Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
11 października 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności - ebook

Na recenzowany tom składają się studia interdyscyplinarne sytuujące się na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii, teorii muzyki, sound studies, kulturoznawstwa i medioznawstwa. Zagadnieniem centralnym książki jest głos w jego różnych aspektach – jako zjawisko zmysłowe, jako przejaw bezpośredniej obecności autora, jako fenomen fizjologiczny, jako narzędzie perswazji, jako pole eksperymentu, a nawet jako pejzaż dźwiękowy. Takie podejście przesuwa perspektywę badawczą z tradycyjnego zapisu (słów, dźwięków) ku performatywności, wydarzeniowości, konkretności i ulotności głosu. Autorki i autorzy zamieszczonych w książce artykułów nie dążą jednak do prostego przeciwstawienia głosu zapisowi, starają się natomiast wyartykułować bogate niuanse ich współzależności. Książka podejmuje temat aktualny i – biorąc pod uwagę rozwój mediów – przyszłościowy. Stanowi ważny przyczynek do dyskusji o paradygmatycznej zmianie kulturowej.

Dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM,

Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

 

Spis treści

Od redaktorów

PISMO, PISANIE I FENOMEN GŁOSU

Tadeusz Sławek

Olśniewająca ortografia. Dickinson, Thoreau, cummings i radość głosu

Jakub Momro

Głos jest literą

Andrzej Hejmej

„...d o t k n ą ć inne ciało”. Głos i skryptoralność

Katarzyna Ciemiera

Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekście w warunkach kultury akuzmatycznej

Norbert Gacek

S/P – między słuchaniem a pisaniem w Les Soirées de Paris Rolanda Barthes’a

Dominik Antonik

Głos pisarza jako znak tożsamości. Od etyki do ekonomii, od jednostkowości do reprodukcji

LITERATURA NA GŁOS

Elżbieta Winiecka

Widmowość lektury. Głos autora a granice interpretacji wiersza

Tomasz Kunz

„Śmiertelne piosenki” Marcina Świetlickiego. Głos – skryptoralność – metalepsa

Dorota Walczak-Delanois

O rytmach serca w najnowszych wierszach. Uwagi na marginesie „bicia, szmerów i arytmii” współczesności

Karolina Górniak-Prasnal

„Mówiąc milczę”. Zapisy Krystyny Miłobędzkiej w perspektywie sound studies i w projektach intermedialnych

SŁUCHANIE I DOŚWIADCZENIA SENSORYCZNE

Tomasz Misiak

(O)pisanie słuchającego. Na marginesie Notatek z terenu Marcina Dymitera

Anna R. Burzyńska

Możliwe niemożliwe światy Bartosza Zaskórskiego

Adam Regiewicz

Odgłosy od głosu – między biologią a muzyką. Na marginesie Słownika odgłosów somatycznych

Jakub Koryl

Luter: słowa i zmysły (z warsztatu hermeneutyki multisensorycznej XVI wieku)

(AWANGARDOWE) EKSPERYMENTY

Beata Śniecikowska

Głosy Europy – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna

Monika Kopcik

Sens dźwiękowy Słopiewni (Tuwim, Szymanowski, Themersonowie)

Piotr Bogalecki

Dochodząc do głosu. Wiersze-partytury w audiosferze polskiej neoawangardy

Aleksandra Reimann-Czajkowska

Słuchając opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, Nahuma Tate’a i Stanisława Barańczaka

GŁOS, UMUZYCZNIENIA, TRANSPOZYCJE

Małgorzata Janicka-Słysz

Głos i jego barwa. Studium z pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce Krzysztofa Pendereckiego

Agnieszka Draus

Dwa wiersze Czesława Miłosza w interpretacji Pawła Mykietyna – między dźwiękiem i głosem, literaturą i muzyką

Kinga Kiwała

Słowo – znaczenie – brzmienie. Audycje Andrzeja Krzanowskiego

Iwona Puchalska

Głos koncertujący – wokół projektu „Chopin bez fortepianu”

Katarzyna Kucia-Kuśmierska

Poezja na głos z towarzyszeniem muzyki jazzowej: Wisława Szymborska – Tomasz Stańko i Ewa Lipska – Leszek „HeFi” Wiśniowski

Bibliografia

Indeks osób

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6794-1
Rozmiar pliku: 13 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

Od redaktorów

Pismo, pisanie i fenomen głosu

Tadeusz Sławek

Olśniewająca ortografia. Dickinson, Thoreau, cummings i radość głosu

Jakub Momro

Głos jest literą

Andrzej Hejmej

„...dotknąć inne ciało”. Głos i skryptoralność

Katarzyna Ciemiera

Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekście w warunkach kultury akuzmatycznej

Norbert Gacek

S/P – między słuchaniem a pisaniem w Les Soirées de Paris Rolanda Barthes’a

Dominik Antonik

Głos pisarza jako znak tożsamości. Od etyki do ekonomii, od jednostkowości do reprodukcji

LITERATURA NA GŁOS

Elżbieta Winiecka

Widmowość lektury. Głos autora a granice interpretacji wiersza

Tomasz Kunz

„Śmiertelne piosenki” Marcina Świetlickiego. Głos – skryptoralność – metalepsa

Dorota Walczak-Delanois

O rytmach serca w najnowszych wierszach. Uwagi na marginesie „bicia, szmerów i arytmii” współczesności

Karolina Górniak-Prasnal

„Mówiąc milczę”. Zapisy Krystyny Miłobędzkiej w perspektywie sound studies i w projektach intermedialnych

SŁUCHANIE I DOŚWIADCZENIA SENSORYCZNE

Tomasz Misiak

(O)pisanie słuchającego. Na marginesie Notatek z terenu Marcina Dymitera

Anna R. Burzyńska

Możliwe niemożliwe światy Bartosza Zaskórskiego

Adam Regiewicz

Odgłosy od głosu – między biologią a muzyką. Na marginesie Słownika odgłosów somatycznych

Jakub Koryl

Luter: słowa i zmysły (z warsztatu hermeneutyki multisensorycznej XVI wieku) 241

(AWANGARDOWE) EKSPERYMENTY

Beata Śniecikowska

Głosy Europy – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna

Monika Kopcik

Sens dźwiękowy Słopiewni (Tuwim, Szymanowski, Themersonowie)

Piotr Bogalecki

Dochodząc do głosu. Wiersze-partytury w audiosferze polskiej neoawangardy

Aleksandra Reimann-Czajkowska

Słuchając opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, Nahuma Tate’a i Stanisława Barańczaka

GŁOS, UMUZYCZNIENIA, TRANSPOZYCJE

Małgorzata Janicka-Słysz

Głos i jego barwa. Studium z pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce Krzysztofa Pendereckiego

Agnieszka Draus

Dwa wiersze Czesława Miłosza w interpretacji Pawła Mykietyna – między dźwiękiem i głosem, literaturą i muzyką

Kinga Kiwała

Słowo – znaczenie – brzmienie. Audycje Andrzeja Krzanowskiego

Iwona Puchalska

Głos koncertujący – wokół projektu „Chopin bez fortepianu”

Katarzyna Kucia-Kuśmierska

Poezja na głos z towarzyszeniem muzyki jazzowej: Wisława Szymborska – Tomasz Stańko i Ewa Lipska – Leszek „HeFi” Wiśniowski

Bibliografia

Spis osób występujących w książceOd redaktorów

Słyszenie i słuchanie głosu czy głosów, a szerzej ujmując – bycie w dźwięku (sygnalizujące zakres problemowy znacznie bardziej pojemny niż formuła Jeana-Luca Nancy’ego „être à l’écoute”1), to doświadczenie dzielone przez wszystkich mieszkańców globu, niezależnie od specyfiki określonych przestrzeni kulturowych, doświadczenie oczywiste, utrwalone w powiedzeniu „uszy nie mają powiek” (konsekwencje tego zjawiska komentują między innymi Jacques Lacan czy Pascal Quignard). W przypadku literatury fenomen głosu i dźwięku od zawsze odgrywał istotną rolę i wciąż nie traci na znaczeniu – „celem dyskursu nadal pozostaje cielesność głosu”2, o czym przypomina Paul Zumthor. Problem ten jest jednak słabo rozpoznany i nieczęsto pojawia się w dzisiejszej refleksji literaturoznawczej, pomijanie sfery zagadnień związanych z głosem w analizach literatury odnotowuje na przykład Handbuch Literatur & Musik3.

W aktualnych realiach kulturowych kwestia dźwięku i głosu w sytuacji literatury okazuje się ważna nie tylko ze względu na formy archiwizacji – dynamicznie rozwijaną dystrybucję i w konsekwencji łatwość dostępu do nagrań audialnych i audiowizualnych (analogowych, a zwłaszcza cyfrowych), wśród których znajdują się autorskie realizacje głosowe, utwory literackie rozpowszechniane w postaci audiobooków, słuchowiska radiowe, adaptacje filmowe i sceniczne, rozmaite formy umuzycznienia itd. Kwestia ta okazuje się ważna również dlatego, że współczesna audiosfera jest nieusuwalnym elementem zarówno przestrzeni, w której powstają zapisy literackie, jak i środowiska, w którym są one przyswajane i interpretowane, wpływającego bezpośrednio na sposób działania czytelnika/słuchacza. Literatura współczesna rodzi się w określonej audiosferze, ujawniając dzisiejszemu odbiorcy na nowo znaczenie dźwięku i (nie)obecności głosu (wybrzmiewającego głosu autora lub głosu dającego się zaledwie rekonstruować poprzez tekst), i często funkcjonuje w realiach społeczeństwa medialnego jako zjawisko dźwiękowe. Uwzględnienie tego rodzaju uwarunkowań związanych z rozmaitymi procesami słyszenia i praktykami słuchania, które pozostają w centrum uwagi przedstawicieli różnych nurtów filozofii, muzykologii, antropologii dźwięku, antropologii głosu, sound studies (takich jak Peter Szendy, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Lawrence Kramer, David Le Breton, Veit Erlmann, Jonathan Sterne czy Michael Bull), odsłania niewątpliwie nowe wyzwania stojące przed literaturoznawstwem i komparatystyką literacką.

Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, jest zbiorem indywidualnie wypracowanych koncepcji i trybów interpretacji fenomenu głosu i dźwięku w literaturze, prezentuje różne sposoby diagnozowania sytuacji literatury i literaturoznawstwa we współczesnej kulturze audiowizualnej. Poszczególne propozycje teoretyczno-interpretacyjne – uporządkowane przez nas w pięciu kolejnych częściach opracowania: Pismo, pisanie i fenomen głosu; Literatura na głos; Słuchanie i doświadczenia sensoryczne; (Awangardowe) eksperymenty; Głos, umuzycznienia, transpozycje – uwzględniają zarówno zmiany w sposobach tworzenia i w samym funkcjonowaniu literatury w XX i XXI wieku, jak i toczone obecnie dyskusje nad rolą dźwięku (praktykami słuchania, procesami słyszenia), a w szczególności głosu, w dobie konwergencji mediów i różnorodnych transferów intermedialnych.

Potrzeba dogłębnego przemyślenia w kontekście literatury kwestii głosu i dźwięku – literackich form artykulacji doświadczenia audialnego, szeroko rozumianego problemu intermedialności współczesnej kultury – oraz kontynuacji badań prezentowanych w niniejszym tomie doprowadziła do koncepcji kolejnego opracowania zbiorowego Dźwięk i głos. Rezonans literatury (red. A. Hejmej, K. Kucia-Kuśmierska, K. Ciemiera; w przygotowaniu). W obydwu publikacjach zasadniczy cel pozostaje właściwie ten sam, bowiem w przypadku analiz i interpretacji konkretnych tekstów literackich (czy szerzej: realizacji artystycznych) i ich audialnych uwarunkowań chodzi przede wszystkim o ujawnienie rozmaitych konsekwencji bycia w dźwięku w dzisiejszym świecie.

1 Zob. J.-L. Nancy, À l’écoute, Paris 2002, s. 16–17.

2 P. Zumthor, Właściwości tekstu oralnego, przeł. M. Abramowicz, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i redakcja G. Godlewski, Warszawa 2003, s. 218 (zob. P. Zumthor, A ras de texte, w: idem, Introduction à la poésie orale, Paris 1983, s. 144).

3 F. Hörner, Stimme, w: Handbuch Literatur & Musik, Hrsg. N. Gess, A. Honold, Berlin–Boston 2017, s. 613.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: