Delegowanie i kontrolowanie - ebook
Delegowanie i kontrolowanie - ebook
Delegowanie & kontrolowanie.
Menedżerowie są oceniani na podstawie wyników – a osiągane przez ciebie wyniki zależą od umiejętności delegowania i kontrolowania. Będziesz zaskoczony, jak efektywny stanie się zarządzany przez ciebie zespół, gdy opanujesz niezbędne umiejętności nauczane przez Briana Tracy.
Ten nieodzowny przewodnik wyjawia 21 sprawdzonych w praktyce sposobów zwiększenia wydajności, m.in. wskazuje, jak:
- określić zadania, przydzielić je oraz ustalić sposób pomiaru ich wykonania,
- dobrać umiejętności do wymagań na danym stanowisku,
- użyć zarządzania przez cele do delegowania zadań w dłuższym okresie zaufanym członkom zespołu,
- uczynić z delegowania narzędzie do uczenia się i budowania zaufania w zespole,
- zapewnić szybką opinię zwrotną i uzyskać aktywny udział członków zespołu,
- zapewnić sobie więcej czasu na zadania o charakterze strategicznym.
Gdy delegowanie i kontrolowanie zostanie zastosowane skutecznie, twoi pracownicy staną się bardziej wydajni. Obserwuj, jak dzięki gwałtownie rosnącym wynikom osiągasz coraz większy sukces, jednocześnie rozwijając umiejętności swoich pracowników.
Brian Tracy jest jednym z najlepszych profesjonalnych mówców na świecie. Otworzył, zbudował, zarządzał i kierował 22 biznesami z różnych branż. Co roku prowadzi konsultacje dla ponad 250 000 osób w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Europie i Azji.
Jego prezentacje, przemowy i seminaria są specjalnie przygotowane i dostosowane do różnych grup odbiorców. Opisuje się je jako „inspirujące, zabawne, informujące i motywujące”. Tracy pracował z ponad 500 korporacjami, wygłosił ponad 2000 wykładów i przemawiał dla ponad 2 000 000 ludzi.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Wzmocnij swój najbardziej wartościowy zasób
2. Rzuć wyzwanie mitom, które blokują skuteczne
delegowanie
3. Punkt wyjściowy do delegowania
4. Fabryczny model zarządzania
5. Określ najważniejsze wyniki
6. Wyznacz kryteria najwyższej wydajności
7. Zarządzanie przez cele
8. Trzy zalety najlepszych szefów
9. Siedem umiejętności niezbędnych do skutecznego
delegowania
10. Zarządzanie przez wyjątki
11. Postrzegaj siebie jako nauczyciela
12. Buduj pewność siebie w zespole
13. Deleguj podejmowanie decyzji
14. Sprawdzaj spełnianie swoich oczekiwań
15. Rozwijaj pracowników poprzez regularne
przekazywanie im informacji zwrotnej
16. Nieustannie motywuj swój zespół
17. Praktykuj przywództwo sytuacyjne
18. Określ cztery rodzaje osobowości
19. Trzy style przywództwa
20. Unikaj delegowania odwrotnego
21. Pięć sposobów skutecznego zarządzania
O autorze
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7746-662-9 |
Rozmiar pliku: | 599 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Delegowanie stanowi jedną z podstawowych umiejętności skutecznego zarządzania. Bez skutecznego i sprawnego delegowania pozbawiasz się możliwości wykorzystania swoich możliwości jako menedżer wyższego szczebla.
Zarządzanie często jest określane jako „uzyskiwanie wyników poprzez innych ludzi”. W tej definicji nieodłącznie zawarta jest idea skutecznego delegowania zadań, obowiązków oraz odpowiedzialności na członków twojego zespołu. Umiejętność delegowania i gotowość do jego stosowania ma istotne znaczenie dla kariery i sukcesu w biznesie.
Wielu menedżerom delegowanie przychodzi z trudem. Często nie wykazują oni gotowości do delegowania bądź nie są do niego zdolni, a w efekcie wielce ograniczają swoje szanse na awans. Ponieważ alternatywę dla delegowania stanowi samodzielne wykonywanie wszystkiego, tacy menedżerowie osobiście odpowiadają za wszystko i sami realizują każde zadanie, co ogranicza ich wkład w funkcjonowanie organizacji.
Korzyści z delegowania
Delegowanie oferuje wiele korzyści i ma wiele zalet. Dzięki delegowaniu możesz dokonać więcej, ponieważ wykraczasz poza to, co możesz zrobić sam, i poszerzasz zakres swojej pracy o to, czym możesz zarządzać lub co możesz kontrolować. W efekcie w ciągu dnia pracy możesz skoncentrować się na kilku sprawach, które tylko ty możesz rozwiązać.
Delegowanie pozwala ci poprawić jakość i osiągnąć lepsze wyniki. Z kolei osiągane wyniki, bardziej niż jakikolwiek inny czynnik, określają twoje zarobki, pozycję zawodową oraz poziom osobistej satysfakcji z pracy.
Ponadto delegowanie pozwala zwiększyć wydajność i fachowość twoich podwładnych, czyli w efekcie wyzwalasz ludzki potencjał.
Współcześni menedżerowie są ludźmi zapracowanymi: mają więcej do zrobienia niż czasu na zrobienie tego. Aby wykonać ważne zadania, menedżer musi delegować wszystko, co może być zrobione przez innych. Tak to jest w biznesie.
Delegowania można się nauczyć
Tak się szczęśliwie składa, że delegowanie to umiejętność, którą można w sobie rozwijać. Opanowanie każdej umiejętności wymaga nauczenia się, jak coś zrobić, a następnie regularnego ćwiczenia danej umiejętności, aż stanie się ona nawykiem; dobrą analogią jest tu kierowanie samochodem.
Większość menedżerów nigdy nie przeszła szkolenia z delegowania, a tak to już jest, że kiedy przyswajasz sobie nowe zachowanie, początkowo czujesz się niezręcznie. Jednak po pewnym czasie wraz z praktykowaniem delegowania przychodzi łatwość w korzystaniu z tej techniki zarządzania.
Ta książka pomoże ci osiągnąć mistrzostwo w delegowaniu, czego efektem będzie zwiększenie twojego wkładu w dobre funkcjonowanie i sukces organizacji, dla której pracujesz. Dowiesz się o wielu ważnych ideach, które pozwolą ci stać się dużo bardziej skutecznym w delegowaniu. Każda z metod, technik oraz strategii sprawdziła się w praktyce na przestrzeni wielu lat i gwarantuję, że jest skuteczna.
Jeśli będziesz regularnie ćwiczył te techniki, po niedługim czasie inni będą mówić o tobie jako o jednym z najlepszych menedżerów pod względem delegowania.1
WZMOCNIJ SWÓJ NAJBARDZIEJ
WARTOŚCIOWY ZASÓB
Twoim najbardziej wartościowym zasobem w biznesie są powierzone ci – w celu wykonania określonych zadań – zasoby ludzkie. Są one nieporównanie bardziej wartościowe niż komputery czy pomieszczenia biurowe. Znakomitych menedżerów cechuje umiejętność motywowania zarządzanych przez nich pracowników do osiągania najwyższego poziomu wydajności.
Twoja praca jako menedżera polega na uzyskaniu maksymalnego zwrotu z inwestycji firmy w pracowników. Około 85 procent budżetu operacyjnego każdej firmy, zwłaszcza świadczącej usługi, stanowią płace i świadczenia pozapłacowe. Dlatego tak ważne jest pytanie: „Czy uzyskujesz maksymalny zwrot z tych wydatków?”. Delegowanie jest jednym ze sposobów osiągania tego celu.
Przeciętny pracownik wykorzystuje 50 do 60 procent swoich możliwości. Oznacza to, że w typowej firmie połowa możliwości pracowników nie jest wykorzystywana. Znakomitą firmę cechuje to, że jej pracownicy w coraz większym stopniu wykorzystują potencjał swoich zdolności i umiejętności do osiągnięcia celów całej organizacji.
Zadbaj o rozwój swoich pracowników
Twoim zadaniem jako menedżera jest pomaganie ludziom w rozwijaniu ich umiejętności i kompetencji. Powierzono ci obowiązek zadbania o pracowników i wspierania ich w rozwoju. Pracownicy są jedynym zasobem, którego wartość może wzrosnąć. Komputery oraz inny sprzęt tracą na wartości i ostatecznie stają się przestarzałe. Natomiast wartość pracowników może się zwiększać w zależności od tego, jak się nimi zarządza i jak korzysta się z ich umiejętności. Delegowanie to wspaniałe narzędzie zachęcania pracowników do większego wysiłku, osiągania lepszych wyników i większego wkładu w sukces firmy.
Najważniejsze jest to, jak delegowanie pozwala ci wykorzystać w pełni twój osobisty potencjał. Wspaniałym uczuciem jest uświadomienie sobie, że twój potencjał menedżera jest właściwie nieograniczony, pod warunkiem, że potrafisz wyzwolić talenty i możliwości innych dzięki skutecznemu delegowaniu i kontrolowaniu.
W pracy masz dwie możliwości do wyboru. Gdy otrzymujesz zadanie do wykonania i jesteś za nie odpowiedzialny przed swoim szefem, to możesz zrealizować je samodzielnie albo zlecić je komuś. Umiejętność zlecenia komuś wykonania zadania – a dokładnie powierzenia go komuś, kto jest w stanie je wykonać – pozwala ci skupić się na swojej własnej pracy. Umiejętność skutecznego delegowania, bardziej niż cokolwiek innego, określi twoją ścieżkę kariery, tempo awansu, zarobki, status, pozycję, prestiż i sukces jako menedżera.