- W empik go
Dzieje Kościoła katolickiego w krótkości zebrane do użytku młodzieży - ebook
Dzieje Kościoła katolickiego w krótkości zebrane do użytku młodzieży - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 448 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Celem obecnej książeczki jest treściwe podanie młodzieży dziejów Kościoła katolickiego. Ze względu na takie założenie, piszący musiał się ograniczyć głównie do obrazu historyi Kościoła katolickiego, zaledwie gdzieniegdzie potrącając o zdarzenia kościelne innych wyznań chrześcijańskich.
To, co czytelnik w niniejszem dziełku znajdzie, było czerpane z rozmaitych autorów traktujących obszerniej dzieje kościelne. Uważamy za obowiązek sumienia wspomnieć o tej okoliczności, nie chcąc sobie przywłaszczać zasługi, jeżeli jest jaka, w ułożeniu tego podręcznika.
Warszawa, 1886 r.
SPIS TREŚCI.
WSTĘP.
1. Pojęcie i podział historyi kościelnej… 1
2 . Historyografia kościelna… 1
OKRES I.
Od założenia kościoła do wydania edyktu medyolańskiego (33 – 313).
ROZDZIAŁ I.
§ 3. Założenie kościoła i pierwsze missyę… 4
§ 4. Dalsze opowiadanie ewangelii… 5
§ 5. Prześladowanie chrześcijan w państwie Rzymskiem… 6
§ 6. Walka pisarzy pogańskich z chrześcijaństwem… 12
ROZDZIAŁ II.
§ 7. Herezye i odszczepieństwa. Ebionici i Nazarejczyey… 14
§ 8. Gnostycy i Manichejczycy… 14
§ 9. Antytrynitarze. Montaniści. Nowacyanie… 17
ROZDZIAŁ III.
§ 10. Ojcowie apostolscy. Apologeci… 19
§ 11. Szkoły katechetów. 21
ROZDZIAŁ IV.
§ 12. Cześć religijna. Udzielanie sakramentów. Święta tego okresu… 23
§ 13. Pokuty i życie religijne… 26
ROZDZIAŁ V.
§ 14. Organizacya kościoła. Stanowisko papieża… 27
OKRES II.
Od wydania edyktu medyolańskiego do założenia państwa Kościelnego (313 – 755).
ROZDZIAŁ I.
§ 15. Stosunek kościoła do państwa Rzymskiego… 29
§ 16. Rozszerzenie chrześcijaństwa… 31
§ 17. Islamizm… 34
ROZDZIAŁ II.
§ 18. Herezye i odszczepieństwa. Donatyści… 35
§ 19. Aryanie… 36
§ 20. Macedonianie i Apollinaryści… 38
§ 21. Pelagianie i Semipelagianie… 39
§ 22. Nestoryanie… 40
§ 23. Eutychianie czyli Monofizyci… 41
§ 24. Spór o trzy Rozdziały… 43
§ 25. Monoteleci… 44
ROZDZIAŁ III.
§ 26. Literatura kościelna. Ojcowie kościoła… 45
ROZDZIAŁ IV.
§ 27. Cześć religijna. Sakramenta. Święta… 50
§ 28. Życie religijne… 52
ROZDZIAŁ V.
§ 29. Organizacya kościoła… 53
§ 30. Zwierzchnictwo papieża… 55
OKRES III.
Od założenia państwa Kościelnego do Grzegorza VII (755 – 1073).
ROZDZIAŁ I.
§ 31. Rozszerzenie chrześcijaństwa. (Sasi, Węgrzy, Skandynawia i Słowianie)… 57
§ 32. Stosunek państwa do kościoła… 60
ROZDZIAŁ II.
§ 33. Herezye i odszczepieństwa. Paulicyanie… 62
§ 34. Spór o cześć obrazów. 63
§ 35. Rozdwojenie kościoła… 64
§ 36. Spory teologiczne na Zachodzie… 66
ROZDZIAŁ III.
§ 37. Literatura kościelna… 68
§ 38. Sztuka chrześcijańska… 70
ROZDZIAŁ IV.
§ 39. Cześć publiczna i życie religijne… 71
§ 40. Zakony… 73
ROZDZIAŁ V.
§ 41. Organizacya kościoła… 74
§ 42. Dzieje papieztwa… 75
OKRES IV.
Od Grzegorza VII do Reformacyi (1073 – 1517).
ROZDZIAŁ I.
§ 43. Rozszerzenie chrześcijaństwa. (Pomorze, Inflanty, Prusacy, Litwa i Żmudź)… 77
§ 44. Wojny krzyżowe… 80
ROZDZIAŁ II.
§ 45. Próby połączenia kościoła rzymskiego z kościołem wschodnim. 85
§ 46. Herezye. Katarzy. Albigensi i Waldensi… 85
§ 47. Mniejsze sekty marzycieli i demagogów. 87
§ 48. Wiklefici i Husyci… 89
§ 49. Inkwizycya… 93
ROZDZIAŁ III.
§ 50. Nauki i sztuki piękne w kościele… 96
§ 51 Sztuki piękne w usługach kościoła: (poezya, muzyka, architektura etc.)… 101
ROZDZIAŁ IV.
§ 52. Cześć publiczna i karność kościelna… 104
§ 53. Święta kościelne. Życie religijne… 105
§ 54. Zakony… 107
ROZDZIAŁ V.
§ 55. Organizacya kościoła… 109
§ 56. Dzieje papieztwa. Grzegorz VII… 110
§ 57. Walka papieżów z Hohenstaufami… 114
§ 58. Papieże w Awinionie… 116
ROZDZIAŁ VI.
§ 59. Humanizm. Przejście do nowszych czasów. 120
OKRES V.
Od Reformacyi do naszych czasów (1517 – 1886).
Część I. Do Rewolucyi francuzkiej.
ROZDZIAŁ I.
§ 60. Rozszerzenie chrześcijaństwa… 124
ROZDZIAŁ II.
§ 61. Reformacya. Luter. 127
§ 62. Nauka Lutra. Urządzenia kościelne… 136
§ 63. Rozszerzenie i wzrost protestantyzmu w Niemczech…. 139
§ 64. Reformacya w krajach Skandynawskich… 141
§ 65. Reformacya w Inflantach… 143
§ 66. Reformacya w Szwajcaryi. Zwingli i Kalwin… 143
§ 67. Reformacya w Holandyi i Francyi… 146
§ 68. Reformacya w Anglii, Szkocyi i Irlandyi… 148
§ 69. Reformacya w Polsce i Węgrzech… 152
ROZDZIAŁ III.
§ 70. Mniejsze sekty protestanckie… 157
§ 71. Deizm… 158
§ 72. Jansenizm… 161
§ 73. Gallikanizm i Józefinizm… 162.
ROZDZIAŁ IV.
§ 74. Sobór trydencki… 165
§ 75. Zakony… 167
§ 76. Literatura kościelna… 171
Część II. Od Rewolucyi francuzkiej do naszych czasów.
ROZDZIAŁ I.
§ 77. Rewolucya francuzka… 173
§ 78. Stan kościoła katolickiego we Francyi… 176
§ 79. Stan kościoła katolickiego we Włoszech… 179
§ 80. Stan kościoła katolickiego w Szwajcaryi… 181
8 81. Stan kościoła katolickiego w Hiszpanii i Portugalii… 183
§ 82. Stan kościoła katolickiego w Holandyi i Belgii… 185
§ 83. Stan kościoła katolickiego w W. Brytanii… 187
§ 84. Stan kościoła katolickiego w Niemczech i Austryi… 190
§ 85. Stan kościoła katolickiego w Prusach… 193
ROZDZIAŁ II.
§ 86. Stan kościoła katolickiego w Ameryce… 197
§ 87. Stan kościoła katolickiego w Azyi, Afryce i Australii… 199
ROZDZIAŁ III.
§ 88. Zakony… 201
§ 89. Literatura kościelna… 203
ROZDZIAŁ IV.
§ 90. Herezye i odszczepieństwa….205
§ 91. Kierunki antyreligijne… 208
ROZDZIAŁ V.
§ 92. Sobór watykański… 211
§ 93. Dzieje papieztwa… 212
Chronologia papieżów. 217
Porządek soborów powszechnych… 221
Alfabetyczny wykaz główniejszych osób i rzeczy… 222
Sprostowania.
Str. 38 w. 13 od góry: Semaryanów. czytać: Semiaryanów,
Str. 58 w 2 od góry: Herald……. czytać: Harald.
Str. 106 w 17 od dołu: patrz § 40…. czytać: patrz § 39.
Str. 113 w 16 od dołu: umarł 1095…. czytać: 1085.WSTĘP.
§ 1. Pojęcie i podział historyi kościelnej.
Historya kościelna opowiada założenie i rozwój kościoła ustanowionego przez Jezusa Chrystusa.
Ze względu na ważniejsze zdarzenia dzielimy historyą kościelną na 5 okresów:
Pierwszy, od założenia kościoła do ogłoszenia edyktu tolerancyjnego, który wydał cesarz Konstantyn W. w Medyolanie (33 – 313). Jestto okres obejmujący walkę młodego kościoła z pogaństwem.
Drugi, od r. 313 do założenia państwa Kościelnego i początku świeckiej władzy papieży, t… j… do r. 755.
Trzeci, do papieża Grzegorza VII, t… j… do r. 1073.
Czwarty, do Reformacyi, t… j… do r. 1517.
Piąty, do naszych czasów. Ten ostatni można jeszcze rozdzielić na 2 podokresy: od Reformacyi do Rewolucyi francuzkiej 1789, i drugi od Rewolucyi francuzkiej do naszych czasów.
§ 2. Historyografia kościelna.
Źródła historyi kościelnej początkowej, stanowią:
Ewangelie, Dzieje apostolskie i Listy apostołów; późniejszej, rozmaite nadania i fundacje kościołów, klasztorów, dekreta papieży, uchwały soborów, napisy, zbiory praw i t.p. Przy użyciu źródeł historycznych potrzebna jest krytyka, któraby pokazała, o ile one są autentyczne i wiarogodne.
Z obfitej literatury historyczno-kościelnej przytaczamy następujące ważniejsze dzieła: Euzebiusza, biskupa cezarejskiego (zm. 840), który napisał po grecku 10 ksiąg Historyi kościelnej doprowadzonej do r. 324. Pracę jego dalej ciągnęli w wieku V Sokrates i Sozomenos, a następnie Rufinus prezbiter z Akwilei, który dzieło Euzebiusza przełożył na język łaciński i doprowadził opowiadanie do swoich czasów (do r. 395).
W wiekach średnich kronikarze ówcześni pomieszczali w rocznikach swoich wiele szczegółów dotyczących spraw kościoła, ale nie zostawili dzieł obejmujących historyą całego kościoła. Niektórzy z nich pisali dzieje tylko pewnego narodu, jak np. Venerabilis Beda (zm. 735) Historyą Anglosasów, gdzie pomieścił wiadomości o kościele w Anglii.
W nowszych czasach, zwłaszcza od Reformacyi, badania w zakresie dziejów kościoła bardzo się ożywiły i zarówno katolicy jak protestanci wydali długi szereg dzieł poświęconych historyi kościelnej.
Teologowie protestanccy, na czele których stał Maciej Flacius z Magdeburga, wydali w duchu swojego wyznania dzieło zbiorowe w 13 wielkich tomach obejmujące 13 pierwszych wieków kościoła, pod tytułem: Ecclesiastica Historia integram ecclesiae ideam complectens, congesta per aliquot studiosos et pios viros in urbe Magdeburg. (1559 – 1574). Dzieło to nazywają zwykle Centuriae Magdeburgenses, dlatego, że każdy tom obejmuje jeden wiek historyi.
Odpierając napaści i zarzuty czynione kościołowi katolickiemu przez centuryatorów wydał kardynał Cezar Baroniusz swoje Annales ecdesiastici w 12 tomach zawierające historyą kościoła do r. 1198 (1588 – 1607). Te Roczniki Baroniusza skrócone nieco tłómaczył po polsku ks. Piotr Skarga i wydał pod tytułem: Boczne dzieje kościelne (1603).
Oprócz wymienionych zasługują na uwagę następujący historycy:
Ze strony katolików: Bossuet, Discours sur Thistoire universelle (1681); ks. Klaudyusz Fleury, Histoi-
te écclésiastique (20 tomów 1691); ks. Rohrbacher, Histoire universelle de l'église catholique (29 tomów 1842); ks. J. Alzog, Universalgeschichte der christlichen Kirche (1840); Historyą tę mamy tłómaczoną po polsku (Warszawa i Petersburg 1855); kardynał Józef Hergenröther, Handbuch der allgemeinen Kirchengeschichte (3 tomy. 1876).
Ze strony protestantów: Ferdynand Chrystyan Baur, Kirchengeschichte (5 tomów 1853 – 1863); J. H. Kurtz, Lehrbuch der Kirchengeschichte (2 tomy I wyd. 1849, ósme 1880): Karol Hase, Kirchengeschichte; (I Theil 1885; do Karola W.) Filip Schaf, History of the christian church (dotychczas 4 tomy do Grzegorza VII – New-York 1855).
Z autorów polskich wymieniamy: X. Teodora Ostrowskiego, Dzieje i prawa kościoła polskiego (3 tomy, pierwsze wyd. 1793); ks. Melchiora Bulińskiego, Historya kościoła powszechnego (6 tomów Warszawa 1860 – 1866); tegoż, Historya kościoła polskiego (3 tomy, Kraków 1873).
Podręczne książki do nauki historyi kościelnej wydali między innymi w języku polskim: ks. Szymon Bielski, Historya kościoła powszechnego (1809); jestto streszczenie Historyi kościelnej ks. Fleury; ks. Wład. Jakubowicz, Historya kościoła katolickiego tłomaczona z niemieckiego oryginału ułożonego przez ks. A. Wapplera (pierwsze wyd. 1873, piąte 1884).
Okres I.
Od założenia kościoła do wydania edyktu medyolańskiego (33 – 313).ROZDZIAŁ I.
§ 3. ZAŁOŻENIE KOŚCIOŁA I PIERWSZE MISYE.
Gdy się spełniły czasy zapowiadane przez proroków starego zakonu, za panowania cesarza rzymskiego Oktawiana Augusta, narodził się w Betleemie, miasteczku ziemi Żydowskiej, Jezus Chrystus, Zbawiciel świata. Do 30 roku życia zostawał niejako w ukryciu, poczem wystąpił publicznie opowiadając naukę zbawienia, w Palestynie; powołał 12 apostołów i kilkudziesięciu uczniów. Nauka Jego nie podobała się Żydom, którzy Go oskarżyli, jakoby podkopywał wiarę Mojżeszową i burzył lud przeciw władzy rzymskiej. Stawiony przed Piłatem, został skazany na śmierć krzyżową w 33 r. życia, za cesarza rzymskiego Tyberyusza.
W 10 dni po swojem Wniebowstąpieniu zesłał Jezus Chrystus obiecanego Ducha Pocieszyciela na apostołów, którzy od tej chwili śmiało zaczęli głosie Jego naukę i nawracać nowych wyznawców. Na kazanie Piotra, książęcia apostołów, nawróciło się 3000 Żydów, których zaraz ochrzczono i tym sposobem powstało widome społeczeństwo religijne, zwane kościołem. Ponieważ nawracający się do wiary byli po większej części ubogimi, zatem dla starania o nich wy – brano 7 dyakonów, zpośród których Szczepan, jeden z najgorliwszych, wkrótce został przez Żydów ukamienowany.
Nienawiść Żydów ku kościołowi sprawna, ze wyznawcy Jezusa musieli opuścić Jerozolimę i uciekać do innych miast i krajów, dokąd też zanieśli ewangelią W Antiochii nowi ci wyznawcy otrzymali nazwę "chrześcijan" (1). Piotr apostoł po cudownem widzeniu ochrzcił w Cezarei rotmistrza rzymskiego Korneliusza, i to było początkiem nawracania pogan; z razu bowiem sądzili apostołowie, że nowa wiara przeznaczona jest tylko dla nawracających się zpośród Żydów. Kiedy jednakże gorliwsi chcieli, ażeby nawróceni z pogan byli obowiązani do zachowywania obrządków starego zakonu, apostołowie zebrali się w Jerozolimie na pierwszy synod i postanowili, że nawróconych na wiarę Chrystusa nie należy zmuszać do zachowywania przepisów prawa Mojżeszowego. (51 po Chr.)
§ 4. DALSZE OPOWIADANIE EWANGELII.
Pod koniec i wieku liczono już tysiące chrześcijan głównie w krajach otaczających morze Śródziemne i w wielu miejscowościach Azyi mniejszej. Oprócz szczególnej pomocy bożej w tem dziele nawracania, jako przyczyny szybkiego wzrostu nowych wyznawców, można przytoczyć następujące okoliczności:
1. Moralny upadek pogaństwa wynikający z przeświadczenia o braku wszelkiej treści jego nauk i mniemań mitologicznych, a temsamem potrzeby innych zasad moralnych i praw religijnych, któreby podniosły upadłą ludzkość.
2. Wzniosłość samej nauki chrześcijańskiej, szczególniej zaś cudowna moc sakramentów i łask przez nie na duszę spływających.
–- (1) Nazwa "Christiani" utworzona przez Rzymian widocznie na wzór podobnych jak Pompejani, Caesariani, służyła od tego czasu na oznaczenie wyznawców Jezusa wśród narodów greckorzymskich; Żydzi nazywali ich Nazarejczykami.
3. Porywające przykłady cnót męczenników, ich stałość w wierze i wielka miłość bliźniego.
4. Rozproszenie Żydów wśród pogan (diaspora) i prozelitów, którzy stanowili jakoby ogniwo pośrednie między Żydami a poganami.
5. Ułatwione stosunki, dzięki zjednoczeniu rozmaitych ludów w państwie Rzymskiem, pobudowaniu dróg i ustaleniu komunikacyi, skutkiem czego rozwinął się handel, szczególniej w miastach leżących nad m. Śródziemnem, i nareszcie dzięki rozpowszechnieniu języka greckiego.
Już dwaj najwięksi apostołowie Piotr i Paweł opowiadali ewangelią w Palestynie, Syryi, Azyi mniejszej, Macedonii, Achai, Italii. O ich pracach apostolskich opowiada Historya św. nowego Testamentu. Św. Mateusz opowiadał wiarę najprzód Żydom w Palestynie, a następnie, jak niesie dawne podanie, w Etyopii; św. Jan rządził z Efezu, gdzie był biskupem, kościołami Azyi mn.; Bartłomiej zaniósł słowo boże do Indyów, a Juda Tadeusz do Syryi.
Justyn męczennik żyjący w 2 wieku (160) pisze, że w tym czasie było już wielu wyznawców ewangelii we wszystkich znanych krajach. Wojska rzymskie, wśród których byli chrześcijanie, mogły bardzo łatwo zapoznać, przynajmniej w części z wiarą chrześcijańską, mieszkańców Brytanii, Galii i Germanii. Również w krajach naddunajskich, jak Noryk, Panonia, Recya spotykamy w III wieku licznych męczenników chrześcijańskich. Historyk Euzebiusz pisze, że pierwszym biskupem alexandryjskim był św. Marek ewangelista. W Kartaginie, oraz innych miastach północnej Afryki zakwitły bardzo wcześnie liczne kościoły chrześcijańskie.
§ 5. PRZEŚLADOWANIA CHRZEŚCIJAN W PAŃSTWIE RZYMSKIEM.
Pierwszych prześladowań doznali chrześcijanie w Palestynie ze strony Żydów; już Dzieje apostolskie wspominają o męczeństwie św. Szczepana i zaciekłości faryzeusza Saula, gdy się podjął wyszukiwać chrześcijan w Damaszku. Wkrótce po Żydach, wystąpili przeciw wyznawcom Jezusa poganie, uważający ich prawdopodobnie za sektę żydowską. Przyczyny skłaniające pogan do prześladowania chrześcijan były następujące:
Wstręt pogan bałwochwalczych ku chrześcijańskiemu monoteizmowi, którym tym… bardziej gardzili ile że wziął początek swój od Żydów również pogardzanych. Ponieważ chrześcijanie unikali wszelkich religijnych praktyk pogańskich, ofiar, widowisk, teatru i urzędów; więc posądzano ich o ateizm, pogardę religii i nienawiść rodu ludzkiego. Zarzuty czynione chrześcijanom przez pogan można do trzech głównych sprowadzić, mianowicie, że są: άθεóτης (athei, bezbożni), że jedzą ciało ludzkie, oraz że popełniają kazirodztwo. Nawet tak poważny historyk jak Tacyt, nazywał chrześcijanizm exitiabilis superstitio, a chrześcijanom zarzucał odium generis humani. (1).
Historycy liczą pospolicie 10 prześladowań, widząc w nich niejako urzeczywistnienie proroctwa apo-
–-
(1) Neron spaliwszy Rzym, winę pożaru zwalił na chrześcijan. Tacyt opisując to zdarzenie tak mówi: "Przeto na zatłumienie wieści podemknął winowajców i najwytworniejszemi mękami dręczyć kazał, których dla zbrodni nienawistnych gmin chrześcijanami nazywał. Początkiem imienia tego Chrystus, który za panowania Tyberyusza, od prokuratora Ponckiego Piłata na śmierć skazany. Potłumiony na czas szkodliwy zabobon znowu wybuchnął nietylko w Żydowskiej ziemi, kędy się to złe wylęgło, lecz w Rzymie samym, gdzie wszystkie zewsząd szkarady i sromoty cenę i przytułek mają. Zchwytano naprzód tych, którzy tę wiarę wyznawali, a za wydaniem niezmiernej liczby towarzyszów, nie tak o podpał miasta, jako raczej o nienawiść ku narodowi ludzkiemu przekonano. Przydane do zguby urągowiska: ażeby jedni odziani w zwierzęce skóry, szarpaniem psów ginęli; drudzy na krzyż wbici, albo paleni za ustąpieniem dnia, miasto kagańców nocne ciemnoty rozświecali. Na ten widok ofiarował Neron ogrody swoje, gdzie wyprawiając cyrkowe igrzysko, latał pomiędzy gminem w stangrecym odzieniu, albo konie z woza uganiał. Zkąd lubo ku winnym i gardła wartym, powstawała litość jakoby nie dla publicznego pożytku, lecz dla ukontentowania jednego okrutnika ludzi skwarzono." (Tacyta, Roczne Dzieje, ks . XV r. 44, w tłómaczeniu A. Naruszewicza).
kaliptycznego o bestyi z 10 rogami (Apokalipsa, XVII 12). Jednakże nie wszystkie te prześladowania były powszechne; niektóre dotykały tylko pewnych prowincyi, a znów inne zdarzały się i za takich cezarów, którzy nie uchodzili za prześladowców.
1. Prześladowanie za Nerona, który panował od 54 – 68. Cesarz ten złożył pożar Rzymu na chrześcijan i kazał ich męczyć najwymyślniejszemi sposobami. Tacyt pisze, że wielkie ich mnóstwo poniosło śmierć na krzyżu; innych owijano w skóry zwierzęce i rzucano psom na rozszarpanie; innych nareszcie okręcano palną materyą, by służyli za pochodnie (tunica molesta). Za tego prześladowania ponieśli również śmierć apostołowie Piotr i Paweł w Rzymie r. 67.
Na ostatnie lata panowania Nerona przypada powstanie Żydów. Rzymianie pod dowództwem Wespazyana wtargnęli od strony Syryi do Palestyny (67) i rozpoczęli wojnę. Gdy zaś Wespazyan tymczasem został ogłoszony cesarzem, naczelne dowództwo nad wszystkiemi wojskami objął Tytus, obiegł Jerozolimę, zdobył ją, świątynię spalił i kraj zniszczył. W strasznej tej wojnie miało zginąć częścią z głodu, a częścią w bitwach około 1, 100, 000 Żydów.
2. Prześladowanie za Domicyana (panował od 81 – 86). Domicyan w proroctwach mesyańskich upatrywał zamysły niebezpieczne dla państwa, a w Mesyaszu współzawodnika do tronu. Gdy się dowiedział, że jeszcze żyje dwóch krewnych Jezusa, tymbardziej się przeląkł. Byli to dwaj wnukowie Judy mieszkający w Batanei, w Syryi. Kazał ich tedy wyszukać i sprowadzić do Rzymu, ale zobaczywszy spracowane ich ręce, wzgardził mniemanymi pretendentami do tronu i puścił ich wolno. On też skazał na wygnanie św. Jana apostoła na wyspę Pattnos, a zaś żonę straconego konsula Flawiusza Klemensa, pobożną Domityllę, na wyspę Pandataryą.
3. Prześladowanie za Ulpiusza Trajana (98 – 117). Cesarz Trajan znany jako znakomity rządca państwa, zaczął prześladować chrześcijan dopiero wtenczas, gdy mu o ich schadzkach religijnych doniósł Pliniusz, namiestnik Bitynii; o tyle jednak był sprawiedliwy, że zakazał przyjmować bezimiennych denuncyacyi przeciw chrześcijanom. Za tego prześladowania poniósł śmierć krzyżową Symeon, drugi biskup jerozolimski; św. Ignacy, biskup antiocheński, dostawiony do Rzymu rzucony był w Kolizeum na pastwę dzikim zwierzętom; szczątki jego zebrali chrześcijanie ze czcią i przesłali do Antiochii. (107).
Za następcy Trajana, ces. Hadryana (117 – 138) zjawił się w Palestynie nowy mesyasz, nazwiskiem Bar-Koctiba (syn gwiazdy – później, przezwany Bar-Kochba – syn kłamstwa) i pobudził Żydów do nowego powstania. Rzymianie krwawo stłumili to nowe pokuszenie, zabronili Żydom nawet przystępu do Jerozolimy, która od tego czasu zaczęła się nazywać Aelia Capitlina, a w miejscu, gdzie stała świątynia wznieśli inną na cześć Jowisza.
4. Prześladowanie za Marka Aureliusza (161 – 180). Szlachetny ten i ukształcony cesarz nienawidził jako Stoik, nauki Chrystusa. Za jego panowania ponieśli śmierć męczeńską apologeta Justyn w Rzymie, biskup Pothinus w Lyonie, biskup smyrneński Polikarp w Smyrnie. W czasie wojny z Markomanami i Quadami legion chrześcijański uratował modlitwami swojemi cesarza i wojsko jego od niechybnej zguby z powodu wielkiej posuchy. Deszcz z gradem, jaki w skutek modłów żołnierzy chrześcijańskich nastąpił, przypisywali chrześcijanie Opatrzności i z tego względu ów legion otrzymał nazwę Legio fulminatrix.
5. Prześladowanie za Septymiusza Severa (193 – 212). Skutkiem zakazu przechodzenia na wiarę żydowską i chrześcijańską wynikło prześladowanie, którego ofiarami byli pośród innych, Leonidas ojciec Orygenesa, 12 męczenników scyllitańskich (ze Scyllity w Afryce) oraz młoda 22-letnia Perpetua, której ani widok własnego dziecięcia, ani prośby ojca… nie mogły skłonić do odstępstwa i tak wyzionęła ducha pod zębami dzikich zwierząt.