- W empik go
Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy - ebook
Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy - ebook
Opracowanie Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy jest bardzo cenną publikacją, odpowiadającą na palące potrzeby współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Celne sformułowanie zawarte w tytule – język nierodzimy – zawiera w sobie trzy typy polszczyzny postrzeganej jako język obcy, drugi i odziedziczony. Wchodzące w skład tomu artykuły stanowią cenny zbiór informacji zarówno dla czynnych lektorów, jak i osób stawiających pierwsze kroki w pracy pedagogicznej.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anny Dąbrowskiej
Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy to trzeci z kolei tom opracowanego przez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej typowych zjawisk charakterystycznych dla polszczyzny wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z różnych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co sprawia, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, stanowiące kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie użyteczne dla wszystkich czytelników, którym ponownie życzymy, aby nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ.
Ze wstępu redaktorek tomu Anny Seretny i Ewy Lipińskiej
Spis treści
Anna Seretny, Ewa Lipińska, Wstęp
Część I
O JĘZYKU POLSKIM
Przemysław Turek, Polszczyzna na tle innych języków. Elementy gramatyki kontrastywnej w dydaktyce języka polskiego jako obcego
Ewa Lipińska, Jeden język, wiele aspektów – o zróżnicowaniu polszczyzny w kraju i zagranicą w kontekście jej nauczania
Wiesław Tomasz Stefańczyk, Przemiany współczesnej polszczyzny – aspekt ilościowy i jakościowy
Małgorzata Gębka-Wolak, Aleksandra Walkiewicz, Polszczyzna jako fleksyjny język docelowy
Anna Seretny, Polszczyzna w szkole, czyli język jako narzędzie poznania
Jan Mazur, Glottodydaktyczne aspekty polskiej polityki językowej
Część II
NAUCZANIE POLSZCZYZNY
Urszula Majcher-Legawiec, Kompetencje nauczycieli w dobie migracji i przemian społeczno-kulturowych
Dominika Izdebska-Długosz, Podobieństwa, które przeszkadzają, czyli o nauczaniu polszczyzny Ukraińców
Andrzej Ruszer, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego
Ewa Krauss, Małgorzata Małolepsza, Praca z tekstem w nauczaniu języka polskiego jako odziedziczonego dzieci i dorosłych
Rafał Młyński, Kompetencje logopedyczne glottodydaktyka, nauczyciela dzieci z doświadczeniem migracyjnym
Część III
ZAGADNIENIA KULTUROWO-LITERACKIE
W TEORII I PRAKTYCE
Piotr Garncarek, Adres kulturowy w nauczaniu języka obcego
Grażyna Zarzycka, Glottokulturoznawstwo (także polonistyczne) jako jeszcze jedna subdziedzina naukowa glottodydaktyki
Piotr Horbatowski, Zajęcia teatralne jako forma dialogu międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Tamara Czerkies, Kształcenie językowo-kulturowe za pomocą tekstów literackich
Romuald Cudak, Literatura w zagranicznej promocji języka i kultury polskiej
Notki biograficzne autorów
Streszczenia
Abstracts
Aneks
Indeks nazwisk
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-242-6568-8 |
Rozmiar pliku: | 2,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Ponad dekadę temu ukazała się książka _Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego_, stanowiąca kontynuację opracowania _ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego_1. W tomie pierwszym __ znalazło się omówienie zagadnień z zakresu rozwijania sprawności i kompetencji lingwistycznych oraz kontrolowania wyników, tom drugi poświęcono natomiast analizie rozmaitych uwarunkowań kontekstowych formujących proces nauczania języka. Mowa w nim była m.in. o czynnikach indywidualnych związanych z osobami uczącego się oraz nauczyciela, o organizacji i programach kształcenia językowego, a także o wartości polszczyzny na rynku edukacyjnym. Zebrane w obydwu pozycjach rozważania i refleksje stanowiły zaczątek nowego, bardziej otwartego myślenia o nauczaniu polszczyzny jako języka obcego, które dziś, po dziesięciu z górą latach, stało się udziałem większości teoretyków i praktyków zajmujących się kształceniem cudzoziemców2. Wyrosła na jego gruncie i jednocześnie mocno osadzona w tradycji glottodydaktyka polonistyczna jest obecnie prężnie rozwijającą się niezależną dyscypliną naukową.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat powstało sporo nowych ośrodków badawczych zajmujących się szeroko rozumianą analizą i prognostyką nauczania polszczyzny jako języka nierodzimego oraz wiele placówek dydaktycznych oferujących rozliczne programy adresowane do cudzoziemców. Ciągle przybywa materiałów dydaktycznych, jest też coraz więcej możliwości wykorzystania na zajęciach nowych technologii. Po dokonaniu standaryzacji procesu kształcenia możliwa jest również weryfikacja jego efektów w zgodzie z europejskimi wytycznymi. Wiele zatem już zrobiono, lecz ciągle pojawiają się nowe, niezbadane jeszcze obszary. Niektóre zagadnienia wymagają ponownej refleksji ze względu na bardziej dynamiczną niż kiedykolwiek sytuację – polszczyzny uczą się obecnie (w Polsce i za granicą) nieco inne grupy odbiorców o dużym stopniu heterogeniczności. Polszczyzna ta jest bardzo zróżnicowana, co determinuje podejście do nauczania i uczenia się. Wobec rosnącej niejednorodności uczących się komponent kulturowy, długo w dydaktyce języka traktowany jako uzupełniający, zyskuje coraz większe znaczenie.
_Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy_ to trzeci z kolei tom opracowanego przez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej typowych zjawisk charakterystycznych dla polszczyzny i wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z różnych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co sprawia, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Ich spojrzenie warunkują bowiem nie tylko określone zainteresowania badawcze, lecz także specyficzne potrzeby uczących się, z którymi na co dzień pracują.
Całość podzielona została na trzy części. W części I, zatytułowanej _O języku polskim_, zebrano teksty poświęcone polszczyźnie jako tworzywu dydaktycznemu. Przybliżają one zagadnienia związane z jej wielowymiarowością i żywotnymi przeobrażeniami oraz intensywnie zmieniającymi się realiami procesu kształcenia językowego, wynikającymi m.in. z przemian społeczno-kulturowych oraz nasilenia się w ostatnich dziesięcioleciach ruchów migracyjnych. Część ta obejmuje także tekst sytuujący polszczyznę wśród innych języków i kontrastujący ją z nimi oraz artykuł zawierający zarys historii polskiej polityki językowej i jej odniesień do glottodydaktyki.
W części II, _Nauczanie polszczyzny_, poruszone zostały kwestie, które w ostatnich latach zyskały na znaczeniu w glottodydaktyce polonistycznej. To przykładowo niemal powszechna heterogeniczność grup, przy jednoczesnym gwałtownym wzroście liczby uczących się pochodzenia ukraińskiego i chińskiego, a także coraz większe grono dzieci, dla których polszczyzna w polskich szkołach nie jest językiem pierwszym. Pedeutologia (glotto)polonistyczna wymaga więc znaczących innowacji oraz modyfikacji, by kompetencje nauczycieli lepiej odpowiadały nowym potrzebom.
Część III – _Zagadnienia kulturowo-literackie w teorii i praktyce_ – obejmuje zagadnienia dotyczące znaczenia kultury i literatury oraz sposobów ich stosowania w kształceniu językowym, a także możliwości wykorzystywania ich jako narzędzia w promocji polszczyzny. Znajduje się w niej tekst przybliżający pojęcie adresu kulturowego i jego znaczenie w nauczaniu języka obcego oraz taki, w którym ujęto rozważania na temat istniejącej, lecz dotychczas niewyodrębnionej subdyscypliny – glottokulturoznawstwa.
Złożoność i rozmaitość czynników wpływających na nauczanie polszczyzny to zjawisko coraz lepiej rozpoznawane i diagnozowane. Obecni, a zwłaszcza przyszli nauczyciele – poza niezbędnymi umiejętnościami – muszą posiadać coraz szerszą wiedzę, by prawidłowo organizować proces kształcenia, korzystać z odpowiednich materiałów dydaktycznych lub tworzyć je zgodnie z bieżącymi potrzebami i umiejętnie dobierać metody oraz techniki pracy. Niniejsza pozycja, pomyślana jako przydatny pakiet informacji i wskazówek dydaktycznych, jest więc adresowana do nauczycieli czynnych zawodowo w Polsce i poza nią, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i udoskonalić warsztat metodyczny, jak również do osób dopiero przygotowujących się do pracy w tym zawodzie, a więc studentów studiów licencjackich, magisterskich oraz podyplomowych z zakresu nauczania języków obcych, a także wszystkich zainteresowanych glottodydaktyką polonistyczną, jej przeobrażeniami i uwarunkowaniami.
Mamy nadzieję, że _Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy_, stanowiąca kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie użyteczna dla wszystkich adresatów, którym ponownie życzymy, aby nauczanie języka polskiego jako języka obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ.
_
_
_Redaktorki tomu –_
_Anna Seretny i Ewa Lipińska_
1 W aneksie na końcu monografii zbiorowej zamieszczono pełne dane bibliograficzne pozycji autorstwa lub pod redakcją obydwu badaczek. Prace te mogą być także przydatne w przygotowaniu do zawodu i pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego.
2 Zob. W. T. Miodunka (2016), _Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy_, Kraków.