- W empik go
Angielski. Czasy. Wydanie rozszerzone. Wersja mobilna - ebook
Angielski. Czasy. Wydanie rozszerzone. Wersja mobilna - ebook
Seria repetytoriów językowych Wydawnictwa Lingo przeznaczona jest dla wszystkich uczących się języka angielskiego, a zwłaszcza uczniów, studentów, maturzystów i osób przygotowujących się do egzaminów językowych.
Angielski. Czasy to znakomita pomoc dla tych, którzy potrzebują uporządkowania i poszerzenia wiadomości o czasach angielskich. Masz wątpliwości co do zastosowania czasów, potrzebujesz kompendium, po które zawsze możesz sięgnąć? Repetytorium Lingo jest właśnie dla Ciebie.
Główne zalety repetytorium Angielski. Czasy:
- Dokładny opis wszystkich czasów angielskich.
- Reguły gramatyczne objaśniane na ciekawych przykładach.
- Ćwiczenia po każdym zagadnieniu.
- Urozmaicony zestaw ćwiczeń.
- Zwięzłe podsumowania istotnych zagadnień.
- Przejrzyste tabele systematyzujące wiedzę.
- Klucz pomocny w samodzielnej pracy.
- Obszerny wykaz czasowników nieregularnych.
Repetytorium zgodne z wymaganiami na egzaminach: Nowa Matura, FCE, CAE.
Wersja mobilna na smarftony i tablety została wzbogacona m.in. o interaktywny spis treści, hipertekstowe linki przy każdym ćwiczeniu odsyłające do klucza do ćwiczeń.
Udostępnia też cały zakres typowych funkcjonalności dla formatów mobilnych (wyszukiwanie, skalowalność, zakładki) zachowując istotne dla pozycji edukacyjnej zalety szaty graficznej książki papierowej.
Kategoria: | Angielski |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7892-000-7 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Chcesz skutecznie i szybko opanować angielskie czasy? Przygotowujesz się do egzaminu? A może potrzebujesz kompendium, po które zawsze możesz sięgnąć, gdy masz wątpliwości, co do poprawnego zastosowania czasów? Repetytorium Lingo „Angielski. Czasy” jest właśnie dla Ciebie. Niniejsze trzecie wydanie zostało na nowo przejrzane i ulepszone. Dodano także dwa rozdziały traktujące o zdaniach czasowych i warunkowych, poszerza to wiedzę o czasach i ich stosowaniu w złożonych >wypowiedziach.
Książka jest skierowana do uczniów, maturzystów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów językowych, a także wszystkich, którzy potrzebują uporządkowania i poszerzenia wiadomości o czasach angielskich. Uwzględnia materiał wymagany na nowej maturze oraz egzaminach takich jak First Certificate in English czy Certificate in Advanced English. Składa się z piętnastu rozdziałów, klucza do ćwiczeń, testu sprawdzającego oraz wykazu czasowników nieregularnych.
Każdy rozdział obejmuje wstępną charakterystykę zagadnień, którym jest poświęcony, część teoretyczną przedstawiającą odpowiednie reguły gramatyki, zilustrowaną przykładami wraz z ich tłumaczeniem na polski oraz zestaw ćwiczeń pozwalających opanować odpowiednie zagadnienia związane z rozwijaniem praktycznej umiejętności posługiwania się angielskimi czasami.
W języku polskim różnica pomiędzy czasem gramatycznym (tense) a czasem fizycznym (time) nie jest tak rozbudowana jak w angielszczyźnie, w której mamy np. kilka rodzajów gramatycznych czasu teraźniejszego, w sumie w podręcznikach wyróżnia się kilkanaście czasów gramatycznych. W języku polskim mamy tylko czas przeszły, teraźniejszy i przyszły, co w zasadzie odpowiada podziałowi czasu rzeczywistego.
To względne bogactwo czasów gramatycznych w języku angielskim bierze się stąd, że pełnią m.in. takie role znaczeniowe, które w polszczyźnie mogą być oddawane przy pomocy innych środków nie występujących z kolei w angielskim, np. zastosowania aspektu niedokonanego czasownika (czytać) albo aspektu dokonanego (przeczytać, wyczytać, doczytać), użycia czasowników jednokrotnych (grać, spać, chodzić) bądź wielokrotnych (grywać, sypiać, chadzać) lub zastosowania innych wyrazów uszczegóławiających relacje czasowe. Repetytorium uwzględnia nawyki językowe czytelnika polskiego i wychodzi naprzeciw problemom, na jakie zwykle natrafiają Polacy uczący się posługiwania czasami angielskimi.
Niniejsza publikacja stanowi wzbogacenie – przede wszystkim o urozmaicony zestaw starannie dobranych ćwiczeń – odpowiednich rozdziałów repetytorium „Angielski. Gramatyka z ćwiczeniami” wydawnictwa Lingo.
Uczmy się czasów! Prawidłowe rozumienie i posługiwanie się czasami to warunek konieczny dobrej znajomości języka angielskiego.
Z życzeniami sukcesów
AutorkaSprawdź się
Rozwiąż test i sprawdź swoją wiedzę. Ten test pomoże Ci ocenić, na czym należy skoncentrować się w nauce zagadnień przedstawionych w tej książce.
1. Sue______ her coffee white.
a) is liking b) likes c) was liking
2. I ______ to London many times before.
a) was b) have been c) had been
3. What ___________ ? I am a chemist.
a) do you do b) are you doing c) are you
4. Lynn _________ It is so annoying!
a) always complains b) complained c) is always complaining
5. I promise I _________ tell anyone.
a) won't b) don't c) won't have
6. This time next week we____________ in the warm Caribbean sun.
a) will be basking b) are basking c) will have been basking
7. Tom ____________ paella before he went to Spain.
a) didn't eat b) hasn't eaten c) hadn't eaten
8. Greg was very tired. He ____________ snow all day.
a) was shovelling b) had been shovelling c) has been shovelling
9. I _________my Internet connection while I _________a reservation.
a) lost, was making b) was losing, was making c) was losing, made
10. The band ____________for a few weeks before they set out on the tour.
a) have been rehearsing b) had been rehearsing c) was rehearsing
11. We ____________ for you since this morning.
a) are waiting b) have been waiting c) wait
12. I _________ well recently.
a) haven't been doing b) am not doing c) wasn't doing
13. Joel ____________ a solution yet.
a) didn't find b) found c) hasn't found
14. He _______ the gate between 3 and 4.
a) repaired b) has repaired c) was repairing
15. My train _________ at 5 o'clock.
a) leaves b) is leaving c) will leave
16. If only I _________ him seriously!
a) took b) have taken c) had taken
17. When I was a child I _________ in Kentucky.
a) have lived b) lived c) had lived
18. We _________ married in August. All's been fixed.
a) will get b) get married c) are getting married
19. By February I __________ off the mortgage.
a) will have paid b) will pay c) am paying
20. I __________ my home town last week.
a) have visited b) visited c) had visited
21. Beth is tired. She _____________ all day.
a) was working b) worked c) has been working
22. It ______________ __ all day long.
a) rains b) is raining c) has been raining
23. I ______ Helen since our school days.
a) know b) have known c) have been knowing
24. Mary was very disappointed because she _______________ tickets for the concert.
a) hadn't bought b) didn't buy c) hasn't bought
25. If I __________ another cake, I will explode.
a) will eat b) eat c) ate
26. If you exercised more, you __________ more energy.
a) have b) will have c) would have
27. If you __________ the medicine, you would have recovered by now.
a) would take b) had taken c) would have taken
Klucz do ćwiczeń1. Present simple
Tworzenie czasu Present Simple
- Forma twierdząca
Podmiot
Czasownik
I
You
sleep
He
She
It
sleeps
We
You
They
sleep
- Forma pytająca
Do/Does
Podmiot
Do
I
you
sleep?
Does
he
she
it
Do
we
you
they
- Krótka odpowiedź
Yes
Podmiot
Do/Does
Yes,
I/we/you/they
do
he/she/it
does
- Krótka odpowiedź
No
Podmiot
Do/Does
No,
I/we/you/they
don't
he/she/it
doesn't
- Forma przecząca
Podmiot
Do/Does
Not
Czasownik
I
You
do
not
sleep
He
She
It
does
We
You
They
do
- Forma ściągnięta
I
You
don't
sleep
He
She
It
doesn't
We
You
They
don't
Zastosowanie
- Present Simple używamy:
- Gdy informujemy o trwałym stanie rzeczy, o zdarzeniach mających uniwersalny bądź powtarzający się charakter.
I study at Silesian University.
Studiuję na Uniwersytecie Śląskim.
He works as a clerk.
On pracuje jako urzędnik.
She writes books.
Ona pisze książki.
- Gdy mówimy o zachowaniach rutynowych, czynnościach powtarzających się mniej lub bardziej regularnie.
My neighbours seldom do the washig nand ironing.
Moi sąsiedzi rzadko piorą i prasują.
Ben often goes fishing.
Ben często chodzi na ryby.
The Smiths usually cook the meals.
Państwo Smith zazwyczaj gotują posiłki.
- Opisując czynności zwyczajowe i powtarzające się często używamy w Present Simple przysłówków częstotliwości.
always
zawsze
usually
zazwyczaj
often/frequently
często
sometimes
czasami
occasionally
okazjonalnie
from time to time
od czasu do czasu
sporadically
sporadycznie
seldom/rarely
rzadko
hardly ever
prawie nigdy
never
nigdy
ever
kiedykolwiek
every day/every second day
codziennie/co drugi dzień
once/twice a week
raz/dwa razy na tydzień
every now and then
czasami
W angielskim, inaczej niż w języku polskim (np. Ona nigdy niczego nie pożycza), nie stosuje się podwójnego przeczenia, a więc kiedy zdanie zawiera wyraz przeczący, np. never, nothing, nobody, nowhere, a także sugerujący przeczenie np. hardly, wówczas w orzeczeniu zasadniczym nie pojawia się partykuła przecząca not.
Ally never goes out alone after dark.
Ally nigdy nie wychodzi sama po zmroku.
Tim has no opinions of his own.
Tim nie ma własnych poglądów.
I have nothing to hide.
Nie mam nic do ukrycia.
His wife hardly notices you.
Jego żona ledwo cię zauważa.
Wyjątkiem są pewne dialekty czy gwary środowiskowe, np. African American, East London Cockney. Jednym z najbardziej znanych przykładów zastosowania podwójnej negacji są dwa wersy z piosenki zespołu Pink Floyd „Another Brick in the Wall”:
We don’t need no education.
Nie trzeba nam szkoły.
We don’t need no thought control.
Nie chcemy kontroli myśli.
- W przypadku formułowania uniwersalnych prawidłowości, np. kiedy przedstawiamy prawa natury.
Water freezes at 0°C.
Woda zamarza w temperaturze 0°C.
Light travels 186000 miles per second.
Światło pokonuje 186000 mil na sekundę.
Oil floats on water.
Olej unosi się na powierzchni wody.
- W odniesieniu do wydarzeń przyszłych związanych z pewnymi ustaleniami (takich jak: rozkład jazdy, repertuar kina czy teatru ..., harmonogram).
The bus departs at 9.15.
Autobus odjeżdża o 9.15.
The film starts at 6 o’clock.
Film zaczyna się o szóstej.
The meeting starts at 8
Spotkanie zaczyna się o ósmej,
and finishes at 10.
a kończy o dziesiątej.
- Kiedy mówimy o zdarzeniach, które na pewno wydarzą się w przyszłości.
My grandfather turns 90 this week.
Mój dziadek skończy 90 lat w tym tygodniu.
Spring starts on 21 March.
Wiosna zaczyna się 21 marca.
- W odniesieniu do czynności wykonywanych w chwili mówienia. Dotyczy to głównie:
– relacji sportowych, np.
He goes past one defender, goes past another, dashes forward, flicks on to Deco, Deco shoots, and he hits home from close range! What a finish of a great move by Ronaldinho!!!
Mija jednego obrońcę, mija następnego, wybiega naprzód, podaje do Deco, Deco strzela i trafia z bliskiej odległości! Co za wykończenie świetnego podania Ronaldinho!!!
– opisywania i przedstawiania eksperymentów w naukach ścisłych, pokazach kulinarnych oraz rozmaitych instrukcjach postępowania, np.
... then I add melted butter and mix well.
... wtedy dodaję topione masło i dobrze mieszam.
First, I lift the cover and put the paper on the glass. Then I select the number of copies and press the red button.
Najpierw podnoszę pokrywę i kładę papier na szkle. Potem wybieram ilość kopii i naciskam czerwony przycisk.
I put sulphur powder in a test-tube. Then I heat the sulphur until it slowly melts to form a golden yellow liquid. I continue to heat more until a red gas appears above the liquid.
Wsypuję sproszkowaną siarkę do probówki. Następnie podgrzewam siarkę, aż powoli stopi się i przybierze postać złoto-żółtego płynu. Podgrzewam jeszcze bardziej do momentu, aż czerwony gaz pojawi się nad cieczą.
- W didaskaliach utworów dramatycznych.
Polonius hides behind the curtain.
Poloniusz chowa się za kotarą.
King Lear enters carrying Cornelia in his arms. (lub: enter King Lear...)
Wchodzi król Lear niosąc Kornelię w ramionach.
- Jako środek stylistyczny wzbogacający narrację, który jest alternatywą dla czasu przeszłego.
He takes a puff on his cigar and walks out the door.
Zaciąga się papierosem i wychodzi.
- W zdaniach czasowych i warunkowych.
If you see Paddy, say hello to her.
Jeśli spotkasz Paddy, pozdrów ją.
If you want to get better, stay in bed and take medicines.
Jeśli chcesz wyzdrowieć, leż w łóżku i bierz leki.
What do you want to be when you grow up?
Kim chcesz zostać, kiedy dorośniesz?
Zapamiętaj!
Czas Present Simple nie jest w ścisłym znaczeniu czasem teraźniejszym, jest w pewnym sensie ponadczasowy i chociaż bywa niekiedy używany jako czas teraźniejszy opisujący to, co dzieje się w danym momencie albo nawet w miejsce czasu przyszłego, to jego główne zastosowanie polega na określeniu stanów, rutynowych czynności, nawyków, prawd uniwersalnych.
Ćwiczenia
1. Czasowniki w nawiasach wstaw w Present Simple.
1. He (work) as a web designer.
2. Their housekeeper (not do) do the laundry.
3. I never (read) recipe books.
4. She always (keep) people at a distance.
5. I (wake) up before the alarm (go) off.
6. His lawyer (charge) a set fee per hour.
7. She always (read) legal documents very carefully.
8. Tim (like) his potatoes mashed with butter.
9. She (not know) how to sew on buttons.
10. Sophie (make) the most delicious cheesecake in the world.
11. Sparrows (not migrate) to Africa for the winter.
12. My computer (take) a long time to load.
13. Vegans (eat) only plant food.
14. Red Bull (give) you wings.
15. He (collect) old envelopes and household items.
Klucz do ćwiczeń
2. Wpisz w wolne miejsce właściwy czasownik.
1. I always r______ before going to sleep.
2. Their sons don’t c______ up after meals.
3. My husband always t______ about politics.
4. We don’t e______ until we feel hungry.
5. She usually w______ out in the gym four times a week.
6. They s______ the best steaks in town.
7. He never m______ a mistake.
8. My sister always c______ about being fat.
9. Tom d______ a silver BMW.
10. Mrs Jones s______ when I greet her.
11. My dogs g______ at everyone who comes to my house.
12. She f______ a calorie-controlled diet.
13. My aunt b______ milk from dairy farmers.
14. They always t______ to be friendly and helpful.
15. Their grandson a______ a French-speaking kindergarten.
Klucz do ćwiczeń
3. Przekształć poniższe zdania na zdania przeczące.
1. I experiment with my recipes.
2. He delivers newspapers to earn some extra money.
3. They eat vegetables and drink milk.
4. My grandmother knits sweaters for us.
5. My sister listens to all sorts of music.
6. We eat three meals a day.
7. My boss smokes Cuban cigars.
8. She wears funny round glasses.
9. My garden overlooks a magnificent waterfall.
10. I take sugar in my coffee.
11. My neighbours gossip about everyone they know.
12. We cater to birthday parties and wedding receptions.
13. They always fight over everything.
14. My friends throw parties to please themselves.
15. I get angry when people talk behind my back.
Klucz do ćwiczeń
4. Ułóż pytania dotyczące podkreślonych części zdań.
1. I usually drink orange juice for lunch.
2. She never calls before she comes over.
3. My boss often gesticulates while talking.
4. I read boring articles to send myself to sleep.
5. We seldom go out these days.
6. I study English one to three hours a day.
7. He always spreads butter too thickly on his bread.
8. They live in a remote mountainous area.
9. Polar bears eat seals and other marine mammals.
10. My brother wants to become a TV broadcaster.
Klucz do ćwiczeń
5. Ułóż odpowiedzi wedle podanego wzoru.
He is a website designer. What does he do at work?
He designs websites.
1. They are firefighters. What do they do?
2. She is a news presenter. What does she do at work?
3. He is a lorry driver. What does he do?
4. She is a pianist. What does she do?
5. We are fruit pickers. What do we do?
6. He is a film producer. What does he do?
7. He is a deer hunter. What does he do?
8. He is a refuse collector. What does he do at work?
9. They are software developers. What do they do?
10. She is an interior decorator. What does she do at work?
Klucz do ćwiczeń
6. Wybierz prawidłową odpowiedź.
1. Can I get you anything? Tea, coffee?
a) No, thank you. I don’t need anything.
b) No, thank you. I don’t need nothing.
2. Do you have any experience with animations?
a) No, I am sorry. I don’t have no experience with that yet.
b) No, I am sorry. I don’t have any experience with that yet.
3. What are your weaknesses?
a) I don’t have any glaring weaknesses, however I could improve on my social skills.
b) I don’t have no glaring weaknesses, however I could improve on my social skills.
4. Do you provide transport to work?
a) Unfortunately, we don’t provide any transport.
b) Unfortunately, we don’t provide none.
5. Can you tell me more about your previous job?
a) I worked as a technical consultant for a small company. I worked seven days a week – I never had time to rest.
b) I worked as a technical consultant for a small company. I worked seven days a week – I never didn’t have any time to rest.
Klucz do ćwiczeń
7. Skoryguj zdania analogicznie do podanego niżej przykładu.
Newspapers come out every week.
No, they don’t. Newspapers come out every day.
1. Horses feed on meat.
2. Penguins live in the Arctic.
3. Water boils at 90°C.
4. Dogs purr when they are pleased.
5. The Sun orbits the Earth.
6. The Vistula enters the Black Sea.
7. Tigers live in the grasslands of Africa.
8. David Beckham plays for Korona Kielce.
9. Coffee grows in Poland.
10. Yeti lives in the waters of Loch Ness.
11. Blackbirds lay their eggs in other birds’ nests.
12. James Bond works for a Russian Secret Service.
Klucz do ćwiczeń
8. Uzupełnij zdania wstawiając w wolne miejsce if lub when.
1. I will explain everything ______ we meet.
2. I am always careful ______ I drive a car.
3. Correct me ______ I am wrong.
4. ______ you like legal thrillers, you will enjoy this one.
5. ______ the sun goes down, it gets dark.
6. Wake me up ______ it’s time for dinner.
7. ______ you want to lose weight, stay away from sweets.
8. ______ the winter comes, it gets colder and colder.
9. ______ the rice turns golden brown, add some wine to the pan.
10. ______ you have further questions, please feel free to contact us.
Klucz do ćwiczeń
9. Korzystając ze wskazówki umieszczonej w nawiasie, wpisz w wolne miejsce właściwy przysłówek częstotliwości. Czasami więcej niż jedna odpowiedź jest prawidłowa.
1. I ______ drink coffee with brown sugar. (at all times)
2. He ______ speaks before he thinks. (on most occasions)
3. She ______ wears her hair in a bun. (many times)
4. I ______ shop at Wal-Mart. (on some occasions)
5. He ______ writes book and film reviews. (not regularly or often)
6. We ______ watch the same film twice. (almost never)
7. They ______ eat between meals. (not at any time)
8. We go bowling ______. (once on each day)
9. Do you ______ go bird watching? (at any time)
10. The meeting is held ______. (the second, then the fourth, then the sixth year)
Klucz do ćwiczeń
10. Uzupełnij dialog wstawiając w wolne miejsce właściwe słowo (jeśli trzeba, dostosuj formę wyrazu) wybrane z poniższej listy: wait, take out, select, make, open, insert, put in, come, switch off.
A: Excuse me, can you show me how you use this washing machine?
B: Yes, of course. First, I ______ (1) the right programme for my wash, whether it’s a quick wash, slightly or heavily soiled. Then I ______ (2) the porthole door and ______ (3) my load. It ______ (4) loading and unloading your laundry easy. Then I ______ (5) the correct money into the slot to start the machine. That’s all. Short and simple.
(After some time)
B: Now, the washing is do ne. I ______ (6) for the d oor to unlock, ______ (7) the machine and I ______ (8) the laundry. Next ______ (9) moving it to the dryer.
A: Thanks a lot. I hope I won’t have to take my clothes to the dry-cleaner next time.
Klucz do ćwiczeń2. Present Continuous
Tworzenie czasu Present Continuous
- Forma twierdząca
Podmiot
Am/Are/Is
Czasownik + ing
I
am
sleeping
You
are
He
She
It
is
We
You
They
are
- Forma pytająca
Am/Are/Is
Podmiot
Czasownik + ing
Am
I
sleeping?
Are
you
Is
he
she
it
Are
we
you
they
- Krótka odpowiedź
Yes
Podmiot
Am/Are/Is
Yes,
I
am
I/we/you/they
are
/he/she/it
is
- Krótka odpowiedź
No
Podmiot
Am/Are/Is + not
No,
I
am not
we/you/they
aren't
he/she/it
isn't
- Forma przecząca
Podmiot
Am/Are/Is
Not
Czasownik + ing
I
am
not
sleeping
You
are
He
She
It
is
We
You
They
are
- Forma ściągnięta
nie istnieje
You
aren't
sleeping
He
She
It
isn't
We
You
They
aren't
Zastosowanie
- Czas Present Continuous stosujemy przede wszystkim, kiedy mówimy o czynnościach, które trwają w chwili mówienia.
He is repairing a washing machine now.
On teraz naprawia pralkę.
We are packing our suitcases.
Pakujemy nasze walizki.
I am stirring sugar into my coffee.
Mieszam cukier w kawie.
- Czasem Present Continuous posługujemy się opisując czynności, które odbywają się w szeroko rozumianej chwili „teraz”.
He is working as a freelance photographer these days.
Teraz pracuje jako niezrzeszony fotograf.
I am preparing for my driving test now.
Obecnie przygotowuję się do egzaminu z prawa jazdy.
Adam is filling in for Katy this week.
Adam zastępuje Katy w tym tygodniu.
Jeżeli nie użyjemy odpowiedniego wyrażenia (np. at present, these days), bądź jeśli kontekst nie jest wyraźny, powyższe zdania mogą oznaczać, że czynności te dzieją się w chwili obecnej.
What are you doing now?
Co robisz?
I am preparing for my driving test.
Przygotowuję się do egzaminu z prawa jazdy.
Do you have a driving licence?
Masz prawo jazdy?
No, but I am preparing for my driving test.
Nie, ale przygotowuję się do egzaminu z prawa jazdy.
- Czas Present Continuous można również stosować z przysłówkami always, constantly, continually w sytuacjach, kiedy mówimy o czynnościach powtarzających się z mniejszą lub większą częstotliwością, co do których wyrażamy naszą przyganę, negatywny stosunek, zniecierpliwienie, względnie zazdrość, np.
Philip is continually complaining.
Philip stale narzeka.
Daniel is always telling naughty jokes.
Daniel zawsze opowiada nieprzyzwoite dowcipy.
Zoe is always getting what she wants.
Zoe zawsze dostaje to, co chce.
My boss is constantly criticising me.
Mój szef ciągle mnie krytykuje.
- Present Continuous używa się także:
- Mając na myśli takie zamierzenia i plany na przyszłość, co do których podjęto już pewne działania realizacyjne.
I am meeting Simon tomorrow.
Jutro spotykam się z Simonem.
They are getting married in August.
Pobierają się w sierpniu.
We are flying to Madrid next week.
Lecimy do Madrytu w przyszłym tygodniu.
- Dla uniknięcia dwuznaczności należy w tego typu zdaniach użyć określenia czasu, ponieważ jego brak może wypaczyć wypowiedź.
I am leaving on Monday.
Wyjeżdżam w poniedziałek.
I am leaving.
Wyjeżdżam (teraz).
- Kiedy mówimy o czynnościach mających charakter tymczasowy.
Kelly is working as a trainee teacher.
Kelly pracuje jako praktykantka w szkole.
I am living in Moscow now.
Obecnie mieszkam w Moskwie.
Andrew is working overtime this week.
Andrew pracuje w tym tygodniu w godzinach nadliczbowych.
- Do wyrażenia trendów albo tendencji.
Television is becoming more interactive.
Telewizja staje się bardziej interaktywna.
The universe is expanding.
Wszechświat rozszerza się.
The world's population is ageing.
Populacja starzeje się.
Uwaga!
Pewne grupy czasowników zwykle nie występują w czasie Present Continuous – podobnie jak w innych czasach typu Continuous. Należą do nich:
- Czasowniki postrzegania zmysłowego (np. hear, see, feel, smell, taste).
Your goulash tastes great.
Twój gulasz jest wyborny (dosł. gulasz smakuje wybornie). ale
What are you doing? I am tasting the goulash.
Co robisz? Próbuję gulaszu (taste w czasie Continuous odnosi się do czynności, a nie do stanu).
- Czasowniki wyrażające odczucia (np. love, hate, like, want) i stany intelektualne (know, think, understand, remember).
I am sorry, I don't understand.
Przepraszam, nie rozumiem.
ale
I don't think she is fully understanding my problems.
Nie sadzę, że ona do końca rozumie moje problemy (understand w czasie Continuous sugeruje, że lepsze zrozumienie jest możliwe).
I think it is important.
Myślę, że to ważne. ale
What are you thinking about?
O czym myślisz? (think w czasie Continuous sugeruje proces myślenia, a nie stan trwałego przekonania).
I hate this job.
Nie cierpię tej pracy.
ale
I am hating every moment of this journey.
Nie mogę ścierpieć każdej chwili tej podróży (hate w czasie Continuous sugeruje, że emocja jest raczej chwilowym odczuciem niż trwałą postawą).
He likes his coffee black.
On lubi czarną kawę. ale
I am liking it less and less.
Coraz mniej mi się to podoba (like w czasie Continuous oznacza odczucie bądź nastawienie zmieniające ciągle swe natężenie).
- Czasowniki nazywające stosunki między osobami, przedmiotami (np. belong to, consist of, have).
They have a new car.
Mają nowy samochód.
ale
They are having lunch now.
Jedzą teraz obiad (have w czasie Continuous oznacza – w tym kontekście – czynność jedzenia a nie stan posiadania).
Przykłady zastosowania czasów ciągłych z rozmaitymi czasownikami prowadzą do wniosku,
że w zasadzie nie da się wydzielić grupy czasowników, które nigdy nie tworzą czasów typu
Continuous.
Zapamiętaj!
Czas Present Continuous nie służy jedynie do opisywania czynności bądź sytuacji, które trwają w chwili mówienia. Present Continuous opisuje także czynności, które są obecnie w toku, choć nie muszą dziać się w chwili wypowiadania zdania. Present Continuous opisuje także – za pomocą przysłówków always, continually, constantly – czynności powtarzające się. Zdanie wyrażone w taki sposób nie jest jednak neutralnym stwierdzeniem. Może ono być nacechowane emocjonalnie, wyrażać dezaprobatę, zazdrość, zniecierpliwienie.
Ćwiczenia
1. Czasowniki w nawiasach wstaw w Present Continuous, dokonując zmian w strukturze zdania.
1. When you (leave)?
2. What she (try) to do?
3. Why you (wear) this suit?
4. You (do) anything tomorrow evening?
5. Whom you (see) tonight?
6. Where you (hurry) to at this hour?
7. Why you (do) this to me?
8. What he (get) at?
9. What she (wait) for?
10. How he (do) as a father?
Klucz do ćwiczeń
2. Opisz pracę pielęgniarek w szpitalu. Uzupełnij zdania wstawiając w wolne miejsce właściwy czasownik z listy w czasie Present Continuous.
take(x2), check, give, perform, operate, talk, feed, help, escort
1. Lynn ______ injections now.
2. Ally ______ medical equipment.
3. Amy ______ a patient's pulse.
4. Jacky ______ to a doctor now.
5. Juliet ______ a patient get out of bed.
6. Katy ______ a child's temperature.
7. Paddy ______ height and weight now.
8. Paula ______ a baby.
9. Sue ______ laboratory tests at the moment.
10. Chloe ______ a woman to an examining room.
Klucz do ćwiczeń
3. Czasowniki w nawiasach wyraź w czasie Present Simple bądź Present Continuous,
dokonując zmian w strukturze zdania.
1. A: Mmm, the cake ______ (taste) delicious. May I have some more? B: Sure, help yourself.
2. A: What are you doing? B: I ______ (taste) the soup to see if it needs more flavour.
3. A:The house ______ (smell) of cabbage. B: Probably someone has been cooking and the odour is still in the air.
4. A: Why you ______ (smell) the meat? B: It's five days old. It may be off.
5. A: Where is Grandma? B: In the kitchen. She ______ (weigh) flour to bake cookies later on.
6. A: What is in your bag? It ______ (weigh) a ton! B: Not much really. Just a few things I've bought.
7. A: You ______ (look) wonderful. B: Oh, thanks. I've just cut my hair.
8. A: Why you ______ (look) at her like that? B: Um, she is so cute.
Klucz do ćwiczeń
4. Dopasuj wyrażenia z kolumny B do wyrażeń z kolumny A.
A
1. What languages does she speak?
2. What do you do?
3. Where do you work?
4. Where is Ron?
5. Who is doing the shopping?
6. Where are you working?
7. What language is she speaking?
8. What are you doing?
9. Who does the shopping?
10. Ron is very active, isn't he?
B
1. He is playing football.
2. Me or my husband.
3. Yes, he is. He plays football.
4. English and Hungarian.
5. I am polishing my shoes.
6. I can't understand a word of it!
7. In a cornfield this season.
8. In a bike shop
9. . I am a cook.
10. Chris. Do you want him to buy you anything?
Klucz do ćwiczeń
5. Uzupełnij wolne miejsca danymi z kalendarza (planu spotkań) Rona McCave lub Hugh Dextera w czasie Present Continuous.
Kalendarz Rona McCave
Monday
9 – 12 business meeting
Tuesday
1 dentist
15 – 16:30 lunch with a sales manager
Wednesday
conference on food safety
Thursday
Friday
business trip to Poland
Kalendarz Hugh Dextera
Monday
12 – 17:30 vegetarian food festival
Tuesday
Wednesday
12 – 14:30 French classes
Thursday
Mum's birthday party
Friday
Dexter: Hello. Is that Ron McCave? McCave: Yes, speaking
D: Hello, this is Hugh Dexter. We met during a conference on food quality last month.
M: Oh, it is you, Hugh. How are you?
D: I am very well, thank you. I am wondering if we could meet to discuss some of the things mentioned in the conference?
M: Yes, of course. What about tomorrow at 10 o'clock? No, I'm sorry. I'm busy all morning tomorrow – I (1) am having a business meeting. Can we meet sometime other than between 9 and 12?
D: No, tomorrow afternoon is no good. I (2) ______ . How about Tuesday afternoon?
M: Tuesday afternoon? I (3) ______ at 1 and from 15 to 16:30 I (4) ______ .
No, Tuesday's afternoon is no good. Could we possibly meet on Wednesday?
D: Yes, I'm free after 14:30.
M: No, sorry. Wednesday afternoon isn't good, either. I (5) ______ . Thursday would be better for me. What are you doing on Thursday?
D: I'm taking a day off. I (6) ______ , but I am available all day on Friday. M: Ah, I (7) ______ . Perhaps we could meet sometime next week. Shall we say Tuesday?
Klucz do ćwiczeń
6. Czasowniki w nawiasach wstaw w czasie Present Simple lub Present Continuous, dokonując zmian w strukturze zdania, o ile trzeba.
1. A: Are you busy?
B: No. I (watch) just TV. Come in, please.
2. A: Where is Amy?
B: In the kitchen. She (have) breakfast.
3. A: Dan (throw) a party next Saturday.
B: He always (party)!
4. A: It (get) colder and colder.
B: Let's stay at home until the weather (improve).
5. A: You (go) away this summer?
B: Yes, we (go) to Madrid.
6. A: Who (use) this room?
B: My son, when he (come) home on holiday.
7. A: What is that smell?
B: My mother (bake) bread.
8. A: How it (go) at work these days?
B: I (get) tired from working so much.
9. A: What he (do) for a living?
B: He is a driver.
10. A: Who (do) your hair?
B: I (do) it myself.
Klucz do ćwiczeń
7. Ułóż pytania dotyczące podkreślonych części zdań.
1. She is reading a bedtime story to her little son.
2. I am drinking a gin and tonic.
3. The child is getting to sleep now.
4. The teacher is explaining the basics of algebra.
5. We are shopping for a sofa bed.
6. Ted is cleaning the bird cage.
7. Matthew is sailing for Barbuda next month.
8. Andy is translating a faxed document.
9. She is whisking the eggs vigorously.
10. They are basking in the afternoon sun.
Klucz do ćwiczeń
8. Połącz zdania z tabelki A ze zdaniami z tabelki B.
A
1. She is so unreliable.
2. Vince was born under a lucky star.
3. Jay never takes responsibility for
4. Katy is so negative all the time.
5. Winnie the Pooh is a very friendly
6. She is a busybody.
7. Paul is extremely self-centred.
B
1. He is always helping others.
2. She is always poking her nose into other people's business.
3. He is always getting what he wants. his actions.
4. She is always criticising everyone and everything.
5. She is constantly coming late. bear.
6. He is always blaming someone else.
7. He is always talking about himself.
Klucz do ćwiczeńKlucz
Sprawdź się
1-b 2-b 3-a 4-c 5-a 6-a 7-c 8-b 9-a 10-b 11-b 12-a 13-c 14-c 15-a 16-c 17-b 18-c 19-a 20-b 21-c 22-c 23-b 24-a 25-c 26-b 27-c
Powrót
Present Simple
1.
1. works
2. does not
3. read
4. keeps
5. wake, goes
6. charges
7. reads
8. likes
9. does not know
10. makes
11. do not migrate
12. takes
13. eat
14. gives
15. collects
Powrót
2.
Sugerowane odpowiedzi
1. read/rides
2. clean up
3. talks
4. eat
5. works out
6. serve/sell
7. makes
8. complains
9. drives
10. smiles
11. growl
12. follows
13. buys, brings
14. try
15. attends
Powrót
3.
1. I don’t experiment with my recipes.
2. He doesn’t deliver newspapers to earn some extra money.
3. They don’t eat vegetables and drink milk.
4. My grandmother doesn’t knit sweaters for us.
5. My sister doesn’t listen to all sorts of music.
6. We don’t eat three meals a day.
7. My boss doesn’t smoke Cuban cigars.
8. She doesn’t wear funny round glasses.
9. My garden doesn’t overlook a magnificent waterfall.
10. I don’t take sugar in my coffee.
11. My neighbours don’t gossip about everyone they know.
12. We don’t cater to birthday parties and wedding receptions.
13. They never fight over everything.
14. My friends don’t throw parties to please them-selves.
15. I don’t get angry when people talk behind my back.
Powrót
4.
1. What do you usually drink for lunch?
2. What does she never do before she comes over?
3. What does my boss often do while talking?
4. What do you read to send yourself to sleep?
5. What do we seldom do these days?
6. How often do you study English?
7. How does he always spread butter on his bread?
8. Where do they live?
9. What do polar bears eat?
10. What does my brother want to become?
Powrót
5.
Sugerowane odpowiedzi
1. They fight fire.
2. She presents the news.
3. He drives a lorry.
4. She plays the piano.
5. We pick fruit.
6. He produces films.
7. He hunts deer.
8. He collects refuse.
9. They develop software
10. She decorates the interiors of homes, businesses, hotels, etc.
Powrót
6.
1. a
2. b
3. a
4. a
5. a
Powrót
7.
1. No, they don’t. They feed on hay, grass, oats.
2. No, they don’t. Penguins live in the Antarctic.
3. No, it doesn’t. Water boils at 100°C.
4. No, they don’t. Cats purr when they are pleased/ Dogs stick their tongues out.
5. No, it doesn’t. The Earth orbits the Sun.
6. No, it doesn’t. The Vistula enters the Baltic Sea.
7. No, they don’t. Tigers live in Asia.
8. No, he doesn’t. David Beckham plays for Real Madrid.
9. No, it doesn’t. Coffee grows in Brazil.
10. No, it doesn’t. Yeti lives in the Himalayas. Nessie lives there.
11. No, they don’t. Cuckoos lay their eggs in other birds’ nests.
12. No, he doesn’t. James Bond works for the British Secret Service.
Powrót
8.
1. when
2. when
3. if
4. if
5. when
6. when
7. if
8. when
9. when
10. if
Powrót
9.
1. always
2. usually
3. often/frequently
4. sometimes
5. occasionally
6. rarely/hardly ever
7. never
8. once a day
9. ever
10. every second year
Powrót
10.
1. select
2. open
3. put in
4. makes
5. insert
6. wait
7. switch off
8. take out
9. comes
Powrót
PRESENT CONTINUOUS
1.
1. When are you leaving?
2. What is she trying to do?
3. Why are you wearing this suit?
4. Are you doing anything tomorrow evening?
5. Whom are you seeing tonight?
6. Where are you hurrying to at this hour?
7. Why are you doing this to me?
8. What is he getting at?
9. What is she waiting for?
10. How is he doing as a father?
Powrót
2.
1. is giving
2. is operating
3. is checking
4. is talking
5. is helping
6. is taking
7. is taking
8. is feeding
9. is performing
10. is escorting
Powrót
3.
1. tastes
2. am tasting
3. smells
4. are you smelling
5. is weighing
6. weighs
7. look
8. are you looking
Powrót
4.
1-d 2-i 3-h 4-a 5-j 6-g 7-f 8-e 9-b 10-c
Powrót
5.
1. am attending a vegetarian food festival
2. am having an appointment with a dentist
3. am having lunch with a sales manager
4. am attending a conference on food safety
5. am going to my Mum's party
6. am taking a business trip to Poland
Powrót
6.
1. am watching
2. is having
3. is throwing, is always partying
4. is getting, improves
5. Are you going away, are going
6. uses, comes
7. is baking
8. is it going, am getting tired
9. does he do
10. does, do
Powrót
7.
1. To whom is she reading a bedtime story?
2. What are you drinking?
3. What is the child doing?
4. What is the teacher explaining?
5. What are you shopping for?
6. Who is cleaning the bird cage?
7. When is Matthew sailing for Barbuda?
8. What is Andy translating?
9. How is she whisking the eggs?
10. Where are they basking?
Powrót
8.
1-e 2-c 3-f 4-d 5-a 6-b 7-g
Powrót
PAST SIMPLE
1.
1. The Smiths sold their house and moved to Vancouver.
2. I went to bed, but I didn't sleep a wink.
3. Philip studied law at Glasgow University.
4. How did you make your first million?
5. Abraham Lincoln was born in 1809.
6. My brother set up in business as a confectioner.
7. Martin sued the newspaper for libel, and he won.
8. When did you last see him?
9. Amy joined the company in 2001.
10. I wanted to be an astronaut when I was a child.