Cyfryzacja życia w erze Big Data. Człowiek. Biznes. Państwo - ebook
Cyfryzacja życia w erze Big Data. Człowiek. Biznes. Państwo - ebook
Korzystając ze smartfona, serwisów społecznościowych, poczty elektronicznej czy kart kredytowych pozostawiamy ślady cyfrowe, które podlegają, z wykorzystaniem metod Big Data, analizie na poziomie pojedynczego człowieka, jak i całych społeczeństw. Ten olbrzymi zasób informacji ma ogromny wpływ na nasze życie, prywatność, nowe modele biznesowe przedsiębiorstw, zachowania społeczne, a finalnie na bezpieczeństwo narodowe.
Jerzy Surma na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń praktycznych i badań naukowych opisuje zjawisko totalnej cyfryzacji naszego życia oraz wynikające z niego szanse i zagrożenia. Nie brakuje tu krytycznego spojrzenia na wiele aspektów Big Data, które spotykają się z powszechnym zachwytem.
Książka adresowana do wszystkich, którzy zainteresowani są rzetelnym, opartym o naukowe badania opisem zjawiska cyfryzacji, jego potencjału i zrozumieniem prawdopodobnych wydarzeń w przyszłości. Szczególnie przydatna może być dla środowiska naukowego zajmującego się konsekwencjami społecznymi zastosowań technologii informatycznych, jak i praktyków zainteresowanych nowymi modelami biznesowymi w erze gospodarki cyfrowej. Jest to również nieocenione źródło wiedzy dla studentów ekonomii, informatyki, politologii czy bezpieczeństwa narodowego.
Podstawowym celem książki jest prezentacja i konsekwencje fenomenu bezprecedensowej skali zbierania i analizowania danych, które pozwalają na odkrywanie wzorców zachowania na poziomie indywidualnych osób oraz całych populacji. W tym kontekście można mówić o swoistej cyfryzacji życia, czyli sytuacji, kiedy zachowania współczesnego człowieka są odzwierciedlone i zarejestrowane w milionach śladów cyfrowych jakie pozostawiamy po sobie idąc przez życie. Od zarejestrowanych detektorem tętna uderzeń serca jeszcze w łonie matki, po ostanie „selfie” na łożu śmierci. Jest to związane z tematyką nazywaną potocznie Big Data i w książce zostało omówione w trzech perspektywach: pojedynczego człowieka, ekonomii i potencjału biznesowego oraz państwa w kontekście bezpieczeństwa narodowego.
Ze wstępu
Kategoria: | Informatyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-19688-2 |
Rozmiar pliku: | 2,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1.2.1. MyLifeBits
Tabela 1.2. Wielkość danych, które można zapisać na dysku o pojemności 1 Tera
-------------------- ------------------------- -------------------------
Dane Zapisane w ciągu 1 roku Zapisane w ciągu 1 dnia
Obraz (400 KB JPG) 2,7 x 10⁶ obrazów 7,3 x 10³ obrazów
1 MB dokument 1,0 x 10⁶ dok. 2,9 x 10³ dok.
128 kb/s audio 18,6 x 10³ godz. 51 godz.
256 kb/s wideo 9,3 x 10³ godz. 26 godz.
1,5 Mb/wideo 1,6 x 10³ godz. 4 godz.
-------------------- ------------------------- -------------------------
Źródło: Gemmell i in. 2006.
Podstawową architekturę systemu oraz rozważane źródła danych przedstawiono na Rysunku 1.2. Podstawowy problem, na jaki napotkano, nie był związany ze składowaniem danych o różnych formatach pochodzących z wielu różnych źródeł. Najtrudniejsze okazało się umożliwienie ergonomicznego dostępu do składowanych danych multimedialnych, ich wyszukiwanie oraz analiza.
Rysunek 1.2. Architektura MyLifeBits
Źródło: Gemmell i in. 2006.
Projekt MyLifeBits przyczynił się do rozwoju autoanalityki i samopoznania poprzez tzw. self-tracking, który polega na monitorowaniu i analizowaniu swoich prywatnych śladów cyfrowych (ciśnienie, waga, temperatura ciała i powietrza, długość snu itp.) za pomocą różnych urządzeń elektronicznych z wbudowanymi sensorami. Celem tego typu monitoringu i analizy zebranych danych ma być lepsze poznanie własnego organizmu, poprawa zdrowia itp.
Rysunek 1.3. Plakat reklamujący seminarium badawcze Digital Anthropology
Źródło: http://courses.media.mit.edu/2003spring/da/.
2.2. Przedsiębiorstwo w erze Big Data
2.2.1. N=1
2.2.1.1. Wstęp
2.2.1.2. Krótka historia Business Intelligence
Tabela 2.3. Przegląd wybranych zastosowań BI w zakresie logistyki, finansów i produkcji
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Nazwa | Opis |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Analiza stanów magazynowych | Badanie rotacji towarów z uwzględnieniem sezonowości w celu ustalenia optymalnego obłożenia magazynu |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Analiza sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych) oraz wykrywanie zagrożeń (systemy wczesnego ostrzegania) | Ocena kondycji finansowej, majątkowej i wyników osiąganych przez badaną jednostkę gospodarczą poprzez badanie sprawozdań w zakresie: analizy struktury, dynamiki, analiz wskaźnikowych, badań przyczynowych, analiz regresji i korelacji oraz wielowymiarowych analiz porównawczych |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Analiza majątku obrotowego | Analizy wskaźnikowe w zakresie: |
| | |
| | • zapasów, np. wskaźnik rotacji zapasów |
| | |
| | • należności, np. wskaźnik cyklu inkasa należności |
| | |
| | • środków pieniężnych, np. wskaźnik udziału środków pieniężnych w majątku obrotowym |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Analiza kosztów | Rachunek kosztów działań (ang. activity-based costing) |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Analiza efektywności produkcji | Analiza produktywności w czasie i w porównaniu z normami ze względu na linię produkcyjną, maszynę, zmianę, pracownika |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Ranking dostawców | Ranking dostawców w kontekście terminowości i jakości dostaw |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Źródło: Surma 2009.
2.2.2. Systemy CRM
2.2.2.1. Wstęp
Przedstawiona wcześniej koncepcja N=1 Prahalada ma swoje bezpośrednie odwzorowanie we współczesnym marketingu. W tym kontekście właściwe jest odwołanie się do historii rozwoju zarządzania klientami – od bezpośrednich kontaktów z klientem indywidualnym (ang. individual customers), przez całościowe spojrzenie na rynek klientów (ang. entire-market customers), po segmentację klientów (ang. segmented customers) i finalnie powrót pierwotnej idei, tj. spersonalizowanej obsługi klienta z wykorzystaniem marketingu interaktywnego (ang. interactive marketing) (Deighton i in. 1996). Według Kumara marketing interaktywny ma następującą charakterystykę (Kumar 2010):
1. Zakres podejmowania decyzji: identyfikacja właściwych klientów i zapewnienie relacji na bieżąco lub w odpowiednim czasie.
2. Zakres analiz: opracowanie całościowej charakterystyki klienta.
3. Czynnik tworzenia wartości: personalizacja i dostosowanie właściwych produktów i usług we właściwym czasie.
Wykorzystanie analiz zachowania klienta ma już relatywnie długą historię w marketingu. Analityczne systemy zarządzania relacjami z klientem (ang. analytical customer relationship management systems) – nazywane dalej systemami CRM – są używane standardowo w sektorze telekomunikacyjnym i bankowym od lat 90. ubiegłego wieku (Shankar, Winer 2006), zarówno w zakresie segmentacji klientów, jak i podejścia spersonalizowanego.
2.2.2.2. Strategie implementacji systemów CRM
Realne zastosowania biznesowe systemów CRM są uzasadnione w przypadku spełnienia jednocześnie pięciu warunków koniecznych:
1. Klient jest znany i jednoznacznie identyfikowany.
2. Firma ma zdolność do bezpośredniego kontaktu z klientem oraz do rozpoznania jego potrzeb.
3. Liczba obsługiwanych klientów jest na tyle duża, że uzasadniona jest inwestycja w system informatyczny i jego utrzymanie.
4. Klient dokonuje wielokrotnych zakupów.
5. Oferowane produkty lub usługi można dostosować do potrzeb klienta.
Rysunek 2.2. Strategie budowy systemu zarządzania relacjami z klientami
Źródło: opracowano na podstawie wykładu Normana Chervany z Uniwersytetu w Minnesocie.