Akt o Usługach Cyfrowych (DSA)
Ta strona zawiera istotne informacje związane z Aktem o Usługach Cyfrowych (ang. Digital Services Act) – tj. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE) (akt o usługach cyfrowych).
Virtualo sp. z o.o. dostarcza sklep internetowy virtualo.pl umożliwiający konsumentom zawieranie umów na odległość oraz przekazywanie innych treści (dalej „usługa”), na zasadach określonych w odpowiednich regulaminach
I. Punkt kontaktowy dla organów / Point of contact for authorities
PL: Punkt kontaktowy dla organów państw członkowskich UE, Komisji Europejskiej i Rady Usług Cyfrowych: dsa@virtualo.pl. Komunikacja może się odbywać w języku polskim lub angielskim.
EN: Point of contact for Member States’ authorities, the European Commission and the European Board for Digital Services: dsa@virtualo.pl. Communication can take place in either Polish or English.
II. Punkt kontaktowy dla odbiorców usługi i dla zaufanych podmiotów sygnalizujących
Zgodnie z Aktem o Usługach Cyfrowych:
a)
„odbiorca usługi” to osoba fizyczna lub prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która korzysta z usługi, w szczególności w celu poszukiwania informacji lub udostępnienia jej;
b)
status „zaufanego podmiotu sygnalizującego” jest przyznawany na wniosek dowolnego podmiotu przez koordynatora ds. usług cyfrowych państwa członkowskiego UE, w którym wnioskodawca ma siedzibę, wnioskodawcy, który wykaże, że spełnia warunki określone w Akcie o Usługach Cyfrowych.
III. Zgłaszanie nielegalnych treści
Za pośrednictwem poniższego formularza dowolna osoba może zgłosić obecność na platformie internetowej virtualo.pl treści, które uważa za nielegalne:
Zgodnie z Aktem o Usługach Cyfrowych, „nielegalne treści” oznaczają informacje, które same w sobie lub przez odniesienie do działania, w tym sprzedaży produktów lub świadczenia usług, nie są zgodne z prawem Unii Europejskiej (UE) lub z prawem jakiegokolwiek państwa członkowskiego UE, które jest zgodne z prawem UE.
IV. Wewnętrzny system rozpatrywania skarg i pozasądowe rozstrzyganie sporów
Za pośrednictwem poniższego formularza można wnieść skargę na następujące decyzje Spółki:
a)
wydane na skutek otrzymanego przez Spółkę zgłoszenia;
b)
w sprawie usunięcia informacji lub uniemożliwieniu do nich dostępu lub ograniczeniu widoczności informacji;
c)
w sprawie zawieszenia lub zakończenia świadczenia usługi;
d)
w sprawie zawieszenia lub zamknięcia konta odbiorcy usługi;
e)
w sprawie zawieszenia, zakończenia lub ograniczenia w inny sposób możliwości monetyzacji informacji przekazanych przez odbiorcę usługi.
Skargę można wnieść w terminie 6 miesięcy od otrzymania informacji o decyzji Spółki.
Osoba, do której skierowana jest decyzja wydana przez Spółkę na skutek złożonej skargi, ma prawo wyboru dowolnego, certyfikowanego organu pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących decyzji podjętych przez Spółkę. Certyfikacji ww. organu dokonuje koordynator ds. usług cyfrowych państwa członkowskiego UE, w którym znajduje się siedziba organu pozasądowego rozstrzygania sporów.
Skorzystanie z powyższego uprawnienia pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wszczęcia postępowania przed sądem.
V. Środki podejmowane przeciwko nadużywaniu
Spółka może, po uprzednim ostrzeżeniu i wezwaniu do zaprzestania, zawiesić na czas określony (na rozsądny okres):
a)
świadczenie usługi na rzecz jej odbiorcy, który często przekazuje oczywiście nielegalne treści;
b)
rozpatrywanie zgłoszeń lub skarg przez osoby lub podmioty dokonujące często oczywiście bezzasadnych zgłoszeń lub skarg.
Podejmując powyższe decyzje, Spółka uwzględnia następujące kryteria:
a)
liczbę bezwzględną oczywiście nielegalnych treści lub oczywiście bezzasadnych zgłoszeń lub skarg, które zostały odpowiednio przekazane, dokonane lub wniesione w danym okresie;
b)
względny stosunek takiej liczby do całkowitej liczby informacji lub zgłoszeń odpowiednio przekazanych lub dokonanych w danym okresie;
c)
ciężar nadużywania, w tym charakter nielegalnych treści, i jego konsekwencje;
d)
zamiar odbiorcy usługi, osoby, podmiotu lub skarżącego, jeżeli można go określić.
VI. System rekomendacji
Na poniższej podstronie znajdują się informacje dotyczące systemu rekomendacji stosowanego na platformie internetowej empik.com.
VII. Liczba aktywnych odbiorców usługi
Średnia liczba aktywnych miesięcznie odbiorców usługi platformy internetowej virtualo.pl w Unii Europejskiej wynosi 72 623 (data aktualizacji: 17 luty 2025 r.).
VIII. Plik do odczytu maszynowego