E-turystyka - ebook
E-turystyka - ebook
Publikacja jest owocem badań autora prowadzonych w zakresie wykorzystania technologii informatycznych w turystyce oraz współpracy z licznymi przedsiębiorstwami świadczącymi usługi informatyczne dla sektora turystycznego. Omówiono w niej: - wpływ oraz główne problemy zastosowania technologii informatycznych w działalności przedsiębiorstw, - historię rozwiązań informatycznych w sektorze lotniczym na przykładzie ewolucji systemów rezerwacyjnych, - historię zastosowań rozwiązań informatycznych w sektorze hotelarskim oraz touroperatorów, - rewolucję internetową z połowy lat 90. XX wieku, która miała wpływ na rozwój sektora turystycznego, - problemy związane z implementacją rozwiązań informatycznych w sektorze publicznym (e-partnership, budowa systemów informacji turystycznej) - przyszłość zastosowań technik informatycznych w sektorze turystycznym (technologie mobilne, wirtualna rzeczywistość). W książce zamieszczono studia przypadków, które są przykładami badań naukowych w zakresie e-turystyki prowadzonych na całym świecie. Publikacja jest przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych problematyką zastosowań ICT w sektorze turystycznym, a w szczególności dla praktyków życia gospodarczego, pracowników administracji publicznej, pracowników naukowych oraz studentów kierunków związanych z turystyką. Dr Adam Pawlicz – doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Zarządzania Turystyką na Uniwersytecie Szczecińskim
Kategoria: | Geologia i geografia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-20655-0 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
2.1. Rozwój ICT w Chinach
4.1. Booker i looker
4.2. Proliferacja internetu a struktura rynku agentów turystycznych
4.3. Wykorzystanie e-commerce w sektorze hotelowym Tajlandii
4.4. Pięciogwiazdkowa jakość? Badania jakości luksusowych hoteli z wykorzystaniem poczty elektronicznej
4.5. Jakość odpowiedzi e-mail w polskich hotelach
4.6. Wpływ internetu na rolę agenta turystycznego w Australii
5.1. Wsparcie e-turystyki w krajach rozwijających się przez ONZ
5.2. Wykorzystanie internetu jako narzędzia informacji turystycznej w gminach województwa zachodniopomorskiego
5.3. Analiza SWOT dla wykorzystania ICT w procesie świadczenia informacji turystycznej
6.1. Projekt IMAGE
6.2. Wykorzystanie technologii mobilnych w muzeum Torre Aquila
6.3. Telskart© – nowa metoda badań oraz pomiaru wielkości ruchu turystycznego
6.4. E-turyści przyszłości (wizja)Wstęp
Przedsiębiorstwa turystyczne zawsze były liderami wprowadzania technologii cyfrowych w działaniach z zakresu dystrybucji, promocji oraz automatyzacji wewnętrznych procesów firmy. Miało to miejsce zarówno w okresie wprowadzania pierwszych komputerów w sektorze prywatnym w latach 60. XX w., gdy system rezerwacyjny linii lotniczych American Airlines SABRE był najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem informatycznym w sektorze prywatnym, jak i współcześnie, gdy telefony komórkowe i inne przenośne narzędzia wymiany danych znajdują zastosowanie w publicznych systemach informacji turystycznej, jak również w procesie dystrybucji produktów hotelarzy, linii lotniczych i innych przedsiębiorstw sektora turystycznego. Wiodąca pozycja przedsiębiorstw turystycznych w implementacji rozwiązań informatycznych wynika w znacznej mierze z niematerialnego charakteru produktu, który opiera się na zaufaniu, konieczności dostarczenia klientowi znacznej liczby informacji oraz wielu powiązaniach między przedsiębiorstwami turystycznymi funkcjonującymi w różnych regionach świata.
E-turystyka to książka przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych problematyką zastosowań szeroko rozumianych technologii cyfrowych w sektorze turystycznym, a w szczególności dla praktyków życia gospodarczego, pracowników administracji publicznej, pracowników naukowych oraz studentów kierunków związanych z turystyką. Opracowanie ma charakter ekonomiczny - będzie zatem w nim eksponowany przede wszystkim wpływ technologii informatycznych na proces wymiany na rynku usług turystycznych, natomiast kwestie związane z technicznymi aspektami rozwoju technologii stosowanych w systemach informatycznych zostały ograniczone do minimum.
Publikacja jest owocem badań własnych autora prowadzonych w zakresie wykorzystania technologii informatycznych w turystyce, współpracy z wieloma przedsiębiorstwami świadczącymi usługi informatyczne dla sektora turystycznego, studiów literaturowych (zwłaszcza lektury specjalistycznego czasopisma „Information Technology & Tourism) oraz dyskusji prowadzonych w ramach wykładów prowadzonych przez autora w zakresie przedmiotu E-turystyka.
Badania naukowe w zakresie e-turystyki prowadzone są w różnych obszarach (patrz podrozdz. 1.3). Aby zatem uporządkować materiał i zaprezentować go Czytelnikowi w sposób przystępny, autor zdecydował się na przedstawienie treści z wykorzystaniem metody historycznej. Jako ważną cezurę czasową prowadzonych badań przyjęto rok 1995 - rok skokowego wzrostu popularności internetu, często określanego jako rewolucja internetowa. Rewolucja ta w znaczący sposób upowszechniła implementację technologii informatycznych również w sektorze turystycznym. Znaczna część badań, których wyniki są publikowane w międzynarodowych czasopismach naukowych, prowadzona jest w regionach Azji Południowo-Wschodniej oraz Australii, co musiało znaleźć odzwierciedlenie w wyborze studiów przypadków oraz przykładów ilustrujących rozważania teoretyczne.
Praca została podzielona na sześć rozdziałów.
W rozdziale 1 wskazano na wpływ oraz główne problemy zastosowania technologii informatycznych w działalności przedsiębiorstw. Zamieszczono w nim teoretyczne podstawy rynku usług turystyki niezbędne do zrozumienia dalszej części opracowania, a także informacje na temat teoretycznych podstaw e-turystyki, związku między e-turystyką a społeczeństwem informacyjnym oraz głównych nurtów badań naukowych prowadzonych w tym zakresie.
Rozdział 2 został poświęcony historii rozwiązań informatycznych w sektorze lotniczym do 1995 r. W tej części pracy omówiono kolejno przyczyny poszukiwań przez linie lotnicze rozwiązań usprawniających procesy rezerwacyjne. Następnie wskazano na ewolucję systemów rezerwacyjnych - początkowo służących jedynie automatyzacji wewnętrznych procesów w przedsiębiorstwie - w potężne narzędzie walki konkurencyjnej, które szybko zaczęło przynosić przewoźnikom lotniczym wyższe zyski od ich właściwej działalności.
W rozdziale 3 przedstawiono historię zastosowań rozwiązań informatycznych w sektorze hotelarskim. Ewolucja systemów rezerwacyjnych w hotelarstwie dokonywała się równolegle do rozwoju systemów rezerwacyjnych w sektorze lotniczym. Różnice w ich rozwoju wynikały głównie ze znacznie mniejszej koncentracji na rynku usług hotelarskich. Po wyjaśnieniu przyczyn powstania pierwszych systemów rezerwacyjnych wskazano najważniejsze trudności, które uniemożliwiły pełną integrację systemów hotelarskich i lotniczych. W ostatnim podpunkcie krótko scharakteryzowano rozwój zastosowań systemów informatycznych w sektorze przedsiębiorstw zajmujących się organizacją imprez turystycznych (touroperatorów).
Rozdział 4 traktuje o rewolucji internetowej z połowy lat 90. XX w., która również na rynku usług turystycznych zmieniła układ sil w kanałach dystrybucji, strukturę popytu i podaży oraz strategie przyjmowane przez przedsiębiorstwa. W tej części pracy omówiono historię powstania internetu oraz jego wpływ na proces wymiany, na popyt turystyczny i na podaż turystyczną, jak również na zmiany w kanałach dystrybucji.
Problemy związane z implementacją rozwiązań informatycznych w sektorze publicznym zostały omówione w rozdziale 5. W tej części pracy skoncentrowano się na wpływie technik informatycznych na procesy współpracy publiczno--prywatnej (e-partnership) oraz na budowie systemów informacji turystycznej z wykorzystaniem internetu oraz multimediów.
Prognozy dotyczące przyszłości zastosowań technik informatycznych w sektorze turystycznym są przedmiotem ostatniego rozdziału pracy. Główny nacisk został położony na wciąż wykorzystywane na niewielką skalę technologie mobilne, z którymi na początku pierwszego dziesięciolecia XXI w. wiązano olbrzymie nadzieje, a ponadto zostały omówione zagadnienia wirtualnej rzeczywistości.
W podręczniku zamieszczono studia przypadków, które są przykładami badań naukowych w zakresie e-turystyki prowadzonych na całym świecie. Mogą one stanowić inspirację do wyboru tematów prac magisterskich i dyplomowych przez polskich studentów. Próba weryfikacji hipotez badawczych zagranicznych badaczy na polskim gruncie może skutkować ciekawą pracą o dużych walorach poznawczych.
Autor udostępni wszystkim zainteresowanym prezentacje multimedialne oraz przykładowe testy, które ułatwiają prowadzenie wykładów oraz ewaluację osiągnięć studentów. Autor będzie również wdzięczny za informacje o wszelkiego typu badaniach naukowych prowadzonych przez studentów i pracowników akademickich w ramach e-turystyki ([email protected]).