Pamięć i kreatywność. Trening umysłu na miarę XXI wieku - ebook
Pamięć i kreatywność. Trening umysłu na miarę XXI wieku - ebook
Nasze życie i świat ulegają gwałtownym przemianom; w tempie niespotykanym w dziejach ludzkości. Żyjemy w czasach, w których dostępna wiedza podwaja się co 3-4 lata. Świat staje się mocno konkurencyjny. Czasy, w których edukacja człowieka kończyła się wraz ze skończeniem szkoły, minęły bezpowrotnie. Nauka nie może kończyć się w okresie dojrzewania lub w chwili osiągnięcia dorosłości. Nie pozwalają nam na to wymogi współczesnego świata. Tylko człowiek wszechstronnie wykształcony, z twórczym i otwartym umysłem, posiadający wiedzę na temat tego, jak skutecznie wykorzystywać potencjał swojego mózgu w pracy zawodowej i życiu osobistym, może sprostać wyzwaniom, jakie rzuca mu rzeczywistość XXI wieku, często określanego jako „wiek informacji” lub „epoka inteligencji”.
Kategoria: | Inne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8041-011-4 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dlaczego warto doskonalić pamięć i rozwijając kreatywność
Nasze życie i świat ulegają gwałtownym przemianom; w tempie niespotykanym w dziejach ludzkości. Żyjemy w czasach, w których dostępna wiedza podwaja się co 3-4 lata. Świat staje się mocno konkurencyjny. Czasy, w których edukacja człowieka kończyła się wraz ze skończeniem szkoły, minęły bezpowrotnie. Nauka nie może kończyć się w okresie dojrzewania lub w chwili osiągnięcia dorosłości. Nie pozwalają nam na to wymogi współczesnego świata. Tylko człowiek wszechstronnie wykształcony, z twórczym i otwartym umysłem, posiadający wiedzę na temat tego, jak skutecznie wykorzystywać potencjał swojego mózgu w pracy zawodowej i życiu osobistym, może sprostać wyzwaniom, jakie rzuca mu rzeczywistość XXI wieku, często określanego jako „wiek informacji” lub „epoka inteligencji”.
W tym kontekście myślenia o zmieniającej się pozycji człowieka w dzisiejszym świecie, odpowiedź na pytanie, czy warto mieć dobra pamięć i twórczy umysł, wydaje się oczywista.
Dzięki sprawnej pamięci możesz lepiej radzić sobie na każdym etapie swojej edukacji formalnej. Nauka jest przyjemniejsza, łatwiejsza i bezstresowa, a przyswojona wiedza na długo pozostaje w zasobach pamięci. Jeśli wiesz, jak się uczyć; znasz odpowiednie „narzędzia” i potrafisz się nimi właściwie posługiwać, nie ma takiego obszaru wiedzy, z którym nie umiałbyś sobie poradzić.
Dzięki sprawnej pamięci w krótszym czasie możesz stać się ekspertem w wybranej dziedzinie. Dysponujesz większą wiedzą o biznesie, którym się zajmujesz i bez problemów jesteś w stanie ciągle tę wiedzę uaktualniać. Pamiętasz więcej faktów i szczegółowych danych o oferowanych produktach i trendach na rynku w Twojej branży. Zapamiętujesz łatwo twarze i nazwiska swoich klientów, co wzbudza ich sympatie wobec Ciebie oraz zaufanie w relacjach biznesowych, a to przekłada się na lepsze efekty sprzedaży. Pamiętasz o swoich zobowiązaniach, masz większą kontrolę nad swoimi zadaniami i swoim czasem. Szybciej adoptujesz się do zmian, jesteś pewny siebie, emanujesz większym optymizmem.
Wykorzystując mechanizmy zapamiętywania zwiększasz efektywność swoich działań w marketingu, reklamie i sprzedaży. Na podstawie prowadzonych od kilkudziesięciu lat badań i obserwacji wiemy, że marka produktu może być wdrukowana w mózg każdego człowieka — trwale zapamiętana w jego układzie nerwowym. Z tego powodu szuka się takich pomysłów na reklamy i inne działania marketingowe, które są w stanie kreować możliwie intensywne i przyjemne wspomnienia konsumentów dotyczące konkretnych produktów czy usług. Mózg za pomocą emocji koduje bowiem rzeczy szczególnie wartościowe, przy czym mówiąc o „zapamiętywaniu” w tym przypadku mamy na myśli przede wszystkim wspomnienia związane ze strukturami mózgu przetwarzającymi informacje na głębokim poziomie nieświadomości. Powstają one dzięki celowym i powtarzalnym działaniom opartym na pewnych zasadach, wywodzących się ze współczesnej wiedzy, jakiej dostarczają nam takie dziedziny jak: psychologia pamięci, neuromarketing, neuropsychologia sprzedaży.
Drugą, obok zapamiętywania, podstawową funkcją mózgu ludzkiego jest myślenie. Szczególnego znaczenia w dzisiejszym konkurencyjnym świecie nabiera umiejętność wykorzystania myślenia kreatywnego, rozumianego jako zdolność człowieka do tworzenia wytworów nowych (rzeczy materialnych, estetycznych, naukowych, ideowych) — uznanych powszechnie lub w jakiejś grupie za wartościowe. To ludzie kreatywni są poszukiwani przez pracodawców, lepiej radzą sobie z problemami życia codziennego, częściej wpadają na pomysły i rozwiązania poprawiające jakość ich życia. Można powiedzieć, że lepiej od innych potrafią wykorzystywać potencjał własnego umysłu i specyficzne cechy osobowości, takie jak: cierpliwość, wytrwałość, otwartość na zmiany, tolerancja dla własnych błędów, konstruktywne reagowanie na niepowodzenia. Aby znaleźć się w tym gronie, musimy usprawnić i rozwinąć nasze strategie posługiwania się mózgiem. Musimy nauczyć się „nowego myślenia na nowe czasy”, jak twierdzi dr Edward de Bono — wielki zwolennik i propagator nowych technik pracy umysłowej. Ma ono wzbogacić myślenie tradycyjne, ukształtowane przez wieki zachodniej nauki, tradycji i kultury, oparte na filozofii Arystotelesa i średniowiecznej scholastyce — myślenie, które często okazuje się dzisiaj niewystarczające.
Ucz się szybciej — wskazówki MASTER
M Myśl o sukcesie
A Absorbuj informacje
S Szukaj znaczenia
T Trenuj pamięć
E Eksponuj to, co umiesz
R Rozmyślaj o tym, jak się nauczyłeś
Colin Rose Master it FasterROZDZIAŁ I
Dobry początek, czyli fundamenty skuteczności
A. Ruch
Już dawno odkryto, że ruch wspomaga funkcjonowanie mózgu. Dotlenia go, a część mózgu odpowiedzialna za ruchy naszego ciała (motor cortex, kora ruchowa) znajduje się tuż obok obszarów odpowiedzialnych za procesy myślowe. Ćwiczenia fizyczne (ruchowe i siłowe) są sposobem na zwiększenie tzw. czynnika BDNE (neurotropowy czynniki pochodzenia mózgowego), który przyspiesza formowanie się bogatszej sieci wzajemnych połączeń między komórkami, stymuluje powstawanie nowych komórek mózgowych i chroni istniejące przed uszkodzeniami wynikającymi z chronicznego stresu i braku snu. Codzienna gimnastyka zwiększa ukrwienie mózgu, wspomaga oczyszczanie tętnic z cholesterolu i poprawia przemianę materii.
Pamiętaj, ćwiczenia nie mogą być dla Ciebie zbyt męczące i trudne. W żadnym wypadku ich wykonywanie nie powinno wywoływać w Tobie negatywnych emocji! Nadmierna aktywność fizyczna i formy ćwiczeń nieodpowiednie dla danej mogą przynieść więcej zła niż pozytywnych efektów. Nie przekraczaj swoich fizycznych możliwości. Zacznij od łagodnych ćwiczeń i stopniowo zwiększaj ich intensywność. Wystarczy tylko odrobina wysiłku i samodyscypliny z Twojej strony. Ustalając własny program ćwiczeń ruchowych, pamiętaj o całym ciele, a w przypadku form ruchu wymagających dużego wysiłku skonsultuj koniecznie swój pomysł z lekarzem. Przed właściwymi ćwiczeniami zawsze zrób rozgrzewkę. Uchroni Cię to przed niepotrzebnym napięciem, bólem mięśni i kontuzjami.
Szczególnie godne polecenia są takie formy ruchowe, które uwzględniają trzy podstawowe kategorie ćwiczeń: aerobowe, rozciągające oraz siłowe.
Ćwiczenia aerobowe charakteryzują się zróżnicowaniem, rytmicznością i powtarzalnością. Ich głównym celem jest wzmocnienie układu krążeniowego oraz zwiększenie wytrzymałości (sprawności sercowo-naczyniowej). Za minimum sprawności fizycznej uważa się zdolność do podwyższenia w trakcie treningu akcji serca do 100-120 uderzeń na minutę i utrzymanie tego poziomu przez trzydzieści minut. Szczególnie mocno angażowane są w tego rodzaju ćwiczeniach mięśnie nóg i ramion. Zaleca się wykonywanie ćwiczeń aerobowych przynajmniej trzy razy w tygodniu, minimum trzydzieści minut (bez przerwy) w takich formach jak:
- marsz;
- nordic walking;
- pływanie;
- jogging;
- jazda na rowerze
- jazda na nartach;
- ćwiczenia na stepperze;
- taniec;
- sztuki walki.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ II
Mapy myśli — pierwszy krok w treningu pamięci i kreatywnego myślenia
Mapy myśli są specyficznym systemem zapisu informacji, opracowanym na podstawie wiedzy o głównych procesach zachodzących w naszym mózgu: myśleniu koncepcyjnym, zintegrowanym (całościowym), międzypołączeniowym i wielokierunkowym.
Notując informacje w formie map myśli wykorzystujesz potencjał zarówno prawej jak i lewej półkuli mózgu (synergia), dzięki czemu zwiększa się poziom koncentracji na temacie, zrozumienie opracowywanych zagadnień oraz zapamiętywanie materiału. Informacje są uporządkowane, zapisane w formie pozwalającej szczegółowo rozwinąć każdy temat i znaleźć związki między oderwanymi informacjami oraz zidentyfikować brakujące informacje. Mapy myśli dają całościowy obraz tematu, pozwalają kategoryzować i grupować poszczególne koncepcje. Dzięki wizualnemu przedstawieniu informacji stymulują wyobraźnię i skojarzenia, pobudzają pamięć i kreatywność.
Jak tworzymy MAPY MYŚLI
1. Notujemy na czystej kartce papieru ułożonej pionowo (peryferyjna szerokość widzenia oka jest większa w poziomie niż w pionie). Wielkość kartki ma być dostosowana do ilości informacji, jakie chcemy na mapie umieścić. Notatki mają być po prostu przejrzyste i czytelne. Najlepiej sprawdzają się duże kartki, minimum formatu A3
2. Na środku kartki umieszczamy temat (ideę, koncepcję, myśl), najlepiej symbolem „trójwymiarowym”, przynajmniej w trzech kolorach. Takie obrazy lepiej zapamiętujemy, ponieważ efekt przestrzenności na papierze bardziej przyciąga uwagę. Umieszczony w centralny polu widzenia rysunek aktywuje wyobraźnię i inicjuje nasze myślenie.
3. Od środka prowadzimy gałęzie, pod kątem nie większym niż 45 stopni. Linie powinny być zakrzywione, połączone ze sobą, a ich grubość powinna maleć w miarę oddalania się od centrum. Gałęzie umieszczone najbliżej centrum spełniają niejako funkcje „tytułów rozdziałów” — podstawowych myśli porządkujących całość materiału. Z każdej gałęzi będą odchodzić gałęzie drugiego poziomu, z tych kolejne — podobne do gałęzi pierwszego poziomu.
4. Linie (gałęzie) należy ponumerować, aby nadać całości logiczną, uporządkowaną formę. Wykorzystując mapę myśli do twórczego myślenia, dołączamy wolne linie do już istniejących i opisanych. Zainspiruje to umysł do dalszych poszukiwań.
5. Na gałęziach umieszczamy słowa-klucze, jedno na każdej linii. Pojedyncze słowa wywołują więcej skojarzeń, a co za tym idzie dają większą swobodę myślenia; płynność i klarowność. Łącząc słowa we frazy mocno ograniczamy liczbę możliwych skojarzeń, ponieważ koncentrujemy się na więcej niż jednej myśli jednocześnie, co znacznie hamuje procesy myślowe. Słowa-klucze wywołują z pamięci konkretne obrazy lub tworzą twórcze wyobrażenia. Zapisujemy je literami drukowanymi, zmniejszając ich wielkość i grubość w miarę oddalania się od centrum. Długość gałęzi powinna odpowiadać długości słowa kluczowego lub szerokości rysunku, który je opisuje.
6. Używamy słów i obrazów odwołujących się do wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku oraz ruchu.
7. Zapisane informacje ilustrujemy prostymi rysunkami. Stosujemy własne oznaczenia, piktogramy, ideogramy, symbole; nadajemy mapie osobisty charakter. Wykorzystujemy rysunki różnej wielkości, dzięki czemu nadajemy obrazowi odpowiednią „dynamikę” ( „jeden obraz jest wart tysiąca słów”).
8. Używamy kolorów. Poszczególne grupy tematyczne oznaczamy innym kolorem. Zaznaczamy wyraźnie granicę między poszczególnymi zagadnieniami. Kolory aktywują wyobraźnię i wyostrzają wrażliwość wizualną.
MAPA MYŚLI na temat „map myśli”
WERSJA DEMOROZDZIAŁ III
Pamięć. Trening mistrzowski
Pamięć możemy doskonalić bez względu na nasz wiek i dotychczasowe doświadczenia. Potrzebujemy do tego systematycznego treningu opartego o rzetelną wiedzę na temat funkcjonowania naszego mózgu. Przede wszystkim musimy odrzucić metodę mechanicznego zapamiętywania (wkuwania), która nie tylko zajmuje mnóstwo czasu i frustruje, ale nie poprawia naszej pamięci.
Szybkie, o wiele łatwiejsze, i sprawiające dużo przyjemności, zapamiętywanie nowych informacji uzależnione jest od sześciu podstawowych czynników: motywacji (odczuwalnej potrzeby), nastawienia (oczekiwania sukcesu i wiary we własne możliwości), samopoczucia (dobrego nastroju), koncentracji (skupienia, uwagi), twórczej pracy wyobraźni oraz znajomości psychologicznych praw zapamiętywania.
MOTYWACJA
Najchętniej i najłatwiej uczymy się tych rzeczy, na których najbardziej nam zależy; osiągnięcie których daje nam konkretne korzyści, przynosi zadowolenie czy poprawia naszą sytuację. Chcemy też, aby w jak największym zakresie były to rzeczy praktyczne, chociaż pamiętajmy, że samo zaspakajanie ciekawości w obszarach związanych z naszymi pasjami i zainteresowaniami również potrafi być wspaniałym motywatorem. Aby utrzymać wysoki poziom motywacji w każdym przypadku, staraj się powiązać to, czego się uczysz, ze swoimi aktualnymi celami. Znajdź konkretne korzyści, jakie przyniesie Ci opanowanie danej wiedzy. Wyobraź je sobie przez chwilę jak najbardziej szczegółowo. Koniecznie zaplanuj jakąś nagrodę (drobną, ale miłą), którą „wręczysz” sobie po wykonaniu zadania.
NASTAWIENIE
Musisz uwierzyć we własne możliwości i robić wszystko, aby przekonać siebie, że potrafisz zapamiętać dowolne informacje. Możesz to osiągnąć dzięki świadomej kontroli myśli — odrzucaniu wątpliwości i obaw oraz stosowaniu w wewnętrznym dialogu komunikatów wzbudzających optymizm i podkreślających swoje ogromne możliwości umysłowe. Te nowe nawyki myślenia; nowe postawy wobec problemów możesz najszybciej stworzyć zmieniając język, w jakim oceniasz daną sytuację. Zamiast więc mówić: To jest za trudne, Mam złą pamięć, Tego nikt nie spamięta, Tego nigdy nie zapamiętam itp., systematycznie powtarzaj sobie codziennie komunikaty w stylu: Mam doskonałą pamięć, Nauczenie się tego to dla mnie pestka, Bez problemu zapamiętuję wszystko czego się uczę, itp.
NASTRÓJ
Liczne badania przekonują, że dobry nastrój wywołany miłym wspomnieniem, ładną pogodą czy przyjemnym zdarzeniem, z reguły ułatwia przypominanie sobie pozytywnych treści. Zjawisko to można wyjaśnić odwołując się do rozumienia pamięci jako sieci skojarzeniowej, w której rozchodzi się fala pobudzenia. Zgodnie z tym założeniem, dobry nastrój stanowi jeden z węzłów sieci asocjacyjnej, którego wzbudzenie wywołuje aktywizację innych, skojarzonych z nim węzłów pozytywnie nacechowanych (Bower, 1981). Jak zauważa prof. Bogdan Wojciszke w swojej książce Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, rozumowanie to wspierają dwa zjawiska wykryte w badaniach nad pamięcią. Pierwsze to zgodność pamięci z nastrojem, polegające na tym, że w dobrym nastroju łatwiej jest zapamiętać, a także przypomnieć sobie informacje o charakterze dodatnim niż ujemnym, zaś w nastroju złym — odwrotnie. Zjawisko drugie to zależność pamięci od stanu organizmu, które polega na tym, że łatwiej sobie przypomnieć zdarzenia w stanie podobnym do tego, w jakim byliśmy w momencie zapamiętywania tych zdarzeń.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ IV
Techniki pamięciowe
Pamiętaj: nie ma takiego zadania ani problemu pamięciowego,
na jaki możesz natknąć się w programie szkoły podstawowej,
średniej ogólnej, zawodowej, w dowolny studiu czy na uczelni,
których nie udałoby się rozwiązać i szybciej, i przyjemniej dzięki
technikom i metodom zapamiętywania
Harry Lorayne, Superpamięć dla uczących się
Techniki pamięciowe, tzw. mnemotechniki to znane od bardzo dawna (od czasów starożytności) metody szybkiego, łatwego, i przyjemnego utrwalania nowych informacji. Działają one zgodnie z zasadą „raz a dobrze”, wykorzystując dwa podstawowe mechanizmy funkcjonowania ludzkiego mózgu — wyobraźnię i skojarzenia. Opanowanie mnemotechnik, w całości, pozwoli Ci radzić sobie z zapamiętywaniem informacji praktycznie w każdym obszarze wiedzy. Trzy podstawowe techniki pamięciowe to Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładkowa Metoda Zapamiętywania i Technika Słów zastępczych.
ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ
Technika ta służy do zapamiętywania dowolnych informacji w określonej kolejności. Polega na łączeniu ze sobą w wyobraźni kolejnych informacji, na zasadzie „żywego skojarzenia” — „filmu” tworzonego w umyśle, w którym to filmie zatrzymujemy na ekranie umysłu przez 8-10 sekund kolejne pary obrazów: 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4, itd.
Przykłady
I. Zapamiętywanie zadań na wyjątkowo napięty dzień.
Wyprowadzić psa na spacer — zobacz w wyobraźni psa.
Zrobić zakupy — wyobraź sobie sklep
Wziąć pieniądze z bankomatu — zobacz bankomat
Oddać paczkę na poczcie — zobacz pocztę
Wykonać dwie ważne rozmowy telefoniczne — wyobraź sobie telefon
Pójść do dentysty — wyobraź sobie dentystę
Kupić bilety do kina — zobacz kino
Oddać książkę do biblioteki — zobacz bibliotekę
Kupić prezent imieninowy — wyobraź sobie zapakowany prezent
Odwiedzić kolegę w szpitalu — zobacz szpital
WERSJA DEMOROZDZIAŁ V
Metody wspomagające pamięć
Obok technik pamięciowych opisanych w poprzednim rozdziale, istnieją inne sposoby na wspomaganie naszej codziennej pamięci. Na pewno, w mniejszym lub większym stopniu każdy z nas w jakiejś części z nich korzystał, robiąc to bądź intuicyjnie, bądź korzystając z dobrych rad innych. Niektóre z tych metod są również obecne w szkole.
Akronimy
Akronimy to wyrazy utworzone z liter, które maja nam przypominać jakieś istotne sprawy. Klasyczne przykłady: HOMES — angielski akronim nazw Wielkich Jezior Kanady: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior. AIDA — również akronim angielski pozwalający zapamiętać jedną z klasycznych zasad biznesowych stosowanych w relacjach z Klientem: A — attention (uwaga), I — interest (zainteresowania), D — desire (pragnienie), A — action (działania).
Akrostychy
Są to zadania, których pierwsze litery przypominają to, co powinniśmy pamiętać. I tak, kolory tęczy zapamiętamy łatwiej, wykorzystując pytanie: Czemu patrzysz żabko zielona na głupiego fanfarona? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy).
Zapamiętanie zdania: Meksykanin wolał zimą malować jasne słońce u naszych przyjaciół pozwoli odtworzyć nazwy i porządek planet według ich odległości od Słońca (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton).
W podobny sposób opanujesz szybciej podział żywych organizmów w odpowiednie grupy klasyfikacyjne, gdzie na górze znajduje się królestwo, następnie niżej gromada, a w dalszej kolejności: klasa, rząd, rodzina, rodzaj, gatunek. Kolejność tę możesz skojarzyć z prostym zdaniem: Królowie gromadzą klasy rządzące rodzinami różnych gatunków.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ VI
Zapamiętywanie osób
Zapamiętywanie nazwisk, imion i twarzy to umiejętność bardzo przydatna w życiu. Ludzie lubią, gdy pamiętamy ich imiona lub nazwiska. Umiejętność ta wymaga od nas spostrzegawczości, koncentracji i twórczej pracy wyobraźni oraz konsekwencji w stosowaniu. Chcąc sprawnie ją stosować musisz przede wszystkim stać się bacznym obserwatorem ludzi; koncentrować się na ich wyglądzie, zwracając uwagę na niezwykłą różnorodność poszczególnych jego elementów. Szybko przekonasz się, jak bardzo różnią się od siebie w szczegółach anatomicznych ludzkie głowy, nosy, uszy, kości policzkowe, jak różne są nasze włosy, brwi, rzęsy, oczy itd. Gdybyś chciał sklasyfikować kształty ludzkich głów, okazałoby się, że mogą one być: okrągłe, kwadratowe, owalne, trójkątne, duże, średnie, małe, szerokie, wąskie. Dostrzeżesz nosy, które są: zadarte, zaokrąglone, orle, duże, małe, średnie, wąskie, szerokie, o profilu rzymskim lub greckim. Nozdrza mogą być delikatne, rozdęte, wąskie, szerokie. Znakomitym „obiektem” różnicującym ludzki wygląd są włosy: długie, krótkie, proste, kręcone, grube, cienkie, gęste, rzadkie. Także uszy wykazują w swojej budowie dużą różnorodność. Mogą być: przylegające i odstające, duże, małe, zdeformowane, okrągłe, trójkątne, z małym lub dużym płatkiem, owłosione.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ VII
Zapamiętywanie wskazówek na trasie
Jeśli zdarza Ci się, w trakcie podróży pytać kogoś o drogę, a potem masz problemy z zapamiętaniem wszystkich wskazówek, jakich Ci udzielono, w tym rozdziale możesz nauczyć się, jak sobie z tym radzić.
Problem z zapamiętaniem takich informacji polega na tym, że zwykle pada mnóstwo nic ci nie mówiących nazw ulic, instytucji, sklepów, domów, zmieniające się kierunki, w których masz się udać, a opis ten nic nie mówi Twojej wyobraźni. Wskazówki dotyczące trasy łatwo zapamiętać dzięki technikom, które już wcześniej poznałeś — obrazom, skojarzeniom i akcji.
Na początek zapamiętaj, że kierunek
→ w „lewo” to ziewający lew („lew-ooooo!”)
← w „prawo” to brawo (ręce bijące brawo)
↑ „prosto” to proso (ziarenka prosa)
WERSJA DEMOROZDZIAŁ VIII
Nauka ortografii
Znajomość technik zapamiętywania pozwala raz na zawsze uporać się z problemami związanymi z ortografią. Możesz szybko i łatwo utrwalić w swojej pamięci poprawną pisownię „trudnych” słów, bez znajomości zasad ortograficznych. Tak, jak w poprzednich przypadkach, potrzebujesz jedynie koncentracji i bogatej pracy wyobraźni. Poznaj Ci trzy metody, jakie możesz stosować do zapamiętywania poprawnej pisowni wyrazów. Możesz korzystać z każdej z nich, lub wybrać tę, która w Twoim przypadku okaże się najbardziej skuteczna.
Metoda 1.
Chcąc przyswoić sobie pisownię konkretnego wyrazu, zacznij od wyobrażenia sobie (z zamkniętymi oczami) , że widzisz go w górze, powyżej linii oczu. Stwórz z wyrazu obraz trójwymiarowy w jakimś kolorze. Umieść go w ramce, lub innym specjalnie wybranym miejscu, np. na bilbordzie reklamowym, jako neon nad budynkiem. Rozjaśnij cały obraz a potem przybliż do siebie. Przeliteruj wyraz w myślach; od pierwszej do ostatniej litery, a potem od końca do początku. Przejedź palcem po zarysie liter wyrazu, następnie napisz go palcem w powietrzu.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ IX
Zapamiętywanie kształtów
Posługując się „żywym obrazem” i stosując go w Łańcuchowej Metodzie Skojarzeń możesz nauczyć się zapamiętywać w kolejności kształty figur. Miałbyś z tym trudności, gdybyś metodą tradycyjną starał się zapamiętywać: koła, trójkąty, kwadraty itd., czyli sposobem, który jest efektem systematycznego porządku narzucanego przez lewą półkulę mózgową.
Musisz w tego typu zadaniach umieć „przestroić się” na funkcjonowanie prawej półkuli i odblokować jej pokłady wyobraźni. Pamiętasz prawdopodobnie, jaki kształt na mapie mają Włochy, ponieważ ten kontur przypomina but. Zapamiętasz więc bez kłopotu kolejne figury, jeżeli każdą z nich zamienisz w wyobraźni na znane Ci i łatwo wyobrażalne skojarzenia obrazowe a potem utworzysz z nich „łańcuszek”, który, jak już doskonale wiesz, „wyświetlisz” w swoim umyśle.
Przyjrzyj się poniższym rysunkom. Zastanów się, jakie wywołują w Twojej wyobraźni skojarzenia a potem porównaj swoje pomysły z tymi, które mnie pozwoliły wykonać to zadanie.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XI
Techniki pamięciowe w praktyce — kolejne wyzwania
Przejdźmy do kilku nowych zastosowań technik pamięciowych w praktyce. Już wiesz, że ich znajomość pozwala poradzić sobie z informacjami z dowolnych obszarów wiedzy, a chodzi przede wszystkim oto, aby to, czego nauczyłeś się z tej książki, było Ci przydatne na co dzień. Sięganie po bardzo różne informacje i zapamiętywanie ich metodami mnemonicznymi to także doskonały trening i okazja dowiedzenia się czegoś ciekawego.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XII
Czytanie i pamięć
Program doskonalenia pamięci uwzględnia również wykorzystanie pewnych technik na potrzeby czytania z większą koncentracją, a co za tym idzie, z większym zrozumieniem. Jeśli zdarza Ci się, że zagłębiasz się w lekturę, ale po kilku chwilach zauważasz, że niewiele z tego zrozumiałeś, tracisz wątek, to pewnie zwróciłeś uwagę na to, że w takich sytuacjach Twoje myśli kierują się ku innym tematom, chociaż oczy wciąż podążają za tekstem. Twój umysł wchodzi w fazę rozkojarzenia i przestaje analizować znaczenie poszczególnych snów. Powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Na przykład materiał jest trudny, skomplikowany lub odległy od Twojej wiedzy czy obszarów zainteresowania. Czasami sama forma użytego języka powoduje, że tekst odbieramy po prostu jako wyjątkowo nudny. Zbyt duża ilość danych może z kolei budzić uczucie przytłoczenia informacjami. Trudności z koncentracją mogą wywoływać także czynniki natury fizjologicznej — zmęczenie, stres, zdenerwowanie, ból.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XIII
Kreatywność. Trening mistrzowski
Nie wystarczy tylko mieć dobry umysł.
Najważniejsze jest, by go dobrze używać.
Rene Descartes
Kreatywność jest funkcją inteligencji. Jest zdolnością człowieka do tworzenia rzeczy nowych i uznanych za wartościowe pod względem praktycznym, estetycznym, naukowym. W różnych formach występuje u wszystkich ludzi. Każdy człowiek jest na swój sposób twórczy; każdy może wymyślić cos oryginalnego i przydatnego. Każdy, dzięki właściwemu nastawieniu, regularnemu treningowi i wykorzystywaniu sprawdzonych narzędzi może znacznie rozwiną swoją kreatywność.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XIV
Trening myślenia wzmacniającego kreatywność
Ludzi kreatywnych cechuje elastyczność myślenia. I tę umiejętność możemy z powodzeniem ćwiczyć. Specyficzne rodzaje myślenia, o których tu mowa to: myślenie dywergencyjne, abstrahowanie, budowanie skojarzeń, metaforyzowanie, rozumowanie dedukcyjne.
MYŚLENIE DYWERGENCYJNE
Myślenie dywergencyjne cechuje wytwarzanie wielu pomysłów, gdy mamy rozwiązać problem natury otwartej. W myśleniu dywergencyjnym istotne są trzy elementy: płynność myślenia (zdolność do wytwarzania w krótkim czasie wielu pomysłów), giętkość myślenia (zdolność zmiany kierunku myślenia), oryginalność myślenia (tworzenie pomysłów nietypowych).
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XV
Narzędzia kreatywnego myślenia
W trakcie wieloletnich badań i eksperymentów dotyczących kreatywności stworzono szereg narzędzi, które wspomagają nasz umysł w nowatorskim myśleniu i twórczym rozwiązywaniu problemów, zarówno na poziomie osobistym jak i pracy w zespole. Za chwilę będziesz miał je okazje poznać, ale nie znajdziesz wśród nich najbardziej znanej i popularnej metody, czyli „burzy mózgów” (w formie podstawowej), która nie przetrwała próby czasu i nie okazała się z kilku ważnych powodów skuteczna. Przejdźmy więc do metod, które w ocenie ekspertów dają największe możliwości wzmocnienia i uaktywnienia naszych zasobów kreatywnego myślenia i działania.
WERSJA DEMOROZDZIAŁ XVI
Twórcze rozwiązywanie problemów — krok po kroku
Okazuje się, że przestrzegając pewnych zasad możemy znacznie poprawić naszą kreatywność i podnieść efektywność myślenia. Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji ludzi twórczych stworzono model rozwiązywania problemów, który każdy z nas może z powodzeniem stosować zarówno w pracy zawodowej jak i życiu osobistym; właściwie w każdym obszarze naszego funkcjonowania. Model ten składa się z kilku kolejno następujących po sobie etapach.
WERSJA DEMOZałączniki
ZDAWANIE EGZAMINÓW
Przygotowując się do egzaminu przede wszystkim musisz dokładnie wiedzieć, jaki materiał (co i ile) musisz opanować, aby go zdać oraz jaka będzie jego forma. Potem działaj spokojnie i metodycznie — krok po kroku.
1. Solidnie zaplanuj swoją naukę. Określi stałą porę, o której zwykle będziesz się uczył i wyciszone, najlepiej stałe miejsce. Zaplanuj czas na powtórki.
2. Podziel materiał do nauki na mniejsze części i wyznacz (na kartce!) konkretne terminy zakończenia pracy nad każdym z nich. Sformułuj cel swojej nauki (konkretną korzyść — zawsze ją znajdziesz).
WERSJA DEMONa zakończenie
Dziękuję Ci Drogi Czytelniku za czas, jaki poświęciłeś na zapoznanie się z ta publikacją. Gratuluję — uczyniłeś pierwszy, ale jakże ważny krok na drodze do poprawienia jakości pracy swojego mózgu. Jeżeli opanujesz umiejętności, jakie zaproponowałem Ci w tej książce, to znajdziesz się w bardzo ekskluzywnym gronie ludzi XXI wieku, którzy w sposób efektywny, zgodnie z naturalnymi właściwości umysłu, wykorzystują w szkole, w swojej pracy i w życiu codziennym kreatywne myślenie i nowoczesne metody zapamiętywania.
Otrzymałeś pewne użyteczne narzędzia i teraz tylko od Ciebie zależy, jak będziesz się nimi posługiwał. A przyniosą Ci one oczekiwane korzyści i zadowolenie, jeśli będziesz konsekwentny w swoim działaniu, jeśli będziesz wierzył w ich skuteczność a przede wszystkim w swoje możliwości. Techniki te wymagają systematycznego treningu, tak, aby rzeczywiście przyspieszały Twoje uczenie się (zapamiętywanie) i abyś posługiwał się nimi sprawnie, z niezwykłą łatwością. Jeśli będziesz cierpliwy, nawet nie zauważysz, jak szybko te nowoczesne metody uczenia się staną się dla Ciebie naturalnym sposobem. Będą pojawiać się w odpowiednim czasie; zawsze wtedy, gdy będziesz tego potrzebował.
Metody te sprawdzają się w praktyce. Przekonałem się o tym i w trakcie prowadzonych treningów, jak i na podstawie opinii osób, które wykorzystują je na co dzień. Harry Lorayne powiedział ważne słowa: „Nie chodzi o to, czy techniki treningu pamięci są skuteczne czy nie, ale raczej jak bardzo chcesz, aby były skuteczne dla Ciebie”.
Na pewno stosując techniki pamięciowe w praktyce usprawniasz je, znajdujesz ich nowe zastosowania, przekonujesz się, że dzięki nim możesz poradzić sobie z każdym problemem pamięciowym, bez względu na przedmiot uczenia się. Szukaj więc jak najwięcej ich praktycznych zastosowań. Życzę Ci wielu sukcesów. Pozdrawiam Cię serdecznie. „Niech moc będzie z Tobą!”
Andrzej BubrowieckiBibliografia
1. ATKINSON W. W., Kształcenie pamięci. Wydawnictwo Interlibro, Warszawa 1995.
2. BADDELEY A., Pamięć. Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.
3. BEAVER D., Jak uaktywnić umysł. Wydawnictwo Medium, Warszawa 1999.
4. BUBROWIECKI A., Popraw swoją pamięć. Wydawnictwo Muza, Warszawa 2006.
5. BUBROWIECKI A., Popraw swoją kreatywność. Wydawnictwo Muza, Warszawa 2008.
6. BUZAN T., Mapy twoich Myśli. Wyd. 2. Wydawnictwo Aha! Łódź 2007.
7. BUZAN T., Pamięć na zawołanie. Wyd. 3. Wydawnictwo Aha! Łódź 2007.
8. DE BONO E., Z nowym myśleniem w nowe tysiąclecie. Wydawnictwo Rebis, Poznań 2001.
9. DE ROTROU J., Pamięć doskonała. Wydawnictwo W. A. B., Warszawa 1995.
10. DRYDEN G., VOS J., Rewolucja w uczeniu. Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
11. FISHER R., Uczymy jak się uczyć. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
12. GAMON D., BRAGDON A. D., Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej. Wydawnictwo Medium, Warszawa 2003.
13. HANNAFORD C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów „Medyk”, Warszawa 1998.
14. HURSON T., Genialny Umysł. Jak myśleć i działać kreatywnie. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
15. KASIBHATLA N., Pamięć absolutna. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011.
16. LEHR S., Trening pamięci. Wydawnictwo Videograf II, Katowice 2005.
17. LEVITON R., Jak zwiększyć moc mózgu. Wydawnictwo Medium, Łódź 2001..
18. LINKSMAN R., W jaki sposób szybko się uczyć. Wydawnictwo Bertelsmann Media, Warszawa 2001.
19. LORAYNE H., Sekrety pamięci. Wydawnictwo Ravi, Łódź 1998.
20. LORAYNE H., Superpamięć dla uczących się. Wydawnictwo Ravi, Łódź 1999.
21. NĘCKA E., Trening twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
22. NĘCKA E., Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
23. NĘCKA E., TRoP… Twórcze rozwiązywanie problemów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1994.
24. O’BRIEN D., Pamięć genialna! Poznaj triki i wskazówki mistrza. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.
25. OECH VON R., Kreatywność. Możesz być bardziej twórczy! Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2009.
26. TRUDEAU K., Superpamięć. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.
27. TURKINGTON C., Doskonalenie pamięci. Wyd. 2. Wydawnictwo Amber, Warszawa 2007.