Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy - ebook

Opracowanie Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy jest bardzo cenną publikacją, odpowiadającą na palące potrzeby współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Celne sformułowanie zawarte w tytule – język nierodzimy – zawiera w sobie trzy typy polszczyzny postrzeganej jako język obcy, drugi i odziedziczony. Wchodzące w skład tomu artykuły stanowią cenny zbiór informacji zarówno dla czynnych lektorów, jak i osób stawiających pierwsze kroki w pracy pedagogicznej.

Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anny Dąbrowskiej

Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy to trzeci z kolei tom opracowanego przez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej typowych zjawisk charakterystycznych dla polszczyzny wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z różnych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co sprawia, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, stanowiące kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie użyteczne dla wszystkich czytelników, którym ponownie życzymy, aby nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ.

Ze wstępu redaktorek tomu Anny Seretny i Ewy Lipińskiej

Spis treści

Anna Seretny, Ewa Lipińska, Wstęp

Część I

O JĘZYKU POLSKIM

Przemysław Turek, Polszczyzna na tle innych języków. Elementy gramatyki kontrastywnej w dydaktyce języka polskiego jako obcego

Ewa Lipińska, Jeden język, wiele aspektów – o zróżnicowaniu polszczyzny w kraju i zagranicą w kontekście jej nauczania

Wiesław Tomasz Stefańczyk, Przemiany współczesnej polszczyzny – aspekt ilościowy i jakościowy

Małgorzata Gębka-Wolak, Aleksandra Walkiewicz, Polszczyzna jako fleksyjny język docelowy

Anna Seretny, Polszczyzna w szkole, czyli język jako narzędzie poznania

Jan Mazur, Glottodydaktyczne aspekty polskiej polityki językowej

Część II

NAUCZANIE POLSZCZYZNY

Urszula Majcher-Legawiec, Kompetencje nauczycieli w dobie migracji i przemian społeczno-kulturowych

Dominika Izdebska-Długosz, Podobieństwa, które przeszkadzają, czyli o nauczaniu polszczyzny Ukraińców

Andrzej Ruszer, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego

Ewa Krauss, Małgorzata Małolepsza, Praca z tekstem w nauczaniu języka polskiego jako odziedziczonego dzieci i dorosłych

Rafał Młyński, Kompetencje logopedyczne glottodydaktyka, nauczyciela dzieci z doświadczeniem migracyjnym

Część III

ZAGADNIENIA KULTUROWO-LITERACKIE

W TEORII I PRAKTYCE

Piotr Garncarek, Adres kulturowy w nauczaniu języka obcego

Grażyna Zarzycka, Glottokulturoznawstwo (także polonistyczne) jako jeszcze jedna subdziedzina naukowa glottodydaktyki

Piotr Horbatowski, Zajęcia teatralne jako forma dialogu międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Tamara Czerkies, Kształcenie językowo-kulturowe za pomocą tekstów literackich

Romuald Cudak, Literatura w zagranicznej promocji języka i kultury polskiej

Notki biograficzne autorów

Streszczenia

Abstracts

Aneks

Indeks nazwisk

Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6568-8
Rozmiar pliku: 2,5 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP

Ponad dekadę temu ukazała się książka _Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego_, stanowiąca kontynuację opracowania _ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego_1. W tomie pierwszym __ znalazło się omówienie zagadnień z zakresu rozwijania sprawności i kompetencji ling­wistycznych oraz kontrolowania wyników, tom drugi poświęcono natomiast analizie rozmaitych uwarunkowań kontekstowych formujących proces nauczania języka. Mowa w nim była m.in. o czynnikach indywidualnych związanych z osobami uczącego się oraz nauczyciela, o organizacji i programach kształcenia językowego, a także o wartości polszczyzny na rynku edukacyjnym. Zebrane w obydwu pozycjach rozważania i refleksje stanowiły zaczątek nowego, bardziej otwartego myślenia o nauczaniu polszczyzny jako języka obcego, które dziś, po dziesięciu z górą latach, stało się udziałem większości teoretyków i praktyków zajmujących się kształceniem cudzoziemców2. Wyrosła na jego gruncie i jednocześnie mocno osadzona w tradycji glottodydaktyka polonistyczna jest obecnie prężnie rozwijającą się niezależną dyscypliną naukową.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat powstało sporo nowych ośrodków badawczych zajmujących się szeroko rozumianą analizą i prognostyką nauczania polszczyzny jako języka nierodzimego oraz wiele placówek dydaktycznych oferujących rozliczne programy adresowane do cudzoziemców. Ciągle przybywa materiałów dydaktycznych, jest też coraz więcej możliwości wykorzystania na zajęciach nowych technologii. Po dokonaniu standaryzacji procesu kształcenia możliwa jest również weryfikacja jego efektów w zgodzie z europejskimi wytycznymi. Wiele zatem już zrobiono, lecz ciągle pojawiają się nowe, niezbadane jeszcze obszary. Niektóre zagadnienia wymagają ponownej refleksji ze względu na bardziej dynamiczną niż kiedykolwiek sytuację – polszczyzny uczą się obecnie (w Polsce i za granicą) nieco inne grupy odbiorców o dużym stopniu heterogeniczności. Polszczyzna ta jest bardzo zróżnicowana, co determinuje podejście do nauczania i uczenia się. Wobec rosnącej niejednorodności uczących się komponent kulturowy, długo w dydaktyce języka traktowany jako uzupełniający, zyskuje coraz większe znaczenie.

_Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy_ to trzeci z kolei tom opracowanego przez nas cyklu pozycji naukowo-dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki. Proponujemy w nim dalszą analizę naszej dyscypliny u progu trzeciej dekady XXI wieku. Szeroko zakreślona perspektywa pozwoliła na uwzględnienie z jednej strony nowszych czy mniej typowych zjawisk charakterystycznych dla polszczyzny i wpływających na jej nauczanie, a z drugiej – największych bolączek współczesnej glottodydaktyki polonistycznej. Autorzy tekstów pochodzą z różnych krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych i dydaktycznych, co sprawia, że analizowane zagadnienia ujmują z odmiennych perspektyw. Ich spojrzenie warunkują bowiem nie tylko określone zainteresowania badawcze, lecz także specyficzne potrzeby uczących się, z którymi na co dzień pracują.

Całość podzielona została na trzy części. W części I, zatytułowanej _O języku polskim_, zebrano teksty poświęcone polszczyźnie jako tworzywu dydaktycznemu. Przybliżają one zagadnienia związane z jej wielowymiarowością i żywotnymi przeobrażeniami oraz intensywnie zmieniającymi się realiami procesu kształcenia językowego, wynikającymi m.in. z przemian społeczno-kulturowych oraz nasilenia się w ostatnich dziesięcioleciach ruchów migracyjnych. Część ta obejmuje także tekst sytuujący polszczyznę wśród innych języków i kontrastujący ją z nimi oraz artykuł zawierający zarys historii polskiej polityki językowej i jej odniesień do glottodydaktyki.

W części II, _Nauczanie polszczyzny_, poruszone zostały kwestie, które w ostatnich latach zyskały na znaczeniu w glottodydaktyce polonistycznej. To przykładowo niemal powszechna heterogeniczność grup, przy jednoczesnym gwałtownym wzroście liczby uczących się pochodzenia ukraińskiego i chińskiego, a także coraz większe grono dzieci, dla których polszczyzna w polskich szkołach nie jest językiem pierwszym. Pedeutologia (glotto)polonistyczna wymaga więc znaczących innowacji oraz modyfikacji, by kompetencje nauczycieli lepiej odpowiadały nowym potrzebom.

Część III – _Zagadnienia kulturowo-literackie w teorii i praktyce_ – obejmuje zagadnienia dotyczące znaczenia kultury i literatury oraz sposobów ich stosowania w kształceniu językowym, a także możliwości wykorzystywania ich jako narzędzia w promocji polszczyzny. Znajduje się w niej tekst przybliżający pojęcie adresu kulturowego i jego znaczenie w nauczaniu języka obcego oraz taki, w którym ujęto rozważania na temat istniejącej, lecz dotychczas niewyodrębnionej subdyscypliny – glottokulturoznawstwa.

Złożoność i rozmaitość czynników wpływających na nauczanie polszczyzny to zjawisko coraz lepiej rozpoznawane i diagnozowane. Obecni, a zwłaszcza przyszli nauczyciele – poza niezbędnymi umiejętnościami – muszą posiadać coraz szerszą wiedzę, by prawidłowo organizować proces kształcenia, korzystać z odpowiednich materiałów dydaktycznych lub tworzyć je zgodnie z bieżącymi potrzebami i umiejętnie dobierać metody oraz techniki pracy. Niniejsza pozycja, pomyślana jako przydatny pakiet informacji i wskazówek dydaktycznych, jest więc adresowana do nauczycieli czynnych zawodowo w Polsce i poza nią, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i udoskonalić warsztat metodyczny, jak również do osób dopiero przygotowujących się do pracy w tym zawodzie, a więc studentów studiów licencjackich, magisterskich oraz podyplomowych z zakresu nauczania języków obcych, a także wszystkich zainteresowanych glottodydaktyką polonistyczną, jej przeobrażeniami i uwarunkowaniami.

Mamy nadzieję, że _Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy_, stanowiąca kolejne kompendium wiedzy glottodydaktycznej, będzie użyteczna dla wszystkich adresatów, którym ponownie życzymy, aby nauczanie języka polskiego jako języka obcego, drugiego lub odziedziczonego było dla nich PASJĄ, POWOŁANIEM i PRZYJEMNOŚCIĄ.

_
_

_Redaktorki tomu –_

_Anna Seretny i Ewa Lipińska_

1 W aneksie na końcu monografii zbiorowej zamieszczono pełne dane bibliograficzne pozycji autorstwa lub pod redakcją obydwu badaczek. Prace te mogą być także przydatne w przygotowaniu do zawodu i pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego.

2 Zob. W. T. Miodunka (2016), _Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy_, Kraków.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: