Dylematy. Intelektualna historia reform Leszka Balcerowicza - ebook
Dylematy. Intelektualna historia reform Leszka Balcerowicza - ebook
Skąd wziął się plan Balcerowicza? Czy w 1989 r. można było wybrać inną drogę transformacji ekonomicznej? Kto wchodził w skład zespołu zmieniającego polską gospodarkę socjalistyczną w rynkową? Dlaczego w 1990 r. tak istotna okazała się cena jaj na targu w Lublinie? Kto pierwszy zakrzyknął „Balcerowicz musi odejść!”?
Odpowiedź na te i inne pytania można znaleźć w książce „Dylematy. Intelektualna historia reform Balcerowicza”. To zapis relacji złożonych przez pierwszego i ósmego ministra finansów III Rzeczpospolitej Leszka Balcerowicza oraz grupę jego najbliższych współpracowników. Relacje te zostały wzbogacone o liczne komentarze historyczne, pokazujące kontekst opisywanych wydarzeń. Książka jest efektem projektu naukowo-dokumentacyjnego, prowadzonego przez zespół Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Współwydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 2,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wojciech Morawski
Andrzej Zawistowski
WPROWADZENIE
Książka, którą trzymają Państwo w ręku, jest pierwszym efektem projektu naukowo-dokumentacyjnego _Dylematy. Rozmowy o_ _polskiej polityce gospodarczej_. Projekt ten zainicjowany został w 2019 roku przez zespół Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jego głównym zadaniem jest próba utrwalenia relacji osób kreujących polską politykę gospodarczą po 1989 roku.
Kierujący polityką gospodarczą w ostatnich dekadach musieli zmierzyć się z wieloma problemami. Po pierwsze, konieczna była transformacja gospodarki centralnie sterowanej w kierunku gospodarki rynkowej. Po drugie, należało zmierzyć się ze spuścizną pozostałą po PRL, np. z inflacją, niedoborami rynkowymi, strukturą gospodarki czy zadłużeniem zagranicznym państwa. Po trzecie, trzeba było poradzić sobie z olbrzymimi problemami społecznymi, będącymi ubocznymi skutkami transformacji, np. z bezrobociem. Po czwarte, nowe rozwiązania musiały być zgodne z wymaganiami Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej / Unii Europejskiej, do której Polska aspirowała. Problemy te wymagały stworzenia dalekosiężnych koncepcji rozwojowych, przyjęcia skutecznych strategii reformatorskich, opracowania nowatorskich rozwiązań szczegółowych.
Działania te często miały „twarz” urzędującego lidera, przewodzącego w danym okresie ekipie gospodarczej. W historii najnowszej mamy więc do czynienia np. z planem Balcerowicza, strategią Kołodki (oficjalnie: Strategia dla Polski) czy planem Hausnera. Jednak każdy z tych polityków miał do dyspozycji także zespół współpracowników, którzy wraz z nim tworzyli wspomniane plany czy strategie. To wewnątrz tych grup wykuwano konkretne rozwiązania, spierano się o zasadnicze kierunki reform, rozważano najpoważniejsze dylematy. Dokumentacja archiwalna tych procesów jest szeroka i – zgodnie z odpowiednimi unormowaniami prawnymi – będzie sukcesywnie udostępniana historykom. Ulotne są natomiast relacje bezpośrednich uczestników wydarzeń. Takie relacje pozwalają często uchwycić wyjątkowe konteksty podejmowanych decyzji, konteksty, które trudno wyczytać z bezdusznej biurokratycznej dokumentacji. Czas na zbieranie takich relacji jest niestety ograniczony. Dlatego wśród pracowników KHGiS SGH pojawiła się idea, aby w sposób naukowy, z wykorzystaniem narzędzi aparatu krytycznego, udokumentować proces powstawania rozwiązań kluczowych dla polskiej gospodarki przełomu XX i XXI wieku.
Zbieranie relacji świadków historii nie jest niczym nowym. Od lat _oral history_ jest uznaną metodą wzbogacającą warsztat historyków. Wykorzystanie jej na potrzeby projektu _Dylematy. Rozmowy o polskiej polityce gospodarczej_ ma jednak pewne cechy szczególne. Po pierwsze, historycy spotykają się na wspólnej debacie panelowej z kolejnymi liderami ekip gospodarczych oraz z ich bliskimi współpracownikami. Sprawia to, iż uczestnicy dyskusji mogą wzajemnie uzupełniać poruszane wątki. Dyskusja jest nagrywana, a po transkrypcji przedstawiana do autoryzacji. Po drugie, uzyskany materiał jest opatrywany rozbudowanym aparatem naukowym i podsumowującym artykułem redaktorów opracowania, a następnie publikowany w postaci kolejnego tomu serii wydawniczej. W ten sposób – mamy nadzieję – zostanie utrwalony obraz polityki gospodarczej Polski przełomu wieków.
***
Pierwszym ze spotkań prowadzonych w przedstawionej formule było seminarium zorganizowane 13 grudnia 2019 roku w sali Senatu SGH. Wziął w nim udział pierwszy i ósmy minister finansów III Rzeczpospolitej – Leszek Balcerowicz wraz ze współpracownikami z lat 1989–1991 oraz 1997–2000, a w przypadku kilku osób także z okresu przed 1989 rokiem (sięgającego końca lat siedemdziesiątych). W gronie tym znaleźli się: Henryk Bąk, Barbara Błaszczyk, Marek Dąbrowski, Stefan Kawalec, Jakub Karnowski, Jerzy Koźmiński, Jerzy Miller, Ryszard Petru, Andrzej Podsiadło, Janusz Sawicki, Emil Wąsacz. Ze strony SGH w spotkaniu wzięli udział – jako prowadzący rozmowę – Wojciech Morawski i Jacek Luszniewicz oraz Łukasz Dwilewicz, Juliusz Gardawski, Anna Jarosz-Nojszewska, Janusz Kaliński, Jerzy Łazor, Barbara Maranda-Porębska, Irena Panasewicz, Aldona Podolska-Meducka, Andrzej Zawistowski.
Należy podkreślić, że za najważniejszy cel spotkania uznano uzyskanie wzajemnie dopełniających się relacji uczestników i świadków historii, a nie monograficznego opisu polityki gospodarczej Polski lat 1989–2000. Przyjęta forma swobodnej dyskusji skutkowała wyeksponowaniem niektórych wątków merytorycznych i zmarginalizowaniem, a nawet pominięciem innych – zapewne istotnych dla całościowego obrazu gospodarki III Rzeczpospolitej. Stąd zapisowi dyskusji towarzyszą przygotowane przez redaktorów tomu _Konteksty_, zawierające rozbudowane informacje pozwalające czytelnikom umieścić opowieść we właściwych ramach chronologicznych i merytorycznych. Z tego samego powodu aparat krytyczny, jakim opatrzony został zapis dyskusji, służy nie tylko objaśnieniu najbardziej newralgicznych kwestii pojawiających się w relacjach, ale także pogłębieniu, uzupełnieniu i zasygnalizowaniu wątków słabiej zarysowanych lub w ogóle nieobecnych. Podobną funkcję pełnią przypisy biograficzne oraz odesłania do literatury przedmiotu. Teksty _Kontekstów_ zdecydowaliśmy się pozostawić bez przypisów, aby nadmiernie nie obciążać książki i tak już niemałym aparatem naukowym.
Opublikowany zapis dyskusji składa się z czterech części. Pierwsza z nich poświęcona jest refleksji historycznej nad koncepcyjnymi źródłami przyszłego planu Balcerowicza. Druga część dotyczy ostatnich miesięcy 1989 roku, kiedy plan nabierał konkretnego kształtu. Część trzecia omawia realizację planu Balcerowicza w 1990 i 1991 roku. Część czwarta ogniskuje się wokół polityki Balcerowicza jako ministra finansów w latach 1997–2000. Całość uzupełniają sumujący artykuł autorstwa redaktorów oraz bibliografia.
Redaktorzy składają podziękowania osobom, dzięki których zaangażowaniu projekt znalazł swój finał w postaci tej książki. Za wsparcie na każdym etapie przygotowywania seminarium i opracowania jego zapisu słowa wdzięczności należą się Bożenie Grucy, Małgorzacie Madej i przede wszystkim Barbarze Marandzie-Porębskiej. W kontaktach z aktorami opisywanych wydarzeń pomógł bardzo Jan Kożuchowski. Oddzielne słowa podziękowania za wsparcie starań o wydanie książki kierujemy do Rektora SGH Piotra Wachowiaka oraz dziekana Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH Piotra Błędowskiego. Robocze wersje biogramów uczestników wydarzeń biorących udział w dyskusji oraz osób wymienianych w jej trakcie sporządzili: Anna Jarosz-Nojszewska, Janusz Kaliński, Jerzy Łazor i Aldona Podolska-Meducka.
Bardzo cenne uwagi do konstrukcji i treści książki wniosły recenzje wydawnicze przygotowane przez Antoniego Dudka i Cecylię Leszczyńską. Redaktorzy tomu wdzięczni są recenzentom za niezwykle sumienną lekturę pierwotnego tekstu, jego ocenę oraz wskazówki merytoryczne. Zasadnicza część postulatów zgłoszonych w recenzjach wydawniczych znalazła swoje odbicie w ostatecznej wersji książki. W innych przypadkach przygotowujący ten tom pozostali przy swoich pierwotnych decyzjach, biorąc pełną odpowiedzialność za ostateczny kształt opracowania.
_Last but not least_ pragniemy wyrazić wdzięczność Wydawnictwu Więź za gotowość wydania niniejszej pracy i przygotowanie jej do druku. Szczególne słowa wdzięczności kierujemy zwłaszcza do dyrektora wydawnictwa – Pawła Kądzieli.CZĘŚĆ I
PLAN BALCEROWICZA – PREHISTORIA
JACEK LUSZNIEWICZ Cieszę się, że mogę rozpocząć dyskusję właśnie od okresu nazwanego „prehistorycznym”, ponieważ w mojej prywatnej gradacji etapów polskiej transformacji czas przed 1989 rokiem, niebędący jeszcze przecież transformacją, ma znaczenie kluczowe. W tym sensie, że bez owej prehistorii, bez lat 1978–1989 nie byłoby dalszego biegu, planu Balcerowicza właśnie. Postawiłbym trzy tezy, które uzasadniają to twierdzenie. Po pierwsze, właśnie w tym prehistorycznym czasie nazwisko Leszka Balcerowicza stało się publiczne, a bez tego, sądzę, propozycja wejścia do rządu mogłaby nie paść. Po drugie, w tym czasie wykluwał się program, najpierw reformy systemowej, potem gdzieś pod koniec lat osiemdziesiątych, chyba już zmiany systemu, bez którego to programu, nawet jeśli propozycja by padła, sądzę, że pan profesor Balcerowicz mógłby jej nie przyjąć. No i po trzecie wreszcie, w tym czasie, czego na tej sali mamy miły i liczny dowód, uformowało się środowisko, w różnym czasie oczywiście poszczególne osoby w jego krąg wchodziły, ale uformowało się środowisko, z którego można było potem z pożytkiem czerpać kandydatów na funkcje rządowe. Myślę, że bez istnienia takiego środowiska wejście do rządu Mazowieckiego wówczas doktora Balcerowicza mogło być dla niego osobiście jeszcze bardziej kontrowersyjne, niż było1. Tak rozumiana prehistoria zaczyna się w październiku 1978 roku, kiedy powstaje pierwsze seminarium, działające przy Instytucie Rozwoju Gospodarczego SGPiS2. Dużo już wiemy o tym seminarium: wiemy kiedy, wiemy kto, wiemy, jaki był tryb doboru osób, jakie były kryteria, jaki był dorobek3. Pewne sprawy warto jednak dopowiedzieć. Chciałbym zacząć właśnie od dorobku programowego tego seminarium, a ściślej, od pierwszego raportu pt. _Reforma gospodarcza: główne kierunki i sposoby realizacji_, który pojawia się w roku 1980, już po porozumieniach sierpniowych. Był on syntezą autorskich opracowań członków seminarium, przygotowaną przez Leszka Balcerowicza i opublikowaną pod szyldem całego zespołu4. Gdy się czyta dzisiaj ten raport, ja sobie go niedawno przypomniałem, to powstaje wrażenie, przynajmniej u mnie, że autorzy, a może główny autor, byli niesłowni, nawet bardzo niesłowni. Na samym początku, na stronie drugiej, trzeciej5, znajdujemy trzy założenia ograniczające, przy których przyjęciu ten pierwszy raport był przygotowany. Po pierwsze, niemożność przeprowadzenia zmian własnościowych w kierunku prywatyzacji, po drugie, niemożność wystąpienia z RWPG6, a po trzecie, niech PZPR7 rządzi dalej, bo nie może być inaczej. Otóż, gdy czyta się dzisiaj ten raport, nie wiem czy to nie jest prezentyzm, ale mam wrażenie, że Państwo byli niesłowni, że wyście w gruncie rzeczy przeprowadzili atak na sam rdzeń systemu. Oczywiście, mówiliście: własność nieprywatna jest OK, ale ma być odpolityzowana i nawet odetatyzowana w jakiejś mierze. Mówiliście: zostajemy w RWPG, ale tak zmienimy zasady zawierania umów w RWPG, że dla władzy nie będzie to komfortowe. Mówiliście: PZPR rządzi dalej, ale niech się wycofa z gospodarki. Wyraźnie więc przekraczaliście zadeklarowane ograniczenia8. Chciałem na tle tej niesłowności zapytać, może najpierw profesora Balcerowicza, czy była ona wyjściową intencją, czy skutkiem wniosków, do jakich zespół doszedł w toku prac empirycznych?
LESZEK BALCEROWICZ Może najpierw uwaga ogólna dotycząca trzech okresów. Pierwszy okres, jeszcze w końcówce lat siedemdziesiątych i lata osiemdziesiąte, to był czas, kiedy wszyscy członkowie zespołu, jak sądzę, i ogromna większość polskiego społeczeństwa przyjmowali, że niezależnie, czy im się podoba ustrój czy nie, to ponieważ nic nie zapowiada, że Związek Radziecki się rozpadnie za naszego życia, niechętnie trzeba to przyjąć do wiadomości. Jednocześnie grupa, którą udało mi się sformować, uważała, że trzeba iść na maksimum w ramach ówczesnych możliwości, to znaczy trzeba opracować coś takiego, co nie będzie jawnie nierealistyczne. To podejście okazało się ostatecznie też nierealistyczne, ale nie miało takie być. Dlatego występowały te sformułowane na wstępie ograniczenia. To trochę jak przy programowaniu: optymalizujemy przy ograniczeniach, w związku z tym warto te ograniczenia wyłuszczyć. Zgadzam się z tezą, że w gruncie rzeczy nasze myślenie było nierealistyczne, bo domagało się zerwania z nomenklaturą partyjną w przedsiębiorstwach9, ale jeszcze wtedy nam się chyba wydawało, że to nie jest prowokacja. Że to po prostu konsekwencja tezy, że należy maksymalnie, przy respektowaniu ograniczeń geopolitycznych, odpolitycznić przedsiębiorstwo. Takie byłoby pierwsze wyjaśnienie. A drugie, że my wtedy zakładaliśmy, ja też zakładałem, że ponieważ nie obali się w dostrzegalnej przyszłości ustroju, to jedyna droga, jaka pozostaje, to działać przez władzę, przedstawić coś i do tego czegoś władzę jakoś namówić. To też nie było zbyt realistyczne, ale wykluczaliśmy z oczywistych powodów wprowadzanie zmian inną drogą. Lata stanu wojennego10 to był okres, kiedy zespół, trochę uzupełniony, uznaje, że w ogóle nie przejmuje się realizmem. I że w związku z tym zastanawiamy się nad ważnymi problemami bez ograniczeń ustrojowych i geopolitycznych, co było bardzo pożyteczne jako hobby11. Dzięki temu ja się dużo nauczyłem przy wspólnej pracy, inni pewnie też się nauczyli: o znaczeniu prywatyzacji, własności prywatnej i całego mnóstwa innych rzeczy. To było hobby, to znaczy, że to nie był projekt, u którego zarania było założenie, że da się go wprowadzić, bo nie przewidywaliśmy w dalszym ciągu tego, co się stało w 1989 roku. Kiedy niespodziewanie PZPR utraciła władzę, to praca zespołu, w sensie dorobku programowego plus jego członkowie, przydała się w praktycznej realizacji12.
JACEK LUSZNIEWICZ Wróćmy do lat 1978–1981. Czy ktoś z Państwa chciałby coś uzupełnić? Widzę tu członków pierwszego seminarium...
LESZEK BALCEROWICZ Powiem, jak dobierałem skład zespołu. Śledziłem różne publikacje i jak ktoś się jakoś, moim zdaniem, wyróżniał, to do niego dzwoniłem, zapraszałem i na ogół moje zaproszenia były przyjmowane, mimo że inicjatywa, choć nie nielegalna, była nieformalna. Marek Dąbrowski był jedną z pierwszych osób zaproszonych, nie wiem, czy go nie spotkałem w pociągu...
JACEK LUSZNIEWICZ I autorem kilku przygotowawczych opracowań, na których podstawie powstawała m.in. późniejsza synteza13. Panie profesorze?
MAREK DĄBROWSKI Ja jestem w dosyć trudnej sytuacji, bo nie miałem czasu się przygotować, wczoraj wróciłem wieczorem z dość długiej podróży, a do tego raportu, o którym my w tej chwili rozmawiamy, a który rzeczywiście był fenomenem w owej epoce, ostatni raz zaglądałem pewnie z dwadzieścia lat temu albo i jeszcze dawniej. To, o czym za chwilę powiem, może więc być obciążone jakimiś nieścisłościami. Na pewno, o czym Leszek powiedział, mieliśmy świadomość ograniczeń politycznych i geopolitycznych, szczególnie że zaczynaliśmy pracę w 1978 roku. To, że raport był gotowy latem 1980 roku, było czystym zbiegiem okoliczności. Gdy zaczynaliśmy pracę, nie myśleliśmy o tym, czy jej wynik da się kiedykolwiek opublikować w Polsce i czy ktoś będzie to chciał przeczytać i poważnie się tym zająć. A więc świadomość ograniczeń ustrojowych i geopolitycznych, o których tutaj mowa, formowała ramy naszej pracy. Jeśli popatrzeć wstecz, to niewątpliwie pod względem konceptualnym był to wciąż wariant tzw. rynkowego socjalizmu, opierającego się na doświadczeniach Jugosławii, Czechosłowacji (w latach 1967–1968) i Węgier14, a także całej serii niezbyt udanych reform w Polsce, poczynając od 1956 roku15. I te praktyczne doświadczenia miały wpływ na nasze myślenie. Wówczas nie było chyba jeszcze do końca historycznie jasne, że koncepcja socjalizmu rynkowego16 ma bardzo silne ograniczenia, nawet tam, gdzie była realizowana w praktyce, jak w Jugosławii. Ograniczenia były zarówno natury politycznej, jak i czysto ekonomicznej, szczególnie makroekonomiczne. Właściwie dopiero lata osiemdziesiąte pokazały w pełni nieefektywność tego modelu w Jugosławii17. Myśmy pracowali w końcu lat siedemdziesiątych. Jeszcze może taka uwaga, jeśli chodzi o zawartość naszego projektu. Wydaje mi się, że od samego początku była świadomość, że musi istnieć krytyczna masa zmian, żeby jakakolwiek reforma mogła zadziałać. To była myśl wiodąca naszej pracy wtedy i wszystkich późniejszych działań, łącznie z aktywnością w latach 1989–1991. Stąd też głębokie przekonanie, że reform nie da się realizować kawałkami, dlatego że przeważająca logika starego systemu odrzuci częściowe przeszczepy. To pewnie było w dużej mierze doświadczenie polskich reform, łącznie z reformami z czasów Edwarda Gierka18. Jeszcze jedna uwaga, że personalnym łącznikiem pomiędzy okresem 1978–1980 a tym, co się stało w 1989 roku, okazał się nieobecny tutaj Waldemar Kuczyński, który w latach 1980–1981 jako właściwie jedyny z ekspertów Komisji Krajowej „Solidarności” był nastawiony pozytywnie do naszego projektu19, w odróżnieniu od innych osób, których nie będę tutaj wymieniał, a które odrzucały nasz rynkowy sposób myślenia. Później, jak wiadomo, w 1989 roku Kuczyński został doradcą premiera Mazowieckiego i po dwóch nieudanych próbach powołania osoby odpowiedzialnej w rządzie za sprawy gospodarcze wybór padł na nasz zespół20. I to był ten łącznik historyczny. Dziękuję bardzo.
1 Przyszły wicepremier i minister finansów propozycję zasiadania w rządzie Mazowieckiego w pierwszym odruchu odrzucił, oferując się w zamian jako doradca. O osobistych dylematach Balcerowicza związanych z funkcją rządową por. L. Balcerowicz, _Trzeba się bić. Rozmawia Ewa Stremecka_, Warszawa 2014, s. 86–89; Z. Gach, _Leszek Balcerowicz. Wytrwać_, Warszawa 1993, s. 60, 62–65.
2 Większość jednostek organizacyjnych SGPiS przypisana była do wydziałów, których wówczas istniało pięć. Działały jednak również międzywydziałowe instytuty. IRG, powstały w 1972 roku, był jednym z nich. W dzisiejszej SGH znajduje się w strukturze Kolegium Analiz Ekonomicznych.
3 Chodzi o seminarium funkcjonujące nieoficjalnie, choć za wiedzą kierownictwa IRG, od października 1978 roku. Była to autorska inicjatywa Balcerowicza, mająca służyć wypracowaniu projektu reformy systemu gospodarczego PRL na tyle radykalnej i kompleksowej, by zapewnić mu efektywność, oraz na tyle umiarkowanej politycznie i geopolitycznie, by z góry nie odrzuciły jej władze komunistyczne. Członków seminarium, wyłącznie spośród ekonomistów młodego pokolenia, Balcerowicz dobierał osobiście. Początkowy skład tworzyli: Henryk Bąk (SGPiS), Barbara Błaszczyk (Instytut Zarządzania i Doskonalenia Kadr), Marek Dąbrowski (IZiDK), Wincenty Kamiński (SGPiS), Adam Lipowski (Instytut Planowania), Ryszard Michalski (SGPiS i Instytut Podstawowych Problemów Marksizmu-Leninizmu) oraz Andrzej Parkoła (SGPiS). Nieco później doszli Jerzy Eysymontt (Instytut Planowania), Stanisław Kasiewicz (SGPiS) i Piotr Pysz (Politechnika Śląska). W 1981 roku przejściowo nie brał udziału Bąk (wyjechał na stypendium do Szwajcarii), zrezygnował Kamiński (zamieszkał w USA), dołączył zaś Tomasz Gruszecki (IZiDK). Okazjonalnie współpracowano też z innymi osobami. Przez dłuższy czas spotykano się w rytmie cotygodniowym, po powstaniu „Solidarności” już trochę rzadziej. Całością prac kierował niezmiennie Balcerowicz. W 1980 i 1981 roku spod jego pióra wyszły syntetyczne raporty uogólniające projekty odcinkowych zmian systemowych opracowane przez członków seminarium. Por. H. Bąk, _Wkład ekonomistów z Wydziału Handlu Zagranicznego w debatę nad koncepcją transformacji systemowej polskiej gospodarki_, w: _Od Wydziału Handlu Zagranicznego do Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie_, red. M. Szostak, Warszawa 2010, s. 120–121, 131–132; W. Gadomski, _Leszek Balcerowicz_, Warszawa 2006, s. 70–71, 91–92.
4 Raport opublikowało Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w listopadzie 1980 roku. Porozumienia sierpniowe, zawarte między komisjami rządowymi a MKS-ami stoczni szczecińskiej i gdańskiej, podpisano – odpowiednio – 30 i 31 sierpnia. Niekiedy mówi się o porozumieniach sierpniowo-wrześniowych, mając na myśli także podobne ugody strajkowe z kopalni Manifest Lipcowy (3 września) i Huty Katowice (11 września). Zbiorczym efektem tych czterech porozumień było powstanie NSZZ „Solidarność”.
5 L. Balcerowicz, _Reforma gospodarcza: główne kierunki i sposoby realizacji_, Warszawa 1980, s. 2–3.
6 Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) – _quasi_-integracyjna organizacja skupiająca państwa socjalistyczne. Faktycznie służyła głównie pogłębianiu dwustronnych relacji gospodarczych między ZSRR i poszczególnymi państwami satelickimi. RWPG istniała w latach 1949–1991. Rozwiązana została na kilka miesięcy przed likwidacją ZSRR.
7 Polska Zjednoczona Partia Robotnicza – partia komunistyczna sprawująca niepodzielne rządy w Polsce do sierpnia–września 1989 roku. Utworzona w grudniu 1948 roku na bazie Polskiej Partii Robotniczej i jej satelickiego sojusznika – Polskiej Partii Socjalistycznej. W styczniu 1990 roku XI Zjazd PZPR zadecydował o samorozwiązaniu partii.
8 Raport postulował przekazanie większości przedsiębiorstw państwowych w gestię samorządów pracowniczych, skrywając zamierzenia dezetatyzacyjne pod formułą „uspołecznienia” własności. Jednocześnie stawiał na ekspansję sektora prywatnego limitowaną głównie „konkurencją” podmiotów nieprywatnych i progresywnym opodatkowaniem, a tylko ewentualnie ograniczeniami „wejścia na rynek” (zatrudnieniowymi i gałęziowymi). Umowy RWPG-owskie miały być obowiązkowo poprzedzane umowami z wykonawcami krajowymi. Od PZPR domagano się wycofania się z bezpośredniego ingerowania w gospodarkę oraz zgody na niezawisłość sądownictwa i kontrolę władzy wykonawczej przez ustawodawczą. Raport przewidywał też m.in. marginalizację centralnego planowania, minimalizację bieżącego interwencjonizmu, odbudowę realnych stosunków pieniężnych i kredytowych, restytucję banku centralnego, samodzielność decyzyjną i finansową podmiotów gospodarczych, uwolnienie większości cen, wprowadzenie wymienialności złotego, odejście od monopolu handlu zagranicznego, zastosowanie środków antyinflacyjnych (łącznie z podatkiem od ponadnormatywnych wynagrodzeń), możliwość bankructw i bezrobocia. L. Balcerowicz, _Reforma gospodarcza: główne_..., op. cit., passim.
9 W PRL nominacje na stanowiska kierownicze w przedsiębiorstwach wymagały zgody bądź rekomendacji odpowiednich instancji PZPR. Podobnie było m.in. w instytucjach medialnych, kulturalnych, naukowych, oświatowych czy sportowych. Pod koniec lat siedemdziesiątych liczba stanowisk objętych formalnie nomenklaturą partyjną sięgała 200 tysięcy (W. Kostka, _Nomenklatura – zinstytucjonalizowana elita polityczna Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej_, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2006, t. 2, s. 91–92). Faktycznie wynosiła więcej, gdyż istniała też nomenklatura nieformalna. W szerszym ujęciu nomenklatura partyjna oznacza ogół urzędników i funkcjonariuszy państwowych piastujących urzędy w imieniu bądź z woli komunistycznej monopartii.
10 Stan wojenny wprowadzono 13 grudnia 1981 roku. Zawieszono go 31 grudnia 1982 roku, a zniesiono 22 lipca roku następnego. Ze względu na niepełne przywrócenie polityczno-prawnego _status quo ante_ w potocznych ujęciach okres stanu wojennego rozciąga się niekiedy poza formalną cezurę końcową.
11 Seminarium Balcerowicza w IRG SGPiS funkcjonowało również w stanie wojennym i latach późniejszych. Spotkania odbywały się dość regularnie, ale w luźniejszej formule, bardziej intelektualno-samokształceniowej niż praktyczno-projektowej. Powiększyło się też grono uczestników, a skład mocno fluktuował. Końcowych raportów czy syntez nie sporządzano. Zasadne jest więc rozróżnianie między pierwszym a drugim seminarium (zespołem) Balcerowicza. Chronologicznie odpowiada to latom 1978–1981 i 1982–1989. Zob. np. H. Bąk, _Wkład ekonomistów_..., op. cit., s. 120, 133.
12 Wiosną 1989 roku Balcerowicz, inspirując się m.in. pracami drugiego seminarium, przygotował referat pt. _Czynniki instytucjonalne a przemiany strukturalne w gospodarce_. Tekst ten, przedstawiony w maju na konferencji IRG w Podkowie Leśnej, zawierał enumerację większości elementów składowych późniejszej transformacji systemowej. Brakowało jedynie zestawu działań zwalczających galopującą inflację, od której zaistnienia polską gospodarkę dzieliło jeszcze trochę czasu. Na temat majowego referatu zob. L. Balcerowicz, _800 dni. Szok kontrolowany_, zapisał: J. Baczyński, współpraca: J. Koźmiński, Warszawa 1992, s. 17; Z. Gach, _Leszek Balcerowicz_..., op. cit., s. 59; A. Bieć, _Autoreferat. Opis dorobku i osiągnięć naukowych_, Warszawa, wrzesień 2012, s. 28, przyp. 16, https://sslkolegia.sgh.waw.pl/pl/KNoP/postepowania/habilitacje/Documents.pdf .
13 Chodzi o pierwszy raport z pierwszego seminarium. W tekście odnotowano wykorzystanie opracowań Dąbrowskiego dotyczących planowania gospodarczego i systemu finansowego przedsiębiorstw. Zaznaczono również wkład merytoryczny innych członków zespołu. L. Balcerowicz, _Reforma gospodarcza: główne_..., op. cit., passim.
14 Reforma gospodarcza w Jugosławii, oparta na samorządności pracowniczej i terytorialnej, zaczęła się z początkiem lat pięćdziesiątych. Jej zasadnicze cechy – parametryzacja centralnego planowania, decentralizacja bieżącego zarządzania, względna samodzielność przedsiębiorstw, dekolektywizacja rolnictwa, znaczny stopień uwolnienia płac i cen, częściowe otwarcie na rynek światowy – ukształtowały się w latach 1956–1957. W dwóch kolejnych dekadach wielokrotnie dokonywano rozmaitych korekt. Rozwiązania samorządowe rozciągnięto też na sfery kultury, nauki, oświaty, ochrony zdrowia, ubezpieczeń społecznych, a nawet polityki. Reformę gospodarczą na Węgrzech, realizowaną od 1968 roku i dopełnioną w kolejnej dekadzie, od jugosłowiańskiej odróżniał brak samorządności pracowniczej i dekolektywizacji rolnictwa. Postawiono głównie na samodzielność kadry dyrektorskiej (menedżeryzm) i samoregulację cenową (uwolnioną całkowicie lub częściowo). Reforma czechosłowacka z lat 1967–1968 nie wyszła poza etap wstępny. Realizację zahamowało zdławienie tzw. praskiej wiosny w wyniku militarnej interwencji ZSRR i kilku innych państw socjalistycznych.
15 O próbach urynkowienia gospodarki socjalistycznej w Polsce (a także w ZSRR) zob. _Konteksty (1)_.
16 Koncepcja socjalizmu rynkowego rozwijała się jeszcze przed powstaniem pierwszej gospodarki socjalistycznej. Zajmowało się nią – i nadal zajmuje – bardzo wielu ekonomistów, _notabene_ częściej na Zachodzie niż w geograficznym kręgu realnego socjalizmu. Z autorów polskich na szczególną uwagę zasługują prace Włodzimierza Brusa, Kazimierza Łaskiego i Tadeusza Kowalika.
17 Jugosłowiański model samorządowy uchodził za najbliższy socjalizmowi rynkowemu. Do jego głównych barier funkcjonalnych należały: inflacjogenność (na koniec zaś hiperinflacja), strukturalna recesja (od przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych), kilkunastoprocentowe bezrobocie (przy dużym zróżnicowaniu regionalnym), niekonkurencyjność międzynarodowa (a w efekcie deprecjacje dinara, przyrost zadłużenia itd.) i – _last but not least _– destabilizacja polityczna (samorządy _versus_ centra polityczne, konflikty narodowościowe). H. Lydall, _Yugoslavia in Crisis_, Oxford 1989, passim; P. H. Liotta, _Paradigm Lost: Yugoslav Self-Management and the Economics of Disaster_, „Balkanologie. Revue d'études pluridisciplinaires” 2001, vol. 5, no. 1–2, https://doi.org/10.4000/balkanologie.681.pdf .
18 Na temat tych reform zob. _Konteksty (1)_.
Edward Gierek (1913–2001) – z zawodu górnik, dzieciństwo i młodość spędził we Francji i Belgii. Należał do tamtejszych partii komunistycznych, działał też w organizacjach polskich, a w Belgii także w konspiracji antyniemieckiej. W 1948 roku powrócił do Polski i został zawodowym działaczem partyjnym. Od 1957 roku I sekretarz KW PZPR w Katowicach, od końca 1970 roku I sekretarz KC PZPR. W latach 1952–1980 poseł na Sejm, 1976–1980 – członek Rady Państwa. Firmowana przezeń polityka doprowadziła do załamania gospodarczego i zadłużenia zagranicznego kraju. Z funkcji szefa PZPR ustąpił we wrześniu 1980 roku po fali strajków, które ogarnęły cały kraj. Niespełna rok później został wykluczony z PZPR, a po wprowadzeniu stanu wojennego internowany. Następnie przeszedł na emeryturę.
19 Właściwie: Krajowej Komisji Porozumiewawczej. Nazwę Komisja Krajowa przyjęto jesienią 1981 roku, gdy Kuczyński _de facto_ zarzucił już funkcję eksperta. Pozytywną ocenę projektu zespołu Balcerowicza zob. W. Kuczyński, _Burza nad Wisłą. Dziennik 1980–1981_, Warszawa 2002, s. 128.
Waldemar Kuczyński (ur. 1939) – ekonomista i publicysta, absolwent UW. W czasie studiów członek PZPR, usunięty w 1966 roku. W marcu 1968 roku aresztowany i pozbawiony pracy na uniwersytecie. Współpracownik Komitetu Obrony Robotników, współorganizator i wykładowca Towarzystwa Kursów Naukowych, swoje prace wydawał w tzw. drugim obiegu. W sierpniu 1980 roku członek Komisji Ekspertów gdańskiego MKS, następnie ekspert „Solidarności”. Od wiosny 1981 roku w redakcji „Tygodnika Solidarność”; w czerwcu został zastępcą redaktora naczelnego. W stanie wojennym internowany, od 1982 roku na emigracji we Francji. W latach 1989–1990 podsekretarz stanu, szef Zespołu Doradców premiera Mazowieckiego. W 1990 roku minister przekształceń własnościowych. W kolejnych latach m.in. doradca ekonomiczny premiera Buzka, działacz i członek władz Unii Wolności, wykładowca uczelni prywatnych i komentator polityczny.
20 Ściśle rzecz biorąc, wybór padł na Balcerowicza. Szerzej o poszukiwaniach osoby mogącej i chcącej kierować w rządzie Mazowieckiego sprawami gospodarczymi w dalszej części dyskusji.INDEKS
A
Adamowicz Elżbieta
Adamski Władysław
Aleksandrowicz Piotr
Alot Stanisław
Ambroziak Jacek
Åslund Anders
Aziewicz Tadeusz
B
Baczyński Jerzy
Baka Władysław
Baker James
Balcerowicz Ewa
Balcerowicz Leszek
Balicki Stanisław
Balazs Artur
Bałtowski Maciej
Bartoszcze Roman
Bartoszewski Władysław
Bauc Jarosław
Bauer Támás
Bąk Henryk
Beksiak Janusz
Belka Marek
Bentkowski Aleksander
Bereś Witold
Berne Michel
Besançon Alain
Bieć Alfred
Bielecki Jan Krzysztof
Bierut Bolesław
Bikont Anna
Blair Tony
Bluszcz Anna
Błaszczyk Barbara
Błędowski Piotr
Bobrowski Czesław
Bochniarz Henryka
Boguszewski Piotr
Boni Michał
Boniuszko Elżbieta
Bordo Michael
Borkowski Aleksander
Bormann Nils-Christian
Borowski Marek
Bosiakowski Zygmunt
Bożyk Paweł
Brady Nicholas
Bralczyk Jerzy
Branecki Jędrzej zob. Lewandowski Janusz
Bratkowski Andrzej
Breżniew Leonid
Brocka-Palacz Bogumiła
Bruno Michael
Brus Włodzimierz
Brzeziecki Andrzej
Budziński Andrzej
Budziński Michał
Bugaj Ryszard
Bujak Zbigniew
Bukowski Jacek
Burnetko Krzysztof
Bush George H. W.
Butler Richard
Buzek Jerzy
Byliński Janusz
C
Ceran Tomasz Sylwiusz
Chadeau Emmanuel
Chłoń-Domińczak Agnieszka
Chmielak Henryk
Chodorowski Marcin
Chruszczow Nikita
Chrzanowski Wiesław
Chudziński Edward
Chwedoruk Rafał
Cichomski Bogdan
Cieniuch Stanisław
Ciepły Stefan
Cimoszewicz Włodzimierz
Clinton Bill
Cywińska Izabella
Czarnecki Ryszard
Czubajs Anatolij
Czyrek Józef
D
Dąbrowski Marek
Demaniuk Anna
Dietl Jerzy
Djankov Simeon
Dobrzański Jarosław
Domarańczyk Zbigniew
Drewnowski Jan
Drwęski Bruno
Drygalski Jerzy
Dudek Antoni
Dwilewicz Łukasz
Dzielski Mirosław
E
Erhard Ludwig
Eysymontt Jerzy
F
Falandysz Lech
Fandrejewska-Tomczyk Aleksandra
Flakierski Henryk
Frasyniuk Władysław
Friedman Milton
Friedman Rose
Friszke Andrzej
G
Gach Zbigniew
Gadomska Magdalena
Gadomski Witold
Gaitskell Hugh
Gajdar Jegor
Gajdziński Piotr
Gajek Lesław
Garbal Łukasz
Gardawski Juliusz
Garlicki Jan
Geremek Bronisław
Gierek Edward
Giermek Krzysztof
Gilejko Leszek
Gini Corrado
Glapiński Adam
Glemp Józef, kard.
Głębocki Robert
Główczyk Jan
Golder Matt
Gomułka Stanisław
Gomułka Władysław
Gorbaczow Michaił
Gorczyca Eugeniusz
Goryszewski Henryk
Gotz-Kozierkiewicz Danuta
Graban Marcin
Grabek Kazimierz
Grabski Władysław
Graczyk Roman
Graff Piotr
Grala Dariusz T.
Grochmalski Piotr
Gronkiewicz-Waltz Hanna
Gruca Bożena
Grugel Jean
Gruszecki Tomasz
Grzelońska Urszula
H
Hagemejer Krzysztof
Hall Aleksander
Handke Mirosław
Hausner Jerzy
Hayek Friedrich von
Herer Wiktor
Herzog Jesus Silva
Hildebrandt Teresa
Holton Richard
J
Jach Anna
Jachowicz Piotr
Jakubas Zbigniew
Jakubowicz Szymon
Janajew Giennadij
Janczak Hieronim zob. Kurowski Stefan
Janicki Czesław
Janiszewski Jacek
Janković Agnieszka
Jankowiak Janusz
Jankowska Hanna
Jankowska Janina
Janowski Jan
Jarosz Maria
Jarosz-Nojszewska Anna
Jaruzelski Wojciech
Jasiewicz Krzysztof
Jasiński Wiesław
Jaszczuk Bolesław
Jaśkiewicz Marek
Jawliński Grigorij
Jelcyn Borys
Jermakowicz Władysław
Jeziorański Tomasz
Jędraszczyk Aleksander
Johnson Chalmers
Jones Harriet
Józefiak Cezary
Jóźwiak Jerzy
Jóźwik Bartosz
K
Kaczmarek Wiesław
Kaczyński Jarosław
Kaczyński Lech
Kalecki Michał
Kaleta Józef
Kaleta R.
Kaliński Janusz
Kaliski Bartosz
Kamińska Teresa
Kamiński Bronisław
Kamiński Wincenty
Kandiah Michael
Kantecki Antoni
Karaś Mirosław
Karnowski Jakub
Kasiewicz Stanisław
Kawalec Stefan
Kądziela Paweł
Keynes John M.
Kiciński Bartosz
Kisielewski Stefan
Kiszczak Czesław
Kitłowski Edmund
Klaus Václav
Klerys Tadeusz
Kloc Kazimierz
Kluzik Marcin
Kolasińska Iwona
Kolarska Lena
Kolenda-Zaleska Katarzyna
Kołodko Grzegorz W.
Kołodziejczyk Piotr
Komołowski Longin
Komorowski Bronisław
Kopacz Ewa
Koralewicz-Zębik Jadwiga
Korejwo Anna
Kornai János
Kornasiewicz Alicja
Kosiniak-Kamysz Andrzej
Kostka Wojciech
Kosygin Aleksiej
Kowalczyk Krzysztof Adam
Kowalik Kinga Alicja
Kowalik Tadeusz
Kowalski Sergiusz
Kozaczka Marian
Kozakiewicz Mikołaj
Kozłowski Krzysztof
Koźmiński Jerzy
Kożuchowski Jan
Krawczyk Rafał
Kropiwnicki Jerzy
Krugman Paul
Krzaklewski Marian
Krzemiński Ireneusz
Kucharski Marek
Kuczyński Paweł
Kuczyński Waldemar
Kulesza Michał
Kuroń Jacek
Kurowski Stefan (ps. Hieronim Janczak)
Kurski Jarosław
Kuźma Agnieszka
Kwaśniewski Aleksander
L
Lahiri Ashok Kumar
Lange Oskar
Ledworowski Dariusz
Lenin Włodzimierz
Lepper Andrzej
Leszczyńska Cecylia
Leszczyński Adam
Lewandowski Janusz (ps. Jędrzej Branecki)
Liotta Peter H.
Lipa Michał
Lipiński Edward
Lipiński Sławomir
Lipowski Adam
Lipski Jan Józef
Lipton David
Lis Krzysztof
Lizukow Piotr
Luszniewicz Jacek
Luterek Tomasz
Lutkowski Karol
Lutostański Krzysztof
Lydall Harold
Ł
Łaski Kazimierz
Łaszkiewicz Krzysztof
Łazor Jerzy
Łętowska Ewa
Łuczak Aleksander
M
Macierewicz Antoni
Mackiewicz Aleksander
Madej Małgorzata
Machalica Bartosz
Majchrzak Grzegorz
Majewski Józef
Maksymowicz Wojciech
Malinowski Roman
Maranda-Porębska Barbara
Marek Janusz
Marody Mirosława
Marshall George
Mazowiecki Tadeusz
Mażewski Lech
Mečiar Vladimír
Merkel Jacek
Messner Zbigniew
Metelska Ewa
Michalski Ryszard
Michnik Adam
Milczanowski Andrzej
Milewski Jerzy
Miller Jerzy
Miller Leszek
Miodowicz Alfred
Mises Ludwig von
Misiąg Wojciech
Miszewski Maciej
Mitterand François
Modzelewski Karol
Mokrzycki Edmund
Morawiecki Mateusz
Morawski Eugeniusz
Morawski Witold
Morawski Wojciech
Morus Tomasz
Moszyński Michał
Mroczek Jacek
Mujżel Jan
Mulewicz Jarosław
Mulford David
Müller-Armack Alfred
N
Najder Zdzisław
Nasiłowski Mieczysław
Niezabitowska Małgorzata
Nixon Richard
Nowak Edward
Nowicki Łukasz
Nowicki Maciej
O
Obama Barack
Ochocki Andrzej
Oksińska Barbara
Okuno-Fujiwara Masahiro
Olechowski Andrzej
Oleksy Józef
Olesiak Kazimierz
Olszewski Jan
Onyszkiewicz Janusz
Orłowska Janina
Orłowski Tadeusz
Orszulik Alojzy, ks.
Osiatyński Jerzy
Ost David
Owsiński Jan M.
P
Paga Lesław
Palka Grzegorz
Pałubicki Janusz
Panasewicz Irena
Pańko Walerian
Parkoła Andrzej
Paszyński Aleksander
Pawlak Waldemar
Pawłowski Krzysztof
Pazura Ryszard
Petru Ryszard
Piątkowski Marcin
Pieczka Jolanta
Pietras Halina
Pietrewicz Mirosław
Pietrzyk Alojzy
Pilarska Joanna
Pinochet August
Płażyński Maciej
Podolska-Meducka Aldona
Podsiadło Andrzej
Pogorel Gérard
Pol Marek
Poprzeczko Jacek
Poroszenko Petro
Potz Maciej
Primakow Jewgienij
Przybylska-Kapuścińska Wiesława
Pysz Piotr
R
Radziwiłł Konstanty
Rakowski Mieczysław F.
Rakowski Tomasz
Ratkowski Filip
Reagan Ronald
Religa Zbigniew
Reykowski Janusz
Riggirozzi Pía
Rockoff Hugh
Rokita Jan Maria
Rollings Neil
Rolski Mateusz
Rosati Dariusz
Rostowski Jacek
Rostworowski Marek
Rousseau Jan Jakub
Rusiński Michał
Ruszkowski Paweł
Rychard Andrzej
S
Sachs Jeffrey
Sadowski Władysław
Sadowski Zdzisław
Samojlik Bazyli
Salinas de Gortari Carlos
Samsonowicz Henryk
Sandecki Maciej
Saryusz-Wolski Jacek
Sawicki Janusz
Sekine Thomas
Sekuła Paulina
Serafin Władysław
Sidorowicz Władysław
Siermiński Michał
Siwicki Florian
Skórzyński Jan
Skrzeszewska-Paczek Elżbieta
Skubiszewski Krzysztof
Slezak Jerzy
Słodkowska Inka
Słowikowski Michał
Sołdaczuk Józef
Sonntag Krystyna
Sorman Guy
Soros George
Sosnowska Honorata
Sosnowski Romuald
Sowa Jan
Sprusińska Krystyna
Stachowiak Piotr
Stalin Józef
Staniszewski Robert
Staniszkis Jadwiga
Stankiewicz Tomasz
Steinhoff Janusz
Stępień-Kuczyńska Alicja
Stompór Małgorzata
Stremecka Ewa
Strzelecki Jan
Strzelecki Jerzy
Suchocka Hanna
Suchocka-Roguska Elżbieta
Suharto
Sułek Antoni
Swinarski Adam
Syryjczyk Tadeusz
Szacki Jerzy
Szatalin Stanisław
Szewardnadze Eduard
Szomburg Jan
Szopski Marek
Szortyka Marcin
Szostak Mieczysław
Szumlewicz Piotr
Szyc Hans
Szydło Beata
Szyszko Jan
Ś
Święcicki Marcin
T
Tamowicz Piotr
Tański Adam
Thatcher Margaret
Thirkell-White Ben
Tilbury Jasper
Tittenbrun Jacek
Tomaszewski Janusz
Tomaszewski Jerzy
Toninelli Pier Angelo
Topiński Andrzej
Torańska Teresa
Touraine Alain
Traczyk Magdalena
Trembicka Krystyna
Trzeciakowski Witold
Tusk Donald
Tymiński Maciej
Tymiński Stanisław
Tymiński Stanisław (Stan)
V
Vincent-Rostowski Jan A. zob. Rostowski Jacek
W
Wachowiak Piotr
Wakar Aleksy
Walenciak Robert
Walendziak Wiesław
Walicki Andrzej
Waligórski Ewaryst
Wałęsa Lech
Waniek Danuta
Wąsacz Emil
Wedel Janine R.
Weralski Rafał
Werblan Andrzej
Wiankowska Zofia
Widzyk Jerzy
Wielądek Franciszek Adam
Wielgosz Przemysław
Wielowieyski Andrzej
Wierzbicki Piotr
Wilczek Mieczysław
Wilczyński Ryszard
Wilczyński Wacław
Williamson John
Wincławski Włodzimierz
Winiarczyk-Kossakowska Małgorzata
Winiecki Jan
Wiszniewski Andrzej
Witkowska Magdalena
Wnuk Magdalena
Wnuk-Lipiński Edmund
Wnuk-Nazar Joanna
Woś Rafał
Wójtowicz Grzegorz
Wróblewski Andrzej
Wujec Henryk
Wyszyński Stefan, kard.
Z
Zagrodzka Danuta
Zakrzewski Andrzej
Zaręba Janusz
Zawistowski Andrzej
Zawiślak Andrzej
Zdrojewski Marek
Ziemianin Bronisław
Zienkowski Leszek
Ziółkowski Marek
Ziuganow Giennadij
Zozula Andrzej
Zyzak Paweł
Ż
Żabiński Krzysztof
Żbikowski Zbigniew
Żukowski TomaszSPIS RZECZY
_Jacek Luszniewicz, Wojciech Morawski, Andrzej Zawistowski_
Wprowadzenie
Seminarium
w dniu 13 grudnia 2019 roku.
Sala Senatu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Goście seminarium
Wprowadzenie do dyskusji
_Konteksty (1)_
Gospodarka realnego socjalizmu
CZĘŚĆ I
Plan Balcerowicza – prehistoria
_Konteksty (2)_
Przełom ustrojowy
_Konteksty (3)_
Wyzwania zewnętrzne – problemy zadłużeniowe
_Konteksty (4)_
Ekonomiści strony solidarnościowej
po wyborach czerwcowych
Rozmowa w przerwie
CZĘŚĆ II
Plan Balcerowicza – czas decyzji
_Konteksty (5)_
Rząd Tadeusza Mazowieckiego
(12 września 1989–12 stycznia 1991)
_Konteksty (6)_
Ustawy wprowadzające
plan Balcerowicza
CZĘŚĆ III
Plan Balcerowicza – czas realizacji
_Konteksty (7)_
Czas podziałów w obozie „Solidarności”
_Konteksty (8)_
Prywatyzacja – instrumenty, metody, efekty
_Konteksty (9)_
Wybory parlamentarne 1991 roku
CZĘŚĆ IV
Balcerowicz po raz drugi – rząd Jerzego Buzka
_Konteksty (10)_
Interludium
_Konteksty (11)_
Wyzwania zewnętrzne – kryzysy rynków wschodzących
_Konteksty (12)_
Rząd Jerzego Buzka
(31 października 1997–19 października 2001)
_Konteksty (13)_
Cztery reformy rządu Buzka
_Konteksty (14)_
Postludium
_Jacek Luszniewicz, Wojciech Morawski, Andrzej Zawistowski_Posłowie
Kłopoty obozu „Solidarności” z kapitalizmem
Podłoże i wymiary sporów o reformy Balcerowicza
Ewolucja opinii publicznej. Czy Balcerowicz musiał odejść?
Ewolucja postaw w „Solidarności” i społeczeństwie. Czy kapitalizm był na horyzoncie?
Pierwszy poziom dylematów – spór z opcją socjaldemokratyczną. Czy „Solidarność” została zdradzona?
Drugi poziom dylematów – spory wewnętrzne środowiska liberalnego. Jak zwalczać inflację i budować kapitalizm?
Balcerowicz wobec swoich krytyków
Bibliografia
Wykaz skrótów
Indeks