Ciało – poza Innością i Tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej - ebook
Ciało – poza Innością i Tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej - ebook
Ciało jako inny, obcy, wykluczony, ciało jako przestrzeń napięcia między toż-samością a innością, ciało poza innością i tożsamością. Ciało-tekst – otwarte. Ciało o zmiennej intensywności, bez ustanku pulsujące między tym, co obce a tym, co toż-same. Ciało ustanawiające granice, by w kolejnym kroku je znieść, mówiące: „ja”, by zaraz temu zaprzeczyć, tworzące wnętrze i rozpływające się w zewnętrzności pofałdowanej powierzchni. Ciało radykalnie zróżnicowane, to zwierzęce, to ludzkie, to przestrzenne, to wirtualne, to duchowe, to materialne, to kobiece, to męskie, to dojrzałe, to dziecięce, migocące różnicami, stające-się-innym, a w efekcie niedostrzegalne, zlewające się ze światem w działaniu. Ciało tętniące życiem, ciało różnicujące świat i jednocześnie go zmieniające. Ciało będące podstawą myślenia o tożsamości, inności, podmiotowości, wspólnocie, etyce czy polityce i otwierające te kategorie na to, co nadchodzi.
Kategoria: | Polonistyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7908-050-2 |
Rozmiar pliku: | 991 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
¹ E. Spelman, Woman as Body: Ancient and Contemporary Views, „Feminist Studies” 1982, nr 8(1), s. 109–131.
² S. de Beauvoir, Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Jacek Santorski i spółka, Warszawa 2007, s. 17.
³ Jolanta, córka Ireny, wnuczka Bronisławy, prawnuczka Ludwiki, Błony umysłu, Sic!, Warszawa 2003, s. 6 i n.
⁴ L. Irigaray, Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, w: eadem, Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, przeł. S. Królak, eidos, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 21.
⁵ Nie bez znaczenia jest tu płeć żeńska artysty, o którym mowa.
⁶ E. Jelinek, Pianistka, przeł. R. Turczyn, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2004, s. 245.
⁷ Ibidem, s. 45.
⁸ E. Neyman, A ciało słowem się stało, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, t. 2, IBL Wydawnictwo, Warszawa 2001, s. 54.
⁹ E. Jelinek, op. cit., s. 12.
¹⁰ Ibidem, s. 31.
¹¹ Ibidem, s. 13.
¹² Ibidem, s. 94.
¹³ L. Irigaray, i jedna nie ruszy bez drugiej, przeł. A. Araszkiewicz, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie…, s. 283.
¹⁴ E. Jelinek, op. cit., s. 34.
¹⁵ Ibidem, s. 146.
¹⁶ Ibidem, s. 248.
¹⁷ Ibidem, s. 137.
¹⁸ Ibidem, s. 290.
¹⁹ E. Neyman, A ciało słowem się stało, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie…, s. 52.
²⁰ E. Jelinek, op. cit., s. 119.
²¹ Ibidem, s. 78.
²² Ibidem, s. 143.
²³ Ibidem, s. 27.
²⁴ Ibidem, s. 114.
²⁵ Ibidem, s. 185.
²⁶ Ibidem, s. 107.
²⁷ I. Iwasiów, Gender dla średnio zaawansowanych. Wykłady szczecińskie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2004, s. 102.
²⁸ E. Jelinek, op. cit., s. 244.
²⁹ Ibidem, s. 255.
³⁰ S. Bordo, Anorexia Nervosa. Psychopatology as the Crystallization of Culture, w: eadem, Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 2003, s. 145.
³¹ Ibidem, s. 152.
³² G. Agamben, O tym, czego możemy nie robić, w: idem, Nagość, przeł. K. Żaboklicki, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010, s. 53–55.
³³ S. Bordo, op. cit., s. 155–157.
³⁴ Ibidem, s. 159.
³⁵ A. Eckhardt, Autoagresja, przeł. J. Hockuba, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1998, s. 100.
³⁶ E. Jelinek, op. cit., s. 109.
³⁷ Ibidem, s. 55.
³⁸ Ibidem, s. 110.
³⁹ Ibidem, s. 135.
⁴⁰ A. Eckhardt, op. cit., s. 72.
⁴¹ S. de Beauvoir, op. cit., s. 50.
⁴² Ibidem, s. 362.
⁴³ E. Jelinek, op. cit., s. 136.
⁴⁴ L. Irigaray, op. cit., s. 20.
⁴⁵ E. Jelinek, op. cit., s. 96.
⁴⁶ Ibidem, s. 142.
⁴⁷ Ibidem, s. 213.
⁴⁸ Ibidem, s. 63
⁴⁹ Ibidem.
⁵⁰ Ibidem, s. 82 i n.
⁵¹ L. Mulvey, Visual Pleasure and Narrative Cinema, https://wiki.brown.edu/confluence/display/MarkTribe/Visual+Pleasure+and+Narrative+Cinema (data dostępu: 14.08.2012).
⁵² S. de Beauvoir, op. cit., s. 366.
⁵³ Ibidem, s. 367.
⁵⁴ L. Irigaray, I jedna nie ruszy bez drugiej, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie…, s. 289.
⁵⁵ S. de Beauvoir, op. cit., s. 381.
⁵⁶ K. A. MacKinnon, Rape: on Coercion and Consent, w: Female Embodiment and Feminist Theory, ed. K. Conboy, N. Medina, S. Stanbury, Columbia University Press, New York 1997, s. 45 i n.
⁵⁷ E. Jelinek, op. cit., s. 133 i n.
⁵⁸ Ibidem, s. 57.
⁵⁹ Ibidem.
⁶⁰ Ibidem, s. 247.
⁶¹ Ibidem, s. 265.
⁶² Ibidem, s. 282, (wyróżnienie M. R.-S.).
⁶³ Ibidem, s. 280.
⁶⁴ Ibidem, s. 333.
⁶⁵ Ibidem, s. 153.
⁶⁶ Ibidem, s. 103.
⁶⁷ K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie, Wydawnictwo eFKa, Kraków 1999, s. 40.
⁶⁸ M. Foucault, Historia seksualności, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Czytelnik, Warszawa 1995, s. 55.
⁶⁹ Ibidem, s. 126. Korzystam tu z pojęcia biowładzy ukutego przez Michela Foucaulta. Biowładza jest w tym ujęciu formą władzy, która pojawiła się w połowie XVIII wieku i nabudowała się nad władzą dyscyplinarną poprzez zwrócenie się do człowieka jako do gatunku biologicznego. Zob. M. Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998, s. 237–260.
⁷⁰ M. Foucault Historia seksualności, s. 67.
⁷¹ Zdaję sobie sprawę, że takie tendencje można wyśledzić nie tylko we współczesnej literaturze i nie tylko w tej dotyczącej kobiecego ciała. Wydaje mi się jednak, że takie zawężenie pola interpretacji jest uprawomocnione, ponieważ pokazuje granice owego szukania prawdy we własnej świadomości
⁷² M. Foucault Historia seksualności, s. 58.
⁷³ Ibidem.
⁷⁴ Ibidem, s. 110.
⁷⁵ S. de Beauvoir, op. cit., s. 284.
⁷⁶ A. Lorde, Uses of the Erotic, w: Female Embodiment…, s. 278.
⁷⁷ Ibidem, s. 282.
⁷⁸ E. Jelinek, op. cit., s. 123.
⁷⁹ Ibidem, s. 135 i n.
⁸⁰ S. de Beauvoir, op. cit., s. 367.
⁸¹ A. Lorde, op. cit, s. 278.
⁸² S. de Beauvoir, op. cit., s. 363.
⁸³ Ibidem.
⁸⁴ C. Roche, Wilgotne miejsca, przeł. E. Kochanowska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009, s. 17.
⁸⁵ Ibidem, s. 22.
⁸⁶ Ibidem, s. 36.
⁸⁷ Ibidem, s. 40 i n.
⁸⁸ Ibidem, s. 70.
⁸⁹ Zob. na przykład ibidem, s. 61.
⁹⁰ S. de Beauvoir, op. cit., s. 361.
⁹¹ C. Roche, op. cit., s. 69.
⁹² Ibidem, s. 104.
⁹³ Ibidem, s. 109.
⁹⁴ S. de Beauvoir, op. cit., s. 361.
⁹⁵ M. Foucault, Historia seksualności, s. 58.
⁹⁶ A. Wieczorkiewicz, Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 268.