- W empik go
Agencja PR - ebook
Agencja PR - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-01-4 |
Rozmiar pliku: | 220 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Rola public relations w firmach i organizacjach rządowych oraz pozarządowych rośnie z roku na rok. Przyczyniają się do tego istotnie zmiany gospodarcze i społeczne oraz coraz większa świadomość potrzeby takich działań. O ile znaczna część firm wciąż sama zaspokaja własne potrzeby w zakresie public relations, to w ślad za największymi graczami z różnych branż coraz więcej z nich zauważa, że tylko świeże spojrzenie i skrojone na miarę rozwiązania wyspecjalizowanych agencji mogą przynieść najbardziej wymierne korzyści.
Przyjrzymy się zatem rynkowi usług PR w Polsce. Sprawdzimy, jaki zakres usług można zaproponować klientom oraz jakie umiejętności potrzebne do ich spełnienia będą musieli mieć nasi pracownicy. Spróbujemy także podliczyć, na jakie zyski można liczyć w tej branży.
Charakterystyka rynku
Rynek firm public relations odczuł bardzo dotkliwie niedawny kryzys gospodarczy. Wielu klientów ograniczało wydatki związane z marketingiem i reklamą. Klienci – firmy międzynarodowe, bardzo często centralizowały swoje działania marketingowe, w związku z czym odbierały możliwość dowolnego zlecania usług swoim polskim oddziałom. Rok 2011 przyniósł jednak powrót do działań marketingowych i zwiększanie wydatków na nie. Co za tym idzie, wróciła koniunktura dla firm z sektora PR. Ich przedstawiciele szacują, że wysokość tegorocznych wzrostów rynku będzie się wahać od ok. 10 do ok. 15%. Nakłady różnych firm na reklamę (w tym działania PR) wyniosły w całym roku 2011 ok. 7,49 mld zł. Największy udział miały firmy z sektora: telekomunikacyjnego, higieny i pielęgnacji oraz farmaceutycznego. Mniej niż w zeszłym roku na marketing i reklamę wydała branża finansowa i handlowa. Z wyjściem z kryzysu ma wciąż problemy sektor usług eventowych, czyli organizowania wydarzeń firmowych.
O tym, jak bardzo perspektywiczny jest to rynek, niech świadczy fakt rosnącego zapotrzebowania na rynku pracy na specjalistów ds. marketingu. Liczba projektów rekrutacyjnych skierowanych do marketingowców wzrosła w 2011 o 60% w porównaniu z rokiem 2010. Największe zapotrzebowanie było na specjalistów z zakresu social media.
Prognozy na najbliższe lata wskazują, że to do usług powiązanych z mediami społecznościowymi, badaniami, projektowaniem i wdrażaniem stron www oraz ich pozycjonowaniem będzie należeć przyszłość rynku PR. Jednocześnie spadać będzie znaczenie działań reklamowych, media relations oraz marketingu bezpośredniego.
Polski rynek public relations w porównaniu do rynków zachodnich jest wciąż bardzo niedojrzały. Ale jego szybkie tempo wzrostu i czerpanie z wzorców zachodnich stwarzają przed nim szerokie możliwości rozwoju.
Konkurencja
Rynek usług PR jest w naszym kraju wciąż nienasycony i nieskonsolidowany. Charakteryzuje go model mieszany – kilkanaście dużych podmiotów i cała rzesza małych agencji. Te największe skupione są głównie wokół największych ośrodków biznesowych w Polsce. Zatrudniają po kilkadziesiąt osób i mają wyrobioną markę na rynku. Z racji tego, że działają już od kilku lat i mają szerokie kontakty w różnych branżach oraz mediach, rywalizacja z nimi o zamówienia na kampanie od dużych klientów będzie bardzo trudna. Poza nimi istnieją także małe agencje, najczęściej kilkuosobowe, nierzadko firmy rodzinne. Są one w stanie zaproponować podstawowy zakres usług o średniej wielkości budżetach. Rynek agencji PR w Polsce ma jeszcze jedną cechę – dzięki swojej specyfice pozycja krajowych podmiotów jest wciąż niezagrożona przez oddziały zagranicznych firm.
Łącznie w Polsce działa ok. 4000 firm świadczących usługi public relations. Agencji wyspecjalizowanych tylko i wyłącznie w PR jest około 400, natomiast liczba tych największych to ok. 40.