Akt o usługach cyfrowych. Komentarz - ebook
Akt o usługach cyfrowych. Komentarz - ebook
Książka omawia przepisy Aktu o usługach cyfrowych (DSA) od strony
praktycznej z uwzględnieniem aktualnego dorobku nauki polskiej i
zagranicznej. Przedstawia ona zmiany, jakie wprowadza DSA w
stosunku do wcześniejszych regulacji dyrektywy o handlu
elektronicznym oraz ustawy o świadczeniu usług drogą
elektroniczną.
Unikalną wartością komentarza jest także uwzględnienie polskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą
elektroniczną, który ma wdrożyć Akt o usługach cyfrowych do prawa
polskiego.
Publikacja szczegółowo prezentuje nowe reguluje dotyczące m.in.:
- obowiązku moderowania nielegalnych treści w Internecie przez platformy typu Facebook, X (dawniej Twitter) czy Google, a także
- wprowadzania obowiązkowej oceny ryzyka i większej przejrzystości algorytmów, co pomoże w walce ze szkodliwymi treściami i dezinformacją w sieci.
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla prawników
praktyków, w tym sędziów, adwokatów, radców prawnych,
prokuratorów, a także pracowników administracji oraz pracowników
naukowych. Będzie ona również pomocna przedsiębiorcom z branż
e-commerce, platform internetowych oraz dostawcom usług
pośrednich.
„Publikacja (...) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska
prawniczego oraz IT w związku z wejściem w życie DSA, czyli Aktu
o usługach cyfrowych, stanowiącego niejako konstytucję dla
Internetu. Lektura obowiązkowa dla specjalistów prawa nowych
technologii. Regulacja ta jest odpowiedzią na wyzwania związane z
nowoczesnymi platformami internetowymi i zmianami w Internecie,
jakie nastąpiły od 2000 roku, to jest od przyjęcia dyrektywy o
handlu elektronicznym”.
Z recenzji prof. Dariusza Szostka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 19
Wprowadzenie | str. 25
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065
w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) | str. 31
Rozdział I
Przepisy ogólne | str. 103
Artykuł 1. Przedmiot i zakres stosowania | str. 103
Artykuł 2. Zakres stosowania | str. 108
Artykuł 3. Definicje | str. 114
- Usługa społeczeństwa informacyjnego (lit. a) | str. 116
- Odbiorca usługi (lit. b) | str. 118
- Konsument (lit. c) | str. 120
- Oferować usługi w Unii (lit. d) | str. 123
- Istotne powiązanie z Unią (lit. e) | str. 124
- Przedsiębiorca (lit. f) | str. 125
- Usługa pośrednia (lit. g) | str. 128
7.1. Uwagi ogólne | str. 128
7.2. Usługa zwykłego przekazu | str. 129
7.3. Usługa cachingu | str. 129
7.4. Usługa hostingu | str. 130
- Nielegalne treści (lit. h) | str. 132
- Platforma internetowa (lit. i) | str. 135
- Wyszukiwarka internetowa (lit. j) | str. 138
- Publiczne rozpowszechnianie (lit. k) | str. 141
- Umowa zawierana na odległość (lit. l) | str. 145
- Interfejs internetowy (lit. m) | str. 146
- Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca siedziby (lit. n) | str. 147
- Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca przeznaczenia (lit. o) | str. 148
- Aktywny odbiorca platformy internetowej (lit. p) | str. 149
- Aktywny odbiorca wyszukiwarki internetowej (lit. q) | str. 151
- Reklama (lit. r) | str. 151
18.1. Definicja „reklamy” we wcześniejszych aktach prawnych | str. 151
18.2. Reklama jako informacja przeznaczona do propagowania przekazu | str. 152
18.3. Przekaz osoby prawnej lub fizycznej | str. 154
18.4. Komercyjny i niekomercyjny cel propagowanego przekazu | str. 154
18.5. Informacja prezentowana przez platformę internetową na jej interfejsie internetowym | str. 156
18.6. Otrzymywane przez platformę wynagrodzenie za promowanie przekazu | str. 156
18.7. Obowiązki dotyczące reklam wynikające z DSA | str. 157
- System rekomendacji (lit. s) | str. 157
- Moderowanie treści (lit. t) | str. 160
- Warunki korzystania z usług (lit. u) | str. 162
- Osoby z niepełnosprawnościami (lit. v) | str. 163
- Informacja handlowa (lit. w) | str. 164
- Obrót (lit. x) | str. 164
Rozdział II
Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich | str. 167
Artykuł 4. „Zwykły przekaz” | str. 167
- Uwagi ogólne | str. 167
- Charakterystyka usługi zwykłego przekazu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy | str. 168
- Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności | str. 171
- Obowiązek podporządkowania się nakazom sądowym i administracyjnym | str. 173
Artykuł 5. „Caching” | str. 175
- Uwagi ogólne | str. 175
- Charakterystyka usługi cachingu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy | str. 176
- Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności | str. 179
- Wnioski końcowe | str. 180
Artykuł 6. Hosting | str. 181
- Uwagi ogólne | str. 181
- Uwagi ogólne na temat wyłączenia odpowiedzialności dostawców hostingu, w tym platform internetowych, za informacje przechowywane na żądanie odbiorców usługi | str. 183
2.1. Brak wiedzy o nielegalnych treściach | str. 183
2.2. Źródła konkretnej wiedzy | str. 185
2.3. Aktywna rola i neutralność | str. 186
2.4. Bezzwłoczne podjęcie działań w celu eliminacji treści nielegalnych | str. 189
2.5. Działanie z upoważnienia lub pod kontrolą | str. 190
2.6. Nakazy wobec pośredników | str. 191
- Dodatkowe uwagi na temat platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość (platformy B2C) | str. 192
3.1. Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności | str. 192
3.2. Dodatkowe wytyczne dotyczące działania z upoważnienia lub pod kontrolą | str. 196
Artykuł 7. Dobrowolne czynności sprawdzające prowadzone z własnej inicjatywy i zgodność z prawem | str. 197
- Uwagi ogólne | str. 197
- Cel przepisu | str. 198
- Warunki korzystania z art. 7 – dobra wiara i należyta staranność | str. 201
- Wnioski ogólne | str. 202
Artykuł 8. Brak ogólnych obowiązków w zakresie monitorowania lub aktywnego ustalania faktów | str. 203
- Uwagi ogólne – granica obowiązków dostawców usług pośrednich | str. 203
- Wcześniejszy stan prawny – prawo UE – art. 15 dyrektywy 2000/31/WE | str. 205
- Wcześniejszy stan prawny. Prawo polskie – art. 15 u.ś.u.d.e. | str. 205
- Zmiana znaczenia zakazu ogólnego monitorowania informacji względem orzecznictwa TS | str. 207
- Dopuszczalne monitorowanie szczególne | str. 209
- Inne przykłady wykorzystania art. 8 DSA | str. 210
Artykuł 9. Nakaz podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom | str. 212
- Uwagi ogólne | str. 214
- Wcześniejszy stan prawny | str. 214
- Obowiązek informowania organu przez pośrednika o wszelkich podjętych działaniach w odpowiedzi na nakaz (ust. 1) | str. 215
- Minimalne zasady wydawania nakazów | str. 216
- Pierwszy warunek nakazu: sześć elementów | str. 217
- Drugi warunek nakazu: zakres terytorialny | str. 218
- Trzeci warunek nakazu: odpowiedni język | str. 220
- Ciąg przekazywania informacji między organami oraz koordynatorami ds. usług cyfrowych (ust. 3–4) | str. 221
- Przekazanie informacji użytkownikowi (ust. 5) | str. 221
- Brak uszczerbku dla prawa cywilnego procesowego i krajowego prawa karnego | str. 222
- Nakazy a zasada państwa pochodzenia | str. 222
- Egzekwowanie wykonania nakazów | str. 223
- Projekt wdrożenia | str. 224
Artykuł 10. Nakazy udzielenia informacji | str. 224
- Uwagi ogólne | str. 226
- Treść nakazu | str. 226
- Kwestia językowa | str. 228
- Obowiązki informacyjne | str. 229
4.1. Obowiązek informowania organu wydającego nakaz (art. 10 ust. 1) | str. 229
4.2. Obowiązek informowania koordynatora ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 3) | str. 229
4.3. Obowiązek informowania innych koordynatorów ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 4) | str. 229
4.4. Obowiązek informowania odbiorcy o podjętych krokach (art. 10 ust. 5) | str. 229
- Relacja z prawem krajowym | str. 230
- Wnioski końcowe | str. 230
Rozdział III
Obowiązki w zakresie należytej staranności na potrzeby przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego | str. 231
Sekcja 1
Obowiązki mające zastosowanie do wszystkich dostawców usług pośrednich | str. 231
Artykuł 11. Punkty kontaktowe dla organów państw członkowskich, Komisji i Rady Usług Cyfrowych | str. 231
Artykuł 12. Punkty kontaktowe dla odbiorców usług | str. 235
Artykuł 13. Przedstawiciele prawni | str. 238
Artykuł 14. Warunki korzystania z usług | str. 243
Artykuł 15. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach usług pośrednich | str. 248
- Uwagi ogólne | str. 249
- Adresaci normy | str. 251
- Wymogi dotyczące sprawozdania | str. 251
- Zakres danych podlegających sprawozdaniu | str. 252
- Uprawnienia Komisji Europejskiej | str. 254
- Wnioski ogólne | str. 255
Sekcja 2
Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do dostawców usług hostingu, w tym platform internetowych | str. 256
Artykuł 16. Mechanizmy zgłaszania i działania | str. 256
- Zgłoszenie | str. 257
- Dostawca usługi hostingu | str. 259
- Charakter prawny zgłoszenia | str. 260
- Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia | str. 261
- Powiadomienie o podjętej decyzji | str. 261
Artykuł 17. Uzasadnienie | str. 263
- Uwagi ogólne | str. 264
- Dopuszczalne działania w ramach mechanizmu zgłoszenia i działania | str. 265
2.1. Ograniczenia w zakresie widoczności treści | str. 266
2.2. Zawieszenie, zakończenie lub inne ograniczenie płatności pieniężnych | str. 267
2.3. Zawieszenie lub zakończenie świadczenia usługi | str. 267
2.4. Zawieszenie lub zamknięcie konta odbiorcy usługi | str. 268
- Zawieszenie kont w przypadku powtarzających się naruszeń | str. 268
Artykuł 18. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa | str. 270
- Uwagi ogólne | str. 270
- Wcześniejszy stan prawny | str. 271
- Obowiązek informowania o poważnych przestępstwach | str. 272
- Przekazywane informacje | str. 273
- Brak obowiązku profilowania i monitorowania użytkowników | str. 274
- Następstwa | str. 274
- Sankcje | str. 275
Sekcja 3
Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do platform internetowych | str. 275
Artykuł 19. Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw | str. 275
- Zasada proporcjonalności | str. 276
- Zakres wyłączenia | str. 276
- Dobrowolne spełnianie dodatkowych obowiązków przez podmioty objęte wyłączeniem zawartym w art. 19 DSA | str. 277
- Wyjątek dotyczący bardzo dużych platform internetowych | str. 277
Artykuł 20. Wewnętrzny system rozpatrywania skarg | str. 277
- Uwagi ogólne | str. 278
- Wcześniejszy stan prawny | str. 279
- Decyzje podlegające zaskarżeniu | str. 280
- Podmioty uprawnione do złożenia skargi | str. 281
- Dostępność oraz terminy | str. 281
- Przywrócenie treści | str. 283
- Dodatkowe środki odwoławcze | str. 284
- Używanie zautomatyzowanych systemów | str. 285
Artykuł 21. Pozasądowe rozstrzyganie sporów | str. 286
- Upowszechnianie alternatywnych (pozasądowych) mechanizmów rozstrzygania sporów | str. 289
- Organy pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 291
- Dobrowolność i obligatoryjność pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 294
- Współpraca i postępowanie przed organami pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 295
- Opłaty w postępowaniu przed organem pozasądowego rozstrzygania sporów | str. 296
- Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA | str. 297
Artykuł 22. Zaufane podmioty sygnalizujące | str. 298
- Wstęp | str. 299
- Definicja zaufanych podmiotów sygnalizujących | str. 301
- Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle DSA | str. 302
- Kryterium szczególnej wiedzy eksperckiej i kompetencji dla celów wykrywania, identyfikowania i zgłaszania nielegalnych treści | str. 304
- Niezależność od platform internetowych | str. 304
- Podejmowanie działań mających na celu dokonywanie zgłoszeń w sposób dokładny i obiektywny oraz z zachowaniem należytej staranności | str. 305
- Przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego | str. 306
- Odebranie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego | str. 307
- Obowiązki sprawozdawcze | str. 308
- Rola zaufanych podmiotów sygnalizujących | str. 309
- Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną | str. 310
Artykuł 23. Środki podejmowane przeciwko nadużywaniu i ochrona przed nim | str. 314
- Art. 23 ust. 1 – zawieszenie usług na rzecz odbiorców usługi | str. 315
- Art. 23 ust. 2 – zawieszenie rozpatrywania zgłoszeń oraz skarg | str. 318
- Art. 23 ust. 3 – kryteria oceny przez dostawców platform internetowych podstaw zawieszenia | str. 319
- Art. 23 ust. 4 – polityka dostawcy platform internetowych dotycząca nadużywania | str. 320
Artykuł 24. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach platform internetowych | str. 322
- Uwagi ogólne | str. 323
- Adresaci normy | str. 324
- Wymogi dotyczące sprawozdania oraz zakres danych podlegających sprawozdaniu | str. 324
- Dane do celów wyznaczenia bardzo dużej platformy lub wyszukiwarki internetowej | str. 325
- Baza danych Komisji | str. 326
Artykuł 25. Projekt i organizacja interfejsów internetowych | str. 327
- Zakres regulacji | str. 327
- Zwodnicze interfejsy | str. 328
- Występowanie zwodniczych interfejsów | str. 329
- Taksonomia zwodniczych interfejsów | str. 329
- Zakres zastosowania | str. 332
- Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym | str. 332
- Zwodnicze interfejsy a przepisy RODO | str. 334
- Wytyczne KE | str. 334
- Fragmentaryzacja regulacji | str. 335
Artykuł 26. Reklamy na platformach internetowych | str. 336
- Ratio legis oraz zakres regulacji | str. 336
- Obowiązek informacyjny dotyczący reklam (art. 26 ust. 1 DSA) | str. 338
- Obowiązek dostarczania funkcji pozwalającej użytkownikom na oznaczanie informacji handlowych (art. 26 ust. 2 DSA) | str. 342
- Zakaz prezentowania odbiorcom usługi platformy internetowej reklam opartych na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych (art. 26 ust. 3 DSA) | str. 343
Artykuł 27. Przejrzystość systemu rekomendacji | str. 347
- Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 347
- Cel i znaczenie regulacji | str. 348
- Obowiązki dotyczące informowania o działaniu systemów rekomendacji | str. 349
- Główne parametry stosowane w systemach rekomendacji | str. 351
- Skuteczność informowania | str. 352
- Systemy algorytmiczne | str. 353
- Obowiązki VLOPs i VLOSEs oraz sankcje | str. 354
Artykuł 28. Ochrona małoletnich w internecie | str. 356
Sekcja 4
Dodatkowe przepisy dotyczące dostawców platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość | str. 365
Artykuł 29. Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw | str. 365
Artykuł 30. Identyfikowalność przedsiębiorców | str. 367
- Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 369
- Cel i znaczenie regulacji | str. 369
- Dane pozyskiwane od przedsiębiorcy | str. 370
- Weryfikacja podanych informacji | str. 371
- Zawieszenie świadczenia usług platformy handlowej na rzecz przedsiębiorcy | str. 373
- Przechowywanie i ujawnianie informacji | str. 374
- Stosunek do innych przepisów | str. 376
Artykuł 31. Zgodność w fazie projektowania | str. 376
- Uwagi ogólne | str. 377
- Adresaci normy | str. 378
- Wymogi dotyczące zgodności w fazie projektowania | str. 378
- Sprawdzenie kompletności informacji przed umożliwieniem odbiorcy usługi oferowania produktów i usług | str. 379
- Losowa weryfikacja | str. 382
- Wnioski ogólne | str. 383
Artykuł 32. Prawo do informacji | str. 383
- Uwagi ogólne | str. 384
- Adresaci normy | str. 384
- Wymogi dotyczące prawa do informacji | str. 385
- Uruchomienie obowiązku z art. 32 | str. 386
- Podanie informacji o zakupie do wiadomości publicznej | str. 387
- Informacje, jakie należy przekazać | str. 387
Sekcja 5
Dodatkowe obowiązki spoczywające na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym | str. 388
Artykuł 33. Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe | str. 388
Artykuł 34. Ocena ryzyka | str. 395
- Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 397
- Podejście oparte na ryzyku | str. 397
- Ocena ryzyka systemowego | str. 400
- Przeprowadzanie oceny ryzyka | str. 402
- Przechowywanie dokumentów związanych z oceną ryzyka | str. 404
- Uwagi końcowe, stosunek do innych przepisów | str. 405
Artykuł 35. Zmniejszanie ryzyka | str. 407
- Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 408
- Znaczenie regulacji | str. 409
- Środki zmniejszające ryzyko | str. 409
- Łagodzenie negatywnych skutków spersonalizowanych rekomendacji i reklam | str. 413
- Dostosowanie projektu usług i interfejsu do małoletnich | str. 413
- Automatyzacja zmniejszania ryzyka | str. 414
- Sprawozdania Rady Usług Cyfrowych i Komisji | str. 414
- Wytyczne Komisji | str. 415
Artykuł 36. Mechanizm reagowania kryzysowego | str. 415
- Uwagi ogólne | str. 418
- Adresat obowiązku i organ uprawniony (ust. 1) | str. 418
- Przesłanki przyjęcia decyzji przez Komisję | str. 419
- Wymogi decyzji Komisji (ust. 3) | str. 420
- Działania, do jakich mogą zostać zobowiązani VLOPs oraz VLOSes (ust. 1 i ust. 5) | str. 421
- Obowiązki Komisji po przyjęciu decyzji (ust. 4, ust. 7, ust. 11) | str. 422
- Zmiana decyzji (ust. 8–9) | str. 423
Artykuł 37. Niezależny audyt | str. 424
- Audyt bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 426
- Cel audytu | str. 427
- Podstawowe reguły audytu | str. 427
- Organizacje przeprowadzające audyt | str. 428
- Sprawozdanie z audytu | str. 430
- Zalecenia operacyjne wynikające z audytu | str. 432
- Metodyki audytowe | str. 433
Artykuł 38. System rekomendacji | str. 434
- Dotychczasowy stan prawny | str. 434
- Zakres podmiotowy | str. 435
- Zakres przedmiotowy | str. 436
Artykuł 39. Dodatkowa przejrzystość reklam internetowych | str. 438
- Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu | str. 439
- Cel i znaczenie regulacji | str. 439
- Repozytorium reklam | str. 441
- Wymogi dotyczące repozytorium reklam | str. 442
- Skutki usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do reklamy | str. 444
- Dobrowolne kodeksy postępowania | str. 444
Artykuł 40. Dostęp do danych i kontrola danych | str. 445
- Dotychczasowy stan prawny | str. 448
- Zakres podmiotowy | str. 449
- Zakres przedmiotowy | str. 449
3.1. Dostęp do danych do celów monitorowania przestrzegania rozporządzenia | str. 449
3.2. Dostęp do informacji dotyczących działania systemów algorytmicznych | str. 450
3.3. Dostęp do danych dla badaczy | str. 452
- Zweryfikowany badacz | str. 452
- Badacz | str. 455
- Zakres dostępu do danych | str. 456
- Procedura dostępu do danych | str. 457
- Akty delegowane | str. 458
- Realizacja przepisów rozporządzenia na poziomie krajowym | str. 458
Artykuł 41. Komórka nadzoru przestrzegania niniejszego rozporządzenia | str. 460
- Uwagi ogólne | str. 462
- Adresaci normy | str. 463
- Cel przepisu | str. 463
- Gwarancje niezależności | str. 463
- Zadania komórki nadzoru | str. 465
- Kompetencje pracowników | str. 466
Artykuł 42. Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości | str. 467
- Przejrzystość dostawców platform internetowych i wyszukiwarek internetowych | str. 468
- Sprawozdawczość dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych | str. 470
- Przekazywanie sprawozdań z audytu przez bardzo duże
platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki
internetowe | str. 471
Artykuł 43. Opłata nadzorcza | str. 471
- Obciążenie opłatą nadzorczą | str. 473
- Limit kwotowy opłaty nadzorczej | str. 473
Sekcja 6
Inne przepisy dotyczące obowiązków w zakresie należytej staranności | str. 474
Artykuł 44. Normy | str. 474
- Standardy a obowiązki należytej staranności wynikające z DSA | str. 475
Kategoria: | Cywilne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8358-888-9 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |