Audyt - ebook
Audyt - ebook
Książka stanowi unikalne kompendium wiedzy nie tylko o organizacji i zarządzaniu audytem, lecz także o jego problemach i sposobach ich rozwiązywania.
W zarządzaniu organizacją, niezależnie od struktury własnościowej i jej rozmiarów, audyt odgrywa istotną rolę. Pozwala na zapobieżenie efektowi „śnieżnej kuli”, a zatem narastaniu błędów, które początkowo niewielkie po skumulowaniu wpływają destrukcyjnie na organizację.
Publikacja zawiera analizę pogłębionych badań planowania audytu i zarządzania zespołami audytowymi. W badaniach wykorzystano metody i techniki właściwe dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości. Prowadzono je w ramach strategii pluralizmu metodologicznego.
Autor przedstawia m.in. następujące zagadnienia:
- funkcje audytu,
- problematykę jego planowania i organizowania,
- sposoby formułowania i prezentowania ustaleń audytu,
- założenia audytu zarządzania wiedzą i audytu efektywności organizacji oraz poszczególnych funkcji zarządzania organizacją.
Podjęto również próbę identyfikacji problemu audytu związanego m.in. z funkcjonowaniem organizacji w nieprzewidywalnym otoczeniu, poprzez obserwację jej działania w warunkach pandemii COVID-19. Na podstawie badań, zgodnie z założeniem autora, zidentyfikowano problemy badawcze wymagające rozwiązania w kolejnych badaniach naukowych. Pośrednim celem badań była systematyzacja aparatu pojęciowego.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla wszystkich osób podlegających audytowi wewnętrznemu oraz kontroli instytucjonalnej, czyli całego sektora publicznego oraz prywatnego, korzystającego z dotacji, czy innych form wsparcia publicznego. Będzie cennym źródłem wiedzy dla prawników praktyków, a także przedstawicieli nauki i studentów prawa, ekonomii, administracji.
Spis treści
Wykaz skrótów 7
Wstęp 9
Rozdział I. Systematyzacja aparatu pojęciowego 13
1. Pojęcie i etapy audytu 13
2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy audytu 22
3. Ustalenia i dowody audytu 28
4. Wyznaczenia i kryteria audytu 41
Rozdział II. Typologia audytu i jego sprawność 49
1. Rodzaje audytu 49
2. Sprawność, zasady i funkcje audytu 64
3. Ryzyko audytu 70
Rozdział III. Planowanie i realizacja audytu 77
1. Planowanie zakresu podmiotowego i przedmiotowego audytu
77
2. Planowanie czasu realizacji zadań audytowych 83
3. Określenie profilu kompetencji audytorów 90
4. Ustalenie istotności w procesie audytu 91
5. Ustalenie źródeł dowodów audytu
i sposobu prezentacji wyników 96
Rozdział IV. Rodzaje badań audytowych 103
1. Audyt zarządzania wiedzą 103
2. Audyt efektywności organizacji 111
3. Audyt prawidłowości planowania 117
4. Audyt struktury organizacyjnej 121
5. Audyt sposobów motywowania pracowników 125
6. Audyt informacji pozafinansowych 134
7. Audyt systemu przeciwdziałania korupcji, oszustwom
i praniu pieniędzy 143
8. Audyt finansowy. Założenia ogólne 166
9. Analiza wskaźników finansowych 179
10. Wykrywanie nierzetelnych praktyk księgowych 208
Rozdział V. Problemy audytu 251
Zakończenie 259
Załącznik. Standardy audytu wewnętrznego dla jednostek sektora
finansów publicznych 261
Wykaz literatury 299
Publikacje on-line 325
Wykaz aktów prawnych 329
Orzecznictwo 331
Spis rysunków i tabel 333
Skorowidz rzeczowy 335
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8223-961-4 |
Rozmiar pliku: | 3,8 MB |