Dogadać się z innymi, czyli Porozumienie bez Przemocy nie tylko w życiu organizacji - ebook
Dogadać się z innymi, czyli Porozumienie bez Przemocy nie tylko w życiu organizacji - ebook
By poczuć radość w poniedziałkowy poranek...
Wyobraź sobie firmę wolną od krzyku, konfliktów, wzajemnego punktowania i obgadywania za plecami. Wyobraź sobie środowisko pracy bez kompleksów, bez zagrożenia, przyjazne miejsce, gdzie Ty i ludzie wokół macie poczucie sensu i własnej wartości. Wyobraź sobie, że z zawodowej rzeczywistości usuwasz przemoc, agresję, szantaż, pretensje, fochy i oceny, w zamian tworzysz nowy świat, oparty na szacunku, współpracy, dialogu oraz - co najważniejsze - na kontakcie z innymi ludźmi i wzajemnym zrozumieniu. Wyobraź sobie świat, w którym można być efektywnym i zadowolonym ze swojej pracy. Wyobraź go sobie, a potem wprowadź jego reguły do swojej codzienności.
Twórcą idei zwanej Porozumieniem bez Przemocy (Nonviolent Communication - NVC) jest amerykański psycholog Marshall B. Rosenberg. Zaproponował on sposób komunikacji, w którym odchodzi się od paradygmatu szukania winnego, ustalania za wszelką cenę, kto ma rację, na rzecz budowania relacji i wypracowywania na jej podstawie rozwiązań wygrany - wygrany. Nie ma tu miejsca na przemoc, strach, ocenianie, co dobre, a co złe, w zamian jest uważność na fakty i obserwacje, refleksja, jakie uczucia, a zatem i potrzeby, wywołują w nas dane sceny, sytuacje czy zachowanie drugiego człowieka. Nie ma spychania na kogoś odpowiedzialności za własne samopoczucie. Jest koncentracja na słuchaniu, dbanie o siebie i innych. W efekcie, w atmosferze porozumienia, wszystkim pracuje się przyjemniej i spokojniej. Wzrasta entuzjazm, pojawiają się nowe pomysły, poprawiają się wyniki finansowe. Firma ma świetną reputację jako pracodawca, więc do wolnych stanowisk ustawia się kolejka chętnych.
Piękne, prawda? W dodatku realne. Poznaj reguły Porozumienia bez Przemocy i już dziś zacznij je wprowadzać w swoim życiu i we własnej organizacji!
Spis treści
- Wstęp
- Świat bez ocen
- Dlaczego oceniamy neurobiologia
- Ocenianie a uniwersalne potrzeby
- Co ocenianie oznacza dla relacji
- Jak przerwać spiralę ocen
- Podsumowanie
- Świat bez bycia miłym za cenę siebie
- Egoizm a dbanie o siebie
- Dlaczego tak ważne jest, żeby inni byli zadowoleni
- Koszt bycia miłym
- Jak odejść od bycia miłym
- Podsumowanie
- Świat bez kompleksów
- Poczucie własnej wartości i kompleksy
- Źródła kompleksów
- Konsekwencje życia w cieniu własnych kompleksów
- Jak budować zaufanie do siebie
- Podsumowanie
- Świat bez krzyku
- Oceniające myśli i krzyk
- Czego wyrazem jest krzyk
- Zgliszcza po wojnie, czyli co krzyk wnosi do relacji
- Co zrobić, gdy jesteśmy u progu krzyku
- Podsumowanie
- Świat bez obwiniania i poczucia winy
- Poczucie winy dojrzałe i niedojrzałe
- Poczucie winy a poczucie krzywdy
- Skąd się to bierze
- Konsekwencje poczucia winy
- Jak zacząć wybierać siebie
- Podsumowanie
- Świat bez wstydu
- Naturalne a nawykowe
- Strategie unikania wstydu
- Jak radzić sobie ze wstydem
- Podsumowanie
- Świat bez zamartwiania się i kręcenia filmów w głowie
- Zamartwianie się i potrzeba sensu
- konsekwencje zamartwianiA się
- Jak przerwać spiralę zamartwiania się
- Podsumowanie
- Świat bez domyślania się i focha
- Komunikaty apelowe ukryte przekazy
- Formy komunikacji nie wprost
- Jak gra w domyśl się wpływa na otoczenie
- Jak wrócić do otwartej komunikacji
- Podsumowanie
- Świat bez obgadywania
- Czemu ważnemu służy obgadywanie
- konsekwencje obgadywania
- Co można zyskać rezygnując z obgadywania
- Jak sobie radzić z obgadywaniem
- Podsumowanie
- Świat bez doradzania
- DORadzenie jako nawyk
- Przyczyny dawania rad
- Co dzieje się z osobą, która dostaje rady
- Jak słuchać, by usłyszeć
- Podsumowanie
- Świat bez konfliktów
- Udowadnianie, kto ma rację
- Walka na strategie i ukryte pod nimi potrzeby
- Relacje, konflikty i zaangażowanie pracowników
- Jak konstruktywnie zarządzać konfliktami
- Podsumowanie
- Świat bez empatii
- Podsumowanie
- Załącznik 1.
- Lista potrzeb
- Załącznik 2.
- Lista uczuć rzekomych
- Załącznik 3.
- Lista uczuć przyjemnych
- Załącznik 4.
- Lista uczuć NIEprzyjemnych
- Zakończenie
- Bibliografia
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9460-5 |
Rozmiar pliku: | 3,5 MB |