Biochemia. Schematy, pytania, odpowiedzi - ebook
Biochemia. Schematy, pytania, odpowiedzi - ebook
Podręcznik koncentruje się na głównych procesach metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Uwzględnia przemiany metaboliczne głównych klas związków bioorganicznych: węglowodanów, lipidów,białek i nukleotydów, a także udział enzymów i witamin w procesach metabolicznych. Książka zawiera 5 rozdziałów, z których każdy składa się z dwóch części: pytań i standardów odpowiedzi. Walory edukacyjne to schematy przemian metabolicznych, do których formułowane są pytania oraz odpowiedzi. Podejście takie umożliwia studentom samodzielne zrozumienie biochemicznej logiki procesów metabolicznych, sprawdzenie wiedzy i wykorzystanie jej na dalszych etapach kształcenia oraz w przyszłej działalności zawodowej. Publikacja niezbędna w trakcie nauki biochemii na wyższych uczelniach na kierunkach medycznych i biomedycznych: medycyna, farmacja, analityka medyczna, biotechnologia i innych. Będzie również przydatna dla studentów, magistrantów i doktorantów oraz nauczycieli akademickich jako uzupełnienie podstawowych podręczników do nauki biochemii.
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-23757-8 |
Rozmiar pliku: | 9,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Powiedz mi, a zapomnę
Pokaż, a zapamiętam
Pozwól mi to zrobić, a zrozumiem.
Konfucjusz
Tylko ten, kto zadaje pytania,
może mieć wiedzę.
Hans-Georg Gadamer
Cechą procesu edukacji jest konieczność zapamiętywania przez studentów ogromnej ilości informacji. Ponieważ przekazanie wiedzy zawsze poprzedza praktykę w procesie uczenia się, „utrata informacji” jest poważnym problemem dla studentów przystępujących do jej stosowania. Student musi świadomie dojść do wniosku, że powinien nie tylko opanować pewien zasób wiedzy z określonego przedmiotu, lecz także przenosić go na kolejne kursy, które na niej bazują. W ten sposób podstawowa wiedza jest na końcowych etapach szkolenia przeformatowywana w kształtowanie określonych kompetencji zawodowych. Przejrzystość prezentacji materiałów i aktywizacja ich użytkowania w największym stopniu przyczyniają się do kształtowania gotowości przyszłych lekarzy, diagnostów, farmaceutów oraz przedstawicieli innych zawodów medycznych i niemedycznych do rozwiązywania zadań zawodowych.
Studenci muszą zrozumieć w jaki sposób wiele przemian biochemicznych zachodzących w każdej komórce odnosi się do prawidłowego działania organizmu człowieka oraz do rozwoju procesów patologicznych i przebiegu choroby, aby wykorzystać te informacje w rozwiązywaniu zadań zawodowych. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie aktywizuje zdolności umysłowe uczniów, zmusza ich do zagłębienia się w istotę rozpatrywanego procesu, a w efekcie do usystematyzowanego jego rozumienia.
Połączenie klarowności informacji przedstawianej w postaci schematów, aktywizacja studentów poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania oraz możliwość kontroli i korygowania powstałych rozwiązań poprzez porównanie ze standardowymi odpowiedziami, to potrójny cel, który starali się osiągnąć autorzy podczas tworzenia tego podręcznika.
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów zgłębiających wiedzę z zakresu biochemii. Koncentruje się na przemianach metabolicznych głównych klas związków bioorganicznych: węglowodanów, lipidów, białek i nukleotydów, a także udziale enzymów i witamin w procesach metabolicznych.
Podręcznik składa się z 5 rozdziałów, z których każdy składa się z dwóch części: pytań i standardów odpowiedzi. Cechą podręcznika jest obecność kolorowych schematów przemian metabolicznych, do których formułowane są pytania oraz zamieszczenie standardowych odpowiedzi. Takie podejście umożliwia studentom samodzielne zrozumienie biochemicznej logiki procesów metabolicznych i wykorzystanie jej na dalszych etapach kształcenia oraz w przyszłej działalności zawodowej. W warunkach coraz powszechniejszego wykorzystywania metod kształcenia na odległość aspekt ten nabiera szczególnego znaczenia.
W podręczniku wykorzystano materiały infograficzne pochodzące z innego podręcznika ukraińskich współautorów A. Matwienko Z. Skorobogatowa, Ł. Janiсka, M. Staszkiewicz. Biochemia. Krótki kurs. Część 1. Biocomposite, Kijów 2021.SKRÓTY
АA aminokwasy
АCАТ acylotransferaza acylo-CoA:cholesterol
АDP adenozyno-5'-difosforan
АMP adenozyno-5'-monofosforan
АТP adenozyno-5'-trifosforan
ATC-ase transkarbamoilaza asparaginowa
АlАТ aminotransferaza alaninowa
BBB bariera krew–mózg
CDP cytydyno-5'-difosforan
CS cholesterol
CETP białko przenoszące estry cholesterolu
CM chylomikrony
CMP cytydyno-5'-monofosforan
CTP cytydyno-5'-trifosforan
DAG diacyloglicerol
DNA kwas dezoksyrybonukleinowy
FA kwas tłuszczowy
FAD dinukleotyd flawino-adeninowy
FAM mononukleotyd flawino-adeninowy
FeS-proteins białka FeS
GABA kwas gamma-aminomasłowy
GDG dehydrogenaza glutaminianowa
GDP guanozyno-5'-difosforan
GIT przewód pokarmowy
GMP guanozyno-5'-monofosforan
GTP guanozyno-5'-trifosforan
G-SH forma zredukowana glutationu
Hb hemoglobina
HDL lipoproteiny o wysokiej gęstości
IDL lipoproteiny o pośredniej gęstości
ІМP inozyno-5'-monofosforan
LA kwas liponowy
LDL lipoproteiny o niskiej gęstości
LCAT acylotransferaza lecytyna-cholesterol
МАG monoacyloglicerol
NAD+ dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy
NAG N-acyloglutaminian
HMG-CoA 3-hydroksy-3-metyloglutarylo- koenzym A
ОМP orotydyno-5'-monofosforan
Pi fosforan nieorganiczny
PL fosfolipid
PP pirofosforan
PPC cykl pentozo-fosforanowy
PRPP fosforybozylopirofosforan
RNA kwas rybonukleinowy
mRNA informacyjny RNA
tRNA transportujący RNA
rRNA rybosomalny RNA
SAM S-adenozylometionina
TAG triacyloglicerol (trigliceryd)
TCA cykl kwasów trójkarboksylowych
ТDP tymidyno-5'-difosforan
THFA kwas 5,6,7,8-czterohydrofoliowy
ТМP tymidyno-5'-monofosforan
ТТP tymidyno-5'-trifosforan
UDP urydyno-5'-difosforan
UMP urydyno -5'-monofosforan
UTP urydyno-5'-trifosforan
VLDL lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości
Rozdział 1
PODSTAWY BIOENERGETYKI
ZADANIE 1.1
Rozważ schemat katabolizmu białek, węglowodanów i lipidów przedstawiony na rycinie 1.1.
Rycina 1.1
Schemat udziału białek, węglowodanów i lipidów w produkcji energii.
1.1.1. Opisz I etap katabolizmu.
1.1.2. Opisz II etap katabolizmu.
1.1.3. Opisz III etap katabolizmu.
ZADANIE 1.2
Rozważ schemat przekształcenia pirogronianu do acetylo-CoA (ryc. 1.2).
Rycina 1.2.
Schemat przekształcenia pirogronianu do acetylo-CoA.
1.2.1. Opisz proces przekształcenia pirogronianu do acetylo-CoA i nazwij kompleks multienzymatyczny biorący udział w tym procesie.
1.2.2. Wymień wszystkie enzymy i kofaktory kompleksu i scharakteryzuj reakcje (1–5) tego procesu.
1.2.3. Wymień witaminy i ich aktywne formy, które biorą udział w konwersji pirogronianu do acetylo-CoA.
1.2.4. Wyjaśnij, dlaczego występuje wzrost kwasu pirogronowego we krwi pacjen-tów z chorobą beri-beri.
ZADANIE 1.3
Rozważ schemat katabolizmu pirogronianu pokazany na rycinie 1.3.
Rycina 1.3.
Schemat katabolizmu pirogronianu w warunkach aerobowych.
1.3.1. Nazwij proces przemiany pirogronianu do acetylo-CoA i nazwij cykl, na który składają się reakcje 1–8.
1.3.2. Nazwij substrat tego cyklu i wyjaśnij jego rolę. Podaj ogólny opis cyklu (reakcje 1–8). Opisz jego funkcję kataboliczną.
1.3.3. Wymień wszystkie metabolity cyklu (metabolity 1–8).
1.3.4. Nazwij enzymy, które katalizują reakcje 1–8, i wskaż, które związki wpływają na aktywność tych enzymów (aktywatory lub inhibitory).
1.3.5. Nazwij metabolity cyklu, które są dawcami wodoru do dalszych przemian, czyli dalszych etapów utleniania zachodzących w mitochondriach.
1.3.6. Nazwij zależne od NAD (dinukleotydu nikotynoamidoadeninowego) i zależne od FAD (dinukleotydu flawinoadeninowego) dehydrogezany tego cyklu i opisz ich funkcję.
1.3.7. Opisz reakcję dekarboksylacji oksydacyjnej w tym cyklu.
1.3.8. Wymień kofaktory enzymów biorących udział w reakcji 4.
1.3.9. Opisz reakcję fosforylacji substratu w tym cyklu.
1.3.10. Na czym polega „funkcja energetyczna” cyklu Krebsa?
1.3.11. Oblicz bilans energetyczny utleniania cząsteczki acetylo-CoA do produktów końcowych – dwutlenku węgla i wody.
1.3.12. Wyjaśnij anaboliczną funkcję cyklu oraz nazwij jego metabolity, które są wykorzystywane przez komórkę do syntezy innych związków.
1.3.13. Skomentuj funkcję zamknięcia pętli cyklu Krebsa, czyli integracyjną funkcję cyklu Krebsa.
ZADANIE 1.4
Rozważ schemat utleniania mitochondrialnego, czyli procesu fosforylacji oksydacyjnej (ryc. 1.4).
Rycina 1.4.
Schemat utleniania mitochondrialnego, czyli procesu fosforylacji oksydacyjnej.
1.4.1. Podaj ogólny opis utleniania mitochondrialnego.
1.4.2. Opisz początkowy etap utleniania mitochondrialnego: odwodornienie subs-tratów przez odpowiednie dehydrogenazy, i nazwij te substraty (S₁ i S₂).
1.4.3. Nazwij ostateczny akceptor atomów wodoru w utlenianiu mitochondrialnym.
1.4.4. Podaj ogólny opis działania łańcucha polienzymatycznego przenoszenia elektronów.
1.4.5. Opisz dehydrogenazy zależne od NAD+ jako początkowy składnik łańcucha oddechowego.
1.4.6. Opisz dehydrogenazy flawinowe jako składniki łańcucha oddechowego.
1.4.7. Podaj ogólny opis budowy i funkcji cytochromów.
1.4.8. Opisz rolę białka FeS w utlenianiu mitochondrialnym.
1.4.9. Opisz proces powstawania wody (tzw. endogennej wody) w wyniku utleniania mitochondrialnego.