Design thinking dla edukatorów - ebook
Design thinking dla edukatorów - ebook
Intencją książki jest inspirowanie do wprowadzania metod, sposobów i takiego stylu pracy z uczniami/studentami/uczestnikami szkoleń, które wyzwalają kreatywność własną i zespołową, są wsparciem w procesie adaptacji do zmian. Jest to istotne zwłaszcza teraz, kiedy doświadczamy przełomowych sytuacji, generujących nowe problemy, do rozwiązania których brakuje gotowych recept i procedur.
Punktem wyjścia do jej powstania jest przekonanie, że każda aktywność edukacyjna może być traktowana jako projekt, który dzięki swej strukturze, wykorzystanym narzędziom i technikom pozwala na realizację określonych celów i osiąganie pożądanych efektów oraz znajdowanie trafnych rozwiązań, skrojonych na miarę potrzeb.
Publikacja jest wynikiem połączenia teorii z praktyką stosowania metody design thinking. Bazę stanowią naukowe inspiracje z zakresu: zarządzania, pedagogiki, psychodydaktyki, neuronauk, socjologii - jest to zatem opracowanie o charakterze interdyscyplinarnym.
Krok po kroku pokazane jest, w jaki sposób przejść przez proces z wykorzystaniem metodyki design thinking (DT), jednak książka napisana jest tak, aby dać także możliwość wyboru opisanych w niej metod, narzędzi, inspiracji przydatnych w danej sytuacji, które będą wsparciem w projektach, jakie realizują czytelniczki i czytelnicy.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I
1. Geneza design thinking
2. Zarządzanie zmianą
2.1. Skąd się biorą zmiany?
2.2. Co napędza, a co powstrzymuje zmiany?
2.3. Rodzaje zmian
2.4. Stadia i modele zmian
2.5. Opór wobec zmian
3. Kompetencje przyszłości jako wyzwanie dla współczesnej edukacji
3.1. Kompetencje przyszłości
3.2. Nowe generacje – pokolenie Z i pokolenie Alfa
3.3. Aktywizowanie procesu uczenia się
4. Przedsiębiorczość, kreatywność, twórczość, innowacyjność
4.1. Klimat sprzyjający twórczemu myśleniu
4.2. Myślenie dywergencyjne, motywacja i procedury TRP – wyznaczniki działań edukatora
5. Rola wizualizacji w edukacji i design thinking
5.1. Dlaczego warto tworzyć rysunkowe notatki z perspektywy wiedzy o mózgu?
5.2. Cele myślenia wizualnego w procesie design thinking
5.3. Podstawowe narzędzia służące wizualizacji
5.4. Stosowanie wizualizacji w design thinking
CZĘŚĆ II
6. Podejście design thinking w praktyce
7. Przed projektem
7.1. Zdefiniowanie wyzwania w procesie projektowym
7.2. Określenie celów projektu
7.3. Kluczowe role w projekcie
7.4. Zbudowanie zespołu projektowego
7.4.1. Jak liczny powinien być zespół?
7.4.2. Jak podzielić zespół projektowy?
7.4.3. Na jakie elementy współpracy z zespołem warto zwrócić uwagę?
7.5. Narzędzia design thinking
7.5.1. Jak dostosować przestrzeń do potrzeb projektowych?
7.5.2. Jakie materiały będą potrzebne?
7.5.3. Jak skorzystać z aplikacji wspierających pracę projektową?
7.6. Planowanie projektu
8. W trakcie projektu
8.1. Odkrywanie: dlaczego i dla kogo projektujemy?
8.2. Badania z użytkownikami
8.2.1. Potrzeba badania. Od czego zacząć?
8.2.2. Koncepcja badawcza
8.2.2.1. Cel i problematyka badania
8.2.2.2. Dobór pojęć i wskaźników
8.2.2.3. Wybór osób do badania
8.2.2.4. Metody i techniki badawcze
8.2.3. Realizacja badania i analiza wyników
8.2.4. Kilka uwag do realizacji badań dzieci
8.3. Odkrywanie: synteza informacji i narzędzia
8.4. Definiowanie wyzwania
8.5. Tworzenie rozwiązania
8.5.1. Zespołowe generowanie pomysłów
8.5.2. Selekcja i wybór pomysłów
8.6. Prototypowanie
8.7. Testowanie
9. Po projekcie
9.1. Iteracja
9.2. Planowanie wdrożenia
9.3. Ewaluacja projektów design thinking
9.3.1. Ewaluacja jako proces badawczy
10. Przykłady i inspiracje
Zakończenie
Literatura dodatkowa
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8220-547-3 |
Rozmiar pliku: | 19 MB |