 dni. Jest to ze­wnętrzny czas re­ali­za­cji za­mó­wie­nia. Z punktu wi­dze­nia QRM po­wstaje więc na­stę­pu­jące py­ta­nie: czy czas re­ali­za­cji trwa 3 dni czy 8 ty­go­dni?

Jest to jed­nak jesz­cze bar­dziej skom­pli­ko­wane. Za­łóżmy, że osie ro­bione są ze spe­cjal­nego stopu i trzeba na jego do­stawę cze­kać 10 ty­go­dni. Za­zwy­czaj firma ma za­pas tego stopu, więc czas do­stawy nie wpływa na ope­ra­cje we­wnętrzne. Jed­nak trzy­ma­nie za­pa­sów jest kosz­towne; poza tym gdyby tego su­rowca za­bra­kło ze względu na błędne pla­no­wa­nie lub nie­prze­wi­dziany wzrost po­pytu, czas do­stawy wpły­nąłby na re­ali­za­cje zle­ce­nia. Po­wi­nie­neś więc uwzględ­nić te 10 ty­go­dni czy nie?

ŚCIEŻKA KRYTYCZNA CZASU REALIZACJI (MCT)

Gdy me­to­dyka QRM była opra­co­wy­wana i do­sko­na­lona, wielu z nas sta­rało się zna­leźć od­po­wie­dzi na po­sta­wione py­ta­nia. W końcu, we współ­pracy z kil­koma part­ne­rami z prze­my­słu, opra­co­wa­li­śmy mier­nik, który ujed­no­lica różne ro­zu­mie­nie i po­ka­zuje, na czym po­lega po­dej­ście QRM.

Mier­nik ten to Ścieżka Kry­tyczna Czasu Re­ali­za­cji (MCT – ang. Ma­nu­fac­tu­ring Cri­ti­cal-Path Time), którą de­fi­niu­jemy jako ty­pową liczbę dni ka­len­da­rzo­wych od czasu otrzy­ma­nia za­mó­wie­nia po­przez ścieżkę kry­tyczną do mo­mentu, gdy pierw­sza sztuka wy­robu go­to­wego do­trze do klienta. Od te­raz więc kon­cen­tro­wać bę­dziemy się na MCT jako klu­czo­wym mier­niku suk­cesu.

Uprość spo­sób zbie­ra­nia da­nych

Chciał­bym te­raz ob­ja­śnić de­fi­ni­cję MCT. Roz­po­czyna się ona od sfor­mu­ło­wa­nia „ty­powa liczba” ze względu na to, że mier­nik ten ma re­pre­zen­to­wać kon­kretną war­to­ści bez ko­niecz­no­ści szcze­gó­ło­wej ana­lizy da­nych. Ze względu na róż­nego ro­dzaju zda­rze­nia, które czę­sto wy­stę­pują w pro­ce­sie pro­duk­cji, za każ­dym ra­zem, gdy do przed­się­bior­stwa wpływa zle­ce­nie, czas jego re­ali­za­cji bę­dzie się róż­nił. Mógł­byś znie­chę­cić się do MCT, je­śli do ob­li­cze­nia war­to­ści tego mier­nika po­trzebne by­łyby szcze­gó­łowe dane i me­tody sta­ty­styczne. W rze­czy­wi­sto­ści prawdą jest coś prze­ciw­nego, a spo­sób zbie­ra­nia da­nych po­wi­nien być pro­sty z dwóch po­wo­dów:

- Ce­lem MCT (zgod­nym z QRM) jest do­star­cze­nie sza­cun­ko­wych (wy­star­cza­ją­cych do po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji) in­for­ma­cji, które wskażą Ci wła­ściwy kie­ru­nek dzia­ła­nia; w dal­szej czę­ści tego roz­działu, za­ty­tu­ło­wa­nej Wpływ MCT na efek­tyw­ność or­ga­ni­za­cji, do­wiesz się, że duże war­to­ści MCT wska­zują na wszech­obecne mar­no­traw­stwo. Dla­tego też mier­nik ten służy wska­za­niu naj­bar­dziej praw­do­po­dob­nych moż­li­wo­ści i miejsc do do­sko­na­le­nia.
- Klu­czo­wym za­da­niem po ob­li­cze­niu MCT jest po­rów­na­nie czasu pracy („szare pola”) z cał­ko­witą war­to­ścią MCT (liczbą dni ka­len­da­rzo­wych). Jak wy­nika z przy­kładu przed­sta­wio­nego na ry­sunku 1.3, „szare pola” za­zwy­czaj sta­no­wią nie­wielką część (jak już wiemy, czę­sto mniej niż 5%) cał­ko­wi­tego czasu re­ali­za­cji. Naj­wię­cej sta­no­wią „pola białe”, co jest dla me­ne­dże­rów i pra­cow­ni­ków za­sko­cze­niem oraz naj­lep­szą mo­ty­wa­cją do pod­ję­cia dzia­łań ko­ry­gu­ją­cych z wy­ko­rzy­sta­niem me­to­dyki QRM. Dla­tego też nie jest ko­nieczne, by war­tość MCT zo­stała ob­li­czona bar­dzo do­kład­nie; ważne jest, by ja­sno od­zwier­cie­dlała za­kres i skalę „bia­łych pól” (cza­sów ocze­ki­wa­nia).

Jedną z za­let mier­nika MCT jest to, że wła­ści­wie ze­brane in­for­ma­cje sza­cun­kowe są wy­star­cza­jące. Dla­tego też war­tość tego mier­nika można ła­two ob­li­czyć bez nad­mier­nego wy­siłku ze strony or­ga­ni­za­cji.

Używaj dni kalendarzowych i właściwie określ ścieżkę krytyczną

Ko­lejną czę­ścią de­fi­ni­cji MCT jest sfor­mu­ło­wa­nie „dni ka­len­da­rzowe”. MCT musi być okre­ślany w cza­sie rze­czy­wi­stym, a nie w dniach ro­bo­czych, gdyż z punktu wi­dze­nia klienta czas do­stawy okre­ślany jest w dniach ka­len­da­rzo­wych. Szcze­gól­nie firmy glo­balne, dzia­ła­jące na wielu ryn­kach, będą wi­działy ko­rzy­ści w ta­kim li­cze­niu MCT (Bo który klient jest w sta­nie za­pa­mię­tać po­nad 150 dni świą­tecz­nych w róż­nych kra­jach Eu­ropy?). W de­fi­ni­cji MCT za­uwa­żysz jesz­cze jedną ważną daną, mia­no­wi­cie czas mie­rzony jest od mo­mentu otrzy­ma­nia za­mó­wie­nia od klienta.

Na­stępne sfor­mu­ło­wa­nie w de­fi­ni­cji – „po­przez ścieżkę kry­tyczną” – jest klu­czem do wła­ści­wego wy­ko­rzy­sta­nia MCT na po­trzeby wdro­że­nia QRM. „Ścieżka kry­tyczna” jest dla MCT czymś wię­cej niż ty­powe ro­zu­mie­nie tego sfor­mu­ło­wa­nia w za­rzą­dza­niu pro­jek­tami. MCT nie tylko po­ka­zuje naj­dłuż­szą ścieżkę kry­tyczną re­ali­za­cji zle­ce­nia, która obej­muje przy­go­to­wa­nie, pla­no­wa­nie ma­te­ria­łowe, two­rze­nie har­mo­no­gramu, pro­duk­cję i lo­gi­stykę, lecz rów­nież całe mar­no­traw­stwo wy­stę­pu­jące w sys­te­mie. Ist­nieją trzy główne za­sady, któ­rych na­leży prze­strze­gać, ob­li­cza­jąc MCT:

- Po­wi­nie­neś za­ło­żyć, że wszyst­kie czyn­no­ści wy­ko­ny­wane są za­wsze „od po­czątku”. Ozna­cza to np., iż je­śli pro­du­ku­jesz ja­kieś ele­menty u sie­bie w za­kła­dzie, to ich za­pas nie może być wy­ko­rzy­stany do zmniej­sze­nia war­to­ści MCT. Mu­sisz za­wsze do­dać czas nie­zbędny do ich wy­two­rze­nia od zera, od pierw­szej czyn­no­ści. Oczy­wi­ście zdrowy roz­są­dek pod­po­wiada, że nie po­wi­nie­neś mar­twić się tak bła­hymi czę­ściami jak śruby czy wspor­niki. Gdy jed­nak masz do czy­nie­nia z dużą liczbą kom­po­nen­tów, z któ­rych jedne są pro­ste, a inne zło­żone (a cza­sem nie re­ali­zu­jesz zle­ce­nia, bo spo­śród kil­ku­dzie­się­ciu kom­po­nen­tów bra­kuje wła­śnie kilku śru­bek), ja­kich kry­te­riów uży­jesz, by okre­ślić, które z nich są „błahe”, a które nie? Aby przy­go­to­wane MCT było czy­telne, jest to je­den z istot­nych ele­men­tów, który po­trze­bu­jesz wy­pra­co­wać ze swoim ze­spo­łem. W ta­kich sy­tu­acjach wi­dać rów­nież sy­ner­gię z Lean Ma­nu­fac­tu­ring i firmy wdra­żają roz­wią­za­nie typu Kan­ban do za­rzą­dza­nia za­pa­sem dla pro­stych po­wta­rzal­nych kom­po­nen­tów, ku­po­wa­nych na ze­wnątrz firmy.
- Po­wi­nie­neś uwzględ­nić nor­malny czas za­wie­ra­jący ko­lejki, ocze­ki­wa­nie oraz ty­powe opóź­nie­nia, a nie eks­pre­sową ścieżkę re­ali­za­cji za­mó­wie­nia, którą czę­sto uru­cha­miasz dla wy­bra­nych klien­tów. Przy­kła­dem może być pro­ces pro­duk­cji w fa­bryce, w któ­rej czę­ści są wy­twa­rzane, spa­wane i na końcu mon­to­wane w pro­dukt koń­cowy. W przy­padku pil­nego zle­ce­nia wy­pro­du­ko­wane kom­po­nenty mogą zo­stać na­tych­miast prze­ka­zane do spa­wa­nia poza ko­lejką. Jed­nak w przy­padku zle­ce­nia ty­po­wego ocze­kują za­zwy­czaj je­den dzień, za­nim zo­staną prze­trans­por­to­wane na spa­wal­nię, a tam jesz­cze ocze­kują w ko­lejce 3 dni, gdyż w tym cza­sie re­ali­zo­wane są inne ty­powe za­mó­wie­nia. Po­tem trzeba jesz­cze jed­nego dnia na spa­wa­nie i ko­lej­nego, by zo­stały zło­żone. Ob­li­cza­jąc war­tość MCT, ważne jest, by uwzględ­nić rów­nież te czasy ocze­ki­wa­nia, oprócz czasu wy­ko­ny­wa­nia kon­kret­nych czyn­no­ści. Po­nadto po­wi­nie­neś brać pod uwagę re­alny czas ocze­ki­wa­nia, a nie taki, który zo­stał za­ło­żony w sys­te­mie MRP lub in­nym słu­żą­cym do pla­no­wa­nia pro­duk­cji. Pa­mię­taj, że w przy­padku MCT war­to­ści sza­cun­kowe są wy­star­cza­jące.
- W branży pro­duk­cyj­nej za­pasy są wy­ko­rzy­sty­wane, by skró­cić pla­no­wany czas re­ali­za­cji, lecz w QRM czas nie­zbędny na po­zy­ska­nie/wy­pro­du­ko­wa­nie kom­po­nen­tów zwięk­sza war­tość MCT. Jest to po­trzebne, by uchwy­cić i ob­li­czyć cał­ko­wite mar­no­traw­stwo w sys­te­mie; wy­ja­śnię to do­kład­niej za chwilę. Je­śli więc w toku re­ali­za­cji zle­ce­nia trzeba ocze­ki­wać na su­rowce, pro­duk­cję lub inne kom­po­nenty, na­leży ten czas ocze­ki­wa­nia uwzględ­nić przy ob­li­cza­niu war­to­ści MCT.

Przy ob­li­cza­niu MCT bie­rze się pod uwagę mo­ment do­star­cze­nia klien­towi pierw­szej par­tii lub sztuki go­to­wego wy­robu; cho­dzi o za­pew­nie­nie spój­no­ści i po­wta­rzal­no­ści po­miaru bez względu na wiel­kość za­mó­wie­nia. Ma to szcze­gólne zna­cze­nie, je­śli cho­dzi o ana­lizę moż­li­wo­ści uspraw­nień. Bar­dziej szcze­gó­łowo wy­ja­śniam to za­gad­nie­nie w ko­lej­nych roz­dzia­łach przy oka­zji oma­wia­nia kwe­stii zwią­za­nych z wiel­ko­ścią par­tii pro­duk­cyj­nych.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: