- W empik go
"Hallali!": powieść - ebook
"Hallali!": powieść - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 349 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
«Wiatr tymczasem roznosił jego grób i z ziemią równał; ponieważ na cmentarz oddano kawałek ziemi bezużytecznej i niepłodnej, groby długo nie zarastały trawą i mały kopczyk, którym przyciśnięto trumnę z ciałem Karola, od lata do wiosny stał się już ruiną; pordzewiała i blaszana tarcza z napisem, która grób Karola odróżniała od setki bezimiennych, chłopskich, jednakowymi krzyżykami drewnianymi poznaczonych grobów; wilgoć starła już daty, imię i nazwisko – i tylko wyczytać jeszcze można było: Żył lat 28 ».
Napisawszy te słowa, Eustachy zerwał się z krzesła ruchem raptownym, cisnął niedbale na stół pióro, jak ciska się coś, co już nigdy człowiekowi nic będzie potrzebnem i zaczął wielkimi krokami chodzić po malutkim swoim pokoiku. Ale nie uczynił w ten sposób i dwudziestu kroków, kiedy wrócił do stołu, wziął pogardzony przed chwilą pisarski instrument znowu w rękę, umoczył go w kałamarzu i pod napisanymi tylko co wierszami napisał w pewnym odstępie słowo: Koniec.
Koniec! Jaki słodki wyraz. Wczoraj, dziś jeszcze Eustachy nie wierzył, że zdoła powieść swoją doprowadzić do tego ostatniego tryumfalnego słowa. Tyle bo już w życiu narozpoczynał był różnych dramatów, powieści, studyów literackich – w walizie skórzanej, pod brudną bielizną leży tego chyba pud cały – i zawsze pióro wypadało mu z ręki po pierwszym rozdziale, po pierwszym akcie. A teraz – po raz pierwszy w życiu nareszcie coś skończył. Zaczął znowu nerwowo biegać po pokoju… Jakiż on malusi ten pokoik! Tak blizko stoi ściana przy ścianie, tak nizko sufit zawieszony!
Był to prawdziwie studencki pokój, umeblowany tem tylko, bez czego w żaden sposób obejść się nie można; a więc łóżko żelazne z jedną poduszką, stolik papierami i książkami zawalony, przy niem jedno krzesło, drugie w kącie, a na nim umywalka i mydło; na ścianie nad stołem gabinetowa fotografia młodej pani w pozie stojącej, w kapeluszu rembrandtowskim, z parasolką w ręku, po zatem nic dla ozdoby.
Okno było otwarte i Eustachy zaspokoiwszy pierwszą potrzebę ruchu, wyjrzał na świat.
Gwiazdy pogasły już i kawał miejskiego nieba zamknięty liniami dachów, niby jakiś geometryczny wielobok, bladł i światłością ranną nasiąkał. Na dole, wśród murów kamienicy, trzymał się jeszcze cień nocny, ale i ten już zrzedł i Eustachy mógł dojrzeć z wysokości swojego czwartego piętra szare asfaltowe dno podwórza. Cisza była ranna, zupełna, najgłębsza; powietrze chłodne, wilgotne trochę, rzeźwiące. Ostudziło ono rozpaloną głowę młodego autora, który popatrzywszy trochę na dól i na górę, znowu zaczął chodzić po pokoiku, ale już równiejszymi i spokojniejszymi krokami
«I skończyłem!» – cieszył się i z dumą rzucał spojrzenia na gruby, zapisany zeszyt. «No, teraz zobaczymy». W jego serce wstąpiła tak wielka odwaga, jakiej jeszcze nigdy nie miał. Czuł się stworzonym do rzeczy wielkich. Ta noc, która zeszła mu na pisaniu – a jak mu się pisało łatwo pod koniec! Ręka za myślą nie mogła wydążyć, pióro leciało po papierze w jakimś ognistym galopie, żadnego namysłu, wahania, pauzy, odpoczynku – ta noc jest epoką w jego życiu. Wczoraj umarł w tym pokoiku chłopiec ubogi i nieznany, niedawno jeszcze zmuszony szukać na wsi nauczycielskiej kondycyi, aby żyć, ostatnio najlichszy z redakcyjnych pionków, szczęśliwy, że mu kolega niegdyś szkolny dał jako zastępstwo na dwa miesiące nikczemne zajęcie: tłómaczenie z pism niemieckich «Ostatnich wiadomości – dziś urodził się w tymże pokoiku świetny artysta, który przynosi do ogólnej sumy cywilizacyi swój dorobek, artysta, zdolny zadziwiać rzesze ludzkie, zachwycać i wzruszać, który z głową do góry podniesioną zażąda jutro miejsca dla siebie na świecie. Tak, dziś dokonał się przełom w jego egzystencyi; wczoraj jeszcze cisnął się jak robak jaki przez szczelinę w podłodze do tego świata literackiego, który był marzeniem całej jego młodości, jutro wejdzie do niego przez szeroko otwarte drzwi główne i przy odgłosie wielkiego dzwonu. Przepaść, jaka leżała pomiędzy wczorajszym szaraczkiem a dzisiejszym senatorem, wypełnioną została przez dzieło Eustachego. Ze słodkiej zadumy wyrwało go energiczne pukanie do drzwi.
– Proszę! – zawołał zdumiony – że ktoś może przychodzić o tej porze niezwykłej, tembardziej, że nie miał on prawie wcale takich znajomych, którzyby go odwiedzali.
Drzwi się otworzyły i wszedł Drewnowski.
– Co? To ty, Julek? Ja się spodziewałem ciebie za miesiąc dopiero. Kiedyś przyjechał?
Eustachy serdecznie go uścisnął.
– Świetnie wyglądasz – rzekł – poprawiłeś się, utyłeś nawet.II.
Julian Drewnowski mieszkał na tym samym kurytarzu czwartego piętra, ale był to już literat z niejakiem stanowiskiem i mieszkanie jego różniło się wielce od studenckiego pokoiku Eustachego. Składało się ono z dużego gabinetu o dwóch oknach i mniejszej sypialni. W gabinecie było porządne biurko z czerwonem suknem, fotel, otomana okryta zieloną skórą., w sypialni porządne łóżko, marmurowy stoliczek, szeroka umywalnia z garniturem całkowitym; wszędzie zaś było pełno książek, jedne oprawione porządnie, podręczniki i encyklopedye, stały w szafie oszklonej, inne nie oprawione ale usystematyzowane i ponumerowane zajmowały półki od podłogi do sufitu, jeszcze inne mniejszej wartości, leżały kupami: w kątach, pod oknem, przy piecu, w gabinecie i sypialni. Osobna była etażerka na pisma bieżące, osobna szafa na roczniki.
Eustachy miał klucz od tego mieszkania i pilnie wypełniał polecenie przyjaciela układania na swoje miejsce wszystkich pism i książek które przychodziły. Zaraz też na wstępie rzekł mu:
– Utrzymywałem twoją bibliotekę w porządku.
– Widziałem – odpowiedział Drewnowski.– Dziękuję ci.
Drewnowski był o rok ledwie starszy od Eustachego, wyglądał jednak znacznie starzej i poważniej. Od Eustachego aż biła świeżość i brawura młodości, oczy zdawały się sypać iskry, a bujna czupryna trzęsła się ciągle od ruchu; w Drewnowskim nie było widać wcale młodości, był jakiś ciężki, ruszał się powoli i bez wdzięku, mówił tylko energicznie i z wielką pewnością; twarz miał nieładną, skąpym jasnym zarostem obrzuconą, jakby czemś płynnem nalaną, pozbawioną karnacyi; cerę żółtawo-brudną, nos gruby.
– Tyś już wstał? – zapytał Eustachego.
– Nie, ja się jeszcze nie położyłem.
– Czytałeś?
– Pisałem.
Powiedział to prawie z nieśmiałością, Drewnowski bowiem powstrzymywał go zawsze od pisania.
Nie szczędził on Eustachemu rad zbawiennych i życzliwych: «Ty się nie spiesz – mówił mu – kształć się, ucz, przygotowuj, czytaj; co to wiedzy trzeba do zawodu takiego jak literacki! – wybierał dla niego książki ze swojej biblioteki, w ten sposób sam biorąc na siebie w pewnej mierze troskę o jego wykształcenie. Dawał mu różne studya literackie, historye literatur, estetyki; jego «Filozofia sztuki» Taine'a leżała w tej chwili na stole Eustachego.
– Coś pisał? – zapytał bez przekonania.
– Powieść.
Pokiwał głową, jakby żałując zmarnowanego czasu.
Eustachy znajdował się w tej chwili pod wpływem niezwyciężonej potrzeby mówienia o swojej powieści i nie był w stanie o niczem innem myśleć.
– I wyobraź sobie, żem skończył – pierwszy raz w życiu coś skończyłem. Szczególniej dziś szło mi nadzwyczajnie; czy uwierzysz, żem pisał bez przerwy przez ośmnaście godzin; samo szło jakoś, bardzo mi się smarowało. I patrz, jaka gruba.
– W literaturze – rzekł Drewnowski ostro – chodzi nie o ilość, ale o jakość.
– Oczywiście. Ciekaw jestem, co powiedzą o mojej powieści. Mam jednak, wiesz, prawie pewność, że nie jest ona zła, może nawet… (zawahał się w wypowiedzeniu tego, co rzeczywiście myślał o wartości swojej powieści). Jakiś głos wewnętrzny mi to mówi.
– Ty nie mogłeś napisać dobrej powieści – rzekł Drewnowski – za mało na to umiesz, za młody jesteś.
– Schiller napisał »Zbójców« w dziewiętnastym roku życia.
– Tak, ale Schiller był geniuszem. Eustachy umilkł.
Drewnowski powolnym ruchem sięgnął po rękopis powieści.
– Powiedz mi przynajmniej, czyś się starał o to, aby ta powieść była z życia, rozumiesz mnie: z życia? Czyś pamiętał o tem, aby figury były realne, i stosunki pomiędzy figurami realne? Czyś miał, innemi słowy, na uwadze cel uczynienia czego realnego?
Eustachy zapominał zawsze języka w gębie, ile razy wykształcony i kuty jego przyjaciel dotknął się sztuki i literatury. I teraz, choć była tu mowa o własnem jego dziele, nie potrafił na razie zdać sobie sprawy, czy powieść jego była z życia lub nie, i czy stosunki pomiędzy figurami jego są realne, czy realne nie są; ale szczęśliwy, że ma z kim mówić o swojej powieści, odpowiedział:
– Owszem, z życia, bom sporo włożył tu z tego, com sam przeżył i odczul. Wiesz, materyału na bohaterkę dostarczyła mi Henryeta.
Nie to, żebym ją miał opisać, ale ją miałem w oczach, kiedym opisywał moją Helenę; jej głos dźwięczał mi w uszach, kiedy moja Helena otwierała do mówienia usta.
– To i źle, mój drogi! – rzekł Drewnowski.
– Dlaczego źle? – zapytał Eustachy nieśmiało i z nieufnością.
– Gdzież bowiem objektywność, ten pierwszy warunek sztuki, to pierwsze prawo, obowiązujące artystę? Napisałeś powieść – mówił z ironią – tylkoś zapomniał o objektywności, to tak, jakbyś poszedł na wojnę i zapomniał wziąć ze sobą karabina. Nie powinno się brać na bohaterkę powieści kobiety, w której się kocha…
– Ja niezupełnie…
– Wszystko jedno. Wcale! Sonet, to co innego. Tu miłość jest niejako składową częścią twórczości, choć może i dlatego sonet się przeżył, a przynajmniej przeżywa. Poczekaj… (wyjął szybko z kieszeni notesik i zanotował sobie myśl, która mu właśnie przyszła do głowy – Drewnowski notował sobie w notesiku wszystkie myśli, jakie mu w rozmowie przychodziły). Co innego powieść… »Hallali!« Tytuł dałeś »Hallali«. Niedobry tytuł. To jest słowo specyalne; wielu ludzi nie zrozumie go, zwłaszcza wśród mniej wykształconych czytelników, autor zaś powinien posiadać ambicyę – jest to najszlachetniejsza z ambicyi autorskich – aby dzieło jego najdalej i najgłębiej (to główne) sięgnęło. Zresztą zobaczymy, zobaczymy…
I po chwili, jakby namysłu i wahania, rzekł tonem, w którym było przeświadczenie o ważności proponowanej przysługi:
– Słuchaj, ja to przeczytam…
– Chciałem cię właśnie o to prosić – pośpieszył Eustachy.
Nie miał on wiele zaufania do sądu Drewnowskiego, przed którego wiedzą schylał głowę i nieraz go podziwiał, ale którego zupełnie nie rozumiał. Pominąć go jednak nie mógł. Drewnowski wyświadczył mu dużą przysługę. On to go zetknął ze światem literackim, on to go przeprowadził przez zaklęty próg redakcyjny, on dał mu pierwszą pracę i zarobek piórem, miał więc dla niego żywe uczucie wdzięczności.
– Przeczytam, owszem – powtórzył – i powiem ci, co to jest warte; będziesz wiedział, czy masz dalej iść tą drogą, czy nie.
– Dziękuję ci.
Drewnowski począł przerzucać rękopis, zajrzał do początku, do środka, potem ostatnią kartkę przebiegł oczyma.
– Śmierć! – rzekł – nie pokusiłeś się więc o przełamanie szablonu powieściowego. Śmierć i ślub, ślub i śmierć – oto dwie recepty, od których odstąpić nie chcą nasi aptekarze lite – raccy. Powieść nie może się kończyć inaczej. Jakby nieskończone istnienie, rozwijające się w nieskończonej liczbie form, nie nasuwało samo myślącemu mózgowi idei o nowych bytach artystycznych.
Wstał.
Eustachy nie chciał się natychmiast rozstawać ze swojem dziełem; jeszcze się nim dostatecznie nie napieścił i nie nasycił.
– Ja ci ją przyniosę wieczorem – rzekł – chcę jeszcze to i owo poprawić.
Drewnowski oddał rękopis.
– Ale ja o sobie tylko mówię – spostrzegł się Eustachy – i nie zapytałem cię nawet, dlaczego tak bardzo skróciłeś swój pobyt na wsi?
– Wieś nie dla mnie, mój drogi; ja się tam duszę w tem czystem powietrzu; mnie potrzebnem jest do życia miasto, ruch, atmosfera gorączkowej, intensywnej pracy mózgowej.
– Odpoczywałeś aby?
– Ja nie umiem odpoczywać. Pracowałem i dużom zrobił. Postanowiłem też zmienić tytuł mojej pracy. Nie wiesz, czy może już drukarnia odbiła kartkę tytułową?
– Chyba nie. A jakiż tytuł ostateczny?
– Najprostszy: »O determinizmie literackim słów kilka«.
Podał Eustachemu rękę, zabierając się do wyjścia.
– A zagaś lampę.
Pod mlecznem szkłem tliło się czerwone światełko, ledwie w blasku dnia widoczne.
Eustachy dmuchnął silnie w szkło lampy, popatrzał raz jeszcze na swój rękopis, przeszedł się kilka razy po pokoju ociężałymi krokami, znużony już, i zrzuciwszy tylko marynarkę z rękawów, położył się na nierozebrane łóżko.III.
Obudził go szelest przewróconej w książce kartki. Otworzył oczy i zobaczył siedzącą przy stoliku siostrzyczkę.
– To ty, Nina?
– Ja.
– Dawno czekasz?
– Nie, niedawno.
Nina weszła cichutko do jego pokoiku, podczas gdy spał (nie zamykał nigdy drzwi na klucz) i szanując sen brata, usiadła ostrożnie na krzesełku, otworzywszy pierwszą lepszą książkę.
Była to panienka młodziutka, piętnastoletnia, szczuplutka, bardzo biała z czarnymi włosami, cerą trochę anemiczną. Patrzała w książkę, podparłszy skronie białemi piąstkami i starała się nie poruszyć wcale.
Eustachy zaczął się wytrzeźwiać.
– Która to godzina?
– Będzie piąta.
– Hm, piąta.
Po chwili zapytał:
– Co u ciebie słychać?
– A nic.
– Prędko się zaczną lekcye na pensyi?
– W przyszłym tygodniu.
– Hm, w przyszłym tygodniu…
Zeskoczył z łóżka, nałożył marynarkę, rozstawionymi palcami kilka razy przejechał po czuprynie, odsapnął, podszedł do Niny i pocałował ją we włosy. Nina, choć nie czytała już książki, zachowywała bezwładnie ciągle te samą pozę: piąstki u skroni, łokcie na stole.
– Tom się wyspał!
– A cóż ty w nocy robiłeś?
– Co? Patrz! – rzekł, biorąc w rękę »Hallali« – ot, com robił.
– Pisałeś?
– Pisałem i napisałem powieść.
– Skończyłeś już?
– Skończyłem.
Mówiła bez ożywienia, spokojnie i apatycznie. Wiedziała, że pisze powieść, bo dość często zachodziła do brata, więcej z nudów, niż z przywiązania, mając dużo wolnego czasu w czasie wakacyi. Przedsięwzięciem Eustachego nie interesowała się prawie wcale; było to jeszcze dziecko, rozwinięte i inteligentne nawet, tylko drzemała w niej jeszcze cała strona energii i duszy; nie okazywała żywszej ciekawości do niczego i brakło jej zupełnie inicyatywy i samodzielności.
Teraz po raz pierwszy zadała mu pytanie, mające związek z jego powieścią:
– Słuchaj-no, co to znaczy »hallali?«
– »Hallali«, moje dziecko? Jeżeli na polowaniu jeleń zostanie osaczony przez psy i myśliwych w taki sposób, że już niema dla niego ratunku ani nadziei, wtedy strzelcy grają na rogach specyalne hasło, krzyk tryumfu i rozpaczy. To granie nazywa się: »hallali«.
Kiwnęła główką na znak, że zrozumiała.
Eustachy zestawił miednicę na ziemię, zyskał w ten sposób drugie krzesło, na którem usiadł i zaczął przeglądać »Hallali«, poprawiając trochę styl tu i owdzie i dopisując opuszczone czasem w prędkości pisania słowo.
Janince jeszcze kwestya przyszła do głowy:
– A co ty teraz zrobisz z tą powieścią? Eustachy przespał był swój pierwszy entuzyazm i ta świetna, nowa epoka jego życia, nie wydawała mu się tak bardzo już blizką.
– Ba! moje złoto! Żebym ja wiedział – rzekł.
Po chwili powiedział jej poważnie:
– Myślę naprzód dać temu i owemu do przeczytania; sam autor nie może sądzić swego dzieła: mnie się zdaje, iż jest to bardzo piękne a może tem tylko warto w piecu napalić. Niech więc osądzi, kto się zna.
Przemówiło to Janince do przekonania.
– No, tak.
– Dam naprzód do przeczytania Drewnowskiemu, choć od niego nie spodziewam się mądrego słowa. A potem dam Wieńkowiczowi. Czyś czytała co Wieńkowicza?
– Nie.
– Może »Nieskończone prace?«
– A, to czytałam.
– Smarkata! Czytasz powieść, a nie rzucisz okiem na nazwisko autora.
– Co mi tam! Milczeli przez chwilę.
– Cóż tam w domu słychać?
– Nic.
– Mama zdrowa?
– Zdrowa.
– A ojciec?
– Jak zawsze. Po chwili dodała:
– Był list od Antka; został zatwierdzony jako pomocnik naczelnika depo.
– Maryna nie pisała?
– Nie.
Janinka miała misyę dziś do spełnienia.
– Słuchaj-no – rzekła wreszcie – mama kazała się zapytać, dlaczego nie przychodzisz teraz do domu?
Wzruszył ramionami w odpowiedzi.
– Mama myśli, że ty się obraziłeś.
A kiedy na to nie dał żadnej odpowiedzi, zapytała go:
Więc co ja mam powiedzieć mamie?
– A już co ci się będzie podobało. I dodał życzliwym tonem:
– Przecież byłaś przy naszej rozmowie.
– Mama się bardzo martwi, że ty nie chcesz nic robić i że nie pojechałeś do Antka; on i w tym liście pisał, że ci może posadę wyrobić.
Machnął ręką.
– Widzisz, mama to inaczej, niż ty…
– Wszystko, jedno – rzekł – nie podnosi się takich kwestyj bezpośrednio przed obiadem, bo obiad sam wygląda jak jakaś łaska, czy jałmużna Co u dyabla!
– I od ojca mama ma o ciebie przykrość.
– O mnie?
– Ciągle ojciec mamie dokucza, że ty się o nic nie starasz…
– Przecież nie biorę pieniędzy z domu.
– Ojciec myśli, że mama ci daje.
– Mnie ani słowa nie powie; wydaje się najsłodszy.
– A mamie dokucza.
Po chwili dodała:
– Mama prosiła, żebyś jutro przyszedł na obiad.
– Nie wiem, zobaczę.
Niezrażona jego suchą odpowiedzią, zaczęła go prosić:
– Przyjdź, Stachu, przyjdź. Widzisz, mamie będzie przykro.
I dodała z rezolutnością prawie dziecinną:
– E! co tam będę zważała na twoje miny! Powiem, że przyjdziesz i już.
Uśmiechnął się.
– A ciastek chcesz?
– Hm! Nie pogardzę – odrzekła wesoło.
– No, to poczekaj tu chwilkę.
Zostawił ją samą w pokoiku, nakładającą rękawiczki na rączki ładne i długie, tylko szczupłe i blade zanadto, i poszedł zanieść »Hallali« Drewnowskiemu.. Zastał go nad »Geniuszem« Saleilles'a.
– Ot, co powinieneś przeczytać – powitał go Drewnowski.
– Przyniosłem ci »Hallali« – rzekł Eustachy.
– Dobrze.
– I słuchaj, mój miły, zabierz się do tego… niezadługo.
– Już zrobię to dla ciebie i zacznę czytać zaraz; tylko zapiszę sobie wyciąg z pierwszego rozdziału.
(Drewnowski nie przeczytał jednej książki, żeby nie uczynić z niej wyciągu).
Eustachy uścisnął mu rękę, wrócił do siebie i rzekł siostrze:
– No chodź, bębnie!
I zaprowadził ją do cukierni.IV.
– Odprowadzę cię kawałek – rzeki do Janinki, którą dwa ciastka z kremem i jedno tortowe ożywiły aż do wesołości.
– Kawałek? Nie chcę! Odprowadź mnie do samego domu.
– A co! Daj kurze grzędę…
– Ja nie jestem kura. Ja jestem inny ptaszek, trochę większy…
– Gąska? Jesteś dowcipna!
– Widzisz! Więc mnie odprowadzisz do domu.
– Nie, nie mam czasu – rzekł udobruchany zupełnie miłemi minkami najmłodszej siostrzyczki, którą się trochę opiekował i którą lubił najwięcej z rodziny – ale powiedz mamie, że przyjdę jutro na obiad.
– Pamiętaj! – rzekła mu z pogróżką. – A daleko mnie odprowadzisz?
– Do ogrodu Saskiego.
Ale ledwie zrobił kilkadziesiąt kroków obok niej, przystanął, szybko ją pożegnał, powiedział, że musi odejść, zawołał: »Do jutra!« – i pobiegł na drugą stronę ulicy.
– Dzień dobry, panno Anno! Kiedyż panie przyjechały? Ja zachodziłem do państwa kilka dni temu, zaraz, kiedy to? W poniedziałek…
– Przyjechałyśmy onegdaj.
– Doskonale pani wygląda!
– Dobrze? Naprawdę?
– Doskonale!
Panna Anna się uśmiechnęła. Istotnie wyglądała doskonale. Miała lat ośmnaście, figurkę niedużą, ale zgrabną, teraz w czasie kilkomiesięcznego pobytu na wsi trochę zaokrągloną; buzię świeżą, zawsze lekkim rumieńcem pokrytą, delikatną, okrągłą, z noskiem leciutko zadartym, z zębami zdrowymi i białymi, oczyma blado-błękitnemi, jasnymi włosami.
Na powitanie Eustachego odpowiedziała mocnym, prawie radosnym uściskiem ręki, kiedy zaś potwierdził, że wygląda doskonale, wydawała się szczerze ucieszoną, choć usiłowała to ukryć.
Eustachy nie był z nią nigdy naprawdę dobrze, ale przymilał się jej i znosił jej kaprysy, a nieraz i impertynencye (chwilami była słodka jak miód, a zaraz potem nieznośna jak osa) z wielką cierpliwością, bo dziewczyna była mu potrzebna. Od jej matki właśnie Henrveta od – najmowała pokój, a Eustachy, dążąc do pozyskania, jeżeli już nie jej serca, to choć sympatyi i przyjaźni, starał się pozyskać wszystkich, którzy ją otaczali: panią Wolską, pannę Annę, Marcysię, Trezora, kanarka i papugę; pragnął, aby wszyscy mówili Henryecie dobrze o nim.
Z Anną jedną to mu się niezupełnie udawało – inni byli stanowczo pozyskani. Pani Wolska uważała go za wyjątkowego młodzieńca, wiedzącego, jakie względy należą się starości. Marcysia mówiła sobie o nim: »To ci dopiero hojny pan!« – i otwierając mu drzwi, wyszczerzała do niego zęby; Trezor był to jego przyjaciel; kanarek nie bał się go wcale i nie trzepotał przeraźliwie żółtemi skrzydełkami, gdy zobaczył przy klatce bujną czuprynę Eustachego; co do zielonej papugi, ta okazywała mu przywilej całkowicie wyjątkowy: jemu jednemu siadała na palcu, groźnym dzióbem swoim, zdolnym przekrajać drzewo jak nożem, żadnej nie czyniąc krzywdy.
– Miała pani tam na wsi jaki instrument grający?
– Miałam fortepian.
– Rozstrojony?
– Nie bardzo; zresztą organista z sąsiedniej wsi umiał stroić fortepiany.
– I zagrywała się pani?
– Czasu nie traciłam.
– Kiedyż się zaczynają lekcye w koneserwatoryum?
– W poniedziałek już. To też, jeżeli pan chce, żebym panu pograła, to niech pan przyjdzie przed poniedziałkiem – jutro, albo dziś…
»O jaka dobra dziś!« – z radością pomyślał Eustachy.
– Można będzie dziś? – zapytał.
– Dlaczegóż nie"?
Ile razy Eustachy przyszedł do domu pani Wolskiej, a nie zastał Henryety, zawsze prosił Anny, aby mu co zagrała. Prośba ta miała skomplikowaną doniosłość; naprzód lubił muzykę wogóle, a w szczególności granie Anny – dziewczyna miała prawdziwie artystyczne poczucia – potem uderzał w ten sposób w czułą jej strunę. Przyjaciółka Henryety była szczęśliwą, gdy mogła grać komuś, kto rozumiał muzykę. Wreszcie Eustachy miał prawdziwą słabość do rąk Anny; były to ręce duże i pełne, za duże może do średniego wzrostu dziewczyny, ale tak piękne, tak bardzo białe, tak kształtne i ponętne, z palcami wyrysowanymi w tak prawdziwie artystyczny sposób, tak klasycznymi paznogciami zakończone, że Eustachemu aż usta do nich ciągnęło, pomimo, iż inną kochał. Kiedy Anna siadała przy fortepianie, sadowił się tuż przy niej, na taborecie, pod pozorem, aby lepiej mógł słyszeć, i przez cały czas, kiedy te prześliczne ręce latały po klawiaturze, całował je spojrzeniami.
I teraz, idąc obok dziewczyny, rzucał spojrzenia na te duże ręce, które zdawały się rozrywać skórę cisnących je rękawiczek.
– Zagra mi pani »sonatę patetyczną.« Bethovena?
Skinęła głową.
– I dostanę szklankę herbaty?
– I bułki z masłem, i szynki, i jeszcze tam czego.
– Mamie posłużyła wieś?
– Bardzo. Tylko markotno mamie było, że kościół był daleko.
– A daleko był?
– O siedm wiorst. A pan wie, mama przyzwyczajona codzień być w kościele.
Od początku rozmowy usta drżały mu od zapytania o Henryetę; wstrzymywał się, czekał, aż ono naturalnie wypłynie, usiłował ułożyć mu drogę i spodziewał się, że Anna sama o niej zacznie. Ale ona nie zaczynała. Trochę niepewnym głosem zapytał więc:
– Panna Henryeta nie przyjechała jeszcze?
– Nie.
– A kiedyż się panie jej spodziewają?
– Nie wiemy.
– Pewnie wróci w tych dniach. Lekcye na pensyach zaczynają się w przyszłym tygodniu; mówiła mi to siostra.
– Siostra pana na jakiej jest pensyi? Eustachy wymienił pensyę.
– Ale panna Henryeta będzie nadal mieszkała u państwa?
– Będzie.
– Jej pokoik nie jest zajęty?
– Nie.
Anna zaczęła nagle przyśpieszać kroku. Eustachy chciał zapytać jeszcze, czy Henryeta pisała do niej i co mniej więcej pisała, ale zdawało mu się, że Anna nie ma już dla niego tej życzliwości, co przed chwilą. Przyśpieszył i on kroku, aby jej dorównać. Ona zaczęła iść jeszcze prędzej.
– Pani śpieszy się – rzekł.
– Spieszę.
– Ma pani interesy?
– Mnóstwo, mnóstwo: muszę kilka koleżanek odAviedzić, plan sobie przepisać…
Stanowczo mówiła to innym już tonem, suchym jakimś. I tak jej się nagle zrobiło pilno, że zaczęła już nie iść, ale prawie biegnąć.
Eustachy usiłował jej dorównać kroku, leciał więc obok niej zły, czując, że staje się śmiesznym. W tym pędzie niepodobna było rozmawiać, słowa ginęły, frazes się nie składał. Chciał już ją chociaż pożegnać, ale nie wiedział, jak to zrobić zręcznie.
Nagle, na rogu ulicy, Anna sama się zatrzymała i prędko, niedbale podała mu rękę.
– Ja tędy… Adieu panu! Skręciła i pobiegła.
Eustachy pozostał na miejscu, zirytowany mocno.
– Z nią tak zawsze! – gniewał się. – Nie sposób być dobrze cale pół godziny. Raz tak, raz tak! Sam dyabel chyba wie, czego się z nią trzymać.
Nie wiedział, czy ma pójść do niej na wieczór, czy nie. Tu go zapraszała, obiecała »bułkę z masłem, szynkę i jeszcze co« – a tu rzuciła go na środku ulicy, jednem słówkiem nie przypomniawszy zaproszenia.
Ma kilka koleżanek jeszcze odwiedzić… Jakiś plan przepisać, a tu przecież już wieczór! Bądźże mądry z takim czartem!
Dowiedział się jednak, że Henryeta nie wróciła jeszcze do Warszawy.
I zdawało mu się, że teraz, kiedy napisał »Hallali«, nie stoi już tak daleko od serca ukochanej dziewczyny.V.
Nazajutrz zrzedła mu nieco mina. Oswoił się już z faktem napisania powieści, przywykł do myśli, że jest autorem »Hallali«. Tylko – co to naprawdę warte jest to »Hallali?«
Trochę niepokoju znalazł dziś w swojej duszy. Napisał tak prędko tę powieść: we dwa miesiące; i co innego był układał, a co innego mu potem z pod pióra wyszło. Gotów był już przyznać, że to jest rzecz jeszcze nieopracowana i pełna niedbalstwa; że właściwie to nie jest powieść, lecz tylko szkic, od ręki, ot, rzucony i nierozwinięty. Ale nie przychodziło mu na myśl nic, coby do tego szkicu dodać i coby w nim rozwinąć. Szkic, czy powieść? – dyabeł wie. Zresztą niech to będzie i szkic – czy tylko wart jest tyle, ile autor o nim trzyma?
Niepokoje Eustachego mieszały się jednak z marzeniami i zasępione przez kilka minut czoło jego rozpogadzało się. Widział oto w myśli sympatyczną postać Wieńkowicza, który zwraca do niego swój ciepły i życzliwości pełen uśmiech i mówi mu: » Przeczytałem, panie, »Hallali!« Wyborna rzecz, wyborna!«
I marzenie jego leci dalej. Widzi grube, czarne zgłoski słowa: »Hallali«, wydrukowane w ''Biegunie'', pod czarną linią, odkreślającą odcinek, i mniejsze litery, składające się na dwa wyrazy: Eustachy Żurski…
Księga marzeń jego odwraca się jeszcze o jedną kartę: »Hallali« leży za szybą księgarską, porządny tom w żółtej okładce, obok kilku innych nowości zimowego sezonu, w sąsiedztwie »Biegalskich« Wieńkowicza, którzy właśnie drukują się obecnie w odcinku »Bieguna«… Jeszcze jedna kartka: Henryeta siedzi przy swojem biureczku i trzyma w białych rączkach porządny tom w żółtej okładce, zadziwiona i zamyślona…
Szara fala niepewności zalewa mu całą tę kolorową księgę marzeń.
Ale widząc tę powódź, Eustachy robi się zły, przewraca się na łóżku i powiada sobie:
– Cóż u dyabła starego! Żebym za całą moją pracę nie mógł sobie choćby trochę pomarzyć!
I przywołuje marzenia, które tylko co odeszły.
Ale marzenia nie chcą wrócić.
Na ich miejsce wchodzi lokaj Walenty, który obsługuje wszystkich kawalerów na czwartem piętrze i pyta Eustachego, czy może zaraz sprzątać pokój, czy też ma poczekać, aż Eustachy wyjdzie?
– Ja zaraz wychodzę.
po chwili woła za lokajem:
– Walenty!
Walenty wraca.
– Pan mnie wołał?
– Czy pan Drewnowski wyszedł?
– Wyszedł tylko co.
– A klucz zostawił?
– Klucz jest we drzwiach.
– Dobrze.
Walenty wychodzi, Eustachy zaś wstaje, ubiera się i idzie do mieszkania Drewnowskiego.
»Hallali« leży na samym środku wielkiego biurka z czerwonem suknem, przełożone zakładką. Eustachy otwiera swoją powieść w tem miejscu, gdzie jest zakładka, i widzi z pociechą, że Drewnowski przeczytał już mniej więcej trzy czwarte dzieła. Zaczyna dzieło wertować i spostrzega w kilku miejscach z boku długie linie, zakreślone niebieskim ołówkiem; tu i owdzie znajduje niebieski wykrzyknik, tu i owdzie znak zapytania, tu i owdzie wykrzyknik i znak zapytania, w jednem zaś miejscu stały w szeregu cztery wykrzykniki obok pięciu znaków zapytania. Groźnie i ostro wyglądały te niebieskie znaki pisarskie. Nic dobrego nie wróżyły. Serce opadło w Eustachym jeszcze niżej.
Zamknął »Hallali«, wrócił do siebie, dokończył się ubierać i wyszedł na miasto. Była godzina jedenasta bez kilku minut. Wstąpił do cukierni na kawę i ułożył sobie, że pójdzie do redakcyi »Bieguna« zaraz po dwunastej. O samej dwunastej DreAvnowski wychodził z redakcyi na śniadanie, Wieńkowicz zaś przychodził w tym mniej więcej czasie robić korektę ze swoich »Biegalskich«.
Z pomiędzy kilkunastu literatów, których Eustachy poznał w redakcja »Bieguna « przez czas, kiedy pisał za Drewnowskiego ''Ostatnie wiadomości'', Wieńkowicz wydał mu się najsympatyczniejszym i najprzystępniejszym.
Był to człowiek lat około czterdziestu, żywy i energiczny, blondyn z dużymi wąsami i prawie łysy. Jako autor, był mało płodnym; wszystko przecie, co wychodziło z pod jego pióra, nosiło cechę wielkiego skończenia. Podobno każdą rzecz przepisywał po wiele razy, zanim oddał ją do zecerni. Wielu było takich, którzy jego »Nieskończone prace« uważali za arcydzieło. U publiczności nie był zbyt popularny, w kołach literackich bardzo był przecież ceniony, szanowany i lubiany.
Eustachy zachwycony był w swoim czasie ''Nieskończonemi pracami''. Uważał też za wielce niezwyczajny ten dzień, w którym poznał ich autora.
Jak każdy wrażliwy i szczery czytelnik, wy – robił sobie o Wieńkowiczu pewną ideę, której Wieńkowicz żywy wcale nie odpowiadał.
Wieńkowicz w obejściu był łatwy, jednakowo uprzejmy dla dygnitarzy redakcyjnych i dla takich jak Eustachy pionków. Wiało od niego jakąś spokojną siłą i pogodą; dumy i pedanteryi nie miał ani odrobiny. Mówił dużo, wesoło, często dowcipnie, zawsze rozumnie. Eustachy słuchał go chciwie, dziwił się czasem, że to, co słyszy, takie było proste, i kilka razy miał sposobność nabrać dobrego o sobie przekonania, widząc, że jego sąd lub gust w jakiejś bieżącej rzeczy odpowiadał mniej więcej temu, co Wieńkowicz mówił.
Teraz w cukierni czekał na dwunastą godzinę, przeglądając dzienniki, które wcale go nie interesowały.
Od chwili, kiedy napisał »Hallali«, tysiące rzeczy, na które przedtem zwracał uwagę, przestały dla niego istnieć. To też czas wlókł mu się teraz bardzo wolno i uciążliwie.
Doczekał się wreszcie godziny dwunastej i poszedł do redakcyi. Trafił doskonale. Drewnowski tylko co wyszedł, a Wieńkowicz tylko co przyszedł i jeszcze nawet nie podano Eustachemu rękopisu i odbitek.
– Mam do… pana wielką prośbę – rzekł Eustachy półgłosem, aby nie być słyszanym przez wszystkich.
– Służę panu – rzekł pośpiesznie Wieńkowicz, podchodząc z nim do okna, gdzie mogli swobodnie rozmawiać na stronie.
– Proszę pana, napisałem powieść i chciałbym wiedzieć, czy ona jest co warta.
– Dobrze, z przyjemnością – rzekł Wieńkowicz.
– Będę panu prawdziwie wdzięczny…
– Masz pan ją tu?
– Nie, nie mam.
– Współczesna?
– Współczesna.
– Spodziewam się, że jest… jednotomowa? Eustachy uśmiechnął się bez urazy.
– Jednotomowa.
– Realistyczna? Naturalistyczna?
– Nie wiem, doprawdy…
– To już dobrze. Więc przynieś pan ją – podał mu swój adres. – Zawsze do szóstej jestem w domu. I obym mógł się panu na co przydać. Tylko, panie, ja jestem bardzo bezwzględny.
– Tem lepiej.
– Jeżeli się pan nie boi…
Ścisnął mu przyjaźnie rękę i podszedł do biurka, gdzie chłopiec redakcyjny położył zwitek wygniecionych i zabrudzonych kartek. W Eustachym zaś, chociaż bez… rozsądnej przyczyny, serce znowu się podniosło.VI.
Eustachy chętnie poszedł dziś do domu rodziców, bo mu to zajmowało czas aż do wieczora, którego niecierpliwie wyczekiwał; spodziewał się, że Drewnowski skończy dziś czytanie »Hallali« – już tak nie wiele mu zostało – i powie mu swoje zdanie o jego dziele i o jego talencie.
W Eustachym było pełno nadziei, pełno niepewności, w głębi jednak był przygotowany na najgorsze. Znał Drewnowskiego jako człowieka, u którego niezadowolenie było normalnym stanem duszy i który chwalił to jeno, co było ogólnie, powszechnie i oddawna uznanem; co prawda, chwalił wtedy bardzo. Dla utworów chwili bieżącej był bardzo surowy. Eustachy, kiedy myślał o nim, nie wyobrażał go sobie nigdy inaczej, tylko w tej jego specyalnej i charakterystycznej pozie człowieka, który coś potępia, odpycha i neguje. Zresztą motywował on sąd swój zawsze z punktu teoryi ogólnych.