- W empik go
Agencja ubezpieczeniowa - ebook
Agencja ubezpieczeniowa - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-70-0 |
Rozmiar pliku: | 353 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Scharakteryzujemy rynek ubezpieczeniowy w Polsce, określimy wymagania formalne, którym należy sprostać przy uruchomieniu oraz prowadzeniu agencji ubezpieczeniowej, podliczymy koszty oraz oszacujemy przewidywane zyski.
Charakterystyka rynku
Krajowy rynek usług ubezpieczeniowych można określić jako wciąż bardzo perspektywiczny, choć trudny, wymagający wyczucia i skuteczności w działaniu. Wartość sprzedawanych w Polsce polis ubezpieczeniowych rośnie z roku na rok. Według raportu Komisji Nadzoru Finansowego, sektor ubezpieczeń odnotował w ciągu dwóch kwartałów 2011 roku zysk techniczny wyższy prawie o 76% niż w analogicznym okresie 2010. Na koniec trzeciego kwartału 2011 roku składka przypisana brutto wyniosła 43,53 mld zł, tj. o 8,30% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę, że znaczną część swoich usług ubezpieczyciele sprzedają za pośrednictwem placówek agenturalnych, te również odnotowały wzrost zysków z prowizji. Ponad 40% zebranych dla zakładów ubezpieczeniowych składek pozyskują właśnie agencje.
Rotacja na rynku agencji ubezpieczeniowych jest dość spora. Wiele placówek rozpoczyna działalność, inne kończą ją z powodu trudnej specyfiki branży. Elektroniczny rejestr agentów ubezpieczeniowych, prowadzony przez Komisję Nadzoru Bankowego, zawiera ok. 40000 agentów wyłącznych i multiagentów.
Jak wygląda zatem struktura rynku w kontekście rodzajów oferowanych ubezpieczeń? Największą część, bo ok. 60%, stanowią ubezpieczenia na życie. Pozostała część należy do ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych – ok. 30%. Najmniej – ok. 10% – stanowią ubezpieczenia, oferowane przez banki i firmy brokerskie.
Coraz większą popularnością w ostatnich latach cieszą się polisy emerytalne. Ten bardzo konkurencyjny produkt jest najczęściej sprzedawany w pakiecie z polisą na życie. Specjaliści wierzą, że – wzorem krajów zachodnich – rynek należał będzie właśnie do polis zabezpieczających przyszłą emeryturę.
Konkurencja
Większość spośród ok. 4000 działających na rynku placówek agencyjnych to przedsięwzięcia rodzinne. Najczęściej są to firmy 1-2-osobowe. Większe agencje lub pracujące dla kilku ubezpieczycieli mogą zatrudniać nawet kilka-kilkanaście osób.
W przypadku oferowania klientom inwestowania w wybrane fundusze, największą konkurencją będą banki. Choć to one cieszą się największym zaufaniem w tym obszarze, sprawny agent może również i tu liczyć na sporą grupę klientów.
O ile największy odsetek składek – 42% – pozyskują dla towarzystw agencje, to trzeba wspomnieć także o innych konkurencyjnych kanałach. Istotną rolę odgrywają pracownicy zakładów ubezpieczeń, niebędący agentami (pozyskują ok. 13% składek) oraz brokerzy – ok. 13%.