- promocja
- W empik go
ADHD u dorosłych. Jak uspokoić umysł i uporządkować swoje życie - ebook
ADHD u dorosłych. Jak uspokoić umysł i uporządkować swoje życie - ebook
Czy czujesz, że Twoje życie to nieustanne zmaganie się z chaosem, a myśli krążą w głowie niczym oszalały wir? Czy proste zadania zdają się wymykać spod kontroli, a brak skupienia i dezorganizacja utrudniają osiągnięcie wyznaczonych celów? Ta książka może stać się Twoim drogowskazem na drodze do bardziej zorganizowanego, zrównoważonego życia. Autor wnikliwie bada problematykę ADHD u dorosłych, prezentując praktyczne porady i sprawdzone strategie, które pomogą uspokoić umysł i zaprowadzić porządek zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Oferuje rozwiązania dopasowane do realiów dorosłego człowieka, który mierzy się z trudnościami w pracy, w relacjach czy w zarządzaniu codziennymi obowiązkami. Dzięki tej książce poznasz skuteczne metody radzenia sobie z nadmiarem myśli, nauczysz się zarządzać czasem i priorytetami, a także odkryjesz narzędzia, które pomogą Ci wprowadzić harmonię i równowagę do codzienności.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 9788367997799 |
Rozmiar pliku: | 101 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre dni przypominają chaotyczny bieg przez tor przeszkód, a zadania, które dla innych wydają się proste, dla ciebie stają się wyzwaniem rangi Mount Everestu? Czy zdarza ci się lawirować między myślami, jakbyś żonglował tysiącem różnobarwnych piłeczek, tylko po to, by z przerażeniem patrzeć, jak spadają one na ziemię? Jeśli te pytania brzmią znajomo, ta książka jest dla ciebie.
Pozwól sobie na chwilę introspekcji, w której przyjrzysz się głębiej swojej codzienności. Bez osądzania. Bez samooskarżania. Z pełnym zrozumieniem dla niespokojnego umysłu, który, mimo swych niezliczonych pomysłów, wydaje się nieustannie gonić za czymś nieuchwytnym. To nie jest kolejna książka o tym, co robisz źle. To nie jest katalog technik, które powinieneś bezmyślnie naśladować. To podróż w głąb twojego własnego, wyjątkowego umysłu, by odnaleźć równowagę, harmonię i przede wszystkim zrozumienie.
Ten tekst jest zaproszeniem do przemiany – ale nie takiej, którą narzuca ci świat zewnętrzny, lecz takiej, którą odnajdziesz w sobie. Znajdziesz tutaj strategie, które nie tylko pomogą ci ogarnąć codzienny chaos, ale także nauczą cię, jak wyciszyć umysł i zbudować stabilne fundamenty, na których można zbudować spokojne, spełnione życie. W trakcie tej podróży zobaczysz, że twój umysł jest skomplikowaną, ale piękną siecią możliwości, którą można okiełznać i wykorzystać.
Zatem, jeżeli jesteś gotów na tę drogę – na odkrywanie własnej, unikalnej perspektywy i odnajdywanie dróg do uporządkowania swojego życia – otwórz tę książkę i daj się poprowadzić. Tu zaczyna się twoja nowa, spokojniejsza codzienność. Witaj w świecie, w którym ADHD przestaje być przeszkodą, a staje się wyzwaniem, które można pokonać – z odwagą, wytrwałością i życzliwością wobec samego siebie.Spis treści
Przedmowa
Rozdział 1: Wprowadzenie do ADHD
Czym jest ADHD?
Objawy i diagnoza ADHD u dorosłych
Rozdział 2: Wyzwania ADHD w dorosłości
W pracy i edukacji
W relacjach osobistych
W zarządzaniu emocjami
Rozdział 3: Nowe perspektywy w leczeniu ADHD
Tradycyjne podejścia farmakologiczne
Terapie behawioralne i psychoterapia
Holistyczne i alternatywne metody leczenia
Rozdział 4: Organizacja życia z ADHD
Techniki zarządzania czasem
Narzędzia i aplikacje wspomagające organizację
Tworzenie przyjaznego środowiska
Rozdział 5: Utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia
Znaczenie diety i ćwiczeń
Sposoby na redukcję stresu i poprawę snu
Budowanie wsparcia społecznego
Rozdział 6: Rozwijanie umiejętności i talentów
Odkrywanie i rozwijanie mocnych stron
Edukacja i rozwój osobisty
Kariera i rozwój zawodowy
Rozdział 7: Prawa i wsparcie społeczne
Prawa pracownicze osób z ADHD
Dostęp do środków pomocowych i zasobów edukacyjnych
Rozdział 8: Zakończenie
Podziękowania dla czytelników
Zaproszenie do dalszej podróżyROZDZIAŁ 1: WPROWADZENIE DO ADHD
Czym jest ADHD?
Zaburzenie deficytu uwagi z hiperaktywnością, znane powszechnie jako ADHD, jest jednym z najczęściej diagnozowanych zaburzeń psychicznych wśród dzieci, które jednak często trwa również w dorosłości. Charakteryzuje się trudnościami w koncentracji, nadmierną aktywnością i impulsywnością, które wykraczają poza typowe dla danego etapu rozwojowego zachowania. Przez lata postrzeganie ADHD ewoluowało, od uznania za problem wyłącznie dziecięcy do rozpoznania jego wpływu również na dorosłych.
Początki zainteresowania tym, co dziś znamy jako ADHD, sięgają początku XX wieku, kiedy to brytyjski lekarz George Still opisał grupę dzieci wykazujących nadmierną aktywność, brak kontroli impulsów i trudności w koncentracji. Wtedy nie używano jeszcze terminu ADHD, ale obserwacje Still'a uznaje się za kamień milowy w historii badania zaburzeń zachowania. W kolejnych dziesięcioleciach, w miarę rozwoju psychiatrii i psychologii, podejście do tych objawów ewoluowało, a wraz z nim zmieniały się nazwy i kryteria diagnostyczne.
W latach 60. i 70. XX wieku, termin "minimal brain dysfunction" był często stosowany do opisania dzieci z podobnymi problemami. Jednak ten opis nie do końca oddawał naturę zaburzenia, sugerując przyczynę neurologiczną, którą trudno było potwierdzić bezpośrednimi badaniami. Wówczas też pojawiła się nazwa "hyperkinetic reaction of childhood", odzwierciedlająca przede wszystkim nadmierną aktywność, będącą jednym z symptomów.
Ważnym momentem dla zrozumienia i klasyfikacji ADHD była publikacja trzeciej edycji Diagnostycznego i Statystycznego Podręcznika Zaburzeń Psychicznych (DSM-III) w 1980 roku, gdzie zaburzenie zostało nazwane "Attention Deficit Disorder" (ADD), z możliwością podziału na podtypy z hiperaktywnością i bez. To właśnie wtedy zaczęto szerzej rozumieć, że problem deficytu uwagi nie jest wyłącznie związany z nadmierną aktywnością, ale może objawiać się również trudnościami w skupieniu i organizacji.
Dalsza ewolucja terminologii i kryteriów diagnostycznych miała miejsce w kolejnych wydaniach DSM. W DSM-IV, opublikowanym w 1994 roku, termin ADD został zastąpiony przez "Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder" (ADHD), co do dzisiaj jest uznawaną nazwą. Zmiana ta odzwierciedlała lepsze zrozumienie, że zarówno deficyt uwagi, jak i nadmierna aktywność są kluczowymi aspektami zaburzenia. Ponadto, wprowadzono podział na trzy podtypy ADHD: przeważnie nieuwagi, przeważnie hiperaktywno-impulsywny oraz mieszany.
Zrozumienie ADHD jako zaburzenia, które może kontynuować się również w dorosłości, było powolnym procesem. Jeszcze w latach 90. XX wieku powszechnie uważano, że dzieci "wyrastają" z ADHD. Jednak rosnąca liczba badań wykazała, że wielu dorosłych nadal zmaga się z symptomami, co może prowadzić do znaczących trudności w codziennym funkcjonowaniu. Współczesne badania pokazują, że ADHD nie jest zjawiskiem ograniczonym do dzieciństwa, ale stanowi wyzwanie przez całe życie dla znacznej liczby osób.
Rozpoznanie ADHD u dorosłych wymagało zmian w kryteriach diagnostycznych, aby odzwierciedlić specyfikę zaburzenia w tym okresie życia. Obecnie rozumienie ADHD obejmuje szeroki zakres objawów i potrzebuje indywidualnego podejścia do diagnozy i leczenia. Choć trudności w koncentracji, impulsywność i nadmierna aktywność nadal stanowią rdzeń problemu, to u dorosłych mogą one przejawiać się na różne sposoby, na przykład w formie problemów organizacyjnych, trudności w zarządzaniu czasem, emocjonalnej niestabilności, czy problemów w relacjach interpersonalnych.
Rozwój metod diagnostycznych i terapeutycznych, coraz lepsze rozumienie mechanizmów neurobiologicznych stojących za ADHD, a także zmieniające się społeczne postrzeganie tego zaburzenia, wszystko to przyczynia się do poprawy jakości życia osób z ADHD. Obecnie mamy do dyspozycji różnorodne strategie leczenia, od farmakoterapii, przez terapię behawioralną, po wsparcie w organizacji życia codziennego i pracy zawodowej. Zrozumienie, że ADHD to nie tylko wyzwanie, ale też aspekt osobowości, który może wiązać się z niezwykłymi talentami i zdolnościami, otwiera nowe perspektywy dla osób z tym diagnozowanym zaburzeniem.
Zrozumienie różnic w objawach ADHD u dzieci i dorosłych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania tą kondycją. ADHD, choć konsekwentne w swojej obecności przez całe życie, manifestuje się na różne sposoby w zależności od wieku pacjenta, co wpływa zarówno na diagnozę, jak i podejście terapeutyczne. Dzieci z ADHD często okazują typowe dla siebie objawy, takie jak nadpobudliwość, impulsywność i trudności z koncentracją. Nadpobudliwość u małych dzieci może być widoczna przez ciągłe bieganie, niemożność pozostania na miejscu czy nadmierne mówienie. Impulsywność manifestuje się przez przerywanie innym, działanie bez myślenia o konsekwencjach czy trudności w oczekiwaniu na swoją kolej. Trudności z koncentracją mogą skutkować łatwym rozpraszaniem się, problemami z ukończeniem zadań czy częstym przełączaniem uwagi między aktywnościami.
Z wiekiem objawy ADHD ulegają transformacji. U dorosłych nadpobudliwość fizyczna może ustępować miejsca wewnętrznemu poczuciu niepokoju, niecierpliwości lub nadmiernej aktywności umysłowej. Dorosłe osoby z ADHD mogą odczuwać trudności z zarządzaniem czasem, organizacją, planowaniem oraz realizacją zadań, co często skutkuje w uczuciu przytłoczenia i frustracji. Problemy z utrzymaniem uwagi mogą prowadzić do unikania zadań wymagających długotrwałej koncentracji, takich jak czytanie długich tekstów czy wypełnianie raportów. Impulsywność u dorosłych może być widoczna w podejmowaniu pochopnych decyzji finansowych, trudnościach w utrzymaniu stabilnych relacji międzyludzkich, a także w braku kontroli emocjonalnej.
Dodatkowo, dorosłe osoby z ADHD mogą borykać się z szeregiem wyzwań, które nie są tak widoczne w przypadku dzieci. Na przykład, dysfunkcje wykonawcze – trudności z planowaniem, organizacją, ustalaniem priorytetów i wykonaniem zadań – są często bardziej widoczne w codziennych obowiązkach dorosłych. Te wyzwania mogą prowadzić do chronicznego stresu, niskiej samooceny i poczucia niespełnienia.
Chociaż ADHD nie zawsze jest łatwo rozpoznawalne u dorosłych, wiele z tych objawów może prowadzić do znaczących problemów w pracy, w relacjach i w innych aspektach życia codziennego. Co więcej, dorosłe osoby z ADHD często muszą zmagać się z negatywnymi stereotypami i nieporozumieniami dotyczącymi tej kondycji, co może dodatkowo utrudniać poszukiwanie pomocy i wsparcia.
Zrozumienie, jak objawy ADHD ewoluują z wiekiem, jest niezbędne dla lepszego zrozumienia siebie lub bliskiej osoby z ADHD. Zapewnia to również lepsze podstawy do poszukiwania adekwatnej pomocy i odpowiednich strategii radzenia sobie. Skuteczne zarządzanie ADHD, zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, wymaga spersonalizowanego podejścia, uwzględniającego unikalne wyzwania i potrzeby na każdym etapie życia. Dzięki temu osoby z ADHD mogą nie tylko radzić sobie z codziennymi wyzwaniami, ale także wykorzystywać swoje unikalne talenty i mocne strony, aby w pełni realizować swoje potencjale.
Zrozumienie ADHD wymaga zaznajomienia się z jego trzema głównymi typami, które są kluczowe do zdiagnozowania oraz do opracowania skutecznych strategii radzenia sobie z tym zaburzeniem. Te typy to: ADHD typu przeważającej nieuwagi, ADHD typu przeważającej nadpobudliwości-ruchowej oraz ADHD połączonego, łączącego cechy obu poprzednich. Każdy z nich charakteryzuje się różnymi objawami, co ma istotny wpływ na funkcjonowanie dorosłych.
Osoby z ADHD typu przeważającej nieuwagi często zmagają się z trudnościami w koncentracji uwagi, łatwo ulegają rozproszeniu i mają problemy z organizacją zadań. Ich myśli mogą błądzić, co utrudnia skupienie się na rozmowie lub przeczytanie tekstu od początku do końca. W życiu codziennym może to objawiać się zapominaniem o ważnych terminach, trudnościami w zarządzaniu czasem oraz wyzwaniami w utrzymaniu porządku w swoim otoczeniu. Dla osób z tym typem ADHD, świat wewnętrzny jest pełen ciągłego szumu i chaosu, co potęguje uczucie przytłoczenia przez codzienne obowiązki.
Z kolei ADHD typu przeważającej nadpobudliwości-ruchowej objawia się często niepokojem ruchowym, trudnościami w utrzymaniu spokoju w sytuacjach wymagających statycznej postawy, takich jak długie zebrania czy wykłady. Osoby dotknięte tym typem ADHD mogą również wykazywać impulsywność w działaniu i mówieniu, co oznacza, że mogą podejmować decyzje bez głębszego zastanowienia nad konsekwencjami lub przerywać innym w trakcie rozmowy. Impulsywność ta może prowadzić do problemów w relacjach międzyludzkich oraz w życiu zawodowym, gdzie szybkie i często nieprzemyślane reakcje nie zawsze są pożądane.
ADHD połączonego to najczęściej diagnozowany typ ADHD, łączący objawy zarówno nieuwagi, jak i nadpobudliwości-ruchowej z impulsywnością. Osoby z tym typem ADHD napotykają na szeroki wachlarz wyzwań, ponieważ muszą radzić sobie zarówno z trudnościami w koncentracji, jak i z potrzebą ciągłego ruchu oraz skłonnością do impulsywnych działań. Ta kombinacja sprawia, że zarządzanie codziennym życiem wymaga od nich szczególnego wysiłku i często indywidualnie dostosowanych strategii radzenia sobie.
Zrozumienie różnic między tymi typami ADHD ma kluczowe znaczenie dla rozwoju efektywnych metod leczenia i wsparcia. Na przykład, osoby z przeważającą nieuwagą mogą korzystać z technik poprawiających organizację i koncentrację, takich jak listy zadań czy techniki zarządzania czasem. Z kolei osoby z przeważającą nadpobudliwością-ruchową mogą potrzebować strategii pomagających w regulacji nadmiernego ruchu i impulsywności, takich jak regularne przerwy na aktywność fizyczną czy techniki relaksacyjne.
Istotnym elementem w radzeniu sobie z ADHD jest również wsparcie emocjonalne. Uświadamianie sobie, że trudności wynikają z konkretnych mechanizmów działania mózgu, a nie z osobistych niepowodzeń, może znacznie zredukować poczucie wstydu i izolacji. Dzięki temu osoby dotknięte ADHD mogą lepiej zrozumieć swoje wyzwania i skuteczniej szukać sposobów na ich pokonanie.
W przypadku dorosłych z ADHD, niezależnie od typu, ważna jest świadomość, że każdy może znaleźć własną ścieżkę radzenia sobie z tym zaburzeniem. Indywidualne podejście do terapii, zarówno w zakresie leczenia farmakologicznego, jak i psychoterapii czy coachingu ADHD, pozwala na skonstruowanie planu działania dopasowanego do osobistych potrzeb i życiowych okoliczności. Zrozumienie swojego typu ADHD to pierwszy krok do lepszego zarządzania własnym życiem, pozwalający na skuteczniejsze wykorzystanie swoich mocnych stron i ograniczenie wpływu trudności na codzienne funkcjonowanie.Objawy i diagnoza ADHD u dorosłych
Rozpoznawanie objawów ADHD u dorosłych jest kluczowym etapem, który pozwala na podjęcie odpowiednich kroków w celu usprawnienia funkcjonowania w życiu codziennym. Choć ADHD często kojarzone jest z dzieciństwem, u wielu dorosłych ten stan również znacząco wpływa na ich życie. Zrozumienie objawów, które mogą występować u dorosłych z ADHD, jest niezbędne do prawidłowej diagnozy i leczenia.
Najbardziej charakterystycznymi objawami ADHD u dorosłych są problemy z koncentracją i utrzymaniem uwagi. Osoby te mogą łatwo się rozpraszać, mają trudności z koncentracją na zadaniach, które wymagają dłuższej uwagi, często przeskakując z jednego zajęcia na drugie bez ich ukończenia. To może prowadzić do poczucia frustracji i niezadowolenia z własnych osiągnięć.
Innym powszechnym objawem jest impulsywność, objawiająca się podejmowaniem pochopnych decyzji bez dogłębnej analizy konsekwencji. Osoby dorosłe z ADHD mogą mieć problemy z kontrolowaniem swoich emocji, co może skutkować nagłymi wybuchami gniewu lub frustracji.
Problemy z organizacją i zarządzaniem czasem również są typowe dla dorosłych z ADHD. Trudności w planowaniu, priorytetyzowaniu zadań i przestrzeganiu terminów mogą prowadzić do chronicznego spóźniania się i niezdolności do zakończenia projektów w ustalonym czasie. Często może to wpływać na ich życie zawodowe i osobiste, powodując stres i konflikty.
Dorosłe osoby z ADHD mogą również doświadczać zaburzeń pamięci krótkotrwałej, takich jak zapominanie o ważnych terminach czy zgubienie przedmiotów. Ten rodzaj rozproszenia jest często źródłem frustracji i może utrudniać codzienne funkcjonowanie.
Nadmierna aktywność jest innym objawem, który może być obecny u dorosłych, choć może się on manifestować inaczej niż u dzieci. Dorosłe osoby mogą czuć wewnętrzną niepokój i trudności z pozostaniem w spoczynku, co może prowadzić do ciągłego szukania nowych stymulacji.
Trudności z utrzymaniem długotrwałych relacji są także częste wśród dorosłych z ADHD. Problemy z komunikacją, rozumieniem i interpretowaniem cudzych emocji mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów w relacjach.
U niektórych dorosłych z ADHD może występować również tendencja do unikania zadań wymagających dłuższego skupienia uwagi, co często jest odbierane jako lenistwo lub brak motywacji, podczas gdy w rzeczywistości jest to wynik zaburzeń.
Zmagają się oni także z regulacją emocji, mogąc przeżywać intensywne emocje, które trudno jest im kontrolować. To może prowadzić do napięć w relacjach międzyludzkich i poczucia osamotnienia.
Często, dorosłe osoby z ADHD szukają samodzielnie strategii radzenia sobie z trudnościami, które mogą obejmować nadużywanie substancji psychoaktywnych lub inne zachowania ryzykowne, jako próby samoleczenia lub ucieczki od problemów.
Warto zauważyć, że obraz kliniczny ADHD u dorosłych może być bardziej złożony, niż się powszechnie sądzi, a symptomy mogą znacząco różnić się między poszczególnymi osobami. Diagnoza ADHD u dorosłych wymaga więc szczegółowej oceny, która obejmuje zarówno analizę obecnych objawów, jak i ich wpływ na funkcjonowanie życiowe osoby.
Prawidłowe rozpoznanie ADHD u dorosłych jest kluczowe, ponieważ otwiera drogę do skutecznych strategii zarządzania objawami. Może to obejmować farmakoterapię, terapie behawioralne, coaching czy wsparcie w zarządzaniu czasem i organizacji. Rozumienie swojego stanu i świadome podejście do leczenia i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami mogą znacząco poprawić jakość życia dorosłych z ADHD.
Rozpoczęcie procesu diagnostycznego ADHD u dorosłych często jest zainicjowane przez pojawienie się trudności w codziennym funkcjonowaniu, które nie znajdują wyjaśnienia w innych przyczynach zdrowotnych czy psychologicznych. Pierwszym etapem jest konsultacja początkowa, która najczęściej odbywa się u lekarza rodzinnego lub bezpośrednio u specjalisty, takiego jak psychiatra lub psycholog. W trakcie tej wizyty lekarz przeprowadza wywiad, który obejmuje nie tylko obecne symptomy, ale także historię życia pacjenta, w tym trudności w dzieciństwie, przebieg edukacji, relacje interpersonalne oraz ewentualne wcześniejsze leczenie psychologiczne czy psychiatryczne.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie bardziej szczegółowej oceny, która może obejmować różnorodne narzędzia diagnostyczne. Do najczęściej stosowanych należą skalowane kwestionariusze samooceny, takie jak Lista Symptomów ADHD u Dorosłych (ASRS) opracowana przez Światową Organizację Zdrowia, czy inne narzędzia sprawdzające występowanie objawów ADHD według kryteriów DSM-5 czy ICD-10. Ważnym elementem jest także zgromadzenie informacji od osób trzecich, które znały pacjenta w dzieciństwie – rodziców, opiekunów, nauczycieli, co może być pomocne w ocenie, czy objawy ADHD były obecne już we wczesnym okresie życia.
W procesie diagnozy istotne jest również wykluczenie innych przyczyn symptomów, takich jak zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia ze spektrum autyzmu czy problemy z używaniem substancji psychoaktywnych. W tym celu mogą być konieczne dodatkowe badania, takie jak badanie krwi, ocena funkcji tarczycy, a nawet badania obrazowe mózgu, jak rezonans magnetyczny.
Jeśli wyniki wskazują na ADHD, kolejnym etapem jest określenie najbardziej odpowiedniej metody leczenia. Decyzja ta jest podejmowana indywidualnie, biorąc pod uwagę specyfikę objawów, ich wpływ na życie pacjenta oraz obecność ewentualnych współwystępujących zaburzeń. Leczenie ADHD u dorosłych zwykle obejmuje połączenie terapii behawioralnej, której celem jest rozwijanie umiejętności organizacyjnych i zarządzania czasem, oraz farmakoterapii. Środki farmakologiczne, takie jak stymulanty (np. metylofenidat) lub nie-stymulanty (np. atomoksetyna), są dobierane i dostosowywane indywidualnie.
Podejście holistyczne, które uwzględnia zarówno interwencje medyczne, jak i wsparcie psychologiczne oraz edukację na temat zaburzenia, okazuje się być kluczowe w skutecznym zarządzaniu ADHD u dorosłych. Edukacja pacjenta i jego rodziny na temat natury ADHD oraz sposobów radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami jest nieoceniona w procesie adaptacji i poprawy jakości życia.
Podsumowując, proces diagnozy ADHD u dorosłych jest wieloetapowy i wymaga współpracy między pacjentem a zespołem specjalistów. Jest to droga, która może być czasochłonna, ale jednocześnie otwiera drzwi do lepszego zrozumienia siebie i skutecznego leczenia. Ważne jest, aby pacjenci podążali za zaleceniami i regularnie uczestniczyli w zaplanowanych konsultacjach oraz terapii, co jest kluczowe dla osiągnięcia stabilizacji symptomów i poprawy funkcjonowania w życiu codziennym.
Diagnozowanie ADHD u dorosłych stawia przed nami specyficzne wyzwania, wynikające zarówno z charakterystyki samego zaburzenia, jak i z różnorodności jego manifestacji w dorosłym życiu. Pomimo znacznego postępu w zrozumieniu ADHD w ostatnich dekadach, nadal często dochodzi do sytuacji, gdy osoby z tym zaburzeniem przez długi czas nie otrzymują odpowiedniej diagnozy, co prowadzi do niezrozumienia ich trudności i opóźnienia w dostępie do skutecznej pomocy.