5S - zrób to sam - ebook
5S - zrób to sam - ebook
5S to Twoje nowe narzędzie pracy w doskonaleniu działania organizacji i zwiększeniu jej efektywności. Wszystko oparte na najlepszych rozwiązaniach wymyślonych i sprawdzonych w kraju Kwitnącej Wiśni.
Poradnik "5S - zrób to sam" to zbiór cennych wskazówek, dzięki którym dowiesz się:
- na czym polega metoda 5S,
- jak wdrożyć 5S w organizacji,
- w jaki sposób motywować pracowników do współpracy,
- jak zwiększyć efektywność, wyeliminować marnotrawstwo i usunąć zbędne procesy w Twojej firmie,
- i jak kontrolować oraz ciągle doskonalić wprowadzone zmiany;
5S to nie tylko inwestycja, to także oszczędność, a czy nie stać Cię na oszczędności?
Wyobraź sobie:
- Jak dobre wrażenie zrobisz na swoim potencjalnym kliencie, który zobaczy Twoją halę produkcyjną czystą i schludną?
- Ile pieniędzy zaoszczędzisz, gdy Twoi operatorzy zajmą się pracą, a nie szukaniem narzędzi i materiałów.
ZAINWESTUJ W 5S JUŻ DZIŚ I PRZEKONAJ SIĘ ILE ZYSKASZ
Nie zwlekaj ani chwili, wybierz nasz poradnik - wiele na tym zyskasz!
Spis treści
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-936700-2-4 |
Rozmiar pliku: | 1,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Czyste i schludne otoczenie to element niezbędny do komfortowego i zdrowego życia. Tak samo się dzieje w miejscu pracy. Doświadczenie jednak pokazuje, że w pracy nie jest już tak łatwo o dbałość i troskę o warunki pracy. Wdrożenie systemu 5S jest najlepszym sposobem na wdrożenie porządków regularnych oraz na wprowadzenie pozytywnych nawyków współpracy w zakresie tworzenia stanowisk pracy funkcjonalnych oraz bezpiecznych. Niniejsza praca jest zbiorem uniwersalnych wskazówek. Mogą się one okazać niezwykle użyteczne przy wdrożeniu systemu 5S w różnej wielkości organizacjach, niezależnie nawet od charakteru działalności.
Celem pracy jest wyjaśnienie istoty systemu 5S oraz zaproponowanie sposobu jego wdrożenia w organizacji o dowolnym profilu działalności. Uniwersalność zastosowania to jedna z mocnych stron metody 5S. Można ją stosować zarówno na hali produkcyjnej, jak i w biurze.
W rozdziale pierwszym szczegółowo omówiono cel i sens metody 5S. Bez zrozumienia istoty oraz pochodzenia tej metody wzrasta ryzyko niepowodzenia projektu.
Rozdział drugi to uniwersalny przykład wdrożenia 5S w organizacji. Wszelkie wskazówki w nim zawarte nadają się do dopasowania do organizacji o każdym profilu działalności. Celem tego rozdziału jest pokazanie, że system 5S to metoda nie tylko dla dużych przedsiębiorstw. To duża zaleta i ułatwienie w pracy nawet w niewielkich organizacjach, na przykład w miejscowym zakładzie takielarskim.1 Istota 5S
Geneza TQM, w tym także 5S, sięga lat czterdziestych ubiegłego stulecia. Powołano wtedy Związek Japońskich Naukowców i Inżynierów mający na celu zwiększenie efektywności japońskich przedsiębiorstw. O współpracę zapytano również amerykańskich ekspertów W. E. Deminga oraz J. M. Jurana, których nowatorskie poglądy w zakresie jakości nie wzbudziły zainteresowania w Stanach Zjednoczonych. Wiedza i zaangażowanie wspomnianych ekspertów stały się podstawą tworzenia i rozumienia nowej koncepcji jakości i jej znaczenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Na przestrzeni czasu podejście do problemów zarządzania jakością uległo przeobrażeniu, do zagadnień kontroli dołączyły także kwestie zapewnienia jakości (lata 60. i 70.) oraz jakości totalnej (lata 80. i 90.)¹. Do głównych narzędzi, stosowanych w ramach doskonalenia jakości, zalicza się miedzy innymi: Just in Time (JIT), 5S, Kaizen, Statystyczną Kontrolę Procesu (SPC), FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), metodę Taguchiego oraz QFD (Quality Function Deployment)².
Japońskie koncepcje i metody zarządzania do dziś wzbudzają spore zainteresowanie wśród przedsiębiorców z całego świata. Są jednym z filarów sukcesu japońskiej gospodarki oraz wzorem do naśladowania. Rezultatem prac naukowców było przeniesienie japońskich metod zarządzania na grunt zachodniej gospodarki. Wyniki tego działania nie były tak spektakularne, jak się spodziewano. W japońskim społeczeństwie zasady zarządzania przez jakość były znane i praktykowane od wieków, a dla społeczeństw zachodnich taka filozofia stanowiła nowość³. Ponadto zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, ważny jest wynik pracy człowieka, a nie jego wysiłek, wkład. Ocena pracy jest bezpośrednia i krótkookresowa, brak widocznych efektów usprawnień szybko demotywuje i skłania do zmiany decyzji. Problem tkwi w mentalności, celem nie powinno być szybkie osiągnięcie wyniku, lecz doskonalenie organizacji, które jest procesem żmudnym i czasochłonnym⁴. Niezależnie od tego, warto wzorować się na japońskim podejściu, nawet niewielki sukces w tym obszarze może przynieść organizacji wiele korzyści ekonomicznych i pozaekonomicznych⁵.