Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Dywan wschodni. Arabia - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
1 stycznia 2014
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Dywan wschodni. Arabia - ebook

Arabia — ojczyzna kawy, palm, pustyń, konia, wielbłąda; ojczyzna gwałtownych wybuchów geniuszu i długowiekowych potem omdleń sennych i beztwórczych: miała w historii moment tak wspaniałego rozkwitu, że przodowała jakiś czas cywilizacji. Imiona autorów zachowały się w pamięci Arabów: Antar — Zuhair — Lebid — Tarafa — Imrulkais lub Amrulkais — i inni. Istotą poezji arabskiej jest liryka bohaterska; dwa są nieustające jej motywy: koń i kobieta. Arab miłuje kobietę, ale kobieta jest zdradliwa, koń wierny; nie znajdziesz nigdy szyderstwa ani żalu z powodu konia; znajdziesz nieraz gorzkie słowa o kobiecie. Jednak miłość arabska nawet w tych cierpieniach rozkosz odkrywa. Stąd, choć pozornie proste, erotyki arabskie mają w sobie labirynty ścieżek tajemniczych. Przy tym poeta arabski jest zawsze bardzo osobisty: zawsze mówi o sobie. Obiektywnym staje się dopiero w bajce: czy to w baśni z 1001 nocy, czy też w baśni o świętych, derwiszach, poetach, rycerzach. Prezentujemy tutaj antologię dawnej literatury arabskiej.

 

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7950-517-3
Rozmiar pliku: 259 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

ARABIA

Arabia — ojczyzna kawy, palm, pustyń, konia, wielbłąda; ojczyzna gwałtownych wybuchów geniuszu i długowiekowych potem omdleń sennych i beztwórczych: miała w historyi moment tak wspaniałego rozkwitu, że przodowała jakiś czas cywilizacyi. Do Arabów jeździli po naukę nawet z dalekiej zimnej północy: Erazm Ciołek był uczniem Arabów.

Tym, który wywołał tę gorącą eksplozyę ducha arabskiego był wielki prorok-poeta Mahomet. Poezya arabska jest wykwitem energii tego twórcy ducha arabskiego. Na długie lata go zapłodnił ów wysłaniec Allacha. Ale i przed Mahometem kochali się Arabowie w poezyi i co rocznie w Mekce odbywały się igrzyska poetyckie farysów, — t. j. rycerzy i razem poetów. Naród cały sądził poetów, a który utwór uznany został za najdoskonalszy, ten na jedwabiu złotem pismem utkany, „zawieszony” bywał w świątyni i stąd cały zbiór tych tryumfalnych poematów zowie się Moallakat „zawieszone”. .

Imiona autorów zachowały się w pamięci Arabów: Antar — Zuhair — Lebid — Tarafa — Imrulkais lub Amrulkais — i in.

Po Mahomecie poezya arabska zakwitła zarówno w kalifacie Bagdadzkim, jak Hiszpańskim i dwojaki też ma koloryt. Poeci bagdadzcy szli za tradycyą dawnych wieszczów arabskich, jak Altmotenabbi, którego przerobił po polsku Adam Mickiewicz.

Poeci hiszpańsko-arabscy mają ton nieco odmienny, jakoby łaciński: ulegli z konieczności wpływom kraju i rasy.

Istotą poezyi arabskiej jest liryka bohaterska; dwa są nieustające jej motywy: koń i kobieta. Arab miłuje kobietę, ale kobieta jest zdradliwa, koń wierny; nie znajdziesz nigdy szyderstwa ani żalu z powodu konia; znajdziesz nieraz gorzkie słowa o kobiecie. Jednak miłość arabska nawet w tych cierpieniach rozkosz odkrywa. Stąd, choć pozornie proste, erotyki arabskie mają w sobie labirynty ścieżek tajemniczych. Przytem poeta arabski jest zawsze b. osobisty: zawsze mówi o sobie. Objektywnym staje się dopiero w bajce: czy to w baśni z 1001 nocy, czy też w baśni o świętych, derwiszach, poetach, rycerzach. Pierwszy poeta, którego imię tu zaznaczyliśmy, Antar, jest bohaterem wielkiego romansu o charakterze epickim, pod tymże tytułem (Antar); jest to wielkie epos awanturnicze, Orlando furioso Arabii; fantastyczna historya przygód wielkiego farysa — poety — awanturnika Antara.

ZE ZBIORU HAMASA

.

Hej, Szabana potomkowie,

Powstrzymajcie groźne dłonie:

U Lafawa studni jutro

Napotkacie moje konie!

To rumaki krwi szlachetnej

Co do walk, się rwą w pogonie,

Aż się w blizkiem starciu zetrą:

Czy to góry czy to błonie,

Idą dzieci rodu Mazen —

Lwy, co ogień żywią w łonie.

Rozpoznacie ich w ataku,

Rozpoznacie ich w obronie:

Jak wytrwali są na trudy,

Gdy los ogniem na nich zionie.

Jako wicher idą naprzód,

Gdy im w sercu krew zapłonie.

Obosiecznym swym jemeńskim

Mieczem — krwi wytoczą tonie —

Nic ich w drodze nie powstrzyma:

Miecz ich wrogów skroś pochłonie!

Chcesz pomocy? Nie pytają,

O co walka, w której stronie:

Ale wnet polecą konno,

W wojowników dzielnych gronie.

ZE ZBIORU MOALLAKAT. (ANTAR).

I.

Spokój uchodzi od mojej powieki.

Łzy gorzkie palą mojej twarzy bladość:

Abla uniosła z sobą w kraj daleki

Sen mój, rumieniec i radość!

Ból mój tembardziej w swojej mocy rośnie,

Że jeno krótka była to godzina,

Gdy mogłem widzieć, jak płonąc radośnie,

Ku moim oczom serce jej się wspina.

Niestety, jakże dziwnie jest dręcząca

Ta chwila smutna, co mi pierś zakrwawia:

Żałość pożegnań, co się wciąż odnawia —

Oraz rozłączeń bez końca!

O plemię Beni-Abbes, wojownicy!

Jakże mi tęskno po waszych namiotach,

Gdziem widział uśmiech jej — blask jej źrenicy —

Co zgasł mi rychło w tęsknotach.

O łzy wylane próżno, próżne smutki!

Kochanka moja gdzieś na cudzej niwie:

Dajcie mi jeno czas mały a krótki,

Bym żył i umarł szczęśliwie!

Krótkiego czasu jeno mi potrzeba:

Skąpiec by przyznał go cudzemu oku,

By mogło wielbić swe błękitne nieba

I skarb swój pełen uroku!

II.

(SKARGI ABLI).

Wojownicy mego ludu,

Złamcie pęta mej niedoli:

Powiadomcie-ż wy Antara

O żałosnej mej niewoli.

Odkąd wdal od swej gazeli

Odszedł lew niepokonany:

Wszystkie naraz pęta grożą

Jego biednej ukochanej.

Ból wyczerpał moje serce —

Wszystkich sił wysączył soki:

Ileż cierpień teraz znoszę,

Mając wokół jeno mroki!

Za najmniejszem wiatru wianiem

Na samotne padam łoże:

Jak więdnący kwiat w ogrodzie,

Co bez światła żyć nie może.

Toć im większa moja klęska,

Tem szczęśliwsze moje wrogi,

Odkąd przed tym moim panem

Moich drzwi zamknęli, progi.

Ileż obelg i poniżeń

Znoszę tu przez czas ten cały:

Toż na widok mej rozpaczy

Nawet głazy by płakały.

Wojownicy, błagam, byście

Antarowi powiedzieli,

Że jedynie lew potrafi

Bronić życia swej gazeli.

(A. Lange).

TARAFA.

I.

Widoczne jeszcze ślady koczowisk Chaumuły

Na kamiennej równinie Tachmed się rozsnuły.

Podobne do tych resztek deseni, wykłutych

Na rąk powierzchni mężów, w żelazo zakutych.

Tutaj się towarzysze moi zatrzymali

I podjechawszy do mnie — tak mnie pocieszali:

„Pokrzep swojego ducha, a przepędź tęsknicę!

Ale ja wciąż pamiętam dziewczę me w lektyce

Wielbłądziej — ukochaną mą jasną Malekę —

Której namioty dzisiaj od nas tak dalekie!

Lektyka jej się zdała jako łódź co świtem

Płynie szerokiej Dady zielonem korytem —

Jak wielka adawiańska łódź albo jak owa,

Którą zmyślnie buduje dłoń Ibn-Jaminowa.

Sztuczny sternik prowadzi łódź co się kolebie —

Już to w bok ją kierując — już to wprost przed siebie.

Zasię przód jej rozcina pieniące się fale,

Niby gracz, co zgadując, rozrzuca fijale........................
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: