Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Edukacja i nierówności społeczne - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
10 maja 2011
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Edukacja i nierówności społeczne - ebook

Książka Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji stanowi wyraz zainteresowań badawczych autora – zorientowanych wokół problematyki zróżnicowania społecznego i roli szkolnictwa w procesach stratyfikacji społecznej. Jej podłoże teoretyczne stanowią koncepcje z zakresu socjologii edukacji oraz pedagogiki porównawczej. Książka jest także próbą wpisania się w nurt analiz i poszukiwań badawczych reprezentowanych przez polskich pedagogów, których dzieła są punktem wyjścia dla tytułowych rozważań.

Autor pragnie zwrócić uwagę, że książka jest rozwinięciem i logiczną kontynuacją jego poprzednich przedsięwzięć badawczych, mieszczących się w sferze relacji pomiędzy edukacją a procesami stratyfikacji społecznej (w 2008 roku wspólnie z dr A. Gromkowską-Melosik przygotowali książkę: Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej).

Spis treści

Wstęp

Część pierwsza

Teoretyczne koncepcje relacji między edukacją a strukturą społeczną

Rozdział I

Interpretacje roli szkolnictwa w tworzeniu struktury społecznej – dyskusja teoretyczna i porównawcza

1. Komplementarność socjopedagogicznych modeli teoretycznych w procesie wyjaśniania przyczyn nierówności społecznych

2. Perspektywa porównawcza w badaniach nad rolą edukacji w procesach konstruowania nierówności społecznej

2.1. Pozaszkolne czynniki warunkujące nierówności edukacyjne

Status społeczno-ekonomiczny i pochodzenie klasowe

Miejsce geograficzne (poziom urbanizacji i rozwoju, zróżnicowanie regionalne)

Rasa i etniczność

Język

Płeć

2.2. Wewnątrzszkolne czynniki warunkujące nierówności społeczne

Selekcje szkolne

Rozdział II

Edukacja i nierówności społeczne w ujęciu teorii porządku społecznego

1. Koncepcja społeczeństwa merytokratycznego

2. Rola instytucji edukacyjnych w tworzeniu struktury społecznej (interpretacja funkcjonalno-strukturalna)

3. Socjologiczne modele ruchliwości społecznej przez edukację

Rozdział III

Edukacja i nierówności społeczne z perspektywy teorii konfliktu

1. Koncepcja społeczeństwa kredencjalnego

2. Teoria reprodukcji kulturowej

3. Teoria reprodukcji ekonomicznej

Część druga

Studia przypadku

Rozdział I

Edukacja i nierówności społeczne w Anglii

1. Anglia – charakterystyka kraju

2. Historyczne uwarunkowania rozwoju powszechnego szkolnictwa w Anglii

3. Zarządzanie i finansowanie systemu oświaty w Anglii

4. Struktura systemu edukacji

4.1. Edukacja przedszkolna i podstawowa

4.2. Szkolnictwo średnie

4.3. Szkolnictwo wyższe

5. Dynamika procesów demokratyzacji versus odtwarzanie elit

Nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej

Zjawiska strukturalnej segmentacji na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego

Szkolnictwo elitarne w Anglii

Procesy odtwarzania nierówności społecznych na poziomie szkolnictwa wyższego

6. Zjawiska płciowej nierówności w edukacji

7. Regionalne nierówności w dostępie do edukacji

8. Mniejszości etniczne w angielskim systemie edukacji

8.1. Wybrane problemy grup mniejszościowych w szkolnictwie angielskim

8.2. Studium przypadku: mniejszość chińska w Anglii

Charakterystyka chińskiej grupy etnicznej w angielskim systemie społeczno-ekonomicznym

Osiągnięcia edukacyjne chińskich uczniów – pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”

Rozdział II

Edukacja i nierówności społeczne w Hiszpanii

1. Hiszpania – charakterystyka kraju

2. Historyczne uwarunkowania rozwoju powszechnego szkolnictwa w Hiszpanii

3. Zarządzanie i finansowanie systemu oświaty w Hiszpanii

4. Struktura systemu edukacji

4.1. Edukacja przedszkolna i podstawowa

4.2. Szkolnictwo średnie

4.3. Szkolnictwo wyższe

5. Dynamika procesów demokratyzacji versus odtwarzanie elit

Nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej

Zjawiska strukturalnej segmentacji na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego

Szkolnictwo elitarne w Hiszpanii

Procesy odtwarzania nierówności społecznych na poziomie szkolnictwa wyższego

6. Zjawiska płciowej nierówności w edukacji

7. Regionalne nierówności w dostępie do edukacji

8. Mniejszości etniczne w hiszpańskim systemie edukacji

8.1. Wybrane problemy grup mniejszościowych w szkolnictwie hiszpańskim

8.2. Studium przypadku: status językowy, tożsamość regionalna i zjawiska socjolingwistycznej stratyfikacji w Katalonii

Dążenia elit do zachowania katalońskiej tożsamości etnicznej i językowej

Zjawisko socjolingwistycznej stratyfikacji w szkolnictwie katalońskim

8.3. Studium przypadku: odrodzenie języka, walka o tożsamość i zjawiska zróżnicowania społecznego w Kraju Basków

Szkolnictwo w Regionie Autonomicznym Kraju Basków – edukacja językowa dla tożsamości i różnicy kulturowej

Modele językowe, selekcja szkolna i procesy stratyfikacji społecznej

8.4. Studium przypadku: edukacja i procesy deprywacji kulturowej mniejszości romskich w Hiszpanii

Romowie w Hiszpanii. Kontekst historyczny

Problemy Romów w edukacji. Pomiędzy dyskryminacją a reprodukcją społeczną

Rozdział III

Edukacja i nierówności społeczne w Rosji

 

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7587-661-1
Rozmiar pliku: 2,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: