BIM dla managerów - ebook
BIM dla managerów - ebook
Niniejsza książka stanowi próbę pokazania wartości, jaką niesie ze sobą BIM dla uczestników sektora budowlanego, szczególnie na stanowiskach związanych z zarządzaniem i organizacją procesu. Mowa tu o osobach średniego i wyższego szczebla decyzyjnego, pracujących przy planowaniu, projektowaniu, realizacji i obsłudze inwestycji budowalnych. Drugą grupą mogą być osoby zaangażowane w doradztwo, consulting i analitykę projektów na każdym etapie cyklu życia obiektu. Decyzje podejmowane na tym etapie rzutują na cały cykl życia obiektu. Celem tej książki jest także popularyzacja wiedzy i dobrych praktyk w zakresie wykorzystania BIM wśród osób spoza ścisłego grona ekspertów i praktyków.
Pamiętajmy - BIM to nie oprogramowanie! BIM to metodyka ukierunkowana na wymianę informacji w pełnym cyklu życia obiektu budowalnego, dzięki zastosowaniu właściwych procesów, technologii i wykwalifikowanej kadry. Niezależne raporty pokazują, że dzięki wdrożeniu BIM można zredukować koszty całkowite realizacji obiektu na poziomie od 5% do 25%. Co jeszcze ważniejsze, zakłada się, że kompleksowa, poprawnie zaimplementowana strategia cyfryzacji sektora, obejmująca BIM, pozwoli oszczędzić do 33% kosztów cyklu życia obiektu.
BIM jest odpowiedzią na cyfrową rewolucję. Dlatego też każda firma budowlana rozważającą cyfrową transformację, musi brać pod uwagę metodykę BIM, jako główny element strategii.
Kategoria: | Inżynieria i technika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-21722-8 |
Rozmiar pliku: | 16 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Kolejna książka na temat metodyki BIM trafia do rąk czytelników – tym razem do osób zajmujących się BIM na średnim i wyższym szczeblu decyzyjnym w procesie planowania, projektowania, realizacji i obsługi inwestycji budowlanych. Publikacja powstała z zamiarem wzbogacenia podjętego i zrealizowanego społecznie, przy współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych, projektu BIM Standard PL. Książka wpisuje się w ten projekt, dając wskazówki, jak praktycznie poruszać się w obszarze normalizacji BIM – podstawy komunikacji ogromnej liczby podmiotów realizujących inwestycje publiczne.
Tworząc serię wydawniczą WN PWN, której pierwszym tomem była książka BIM w praktyce, podręcznik do projektu BIM Edukacja określającego podstawy programowe nauczania przedmiotu BIM na wydziałach budownictwa w wyższych uczelniach technicznych, staramy się konsekwentnie podążać śladem projektów tworzących realne podstawy wdrożenia BIM w Polsce. Pragnę też zwrócić uwagę na ostatni rozdział książki, poświęcony zagadnieniom prawnym. Jest to zapowiedź kolejnej publikacji BIM w aspekcie prawnym, która zamknie trylogię.
Dziękuję wydawcy oraz autorom książki, a szczególnie pani Annie Anger, która podjęła trud koordynacji pracy zespołu autorskiego.
Wiktor Piwkowski
Koordynator projektu BIM Standard PLWPROWADZENIE
Technologia jest zdominowana przez dwa typy ludzi: tych, którzy rozumieją to, czym nie zarządzają, oraz tych, którzy zarządzają tym, czego nie rozumieją.
Prawo Putta
Niniejsza książka stanowi próbę pokazania wartości, jaką niesie ze sobą BIM dla uczestników sektora budowlanego, szczególnie na stanowiskach związanych z zarządzaniem i organizacją procesu. Mowa tu o osobach średniego i wyższego szczebla decyzyjnego, pracujących przy planowaniu, projektowaniu, realizacji i obsłudze inwestycji budowlanych. Drugą grupą mogą być osoby zaangażowane w doradztwo, consulting i analitykę projektów. Podejmowane przez nich decyzje rzutują na cały cykl życia obiektu. Książka NIE jest więc dedykowana BIM Managerom, dla których większość z poruszanych kwestii powinna stanowić element ich codziennej praktyki zawodowej. Nie znaczy to jednak, że BIM Managerowie nie znajdą w niej wartościowych treści, chociaż autorzy nie skupiali się na aspektach technicznych metodyki.
BIM to nie oprogramowanie. BIM to METODYKA ukierunkowana na wymianę informacji w pełnym cyklu życia obiektu budowlanego dzięki zastosowaniu właściwych procesów, technologii i wykwalifikowanej kadry. Wbrew obiegowym opiniom BIM nie jest koncepcją nową ani nowinką technologiczną promowaną przez producentów oprogramowania. Jego historia sięga lat 70. XX w., trudno więc mówić, że jest to przemijająca moda. Lata musiały upłynąć, aby mogła się dokonać realna cyfrowa rewolucja w sektorze budowlanym. W czasie, w którym jest na rynku, BIM udowodnił przydatność i wartość dla biznesu. Już w 2014 r. 75% badanych w ramach przygotowania raportu Smart Market The Business value of BIM wskazywało pozytywny zwrot z inwestycji w BIM. Mimo braku jednolitego standardu mierzenia stopy zwrotu z BIM, największe firmy szacowały zwrot z inwestycji w poprawnie wdrożony BIM między 10% a 25% . Niezależne raporty pokazują redukcję kosztów całkowitych realizacji obiektu na poziomie od 5% do 25% . Co jeszcze ważniejsze, zakłada się, że kompleksowa, poprawnie zaimplementowana strategia cyfryzacji sektora, obejmująca BIM, pozwoli oszczędzić do 33% kosztów cyklu życia obiektu .
BIM sam w sobie nie rozwiąże wszystkich problemów sektora. Niemniej jego wdrożenie i konieczność zastanowienia się nad potrzebami informacyjnymi podmiotu wdrażającego stanowi wartość w branży, w której brak komunikacji i niesprawny przepływ informacji są wskazywane jako główne bariery wzrostu efektywności. BIM jest odpowiedzią na cyfrową rewolucję, dlatego każda firma budowlana rozważającą cyfrową transformację musi brać pod uwagę metodykę BIM jako główny element strategii.
BIM jako technologia stał się w ostatnich latach bardzo popularny dzięki konferencjom, artykułom w pismach branżowych oraz ofensywie producentów oprogramowania. Jednak przekaz ten jest często powierzchowny i jednostronny – skoncentrowany na oprogramowaniu i wizualnej stronie modeli informacyjnych. Tymczasem brakuje rzetelnego spojrzenia na BIM jako na innowacyjne narzędzie wprowadzające nową jakość do tradycyjnych procesów biznesowych. Celem tej książki jest popularyzacja wiedzy i dobrych praktyk w zakresie wykorzystania BIM poza ścisłym gronem ekspertów i praktyków, działających częstokroć w oderwaniu od realnych potrzeb i celów osób zarządzających projektami inwestycyjnymi. BIM to również narzędzie dla managera. Jego sprawne wdrożenie stanowi jednak wyzwanie na poziomie technologicznym, finansowym, procesowym, socjologicznym, ale także kultury organizacyjnej.
Od strony metodycznej książka odnosi się do najbardziej uznanych międzynarodowych norm i standardów, w szczególności PN-EN ISO 19650, brytyjskich standardów serii BS 1192, częściowo adaptowanych w normie, oraz najlepszych praktyk i standardów wykorzystywanych w Stanach Zjednoczonych, Finlandii czy Norwegii. Jednocześnie wiele uwag i porad praktycznych czerpie z praktyki zawodowej autorów oraz kilkudziesięciu projektów współrealizowanych przez nich z wykorzystaniem metodyki BIM. Doświadczenie zebrane przez ostatnie 10 lat w projektach kubaturowych, infrastrukturalnych, przemysłowych, obejmujących szerokie spektrum zagadnień technicznych dla każdego z etapów cyklu życia, zaowocowało praktyczną wiedzą autorów z zakresu wdrażania i realizacji metodyki, organizacji pracy oraz budowy zaplecza i kompetencji narzędziowych. Jednocześnie kontakt z dziesiątkami podmiotów prywatnych i publicznych pozwolił poznać autorom specyfikę i problemy związane z wdrażaniem nowoczesnych technologii w organizacjach o różnej wielkości i profilu działalności.
Treść niniejszej publikacji prowadzi czytelnika od zagadnień związanych z organizacją i zarządzaniem informacją w procesie inwestycyjnym, w tym z początkami BIM i jego aktualnym rozumieniem. Rozdział pierwszy kończy się słownikiem podstawowych pojęć. W rozdziale drugim omówiono zagadnienia związane ze strategią organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Ukazano wartość BIM dla biznesu organizacji, niezależnie od jej charakteru, a następnie wskazano sposób przygotowania się i etapy wdrożenia BIM. W rozdziale trzecim przedstawiono cele i korzyści na konkretnych etapach cyklu życia obiektu budowlanego, aby w rozdziale czwartym skupić się na narzędziowej stronie BIM. Rozdział piąty jest poświęcony wartości standaryzacji i konieczności ustrukturyzowanego podejścia do wdrażania metodyki, bez którego inwestycja w BIM może nie przynieść oczekiwanych korzyści. Omówiono również nowe funkcje i zakresy kompetencji konieczne do zapewnienia w organizacji w celu pomyślnego wdrożenia BIM. Rozdział szósty stanowi swoistą mapę pierwszego wdrożenia, omawiając kryteria wyboru pierwszego projektu, budowę zespołu, mierzenie wyników wdrożenia oraz wskazując na zagrożenia związane z wyborem drogi na skróty. Zagadnienia są omawiane z perspektywy zamawiającego i wykonawcy metodyki. Rozdział siódmy opisuje aktualny stan BIM w Polsce w ujęciu zamówień publicznych, prawa budowlanego, praw autorskich i edukacji. Na końcu, w rozdziale ósmym, autorzy popuścili wodze fantazji i wskazali potencjalne ścieżki rozwoju technologii i procesów informatycznych w budownictwie przyszłości. Nie jest to jednak futurologia, lecz prawdopodobnie perspektywa najbliższych 5–10 lat. Poszczególne rozdziały dzięki krótkim podsumowaniom i odniesieniom mogą być analizowane oddzielnie, po pierwszym, nawet pobieżnym przeczytanie całości.
Intencją autorów było przekazanie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim praktycznych porad dotyczących realizacji metodyki. W książce opisano więc konkretne metody służące zarządzaniu projektami i zespołami w sposób odpowiadający specyfice metodyki BIM. Dobór technik, choć subiektywny, wynika z doświadczenia własnego autorów oraz rozpoznania światowych trendów w tym zakresie. Opisując zagadnienia filozofii Lean, podejścia zwinnego czy konkretnych metod, jak Scrum, teoria ograniczeń (TOC), powiązano metodykę BIM z adaptowanymi dla rynku budowlanego metodami zarządczymi, dedykowanymi managerom i kadrze zarządzającej.
Zamiast więc bezrefleksyjnie podążać za ciągle jeszcze wąskim gronem specjalistów BIM, autorzy zachęcają do poszukiwania własnej drogi i korzyści wynikających z wykorzystania metodyki. Do tych poszukiwań niezbędna jest jednak podstawowa wiedza i świadomość możliwości i ograniczeń – zarówno po stronie technologii BIM, jak i procesów biznesowych realizowanych przez firmy sektora. Książka stanowi próbę budowy mostu między decydentami sektora budowlanego a rosnącą grupą specjalistów BIM, aby choć w niewielkim stopniu przełamać przytoczone prawo Putta. Jest do szczególnie istotne dla managerów, którzy coraz częściej są odpowiedzialni za końcowy efekt projektu realizowanego zgodnie z metodyką BIM.PRZYPISY
Proces inwestycyjny rozumiany jako ciąg działań od analizy potrzeby przeprowadzenia inwestycji do oddania budynku do użytkowania.
W ogólnym rozumieniu interesariusze (stakeholders) są osobami lub organizacjami, na które planowana inwestycja oddziałuje lub one same oddziałują na przedmiotową inwestycję.
Delivery Phase wg ISO 19650-1:2019
Nawet jeśli projektowanie zazębia się z budową, każde roboty budowlane są poprzedzone przygotowaniem dokumentacji, będącej podstawą ich wykonania. To w projekcie ostatecznie decyduje się zatem o parametrach realizowanego obiektu.
Operational Phase wg ISO 19650-1:2019.