Auto w terenie. Podstawy jazdy 4x4 - ebook
Auto w terenie. Podstawy jazdy 4x4 - ebook
Pełna praktycznych porad książka omawia podstawowe zagadnienia związane z pokonywaniem typowych przeszkód terenowych, eksploatacją samochodu i zasadami jazdy w terenie.
Wyjaśnia reguły użycia wyciągarki i techniki wydobycia unieruchomionego pojazdu. Pokazuje sposoby pokonania zarówno zbiorników wodnych i jazdy w górach.
O Autorze:
Sławomir „MAKARON” Makaruk
Podróżnik i kierownik wypraw, instruktor off-road. Członek prestiżowego EXPLORERS CLUB of NEW YORK.
Uczestnik CAMEL TROPHY – w pierwszej polskiej załodze na trasie Tanzania-Burundi. Szef wszystkich polskich edycji CT , instruktor renomowanego MAT-Marlboro Adventure Team. Od ponad 30 lat porusza się samochodami terenowymi po wszystkich prawie kontynentach.
Kategoria: | Motoryzacja |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-945320-0-0 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Serdecznie dziękuję mojemu koledze z Camel Trophy, Markowi Perczakowi, bez którego wielkiej pomocy, słów zachęty i poświęconego czasu podręcznik ten nigdy by nie powstał.
Od prawie 20 lat korzystam z samochodu z napędem na 4 koła, wykorzystując go do codziennej jazdy po mieście i długotrwałych wypraw po całym świecie. W 1991 roku miałem szczęście wygrać eliminacje do największej imprezy off-roadowej na świecie – Camel Trophy – i reprezentować nasz kraj w rajdzie Tanzania – Burundi. W następnych latach pracowałem jako manager i trener polskich zespołów startujących w rajdach w innych częściach świata. Coroczne eliminacje wiązały się z udziałem w szkoleniach z jazdy 4x4 prowadzonych przez najlepszych instruktorów ze szkoły jazdy Land Rovera w Eastnor Castle w Anglii. Wydaje mi się, że dobrze wykorzystałem te okazje, co uwidoczniło się w kolejnych wynikach polskich ekip. Prawie wszyscy członkowie polskich zespołów związali się z off-roadem, niektórzy przeszli nawet na zawodowstwo – Jarek Kazberuk kilkakrotnie brał udział w rajdzie Paryż – Dakar, za każdym razem dojeżdżając do mety.
Jazda samochodem terenowym może być dla jednych fascynującą przygodą, dla innych – sposobem zarabiania na życie. Wyprawa na pustynię lub na podmiejską żwirownię to sposób spędzania wolnego czasu, lecz praca w lesie lub na budowie rurociągu też wymaga umiejętności właściwej obsługi maszyny roboczej, jaką staje się nasz samochód z napędem na cztery koła. Wielu kolegów znakomicie jeżdżących w rajdach terenowych może odnieść wrażenie, że książka ta nie porusza wszystkich aspektów jazdy w terenie, ale starałem się napisać podręcznik obejmujący podstawowe techniki jazdy terenowej, a nie poradnik dla biorących udział w wyścigach świetnie przerobionych maszyn rajdowych.
Mam nadzieję, że książka pokaże Wam jak posługiwać się standardowym, nieprzerobionym samochodem terenowym i we właściwy sposób wykorzystać jego możliwości.
Nie dostaniecie ode mnie jednoznacznej recepty na wszystkie sytuacje, jakie mogą się zdarzyć podczas jazdy w terenie. Poszczególne wskazówki opisane w tym podręczniku należy traktować jako rady i schematy postępowania, ale każda sytuacja jest inna. Istnieją ogólnie przyjęte zasady (np.: w dół na pierwszym biegu, małe ciśnienie w kołach na piachu), ale w każdej sytuacji musicie kierować się zdrowym rozsądkiem, by zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim pasażerom.
Jeżdżąc w terenie ZAWSZE zapinamy pasy. Rozpinamy je tylko ze względów bezpieczeństwa podczas jazdy przez wodę.
Zwróćcie szczególną uwagę na zasady bezpieczeństwa i postępowania z obserwatorami i gapiami w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, takich jak wyszarpywanie samochodu z błota lub praca z wyciągarką. Wiem z doświadczenia, że „życzliwe” uwagi wszechwiedzących kibiców doprowadzają kierowców do furii, co kończy się niedokładną i pospieszną oceną sytuacji. Pamiętajcie, że dobrze opracowany plan wydobycia wtopionego samochodu zaoszczędzi Wam dużo czasu. Każdy ma chęć zrobienia czegoś na skróty („a może się uda przejechać bez spuszczania powietrza?”) – czasami to się udaje, ale w większości przypadków stracicie więcej czasu na wygrzebywanie utopionego auta, niż na dobrze zaplanowany i prawidłowy przejazd przeszkody.
I jeszcze jedno...
To w założeniu jest podręcznik jazdy w terenie, a nie książka warsztatowa lub poradnik bush-mechanika*. Naprawiania samochodów nie lubię i kwestie mechaniczno-techniczne ograniczam do minimum. Nie interesują mnie przekładnie planetarne ani satelitarne, nie planowałem też napisać słownika technicznego. Mam nadzieję, że w zamian za to udało mi się zebrać w całość podstawowe elementy jazdy w terenie.Zakończenie
Jadąc w teren swoje ego zostawcie w domu. Nie dajcie się podpuszczać innym. Wiadomo, że nic tak nie cieszy, jak wtopa kolegi. Loża szyderców tylko czeka na tematy do wieczornych pogawędek. Pokonując przeszkody musicie czuć się komfortowo, nie jedźcie, jeśli coś Was przed tym powstrzymuje. Decyzja o wycofaniu z przeszkody to nie wstyd – to rozwaga.
Jazda terenowa gołym, nieprzygotowanym samochodem tak, by go nie uszkodzić, to mieszanka techniki, finezji i bezpieczeństwa. Zastanówcie się, podejmując pod wpływem impulsu ryzyko przejechania trudnej przeszkody, czy wieczorem będziecie mieć dobre samopoczucie patrząc na zniszczony samochód. Sztuką i satysfakcją jest pokonać swoim autem 3000 km po pustynnych bezdrożach, a nie – uszkodzić je na przeszkodzie, której nikt dotychczas nie sprostał. Pamiętajcie, że przeszkody pokonujemy TAK WOLNO, JAK MOŻNA I TAK SZYBKO, JAK POTRZEBA.
Mam nadzieję, że podane w tym podręczniku informacje i wskazówki pomogą Wam w pełni cieszyć się off-roadem w sposób satysfakcjonujący i bezpieczny.
Wielu przygód
życzy Autor
www.makaruk.info
email: [email protected]