- nowość
- promocja
Broń pancerna III Rzeszy. Tom 1 - ebook
Broń pancerna III Rzeszy. Tom 1 - ebook
Książka zawiera opisy 21 typów i kilkudziesięciu wersji najważniejszych czołgów, dział szturmowych i niszczycieli czołgów III Rzeszy używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wersje i odmiany, a także zastosowanie bojowe. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną, rysunkami w czterech rzutach oraz zdjęciami. Zamieszczono też kilka całostronicowych kolorowych przekrojów najbardziej znanych pojazdów. Książka inicjuje cykl leksykonów, w których zaprezentowane zostanie uzbrojenie Panzerwaffe.
Spis treści
Od Autora ... 5
Czołgi
Czołg lekki PzKpfw. I ... 7
Czołg lekki PzKpfw. II ... 10
Czołg lekki PzKpfw. 35(t) ... 14
Czołg lekki PzKpfw. 38(t) ... 17
Czołg średni PzKpfw. III ... 21
Czołg średni PzKpfw. IV ... 32
Czołg ciężki PzKpfw. V „Panther” ... 44
Czołg ciężki PzKpfw. VI „Tiger” ... 52
Czołg ciężki PzKpfw. VI „Tiger” II ... 61
Działa szturmowe
Działo samobieżne Sturmgeschütz III/StuG 40 ... 69
Haubica samobieżna Sturmhaubitze 42 ... 86
Działo samobieżne Sturmgeschütz IV ... 95
Sturm-Infanteriegeschütz 33B ... 104
Działo samobieżne Sturmpanzer II ... 111
Działo samobieżne Sturmpanzer IV „Brummbär” ... 117
Samobieżny moździerz szturmowy „Sturmtiger” ... 123
Niszczyciele czołgów
Jagdpanzer (38)t „Hetzer” ... 131
Jagdpanzer IV ... 140
Sd.Kfz. 184 „Ferdinand”/„Elefant” ... 148
Sd.Kfz. 173 „Jagdpanther” ... 159
Sd.Kfz. 186 „Jagdtiger” ... 165
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7020-905-6 |
Rozmiar pliku: | 9,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W miarę upływu lat zainteresowanie II wojną światową nie maleje, ale przeciwnie – rośnie. Nie mam zamiaru w tym miejscu analizować owego fenomenu, jednak chcę zaznaczyć, że najbardziej niezadowolone z fascynacji rzesz młodych ludzi przebiegiem działań wojennych w latach 1939–1945 i używanym wówczas sprzętem wojskowym są media i osoby o tendencjach pacyfistycznych oraz sympatyzujące z ideologiami lewicowymi. Szczególne rozjuszenie niektórych środowisk, które niewiele zrozumiały z tego, co wydarzyło się w połowie XX wieku, wywołuje rosnący popyt na książki i czasopisma podejmujące temat III Rzeszy i niemieckich sił zbrojnych, coraz większa oferta modeli sprzętu wojskowego armii niemieckiej oraz aktywność grup rekonstrukcyjnych odtwarzających jednostki Wehrmachtu i Luftwaffe. Nie sądzę, aby były to objawy uwielbienia dla polityki Adolfa Hitlera i ideologii narodowego socjalizmu.
Ludzie jeszcze bardzo długo będą interesować się II wojną światową, która na zawsze zmieniła bieg historii, a jej wpływ na nasze życie trwa do dzisiaj. Nadal, mimo upływu dziesiątków lat od zakończenia największego konfliktu zbrojnego w dotychczasowych dziejach ludzkości, nie udzielono poważnej odpowiedzi na pytanie: jak to było możliwe, że jedno państwo, nie dysponujące większymi zasobami surowców naturalnych (poza węglem kamiennym i brunatnym) było w stanie sześć lat prowadzić wojnę z całym światem? W dodatku pełna mobilizacja gospodarki i przestawienie jej na tory wojenne miało miejsce w Niemczech dopiero w 1943 r.! Jak to było możliwe, że w niewiarygodnie krótkim czasie sześciu lat (1939–1945) dokonano w Niemczech epokowych odkryć naukowych, powstała niewiarygodna liczba wynalazków i konstrukcji z obszaru szeroko rozumianej techniki wojskowej, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej, które do dziś stanowią podstawę rozwoju wielu dziedzin przemysłu i wykorzystywane są w projektowaniu wielu typów uzbrojenia? Wolno przypuszczać, że wiele wynalazków i patentów opracowanych przez niemieckich uczonych i inżynierów nadal spoczywa w sejfach (przede wszystkim w USA i Rosji) i ujrzą światło dzienne, gdy nadejdzie sprzyjający czas. Dodajmy, że jeden z najwybitniejszych badaczy sekretów militarnych III Rzeszy Igor Witkowski jest przekonany, że Niemcy przed klęską w 1945 r. zdążyli ukryć lub całkowicie zniszczyć swoje najbardziej przełomowe technologie wojskowe, które mogłyby przeważyć szalę zwycięstwa w wojnie na ich stronę, gdyby trwała ona rok lub dwa lata dłużej. Jakby to nie brzmiało dziwnie, poziom rozwoju cywilizacyjnego, poziom nauki i techniki aliantów był na tyle niski, że w ogóle nie byli w stanie zrozumieć, nad jakimi technologiami i wynalazkami pracowali Niemcy w ostatnich miesiącach wojny. Do dziś wiedza na ten temat jest stosunkowo uboga lub okryta tajemnicą.
Być może jedną z przyczyn klęski hitlerowskich Niemiec było rozproszenie potencjału naukowo-badawczego, zasobów siły roboczej i środków finansowych na prowadzenie badań, prób i produkcję zbyt wielu nowych rodzajów uzbrojenia. Uwaga ta dotyczy również broni pancernej, przy czym pojęcie to obejmuje nie tylko czołgi, ale różne rodzaje dział samobieżnych, samochody pancerne, transportery półgąsienicowe i pojazdy specjalne. Sygnalizowany proces pogłębił się w ostatnich latach wojny, choć trzeba zaznaczyć, że podejmowano wysiłki na rzecz standaryzacji uzbrojenia, ograniczenia liczby produkowanych typów sprzętu wojskowego i koncentracji wysiłku organizacyjnego i potencjału naukowo-badawczego na wybranych programach zbrojeniowych.
Główną rolę w realizacji niemieckiej strategii tzw. wojny błyskawicznej (Blitzkrieg) odgrywała – obok lotnictwa – broń pancerna. Do końca 1941 r. (na południowym odcinku frontu wschodniego do jesieni 1942 r.) ten sposób prowadzenia wojny był efektywny i skuteczny, zapewniając Niemcom sukcesy na polach bitew w Europie i w Afryce Północnej. Od 1943 r., kiedy to Niemcy utracili inicjatywę strategiczną w wojnie, broń pancerna była wykorzystywana do wykonywania lokalnych kontruderzeń oraz do zwalczania oddziałów przeciwnika, zwłaszcza pancernych i zmechanizowanych, które dokonały przełamania linii frontu. Oficerowie i żołnierze szeroko rozumianej niemieckiej broni pancernej byli bardzo dobrze wyszkoleni, cechowały ich waleczność, doskonała dyscyplina, wysoka odporność na ciężkie (szczególnie na froncie wschodnim) warunki na polu walki, wytrzymałość i koleżeńskość. Te cechy powodowały, że byli w stanie walczyć z przeciwnikiem, który od 1943 r. dysponował wielokrotną, a często miażdżącą przewagą.
Chociaż o niemieckiej broni pancernej w ostatnich latach ukazało się sporo książek i artykułów w czasopismach historyczno-militarnych, to nadal brak leksykonu, który gromadziłby rozproszone informacje w jednym miejscu. Celowo piszę o „jednym miejscu”, a nie o jednej książce, ponieważ wszystkie próby zgromadzenia tej wiedzy w jednym woluminie przez autorów zagranicznych i polskich uważam za nieudane. Powstały opracowania powierzchowne, ogólnikowe, w których często zachwiane są proporcje między treścią oraz ilustracjami. Zapewniam, że dzieła te znam dobrze i dlatego proponuję zupełnie inny leksykon, który – mam nadzieje – spotka się z życzliwym przyjęciem czytelników.
Zgromadzony przeze mnie materiał o broni pancernej III Rzeszy z okresu II wojny światowej podzieliłem na cztery części, przy czym uwzględniłem wyłącznie pojazdy produkowane seryjnie (nawet jeśli seria liczyła 5 egzemplarzy) i przyjęte do uzbrojenia. Opis prototypów i niezrealizowanych projektów wypełniłby przynajmniej jeszcze jeden tom leksykonu (być może kiedyś takie opracowanie przygotuję). Podział na cztery tomy wynika przede wszystkim z konieczności znalezienia kompromisu pomiędzy objętością i ceną, jaką musi zapłacić czytelnik.
Tom pierwszy leksykonu zawiera opisy czołgów, dział szturmowych i samobieżnych dział przeciwpancernych, zwanych niszczycielami czołgów. Każdy opis wzbogacony jest kilkoma, w większości mało znanymi zdjęciami, czterema rzutami, barwna sylwetką boczną i danymi taktyczno-technicznymi jednej lub kilku głównych wersji. Ponadto sześć najbardziej znanych czołgów i dział szturmowych pokazanych jest w postaci barwnych przekrojów.CZOŁG LEKKI PZKPFW. I
Po objęciu przez A. Hitlera stanowiska Kanclerza Rzeszy 30 stycznia 1933 r. Niemcy rozpoczęły remilitaryzację kraju i szybką rozbudowę sił zbrojnych. Dowództwo armii przewidywało, że w przyszłości ważną rolę będą odgrywały wojska pancerne. Mimo że traktat wersalski zabraniał Niemcom posiadania czołgów, sztab Reichswehry od początku lat 20. organizował manewry, w których uczestniczyły czołgi z drewna i tektury. Ćwiczenia z udziałem prawdziwych czołgów odbywały się na tajnym poligonie niemieckim w Lipiecku w Związku Radzieckim. Jednocześnie inżynierowie niemieccy pracowali w kilku radzieckich ośrodkach badawczo-rozwojowych nad projektami nowych czołgów i pojazdów pancernych.
Pierwszym czołgiem niemieckim skierowanym do masowej produkcji, która trwała od stycznia 1934 r. do końca 1938 r., był PzKpfw. I (Sd. Kfz. 101). Ze względu na symboliczne uzbrojenie (tylko 2 km) i słabe opancerzenie pojazd ten był raczej tankietką niż czołgiem lekkim. Mimo że jego wartość bojowa była niewielka, odegrał ważną rolę w szkoleniu kadr dla przyszłych dywizji pancernych Wehrmachtu. Produkcja czołgu odbywała się w zakładach Krupp, Henschel, MAN i Wegmann.
Podstawową wersją czołgu był PzKpfw. I Ausf. A (Pz. IA), wyprodukowany w 477 egz. Kadłub i wieża pojazdu były spawane. Ze względu na małe wymiary kadłub podzielony był tylko na dwa przedziały: bojowy i silnikowy. W przedniej części kadłuba, po lewej stronie, umieszczono siedzisko kierowcy. Obserwował on teren przez dwa duże, poziome otwory obserwacyjne w przedniej i bocznej ścianie kadłuba, chronione osłonami pancernymi z wąskimi szczelinami obserwacyjnymi. Główny, dwudzielny właz dla załogi znajdował się w lewej ścianie kadłuba, obok wieży. Obrotowa, niewielka wieża, w której umieszczono całe uzbrojenie czołgu, czyli 2 km Dreyse MG 13 kal. 7,92 mm, posadowiona została na środkowej części kadłuba. Była przesunięta w prawo od osi wzdłużnej pojazdu. Wieżę obracał ręcznie dowódca, który zajmował w niej miejsce. W stropie wieży umieszczono jednoczęściowy, otwierany do przodu właz. Dowódca, obsługujący km, dysponował celownikiem optycznym Zeiss TZF 2 z dwukrotnym powiększeniem. Zapas amunicji do obu km wynosił 1525 szt. (61 magazynków).
Czołg PzKpfw. I Ausf. A był napędzany 4-cylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem gaźnikowym Krupp M 305 o mocy 57 KM (42 kW). Łączna pojemność dwóch zbiorników paliwa wynosiła 144 dm³. Skrzynia biegów ZF Aphon Fg 35 miała 4 przełożenia do jazdy do przodu i 1 do jazdy do tyłu.
Podwozie składało się z dwóch zespołów po 5 kół nośnych, przy czym ostatnią parę stanowiły większe koła napinające gąsienice. Szósta para kół, na samym przodzie, pełniła rolę kół napędowych. Szerokość gąsienic wynosiła 280 mm i były one podtrzymywane przez trzy rolki. Schemat budowy wozu stał się typowy dla wszystkich późniejszych czołgów niemieckich – silnik z tyłu, układ przeniesienia napędu z przodu.
W wersji PzKpfw. I Ausf. B (Pz. IB) został wydłużony kadłub, dodano szóstą parę kół nośnych i wyżej umieszczono parę kół napędowych. Masa czołgu wzrosła do 6 t, długość do 4,43 m. Km MG 13 zastąpiono nowszymi MG34, a zapas amunicji zwiększono do 2250 szt. Silnik Kruppa wymieniony został na mocniejszy Maybach NL 38 TR o mocy 100 KM (73,5 kW). Wyprodukowano 1016 egz. tej wersji.
Z kolei wersja PzKpfw. I Ausf. C (VK 601) pomyślana została jako szybki czołg rozpoznawczy. Wywodziła się z poprzednich wersji, lecz była to w istocie jakościowo nowa konstrukcja. Powstała w firmie Krauss-Maffei w 1942 r., lecz mimo swoich walorów nie została skierowana do masowej produkcji. Czołg miał masę bojową 8 t, napędzany był silnikiem Maybach HL 45P o mocy 150 KM (110,4 kW), a uzbrojenie stanowiło działko kal. 20 mm i 1 km MG 34. Maksymalna prędkość wzrosła do 65 km/h. Koła nośne umieszczono po bokach kadłuba naprzemiennie, w dwóch rzędach. Wyprodukowano jedynie 40 egz. tej wersji.
W wersji PzKpfw. I Ausf. F (VK 1801), która także nie była produkowana w większej liczbie (ukończono 30 egz.), pancerz czołowy wzmocniono do 80 mm, co spowodowało zwiększenie masy bojowej do 21 t i oczywiście spadek prędkości maks. po drodze do 24 km/h. Uzbrojenie ponownie ograniczono do 2 km MG34.
Chrzest bojowy czołgi PzKpfw. I przeszły w 1936 r. w Hiszpanii, dokąd wysłano 41 egz. wersji A. Poniosły one ciężkie straty w starciach z czołgami T-26 i BT-5 (produkcji radzieckiej) wojsk republikańskich. W dniu agresji na Polskę 1 września 1939 r. Wehrmacht posiadał 1445 czołgów PzKpfw. I (stanowiły 46,4% wszystkich maszyn bojowych). Czołgi były łatwym łupem dla polskich armat ppanc. kal. 37 mm i armat polowych kal. 75 mm. Straty w wojnie z Polską wyniosły 320 PzKpfw. I, przy czym 89 czołgów Niemcy utracili bezpowrotnie. W następnych latach czołgów tego typu użyto podczas zajmowania Danii i Norwegii, w ataku na Belgię, Holandię i Francję (523 pojazdy w dywizjach I rzutu), w kampanii na Bałkanach w 1941 r. oraz w pierwszej fazie agresji na ZSRR, rozpoczętej 22 czerwca 1941 r. W 1942 r. czołgi PzKpfw. I wycofane zostały z jednostek bojowych i były wykorzystywane wyłącznie do szkolenia oraz do zwalczania partyzantów na terenach okupowanych. Pojedyncze czołgi tego typu przetrwały w jednostkach Wehrmachtu do 1943 r.
Podwozie czołgu PzKpfw. I posłużyło do budowy dział samobieżnych, opancerzonych transporterów zaopatrzenia, czołgów dowódczych i mostowych oraz innych pojazdów specjalnych.
Dane takt.-techn.
PzKpfw. I Ausf. B
Załoga: 2
Masa: 6 t
Grubość pancerza: 7–13 mm
Wymiary: długość 4,43 m, szerokość 2,06 m, wysokość 1,72 m, prześwit 0,39 m
Napęd: 6-cylindrowy silnik benzynowy Maybach NL 38 TR o mocy 100 KM (73,5 kW)
Osiągi: maks. prędkość po drogach 40 km/h, maks. zasięg po drogach 140 km, pokonywane przeszkody: brody 0,58 m, wzniesienia 60o, pionowe ściany 0,36 m, rowy 1,4 m
Uzbrojenie: 2 km kal. 7,92 mm
Czołg lekki PzKpfw. I Pz.Kpfw. I Ausf. A dowódcy 1. Batalionu 5. lekkiej Dywizji (Pz.Abt. 1, 5 Leichte Division) Tripoli, luty 1941 roku. W późniejszym okresie służby w Afryce czołg przemalowano na kolor piaskowy (żółty).
Czołg lekki PzKpfw. I Ausf. A
Czołg PzKpfw. I Ausf. A. z 35. pułku pancernego 4. Dywizji Pancernej podczas walk na Ochocie w Warszawie, wrzesień 1939 r.
Czołg lekki PzKpfw. I na terytorium Polski, wrzesień 1939 r. Białe krzyże na kadłubie znakomicie ułatwiały celowanie polskim artylerzystom, dlatego później próbowano je zamalować. Dowódca czołgu siedzi na wieży w otwartym włazie.CZOŁG LEKKI PZKPFW. II
Dowództwo Wehrmachtu szybko zdało sobie sprawę z potrzeby posiadania czołgu większego i lepiej uzbrojonego niż PzKpfw. I. Miał on być wykorzystany do szkolenia kadr dla wojsk pancernych i do szybkiego formowania pułków i dywizji pancernych. Zarazem miał to być pojazd o wysokich walorach bojowych, nie ustępujący konstrukcjom zagranicznym. Na zamówienie Wehrmachtu taki czołg zaprojektowano w 1935 r., a do końca roku zbudowano 10 pierwszych maszyn. Otrzymały one oznaczenie 2 cm MG Panzerwagen. Produkcja w latach 1935–1942 była kontynuowana w firmach: MAN, Daimler-Benz, FAMO, MIAG, Henschel, Wegmann, Alkett, Vereinigte Maschinenwerke w okupowanej Warszawie.
Po wprowadzeniu w 1936 r. jednolitego systemu oznaczeń środków transportu Wehrmachtu czołg PzKpfw. otrzymał indeks Sd.Kfz. 121. Jednocześnie wprowadzony został nowy system oznaczeń wozów bojowych, zgodnie z którym 10 pierwszych maszyn otrzymało nazwę PzKpfw. Ausf. a1. Miały one masę 7,6 t, silnik benzynowy Maybach HL 57 TR o mocy 129 KM (95 kW) i sześciostopniową skrzynię biegów ZF Aphon SSG 45. Prędkość maks. trzyosobowej maszyny wynosiła 40 km/h, a uzbrojenie stanowiło działko KwK 30 kal. 20 mm i 1 km MG34. Kolejnych 15 czołgów oznaczono PzKpfw. a2 (miały niewielkie ulepszenia w systemie chłodzenia silnika i wentylacji przedziału bojowego), a następnych 50 PzKpfw. a3. Te pojazdy otrzymały przegrodę ogniową w przedziale silnikowym oraz dodatkowe włazy ułatwiające dostęp do pompy paliwowej i filtru oleju.
W odmianie PzKpfw. Ausf. b zmodyfikowany został m.in. układ jezdny, resorowanie, wprowadzono szersze koła podtrzymujące i napinające gąsienice, długość kadłuba powiększono do 4,76 m. Zainstalowano mocniejszy silnik Maybach HL 62TR o mocy 140 KM (103 kW). Wyprodukowano 25 egz.
Próby czołgów PzKpfw. II Ausf. a i b wykazały poważne wady ich podwozia. Stąd w 1937 r. opracowano zupełnie nowy układ niezależnie zawieszonych, znacznie powiększonych kół jezdnych, które otrzymały bandaże z gumy. Do kadłuba koła te były przymocowane za pomocą ćwierćeliptycznych resorów piórowych. Liczbę kółek podtrzymujących gąsienice zwiększono z 3 do 4. Zmodyfikowano także koła napędowe i napinające. W efekcie zwiększeniu uległa zdolność pokonywania przeszkód terenowych i prędkość maks. podczas jazdy po drogach. Zmodernizowany czołg miał większe wymiary (długość 4,81 m, szerokość 2,22 m i wysokość 1,99 m) oraz masę (wzrosła z 7,9 t do 8,9 t). Pojazd otrzymał oznaczenie PzKpfw. II Ausf. c. Płyty na pancerz produkowano ze stali molibdenowej. Seria Ausf. c liczyła 200 egz.
Doświadczenia zebrane podczas eksploatacji opisanych wyżej pięciu serii próbnych czołgu (łacznie 300 egz.) były podstawą do podjęcia przez Heereswaffenamt decyzji o rozpoczęciu wielkoseryjnej produkcji pojazdu.
Od marca 1937 r. w zakładach Henschla w Kassel, a następnie w zakładach Alkett w Berlinie produkowano wersję PzKpfw. II Ausf. a (100 egz.). Miała ona skrzynię biegów Aphon ZF SSG 46 i silnik Maybach HL 62TRM o mocy 140 KM (103 kW). Radiostację krótkofalową zastąpiono radiostacją UKF. Zmieniono także konstrukcję szczelin obserwacyjnych dla kierowcy-mechanika, osłoniętych nowymi płytkami pancernymi. Wersja PzKpfw. II Ausf. b (200 egz.) prawie nie różniła się zewnętrznie od poprzedniej, a modyfikacje dotyczyły głównie uproszczenia konstrukcji.
W wersji PzKpfw. II Ausf. C (100 egz.), produkowanej w latach 1939–1940, zmieniono m.in. układ chłodzenia silnika, wzmocniono opancerzenie przedniej części kadłuba, dodając do starego dwie płyty pancerne grubości 14,5 mm (górna) i 20 mm (dolna), zespawane pod kątem 70o. Ponadto w szczelinach obserwacyjnych kierowcy zamontowano szkło pancerne grubości 50 mm, a na górnej części kadłuba, przed i za wieżą, specjalne pancerne nadburcia, chroniące mechanizm obrotu wieży przed uszkodzeniem w przypadku trafienia przez pocisk lub odłamek. Masa czołgu wzrosła do 9,5 t.
W 1938 r. firma Daimler-Benz przedstawiła projekt tzw. czołgu szybkiego (Schnellkampfwagen), oznaczonego PzKpfw. II Ausf. D (80 egz.), przeznaczonego dla dywizji lekkich Wehrmachtu. Czołg miał nowy kadłub oraz układ jezdny typu Christi z dużymi kołami, nowymi kołami napędowymi i napinającymi. Masa bojowa wzrosła do 10 t. Silnik Maybach HL 62TRM pozwalał osiągnąć prędkość maks. po drodze 55 km/h.
Wersja PzKpfw. II Ausf. E (143 egz.) różniła się wzmocnionym zawieszeniem, nowym typem gąsienic i zmienionym kołem napinającym.
Ostatnią modyfikacją klasycznego PzKpfw. II była wersja F (532 egz.), produkowana w latach 1940–1942. Miała m.in. kadłub o nowej konstrukcji, wzmocniony pancerz w części czołowej, zmienione osłony pancerne szczelin obserwacyjnych kierowcy, ulepszony mechanizm obrotowy wieży. Napęd czołgu stanowił 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik benzynowy Maybach HL 62 TRM o mocy 140 KM (103 kW).
Ponadto na bazie PzKpfw. II Niemcy podejmowali próby stworzenia wyspecjalizowanego czołgu rozpoznawczego oraz dobrze opancerzonego czołgu wsparcia piechoty.
W 1938 r. firmy MAN i Daimler-Benz rozpoczęły projektowanie czołgu rozpoznawczego, który otrzymał oznaczenie VK 901. Była to jakościowo nowa konstrukcja w porównaniu z klasycznym PzKpfw. II. Pozostawiono dotychczasowe opancerzenie i uzbrojenie, składające się z działka KwK 38 kal. 20 mm i 1 km MG34 kal. 7,92 mm. Natomiast całkowicie nowe było podwozie, zaprojektowane przez inż. Wilhelma Kniekampfa. Tworzyło je z każdej strony po pięć dużych kół nośnych, ułożonych naprzemiennie, oraz koła napędowe i napinające. Nowy silnik Maybach HL 45 o mocy 148 KM (109 kW) umożliwiał maszynie o masie bojowej 10,5 t osiągnięcie prędkości maks. po drogach 50 km/h. Od kwietnia 1941 r. do lutego 1942 r. zbudowano 12 prototypów czołgu, który otrzymał oznaczenie PzKpfw. II Ausf. G. Rozwinięciem tej wersji były prototypy VK 903 i VK 1301.
Równolegle z przygotowywaniem budowy prototypów wersji G trwało projektowanie silnie opancerzonego czołgu piechoty, oznaczonego PzKpfw. II n.A. (neue Art – nowy typ). Prototyp, mający indeks VK 1601, był gotowy do rozpoczęcia prób 19 czerwca 1940 r. Grubość pancerza wynosiła od 50 do 80 mm w części czołowej. Czołg miał zmieniony kadłub i wzmocnione podwozie. Prędkość maks. po drogach nie była imponująca – 31 km/h. Po ciągnących się prawie dwa lata próbach złożono zamówienie na 30 egz. i nadano oznaczenie wojskowe PzKpfw. II Ausf. J. Od kwietnia do grudnia 1942 r. zakłady MAN i Daimler-Benz wyprodukowały tylko 22 egz. tego czołgu.
W kwietniu 1942 r. firma MAN przygotowała pierwszy prototyp nowego czołgu rozpoznawczego, oznaczony VK 1303, będący rozwinięciem modeli VK 901, VK 903 i VK 1301. Po zakończeniu kilkumiesięcznych prób i testów został on przyjęty do uzbrojenia pod oznaczeniem PzKpfw. II Ausf. L Luchs (Sd.Kfz. 123). Z zamówionych 800 egz. wyprodukowano 136. 12 Masa bojowa 11,8 t. Napęd – silnik Maybach HL 66p o mocy 179,2 KM (132 kW). Załoga 4 osoby. Uzbrojenie jak w wersji G. Na kilku pojazdach (4–6) zamontowano armaty kal. 50 mm.
Kilkanaście czołgów PzKpfw. II przeszło chrzest bojowy w 1939 r. w Hiszpanii. 15 marca 1939 r., w składzie 2. DPanc., jako pierwsze wjechały do zajętej przez Niemców Pragi.
W dniu ataku na Polskę, 1 września 1939 r., Wehrmacht dysponował 1224 czołgami PzKpfw. II. W trakcie walk bezpowrotnie utracono 83 pojazdy tego typu.
25 wozów należących do 40. batalionu specjalnego (40. Abteilung z.B.V.) brało udział w zajęciu Danii i Norwegii. W przededniu agresji na Francję na uzbrojeniu armii niemieckiej znajdowało się 955 czołgów PzKpfw. II. Ze względu na słabe parametry działka kal. 20 mm mogły one toczyć walkę z dobrze opancerzonymi lekkimi i średnimi czołgami francuskimi tylko na krótkich dystansach.
W ramach przygotować do inwazji na Wyspy Brytyjskie w 1940 r. 52 czołgi PzKpfw. II przebudowano i przystosowano do pływania.
W ataku na ZSRR, rozpoczętym 22 czerwca 1941 r., wzięło udział 746 czołgów tego typu, lecz do końca roku utracono 424 egz. Szybko okazało się, że nie mają one szans w starciach z nowymi czołgami radzieckimi, a ponadto były łatwo niszczone przez piechotę Armii Czerwonej, dysponującą od jesieni 1941 r. dużą liczbą rusznic przeciwpancernych PTRD kal. 14,5 mm i dział ppanc. Dlatego stopniowo wycofywano je z oddziałów I rzutu i przeznaczano do zadań pomocniczych, szkolenia itp. W 1943 r. 70 czołgów PzKpfw. II brało udział w bitwie pod Kurskiem i pewną liczbę wykorzystano podczas kampanii w Afryce Płn.
W marcu 1945 r. na uzbrojeniu Wehrmachtu pozostawało jeszcze 145 czołgów tego typu. Niewielka liczba tych maszyn znalazła się ponadto na uzbrojeniu armii państw-sojuszników III Rzeszy: Bułgarii, Rumunii i Słowacji.
Podwozie czołgu PzKpfw. II było szeroko wykorzystywane do budowy dział samobieżnych, czołgów-miotaczy ognia, czołgów saperskich i mostowych.
Dane takt.-techn.
PzKpfw II Ausf. F
Załoga: 3
Masa: 10 t
Grubość pancerza: 5–30 mm
Wymiary: długość 4,64 m, szerokość 2,30 m, wysokość 2,02 m, prześwit 0,34 m
Napęd: 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik benzynowy Maybach HL 62 TRM o mocy 140 KM (103 kW)
Osiągi: maks. prędkość po drogach 55 km/h, zasięg maks. po drogach 200 km, pokonywane przeszkody: brody 0,85 m, wzniesienia 50o, pionowe ściany 0,42 m, rowy 1,75 m
Uzbrojenie: działko kal. 20 mm, 1 km kal. 7,92 mm
Pz.Kpfw II Ausf. B z 5. Pułku Pancernego 3. Dywizji Pancernej, Belgia. 1940 r.
Czołg lekki PzKpfw. II Ausf. C
Czołg PzKpfw. II i samobieżne działo plot. SdKfz. 10/4 z 7. Dywizji Pancernej podczas walk na Białorusi w sierpniu 1941 r.
Czołg PzKpfw.II Ausf. B z 4. DPanc. na ul. Grójeckiej w Warszawie, 9 września 1939 r. Jakiś rozsądny dowódca kazał zamalować biały krzyż na bocznych ścianach wieży, aby czołg nie był już tak łatwym celem dla polskiej artylerii ppanc.
* * *
koniec darmowego fragmentu
zapraszamy do zakupu pełnej wersji