- W empik go
Bajdy i baśnie dla młodych i starych - ebook
Bajdy i baśnie dla młodych i starych - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 361 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
(Zbiór praw t. II, wyd. 1892 r. Ustawy Zarządu Gubernii Królestwa Polskiego. Rozdział V).
194. Każda gmina wiejska ma się składać: 1) z wiosek i kolonij przez włościan wszelkiego nazwania osiadłych; 2) z folwarków i dworów dziedziców i innych właścicieli ziemskich; 3) z osad.
195. Wioski, kolonije i osady tworzą oddzielne gromady na zasadach poniżej wyłożonych w art. 264 i 265.
196. W gminach i gromadach wioskowych administracya interesów gminnych i gromadzkich powierza się zebraniom gminnym i gromadzkim oraz osobom przez takowe zebrania wybranym.
197. Od udziału w zebraniach wyłączają się: 1) zostający poci śledztwem lub sądem, za przestępstwa lub wykroczenia, pociągające za sobą utratę wszelkich szczególnych praw i przywilejów obwinionemu służących i 2) osoby oddane za wyrokiem sądowym pod nadzór policyi.
198. Osobom, nie mającym z mocy przepisów wyraźnego prawa uczestniczenia w czynnościach zebrania, nietylko należeć do jego obrad, ale nawet być na nich obecnemi zabrania się. Za przekroczenie tego zakazu pod sąd oddani zostaną. Osoby wyznaczone przez rząd do nadzoru nad wypełnianiem przepisów w tym rozdziale wyłuszczonych i innych postanowień o włościanach, mogą znajdować się na zebraniach, ilekroć wymagać tego będą włożone na nich obowiązki.
199. Zebrania mogą obradować i wydawać uchwały tylko w przedmiotach, podlegających ich zawiadywaniu na zasadzie prawideł tego (V) rozdziału. Gdyby zwołanie zebrania nastąpiło samowolnie, przez osoby do tego prawem nieupoważnione, lub jeśliby naradzano się i wydawano uchwały w przedmiotach nie podlegających zawiadywaniu zebrania, to w takich razach uchwały takiego zebrania poczytują się… za nieważne, a osoby, któreby w wydaniu ich udział miały, lub któreby samowolnego zwołania zebrania dopuściły się, stosownie do ważności przedmiotu: albo ulegną karze, przez naczelnika powiatu wymierzonej, albo pod sąd oddane zostaną, na zasadzie osobnej co do tego instrukcyi.
200. Uchwały zebrań gminnych i gromadzkich wydane z naruszeniem przepisanych w art. 199, 209 i 272 niniejszej ustawy, warunków ich prawomocności, poczytują, się za nieważne i podlegają zniesieniu, tak na skutek skargi osób, których prawa zostały przez nie pogwałcone, jak i na skutek oświadczenia władz, mających nadzór nad prawidłowym biegiem zarządu gminnego.
201. Uchwały, wydane w porządku przepisanym i w kwestyach podlegających zawiadywaniu zebrań gminnych i gromadzkich, mogą być zniesione, jeżeli sama treść zapadłych w uchwale postanowień jawnie narusza prawo; jednak zniesienie takich uchwał może nastąpić tylko na skutek skargi tych osób, których prawa przez uchwałę pogwałcone zostały. Termin na podanie takiej skargi liczy się miesięczny od dnia ogłoszenia postanowienia.
202. Prawo zniesienia uchwał zebrań gminnych i gromadzkich (za wyjątkiem uchwał, dotyczących: wyboru na urzędy gminne i rozkładu podatku podymnego z gruntów włościańskich, jako też szarwarku, dla których oddzielne istnieją przepisy) przysługuje szczególnym ko – misyjom, zostającym, przy gubernijalnych komisjach dla spraw włościańskich.
Uwaga 1. Przepisy, dotyczące zniesienia zebrań dotyczących wyboru na urzędy gminne, podane są dalej w art. 242 i 243.
Uwaga 2. Skargi na uchwały, dotyczące rozkładu podatku, podymnego z osad włościańskich, podatku gruntowego z gruntów włościańskich, oraz rozkładu szarwarku i powinności gminnych, podlegają w pierwszej instancyi komisarzom włościańskim, w drugiej komisyom gubernijalnym dla spraw włościańskich.ORGANIZACYA ZARZĄDU GMINNEGO.
SKŁAD ZARZĄDU.
203. Zarząd gminy składają: 1) Zabranie gminne, 2) Wójt gminy, jeden na gminę, 3) Sołtysi. Oprócz tego w razie uznanej potrzeby, gminy mogą mieć osobnych pisarzy gminnych, poborców podatków, inspektorów szkół i szpitali, leśnych i polowych stróżów, oraz innych oficyalistów gospodarczych. Zebrania gminne mają prawo wybierać pełnomocników gminnych (229 i 230).
Uwaga. Sądy Gminne są ustanowione na zasadzie przepisów, pomieszczonych w ustawach organizacyi sądów (446 – 504).
204. Na miejsce zbierania się zebrania gminnego wyznacza się wieś w pośrodku gminy położoną lub zasługującą na pierwszeństwo przewagą ludności, albo korzystnem swem pod względem handlowym i przemysłowym położeniem.
Uwaga. Prawidła co do wszczynania i decydowania spraw o przeniesieniu zarżą – dów gminnych z jednej wsi do drugiej są następujące:
1. Sprawy o przeniesienie zarządów gminnych z jednej wsi do drugiej, bez zmieniania jednakże składu, ani granic gminy, mogą być wszczynane tak przez właściwe zarządy gminne, jak i przez odnośne władze administracyjne. Zebrania gminne mogą występować o przeniesienie zarządu gminnego, nie inaczej, jak na zasadzie uchwały sporządzonej, z zachowaniem warunków, wskazanych w art. 209 i 212 niniejszej ustawy. Odnośne projekty władz administracyjnych, muszą być przedtem przedstawione zebraniom gminnym dla przesądzenia kwestyi pod względem gospodarczym. Zebrania gminne co do takich projektów wydają uchwały zgodnie z art. 209 niniejszej ustawy.
2. Ustawy zebrań, gminnych co do przeniesienia zarządów gminnych, jako też projekty przeniesienia, pochodzące od władz administracyjnych wraz z uchwałami zebrań, które co do tych projektów zapadły, przedstawia właściwy komisarz do spraw włościańskich wraz z opiniją naczelnika powiatu, komisyi gubernijalnej do spraw włościańskich. Ta ostatnia, po rozpatrzeniu okoliczności sprawy, zatwierdza, albo odmawia projektowane przeniesienie zarządu gminnego.
3. Jeżeli gubernator nie zgodzi się z większością głosów komisyi, może wstrzymać wykonanie postanowienia komisyi i przedstawić sprawę przez oddział do spraw włościańskich przy ministeryum spraw wewnętrznych na decyzyę ministra.
4. Postanowienia gubernialnej komisyi włościańskiej w sprawach, wymienionych w art. 1 tego dodatku, mogą być zaskarżone przez zebranie gminne w ciągu miesiąca od ogłoszenia tegoż na imię ministra spraw wewnętrznych. O prawie zaskarżenia tych postanowień, o terminie, w jakim skarga podana być może, jako też o porządku jej podania, objaśnia się zebranie gminne jednocześnie z ogłoszeniem postanowienia. Skargi po – dają się do tej komisyi gubernijalnej, która postanowienia, ulegające zaskarżeniu wydała. Jeżeli skarga nastąpiła w terminie, komisya wstrzymuje wykonanie swego postanowienia i przedstawia sprawę oddziałowi do spraw włościańskich (ziemskiemu) przy ministeryum spraw wewnętrznych.
O ZEBRANIU GMINNEM.
205. Zebranie gminne składa się ze wszystkich pełnoletnich! gospodarzy gminy, bez różnicy wyznania, posiadających w jej obrębie prawem osobistej własności, przynajmniej trzy morgi ziemi. W zebraniu gminnem nie biorą udziału: duchowni i urzędnicy policyi powiatowej chociażby nawet posiadali w obrębie gminy oznaczoną ilość ziemi (1).
Uwaga. Zarządy skarbowe, posiadające w obrębie gmin, na prawach pełnej własności, przynajmniej trzy morgi ziemi, mają prawo przyjmować udział w zebraniach gminnych, przez wyznaczonych od siebie w tym celu deputatów, we wszystkich kwestyach tyczących się nałożenia i rozłożenia gminnych podatków i powinności, a także sprawdzenia i obrachowania urzędników zarządu co do wydatkowanych przez nich pieniędzy gminnych.
206. Zebrania gminne zwoływane będą z obowiązku cztery razy do roku w terminach oznaczonych. Oprócz tych – (1) Uwaga wydawcy. Art. 148 ust… zarządu gubernii Królestwa Polskiego stanowi: Straż ziemska obowiązana jest okazywać rozporządzeniom wójtów gmin wszelkie możliwe współdziałanie i nieść im pomoc w razie potrzeby, pod żadnym jednak pozorem niema prawa przyjmowania udziału w czynnościach gromadzkich i gospodarczych gmin i gromad wioskowych, ani mieszania się do i czynności sądu gminnego.
zwołań zwyczajnych, wójt gminy zwołać może zebranie gminne w każdym innym czasie, ilekroć tego w interesach gminy zajdzie potrzeba.
Uwaga. W roku 1864 postanowionem zostało, że wójci gmin zwoływać winni z obowiązku zebrania gminne cztery razy do roku, a mianowicie w drugiej połowie: marca, czerwca, września i grudnia.
207. Pierwszeństwo na zebraniach gminnych i utrzymanie na nich należytego porządku należy do wójta gminy. Atoli w czasie wyborów na wójta gminy lub w razie roztrząsania rachunków wójta gminy z powierzonych mu funduszów, ustępuje on pierwszeństwa w zebraniu jednemu z sołtysów, na którego między nimi nastąpi zgoda lub w razie przeciwnym najstarszemu z nich wiekiem.
208. Do atrybucyi zebrań gminnych należy:
1) Wybór wójta gminy, pisarza i innych urzędników, których wybór, według art. 203, do zebrania należy.
Uwaga. Zebrania gminne przystępują do wyboru sędziów gminnych i ławników na zasadzie przepisów, wyłuszczonych w ustawach organizacyi sądów (477 – 489).
2) Uchwały we wszelkich interesach gospodarczych i innych całej gminy dotyczących.
3) Środki opiekuńcze, zarządzanie instytucyami dobroczynnemi, istniejącemi w granicach gminy i przeznaczonemi dla dopomagania mieszkańcom gminy, oraz rozporządzanie majątkiem i kapitałami tych instytucyj, a to na zasadzie szczególnych przepisów z dnia 19-go czerwca 1870 roku.
4) Urządzanie gminnych szkółek początkowych i zarządzanie niemi na zasadzie szczegół nych przepisów z d. 30 sierpnia 1864 r. Ukaz Najwyższy Dz. pr. T. 62, str. 334 i z 5 marca 1885 r. Zbiór Praw, 353, pomieszczonych w XI tomie 1-ej części wydania 1893 r. (patrz dodatki).
5) Wyznaczenie i rozkład gminnych podatków i powinności, dotyczących całej gminy, a także! rozłożenie pomiędzy wsie, wchodzące w skład gminy, przypadającej na nią sumy dodatkowego] gruntowego podatku.
6) Sprawdzenie działań i rachunków osób z wyboru gminy urzędujących.
7) Rozporządzenie nieruchomym majątkiem całej gminy, będącym w użytkowaniu wspólnem jej mieszkańców, jako to: gruntami leżącemi odłogiem, pastwiskami i t… p.
Uwaga. Wspólne majątki nieruchome, które przeszły na własność gmin na zasadzie Najwyższego Ukazu z d. 19-go lutego 1864 r. o urządzeniu włościan, nie mogą być uchwałą, zebrań gminnych pozbyte inaczej, jak po uzyskaniu zezwolenia ministra spraw wewnętrznych, na skutek przedstawienia miejscowych komisyj gubernialnych do spraw włościańskich, rozpatrzonego przez komisye do spraw włościańskich w gubernijach Królestwa Polskiego, przy ziemskim oddziale ministeryum spraw wewnętrznych.
8) Wybór pełnomocników do interesów gminy.
9) Wyrzeczenia we wszelkich takich przypadkach, w których na zasadzie ogólnego prawa lub według szczególnych o włościanach postanowień, lub też wskutek pojedynczych rozporządzeń Rządu, zajdzie potrzeba, czy to zgodzenia się całej gminy lub zadecydowania. Jeżeliby zebranie gminne, dla jakichkolwiekbądź powodów, nie sporządziło w swoim czasie rozkładu ciężarów skarbowych i gminnych pomiędzy mieszkańców gminy, wójt powinien uprze zić zebranie, że dopełni sam rozkładu. Jeżeli i to nie odniesie skutku, to wówczas wójt gminy razem z pełnomocnikami i sołtysami i pod wspólną ich odpowiedzialnością, rozkład wspomniany niezwłocznie sporządzi i wprowadzi w wykonanie; – o czem wójt gminy naczelnikowi powiatu przy dołączeniu kopii rozkładu doniesie.
209. Uchwały zebrania gminnego wtenczas tylko stają się ważnemi, kiedy zapadną pod przewodnictwem wójta gminy lub jego zastępcy, sołtysa, w przypadkach art. 207 przewidzianych i wobec najmniej połowy gospodarzy, prawo głosowania na zebraniu mających.
210. Uchwały następują jednomyślnością lub większością głosów, t… j… według zdania tej części gromady, która choć jednym głosem część drugą przeważy. W razie rozdzielenia się zebrania na dwie równe części, większość pozostanie przy tej połowie, do której wójt się przyłącza.
211. Każdy z głosujących w zebraniu jeden tylko głos mieć może.
212. W sprawach, tyczących się rozporządzenia nieruchomą wspólną własnością gminy i z której wszyscy mieszkańcy gminy użytkują, jeżeli chodzi naprzykład o zamianę, segregacyę wspólnych gminnych gruntów i t… p… potrzebną jest koniecznie zgoda przynajmniej dwóch trzecich wszystkich gospodarzy gminy, mających prawo głosowania na zebraniu.
213. Uchwały w sprawach ważniejszych zapisują się do księgi, a między innemi uchwały w przedmiotach artykułem 212 objętych, tudzież uchwały na znaczny przeciąg czasu obowiązywać mające i nakoniec takie, których zapisania zebranie wyraźnie zażąda.
O WÓJCIE GMINY.
214. Wójt gminy odpowiada za utrzymanie porządku i spokojności w gminie. Sołtysi są podwładnymi wójta gminy.
215. Władza wójta rozciąga się na wszystkie wogóle w obrębie gminy przebywające osoby po wsiach, kolonijach i folwarkach, dworach dziedziców i wszelkich innych bez wyłączenia domach obywatelskich, w gminie położonych.
216. Wójt gminy w obrębie jej jest obowiązany:
I. Pod względem policyjnym:
1) Ogłaszać, za rozkazem zwierzchności, prawa i wszelkie rozporządzenia rządu; oraz strzedz szerzenia się w gminie podrobionych ukazów i szkodliwych dla publicznej spokojności pogłosek.
2) Czuwać troskliwie nad utrzymaniem porządku w miejscach publicznych i nad bezpieczeństwem osób i własności; w przypadku zaś naruszenia porządku i bezpieczeństwa, przedsiębrać zaradcze środki dla niezwłocznego ich przywrócenia, zanim powiatowa policya, stosowne ze swej strony, rozporządzenia uczyni.
3) Zapobiegać żebractwu, przytrzymywać włóczęgów, zbiegów i dezerterów wojskowych i dostawiać ich zwierzchności policyjnej.
4) Donosić natychmiast zwierzchności o samowolnie wydalających się z gminy i o wszelkich popełnionych w gminie przestępstwach i nieporządkach.
5) Przedsiębrać wszelkie nakazane policyjne środki zaradcze, chroniące od pożarów, od pomoru bydła i od tym podobnych klęsk.
6) Rozporządzać się w nadzwyczajnych zdarzeniach, jako to: w razie pożarów, wylewów wód, chorób epidemicznych, pomoru bydła lub innych ogólnych klęsk i natychmiast donosić policyjnej zwierzchności o wszelkich nadzwyczajnych w gminie wypadkach.
7) Przedsiębrać wszelkie nakazane policyjne środki, zapobiegające wszelkiego rodzaju przestępstwom i wykroczeniom, a w razie ich popełnienia, zabezpieczyć ślady przestępstwa, dochodzić i zatrzymać winowajców, oraz dostawić ich zwierzchności do dalszego z nimi postąpienia.
8) Wykonywać w przepisanych prawem wypadkach wyroki sądu gminnego i innych władz sądowych, oraz egzekwować wszelkiego rodzaju należności.
9) Czuwać nad całością zajętych w gminie z mocy wyroków sądowych nieruchomości i ruchomości, i dostawiać te ostatnie na miejsce publicznej ich sprzedaży; oraz mieć dozór nad bezpiecznem przechowaniem znalezionych w gminie lub odebranych od osób podejrzanych, rzeczy, broni i t… p.
II. Pod względem spraw gminnych i administracyjnych:
1) Zwoływać i zamykać zebranie gminy oraz utrzymywać w niem należyty porządek.
2) Wnosić na obrady zebrania wszelkie interesy, dotyczące potrzeb i dobra gminy.
3) Wykonywać zapadłe na mocy prawa i w porządku ustanowionym w niniejszym (V) rozdziale – na zebraniu gminnem uchwały.
4) Czuwać nad dobrem utrzymaniem w gminie dróg, mostów, grobli, przewozów i t… d.
5) Rozciągać dozór tak nad sołtysami, jako też nad wszelkimi innymi urzędnikami gminnymi, ażeby ściśle wypełniali włożone na nich obowiązki.
6) Czuwać nad należytem wypełnieniem wszelkiego rodzaju powinności rządowych i gminnych, tak pieniężnych, jak i wymaganych w naturze, a także i powinności wojskowej.
7) Wyznaczać kwatery dla wojsk rozlokowanych w gminie i dostarczać podwody tak na wojenne, jak i inne rządowe potrzeby.
8) Zarządzać funduszami gminy pod odpowiedzialnością za ich całość i zgodne z prawem użycie.
9) Czuwać nad całością i nietykalnością nieruchomości ogólną własność gminy lub jej instytucyi stanowiących, mieć dozór nad gruntami opuszczonemi (pustkami) w gminie.
10) Wydawać mieszkańcom gminy w przypadkach prawem pozwolonych, paszporta i świadectwa przesiedlenia.
11) Mieć dozór nad ugodzonymi czasowo w obrębie gminy najemnikami, robotnikami i służącymi, oraz nad ścisłem wypełnieniem przyjętych przez nich zobowiązań względem najmujących.
12) Mieć dozór nad karczmami, austeryami i wszelkiemi tego rodzaju zakładami, oraz przestrzegać rzetelności miar i wag na targach.
13) Mieć dozór nad szkołami, szpitalami, ochronami i wszelkiemi innemi zakładami dobroczynnemi gminy, jeśli do niej należą lub jej kosztem powstały.
III. Oprócz tego wójt gminy obowiązany jest wykonywać wszystkie obowiązki, włożone na niego przez Ustawy i szczególne przepisy.
217. Wójt gminy obowiązany jest bezwarunkowo wypełniać wszelkie prawne zlecenia naczelnika powiatu, władz sądowych i wszelkich innych władz, wydane w zakresie spraw do nich należących.
218. Wójt gminy winien naradzać się z pełnomocnikami i sołtysami i wzywać ich do wspólnego z sobą działania, we wszelkich w art. 216 wyżej wymienionych sprawach, a w szczególności w tych, które dotyczą ogólnego zagospodarowania i dobra gminy, jako to: rozkładu między mieszkańców, stosownie do artykułu 208, powinności gminnych lub ogólnych wydatków na rachunek gminy zarządzonych, rozkwaterowania wojsk, dostarczenia podwód, transportu włóczęgów, odbycia szarwarków i innych gminnych posług, jak niemniej utrzymania w dobrym stanie dróg, mostów, grobli i t… p., oraz opieki nad ubogimi, sierotami i dotkniętymi kalectwem lub chorobą. Pełnomocnicy i sołtysi obowiązani są ze swej strony działać wspólnie i dopomagać wójtowi gminy we wszelkich wyżej wyszczególnionych sprawach.
219. Za mniej ważne wykroczenia policyjne, popełnione przez osoby władzy wójta gminy podległe; wójtowi gminy służy władza ukarania najwyżej dwudniowym aresztem lub karą pieniężną, nie przenoszącą jednego rubla. Niebędących w możności uiścić się z nałożonej na nich kary pieniężnej, wójt gminy może skazać na dwudniową co najwyżej robotę publiczną, nie rozciągając wszakże tego ostatniego środka do osób z pod tego rodzaju kary wyjętych według prawa.
Uwaga. Kary pieniężne, nakładane przez wójtów gminy na zasadzie tego (219) artykułu, a także przez sołtysów na zasadzie art. 227 winny postępować do ogólnej kasy gminnej.
220. Wójci gmin mają prawo: żądać okazania sobie legalnych świadectw od osób przejeżdżających i czasowo w gminie przebywających; przywoływać do stawienia się w urzędzie gminnym każdego mieszkańca gminy i odbywać rewizye po domach i zabudowaniach prywatnych w przytomności dwóch sołtysów.
O SOŁTYSACH.
221. Sołtys jest pomocnikiem wójta gminy; on wykonywa bezwarunkowo wszelkie jego legalne rozkazy i zlecenia, a nawet, nie czekając jego rozkazów, przychodzi mu w pomoc we wszelkich czynnościach, policyjnych i innych, włożonych na wójta.
222. Każda wieś lub kolonija, składająca w moc art. 264 gromadę wioskową, powinna mieć osobnego sołtysa, obranego porządkiem wskazanym w art. 286. Po znaczniejszych wsiach, całą gminę składających lub gęsto zaludnionych, może zwierzchność, jeśli to uzna za potrzebne, polecić zebraniu gromady, wybrać więcej, niż jednego sołtysa, z których jeden będzie starszym, podług uznania zebrania gromady.
223. Władza sołtysa, jako pomocnika wójta gminy, rozciąga się na wszystkich mieszkańców gminy, w szczególności zaś na mieszkańców tej wioski lub kolonii, która go obrała. Nieposłuszeństwo i opór sołtysowi pociąga za sobą tę samą karę, jakiej ulegają nieposłuszni i opierający się wójtowi.
224. Niezależnie od obowiązków, spadających na sołtysa, jako na pomocnika wójta gminy, tenże jest jeszcze w obowiązku załatwiać następujące czynności, dotyczące spraw tej gromady wioskowej, która go obrała: 1) Zwoływać i zamykać zebranie gromady i utrzymywać w niej należyty porządek; 2) wnosić pod rozpoznanie zebrania gromady sprawy, dotyczące potrzeb i dobra gromady; 3) wykonywać uchwały zebrania gromady; 4) przyjmować udział w sporządzeniu protokułów w zarządzie gminnym co do zrzeczenia się przez włościan gruntów, wydzielonych im bądź to z pustek po majątkach prywatnych, bądź z niezajętych gruntów skarbowych lub poduchownych.
225. W gminach i gromadach wioskowych, niemających osobnych poborów podatku, obowiązki te spełniać mają sołtysi, każdy w swojej gromadzie.
226. Jeśliby wójt gminy wzbraniał się wykonania przepisów lub rozporządzeń rządu, albo też tamował drugim ich wykonanie, w takim razie sołtysi obowiązani są natychmiast zawiadomić o tem naczelnika powiatu.
227. Za mniej ważne wykroczenia policyjne, popełnione przez włościan gromady, która go sołtysem obrała, służy mu prawo ukarać winnych w sposób, jak to wójtowi gminy, według art. 219, jest dozwolone.
228. Sołtys, odbywający ważniejsze czynności, jako to, ściąganie kar policyjnych lub sądowych, rewizje w domach lub zabudowaniach włościańskich oraz ilekroć znajdzie się w konieczności zatrzymania lub aresztowania kogoś, jak niemniej w czasie początkowego dochodzenia popełnionych przestępstw lub wykroczeń, winien koniecznie powołać dwóch świadków, głównie z pomiędzy gospodarzy miejscowych wybranych. W razach tylko zbyt małej ludności miejscowej lub gdyby we wsi zbyt mało znajdowało się włościan obecnych, wolno sołtysowi zawezwać na świadków mieszkańców innych najbliższych wiosek tejże samej gminy.
O PEŁNOMOCNIKACH GMINY.
229. Zebrania gminne mogą wybierać oddzielnych pełnomocników gminy w liczbie dwóch na jeden rok, do spraw tyczących się korzyści i interesów gospodarczych gminy.
230. Do obowiązków pełnomocników gminy należy: 1) sporządzenie rozkładu skarbowych i gminnych ciężarów, wspólnie z wójtem gminy i sołtysami i pod wspólną wszystkich odpowiedzialnością, w wypadkach wymienionych w punkcie 5-ym art. 208. 2) Współdziałanie z wójtem gminy w sprawach, dotyczących korzyści i interesów gospodarczych gminy, jako też w sprawach "wyliczonych w art. 216. 8) Mianowanie pisarza gminnego po wspólnem zgodzeniu się z wójtem i sołtysami, w przypadku wskazanym w art. 246. Sprawdzanie sum gminnych i poświadczanie ksiąg przychodu i rozchodu, razem z wójtem i pisarzem, na zasadzie oddzielnych prawideł (postan… komitetu urządzającego, art. 1708).
O PISARZU GMINNYM.
231. Prowadzenie ksiąg i całej wogóle korespondencyi w urzędzie wójta gminy, wkłada się, pod najbliższym dozorem wójta gminy, na pisarza gminnego tam, gdzie ten ustanowiony będzie. Pisarz obowiązany jest prowadzić wszystkie księgi dokładnie i porządnie, oraz z należytą ścisłością zamieszczać w korespondencyach i świadectwach w imieniu wójta gminy lub zebrania gminy sporządzanych, wszystko to, co przez nich było uchwalone i postanowione. W razie sprzeniewierzenia się, pisarz pod sąd kryminalny oddany zostanie. W gminach, w których dla braku funduszów, nie będzie oddzielnego pisarza gminy, prowadzenie korespondencyi pozostawia się odpowiedzialności i bliższemu rozporządzeniu samego wójta gminy.
232. Na pisarza gminy wkłada się obowiązek pomagania sołtysom, na ich żądanie, w prowadzeniu ich korespondencyi i w sporządzaniu tych uchwał zebrań gromad wioskowych, które na piśmie sporządzane być winny.I. O NAZNACZANIU URZĘDNIKÓW ADMINISTRACYI GMINNEJ.
233. Wszystkie wogóle urzędy administracyi gminnej obsadzają się z wyborów; mianowanie wszakże pisarza ma się odbywać według oddzielnego porządku, przepisanego w art. 246.
234. Na urzędy z mocy artykułu poprzedzającego (233), obsadzane z wyborów, nie mogą być wybierani: 1) osoby niechrześcijańskiego wyznania; 2) osoby, nie mające 25 lat wieku; 3) osoby pod opieką lub kuratelą zostające; 4) osoby, nie mające od trzech lat przynajmniej stałego zamieszkania w gminie; 5) skazani na karę, pociągającą za sobą utratę prawa zajmowania urzędów publicznych; 6) zostający pod sądem i śledztwem, lub też pod dozorem policyi.