Bezpieczeństwo w wymiarze lokalnym. Wybrane obszary - ebook
Bezpieczeństwo w wymiarze lokalnym. Wybrane obszary - ebook
Celem książki jest prezentacja i omówienie podstawowych kategorii odnoszących się do bezpieczeństwa wspólnot lokalnych wraz z prezentacja zadań, obowiązków i kompetencji poszczególnych organów władzy publicznej w zakresie bezpieczeństwa. Książka opisuje relacje państwo – obywatel w odniesieniu do spraw lokalnych wraz z prezentacja konkretnych rozwiązań praktycznych obrazowanych przez instrukcje, zarządzenia i procedury postępowania.
Książka jest adresowana do studentów kierunków: administracja, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo narodowe i innych, gdzie funkcjonują specjalności związane z bezpieczeństwem. Adresatami są także przedstawiciele administracji terenowej odpowiedzialni za bezpieczeństwo lokalne. Książka obok walorów poznawczych ma wymiar praktyczny, zawiera bowiem instrukcje, regulaminy i inne wzory dokumentów niezbędne w prowadzeniu bieżącej działalności na szczeblu samorządów i innych instytucji.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Bezpieczeństwo jako przedmiot badań i kształcenia na poziomie wyższym
1.1. Bezpieczeństwo – podstawowe pojęcia
1.2. Państwo narodowe i jego ewolucja
1.3. Suwerenność państwa narodowego
1.4. Decentralizacja państwa – nowy wymiar zadań publicznych
1.5. Bezpieczeństwo w systemie nauki w Polsce
Rozdział 2. Rozwój lokalizmu w Europie i w Polsce
2.1. Pojęcie społeczności lokalnej
2.2. Społeczności lokalne jako element struktury społecznej
2.3. Podstawy reformy administracji publicznej
2.4. Tendencje i uwarunkowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
Rozdział 3. Podstawy prawne, formy i zadania podmiotów uczestniczących w procesie ochrony osób i mienia
3.1. Formy ochrony osób i mienia
3.2. Obszary, obiekty, urządzenia i transporty podlegające obowiązkowej ochronie
3.3. Wewnętrzne służby ochrony
3.4. Środki ochrony fizycznej osób i mienia
3.4.1. Uprawnienia pracowników ochrony fizycznej przy wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia
3.5. Zasady współpracy formacji ochronnych z policją, jednostkami ochrony przeciwpożarowej, obrony cywilnej i strażami gminnymi (miejskimi)
3.6. Bezpieczeństwo imprez masowych
Rozdział 4. Zarządzanie kryzysowe jako realizacja obowiązku administracji samorządowej
4.1. Pojęcia i definicje z zakresu zarządzania kryzysowego
4.2. Struktura zarządzania kryzysowego – poziom krajowy i wojewódzki
4.3. Wykonywanie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego przez Oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Rozdział 5. Ochrona przeciwpożarowa
5.1. Krajowy system ratowniczo-gaśniczy
5.2. Plany ratownicze
5.3. System powiadamiania ratunkowego
5.4. Działania podejmowane na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnej
5.4.1. Ratownictwo techniczne
5.4.2. Ratownictwo chemiczne, ekologiczne i medyczne
5.4.3. Organizacja i prowadzenie akcji ratowniczej
5.4.4. Czynności kontrolno-rozpoznawcze
5.5. Obowiązki jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej
5.6. Państwowa Straż Pożarna
Rozdział 6. Policja a bezpieczeństwo społeczności lokalnych
6.1. Policja w ujęciu historycznym i współcześnie
6.2. Struktura i organizacja Policji
6.2.1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych
6.2.2. Komendant Główny Policji
6.2.3. Wojewoda
6.2.4. Komendant wojewódzki Policji
6.2.5. Komendant powiatowy (miejski)
6.2.6. Komendant komisariatu
6.3. Szczególne uprawnienia Policji
6.3.1. Legitymowanie
6.3.2. Zatrzymanie
6.3.3. Zatrzymanie nieletniego
6.3.4. Przeszukanie
6.3.5. Użycie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
6.4. Działania prewencyjne
6.5. Community policing
6.5.1. Pojęcie community policing
6.5.2. Filozofia i cechy konstytutywne community policing
6.5.3. Założenia teoretyczne i elementy strategii community policing
6.5.4. Rola wspólnej identyfikacji zagrożeń w pozyskiwaniu zaufania obywateli
6.6. Programy prewencyjne
6.6.1. Budowa programów prewencyjnych
6.6.2. Strategiczne zarządzanie bezpieczeństwem
6.7. Formy zaangażowania obywateli w działania na rzecz bezpieczeństwa
6.7.1. Straże obywatelskie
6.8. Rządowy Program Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań „Razem Bezpieczniej”
6.8.1. Podmioty odpowiedzialne za realizację programu
6.8.2. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych i w miejscu zamieszkania
6.8.3. Bezpieczeństwo w szkole
6.8.4. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
6.8.5. Bezpieczeństwo w środkach komunikacji publicznej
6.8.6. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
6.8.7. Bezpieczeństwo w działalności gospodarczej
6.8.8. Ochrona dziedzictwa narodowego
Rozdział 7. Straż gminna (miejska)
7.1. Tworzenie i rozwiązywanie straży gminnych (miejskich)
7.2. Organizacja straży gminnych (miejskich)
7.3. Współpraca straży gminnych (miejskich) z Policją
7.4. Rola straży gminnych (miejskich)
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-036-5 |
Rozmiar pliku: | 749 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Bezpieczeństwo stanowi od wielu lat przedmiot zainteresowania nauki i praktyki w wymiarze międzynarodowym, krajowym i lokalnym. Wynika to z faktu powszechności bezpieczeństwa jako jednej z podstawowych ludzkich potrzeb. Od zarania dziejów ludzie powoływali różne organizacje (włącznie z państwem) w celu zapewnienia ochrony własnego bytu, przetrwania, ale także w celu zapewnienia rozwoju wspólnot ludzkich na różnych poziomach ich organizacji. Współcześnie badanie bezpieczeństwa oraz opracowywanie konkretnych rozwiązań systemowych zyskują nowy wymiar w związku z ewolucją roli współczesnych państw, postępującymi procesami globalizacyjnymi, zmianą charakteru władzy publicznej, a w końcu zmiany relacji państwo–obywatel.
Coraz większego znaczenia w skutecznym zapewnieniu bezpieczeństwa nabierają wspólnoty lokalne, które we współpracy z administracją rządową poszukują efektywnych metod i sposobów projektowania systemów bezpieczeństwa. Badania nad bezpieczeństwem w wymiarze lokalnym wymagają zarówno studiów teoretycznych, jak też tworzenia rozwiązań praktycznych na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego. Niniejsza publikacja stanowi, przynajmniej w pewnej części, odpowiedź na potrzeby studiów nad bezpieczeństwem w wymiarze lokalnym. Książka składa się z siedmiu części przygotowanych przez zespół autorski doświadczonych dydaktyków – pracowników Zakładu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Instytutu Ekonomii i Administracji Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, którzy jednocześnie mają bogate doświadczenie w pracy bądź współpracy z administracją publiczną. Trzy pierwsze rozdziały książki stanowią podstawę teoretyczną, gdzie prezentowane są kwestie pojęciowe, definicyjne, omawiana jest rola i ewolucja współczesnego państwa w kontekście realizacji funkcji bezpieczeństwa, jak również kwestie lokalizmu i jego ewolucji, a także podstawy prawne, formy i zadania podmiotów uczestniczących w procesie ochrony osób i mienia. Dalsze rozdziały stanowią prezentację konkretnych rozwiązań instytucjonalnych i administracyjnych w obszarze bezpieczeństwa wspólnot lokalnych, w tym: zarządzanie kryzysowe jako realizacja obowiązku administracji samorządowej, funkcjonowanie systemu ochrony przeciwpożarowej, omówienie roli i zadań straży gminnych (miejskich) oraz określenie wpływu działań policji na bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Prezentowana monografia ma charakter przede wszystkim dydaktyczny i adresowana jest do studentów kierunków: administracja, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo narodowe, politologia, zarządzanie (ze specjalnością zarządzanie publiczne), zarządzanie bezpieczeństwem.
Kielce, październik 2013
Marek Leszczyński1.1. Bezpieczeństwo – podstawowe pojęcia
Praprzyczyną poszukiwania bezpieczeństwa są różnego rodzaju zagrożenia, zaś nauka o bezpieczeństwie jako dyscyplina naukowa podejmuje badania zagrożeń dla istnienia, rozwoju i normalnego funkcjonowania człowieka i organizacji społecznych¹. W ujęciu podmiotowym bezpieczeństwo dotyczy człowieka – bezpieczeństwo indywidualne, grup ludzi, różnych organizacji oraz sformalizowanych i terytorialnie rozpoznawalnych struktur administracyjnych i państwowych typu gmina, powiat, województwo, państwo, grupa państw, wówczas mamy do czynienia z bezpieczeństwem lokalnym, państwa, międzynarodowym². Możemy również podchodzić do badań nad bezpieczeństwem w układzie przedmiotowym, mówimy wówczas o bezpieczeństwie militarnym, politycznym, ekonomicznym, ekologicznym, społecznym, kulturowym³. J. Marczak określa bezpieczeństwo według znaczenia jako: stan, poczucie, proces, cel, wartość, potrzebę, strukturę. Można także mówić o potrzebie bezpieczeństwa według składników: negatywne (tylko przetrwanie), pozytywne (przetrwanie i swoboda rozwoju). Z punktu widzenia bezpieczeństwa narodowego jednym z najistotniejszych wydaje się być badanie relacji państwo–obywatel. Relacje te budowane są w oparciu o pewien system wartości, norm, przekonań, postaw. „(…) tworząc system aksjologiczny bezpieczeństwa narodowego należy dążyć do identyfikowania zbioru wartości odczuwanych, uznawanych, ale i realizowanych o charakterze operacyjnym, a nie życzeniowym”⁴. Wartości odnoszące się do bezpieczeństwa narodowego mają jednakże swój głęboki kontekst kulturowy i często także historyczny. Są one często wyznacznikiem nieprzekraczalnych granic tożsamości narodowej i odrębnego sposobu hierarchizowania celów i sposobów ich osiągania. Różne kręgi kultury opierają się na elementarnych wymiarach wartości: hierarchiczności – równości (elitaryzm – egalitaryzm), indywidualizmie – wspólnotowości (indywidualizm – kolektywizm), wysokiej tolerancji niepewności – niskiej tolerancji niepewności (unikanie niepewności lub stopień unikania ryzyka). „Bezpieczeństwo traktowane jest w krajach wysoko rozwiniętych jako dobro publiczne. Jedną z cech dóbr publicznych jest to, że zwiększenie konsumpcji tego dobra przez jednych nie może uszczuplać jego konsumpcji przez innych. Jest to konsumpcja, która powinna być zagwarantowana wszystkim obywatelom danego państwa. (…) Zmiana zagrożeń bezpieczeństwa powoduje, że państwa, chcąc zagwarantować swoim obywatelom bezpieczeństwo, w coraz większym stopniu muszą angażować się w gwarantowanie bezpieczeństwa poza granicami swojego państwa”⁵.
Istnieją zasadnicze różnice w podejściach badawczych i interpretacyjnych przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych zajmujących się bezpieczeństwem. Od bezpieczeństwa o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym po bezpieczeństwo ruchu drogowego, pracy, życia i różnych form współżycia. Brak bezpieczeństwa lub proces spadku jakiegoś poziomu bezpieczeństwa traktowane są jako zagrożenia, zjawisko i proces groźny dla istnienia, życia i jego perspektyw. Oddziaływanie zagrożeń badane jest przez nauki podstawowe i stosowane, teoretyczne i praktyczne – co wynika ze wspomnianej właściwości bezpieczeństwa jako obiektu badań, z faktu że bezpieczeństwo uwarunkowane jest przez wielorakie czynniki obiektywne i subiektywne, wewnętrzne i zewnętrzne, abstrakcyjne i konkretne, potencjalne i aktualne, konstruktywne i destrukcyjne, statyczne i dynamiczne, pozostające także wzajemnie w nierozerwalnych związkach. Ze względu na współczesne wyzwania cywilizacyjne i cechy współczesnego społeczeństwa świat doszedł do takiej sytuacji, że sam wytwarza zagrożenia swojej dalszej egzystencji i w otoczeniu wytwarza spiralę zagrożeń. Rozwój cywilizacyjny osiągnął poziom koniecznego holistycznego pojmowania czynników bezpieczeństwa. Podejście holistyczne pozwala dostrzec nowe własności zorganizowanych układów współzależnych elementów, co może prowadzić do efektu synergicznego.
Podejście holistyczne i dialektyczne, przekraczanie granic, wieloaspektowość i wykorzystywanie metodologii różnych nauk staje się wyznacznikiem tożsamości nauki o bezpieczeństwie⁶. Aleksandra Skrabacz⁷ wskazuje, iż pojęcie bezpieczeństwa rozumieć można jako:
• stan niezagrożenia, spokoju, pewności,
• stan, który daje poczucie pewności i gwarancję jego zachowania oraz szansę na doskonalenie,
• pewność i brak zagrożenia fizycznego albo ochrona przed nim,
• rozumny standard życia,
• naczelną potrzebę człowieka i grup społecznych,
• podstawową potrzebę państw i systemów międzynarodowych,
• ciągły proces społeczny, w ramach którego podmioty działające starają się dostosować mechanizmy zapewniające im poczucie bezpieczeństwa,
• zarazem stan i proces, nie odznacza się jednak niezmiennością w dłuższych przedziałach czasu, ponieważ zależy od ruchomości układów sił.
Dalej wspomniana autorka podaje definicję bezpieczeństwa – „jest ono pierwotną, egzystencjalną i naczelną wartością i potrzebą każdego człowieka, warunkującą przeżycie i rozwój jednostki i grup społecznych. W celu wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa ludzie jednoczą się oraz powołują państwo, jako najważniejszą formę organizacyjną, gwarantującą bezpieczeństwo”⁸.
Bezpieczeństwo ze względu na swój bardzo szeroki zakres pojęciowo-skojarzeniowy możemy postrzegać jako pewien stan: stan zagrożenia, spokoju, pewności⁹, wolności od zagrożeń strachu lub ataku¹⁰. Postrzeganie stanu bezpieczeństwa ma wymiar subiektywny i obiektywny. Stan ten, według D. Frei może przyjmować różne postaci, takie jak¹¹:
• stan braku bezpieczeństwa (wtedy gdy występuje duże rzeczywiste zagrożenie, a diagnoza tego zagrożenia jest prawidłowa);
• stan obsesji (gdy nieznaczne zagrożenie pojmuje się jako duże);
• stan fałszywego bezpieczeństwa (ma miejsce, gdy zagrożenie jest poważne, a jego postrzeganie jest niewielkie);
• stan bezpieczeństwa (gdy zagrożenie jest nieznaczne, a jego diagnoza i postrzeganie prawidłowe).
Bezpieczeństwo przedstawiane bywa również jako proces¹², w którym stan bezpieczeństwa i jego organizacja podlegają dynamicznym zmianom stosownie do naturalnych zmian uwarunkowań bezpieczeństwa. Nie istnieje zatem coś takiego jak stałe, zagwarantowane bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo jako proces oznacza ciągłą działalność jednostek, społeczności lokalnych, państw czy organizacji międzynarodowych w tworzeniu pożądanego stanu bezpieczeństwa¹³. Inne jeszcze spojrzenie na bezpieczeństwo prezentuje R. Kuźniar: „…w powodzi haseł w rodzaju po pierwsze gospodarka lub po pierwsze człowiek, szybko zapominamy, iż fundamentem tego wszystkiego po pierwsze jest bezpieczeństwo. Jest ono pierwotną, egzystencjalną potrzebą jednostek, grup społecznych, wreszcie państw. Idzie przy tym nie tylko o przetrwanie integralności czy niezawisłości, lecz także o bezpieczeństwo rozwoju, który zapewnia ochronę i wzbogacenie tożsamości jednostki czy narodu. Owo bezpieczeństwo zależy od tego co się dzieje wokół nas, od środowiska zewnętrznego, z którego mogą pochodzić ewentualne zagrożenia, zależy także od nas samych – naszego zdrowia i gotowości sprostania tym zagrożeniom”¹⁴. Według J. Stańczyka bezpieczeństwo ma dwa główne składniki: gwarancję nienaruszonego przetrwania danego podmiotu (jednostki) oraz swobodę jego rozwoju. Ten sam autor jako istotę bezpieczeństwa pojmuje pewność: „…istotą opartego na gwarancjach i nienaruszonego przetrwania i swobodach rozwojowych bezpieczeństwa jest pewność. Pewność jest bowiem warunkiem obu tych składników, a może być ona obiektywna lub subiektywna. Bezpieczeństwo w syntetycznym ujęciu można więc określić jako obiektywną pewność gwarancji nienaruszonego przetrwania i swobód rozwojowych”¹⁵. K. Żukrowska określa bezpieczeństwo jako stan, w którym nie ma zagrożeń. Przy czym zdaniem tej autorki występują tzw. „twarde” i „miękkie” gwarancje bezpieczeństwa. Gwarancje „twarde” odnoszą się do sfery militarnej, zaś „miękkie” do sfery pozamilitarnej¹⁶. Jednocześnie wspomniana autorka dzieli zagrożenia dla bezpieczeństwa na pięć grup: inwazję zewnętrzną (przeprowadzona przez kraj sąsiedzki, przeprowadzona przez kraj niegraniczący z terytorium kraju podbitego), kataklizmy wewnętrzne (zaraza, powódź, susza, trzęsienie ziemi, efekty awarii potencjałów nuklearnych, efekty wadliwej polityki gospodarczej, koszty społeczne, głód, choroby, utrata stabilności sektora budżetowego, lecznictwa, systemu emerytalnego, szkolnictwa, efekty w postaci przenoszenia się napięć społecznych, w tym chorób, migracji, czasowego masowego exodusu), zagrożenia typu terrorystycznego, zagrożenia ekologiczne (własne, zewnętrzne, transmitowane), przenoszenie się w skali międzynarodowej pewnych negatywnych zjawisk różnej natury (m.in. pojawianie się i przenoszenie nowych chorób, skutki kryzysów finansowych, skutki złej polityki narodowej krajów Unii Gospodarczej i Walutowej dotyczących finansów publicznych, negatywne skutki zwyżkujących i wahających się cen surowców)¹⁷.Dalej autorka zauważa, iż „Równowaga sił stała się podstawą do negocjacji na temat redukcji potencjałów wojskowych i współpracy przy demilitaryzacji gospodarki, umiędzynarodowieniu przedsiębiorstw zbrojeniowych i stworzeniu struktur współpracy o zróżnicowanej formie integracji politycznej i wojskowej. Sfera gospodarki (stabilność gospodarcza i polityczna, dobrobyt oznaczający grubą warstwę średnią, liberalizacja wewnętrzna i międzynarodowa) zdecydowała o wzroście bezpieczeństwa wewnętrznego każdego kraju, co przeniosło się bezpośrednio na tworzenie koncepcji warunków dla bezpieczeństwa międzynarodowego. Trudno jednoznacznie ocenić, który z wymienionych procesów rozpoczął się wcześniej. Nie będzie błędem, jeżeli stwierdzimy, że zachodziły one równolegle. Rozbudowa i stabilność bezpieczeństwa międzynarodowego wymaga uprzednio ustabilizowania stosunków wewnętrznych w krajach tworzących ten system”¹⁸. Bezpieczeństwo rozpatrywane jest także jako potrzeba o charakterze elementarnym. „Potrzeby bezpieczeństwa stają się bardzo palące w życiu społecznym, ilekroć powstaje rzeczywiste zagrożenie prawa, porządku, władzy. Można się spodziewać, że u większości istot ludzkich zagrożenie chaosem czy nihilizmem spowoduje regresję od wszelkich potrzeb wyższego rzędu do silniejszych potrzeb bezpieczeństwa”¹⁹. Jerzy Jaskiernia zauważa, że „bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka i zbiorowości ludzkiej. Jego zakres ewoluuje, podążając za rozwojem coraz to nowych zagrożeń. Te natomiast określane są przez rozwój cywilizacyjny, chodzi przy tym zarówno o postęp naukowo-techniczny, jak i zmiany w indywidualnej i społecznej świadomości. Przybywa dzidzin przedmiotowo wyodrębnionego bezpieczeństwa (polityczne, ekonomiczne, socjalne, ekologiczne, informatyczne etc.)”²⁰.W 1948 roku Hans Morgenthau w pracy Polityka między narodami: Walka o potęgę i pokój, poparł „realizm polityczny”, który, jego zdaniem kroczy po śladach rys w naturze ludzkiej i przez to stosunki międzynarodowe są walką między państwami opartą na realistycznych kalkulacjach relatywnej potęgi. Bezpieczeństwo, według szkoły realistycznej, zależy od siły, a w szczególności od siły wojskowej, która dostarcza zdolności, by przymusić innych do określonego zachowania. Morgenthau zdefiniował bezpieczeństwo jako „bezpieczeństwo narodowe” stanowiące „(…) integralność narodowego terenu i instytucji” . Uważał, że „Polityka międzynarodowa, jak cała polityka, jest walką o siłę (ang. power)”²¹. W świecie istnieje system suwerennych i uzbrojonych państw stojących naprzeciwko siebie. Ponieważ polityka światowa jest anarchią międzynarodową to, zgodnie z myśleniem realistycznym, czymś zupełnie naturalnym jest podjęcie przez państwa niezadowolone ze swego stanu posiadania prób przesunięcia równowagi międzynarodowej przy użyciu siły. Według neorealistów jedyną rozsądną reakcją na takie próby jest stworzenie siły równoważącej i jej inteligentne wykorzystanie w celu zapewnienia obrony narodowej i odstraszenia potencjalnych agresorów. Konieczne jest zagwarantowanie skutecznej równowagi sił jako jedynego sposobu na utrzymanie pokoju i zapobieganie wojnie²².
Fundamentalne znaczenie dla myślenia realistycznego mają przy tym idee „interesu narodowego” i „bezpieczeństwa narodowego”. Różne definicje bezpieczeństwa narodowego uwidaczniają jednak wieloznaczność tego ostatniego pojęcia. Zdzisław Nowakowski (2007) wymienia tu różne interpretacje pojęcia bezpieczeństwa narodowego.
Walter Lippmann w 1943 roku stwierdził, że „Naród jest bezpieczny, kiedy nie musi poświęcić swoich słusznych interesów, by uniknąć wojny i jest w stanie, będąc wyzwanym, zachować je przez wojnę”²³.
Arnold Wolfers w jednej z późniejszych prac (1962) uznał, że „Bezpieczeństwo, w obiektywnym sensie, mierzy nieobecność zagrożeń dla nabytych wartości, w subiektywnym sensie, nieobecność strachu, że takie wartości będą zaatakowane”²⁴.
Frank N. Trager i F.N. Simonie w 1973 roku uznali, że „Bezpieczeństwo narodowe jest częścią rządowej polityki posiadającej swój cel w tworzeniu narodowych i międzynarodowych politycznych warunków sprzyjających ochronie lub poszerzeniu żywotnych narodowych wartości przeciw istniejącym i potencjalnym przeciwnikom”²⁵ .
Michael H.H. Louw stwierdził w 1978 r.: „Bezpieczeństwo narodowe obejmuje tradycyjną politykę bezpieczeństwa, jak również działania niemilitarne państwa, służące zapewnieniu jego całkowitej zdolności do przetrwania jako jednostka polityczna, tak, aby mogło użyć wpływu i zrealizować swoje wewnętrzne i międzynarodowe cele²⁶.
Sam Sarkesian zauważył w pracy U. S. National Security: Policy Makers, Processes, and Politics, że „Bezpieczeństwo narodowe jest utrzymującym się przekonaniem większości obywateli, że naród posiada wystarczające zdolności wojskowe i efektywną politykę, by powstrzymać jego przeciwników przed skutecznym użyciem siły, uniemożliwiającej narodowi realizację jego interesów narodowych”²⁷.
Współcześnie, na początku XXI wieku, termin „bezpieczeństwo narodowe” jest stosowany w wielu krajach do opisu zarówno pojęcia, jak i sposobu podejścia do ochrony i obrony narodu, a także określonych programów i działań podjętych z zamiarem osiągnięcia tego ważnego celu²⁸.
Poglądy głoszące potrzebę poszerzenia zakresu przedmiotowego bezpieczeństwa występowały już wcześniej, ale ich wpływ zwiększał się stopniowo wraz z malejącym znaczeniem realistycznego myślenia związanego z zanikającą zimną wojną i rozwijającymi się krytycznymi studiami strategicznymi²⁹. Zakończenie zimnej wojny i rozwój globalizacji zmieniły środowisko bezpieczeństwa. Zakres zainteresowań teoretycznych bezpieczeństwem rozszerzał się w odpowiedzi na te zmiany w połączeniu z wysiłkami redefiniowania pojęcia bezpieczeństwa. W szczególności efektywne wysiłki podjęła politologia, która, wykorzystując dorobek antropologii, socjologii i ekonomii oraz metod behawioryzmu i strukturalizmu, realizowała badania określane jako peace research, peace studies lub peace and conflict studies, rozpoznając istotę wojen i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz niewojskowe środki kształtowania ładu pokojowego³⁰. Także w Polsce zainteresowania badaczy objęły kwestie pokojowego współistnienia, zbrojeń i rozbrojenia oraz ich wojskowych, politycznych, gospodarczych i społecznych konsekwencji, jak również teoretyczne zagadnienia bezpieczeństwa międzynarodowego (Janusz Stefanowicz, Ryszard Zięba) i modeli bezpieczeństwa (Stanisław Bieleń, Zbigniew Berent, Janusz Gilas)³¹.
Nowe myślenie o bezpieczeństwie rozkwitło w związku z zakończeniem zimnej wojny i opublikowaniem nowatorskiej pracy Barry’ego Buzana Ludzie, państwa i strach, prezentującej „zakres międzynarodowych studiów bezpieczeństwa w postzimnowojennym porządku”³². Odnośnie do koniecznych warunków bezpieczeństwa, Buzan analizuje rodzaje zagrożeń bezpieczeństwa i opisuje jego pięć obszernych sektorów: wojskowy, polityczny, społeczny, ekonomiczny i ekologiczny, czym popiera wielowarstwowe podejście do bezpieczeństwa zachowujące realistyczny paradygmat, ale ze znacznie rozszerzonym ujęciem natury bezpieczeństwa³³. Z kolei L. Korzeniowski dokonał uporządkowania sfery pojęciowej związanej z bezpieczeństwem, przytaczając szereg definicji i podejść³⁴: „Bezpieczeństwo oznacza pewien stan obiektywny polegający na braku zagrożenia, odczuwany subiektywnie przez jednostki lub grupy³⁵. Dla filozofa W. Tulibackiego bezpieczeństwo stanowi konfigurację sytuacji, zdarzeń, faktów, stanów rzeczy niezależnych od ludzi i od ludzi zależnych. „Bezpieczeństwo, tak rozumiane, poprzedza więc inne wartości, tak samo jest jedną z wartości podstawowych, spełniając rolę instrumentalną dla powstania i istnienia wartości materialnych i duchowych”³⁶.
Viktor Porada definiuje stan bezpieczeństwa jako system wzajemnie związanych
i w różnym stopniu wywierających wpływ czynników i ich własności, mających wpływ na powstanie, rozwój i rezultaty społecznych zjawisk, które negatywnie wpływają na zdrowie, życie i wszelkie inne wartości w konkretnym społeczeństwie (ustrój społeczny, wolność, wiarę, mienie itp.)³⁷. Negatywne zjawiska są z reguły opisane i spenalizowane³⁸ w państwowej legislatywie.
Znaczenie nadane tutaj terminowi „bezpieczeństwo” wiąże to pojęcie z przedmiotami oznaczonymi przez tę nazwę (z desygnatami tej nazwy). Ogół tych przedmiotów (desygnatów) stanowi zakres nazwy. Słowo „bezpieczeństwo” wywodzone bywa z łacińskiego sine cura (securitas)³⁹, a we współczesnych słownikach oznacza „stan niezagrożenia, spokoju, pewności”⁴⁰ lub „stan psychiczny lub prawny, w którym jednostka ma poczucie pewności, oparcie w drugiej osobie lub w sprawnie działającym systemie prawnym; przeciwieństwo zagrożenia”⁴¹. Tak więc desygnatami zakreślającymi zawartość pojęcia „bezpieczeństwo” jest zbiór przeciwieństw „zagrożenia”. Bezpieczeństwo nierozerwalnie związane jest także z władzą; można mówić nawet o bezpieczeństwie władzy, w aspekcie wykonywania przez nią określonych funkcji. „Bezpieczeństwo władzy w warunkach demokracji konstytucyjnej oznacza bezpieczeństwo procesu jej wyłaniania i sprawowania, a w tym szczególnie stworzenie warunków podejmowania decyzji politycznych ukierunkowanych na zapewnienie funkcjonowania państwa. W takim ujęciu polityka bezpieczeństwa jest sferą aktywności państwa, podlegającą ochronie przez powoływane do realizacji tego zadania instytucje z uwagi na jej przedmiot – bezpieczeństwo, określany tu w kategorii ważnego interesu publicznego. Gdyby zatem podjąć próbę zarysowania sposobu pojmowania interesu bezpieczeństwa politycznego, to byłby on ujmowany w dwu znaczeniach. Z jednej strony jako cel polityki bezpieczeństwa, z drugiej zaś jako kryterium działania władzy (wymogi „bezpiecznego rządzenia”)⁴².1.2. Państwo narodowe i jego ewolucja
Mimo odchodzenia w ostatnich latach o państwowocentrycznego podejścia do bezpieczeństwa państwo pozostaje nadal głównym architektem w tworzeniu systemu bezpieczeństwa. Do tradycyjnych funkcji państwa zalicza się także zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, wymiaru sprawiedliwości, utrzymanie szkolnictwa i kształtowanie systemu pieniężnego⁴³. Ciekawą analizę nad roli i ewolucji państwa narodowego i jego funkcji w Europie przeprowadziła J. Polakowska-Kujawa, która zauważa, że „pojęcie państwo narodowe sugeruje istnienie pewnych relacji między »narodem« i »państwem«, zwraca uwagę na znaczenie legitymizacji władzy sprawowanej nad pewną zbiorowością, zamieszkującą określone terytorium. Pojęcie to odnosi się do społeczeństw, które mają ukształtowaną świadomość narodową i identyfikują się z narodem i państwem”⁴⁴. Prowadzone obecnie dyskusje o przyszłości państw narodowych nie tylko dotyczą ich istnienia i stopnia suwerenności, ale analizowane są zmiany w realiach politycznych i ekonomicznych współczesnego świata. Analiza dotyczy czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które decydują o możliwościach realizacji przez państwa narodowe od dawna przypisywanych im funkcji, które w Europie od chwili powstawania państw narodowych, traktowane są jako oczywiste⁴⁵. Pozostaje bardzo ważne pytanie, na ile tradycyjne funkcje związane z ochroną, obroną, trwaniem narodu, ciągłością historyczną władzy są niezbywalnie przypisane do państwa narodowego, a jaką ich część można pod pewnymi warunkami przekazać na inne, międzynarodowe szczeble organizacji. Katalog pytań dotyczących przyszłości państwa narodowego, w kontekście zmian globalizacyjnych sformułował m.in. B. Jessop⁴⁶:
• na ile i czy małe państwa narodowe są w stanie poradzić sobie z poważnymi problemami globalnymi?
• czy państwa duże, często wielonarodowe, są w stanie rozwiązać problemy społeczne, ekonomiczne i polityczne w tak dużej skali? Czy są w stanie przeciwstawić się aspiracjom do posiadania własnych państw przez zbiorowości mające cechy narodu i dążące do posiadania własnego państwa na zamieszkiwanym przez te narody terytorium?
• czy państwa narodowe są w stanie kontrolować działające w skali światowej organizacje gospodarcze, międzynarodowy kapitał i światowy rynek, czy są bezradne wobec zmian, jakie zachodzą w związku z procesami globalizacji?
• czy państwa narodowe są w stanie rozwiązywać problemy związane z nowymi formami ryzyka, o charakterze globalnym, a nie tylko lokalnym? Jak mogą sobie poradzić z problemami ekologicznymi, z międzynarodową przestępczością?
• czy zagrożenia związane z nowymi formami terroryzmu i konfliktami między narodami mogą być współcześnie rozwiązane w oparciu o uzgodnienia woli suwerennych państw narodowych?
• czy zmiany dotyczące tożsamości obywateli w związku ze wzmożonymi migracjami będą wpływały na osłabienie identyfikacji z państwami narodowymi?
Zasadniczą kwestią w dyskusji o przyszłości państwa narodowego pozostaje docelowy model integracji państw narodowych i czy Unia Europejska może stanowić taki model dla innych państw (w kontekście przyjmowania nowych członków), czy należy poszukiwać alternatywnych rozwiązań. Pojawiająca się krytyka instytucji Unii Europejskiej dotyczy zwłaszcza nadmiernej biurokracji, małej elastyczności działań, niskiej efektywności przy wdrażaniu polityki spójności, a zwłaszcza swoistego bezwładu w reagowaniu na sytuacje nadzwyczajne. Często znaczenie dyskusji dotyczących przyszłości państw narodowych jest bagatelizowane, należy wspomnieć, że nie chodzi w nich jedynie o tworzenie teoretycznych koncepcji przyszłości, ale „o istotne dla przyszłych pokoleń kwestie, które będą decydowały o demokratycznym charakterze międzynarodowego ładu politycznego, o ładzie, ekonomicznym i społecznym w skali narodowej, regionalnej i światowej”⁴⁷. Dyskusje wokół roli państwa narodowego, pomniejszania jego uprawnień kosztem instytucji międzynarodowych, są o tyle istotne, iż przyzwolenie na ten proces rozstrzyga o związku władzy politycznej z określonym terytorium i narodem, o tym, czy formalnie suwerenne państwa narodowe będą posiadać realną kontrolę nad obszarami położonymi w uznanych granicach, czy pozostaną najwyższą formą organizacji zbiorowości ludzkich. Poza tym dyskusje te są ważne w związku z potrzebą poszukiwania optymalnych rozwiązań gwarantujących demokratyczny charakter instytucji międzynarodowych⁴⁸. J. Halmann porównał państwo do przedsiębiorstwa, co jest symptomatyczne ze względu na postępującą „ekonomizację” w stosunkach państwo–obywatel oraz kreowaniu polityk publicznych. Firma kreuje tożsamość koropracyjną. Traktuje on (J. Halman) tożsamość społeczeństw zamieszkujących określone terytoria jako podstawę legitymizacji wyłączności kontroli określonego terytorium przez państwa narodowe. Tę tożsamość reprezentują społeczności reprezentujące różne kultury, języki, wartości, zwyczaje identyfikujące się z państwem. Mimo ewolucji „stare” europejskie społeczeństwa są bardzo silnie zakorzenione we własnej tożsamości narodowej, czują się związane z danym terytorium, mają poczucie wspólnoty historycznej i wspólnoty doświadczeń narodowych. Europa pozostaje tą częścią świata, w której państwa reprezentują narody różniące się między sobą etnicznością, w której przynależność do narodu gwarantuje pochodzenie etniczne lub pełna asymilacja, a nie obywatelstwo⁴⁹. Jednocześnie wraz z nasilaniem się procesów migracyjnych obserwujemy równoległy proces „rozmywania się” poczucia wspólnoty narodowej. Migracje wywołały poważne dyskusje dotyczące zagrożeń tożsamości narodów europejskich, roli państw narodowych i troski o utrzymanie tożsamości. Migracje kształtują nowy obraz i strukturę społeczeństw europejskich, w „starych” społeczeństwach europejskich, które przeszły proces sekularyzacji (zwłaszcza Skandynawia, Francja, W. Brytania) pojawiają się nowe wspólnoty religijne (islam, buddyzm, wierzenia afrykańskie), odnoszące się do innych azymutów moralnych i odmiennych systemów wartości. Współczesne społeczeństwa europejskie w coraz mniejszym stopniu tworzą wspólnotę narodową silnie utożsamiającą się z danym państwem narodowym.
Samo obywatelstwo nie gwarantuje odczuwania wspólnoty z narodem ani silnej identyfikacji z państwem, zwłaszcza wśród coraz liczniejszych i nieasymilujących się imigrantów, zorientowanych na demonstrowanie swojej kulturowej odmienności. Obywatelstwo może oznaczać jedynie formalny kontrakt nieprzekładający się na utożsamianie się ani z narodem, ani państwem. Określając prawa i obowiązki, państwa europejskie zobowiązują się do zapewnienia bezpieczeństwa, równości i wolności, co przekłada się na politykę zorientowaną na budowanie wspólnego dobrobytu, dostęp do edukacji, ochrony zdrowia i zabezpieczeń społecznych⁵⁰. Dla części obywateli, zwłaszcza dla imigrantów, na tym może się kończyć ich związek z państwem, na terenie którego przebywają, traktują je jak swoisty hipermarket z dobrami publicznymi, gdzie dokonuje się bezimienny, pozbyty emocji akt kupna–sprzedaży. Państwo dobrobytu oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa socjanego do wszystkich obywateli, przy czym wiele emocji budzi postawa owych „klientów hipermarketu”. Czy imigranci, świadomie nie identyfikując się z państwem swojego pobytu, nie przyczyniają się do dezintegracji wspólnoty i procesów rozpadu państwa narodowego?1.3. Suwerenność państwa narodowego
„Zwykle jednym zdaniem wyraża się pragnienie posiadania przez ludzi wolności i bezpieczeństwa. Tradycyjnie uznaje się, że warunkiem trwałości demokracji jest istnienie pewnego zakresu swobód i praw politycznych, obywatelskich, ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Państwo zarówno ustanawia, jak i gwarantuje dochowywanie porządku społecznego, chroni bezpieczeństwo ludności na jego terytorium od wszelkich zagrożeń wewnętrznych (przestępczości) oraz zewnętrznych (agresji)”⁵¹ Ograniczenie suwerennego charakteru władzy publicznej w granicach państw narodowych nie musi oznaczać takiej organizacji władzy, która nie będzie się odnosiła do żadnego terytorium i będzie stanowić władzę słabą, niewydolną, rozproszoną. Społeczeństwo sieciowe, postmodernistyczne poszukuje nowych form organizacji, ale są to organizacje odnoszące się jednak do pewnego terytorium fizycznego. „Mimo postępującej integracji i dynamiki tworzenia ugrupowań integracyjnych suwerenność pozostaje wyłącznym atrybutem państw i stanowi o istocie państwowości”⁵². Jak słusznie twierdzi J. Polakowska-Kujawa władza związana z Unią Europejską również odnosi się do konkretnego terytorium. Ten rodzaj władzy politycznej o charakterze ponadnarodowym, a nie rząd światowy jest bardziej realną perspektywą dla różnych obszarów kulturowych świata. Model integracji obowiązujący w Europie, z poszanowaniem różnorodności tradycji, historii, tożsamości, jednak oparty o wspólne korzenie demokratyczne, może być wskazówką dla wielu regionów świata w poszukiwaniu optymalnych dróg budowania wspólnoty ponadnarodowej w dobie globalizacji, mimo obecnej krytyki instytucji europejskich, wynikającej z ich „przeregulowania”. „Analiza przyszłości państw narodowych lub państw-narodów wymaga szerokiego spojrzenia poza państwo, ponieważ współczesne państwa poza władzą realizowaną na określonym obszarze wobec społeczeństwa ten obszar zamieszkującego są uwikłane w różne zewnętrzne struktury polityczne. W związku z tym rozważania na temat przyszłości państwa narodowego wymagają analizy zmian, jakie zachodzą w ramach samego państwa (sił społecznych, ich interesów, priorytetów, dążeń, adaptacji do nowych wyzwań, relacji z innymi państwami i miejsca w międzynarodowych instytucjach politycznych i gospodarczych)”⁵³. Obecnie trudno jest głosić tezę o utracie przez państwa europejskie kompetencji na rzecz instytucji i struktur międzynarodowych. Między poszczególnymi państwami istnieją istotne różnice między zakresem interwencjonizmu państwowego, otwartości na obcy kapitał, unifikacji kulturowej. Proces globalizacji jest także w istotnym stopniu ograniczany i przyspieszany w zależności od ładu społecznego, gospodarczego i politycznego, do którego ta polityka prowadzi⁵⁴. O wiele trudniej określić wpływ globalizacji na suwerenność stanowienia i decyzji państwa narodowego niż konsekwencje przynależności do struktur takich jak Unia Europejska czy NATO. Wynika to przede wszystkim z nieprzewidywalności i kierunków globalizacji, która kształtuje nie tylko relacje zewnętrzne państwa, ale zmienia charakter i model oraz strukturę konsumpcji, model wzorców społecznych, kulturowych, religijnych. Wszelkie zmiany i procesy związane z integracją europejską mają charakter zamierzony, są jasno określone co do celów i konsekwencji, wiążą się z działalnością konkretnych instytucji międzynarodowych, są jasno określone w ramach prawnych, a co ważne podlegają kontroli politycznej i społecznej w ramach mechanizmów demokratycznych. Różnica między skutkami procesu integracji europejskiej i globalizacji dla suwerenności państw narodowych przejawia się m.in. w tym, iż w przypadku integracji państwa narodowe rezygnują z części swojej suwerenności za przyzwoleniem społecznym, w ramach obowiązującego sytemu prawno-instytucjonalnego, a także w ramach kontroli władzy w warunkach państwa demokratycznego. Globalizacja przebiega często poza kontrolą jakiejkolwiek władzy czy instytucji, grupy interesu, które kreują ten proces są anonimowe i trudne do identyfikacji w ramach istniejących ram instytucjonalnych. Państwo narodowe może czuć się zagrożone skutkami globalizacji, można nawet postawić tezę, iż globalizacja w radykalnej formie skutkować będzie „rozmontowaniem” państwa narodowego. Jednakże obserwujemy również proces obrony państwa narodowego, zwłaszcza w krajach o bogatej kulturze i tradycji, silnych tradycjach patriotycznych. Istnieje także inny powód do kwestionowania perspektywy pomniejszania znaczenia państw narodowych i ich roli w realizacji ważnych celów społecznych i gospodarczych. Coraz częściej pojawiają się poglądy rewidujące wcześniejsze (naznaczone przez politykę M. Thatcher i R. Reagana) przekonanie, iż sektor prywatny jest zawsze lepszy od publicznego w rozwiązywaniu problemów natury gospodarczej, zaś społeczeństwo obywatelskie stanowi anitidotum na wszelkie kwestie społeczne. Polityka liberalna tradycyjnie marginalizuje rolę państwa w rozwiązywaniu obydwu grup problemów, chcąc sprowadzić jego rolę do tworzenia prawa, przestrzegania porządku i dbania o interesy prywatnego kapitału. Bolesne doświadczenia krajów rozwijających się świadczą, iż słabość państwa w żadnym razie nie sprzyja rozwiązaniu wielu kwestii społecznych, jak: bieda, dostęp do wody pitnej, edukacji, służby zdrowia. Słabe państwa narodowe nie dają w żadnym razie poczucia bezpieczeństwa swoim obywatelom, a w skrajnych przypadkach są one zakładnikiem grup interesów związanych z wielkim kapitałem bądź organizacjami przestępczymi (watro wspomnieć o prymitywnej eksploatacji zasobów naturalnych w krajach Ameryki Południowej czy Afryki). Francis Fukuyama twierdzi, że „uwiąd funkcji państwa w krajach biednych w coraz większym stopniu dotykać zaczyna świat rozwinięty”⁵⁵. Jako terytoria, na których istnieją dysfunkcjonalne i słabe państwa F. Fukuyama wymienia Bałkany, Kaukaz, Bliski Wschód, Azję Środkową i Południową. Tego typu państwa znajdują się także na terytorium Afryki i Ameryki Południowej. Autor uważa, że warunkiem ładu światowego, stabilizacji i bezpieczeństwa jest budowa silnych państw narodowych.
Twierdzenie o braku znaczenia państw narodowych w związku z procesem integracji regionalnej i globalizacji na aktualnym etapie zmian zachodzących w świecie można traktować jako pozbawioną podstaw, ponieważ ich rola jako realizujących funkcję władczą wobec społeczeństwa ciągle jest istotna. Współczesne państwa narodowe odgrywają ważną rolę w kontrolowaniu mechanizmów rządzenia, gwarantują integrację terytorialną, ład społeczny, polityczny, gospodarczy. Państwa podejmują wszelkie decyzje dotyczące finansów, budżetu, polityki gospodarczej. Analiza suwerenności państw narodowych w kontekście globalizacji prowadzi do wniosku, iż wielkość państw i poziom rozwoju gospodarczego mają znaczenie dla stopnia ich suwerenności. Jednak w przypadku państw zintegrowanych w Unii Europejskiej czynnik wielkości nie przesądza o poziomie suwerenności⁵⁶. Zakres suwerenności poszczególnych państw jest przedmiotem wspólnych ustaleń i kompromisu, rezygnacja z części własnej suwerenności dokonuje się w zamian za „coś”, czyli gwarancje zabezpieczenia interesów danego państwa wobec pozostałych partnerów z Unii Europejskiej. Małe kraje Unii Europejskiej mają dużo lepsze gwarancje dotyczące własnej suwerenności niż duże pod względem obszarowym i demograficznym ubogie kraje pozostające poza strukturami organizacji ponadnarodowych. Utrata części suwerenności współcześnie stanowi raczej element racjonalnego, wykalkulowanego wyboru danego państwa i jest warunkiem uczestniczenia w międzynarodowej grze interesów. Członkostwo w Unii Europejskiej stanowi także „bufor” przed negatywnymi skutkami globalizacji. Państwa narodowe są zaskakiwane faktami i wydarzeniami, nad którymi nie mają pełnej kontroli z powodu globalizacji, a nie integracji w formie Unii Europejskiej. Tendencje tego typu przejawiają się jako pomniejszenie wpływu państw narodowych na życie gospodarcze, brak kontroli rynków finansowych, konieczność tolerowania zjawisk niekorzystnych dla państwa – uprzywilejowania kapitału finansowego kosztem przemysłowego, konsumpcji kosztem inwestycji długookresowych⁵⁷. W odniesieniu do państw narodowych globalizacja w coraz większym stopniu będzie pomniejszała rolę organów władzy państwowej w kontrolowaniu procesów gospodarczych, politycznych, społecznych i kulturowych. Określane jest to przez Jessopa jako pomniejszanie znaczenia terytorium państwa dla podejmowania decyzji. Poza organami państwa ważne decyzje w wymiarze ekonomicznym, społecznym, politycznym podejmują Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Bank Światowy, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Międzynarodowa Organizacja Pracy. Poza państwową kontrolą są trendy kulturowe tzw. megatrendy cywilizacyjno-kulturowe i ich nośnik – Internet, w dużym stopniu media reprezentowane przez wielkie koncerny medialne także są poza kontrolą państwa, treści odbierane przez telewizję satelitarną są nadawane zwykle poza terytorium danego państwa. Państwa narodowe odgrywają ciągle dominującą rolę, jednak coraz częściej mówi się o pomniejszaniu obszarów rządzenia przez organy państwa, o zastępowaniu rządów państwa przez ponadnarodowe instytucje Unii Europejskiej, co ma wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności Europy oraz przyspieszenie procesu pomniejszania dystansu cywilizacyjnego i poziomu rozwoju gospodarczo-społecznego między Europą Zachodnią a Środkowo-Wschodnią⁵⁸. „Mimo, że doświadczenia państw członkowskich w Unii Europejskiej rodzą wątpliwości, czy instytucje unijne w dostatecznym stopniu potrafią bronić interesów państw członkowskich w konfliktach gospodarczych i politycznych z innymi państwami, to jednak takie funkcje jak obrona interesów i reprezentacji wszystkich państw w niej zintegrowanych na arenie międzynarodowej mogą być realizowane skutecznie”⁵⁹.