- W empik go
Administracja Stolicy Apostolskiej - ebook
Administracja Stolicy Apostolskiej - ebook
Watykan, centrum duchowe Kościoła katolickiego i suwerenne państwo, stoi wobec wyzwań administracyjnych. Zarządzanie finansami, rozwiązywanie wewnętrznych kryzysów oraz sprostanie rosnącym wymaganiom wiernych w zmieniającym się świecie to tylko niektóre z problemów, z jakimi musi się zmierzyć Stolica Apostolska. Papież, poprzez reformy, stara się odpowiedzieć na te wyzwania, prowadząc Kościół w kierunku większej transparentności i odpowiedzialności. Fragment napisany przy pomocy Al.
Kategoria: | Proza |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8384-631-6 |
Rozmiar pliku: | 1,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Stolica Apostolska, znana dziś przede wszystkim jako centrum chrześcijaństwa i siedziba papieża, ma długą i złożoną historię, której korzenie sięgają czasów starożytności. Historia tej instytucji związana jest ściśle z rozwojem Kościoła katolickiego, a zwłaszcza z osobą św. Piotra, uważanego za pierwszego papieża. Według tradycji chrześcijańskiej, św. Piotr został przez Jezusa Chrystusa mianowany opoką, na której miał powstać Kościół. Po śmierci Jezusa, Piotr udał się do Rzymu, gdzie pełnił funkcję przywódcy młodej wspólnoty chrześcijan i gdzie poniósł męczeńską śmierć za panowania cesarza Nerona około 64 roku n.e. Jego grób miał się znajdować na miejscu dzisiejszej Bazyliki św. Piotra, co stanowi symboliczne i duchowe centrum Watykanu.
Pierwsze wieki chrześcijaństwa były okresem prześladowań ze strony Imperium Rzymskiego, co sprawiło, że chrześcijanie musieli praktykować swoją wiarę w ukryciu. Dopiero wraz z edyktem mediolańskim w 313 roku, wydanym przez cesarza Konstantyna, chrześcijaństwo zyskało wolność religijną, co zapoczątkowało rozwój Kościoła jako instytucji. To właśnie Konstantyn zainicjował budowę pierwszej Bazyliki św. Piotra, która stała się miejscem pielgrzymek i centrum duchowego Kościoła w Rzymie.
W kolejnych stuleciach, rola biskupa Rzymu, czyli papieża, zaczęła wzrastać. Upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego w 476 roku oraz chaos polityczny, który nastąpił po tym wydarzeniu, przyczyniły się do tego, że Kościół katolicki zaczął odgrywać coraz większą rolę zarówno duchową, jak i polityczną. Papieże stali się nie tylko przywódcami religijnymi, ale także de facto liderami politycznymi Rzymu i okolic. Wzrost ich autorytetu miał swoje źródło w teologicznych przekonaniach o sukcesji apostolskiej, która uznawała papieży za bezpośrednich następców św. Piotra, mających duchowe zwierzchnictwo nad całym Kościołem.
W średniowieczu Stolica Apostolska umocniła swoją pozycję, a papieże odgrywali kluczową rolę w polityce międzynarodowej Europy. Papieże tacy jak Grzegorz VII, Innocenty III czy Bonifacy VIII mieli ogromny wpływ na kształtowanie stosunków między Kościołem a państwami świeckimi. Jednym z kluczowych wydarzeń, które wpłynęły na pozycję Stolicy Apostolskiej, było utworzenie Państwa Kościelnego w 8. wieku, kiedy to papież uzyskał kontrolę nad terytoriami w środkowej Italii. Państwo to przetrwało aż do 1870 roku, kiedy zostało zlikwidowane podczas zjednoczenia Włoch.
Epoka renesansu przyniosła znaczące zmiany w samym Watykanie. Papieże tej epoki, tacy jak Sykstus IV, Juliusz II i Leon X, stali się mecenasami sztuki i kultury, wspierając artystów takich jak Michał Anioł i Rafael, co doprowadziło do powstania takich dzieł jak Kaplica Sykstyńska czy nowa Bazylika św. Piotra. Budowle te nie tylko służyły jako miejsca kultu religijnego, ale również symbolizowały potęgę i wpływy papieży.
Jednak XIX wiek przyniósł znaczące wyzwania dla Stolicy Apostolskiej. Procesy rewolucyjne i nacjonalistyczne w Europie, zwłaszcza we Włoszech, doprowadziły do stopniowego ograniczenia władzy papieży nad ziemiami Państwa Kościelnego. Ostatecznie w 1870 roku, po zdobyciu Rzymu przez wojska włoskie, Stolica Apostolska została pozbawiona swojego terytorium. Papież Pius IX ogłosił się „więźniem Watykanu”, a relacje między Kościołem a nowym Królestwem Włoch pozostały napięte.
Dopiero w 1929 roku, na mocy Traktatów Laterańskich podpisanych między Stolicą Apostolską a rządem Mussoliniego, doszło do uregulowania statusu Watykanu. Na mocy tych traktatów powstało Państwo Watykańskie — najmniejsze państwo na świecie, które posiada pełną suwerenność, a papież został uznany za jego głowę. Traktaty te zakończyły długoletni spór między Watykanem a Włochami i umożliwiły papieżom pełnienie swoich duchowych obowiązków bez nacisków politycznych.
XX i XXI wiek przyniosły kolejne zmiany w roli Stolicy Apostolskiej. Papieże stali się nie tylko przywódcami duchowymi, ale również ważnymi aktorami na arenie międzynarodowej. Stolica Apostolska utrzymuje stosunki dyplomatyczne z ponad 180 państwami i odgrywa ważną rolę w promowaniu pokoju, praw człowieka i sprawiedliwości społecznej. Papież Jan Paweł II odegrał kluczową rolę w obaleniu komunizmu w Europie Wschodniej, a jego następcy, Benedykt XVI i Franciszek, kontynuują misję Kościoła, dostosowując ją do wyzwań współczesnego świata.
Współczesna Stolica Apostolska jest więc nie tylko duchowym centrum Kościoła katolickiego, ale również państwem z własną administracją, finansami, mediami i służbami dyplomatycznymi. Watykan to również centrum sztuki, kultury i intelektualnych debat na temat roli religii w globalnym społeczeństwie. Mimo zmian historycznych i politycznych, Stolica Apostolska nieustannie odgrywa istotną rolę zarówno w Kościele, jak i w świecie międzynarodowym. Rola papieża, jako następcy św. Piotra, pozostaje kluczowa dla milionów katolików na całym świecie, a Stolica Apostolska kontynuuje swoje dzieło jako instytucja, która łączy w sobie zarówno tradycję, jak i nowoczesność.Rozdział 1 Organizacja Kościoła Katolickiego
Kościół katolicki jest jedną z najbardziej złożonych i hierarchicznie ustrukturyzowanych instytucji na świecie, a jego organizacja, oparta na ponad dwóch tysiącach lat tradycji, stanowi wyjątkowy model administracyjny, który łączy duchowość z precyzyjną organizacją instytucjonalną. Struktura ta ma na celu nie tylko sprawne zarządzanie wspólnotą wiernych liczącą ponad miliard ludzi na całym świecie, ale również utrzymanie jedności doktrynalnej i duchowej. Centralną postacią w tej strukturze jest papież, jednak cały Kościół katolicki funkcjonuje w oparciu o rozbudowaną hierarchię, w której kluczową rolę odgrywają kardynałowie, biskupi, prezbiterzy (kapłani) i diakoni.
Na czele Kościoła katolickiego stoi papież, który pełni podwójną funkcję: jako biskup Rzymu jest duchowym przywódcą Kościoła, a jednocześnie, jako głowa Państwa Watykańskiego, odgrywa rolę suwerena w międzynarodowej polityce. Papież uważany jest za następcę św. Piotra, którego misją, według tradycji, było prowadzenie Kościoła. Od czasów św. Piotra, poprzez ciągłość sukcesji apostolskiej, kolejni papieże sprawują najwyższą władzę w Kościele. Władza papieska jest autorytatywna i obejmuje zarówno sprawy doktrynalne, moralne, jak i administracyjne. Papież ma zdolność wydawania encyklik, listów apostolskich oraz dokumentów normatywnych, które określają kierunki działania całego Kościoła. Jego rola nie ogranicza się wyłącznie do duchowej opieki nad Kościołem, lecz obejmuje także kwestie zarządzania, rozwiązywania konfliktów oraz reprezentowania Kościoła na arenie międzynarodowej.
W bezpośredniej bliskości papieża znajduje się kolegium kardynałów, które pełni kluczową funkcję doradczą i pomocniczą w zarządzaniu Kościołem. Kardynałowie są mianowani przez papieża i pełnią rolę jego najbliższych współpracowników, zwłaszcza w kwestiach doktrynalnych i administracyjnych. Najważniejszym zadaniem kardynałów, zwłaszcza tych z Kolegium Kardynalskiego, jest wybór nowego papieża na konklawe, które zwoływane jest po śmierci lub rezygnacji dotychczasowego papieża. Kardynałowie odgrywają również ważną rolę w pracach Kurii Rzymskiej — centralnej administracji Kościoła katolickiego. Kuria Rzymska to złożona struktura obejmująca dykasterie, kongregacje i trybunały, które odpowiadają za zarządzanie poszczególnymi obszarami działalności Kościoła, takimi jak nauka, liturgia, misje, sprawy prawne czy ekumenizm.
Na poziomie lokalnym, Kościół katolicki podzielony jest na diecezje, którymi zarządzają biskupi. Biskup pełni funkcję duchowego i administracyjnego przywódcy diecezji, która jest terytorialną jednostką Kościoła. Jako sukcesorzy apostołów, biskupi mają pełnię władzy sakramentalnej i doktrynalnej w swojej diecezji, co oznacza, że odpowiadają za nauczanie wiary, sprawowanie sakramentów oraz nadzorowanie działalności duchowieństwa i świeckich w ramach swojej jurysdykcji. Biskupi są również odpowiedzialni za utrzymanie jedności Kościoła w swojej diecezji, przestrzeganie prawa kanonicznego oraz współpracę z papieżem i Kurią Rzymską. Każda diecezja jest podzielona na parafie, które są najmniejszymi jednostkami administracyjnymi Kościoła i znajdują się pod opieką kapłanów.
Kapłani, zwani również prezbiterami, są najbliżej wiernych, pełniąc codziennie posługę duszpasterską. To oni odprawiają msze, udzielają sakramentów, takich jak chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, małżeństwo i spowiedź, a także przewodzą parafiom jako proboszczowie. Kapłani są również odpowiedzialni za nauczanie wiernych, katechezę oraz duszpasterstwo. W swojej posłudze prezbiterzy pozostają pod zwierzchnictwem biskupów, ale mają także znaczną autonomię w organizowaniu życia parafialnego.
Na najniższym stopniu hierarchii duchowieństwa znajdują się diakoni, którzy, choć mają ograniczone kompetencje sakramentalne w porównaniu do prezbiterów i biskupów, odgrywają istotną rolę w Kościele. Diakoni mogą głosić kazania, udzielać chrztu, przewodniczyć obrzędom ślubnym i pogrzebowym, a także sprawować inne funkcje pomocnicze w parafii. Diakonat może być zarówno etapem przejściowym w drodze do kapłaństwa, jak i stanem trwałym dla osób, które pragną służyć Kościołowi, pozostając jednocześnie w stanie małżeńskim, co dotyczy diakonów stałych.
Hierarchia Kościoła katolickiego jest zatem niezwykle rozbudowana, a każda z jej części pełni określoną rolę w zarządzaniu i duszpasterstwie. Na poziomie globalnym, papież i Kuria Rzymska dbają o jedność doktrynalną i koordynację działań Kościoła, natomiast na poziomie lokalnym biskupi, kapłani i diakoni bezpośrednio służą wiernym, odpowiadając na ich potrzeby duchowe i materialne. Ważnym elementem tej struktury jest również funkcja synodów, czyli zgromadzeń biskupów, które mają za zadanie doradzać papieżowi w ważnych kwestiach dotyczących wiary i moralności, a także ustalać wytyczne dla działania Kościoła w różnych częściach świata.
Struktura hierarchiczna Kościoła katolickiego nie tylko pozwala na sprawne zarządzanie tak ogromną wspólnotą, ale również odzwierciedla teologiczne przekonanie o porządku ustanowionym przez Boga. Władza w Kościele postrzegana jest jako służba, a hierarchia, choć silnie zbudowana na zasadach autorytetu, ma na celu przede wszystkim służyć dobru wiernych i realizować misję ewangelizacji świata. Kościół katolicki, poprzez swoją rozbudowaną strukturę, stara się odpowiedzieć na wyzwania współczesności, jednocześnie pozostając wiernym tradycji, która sięga czasów apostolskich.Rozdział 2 Powstanie i rozwój Państwa Watykańskiego
Państwo Watykańskie, będące najmniejszym suwerennym państwem na świecie, powstało jako wynik wielowiekowej historii, w której Stolica Apostolska dążyła do utrzymania swojej niezależności zarówno duchowej, jak i politycznej. Utworzenie Państwa Watykańskiego w 1929 roku na mocy Traktatów Laterańskich zakończyło trwający ponad pół wieku konflikt między Kościołem katolickim a nowo zjednoczonym Królestwem Włoch, który znany jest jako „kwestia rzymska”. Było to przełomowe wydarzenie, które nie tylko ustabilizowało relacje między Watykanem a władzami świeckimi, ale również nadało Kościołowi katolickiemu nową, formalnie określoną rolę w świecie politycznym.
Początki konfliktu, który doprowadził do powstania Państwa Watykańskiego, sięgają połowy XIX wieku, kiedy to włoski ruch narodowy, znany jako Risorgimento, dążył do zjednoczenia Włoch. W ramach tego procesu wojska włoskie w 1870 roku zdobyły Rzym, dotychczas będący stolicą Państwa Kościelnego — terytorium, które od wieków znajdowało się pod władzą papieża. Państwo Kościelne, rozciągające się na znaczną część środkowych Włoch, było unikalną strukturą polityczną, w której papież pełnił zarówno funkcję duchowego przywódcy Kościoła, jak i świeckiego władcy. Jego zlikwidowanie w ramach zjednoczenia Włoch spotkało się z oporem papieży, którzy, począwszy od Piusa IX, ogłosili się „więźniami Watykanu”. Od tego momentu aż do 1929 roku Stolica Apostolska odmawiała uznania rządu włoskiego i trwała w izolacji, mimo że papiestwo utrzymywało swoje duchowe zwierzchnictwo nad globalną wspólnotą katolicką.
Traktaty Laterańskie, podpisane 11 lutego 1929 roku przez kardynała Pietro Gasparriego, sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, oraz Benito Mussoliniego, premiera Włoch, zakończyły ten długotrwały spór. Na mocy tych traktatów powstało suwerenne Państwo Watykańskie, które obejmowało zaledwie 44 hektary, zlokalizowane w sercu Rzymu, jednak zyskało pełną niezależność polityczną i międzynarodową. Watykan stał się państwem suwerennym, posiadającym swoje własne instytucje administracyjne, sądownicze, gospodarcze i wojskowe, a Stolica Apostolska zachowała pełną autonomię w zarządzaniu Kościołem katolickim na całym świecie.
Traktaty Laterańskie miały kluczowe znaczenie dla relacji między Kościołem a państwem włoskim, regulując wiele istotnych kwestii. Po pierwsze, potwierdzono pełną suwerenność Watykanu, co oznaczało, że papież i jego administracja nie byli zależni od jakiejkolwiek władzy świeckiej. Ustanowiono również status Kościoła katolickiego jako religii państwowej we Włoszech, co oznaczało, że Włochy zobowiązały się do wspierania Kościoła w sprawach religijnych, a Kościół zyskał uprzywilejowaną pozycję w życiu publicznym. Z drugiej strony, Watykan zrzekł się wszelkich roszczeń terytorialnych do dawnych ziem Państwa Kościelnego, co zakończyło wielowiekowy konflikt o ziemie środkowych Włoch.
Powstanie Państwa Watykańskiego miało również ogromne znaczenie duchowe. Watykan, będący siedzibą papieża, od wieków stanowił centrum chrześcijaństwa, a jego duchowa misja polegała na kierowaniu Kościołem katolickim na całym świecie. Utworzenie suwerennego państwa zapewniło papieżowi i Stolicy Apostolskiej pełną niezależność od jakiejkolwiek władzy świeckiej, co miało kluczowe znaczenie dla utrzymania jej duchowej misji. Suwerenność Watykanu pozwala papieżowi na swobodne głoszenie nauk Kościoła oraz pełnienie roli autorytetu moralnego i duchowego na arenie międzynarodowej.
Rola Państwa Watykańskiego nie ogranicza się jednak wyłącznie do spraw duchowych. Watykan pełni również istotną rolę polityczną, utrzymując stosunki dyplomatyczne z ponad 180 krajami na całym świecie. Jako suwerenne państwo, Stolica Apostolska uczestniczy w międzynarodowych organizacjach, takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych, gdzie promuje wartości chrześcijańskie, prawa człowieka, sprawiedliwość społeczną i pokój. Stolica Apostolska często angażuje się w mediacje konfliktów międzynarodowych oraz bierze aktywny udział w promowaniu dialogu międzyreligijnego i współpracy między narodami. Dzięki swojej neutralności politycznej Watykan może pełnić rolę pośrednika w rozwiązywaniu sporów międzynarodowych i stanowić punkt odniesienia dla moralnych i etycznych kwestii współczesnego świata.
Państwo Watykańskie, choć małe pod względem terytorialnym, jest niezwykle ważne z punktu widzenia globalnej polityki i duchowości. Jego administracja składa się z różnych instytucji, które odpowiadają za zarządzanie zarówno sprawami wewnętrznymi, jak i międzynarodowymi. Sekretariat Stanu, najważniejsza z watykańskich dykasterii, odpowiada za dyplomację i relacje międzynarodowe, podczas gdy inne kongregacje i urzędy zarządzają kwestiami religijnymi, naukowymi i gospodarczymi. Watykan ma własną armię — Gwardię Szwajcarską, która jest odpowiedzialna za ochronę papieża, a także posiada własne instytucje finansowe, takie jak Bank Watykański (Instytut Dzieł Religijnych), które zarządzają majątkiem Kościoła.
Znaczenie Państwa Watykańskiego dla Kościoła katolickiego i całego świata polega na tym, że jest ono nie tylko centrum duchowym i administracyjnym Kościoła, ale także miejscem, z którego papież prowadzi swoją misję ewangelizacyjną. Każdego roku miliony pielgrzymów przybywają do Watykanu, aby zobaczyć Bazylikę św. Piotra, modlić się przy grobie św. Piotra oraz uczestniczyć w audiencjach papieskich. Watykan jest także miejscem ważnych wydarzeń kościelnych, takich jak konklawe, podczas których wybierani są nowi papieże.
Współczesne Państwo Watykańskie stoi przed wieloma wyzwaniami. Przełom XX i XXI wieku przyniósł konieczność reform w zakresie transparentności finansowej oraz reagowania na kryzysy związane z zarzutami wobec duchowieństwa. Papieże, począwszy od Jana Pawła II, poprzez Benedykta XVI, aż po obecnego papieża Franciszka, wprowadzali liczne reformy mające na celu dostosowanie Watykanu do potrzeb współczesnego świata. Franciszek, w szczególności, kładzie duży nacisk na reformę administracji watykańskiej, przejrzystość finansów oraz większe zaangażowanie Kościoła w sprawy społeczne i ekologiczne.
Podsumowując, powstanie Państwa Watykańskiego w 1929 roku miało ogromne znaczenie zarówno polityczne, jak i duchowe. Traktaty Laterańskie nie tylko zakończyły długotrwały konflikt między Kościołem a Włochami, ale także zapewniły Watykanowi niezależność i suwerenność, które są kluczowe dla realizacji jego duchowej misji. Watykan, jako najmniejsze państwo świata, odgrywa jednak ogromną rolę w globalnej polityce i duchowości, będąc miejscem, z którego papież kieruje Kościołem katolickim, a także promuje pokój, dialog i sprawiedliwość na świecie.Rozdział 3 Papież jako głowa Kościoła i Państwa
Papież, jako przywódca Kościoła katolickiego oraz suwerenny władca Państwa Watykańskiego, pełni unikalną, dwufunkcyjną rolę, która łączy w sobie duchową misję z funkcjami politycznymi. Jego pozycja w Kościele i świecie świeckim nie ma odpowiednika w żadnej innej religii ani instytucji politycznej. Na przestrzeni wieków rola papieża ewoluowała, ale zawsze była głęboko zakorzeniona w tradycji chrześcijańskiej, odwołując się do sukcesji apostolskiej, która uznaje go za bezpośredniego następcę św. Piotra — apostoła, któremu Jezus powierzył zadanie prowadzenia Kościoła. To duchowe dziedzictwo, połączone z suwerennością Watykanu jako niezależnego państwa, czyni z papieża zarówno najwyższego autorytetu religijnego, jak i politycznego.
W pierwszej kolejności papież jest przywódcą duchowym Kościoła katolickiego, który obejmuje ponad miliard wiernych na całym świecie. Jako biskup Rzymu, papież jest uznawany za „pierwszego wśród równych” spośród wszystkich biskupów, co oznacza, że posiada najwyższą władzę nad całym Kościołem. W tej roli papież odpowiada za zachowanie jedności Kościoła, nadzór nad nauczaniem doktrynalnym, moralnym i liturgicznym, a także za promowanie wartości ewangelicznych. Papież pełni także funkcję strażnika Tradycji oraz nauczyciela, który wydaje oficjalne dokumenty, takie jak encykliki i adhortacje, mające na celu prowadzenie wiernych i duchowieństwa w kwestiach wiary, moralności oraz praktyki religijnej.
Jednym z najważniejszych aspektów duchowej roli papieża jest jego autorytet w zakresie nieomylności. Dogmat o nieomylności papieskiej, przyjęty na Soborze Watykańskim I w 1870 roku, stanowi, że papież, kiedy wypowiada się „ex cathedra” w sprawach wiary i moralności, czyni to z autorytetem, który jest wolny od błędu. Ta nieomylność dotyczy jednak tylko bardzo specyficznych sytuacji, w których papież ogłasza doktrynę dotyczącą całego Kościoła. Mimo że jest to rzadko stosowane narzędzie, to właśnie ono podkreśla centralną rolę papieża jako ostatecznego autorytetu w sprawach wiary.
Oprócz duchowej funkcji papież pełni także rolę suwerennego władcy Państwa Watykańskiego, które, choć małe pod względem terytorialnym, posiada pełną suwerenność międzynarodową. Papież jest głową tego najmniejszego państwa na świecie, co daje mu status nie tylko religijnego przywódcy, ale także świeckiego władcy. Watykan, będący siedzibą papieską, jest miejscem, z którego papież prowadzi swoją działalność duszpasterską i administracyjną. Jako suwerenny władca, papież jest również odpowiedzialny za zarządzanie administracją Watykanu, co obejmuje kwestie finansowe, prawne i dyplomatyczne. Państwo Watykańskie posiada własną administrację, sądownictwo, służby porządkowe, a także instytucje finansowe, które są nadzorowane przez papieża oraz jego najbliższych współpracowników w ramach Kurii Rzymskiej.
Rola papieża jako suwerennego władcy Watykanu wynika z traktatów laterańskich podpisanych w 1929 roku, które ustanowiły Państwo Watykańskie jako niezależny byt polityczny, oddzielony od świeckiej władzy Włoch. Dzięki temu papież ma pełną swobodę działania, niezależnie od wpływów politycznych i może skupić się na realizacji swojej duchowej misji, nie będąc zależnym od żadnej innej władzy świeckiej. Ta niezależność polityczna pozwala Watykanowi na utrzymywanie stosunków dyplomatycznych z ponad 180 państwami oraz aktywny udział w organizacjach międzynarodowych, takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych, gdzie Stolica Apostolska działa jako głos moralny i etyczny, promując pokój, prawa człowieka oraz sprawiedliwość społeczną.
Zasady wyboru papieża są ściśle określone i od wieków oparte na tradycji konklawe. Papież jest wybierany przez kolegium kardynałów, które składa się z duchownych mianowanych przez poprzedniego papieża. Kiedy urząd papieski zostaje opróżniony, kardynałowie gromadzą się w Kaplicy Sykstyńskiej, aby wybrać nowego papieża spośród siebie lub wyjątkowo spoza kolegium kardynalskiego. Proces wyborczy, zwany konklawe, jest ściśle regulowany przez prawo kanoniczne i odbywa się w ścisłej tajemnicy, aż do momentu, gdy kardynałowie osiągną większość dwóch trzecich głosów na jednego kandydata. Wybór nowego papieża ogłaszany jest światu poprzez tradycyjny biały dym unoszący się z komina Kaplicy Sykstyńskiej.
Obowiązki papieża są niezwykle rozległe i obejmują zarówno kwestie duchowe, jak i administracyjne. Papież jest odpowiedzialny za przewodzenie Kościołowi w wierze i moralności, co obejmuje troskę o zachowanie czystości doktrynalnej, wydawanie dokumentów nauczycielskich oraz podejmowanie decyzji dotyczących liturgii i sakramentów. Jest także głównym reprezentantem Kościoła katolickiego na arenie międzynarodowej, co oznacza, że pełni funkcję ambasadora pokoju i sprawiedliwości. Papież często angażuje się w mediacje konfliktów międzynarodowych, promuje dialog międzyreligijny i podejmuje działania na rzecz obrony praw człowieka, ekologii i solidarności społecznej.
W ramach swojej roli administracyjnej, papież nadzoruje działalność Kurii Rzymskiej, która jest centralnym organem zarządzającym Kościołem katolickim. Kuria Rzymska składa się z dykasterii, kongregacji i trybunałów, które zajmują się różnymi aspektami życia Kościoła, od kwestii doktrynalnych po sprawy finansowe i misje ewangelizacyjne. Papież mianuje kardynałów i biskupów, którzy pełnią kluczowe funkcje w administracji kościelnej, a także zwołuje synody, które mają na celu doradzanie mu w sprawach dotyczących życia Kościoła.
Jako głowa Państwa Watykańskiego, papież pełni również funkcje polityczne, w tym zarządza stosunkami dyplomatycznymi Watykanu z innymi państwami. Watykan jest unikalnym podmiotem międzynarodowym, który dzięki swojej neutralności politycznej i moralnemu autorytetowi odgrywa istotną rolę w promowaniu pokoju i dialogu na świecie. Papież prowadzi również działania na rzecz reform wewnątrz Kościoła, czego przykładem są reformy finansowe wprowadzone przez papieża Franciszka, mające na celu zwiększenie transparentności i uczciwości w zarządzaniu watykańskimi instytucjami.