- nowość
- promocja
100 dni do matury. Gotowy plan nauki języka angielskiego - ebook
100 dni do matury. Gotowy plan nauki języka angielskiego - ebook
Poziom podstawowy i rozszerzony.
Do matury pozostało już tylko 100 dni? Czas na powtórkę! Przypomnij sobie niezbędne zagadnienia do egzaminu dojrzałości z języka angielskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Masz jeszcze 100 dni, by powtórzyć, utrwalić lub przerobić zagadnienia, które czekają cię na maturze z języka angielskiego. Ta książka pomoże ci zaplanować pracę tak, byś zdążył zapoznać się z całym materiałem jeszcze przed majówką. Niestraszne ci będą czasy przyszłe, przeszłe i teraźniejsze, zdania warunkowe i wiele innych. Co dokładnie znajdziesz w 100 dniach do matury?
- Omówienie najważniejszych zagadnień gramatycznych i leksykalnych wraz z przykładami użycia.
- Podział materiału na poziom podstawowy i rozszerzony
- Ćwiczenia utrwalające wiedzę.
- Klucz odpowiedzi do wszystkich zadań.
Cały materiał został podzielony na 100 krótkich lekcji. Wystarczy więc, że zrobisz codziennie jedną – zajmie ci to nie więcej niż 15 minut – i dzięki temu krok po kroku powtórzysz wszystkie zagadnienia do matury.
Jeśli więc potrzebujesz powtórki przed egzaminem dojrzałości, sprawdzianem z języka angielskiego lub po prostu chcesz przypomnieć sobie gramatykę i słownictwo na poziomie B1-B2, ta książka jest dla ciebie. Z jej pomocą opanujesz najważniejsze zagadnienia językowe i nauczysz się organizować swoją pracę tak, by przynosiła jak najlepsze efekty.
Kategoria: | Angielski |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8175-435-4 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
100 dni do matury to 100 krótkich lekcji, dzięki którym powtórzysz wszystkie struktury gramatyczne oraz słownictwo wymagane na egzaminie maturalnym. Dowiesz się także, na co zwrócić szczególną uwagę podczas egzaminu ustnego i tworzeniu wypowiedzi pisemnej.
Zagadnienia gramatyczne omówione zostały w sposób zwięzły i przejrzysty, a objaśnienia zilustrowane są licznymi przykładami użycia. Słownictwo pogrupowaliśmy według kategorii tematycznych, co sprzyja jego zapamiętywaniu i systematyzacji. Szczególną uwagę zwróciliśmy na stałe związki wyrazowe i kolokacje, słowotwórstwo oraz wyrazy, które sprawiają szczególne trudności (np. false friends). Skrótowo i przystępnie powtórzone zagadnienia gramatyczne i słownikowe, przeplatane są krótkimi ćwiczeniami. Mają one na celu sprawdzenie, jak dużo już pamiętasz, co potrafisz sobie przypomnieć oraz ile jeszcze musisz zapamiętać.
Lekcje poświęcone przygotowaniu do matury ustnej zawierają gotowe zwroty, które pomogą ci utworzyć poprawną wypowiedź, zgodną z wymaganiami egzaminu.
Lekcje przygotowujące do matury pisemnej zawierają gotowe schematy i zwroty, dzięki którym z łatwością utworzysz poprawną wypowiedź pisemną.
Cykliczne lekcje Sprawdź i powtórz pozwolą ci utrwalić wiedzę i przećwiczyć poszczególne umiejętności oraz zaznajomią cię z autentycznymi zadaniami maturalnymi. Dzięki zawartym w testach zadaniom sprawdzisz, co jeszcze powinnaś/powinieneś powtórzyć, zanim przejdziesz do kolejnej lekcji.
Dzięki systemowi odnośników oraz aneksom będziesz mogła/mógł z łatwością i swobodą poruszać się po książce – jeśli nie pamiętasz czegoś z poprzednich lekcji, zawsze będziesz wiedzieć, gdzie szukać odpowiednich objaśnień.JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI
1. Wszystkie lekcje poświęcone powtórce gramatyki poprzedzone są ćwiczeniem-testem. W kluczu do tego ćwiczenia znajdziesz odsyłacze do podrozdziałów wyjaśniających testowane zagadnienie:
----------------------------------------------------------------------------
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
e. How much/many money have you spent on a/– food?
Odpowiedzi: a. – b. – c. –, – d. –, is e. much, –
----------------------------------------------------------------------------
Kolejne ćwiczenia w rozdziale służą utrwaleniu powtórzonego materiału. Wiadomości będą też sprawdzone w rozdziale Sprawdź i powtórz.
2. Objaśnienia gramatyczne ilustrują liczne przykłady:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przysłówki z końcówką -ly, o ile nie stanowią istotnej treści wypowiedzi, mogą zająć miejsce przed czasownikiem:
19. The young people quietly giggled. Młodzi ludzie cicho zachichotali.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Niektóre lekcje poświęcone powtórce słownictwa zostały poprzedzone ćwiczeniem-testem. Klucz do tego ćwiczenia zawiera odsyłacze do podrozdziałów z wyjaśnieniami danego zagadnienia:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
5. Who invented/discovered the electric/electrical bulb?
Odpowiedzi: 1. charge, plug 2. on, work 3. devices 4. paste 5. invented, electric
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolejne ćwiczenia w rozdziale służą utrwaleniu powtórzonego materiału i/lub przypomnieniu go sobie przed powtórką – odpowiedzi do takich ćwiczeń omówione są bezpośrednio po nich, w kluczu albo w kolejnych hasłach lekcji. Wiadomości będą też sprawdzone w rozdziale Sprawdź i powtórz.
4. Ważne hasła w rozdziałach słownikowych to: kolokacje, wyrażenia, przyimki i czasowniki złożone, uwaga (wyrazy typu false friends), synonimy, antonimy, słowotwórstwo.
5. Słownictwo powtarzane jest w grupach wyrazowych:
------------------------------------------------------------------------------
Laboratory equipment
Do sprzętu laboratoryjnego należą m.in.: pipette pipeta, test tube probówka,
flask kolba, beaker zlewka, Petri dish płytka Petriego, burner palnik
------------------------------------------------------------------------------
6. W lekcjach poświęconych maturze ustnej omawiamy, jak wygląda ta część egzaminu i jej poszczególne zadania oraz jak najlepiej się do nich przygotować. W sekcji Hasła, wyrażenia i sytuacje zostały zawarte gotowe do użycia zwroty i wyrażenia. Zamieściliśmy w niej również przykładowe zadania maturalne z rozwiązaniami.
7. Lekcje dotyczące matury pisemnej zawierają wyjaśnienia, jak wygląda ta część egzaminu, oraz praktyczne wskazówki, jak najlepiej się do niej przygotować. Przedstawiamy zasady użycia spójników i innych wyrażeń oraz struktur, które pozwolą wypowiedzi nadać logiczną i spójną kompozycję. W tej części książki zawarliśmy również przykładowe zadania maturalne z rozwiązaniami.
8. Zwracamy szczególną uwagę na wyrażenia i wyrazy kłopotliwe, a także struktury, które mogą wprowadzać w błąd. Ważne hasła: Problem, Uwaga!, about czy on itp.
9. Dzięki odnośnikom możesz z łatwością odszukać treść, do której chcesz wrócić lub dzięki której możesz poszerzyć swoją wiedzę o omawianym zagadnieniu:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The… the…
Konstrukcja the + przymiotnik/przysłówek w stopniu wyższym odnosi się do sytuacji, kiedy dwa zjawiska czy jakości ulegają równoczesnej i wzajemnie zależnej zmianie 14D:
7. The more often you practise, the better results you achieve. Im częściej się ćwiczy, tym lepsze osiąga się rezultaty.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. Jeśli chcesz, możesz poświęcić uwagę tylko tym zagadnieniom, które wydają ci się kluczowe lub szczególnie ważne – tym, które chcesz uporządkować lub wyjaśnić, bo jeszcze nie do końca są dla ciebie jasne. Radzimy jednak, żebyś przeglądał podrozdziały po kolei – na pewno znajdziesz czas na 3–4 strony dziennie!
PS. Zajrzyj też do aneksów na końcu książki!TERMINOLOGIA GRAMATYCZNA
Terminologię gramatyczną ograniczamy do minimum. To minimum to:
noun
rzeczownik
cat, kitchen, milk, jeopardy, star
compound noun
rzeczownik złożony
moviegoer, midlife crisis
proper noun
nazwa własna
Luke, the USA, Moscow, the Atlantic
verb
czasownik
come, turn, enquire, underestimate
phrasal verb
czasownik złożony
turn out, look after
infinitive
bezokolicznik
to sleep, sleep, to chase, chase
base form
forma podstawowa (czasownika)
sleep, chase, run, drink, realise, take off, look up to
gerund
forma gerund
sleeping, running, climbing
past participle
imiesłów uprzedni
gone, taken, given, risen
adjective
przymiotnik
slow, kind, upscale, cotton, free
possessive adjective
przymiotnik dzierżawczy
my, your, his
adverb
przysłówek
frequently, humorously, nervously, now, yesterday, here, quickly
pronoun
zaimek
I, we, us, mine
personal pronoun
zaimek osobowy
I, me, they, them
possessive pronoun
zaimek dzierżawczy
mine, yours, hers
reflexive pronoun
zaimek zwrotny
myself, himself, ourselves
preposition
przyimek
in, out, under, along, by, with, of
number
liczebnik
seven, seventeen, thousand
ordinal number
liczebnik porządkowy
first, second, fifth, seventeenth
definite article
przedimek określony
the
indefinite article
przedimek nieokreślony
a, an
determiner
określnik
this, his, my, the, those
subject
podmiot
I w zdaniu: I ate an apple.
verb
orzeczenie
ate w zdaniu: I ate an apple.
object
dopełnienie
an apple w zdaniu: I ate an apple.
SVO
podmiot-orzeczenie-dopełnienie, typowy szyk zdania angielskiego
synonym
synonim, wyraz bliskoznaczny
walk – stroll, peaceful – quiet, sensible – level-headed
antonym
antonim, wyraz o przeciwnym znaczeniu
calm – nervous, generous – tight-fisted, ancient – modern
Inne terminy gramatyczne, np. direct object, phrasal noun, homophone wyjaśniamy na bieżąco – jeśli uznasz to za ważne, zanotuj ich znaczenie:
……………………………………………………………
Objaśnienia
W angielskich hasłach pojawiają się skróty:
Am.E amerykański angielski
Br.E brytyjski angielski
sb = somebody ktoś, kogoś, komuś itd.
sth = something coś, czegoś, czymś itd.
l.m. liczba mnoga
l.p. liczba pojedyncza
pot. potoczne
form. formalne
przest. przestarzałe1. RZECZOWNIKI – LICZBA POJEDYNCZA I MNOGA
Jak utworzyć liczbę mnogą słów: wife, deer czy larva? Które rzeczowniki mają tylko liczbę mnogą?
I. Zaznacz właściwą formę.
a. He was an observer of wildlife, passionate for wolfs/wolves/wolfes.
b. Are your children any superheros’/superheroes’ fans/fanes?
c. Both the Sumatran Rhinoceros and the Bengal Tiger are endangered species/specieses.
d. Humans wouldn’t survive without certain bacterias/bacterium/bacteria.
e. Have you seen the scissor/scissors/scissorses?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: a. wolves b. superheroes’, fans c. species d. bacteria e. scissors
---------------------------------------------------------------------------------------------------
A. Regularna liczba mnoga
Rzeczowniki policzalne mają zarówno liczbę pojedynczą, jak i mnogą:
a chair krzesło – four chairs cztery krzesła
one boy jeden chłopiec – two boys dwóch chłopców
Liczbę mnogą większości rzeczowników tworzymy dodając końcówkę -(e)s według poniższych zasad:
------------------- -------------- ---------------------------------------------------------- ---------------------------
Liczba pojedyncza Liczba mnoga Zasady Tłumaczenie
room rooms do większości rzeczowników pokój – pokoje
laptop laptops dodajemy -s laptop – laptopy
friend friends przyjaciel – przyjaciele
match matches po: -sh, -ch, -s, -x mecz – mecze
glass glasses dodajemy -es szklanka – szklanki
box boxes pudełko – pudełka
lash lashes rzęsa – rzęsy
city cities po spółgłosce + -y miasto – miasta
story stories dodajemy -ies oraz opowiadanie – opowiadania
butterfly butterflies usuwamy -y motyl – motyle
tomato tomatoes po samogłosce -o pomidor – pomidory
hero heroes dodajemy -es bohater – bohaterowie
mosquito mosquito(e)s po samogłosce -o komar – komary
volcano volcano(e)s czasami dopuszczalne są dwie formy – końcówka -s lub -es wulkan – wulkany
zoo zoos po samogłosce -o zoo – zoo
tatoo tatoos dodajemy -s tatuaż – tatuaże
------------------- -------------- ---------------------------------------------------------- ---------------------------
B. Nieregularna liczba mnoga
Liczbę mnogą niektórych rzeczowników tworzy się według innych reguł.
Man, woman
Rzeczowniki man, woman oraz wszystkie rzeczowniki zakończone na -man/-woman odmieniają się następująco:
man – men człowiek, mężczyzna
woman – women kobieta
fireman – firemen strażak
policeman – policemen policjant
spokesman – spokesmen rzecznik prasowy
f/fe ves
Rzeczowniki zakończone na -f lub -fe w liczbie mnogiej mają końcówkę -ves:
------- --------- --------------
calf calves cielę, łydka
half halves połowa
knife knives nóż
leaf leaves liść
life lives życie
loaf loaves bochenek
shelf shelves półka
thief thieves złodziej
wife wives żona
wolf wolves wilk
------- --------- --------------
Czasami dopuszczalne są dwie formy, np.:
dwarf – dwarfs/dwarves karzeł, krasnolud, krasnoludek
Inne wyrazy
W języku angielskim są też takie wyrazy, których liczba mnoga znacząco różni się od formy pojedynczej:
------- ---------- ---------
child children dziecko
foot feet stopa
goose geese gęś
louse lice wesz
ox oxen wół
tooth teeth ząb
------- ---------- ---------
Person
Wyraz person osoba jest kolejnym wyjątkiem. Jego wyjątkowość polega na tym, że regularnej liczby mnogiej używa się tylko w języku formalnym:
1. Persons vandalizing the museum will be fined. Osoby, które dokonają aktu wandalizmu w muzeum, zostaną ukarane grzywną.
Na co dzień liczbę mnogą od rzeczownika person tworzymy za pomocą rzeczownika people osoby, ludzie:
2. How many people turned up at the concert? Ile osób pojawiło się na koncercie?
Mouse
Mouse mysz rozumiana jako zwierzę, w liczbie mnogiej przybiera formę mice. Jeśli jednak mówimy o myszy komputerowej, forma liczby mnogiej będzie regularna (mouses).
Porównaj:
3. I’m afraid there are mice in granny’s house. Obawiam się, że w domu babci są myszy.
4. How many more computer mouses are you going to buy this year? Ile jeszcze myszy komputerowych zamierzasz kupić w tym roku?
II. Utwórz liczbę mnogą rzeczowników:
1. a loaf two ……………………
2. a potato two ……………………
3. a radio two ……………………
4. a postwoman two ……………………
5. a goose two ……………………
C. Bez zmiany formy
Barracks, crossroads
Niektóre rzeczowniki zakończone na -s mają taką samą formę w liczbie pojedynczej, co w mnogiej:
-------------- --------------------------------------------
barracks koszary
crossroads skrzyżowanie, rozdroże
gallows szubienica
headquarters kwatera główna
means środek do celu
series seria, cykl, serial, w matematyce – szereg
species gatunek
works fabryka
-------------- --------------------------------------------
Nazwy zwierząt
Niektóre nazwy zwierząt w ogóle nie zmieniają formy, co oznacza, że mają taką samą liczbę pojedynczą, co mnogą:
deer jeleń, reindeer renifer, sheep owca.
Craft
Rzeczownik craft pojazd również nie zmienia formy w liczbie mnogiej. Analogicznie dzieje się ze wszystkimi rzeczownikami złożonymi zakończonymi tym wyrazem, np. spacecraft pojazd kosmiczny, aircraft samolot wojskowy.
Inne wyrazy
Inne przykłady rzeczowników, które nie zmieniają formy w liczbie mnogiej, to: dice kość do gry czy offspring potomek, potomstwo.
Fruit, fish
Taka sama sytuacja dotyczy rzeczowników: fish ryba i fruit owoc. Na ogół nie zmieniają one formy w liczbie mnogiej:
5. If you want to stay healthy, you should eat more fruit. Jeśli chcesz pozostać zdrowy, powinieneś jeść więcej owoców.
6. Unlike most of her peers, small Kate is keen on fish. W przeciwieństwie do większości swoich rówieśników, mała Kate bardzo lubi ryby.
Można także użyć regularnej liczby mnogiej tych rzeczowników (fishes, fruits), ale tylko jeśli mówimy o kilku gatunkach ryb czy owoców lub kiedy interesuje nas ich liczba:
7. The elderly woman put a few fruits into her bag. Starsza pani włożyła kilka owoców do torby.
8. Those red fishes with golden fins are cute! Te czerwone rybki ze złotymi płetwami są urocze!
D. Rzeczowniki tylko w liczbie mnogiej
Niektóre rzeczowniki mają tylko liczbę mnogą, a więc nie mają w ogóle liczby pojedynczej. Są to m.in.: belongings rzeczy osobiste, dobytek, clothes ubrania, scissors nożyczki, glasses okulary, lyrics słowa piosenki, pants majtki, spodnie, trousers spodnie, jeans dżinsy, outskirts przedmieścia.
A pair of
Z niektórymi spośród tych rzeczowników można użyć wyrażenia a pair of para czegoś:
9. Stella’s just bought three pairs of jeans! Stella właśnie kupiła trzy pary dżinsów!
10. It’s the tenth pair of scissors I’ve lost so far! To już dziesiąta para nożyczek, jaką jak dotąd zgubiłem!
An item of/a piece of
Żeby podkreślić, że chodzi nam o jedną sztukę garderoby, możemy powiedzieć an item/a piece of clothes:
11. This jumper must be her favourite piece of clothes – she wears it day in day out. Ten sweter musi być jej ulubionym ubraniem – nosi go dzień po dniu.
Data 76C
Data dane występuje zawsze w liczbie mnogiej; tylko w języku potocznym łączy się z czasownikiem w liczbie pojedynczej:
12. The data you’ve collected is not valid. Dane, które zgromadziłeś, nie są poprawne.
W języku formalnym data może łączyć się z czasownikiem w liczbie mnogiej:
13. Those data have been proved invalid. Te dane zostały uznane za niepoprawne.
III. Zaznacz niepoprawną formę lub wyraz.
1. Special effects and perfectly designed spacecraft/spacecrafts/spaceships were the film’s greatest advantage.
2. Dan’s addicted to TV series/serials/serieses.
3. Let’s throw the dice/dices to decide who begins.
POZIOM ROZSZERZONY
E. Rzeczowniki pochodzenia obcego
Rzeczowniki zapożyczone z innych języków zachowały swoją pierwotną formę liczby mnogiej. Czasami dopuszczalne są dwie formy liczby mnogiej – oryginalna i „nowa”, czyli zawierająca końcówkę -(e)s. Tabela zawiera najczęściej używane słowa tego typu.
------------------- ----------------------- ------------------------------------
liczba pojedyncza liczba mnoga znaczenie
cactus cacti lub cactuses kaktus
focus foci lub focuses w optyce: ognisko, punkt skupienia
fungus fungi lub funguses w biologii: grzyb
alga algae glon, alga
larva larvae larwa
aquarium aquaria lub aquariums akwarium
bacterium bacteria bakteria
crisis crises kryzys
oasis oases oaza
phenomenon phenomena zjawisko
thesis/hypothesis theses/hypotheses teza/hipoteza
------------------- ----------------------- ------------------------------------
IV. Utwórz liczbę mnogą rzeczowników. Czasami możliwe są dwie formy.
1. deer – ……………………
2. crossroads – ……………………
3. cactus – ……………………
4. crisis – ……………………
5. add-on – ……………………
6. oasis – ……………………
7. fish – ……………………
8. offspring – ……………………
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: II. 1. loaves 2. potatoes 3. radios 4. postwomen 5. geese III. 1. spacecrafts 2. serieses 3. dices IV. 1. deer 2. crossroads 3. cacti/cactuses 4. crises 5. adds-on/add-ons 6. oases 7. fish/fishes 8. offspring
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2. RZECZOWNIKI – POSIADANIE. RODZAJ GRAMATYCZNY
Kiedy używać ‘s, a kiedy of? Kiedy my, a kiedy mine? Czy powiedzieć poet, czy poetess?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. Her children are allergic to cow’s milk/cow milk/milk of the cow.
b. It was a week’s journey/journey of one week.
c. Sally is just an acquaintance of me/mine/my.
d. My granddaughter is working as a waiter/waitress this summer.
e. Could you please give back my/mine cash?
--------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: a. cow’s milk b. week’s journey c. mine d. waitress e. my
--------------------------------------------------------------------------------------
A. My car czy mine car
Gdy chcemy powiedzieć, że coś do kogoś należy, używamy przymiotników dzierżawczych (my, your itd.) oraz zaimków dzierżawczych (mine, yours itd.). Oto ich lista:
--------------------------- ------------------------- ----------------------
zaimek w funkcji podmiotu przymiotnik dzierżawczy zaimek dzierżawczy
(possessive adjective) (possessive pronoun)
I my mine
you your yours
he his his
she her hers
it its its
we our ours
they their theirs
--------------------------- ------------------------- ----------------------
Przymiotniki dzierżawcze występują bezpośrednio przed rzeczownikiem lub grupą rzeczownikową (a więc rzeczownikiem i jego określeniem):
1. This is my/his/their balcony. To mój/jego/ich balkon.
2. Sheila put on her favourite jacket. Sheila założyła swoją ulubioną kurtkę.
Jeśli przed rzeczownikiem znajduje się przymiotnik dzierżawczy, to nie używa się przedimków:
----------------- ------------
the my notebook mój zeszyt
a their debt ich dług
this her dress jej suknia
----------------- ------------
Zaimki dzierżawcze nie występują przed opisywanym rzeczownikiem:
3. The next cottage over there is hers. Tamten domek letniskowy jest jej (należy do niej).
4. Are these sunglasses yours? Czy te okulary przeciwsłoneczne są twoje?
II. Zaznacz poprawną formę.
1. Judith claims the signature isn’t her/hers.
2. You’re always invited to our/ours country house.
3. Steve took our/ours keys, so we’re sort of grounded.
B. Dopełniacz saksoński (‘s)
Dopełniacz saksoński (Saxon Genitive) to konstrukcja typu:
Harry’s house dom Harry’ego
children’s toys zabawki dzieci
Dopełniacz saksoński tworzymy poprzez dodanie końcówki -’s lub samego apostrofu (’) do rzeczowników i nazw własnych.
‘s czy apostrof (‘)
Dopełniacz -’s dodajemy zwykle do imion i nazwisk:
Sophie’s bedroom sypialnia Sophie
little Tom’s colouring book kolorowanka małego Toma
Martin’s favourite radio station ulubiona stacja radiowa Martina
Kelly Frank’s fiancé narzeczony Kelly Frank
Mrs Robertson’s garden ogród pani Robertson
Do nazwisk zakończonych na -s można dodać -‘s lub sam apostrof:
Dickens’ novels/Dickens’s novels powieści Dickensa
-‘s dodajemy też do rzeczowników w liczbie pojedynczej:
the child’s teddy miś dziecka
a dog’s collar obroża psa
my mum’s favourite song ulubiona piosenka mojej mamy
your sister’s sons synowie twojej siostry
the company’s reputation reputacja firmy
-‘s dodajemy też do nieregularnych form liczby mnogiej rzeczowników 1A:
children’s game zabawa dzieci/zabawa dziecięca
women’s shoes buty kobiet/kobiece buty
a men’s world świat mężczyzn
W przypadku rzeczowników będących w regularnej liczbie mnogiej (czyli zakończonych na -s) używamy samego apostrofu (’):
my friends’ car samochód moich przyjaciół
the teachers’ room pokój nauczycielski
animals’ rights prawa zwierząt
To samo dotyczy również nazwisk w liczbie mnogiej:
the Robertsons’ summer house domek letniskowy Robertsonów
the Carlings’ anniversary party przyjęcie z okazji rocznicy państwa Carling
… and …’s
Jeżeli obok siebie występują dwa rzeczowniki lub imiona połączone spójnikiem and, dopełniacz dodajemy do imienia drugiego:
Martha and Martin’s apartment mieszkanie Marthy i Martina
John and his brother’s bedroom pokój Johna i jego brata
C. Dopełniacz saksoński – użycie
Relacja posiadania
Dopełniacz saksoński najczęściej sygnalizuje relację posiadania:
5. These are William’s books. To są książki Williama.
6. We’ve just visited my nephew’s new house. Właśnie odwiedziliśmy nowy dom mojego siostrzeńca.
Przynależność do miejsca
W podobny sposób określamy przynależność do miejsca:
7. I’m going to spend the weekend at my grandparents’. Zamierzam spędzić weekend u dziadków.
8. See you on Saturday at Greg’s! Do zobaczenia w sobotę u Grega!
Dopełniacz saksoński jest obecny w nazwach wielu sklepów i punktów usługowych, np. greengrocer’s warzywniak, baker’s piekarnia itp.
Typ lub rodzaj
Za pomocą dopełniacza saksońskiego można określić typ lub rodzaj danego przedmiotu czy osoby:
a girls’ school szkoła dla dziewcząt
children’s toys zabawki dla dzieci
cow’s milk krowie mleko
Miara, waga itp.
Dopełniacz saksoński pozwala tez określić m.in. czas, miarę i wagę:
a four days’ journey czterodniowa podróż
a five hours’ delay pięciogodzinne opóźnienie
twenty years’ experience dwudziestoletnie doświadczenie
seven hundred metres’ distance odległość 700 metrów
D. DOPEŁNIACZ Z OF
Konstrukcji z of używamy po rzeczownikach, które oznaczają przedmioty, miejsca, zjawiska itp.:
the top of the tree czubek drzewa
the plot of the story fabuła książki
a draught of air haust powietrza
the Queen of England królowa Anglii
A friend of mine
Do opisania relacji posiadania, przynależności czy relacji można zastosować jeszcze konstrukcję rzeczownik + of + zaimek dzierżawczy:
a friend of mine jeden z moich przyjaciół
a book of hers jedna z jej książek
Podobne znaczenie ma konstrukcja rzeczownik + of + rzeczownik + ’s:
a friend of Mark’s jeden z przyjaciół Marka
a book of mum’s jedna z książek mamy
Porównaj:
9. Tim is your colleague. Tim jest twoim kolegą z pracy.
10. Tim is a colleague of yours. Tim jest jednym z twoich kolegów z pracy.
An aunt of my father
an aunt of my father ciotka mojego ojca
the fiancée of Damian narzeczona Damiana
III. Połącz wyrazy za pomocą dopełniacza saksońskiego lub of.
1. three months, voyage
2. ours, relative
3. children, crayons
4. the Jacksons, garage
5. the President, France
E. Rodzaj gramatyczny rzeczownika
Większość rzeczowników angielskich ma rodzaj nijaki (it). Rodzaj żeński (she) lub męski (he) mają tylko rzeczowniki odnoszące się do ludzi i zwierząt, których płeć znamy.
Nazwy zwierząt
Nazwy samców i samic poszczególnych gatunków zwierząt na ogół różnią się od siebie – oto najważniejsze z nich:
-------------- -------------- --------
zwierzę samiec samica
chicken kura cock/rooster hen
dog pies dog bitch
fox lis fox vixen
horse koń stallion mare
pig świnia boar sow
-------------- -------------- --------
Nazwy zawodów 37B
Większość rzeczowników określających nazwy zawodów, stanowisk czy funkcji może odnosić się zarówno do kobiety, jak i do mężczyzny, np. a teacher to nauczyciel lub nauczycielka. Jednakże niektóre zawody są określane przez pary wyrazów, co zostało pokazane w poniższej tabeli:
--------------------- -------------------------------
Nazwa męska Nazwa żeńska
actor aktor actress aktorka
barman barman barmaid barmanka
policeman policjant policewoman policjantka
waiter kelner waitress kelnerka
hero bohater heroine bohaterka
host gospodarz hostess gospodyni
prince książę princess księżna, księżniczka
--------------------- -------------------------------
POZIOM ROZSZERZONY
Inne
Oto kilka rzadziej używanych par rzeczowników, których forma zależy od płci opisywanej osoby:
------------------------------------------ -----------------------------------
Nazwa męska Nazwa żeńska
adventurer poszukiwacz przygód adventuress poszukiwaczka przygód
author autor authoress autorka
count hrabia countess hrabina
duke książę duchess księżna
heir spadkobierca heiress spadkobierczyni
peer par (tytuł szlachecki), arystokrata peeress arystokratka
usher bileter usherette bileterka
------------------------------------------ -----------------------------------
IV. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. The musicians’/musicians’s performance was astonishing.
2. Excuse me, where can I find women’s/womens’ suits?
3. Antigone is the hero/heroine/heroess of a play written by Sophocles.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: II. 1. hers 2. our 3. our III. 1. three months’ voyage 2. a relative of ours 3. children’s crayons 4. the Jacksons’ garage 5. the President of France IV. 1. musicians’ 2. women’s 3. heroine
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3. RZECZOWNIKI ZŁOŻONE
Jak powstają rzeczowniki złożone? Jak utworzyć liczbę mnogą od słowa passer-by?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. He brought her a lovely posy of forgets-me-not/forget-me-nots/forgets-me-nots.
b. There was an earthquake/earthquaking in Greece.
c. She offered me a piece of chewing gum/chew gum.
d. Several lookers-on/looker-ons gathered to observe the brawl.
e. This goat cheese/goat’s cheese tastes delicious.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: a. forget-me-nots b. earthquake c. chewing gum d. lookers-on e. goat’s cheese
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
A. Rzeczowniki złożone
Rzeczowniki złożone to wyrazy utworzone na skutek połączenia dwóch lub więcej wyrazów, np. passer-by przechodzień, car park parking, campsite kemping, drinking water woda pitna.
Pisownia
Niektóre z rzeczowników złożonych piszemy oddzielnie, np. door handle klamka u drzwi, shop assistant sprzedawca/sprzedawczyni, aid worker pracownik pomocy społecznej, coffee table stolik do kawy, dining room jadalnia, beast of prey drapieżnik.
Inne zapisuje się łącznie, jak np. website strona internetowa, housework obowiązki domowe, sunbathing opalanie, upbringing wychowanie.
W przypadku jeszcze innych używamy łącznika, np. air-traffic ruch lotniczy, passer-by przechodzień. Istnieją też takie rzeczowniki złożone, które mają więcej niż jeden wariant pisowni, np. dyrektor szkoły to head master lub headmaster, a brzuszysko to potbelly lub pot-belly.
Możemy je utworzyć na kilka sposobów, co pokażemy ci w kolejnej sekcji.
B. Rzeczownik + rzeczownik
Dwa lub więcej rzeczowników można połączyć na trzy sposoby:
rzeczownik + rzeczownik:
interior designer projektant wnętrz, computer programmer programista/informatyk, text message wiadomość tekstowa, sunrise wschód słońca, haircut fryzura, landslide lawina błotna.
Rzeczownik złożony może się także składać z większej liczby rzeczowników, np. city tour guide przewodnik wycieczek miejskich. Na ogół ostatni z rzeczowników stanowi podstawowe znaczenie całego wyrazu, a poprzedzające go słowa dodatkowo je modyfikują, nadając mu często nowy sens.
rzeczownik + ‘s + rzeczownik:
student’s book podręcznik, baby’s dummy smoczek, camel’s milk wielbłądzie mleko.
Tego typu rzeczowników złożonych używamy, kiedy mówimy o przynależności danego przedmiotu do określonej osoby lub grupy osób, a także użytkowaniu go przez nią/nich, np. children’s toy zabawka dla dzieci, women’s clinic lecznica dla kobiet.
Używa się ich również w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego, np. duck’s egg kacze jajo, cow’s milk krowie mleko.
rzeczownik + przyimek + rzeczownik:
bird of prey ptak drapieżny, father-in-law teść, colonel-in-chief dowódca pułku.
Liczba rzeczownika
Pierwszy z rzeczowników wchodzących w skład złożenia na ogół występuje w liczbie pojedynczej, nawet jeśli odnosi się do więcej niż jednego obiektu, np. parking to a car park (nie: cars park), pojemnik na odpady szklane – a bottle bank (nie: bottles bank).
Inaczej jest w przypadku rzeczowników, które występują zawsze w liczbie mnogiej 1D, np. clothes shop sklep odzieżowy, checkers game partia warcabów.
Pojemniki i ich zawartość
Jeśli mamy na myśli pojemnik wraz z jego zawartością, stosujemy konstrukcję rzeczownik + przyimek + rzeczownik, np. glass of wine kieliszek wina, box of chocolates pudełko czekoladek.
Jeśli mowa jest o rodzaju pojemnika, stosuje się wówczas konstrukcję rzeczownik + rzeczownik, np. wine glass kieliszek do wina, espresso cup filiżanka do espresso.
Części
Jeśli mówimy o częściach ciała ludzi czy zwierząt, stosujemy konstrukcję rzeczownik + ‘s + rzeczownik, np. elephant’s trunk trąba słonia, child’s leg noga dziecka.
W odniesieniu do części przedmiotów lepiej użyć struktury rzeczownik + rzeczownik, np. window pane szyba okienna, picture frame rama obrazu, hat brim rondo kapelusza.
II. Zaznacz poprawną formę.
1. I’ve just read the newspaper headline/headline of the newspaper/ newspaper’s headline.
2. This jumper was made of lamb wool/lamb’s wool/wool of the lamb.
3. I could hear a man voice/man’s voice in the school hall/school’s hall.
4. The waiter served him a beer glass/beer’s glass/glass of beer.
5. I need a new mouse mat/mouse’s mat.
C. Przymiotnik + rzeczownik
Tego typu złożenia to np. whiteboard tablica, greenhouse szklarnia, full moon pełnia księżyca.
D. Rzeczownik + gerund
Niektóre rzeczowniki powstają z rzeczownika i czasownika w formie gerund (z końcówką -ing), np.: trainspotting obserwowanie pociągów, dry-cleaning pranie chemiczne.
E. Gerund + rzeczownik
Niektóre rzeczowniki złożone składają się z czasownika w formie gerund (czasownik + -ing) i rzeczownika, np.: dining room jadalnia, playing cards karty do gry, drinking water woda pitna.
F. Czasownik + przyimek
Wyrazy tego typu to np. check-in odprawa, takeaway jedzenie na wynos, push-up pompka, outcome wynik 3J.
G. Przyimek + rzeczownik
Tego typu złożenia to np. onlooker widz/świadek, underworld podziemie/świat przestępczy, overdose zbyt duża dawka.
H. Rzeczownik + przyimek
Wyrazy tego typu to np. passer-by przechodzień, looker-on widz/świadek.
III. Z par wyrazów utwórz rzeczowniki złożone.
1. horse, sea
2. food, sea
3. can, water
4. cry, out
5. garden, tools
6. check, out
7. by, stand
8. machine, wash
I. Rzeczowniki złożone – liczba mnoga
Liczbę mnogą większości rzeczowników złożonych tworzy się przez dodanie końcówki -(e)s do tego rzeczownika (lub zmieniając formę tego rzeczownika nieregularnego), który w danym złożeniu ma większe znaczenie, np.:
book shop – book shops księgarnia
hairbrush – hairbrushes szczotka do włosów
knee pad – knee pads nakolannik
Dlatego końcówkę -(e)s dodaje się czasami po pierwszym – rzeczownikowym – elemencie złożenia, ponieważ to on przesądza o charakterze słowa:
daughter-in-law – daughters-in-law synowa
bird of prey – birds of prey ptak drapieżny
editor-in-chief – editors-in-chief redaktor naczelny
passer-by – passers-by przechodzień, ale: by-passer – by-passers
looker-on – lookers-on widz, gap, ale: onlooker – onlookers
Jeśli rzeczownik złożony pochodzi od czasownika złożonego, liczbę mnogą tworzymy dodając końcówkę -(e)s na końcu wyrazu:
outcome – outcomes wynik
grown-up – grown-ups dorosły
Jeśli obydwa człony rzeczownika złożonego są równie ważne, zmieniamy formę obydwu części wyrazu:
woman doctor women doctors kobieta lekarz
POZIOM ROZSZERZONY
J. Rzeczowniki frazowe (phrasal nouns)
Istnieje wiele rzeczowników złożonych, które pochodzą od czasowników złożonych (phrasal verbs) 61D, np. od czasownika bring up wychowywać pochodzą bringing-up i upbringing wychowanie. Oto kilka innych przykładów:
-------------------------------------------- ---------------------------------------
PHRASAL VERB PHRASAL NOUN
back up tworzyć kopię zapasową backup kopia zapasowa
break out uciec, zbiec break-out ucieczka (np. z więzienia)
let down zawieść, rozczarować letdown zawód, rozczarowanie
lie in wylegiwać się w łóżku lie-in wylegiwanie się w łóżku
hand out rozdawać (np. kserówki na lekcji) hand-out kserówka rozdawana na lekcji
-------------------------------------------- ---------------------------------------
IV. Od czasowników frazowych utwórz rzeczowniki. Podaj formę liczby pojedynczej i mnogiej.
1. hang out
2. log in
3. pass by
4. lay down
5. come out (of)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: II. 1. newspaper headline 2. lamb’s wool 3. man’s voice, school hall/school’s hall 4. glass of beer 5. mouse mat III. 1. seahorse 2. seafood 3. watering can 4. outcry 5. gardening tools 6. check-out 7. bystander 8. washing machine IV. 1. hangout(s) 2. login(s)/log-in(s) 3. passer(s)-by/by-passers 4. lie-down (tylko liczba poj.) 5. outcome(s)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------4. RZECZOWNIKI NIEPOLICZALNE
Co to są rzeczowniki niepoliczalne? Kiedy użyć: little, a little, few, a piece of?
I. Zaznacz właściwą formę lub wyraz.
a. I received a/–/the help from my friends.
b. I’m afraid there’s a/–/the little we can do.
c. Jonathan is crazy about a/–/the history and enjoys a/–/the baseball.
d. A/–/The chess is/are my favourite game.
e. How much/many money have you spent on a/– food?
----------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: a. – b. – c. –, – d. –, is e. much, –
----------------------------------------------------------------------------
A. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
Rzeczowniki policzalne to wszystkie nazwy przedmiotów i osób, które dadzą się policzyć, np. a bottle butelka, a girl dziewczyna. Występują one w liczbie pojedynczej i mnogiej 1. Rzeczowniki niepoliczalne odnoszą się do przedmiotów, zjawisk i pojęć, których nie da się policzyć, np. wine wino, music muzyka, friendship przyjaźń.
B. Rzeczowniki niepoliczalne
Rzeczowniki niepoliczalne można podzielić na kilka grup:
▪ Pojęcia abstrakcyjne
wisdom mądrość, knowledge wiedza, time czas, love miłość itd.
▪ Dziedziny wiedzy i umiejętności
botanics botanika, philosophy filozofia, medicine medycyna, French francuski itd.
▪ Substancje, materiały, płyny
silk jedwab, gold złoto, paper papier, air powietrze, water woda, butter masło itd.
▪ Zjawiska przyrodnicze
heat gorąco, snow śnieg, thunder piorun, weather pogoda, climate klimat itd.
▪ Sporty i gry
basketball koszykówka, volleyball siatkówka, chess szachy, checkers warcaby itd.
▪ Inne
advice porada, baggage/luggage bagaż, damage szkoda/uszkodzenie, evidence dowód, furniture meble, information informacja, money pieniądze, news wiadomość, progress postęp, research badanie, work praca, traffic ruch uliczny itd.
C. Zasady gramatyczne
A/an
Rzeczowniki niepoliczalne nie występują z przedimkiem nieokreślonym a/an 4A, B:
1. This ring is made of a gold. Ten pierścionek jest zrobiony ze złota.
2. I’ve been under a stress lately. Ostatnio jestem pod wpływem stresu.
Liczba
Rzeczowniki niepoliczalne nie mają liczby mnogiej 1:
3. Money is an important issue. (nie: Moneys is…) Pieniądze są ważną kwestią.
i występują z czasownikiem w liczbie pojedynczej:
4. Money is a crucial issue. Pieniądze są kluczową kwestią.
5. Her baggage was suspiciously light. Jej bagaż był podejrzanie lekki.
6. My friend’s loyalty means a lot to me. Lojalność mojego przyjaciela bardzo wiele dla mnie znaczy.
7. The money is a crucial issue. Te pieniądze są kluczową kwestią.
The
Jeśli rzeczownik niepoliczalny poprzedza the, oznacza to, że mówimy o konkretnej partii, porcji lub rodzaju danej substancji. Porównaj zdania 3 i 4 ze zdaniem 7:
Ze zdań 3 i 4 wynika, że pieniądze w ogóle są ważne/kluczowe. Ze zdania 7 – że kluczową rolę odgrywa jakaś konkretna suma pieniędzy.
Porównaj także zdania 8 i 9 oraz 10 i 11:
8. Stress is detrimental to your health. Stres jest szkodliwy dla zdrowia. (mowa o stresie w ogóle)
9. The stress Greg had experienced almost ruined his health. Stres, którego doświadczył Greg, niemal zrujnował mu zdrowie. (mowa o konkretnym stresie)
10. Peter often drinks wine. Peter często pije wino.
11. The wine which Peter brought to the party tasted tangy. Wino, które Peter przyniósł na przyjęcie, smakowało orzeźwiająco.
II. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. You ought to recycle –/a plastic and –/a glass.
2. I’m not an expert when it comes to –/a/– chemistry, but I’m good at –/a/the English.
3. A/–/The cash which you borrowed was/were given by my dad.
D. Ilość
Kwantyfikatory
Niektóre kwantyfikatory (określniki ilości) łączą się tylko z rzeczownikami niepoliczalnymi, inne tylko z policzalnymi:
--------------------- ----------------------------------------- -------------------------------------------
Znaczenie rzeczowniki policzalne rzeczowniki niepoliczalne
ile? how many? how much?
mało/mniej/najmniej few/fewer/the fewest little/less/the least
kilka, kilkanaście several –
dużo many much
trochę a few a little
bardzo dużo a big/great/considerable itd. number of a large/great/considerable itd. amount of
a big/great/considerable itd. deal of
--------------------- ----------------------------------------- -------------------------------------------
Porównaj:
12. How much flour should I add? Ile mąki powinienem dodać?
13. How many eggs do you need? Ilu jajek potrzebujesz?
14. There was little rain last summer. Zeszłego lata było mało deszczu.
15. Few contestants turned up. Stawiło się niewielu zawodników.
Są też kwantyfikatory, które można zastosować w odniesieniu do obydwu grup: all wszystko/wszyscy, some trochę/niektórzy, more więcej, most najwięcej, a lot of/lots of mnóstwo, plenty of mnóstwo, no żaden, żadne:
16. This recipe requires more sugar/tomatoes. Ten przepis wymaga większej ilości cukru/liczby pomidorów.
17. Have you drunk all the milk? Wypiłeś całe mleko?
18. All the students were disappointed with test results. Wszyscy uczniowie byli rozczarowani wynikami testu.
Little/a little, few/a few
Jest bardzo duża różnica znaczeniowa między little mało i a little trochę.
Porównaj:
19. She has got little money left. Zostało jej mało pieniędzy.
20. She’s earned a little money recently. Ostatnio zarobiła trochę pieniędzy.
Analogicznie w odniesieniu do rzeczowników policzalnych używa się few niewiele, niewielu i a few kilka:
21. Few people offered to support us. Niewielu ludzi zaproponowało nam wsparcie.
22. A few unfailing supporters saved our charity. Kilku niezawodnych wspomożycieli ocaliło naszą organizację charytatywną.
A kilo of sugar, a bottle of water
Ilość danej substancji można wyrazić przy pomocy wyrażeń określających wagę czy miarę objętości, np.:
a kilo/pound/bag of sugar/rice/flour kilo/funt/torebka cukru/ryżu/mąki
three/twelve kilos/pounds/bags of sugar/rice/flour 3/12 kilo/funtów/torebek cukru/ryżu/mąki
a litre/bottle/glass/cup of wine/olive oil/buttermilk litr/butelka/szklanka/filiżanka wina/oliwy z oliwek/maślanki
a metre of silk/cotton metr jedwabiu/bawełny
two metres of silk/cotton dwa metry jedwabiu/bawełny
seven/two hundred litres/bottles/glasses/cups of wine/olive oil/buttermilk 7/200 litrów/butelek/szklanek/filiżanek wina/oliwy z oliwek/maślanki
a slice of bread/ham/cheese kromka chleba/plasterek szynki/sera
five/fifteen slices of bread/ham/cheese 5/15 kromek chleba/plasterków szynki/sera
Ponieważ rzeczowniki typu kilo, metre, bottle, bag, parcel itd. są policzalne, może je poprzedzać przedimek a/an lub liczebnik, a forma odnoszącego się do nich czasownika będzie zależna od ich liczby:
23. I’ve bought a kilo of sugar, two loaves of bread and ten slices of cheese. Kupiłem kilo cukru, dwa bochenki chleba i dziesięć plasterków sera.
24. There are six bottles of wine and twelve jars of jam in the cellar. W piwnicy jest sześć butelek wina i dwanaście słoików dżemu.
D. A piece of/An item of
W przypadku rzeczowników typu advice, data, evidence, information, news, furniture, żeby podkreślić, że mamy na myśli jedną radę, dowód, informację, wiadomość czy mebel, używamy struktury an item / a piece of + rzeczownik:
25. They certainly have a strong piece of evidence. Z pewnością mają mocny dowód.
26. Another piece of news proved unreliable. Kolejna wiadomość okazała się niewiarygodna.
27. This armchair is my favourite item of furniture. Ten fotel to mój ulubiony mebel.
28. How many items/pieces of luggage are you going to take? Ile sztuk bagażu zamierzasz zabrać?
III. Zaznacz poprawną formę lub wyraz.
1. Do you like these furnitures/items of furniture?
2. Sophie’s got a few/few friends – she’s terribly lonely.
3. Could you get three packets of/– rice and a/– carton of/– orange juice?
POZIOM ROZSZERZONY
E. A speck of dust
A piece of łączy się z licznymi rzeczownikami niepoliczalnymi, np. piece of music utwór muzyczny, piece of land fragment ziemi, piece of lumber grat.
Podobne do a piece of znaczenie ma a bit of. Oznacza bardzo niewielką ilość danej substancji:
bits of bread kawałeczki chleba
a tiny bit of paper maleńki kawałeczek papieru
A oto kilka innych rzeczowników, które łączą się w ten sposób z rzeczownikami niepoliczalnymi:
bar of chocolate/gold tabliczka czekolady/sztabka złota
blade of grass źdźbło trawy
chunk of bread/cheese pajda chleba/kawałek sera
drop of wine/water kropla wina/wody
grain of sand/rice ziarenko piasku/ryżu
lump of sugar/coal/snow kostka cukru/kęs (kawał) węgla/bryła śniegu, gruda śniegu
morsel/bite of bread kęs chleba
sheet of paper/metal arkusz papieru/metalu
sip of tea/coffee łyk herbaty/kawy
speck of dust pyłek kurzu
strip of land/wood pas ziemi/lasu
IV. Zaznacz niewłaściwy wyraz.
1. a drop of blood/rice/milk/water
2. a sip of water/juice/bread/wine
3. a bite of bread/cheese/water/ham
---------------------------------------------------------------------------------------------
Odpowiedzi: II. 1. –, –/a 2. –, – 3. The, was III. 1. items of furniture 2. few 3. –, a, of
IV. 1. rice 2. bread 3. water
---------------------------------------------------------------------------------------------