Backstage. Kulisy męskiego topmodelingu - ebook
Backstage. Kulisy męskiego topmodelingu - ebook
Pierwsza książka o sekretach męskiego top modelingu
Piotr wyjeżdża z Polski jako młody chłopak. Chce poznać świat. Modelem będzie przy okazji. Odwiedzi Ateny, Dubaj, Pekin, Hong Kong i Mediolan. W Chinach przymierzy podczas sesji 2500 pidżam w godzinę. We Włoszech pozna osobiście Giorgio Armaniego i będzie pracował dla najważniejszych domów mody. Po 10 latach wróci do Warszawy jako mężczyzna i najbardziej rozpoznawalny polski top model.
Jakie ciemne strony skrywa świat mody?
Jakie mechanizmy rządzą show-biznesem?
Jaką cenę trzeba zapłacić za sławę i wielkie pieniądze?
Jak przełamać swoje słabości i zrealizować marzenia?
Jak poradzić sobie z nagością, trudnymi warunkami i nietypowymi pomysłami klientów?
Czym jest #MeToo w męskim świecie?
O świecie mody kobiecej powiedziano już wszystko.
O realiach męskiego świata mody nie wiedzieliśmy prawie nic.
Piotr Czaykowski jest zawodowym modelem, współpracującym ze światowymi domami mody. Uczestniczył w najważniejszych pokazach i kampaniach takich marek jak Dolce & Gabbana, Armani, Louis Vuitton, Tom Ford, Roberto Cavalli, ETRO, Brunello Cucinelli, Tod’s czy Roccobarocco. Jego sylwetkę można było również oglądać w licznych wydaniach luksusowych magazynów, . „Vogue”, „Elle MAN”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar”, „L’Officiel Hommes”. O rozwój kariery Piotra dbały prestiżowe zagraniczne agencje.
Prywatnie Piotr jest fascynatem dobrego designu. Płynnie porusza się w obszarze sztuki, szukając inspiracji w Polsce i za granicą. Po powrocie do kraju na stałe zdecydował się otworzyć swoją agencję i zająć się talent managementem, pomagając młodym ludziom odnieść sukces w świecie show-biznesu.
Magdalena Kuszewska – dziennikarka, redaktorka. Publikowała . w „Pani”, „Twoim Stylu”, , „Gazecie Wyborczej” i . Autorka książek, . Dobre nawyki. Zakochaj się w życiu na nowo i przewodnika Europa na zakupy. Autorka ebooków.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-240-8034-2 |
Rozmiar pliku: | 5,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Mediolan, rok 2013. _Ragazzi, magnicifamente! _– woła Giorgio Armani, jeden z najpotężniejszych współczesnych kreatorów mody, twórca międzynarodowego imperium mody i biznesu, wartego miliony euro. Piotr Czaykowski, wtedy 27-letni topmodel, stoi w kulisach, na backstage’u, otoczony kilkunastoma innymi modelami. Właśnie skończył się pokaz mody Armaniego; kolejny, w którym Piotr wziął udział. Pełen euforii projektant ściska każdego z tych młodych, przystojnych i wysokich mężczyzn, dziękując za profesjonalizm i pracę. Kilka minut później Armani wychodzi i wraca w towarzystwie gwiazd. W kulisach pojawiają się Sophia Loren, Ricky Martin, Paris Hilton…
Piotr już nie jest zdumiony (choć za pierwszym razem musiał ukrywać zdziwienie), kiedy te wielkie gwiazdy, podziwiane i pożądane przez cały świat, same proszą o zdjęcia z modelami. Ustawiają się do selfie, kręcą filmiki, które potem publikują w swoich mediach. Szczególnie Paris Hilton, ale także artyści pokroju Kevina Spaceya czy Lionela Richiego (obaj byli na widowni, kiedy Piotr chodził w pokazach mody w Mediolanie i Rzymie) żywo się interesują pracą modeli. Dopytują, jak im się wiedzie, dla kogo jeszcze pracują; wymieniają się opiniami na temat branży, projektantów mody, fotografów i stylistów. Wiele nazwisk jest znanych po jednej i drugiej stronie oceanu, nie tylko w Europie. Jeśli ktoś zyskał już łatkę „modela Armaniego”, jak Czaykowski, to wiadomo, że znajduje się wysoko w hierarchii.
„Wiesz, dlaczego Paris Hilton przylatywała do Europy na fashion week bez przyjaciół, bez swojej codziennej świty z Los Angeles, wyłącznie z zaufaną asystentką?” – zagaduje Piotr, kiedy pracujemy nad tą książką. Nie mam pojęcia. „Bo Paris i wielu innych celebrytów uwielbiają się bawić z modelami! Chcą się z nimi pokazywać, bywać w ich towarzystwie, to ich nobilituje” – wyjaśnia.
Dlaczego tak dużo tutaj będzie opisów różnorodnych imprez, na co najmniej dwóch kontynentach? Bo bywanie to trzeci, ironizuje Piotr, etat każdego popularnego modela (i popularnej modelki!). Pierwszy to realna praca w modelingu, drugi – treningi (zwykle na siłowni, ale wiele osób ma swoje ukochane dyscypliny, jak taniec towarzyski, bieganie czy parkour), zaś trzeci – już wiadomo co. Nikt ani nic tego póki co nie zmieni, taka jest rzeczywistość.
Na fashion week, czyli najważniejsze święto mody, które cyklicznie odbywa się latem i zimą w każdej szanującej się metropolii, w tym stolicy mody (od Paryża przez Berlin i Mediolan aż po Pekin, Nowy Jork i Bangkok), zjeżdża towarzyska, biznesowa, showbiznesowa i artystyczna śmietanka. Z całego świata. Amerykańskie środowisko kocha europejskie stolice mody, w tym oczywiście Mediolan, mekkę modelingu. Nic dziwnego, że właśnie tutaj chciał zaistnieć Piotr. On sam z dystansem i nutką nostalgii wspomina czasy, w których „chłopak ze Wschodu” zaczął chodzić po najważniejszych wybiegach, choć debiutował stosunkowo późno, tuż przed trzydziestką, która we włoskim modelingu jest uznawana za wiek leciwy. Jak to się udało? Jakie po drodze popełnił błędy? Dlaczego tak długo nie chciał uznawać modelingu za swoją zawodową drogę? Czemu jeszcze dzisiaj czasem dewaluuje swoje osiągnięcia w tej branży? Jakich ludzi po drodze spotkał, z jakimi trudnościami kulturowymi, społecznymi i zawodowymi się zmierzył? I wreszcie, na czym polega #MeToo w męskim modelingu, w męskim wydaniu? Kto ma lepiej, kto otrzymuje wyższe gaże: modele czy modelki? I jak to się stało, że „chłopakowi ze Wschodu” nagle dane było poznać gwiazdy pierwszego formatu, które kilka lat wcześniej oglądał tylko w telewizji albo na łamach magazynów?
„Mam wrażenie, że w Polsce bycie tylko i aż modelem nie wystarczy, aby zostać kimś w rodzaju celebryty” – mówi Piotr, próbując wyjaśnić fenomen tego zjawiska za granicą. Podaje przykład Anji Rubik, która oczywiście jest od kilkunastu lat gwiazdą światowego formatu, pracowała dla najlepszych, w Europie i w USA. „Anja to jednak także aktywistka, która walczy o rzeczy i sprawy w jej opinii ważne, często narażając się na krytykę czy hejt” – podkreśla Piotr. „Tymczasem choćby we Włoszech wystarczy fakt, że jesteś tylko i aż popularnym modelem. Jeśli występujesz w pokazach Armaniego, Gucciego, Cucinellego czy Diora, to nobilituje cię na dzień dobry w każdym niemal środowisku” – opowiada. Dlaczego? Bo wielka moda przyciąga. Pociąga. Zawłaszcza. Łatwo się jej poddać, łatwo się od niej uzależnić, choćby tylko jako obserwator, bierny uczestnik różnych wydarzeń, śledzący je w mediach. „W ostatnich latach wielu modeli stało się celebrytami, na równi z aktorami, wokalistami, projektantami, influencerami” – zauważa Piotr. W tej sytuacji nie dziwi zaproszenie do włoskiej edycji popularnego show _Taniec z gwiazdami_, które Czaykowski dostał kilka lat temu. Jako gwiazda. O tym, czy przyjął tę propozycję, opowiada w jednym z rozdziałów.
Wielka moda i topmodeling to także ogromne pieniądze, które niejednemu zbyt mocno namieszały w głowie. Na co wydaje się zarobione gaże? Jak wyglądają kontrakty dla modeli w Azji, a jak w Europie? Dlaczego w jednym z azjatyckich krajów Piotr musiał pracować… nielegalnie, bo ten zawód nie widnieje w rejestrze branż? Efekt: gdy wyjeżdżał, na lotnisku miał kieszenie wypchane banknotami (bo przecież nie mógł trzymać na koncie „nielegalnie” zarobionych pieniędzy…). Ale, jak widać na przykładzie Piotra, topmodeling może czasami zaczynać się także od wynajmowanego minipokoju w mieszkaniu pełnym karaluchów, z których jeden wydaje się oswojony i nawet dostaje imię.
Zanim osiągnął szczyt marzeń każdego szanującego się modela, Piotr przeszedł własną drogę, która była momentami typowa dla jego branży, a czasami nieprawdopodobna, zupełnie inna niż wszystkie. I na tym polega sekret tej historii, która rzuca światło na wstydliwe czy pomijane dotąd fakty w męskim modelingu. Zdobywanie kontraktów przez łóżko, nieprzyzwoity dotyk, niemoralne propozycje, branie narkotyków i przypadkowy seks.
Ale w tym wszystkim ważna jest też moda. Ta wielka moda, której dotknął Piotr. W czasie swojej kariery, w latach 2005–2015, w tym przez siedem lat za granicą, zrealizował kilkaset sesji zdjęciowych, m.in. dla takich marek jak: Dolce & Gabbana, Armani, Emporio Armani, Brunello Cucinelli, Etro, Fay, Pal Zileri, Dior, Versace i Vilebrequin. Wystąpił w kilkuset pokazach mody, m.in. w Mediolanie, Rzymie, Paryżu, Londynie czy Pekinie i Dubaju. Wziął udział w sesjach mody do najważniejszych magazynów na świecie; np. różnych edycji magazynu „L’Officiel” oraz „Harper’s Bazaar”. Został jednym z ulubionych modeli Giorgia Armaniego, w którego pokazach mody szedł kilkanaście razy. Poza tym wystąpił w kampaniach reklamowych takich domów mody jak Armani, Pal Zileri, Cucinelli czy Etro. Jako model pracował podczas 14 fashion weeków, w różnych zakątkach świata, spędził w podróży 2555 dni, w czasie których odwiedził ponad 70 krajów.