Bank lokalny. Studium prawne - ebook
Bank lokalny. Studium prawne - ebook
Autorka dokonała analizy i oceny konstrukcji regulacyjnej banku lokalnego w polskim systemie prawnym, obejmując prezentację rozwiązań prawnych istniejących w prawie UE oraz jej państw członkowskich.
W pracy skoncentrowano się na prezentacji typów banków lokalnych, rozważając odrębnie dla każdego z nich istniejące rozwiązania prawne przede wszystkim odnoszące się do formy organizacyjno-prawnej, normatywnego określenia celów działalności i zadań banków lokalnych, dokonując jednocześnie oceny przepisów jako czynników sprzyjających funkcjonowaniu banków lokalnych bądź hamujących ich powstawanie oraz rozwój.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. BANK LOKALNY W UJĘCIU HISTORYCZNO-PRAWNYM I TEORETYCZNYM
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Instytucja banku lokalnego w perspektywie historycznej (w okresie od XIII w. do lat 90. XX w.)
1.3. Bank lokalny we współczesnych poglądach doktryny (lata 1990–2013)
1.4. Bank jako pojęcie prawne
1.5. Lokalność jako pojęcie prawne
1.6. Bank lokalny – pojęcie i podstawy koncepcji doktrynalnej
1.7. Uwagi podsumowujące
Rozdział II. BANKI LOKALNE NA RYNKU FINANSOWYM UNII EUROPEJSKIEJ
2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Regulacja działalności banków lokalnych (lokalnych instytucji kredytowych) w prawie unijnym
2.2.1. Bank lokalny, lokalna instytucja kredytowa, system bankowości lokalnej – ustalenia terminologiczne
2.2.2. Zakres regulacji działalności lokalnych instytucji kredytowych w prawie unijnym w świetle koncepcji społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej
2.2.3. Unormowanie działalności bankowej lokalnych instytucji kredytowych w prawie unijnym
2.2.4. Działalność lokalnych instytucji kredytowych a unijne przepisy o pomocy państwa
2.2.5. Lokalne instytucje kredytowe a zakaz uprzywilejowanego dostępu do usług finansowych
2.3. System bankowości lokalnej w państwach Unii Europejskiej
2.3.1. Cechy i struktura systemu bankowości lokalnej w państwach Unii Europejskiej
2.3.2. Banki społeczności lokalnych (instytucje kredytowe społeczności lokalnych) w państwach Unii Europejskiej
2.3.3. Lokalne banki komunalne (lokalne komunalne instytucje kredytowe) w państwach Unii Europejskiej
2.3.4. Inne lokalne podmioty świadczące usługi bankowe w państwach Unii Europejskiej
2.4. Uwagi podsumowujące
Rozdział III. ODDZIAŁYWANIE PODSTAWOWYCH ZASAD USTROJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO POLSKI NA REGULACJE DZIAŁALNOŚCI BANKU LOKALNEGO
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Bank lokalny a zasada społecznej gospodarki rynkowej
3.3. Bank lokalny a zasada społeczeństwa obywatelskiego
3.4. Bank lokalny a zasada decentralizacji władzy publicznej i samorządu terytorialnego
3.5. Bank lokalny a zasada wolności działalności gospodarczej
3.6. Uwagi podsumowujące
Rozdział IV. REGULACJA DZIAŁALNOŚCI BANKU LOKALNEGO W ŚWIETLE PODSTAWOWYCH ZASAD PRAWA BANKOWEGO
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Typizacja zasad prawa bankowego
4.3. Zasada licencjonowania działalności banków
4.4. Zasada monopolu wykonywania czynności bankowych
4.5. Zasada nadzoru publicznego
4.6. Zasada minimalizacji ryzyka
4.7. Zasada szczególnej ochrony środków powierzonych (wierzytelności deponentów)
4.8. Zasada szczególnej ochrony strony zawierającej z bankiem umowę o świadczenie usług bankowych
4.9. Zasada przeciwdziałania wykorzystywaniu systemu bankowego do działań przestępczych
4.10. Uwagi podsumowujące
Rozdział V. KONSTRUKCJA REGULACYJNA BANKU SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
W PRAWIE POLSKIM
5.1. Uwagi wprowadzające
5.2. Formy organizacyjno-prawne banku społeczności lokalnej
5.3. Bank spółdzielczy jako bank społeczności lokalnej
5.3.1. Zakres działalności spółdzielczego banku społeczności lokalnych
5.3.2. Utworzenie i funkcjonowanie spółdzielczego banku społeczności lokalnej
5.4. Bankowa spółka akcyjna jako bank społeczności lokalnej
5.4.1. Zakres działalności banku społeczności lokalnych w formie spółki akcyjnej
5.4.2. Utworzenie i funkcjonowanie banku społeczności lokalnych w formie spółki akcyjnej
5.5. Uwagi podsumowujące
Rozdział VI. KONSTRUKCJA REGULACYJNA LOKALNEGO BANKU KOMUNALNEGO
W PRAWIE POLSKIM
6.1. Uwagi wprowadzające
6.2. Działalność bankowa samorządu terytorialnego
6.2.1. Podejmowanie i prowadzenie działalności bankowej przez samorządy
6.2.2. Bank z udziałem mienia komunalnego a lokalny bank komunalny – ustalenia terminologiczne
6.3. Lokalny bank komunalny jako bank jednostek samorządu lokalnego
6.3.1. Zadania własne samorządu terytorialnego a działalność lokalnego banku komunalnego
6.3.2. Status organizacyjno-prawny lokalnego banku komunalnego
6.3.3. Zakres działalności lokalnego banku komunalnego
6.3.4. Utworzenie i funkcjonowanie lokalnego banku komunalnego
6.4. Uwagi podsumowujące
Wnioski
Załączniki
Bibliografia
Wykaz aktów prawnych
Wykaz orzecznictwa
Wykaz źródeł internetowych
Wykaz innych dokumentów i materiałów
Kategoria: | Prawo |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-172-0 |
Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
A. Źródła prawa
CRD IV — dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE, Dz.Urz. UE L 176 z 27.6.2013 r., s. 338
CRR — rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012, Dz.Urz. UE L 176 z 27.6.2013 r., s. 1
dyrektywa 2006/48/WE — dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe, Dz.Urz. UE L 177 z 30.6.2006 r., s. 1
EKST — Europejska Karta Samorządu Terytorialnego, sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 r., Dz.U. z 1994 r., Nr 124, poz. 607
k.c. — ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.
k.s.h. — ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030
Konstytucja RP — Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.
pr.bank. — ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1376 z późn. zm.
pr.spół. — ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1443
rozporządzenie 3604/93 — rozporządzenie Rady (WE) nr 3604/93 z dnia 13 grudnia 1993 r. określające definicje do celów stosowania zakazu uprzywilejowanego dostępu wymienionego w art. 104a Traktatu, OJ L 332 z 31.12.1993 r., s. 4
r.s.s.e. — rozporządzenie Rady nr 1435/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE), OJ L 207 z 18.08.2003 r., s. 1
TUE — Traktat o Unii Europejskiej – wersja skonsolidowana Dz.Urz. UE C 326 z 26.10.2012 r., s. 13
TFUE — Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – wersja skonsolidowana, Dz.Urz. UE C 326 z 26.10.2012 r., s. 47
u.f.b.s. (ustawa o funkcjonowaniu banków spółdzielczych) — ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, Dz.U. Nr 119, poz. 1252 z późn. zm.
u.f.p. — ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.
u.g.k. — ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.
u.g.n. — ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 102, poz. 651 z późn. zm.
u.k.k. — ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. Nr 126, poz. 715 z późn. zm.
u.o.n.p.k. — ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1225
ustawa o BFG — ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 z późn. zm.
u.p.s.f. — ustawa z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców, Dz.U. Nr 191, poz. 1411 z późn. zm.
u.r.b.s. (ustawa restrukturyzacyjna) — ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw, Dz.U. Nr 80, poz. 369 z późn. zm.
u.s.d.g. — ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.
u.s.e. — ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej, Dz.U. Nr 149, poz. 1077 z późn. zm.
u.s.g. — ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, t.j. Dz.U. 2013, poz. 594 z późn. zm.
u.s.k.o.k. — ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, Dz.U. z 2012 r., poz. 855 z późn. zm.
u.s.p. — ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 595 z późn. zm.
u.s.w. — ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 596 z późn. zm.
u.u.p. — ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, Dz.U. Nr 199, poz. 1175 z późn. zm.
u.z.n.k. — ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
B. Organy orzekające
ETS — Europejski Trybunał Sprawiedliwości
NSA — Naczelny Sąd Administracyjny
RIO — Regionalna Izba Obrachunkowa
SN — Sąd Najwyższy
TK — Trybunał Konstytucyjny
WSA — Wojewódzki Sąd Administracyjny
C. Oznaczenia wydawnictw legislacyjnych
Amtsbl. — Amtsblatt des Saarlandes
BayRS — Bayerische Rechtssammlung
BGBL — Bundesgesetzblatt
BOE — Boletín Oficial del Estado
BOC — Boletín Oficial de Cantabria
BOJA — Boletín Oficial de la Junta de Andalucía
BREM.GBL. — Gesetzblatt der Freien Hansestadt Bremen
DOGC — Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya
DR — Diaro da Republica
Dz. P. P. P. — Dziennik Praw Państwa Polskiego
Dz.U. — Dziennik Ustaw (do 1952 – Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej; 1952–1989 – Dziennik Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, od 1989 ponownie Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej)
Dz.Urz. UE — Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej (skrót stosowany do oznaczenia urzędowego publikatora UE wydawanego po 1 maja 2004 r.)
Dz.Urz. KNF — Dziennik Urzędowy Komisji Nadzoru Finansowego
Dz.Urz. Woj. Święt. — Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego
GBl. — Gesetzblatt für Baden-Württemberg
GU — Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana
GVBI. LSA — Gesetz- und Verordnungsblatt für das Land Sachsen-Anhalt
GV. NRW. — Gesetz- und Verordnungsblatt für das Land Nordrhein-Westfalen
GVOBl — Gesetz- und Verordnungsblatt
GVOBl. M-V — Gesetz- und Verordnungsblatt für Mecklenburg-Vorpommern
GVOBl. Schl.-H. — Gesetz- und Verordnungsblatt Schleswig-Holstein
ΦΕΚ — Εφημερίς της Κυβερνήσεως
HMSO — Her Majesty’s Stationery Office
JORF — Journal Officiel de la République Française
LV — Latvijas Vēstnesis
M. Of. — Monitorul Oficial al României
M. P. — Monitor Polski
Nds. GVBl. — Niedersächsisches Gesetz- und Verordnungsblatt
OJ — Official Journal (skrót stosowany do oznaczenia urzędowego publikatora WE, UE wydawanego przed 1 maja 2004 r.)
PGS — Politische Gesetzessammlung
RGB1. — Reichsgesetzblatt (austriacki albo niemiecki)
RT — Riigi Teataja
Sb. — Sbírka zákonů
SFS — Svensk författningssamling
Stb. — Staatsblad
Žin. — Valstybės žinios
D. Czasopisma prawnicze i oficjalne wydawnictwa z orzecznictwem
ECR — European Court Reports (skrót ECR stosowany do zbiorów orzecznictwa wydawanych przed 1 maja 2004 r.)
Bezp.B. — Bezpieczny Bank
BiK — Bank i Kredyt
FK — Finanse Komunalne
GSP — Gdańskie Studia Prawnicze
KP — Kontrola Państwowa
KPP — Kwartalnik Prawa Prywatnego
OSA — Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSN — Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSNC — Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izby Cywilnej
OSNCP — Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izby Cywilnej i Pracy
OwSS — Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
OTK — Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
OTK–A — Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego – Seria A
NBS — Nowoczesny Bank Spółdzielczy
NZS — Nowe Zeszyty Samorządowe
PB — Prawo Bankowe
PiP — Państwo i Prawo
PL — Przegląd Legislacyjny
PPH — Przegląd Prawa Handlowego
PPP — Przegląd Prawa Publicznego
Pr.Sp. — Prawo Spółek
PS — Przegląd Sądowy
PUG — Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
RPEiS — Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
SP — Studia Prawnicze
SM — Sprawy Międzynarodowe
Zb. Orz. — Zbiór Orzeczeń (skrót Zb. Orz. stosowany do zbiorów orzecznictwa wydawanych po 1 maja 2004 r.)
E. Inne skróty
art. — artykuł
b.d. — brak danych
BCC-CR — Banche di Credito Cooperativo e Casse Rurali
BFG — Bankowy Fundusz Gwarancyjny
BGŻ — Bank Gospodarki Żywnościowej jako bank państwowo-spółdzielczy
BGŻ SA — Bank Gospodarki Żywnościowej spółka akcyjna
BKNB — Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego
BSE — Biuro Studiów i Ekspertyz
c. — chapter
CBOSA — centralna baza orzeczeń sądów administracyjnych
CEBS — Committee of European Banking Supervisors
d.a. — dane archiwalne
EBA — European Banking Authority
EBOR — Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
EFI — Europejski Fundusz Inwestycyjny
EOG — Europejski Obszar Gospodarczy
FRBS — Fundusz Restrukturyzacji Banków Spółdzielczych
FROB — Fondo de Reestructuración Ordenada Bancaria
IBnGR — Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
IPS — Institutional Protection Scheme (system ochrony instytucjonalnej)
JST — jednostka samorządu terytorialnego
KE — Komisja Europejska
KKO — Komunalna Kasa Oszczędnościowa
KNF — Komisja Nadzoru Finansowego
Legalis — System Informacji Prawnej Legalis
LEX — System Informacji Prawnej LEX
LexPolonica — System Informacji Prawnej LexPolonica
MF — Minister Finansów
MŚP — sektor małych i średnich przedsiębiorstw
NBP — Narodowy Bank Polski
NIK — Najwyższa Izba Kontroli
niepubl. — niepublikowana (e, y)
OECD — Organisation for Economic Co-operation and Development
RBG — Raiffeisen Bankengruppe Österreich
RFN — Republika Federalna Niemiec
RIO — Regionalna Izba Obrachunkowa
RTS — Regulatory Technical Standards (regulacyjne standardy techniczne)
SA — spółka akcyjna
SCE — Societas Europaea Cooperativa (spółdzielnia europejska)
SI — Statutory Instruments
skok — spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
SLA — sociétés locales d’épargne
t. — tom
t.j. — tekst jednolity
UOKiK — Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
UE — Unia Europejska
z. — zeszyt
ZBP — Związek Banków Polskich
zn — zestaw nowelizujący
ZN — Zeszyty NaukoweWprowadzenie
Do podjęcia refleksji naukowej na temat banku lokalnego w polskim systemie prawnym skłania kilka powodów. Mają one zarówno charakter teoretyczny, jak i – co w przypadku instytucji o tak doniosłym społecznie wydźwięku równie ważne – praktyczny.
W aspekcie pragmatycznym zainteresowanie problematyką bankowości lokalnej i koncepcją banku lokalnego wiązać można z próbą poszukiwania rozwiązań aktualnych problemów gospodarczych w co najmniej dwóch obszarach. Po pierwsze, zapewnienia stabilności rynku finansowego (w tym w szczególności sektora bankowego) i, po wtóre, lokalnego i regionalnego rozwoju społeczno-gospodarczego.
W kontekście wydarzeń ostatnich lat, w sposób nieunikniony postrzeganych przez pryzmat kryzysu finansowego, powstają przede wszystkim istotne pytania o prawidłowość organizacji systemu bankowego. Interwencjonizm państwowy w postaci ogromnej pomocy publicznej, wspieranie instytucji kredytowych środkami pochodzącymi od rządów czy banków centralnych, zmiany własnościowe prowadzące do upaństwowienia niektórych instytucji kredytowych (a więc części systemu bankowego) w państwach UE postawiły pod znakiem zapytania dotychczasowe koncepcje deregulacji i wolnego rynku. Ukazały słabości daleko idącej liberalizacji rynków finansowych. Jakkolwiek w polskim systemie bankowym takie interwencje publiczne nie miały miejsca, a banki krajowe nie były beneficjentami pomocy publicznej w tym okresie, to jednak doświadczenia innych państw skłaniają do refleksji na temat zagrożeń, jakie niesie ze sobą taka a nie inna struktura systemu bankowego. Mając na uwadze, że w Polsce (tak jak i w wielu innych państwach) w czasie kryzysu to właśnie banki określane mianem lokalnych okazały się instytucjami stabilnymi finansowo, w naturalny sposób pojawia się pytanie o ich znaczenie dla stabilności systemu finansowego, dalej zaś o rolę prawa w kształtowaniu ich działalności i zasad funkcjonowania.
Drugą, inspirowaną względami praktycznymi, istotną przyczyną podjęcia badań nad instytucją banku lokalnego jest jego potencjalne znaczenie dla lokalnego i regionalnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Chociażby wciąż nierozwiązany problem wykluczenia finansowego zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, wskazywanie likwidacji ubóstwa i rozwarstwienia społecznego jako zadania publicznego skłania do poszukiwania rozwiązań – w tym instytucjonalnych – mogących przyczyniać się do zapewniania środków pieniężnych niezbędnych dla rozwoju jednostek, ale również wspólnot lokalnych i miejscowych przedsiębiorstw. W tym kontekście rodzi się pytanie, jakiego typu instytucje świadczące usługi finansowe mogłyby efektywnie taką rolę spełniać Czy mogłyby być nimi banki lokalne? Niewątpliwie banki działające globalnie, zorientowane na osiąganie zysku, okazały się wyraźnie nieskuteczne społecznie. Naraziły ogół obywateli na nieuzasadnione z ich punktu widzenia koszty. Doprowadziły do kryzysu zaufania oraz spowodowały erozję wiary w mechanizmy rynkowe¹. Wielką wartość społeczną mają w obecnych czasach te podmioty gospodarcze, w których rentowność i efektywność godzone są z działalnością prospołeczną i ukierunkowaniem na solidarność społeczną. Wydarzenia i przemiany, jakie mają obecnie miejsce w gospodarce światowej, oraz zjawiska zachodzące w poszczególnych państwach wymuszają rewizję wielu poglądów, dotąd uznanych za niepodważalne, a dotyczących organizacji sektora bankowego, miejsca w nim i znaczenia banków lokalnych. Prowokuje to do podejmowania debaty nad pojęciem sprawiedliwości społecznej w kontekście efektywności ekonomicznej, przyczyn występujących niesprawiedliwości i deformacji. Nakazem także, a może przede wszystkim dla nauki prawa finansowego staje się refleksja na temat społecznej odpowiedzialności banków i normatywnych instrumentów oddziałujących na jej wzmocnienie. Rangi tego rodzaju stwierdzenia nie da się przecenić. Zwłaszcza w kontekście zasad ustroju wyrażonych w polskiej Konstytucji², a w szczególności komponentu zasady wyrażonej w jej artykule drugim, jakim jest sprawiedliwość społeczna. Społeczny element jest wyraźnie akcentowany w polskiej ustawie zasadniczej, jako nadający nową jakość normatywną określeniom „sprawiedliwość” czy „gospodarka rynkowa”. Jest wyrazem szczególnej atencji prawodawcy, by w stanowionym prawie (jak i przy jego stosowaniu) uwzględniany był aspekt społeczny. Konieczne staje się w związku z tym poszukiwanie konstruktywnych sposobów działania pozwalających wprowadzić wymóg urzeczywistnienia, również poprzez prawo, komponentu społecznego. Stanowiłoby to jednocześnie o doskonaleniu systemu prawnego, który powinien być ukierunkowany na kontekst społeczny. Warto rozważać rozwiązania prawne, organizacyjne czy społeczne, które pozwalają godzić nowe zadania publiczne i oczekiwania społeczne w sektorze bankowym³. Płynie stąd postulat, by proponować rozwiązania instytucjonalne sanujące niewydolne dotąd obszary społecznie odpowiedzialnej redystrybucji środków pieniężnych na poziomie lokalnym. Dla osiągnięcia tego zamierzenia pomocne może być przeniesienie na grunt prawa bankowego formułowanej w polskiej doktrynie prawnej koncepcji „przedsiębiorcy społecznie wrażliwego”. W koncepcji tej przedsiębiorca realizuje cele wykraczające poza te o charakterze komercyjnym, w swojej działalności uwzględniając również takie, które są zgodne z postulatami moralnymi, mając poczucie odpowiedzialności przed społeczeństwem⁴. Dopełnienie oczywistych cech charakteryzujących podmioty gospodarcze o takie, jak dbałość o lokalną wspólnotę, solidarność społeczna etc., prowadzi do powstania nowej jakości – banku zorientowanego nie tylko na własną korzyść, ale i na realizację wartości etycznych.
W tym kontekście nie można nie odwołać się do koncepcji formułowanych na gruncie teorii prawa dotyczących wzrostu wymagań prawnych wobec społeczeństwa, a także spostrzeżeń, że prawo kładzie coraz większy nacisk na zachowania zgodne z racjami społeczeństwa jako całości, na podejmowanie działań społecznie użytecznych⁵. Trzeba zatem zadać pytanie, czy takim wymogiem nie staje się, aby aktywność obywateli i ich działania również w sferze gospodarczej wyznaczała społeczna odpowiedzialność. Wydaje się również słuszne, by refleks ustrojowej zasady decentralizacji czy subsydiarności odnajdywać na gruncie prawa bankowego. W tym kontekście ożywa idea banku lokalnego. Ulega ona – co oczywiste – przeobrażeniom w związku z przemianami, jakie zachodzą na rynku usług finansowych. Kształtują ją także zmiany zachodzące w społeczeństwie. Jednak oba te czynniki nie osłabiają, ale wręcz przeciwnie, wzmacniają przekonanie o zasadności funkcjonowania w systemach bankowych banków lokalnych.
Upatrywanie w bankach lokalnych podmiotów mogących pełnić wskazane role uzasadniają badania empiryczne. Banki te mają wieloletnią tradycję w wielu państwach UE⁶ i – jak pokazują analizy ich dotyczące – wkomponowanie w system finansowy rozwiązań umożliwiających funkcjonowanie banków lokalnych przynosi wiele korzyści⁷. Instytucje tego typu stają się właśnie między innymi stabilizatorem dla systemu bankowego, redystrybuują środki pieniężne w sposób bardziej odpowiedzialny społecznie, wspierając miejscową zbiorowość i przedsiębiorców, przyczyniają się do wzrostu spójności społecznej i rozwoju gospodarki lokalnej, a także do efektywniejszego wykonywania zadań publicznych w związku z podejmowaną przezeń współpracą z władzami lokalnymi. Implikuje to wniosek, że są one elementem pożądanym. Już ta konstatacja mogłaby wystarczyć za uzasadnienie podjęcia problematyki banku lokalnego. Jeśli prawidłowe są ustalenia odnoszące się do korzyści płynących z funkcjonowania banków lokalnych w systemach rynkowych wielu krajów, to w naturalny sposób rodzi się pytanie, jak na tym tle prezentują się polskie banki lokalne.
W tym miejscu pojawia się problem kwalifikacji krajowych banków do grupy banków lokalnych w świetle polskich przepisów. Brak bezpośredniego ustawowego przypisania im cechy „lokalności” wymusza rozważenie tych kwestii przez doktrynę. Wymaga zadania pytań o kryteria przesądzające o ich przyporządkowaniu do tej kategorii instytucji. Tymczasem zagadnienie banków lokalnych w polskiej literaturze prawniczej podnoszone jest stosunkowo rzadko. Zainteresowanie tą tematyką w ostatnich latach ożywało głównie w czasie debat nad możliwością restytucji banków komunalnych i w momentach ingerencji prawodawcy w struktury spółdzielczego sektora bankowego. Natomiast kwestia wyodrębnienia wyznaczanych prawnie cech konstytutywnych takich instytucji i stworzenia całościowej koncepcji regulacji sprzyjających tworzeniu i funkcjonowaniu banków lokalnych nie była przedmiotem szerszego dyskursu naukowego. Rodzi to przeświadczenie o istniejącej potrzebie teoretycznego opracowania instytucji banku lokalnego w naukach prawnych i analizy jego konstrukcji regulacyjnej. Przekonanie to uzasadnia również fakt, że termin „bank lokalny” bez wątpienia należy do języka prawniczego, choć nie prawnego, a dotychczasowe próby opisania tej kategorii trudno uznać za kompletne, wyczerpujące czy zadowalające. Brak w tekstach polskiego prawa określenia „bank lokalny” prowadzi naturalnie do powstania dylematów metodologicznych wynikających z niemożności jego analizy i interpretacji jako terminu prawnego. Niemniej można przyjąć, że identyfikowany przez doktrynę prawa przymiot tzw. „lokalności” czy lokalnego charakteru nakazuje uznać, że musi on mieć oparcie w konstrukcjach prawnych. To wyraźne „skodowanie” dogmatyczne – czy raczej „dogmatyzujące” – nie zamyka bezwzględnie pola wnioskowań granicami prawa pozytywnego. Muszą one wszakże wyznaczać podstawę oraz ramy wnioskowań prawniczych i rozważań doktryny prawa. Zwłaszcza tam, gdzie przyjmując jakąś formułę prawnych cech banku lokalnego rekonstruowanych z norm prawnych, rodzą się propozycje formułowania jego opisowej i postulowanej postaci. Niewątpliwie wskazane czynniki utrudniają wyznaczanie cech normatywnych banku lokalnego i być może w pewnym stopniu uzasadniają brak szerszych opracowań problematyki banku lokalnego.
Do podjęcia pogłębionych systemowych rozważań nad uregulowaniem instytucji banku lokalnego w Polsce, co nie miało dotychczas miejsca w żadnej z monografii prawniczych, motywuje w związku z tym zarówno powinność naukowa, jak i ukazane względy pragmatyczne. Wspólnie dają one asumpt do dokonania analizy dorobku doktryny w celu identyfikacji konstytutywnych komponentów banku lokalnego w koncepcji doktrynalnej, jak i przepisów prawa dla rekonstrukcji jego koncepcji normatywnej w polskim porządku prawnym, czemu służy sformułowanie hipotez i założeń naukowo-badawczych, które podporządkowane zostały głównemu celowi niniejszej rozprawy, jakim jest rozważenie, po raz pierwszy w literaturze przedmiotu, w sposób kompleksowy konstrukcji regulacyjnej banku lokalnego w polskim systemie prawnym oraz jego koncepcji normatywnej. Dążeniem naukowym w niniejszej rozprawie staje się zatem rekonstrukcja norm kształtujących swoiste cechy, szczególną organizację czy sposób funkcjonowania banku lokalnego (innymi słowy, identyfikacja jego konstrukcji regulacyjnej) oraz całościowa ocena odtworzonego zespołu powiązanych ze sobą treściowo norm z punktu widzenia kompletności oraz spójności przyjętych rozwiązań prawnych. Pozwoli to na dokonanie osądu, czy w Polsce można mówić o istnieniu koncepcji normatywnej banku lokalnego. Czy podobnie jak ma to miejsce w niektórych państwach Unii Europejskiej⁸ polski prawodawca tworzy właściwe rozwiązania prawne dla funkcjonowania banków lokalnych?
W tym kontekście pojawiają się pierwsze kwestie problematyczne odnoszące się do zastosowanej terminologii. Dotyczą one stosowania na gruncie prowadzonych badań pojęcia konstrukcji regulacyjnej zamiast normatywnej. Niewątpliwie fakt, że zamierzeniem naukowym będzie odtworzenie konstrukcji banku lokalnego określonej normami prawa, czyni dalece zasadne posłużenie się pojęciem „konstrukcja normatywna” jako najbardziej adekwatnym. Jednak zastąpienie określenia „normatywna” synonimicznym określeniem „regulacyjna” znajduje swoje głębokie uzasadnienie w ujęciu problematyki i zakresie prowadzonych badań. Zważywszy, że równolegle do rozważań nad konstrukcją prowadzone są refleksje nad koncepcją normatywną banku lokalnego, wskazane staje się wyraźne zaakcentowanie, także poprzez odpowiedni dobór aparatu pojęciowego, dokonanego rozróżnienia między odczytywaną z norm prawa koncepcją a konstrukcją. Skłania to do poszukiwania właściwego odpowiednika dla określenia „normatywny”. Wydaje się, że stać się nim może przymiotnik „regulacyjny”, który podobnie jak „normatywny”, wiązany jest znaczeniowo z ujmowaniem w normy prawne. Starając się zatem zapewnić pełną poprawność terminologiczną, a jednocześnie transparentność dokonywanych analiz i prowadzonych badań, ostatecznie przyjęto, że w niniejszej rozprawie stosowane będą pojęcia „konstrukcja regulacyjna” oraz „koncepcja normatywna”.
Skupiając uwagę już bezpośrednio na zagadnieniu banku lokalnego i sformułowaniu problemów badawczych, stwierdzić trzeba, że obecnie w Polsce banki lokalne kojarzone są z funkcjonującymi na krajowym rynku finansowym bankami spółdzielczymi. Powstaje w związku z tym z jednej strony pytanie, czy obowiązujące aktualnie ramy prawne uniemożliwiają tworzenie banków lokalnych opartych o inną formę organizacyjno-prawną, z drugiej zaś, na ile banki spółdzielcze są bankami lokalnymi i czy jako takie właśnie kształtują je obecne regulacje prawne. Jednocześnie wniknięcie w problematykę wyznaczaną tematem pracy pozwala na dostrzeżenie, że określenie „bank lokalny” i koncepcje doktrynalne banku lokalnego właściwe są nie tylko polskiej literaturze przedmiotu, ale mają wymiar swoiście uniwersalny. Termin „bank lokalny” stosowany jest przy tym zazwyczaj dla określenia pewnego typu banków⁹ funkcjonujących w różnych państwach. Pojawia się on w naukowych opracowaniach teoretycznych autorów z wielu krajów¹⁰. Instytucja ta poddawana jest analizie w aspekcie międzynarodowym¹¹, a także w różnego rodzaju raportach i programach¹². Można powiedzieć, że termin „bank lokalny” służy opisaniu pewnej kategorii instytucji finansowych działających na krajowym rynku, a jednocześnie występujących w skali globalnej. W wielu państwach podmioty opisywane terminem „bank lokalny” są stałym elementem sektora bankowego. Podkreślić przy tym należy, że w niektórych z nich określenie to ma zdecydowanie wymiar normatywny. Przepisy statuują instytucje określane tym mianem expressis verbis¹³. Istotny jest również fakt, że traktowanie danego banku jako lokalnego zależy od wielu czynników społecznych, ekonomicznych, a i w znacznej mierze od jego funkcjonowania w przestrzeni terytorialnej. Otwiera to obszar refleksji nad możliwą typologią kategorii (pojęć) instytucji prawa bankowego oraz uznanie, że bank lokalny zaliczany musi być do kategorii (pojęć) instytucji „ponadkrajowych”. Ta konstatacja nakazuje dokonywanie szerokich badań prawnoporównawczych – a przynajmniej zdecydowanie uwzględniających kontekst komparatystyczny. Po drugie, wymusza refleksję, czy ustalając granice pojęciowe (określenie prawne) banku lokalnego w konkretnym systemie prawnym, należy to czynić w oderwaniu od innych systemów i obowiązujących w nich regulacji. Dla wszechstronnej analizy problematyki poruszanej w rozprawie niezbędne jest dokonanie szerokich badań międzysystemowych, zwłaszcza tam, gdzie proponowane będą własne koncepcje i propozycje uregulowania pozycji prawnej banku lokalnego w polskim prawie.
Już tych kilka poczynionych uwag pozwala nie tylko zarysować obszar badawczy szerzej niż jedynie regulacje krajowe, ale również sformułować hipotezę, że możliwe jest wyznaczenie wspólnego dla wszystkich państw, ponadnarodowego znaczenia pojęcia „bank lokalny”. Wskazując jego cechy szczególne, trzeba czynić to zawsze przez pryzmat funkcjonowania konkretnych jego postaci działających na rynkach krajowych, gdyż to krajowe regulacje (w znacznym stopniu, jak nie wyłącznie) właściwe danemu regionowi, państwu, oprócz czynników pozanormatywnych, kształtują i ostatecznie przesądzają o możliwości zaistnienia i funkcjonowania banków lokalnych. Takie ujęcie i szerokie badania międzysystemowe nie były dotychczas podejmowane w literaturze przedmiotu.
Przeprowadzeniu pogłębionej refleksji naukowej nad normatywną koncepcją banku lokalnego w polskim systemie prawnym służy sformułowanie dalszych, bardziej szczegółowych pytań problemowych: jaka jest aktualna treść normatywna pojęcia „bank lokalny” w polskim porządku prawnym, czy można wskazać podstawę prawną (normę ogólną) uzasadniającą tworzenie szczególnych regulacji dedykowanych bankom lokalnym, jakie są unijne i polskie (krajowe) ramy prawne wyznaczające zakres i zasady działalności banków lokalnych, gdzie są granice swobody legislacyjnej prawodawcy polskiego, postrzegane nie tylko poprzez pryzmat ogólnych reguł dotyczących poprawnej legislacji (państwa prawnego) etc., ale w specyficznej materii prawa bankowego i administracyjnego odnoszące się do banków lokalnych, jakiego typu banki lokalne mogą podejmować i prowadzić działalność w Polsce?
Powyższe pytania, stały się podstawą dla stworzenia głównej hipotezy badawczej, stanowiącej zasadniczy przedmiot rozważań w niniejszej dysertacji. Na bazie wstępnych ustaleń uznano, że jakkolwiek przepisy Konstytucji RP oraz prawa unijnego dają podstawę do kreowania rozwiązań prawnych pozwalających na tworzenie oraz funkcjonowanie banków lokalnych, to w Polsce regulacje bezpośrednio dotyczące tego typu instytucji mają charakter fragmentaryczny. Przyjęto, że prawodawca polski stopniowo dokonuje zmian legislacyjnych sprawiających, że tracą zakorzenienie normatywne te cechy, które sprawiały, że określone banki postrzegane były jako lokalne. Mimo to nie ulega wątpliwości, że obowiązujące przepisy pozwalają na prowadzenie działalności bankowej na niewielkim obszarze i o różnym profilu społecznego ukierunkowania, w tym także o ukierunkowaniu lokalnym (lokalnej orientacji).
Dla udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania oraz dążąc do weryfikacji tak sformułowanych hipotez, za potrzebne i zasadne uznano szerokie ujęcie pracy mające rozpatrywać zagadnienie banku lokalnego nie tylko w odniesieniu do istniejących regulacji dotyczących banków spółdzielczych (uznawanych w literaturze za lokalne), a to ze względu na ich cząstkowy charakter z punktu widzenia podstawowej kategorii, tj. lokalności, ale znacznie szerzej. Analizą prawną objęto w związku z tym nie tylko unormowania działalności banków spółdzielczych, ale podjęto kompleksowe badania, poszukując także innych rozwiązań legislacyjnych dających podstawy funkcjonowania banków lokalnych. Stawiając pytania o relacje w przestrzeni normatywnej i funkcjonalnej między działalnością bankową a jej lokalnym charakterem, przyjęto, jako kolejną hipotezę, że nie tyle forma organizacyjno-prawna przesądzać będzie o kwalifikacji danego banku jako lokalnego, ale pewne „materialne” właściwości banków. Już tylko to twierdzenie czyni umotywowanym poszerzenie analiz i nieograniczenie ich wyłącznie do banków spółdzielczych. Interesujące i zasadne staje się dodatkowo przeanalizowanie obecnie obowiązujących polskich przepisów pod kątem możliwości tworzenia banków lokalnych również w innych dozwolonych prawem formach organizacyjno-prawnych, co nie było dotychczas przedmiotem rozważań polskiej doktryny. Zauważyć jednocześnie trzeba i to, że sposób organizacji, cele i funkcje podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a więc także i banków, determinuje również podmiot właścicielski, w tym znaczeniu, że w przypadku podmiotów publicznych konieczne jest uwzględnienie tego szczególnego statusu właścicieli i nieco innego podejścia regulacyjnego, co skłania do ich odrębnej kategoryzacji. Wprawdzie w Polsce nie ma dziś banków określanych mianem komunalnych, jednak możliwe i nieodzowne jest przeanalizowanie rozwiązań prawnych pod kątem możliwości organizowania lokalnych banków komunalnych w Polsce. Dostrzegając różnorodność zadań publicznych współczesnych samorządów lokalnych z powodzeniem realizowanych w wielu państwach Europy przy współudziale komunalnych instytucji kredytowych (m.in. w Niemczech, Austrii), w tym urzeczywistnianie rozwoju regionalnego, które także w Polsce należy traktować jako ustawowe zadanie publiczne¹⁴, nie można nie podjąć się poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy na naszym rodzimym rynku władze lokalne mogłyby być w podobny sposób wspierane przez polskie lokalne banki komunalne.
Te szerokie rozważania implikuje konstatacja, że zakładać trzeba, iż kategoria banków lokalnych nie jest jednolita. Skłania to do dokonania pewnej klasyfikacji banków lokalnych w celu przeprowadzenia kompleksowych rozważań nad zagadnieniem banku lokalnego i przesądzenia, czy postawione hipotezy i przyjęte założenia znajdują potwierdzenie w świetle analiz prawnych. Jako kryterium dokonanego podziału przyjęto status osoby/osób właściciela/właścicieli, uznając, że identyfikować można dwojakiego typu banki lokalne (które ukształtowały się w wielu z państw europejskich, a także były swego czasu elementem polskiego systemu bankowego, zanim na skutek przemian ustrojowych nie zostały one zlikwidowane lub ich działalność nie uległa znaczącej deformacji): banki samorządów lokalnych (lokalne banki komunalne) oraz banki społeczności lokalnych (instytucje będące własnością członków społeczności lokalnych). Nie ma wątpliwości, że obie kategorie banków lokalnych wymagają odrębnej analizy, gdyż pozwoli to odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją przepisy prawa, które co najmniej umożliwiają tworzenie i funkcjonowanie każdej z kategorii. Następnie zaś, w przypadku pozytywnej weryfikacji, ustalić zakres działania, sposób organizacji, ale, co szczególnie istotne, określić te cechy, które traktować należy jako „identyfikatory” „materialnej” właściwości banków lokalnych. W płaszczyźnie metodologicznej nieodzowna będzie próba wyodrębnienia norm (grup przepisów) uwzględniających specyfikę banków lokalnych (banków komunalnych i banków społeczności lokalnych). Wskazane będzie także zaproponowanie pewnych parametrów normatywnych, co nie było dotychczas przedmiotem badań doktryny prawa, i treści doktrynalnej koncepcji banku lokalnego, mogącej być przedmiotem dalszej dysputy naukowej.
Konieczność typizacji i wyodrębnienia lokalnego banku komunalnego oraz banku społeczności lokalnych, jaką dostrzeżono na gruncie prowadzonych badań, sprawia, że niezbędnym elementem analizy normatywnej będzie uściślenie znaczenia proponowanych terminów. Interdyscyplinarne łączenia terminologiczne, w tym w szczególności spojenie pojęć z zakresu prawa samorządowego oraz bankowego, stają się również jednym z zamierzeń realizowanych w niniejszej monografii, a służących zapewnieniu koherencji i transparentności prowadzonych rozważań w płaszczyźnie terminologicznej i pojęciowej.
Tak ujęte założenia, problemy i cele badawcze determinują zakres i konstrukcję niniejszej monografii. Ustalenia dokonywane w pierwszej części pracy – w znacznej mierze terminologiczne oraz ukazujące bank lokalny w perspektywie normatywno-historycznej i poglądach doktryny – służą jako punkt wyjścia do dalszej analizy prawnej instytucji banku lokalnego. Następnie, z uwagi na obecną specyfikę struktury źródeł regulacji prawnych oraz istnienie współzależności między prawem unijnym a systemami państw członkowskich, konieczne jest odwołanie się do unormowań działalności banku na szczeblu UE. Chodzi tu zwłaszcza o rozstrzygnięcie na gruncie prawa unijnego o zakresie możliwości tworzenia różnych struktur instytucji kredytowych oraz granic swobody w tej materii ze względu na funkcję tych instytucji (np. działania w ogólnym interesie ekonomicznym/gospodarczym), przepisów o konkurencji czy pomocy publicznej, który to problem nabiera szczególnej wagi w odniesieniu do lokalnych banków komunalnych, a także rozwiązań obowiązujących na jednolitym rynku finansowym w odniesieniu do lokalnych instytucji kredytowych. Przesądzenie, na ile prawo unijne wyłącza stosowanie źródeł krajowych w analizowanej problematyce banku lokalnego oraz jaki jest margines swobody legislacyjnej prawodawcy krajowego, ma zasadnicze znaczenie dla uznania, czy uzasadnione jest oczekiwanie, że w polskim porządku prawnym można w ogóle poszukiwać norm odnoszących się do tego typu banku. Twierdząca odpowiedź wyznaczy dalszy kierunek badawczy. Uznano, że w takim przypadku refleksji nad prawem unijnym towarzyszyć będzie i inna, wielce istotna z punktu widzenia podjętej tematyki badawczej, a wiążąca się z pytaniem o to, jak prawo stanowione na szczeblu UE wpłynęło na system bankowości lokalnej w UE. Ważne wydaje się bowiem zbadanie, czy idea banku lokalnego ma współcześnie swoje odzwierciedlenie w konstrukcji systemów bankowych poszczególnych państw członkowskich, na czym polega specyfika lokalnych instytucji kredytowych, które z cech konstytutywnych, kardynalnych banku lokalnego poddane zostały regulacji prawnej.
Studium nad normatywną koncepcją banku lokalnego w polskim systemie prawnym wymaga następnie rozstrzygnięcia odnośnie do umocowania prawnego dla działania tego typu instytucji w polskich przepisach. Wskazane jest zadanie pytania, na ile przepisy polskiego prawa dopuszczają aktywność tego rodzaju podmiotów na rynku finansowym, ale także czy istnieją odpowiednie ramy prawne dla ich tworzenia i funkcjonowania. Z punktu widzenia prawa krajowego interesująca jest zatem analiza regulacji prawnych, które można odnosić do instytucji banku lokalnego, w tym zarówno tych ujętych w ustawie zasadniczej między innymi poprzez pryzmat koncepcji społecznej gospodarki rynkowej, zasad solidarności i sprawiedliwości społecznej, społeczeństwa obywatelskiego, subsydiarności, decentralizacji i ich urzeczywistnienia w systemie bankowym, jak i aktach niższego rzędu, określających zakres ingerencji prawodawcy w swobodę podejmowania i prowadzenia działalności bankowej oraz sposób organizacji systemu bankowego.
W kolejnych częściach pracy skoncentrowano się na prezentacji typów banków lokalnych, rozważając odrębnie dla każdego z nich istniejące rozwiązania prawne przede wszystkim odnoszące się do formy organizacyjno-prawnej, normatywnego określenia celów działalności i zadań banków lokalnych, dokonując jednocześnie oceny przepisów jako czynników sprzyjających funkcjonowaniu banków lokalnych bądź hamujących ich powstawanie oraz rozwój. Wiąże się to nie tylko z koniecznością identyfikacji norm rozstrzygających o kształcie konstrukcji regulacyjnej banku lokalnego w polskim porządku prawnym, poddania pewnej ocenie ich merytorycznej trafności, ale także ze wskazaniem obszarów nienormowanych przez prawodawcę. Brak regulacji nie pozostaje bowiem bez wpływu na efektywne oddziaływanie na życie społeczne, a to nakazuje i czyni uzasadnionym identyfikowanie takich obszarów oraz stawianie pytań o potrzebę ingerencji prawodawczej dla zapewnienia spójności rozwiązań i efektywności prawa.
Fakt pewnej ułomności polskich przepisów prawnych, przejawiający się w tym, że kwestie banków lokalnych regulowane są w sposób niezwykle rudymentarny, z jednej strony, wymaga dokonywania wielopłaszczyznowej analizy obowiązujących przepisów, a z drugiej, determinuje przyjęcie określonych metod badawczych. Na ich wybór wpływ miały czynniki subiektywne, takie jak choćby chęć możliwie wyczerpującego scharakteryzowania instytucji banku lokalnego na tle poglądów doktryny w pewnej perspektywie czasowej, ale i obiektywne, wynikające ze stawianych badaniom naukowym wymogów prawidłowej metodologicznie weryfikacji przyjętych hipotez. Uznano, że oczekiwania te spełnią połączone metody badawcze: historyczna, dogmatyczna oraz komparatystyczna. W założeniu ma to pozwolić w sposób możliwie najpełniejszy na realizację celu niniejszej pracy, rozstrzygnięcie sformułowanych problemów badawczych i dokonanie weryfikacji postawionych w niniejszej dysertacji hipotez.
W pracy uwzględniono stan prawny na dzień 30 września 2013 r.