Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • nowość
  • promocja
  • Empik Go W empik go

Egzorcyzmy Anneliese Michel - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
17 lipca 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Egzorcyzmy Anneliese Michel - ebook

Anneliese Michel to obecnie najbardziej znana postać, która według powszechnego przekonania doświadczyła opętania demonicznego. Zmarła w 1976 r. po wielomiesięcznej serii egzorcyzmów.

Mikołaj Kołyszko, religioznawca, przygląda się przypadkowi Anneliese i szuka odpowiedzi na pytanie, co naprawdę jej się przydarzyło. Podczas swojego śledztwa napotyka na morze kłamstw i obrzydliwych manipulacji. Aby zrozumieć sytuację egzorcyzmowanej Niemki, próbuje znaleźć odpowiedź na pytania: czym jest opętanie, zjawisko odnotowywane we wszystkich kulturach świata oraz czym właściwie są egzorcyzmy. I jak powinniśmy do tych zjawisk podchodzić.

W trakcie swojej pracy Mikołaj przemierzył tysiące kilometrów, otrzymywał wiadomości opisujące, jak umrze w męczarniach, analizował treści setek książek i publikacji pisanych łącznie w ośmiu językach, spotykał się z lekarzami, psychoterapeutami, katolickimi kapłanami, buddyjskim mnichem, wyedukowanymi wyznawcami takich religii jak islam czy judaizm, antropologami i psychologami religii, religioznawcami specjalizującymi się w zakresie okultyzmu i religiach typu voodoo. A nawet z badaczem zjawisk paranormalnych oraz z osobami, które doświadczyły podobnych stanów jak Anneliese.

E-book zawiera dodatkowy rozdział będący podsumowaniem dziennikarskiego śledztwa autora w sprawie egzorcyzmu rumuńskiej zakonnicy, która w 2005 r. umierała przywiązana do przedmiotu przypominającego krzyż, pozbawiona realnego dostępu do pożywienia czy wody. Okazuje się, że obie sprawy wiele ze sobą łączy… Zbyt wiele, by przejść obok tego obojętnie.

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-272-8573-7
Rozmiar pliku: 4,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP

Zanim zająłem się problematyką poruszaną w tej książce, nieraz jako researcher, religioznawca, pisarz i podcaster miałem do czynienia z mrocznymi i mocno niepokojącymi tematami. Od lat prowadzę literackie eksploracje dla mistrza niezwykle ponurych kryminałów retro Marka Krajewskiego¹. Wykonywałem dla niego także szereg researchów dotyczących egzorcyzmów, demonologii czy brutalnych zabójstw. W swoich podcastach (zarówno w wersjach krótkich, przeznaczonych na TikToka i media społecznościowe, jak i długich, przeznaczonych na Spotify, Apple Podcast czy YouTube’a) zajmowałem się takimi tematami jak zabójstwa rytualne, apokryficzne ewangelie, w których Jezusa przedstawiano w mocno przerażającej, wręcz demonicznej formie (gdyby powstały dziś, wielu uznałoby je za bluźnierstwo), malteizm, dysteizm czy rytuały magiczne, które praktykowano całkiem niedawno na ziemiach polskich, a które obejmowały między innymi wykopywanie i gotowanie trupów małych dzieci. Przed laty otrzymałem nawet tytuł dziennikarza obywatelskiego roku 2013 za recenzję _Szatańskich wersetów_ Salmana Rushdiego, które zanalizowałem, przyglądając się im religioznawczym okiem. Od dawna obserwuję doniesienia o zabójstwach rytualnych i reakcjach legislacyjnych na nie w wielu miejscach na świecie. Po tym, jak przygotowywałem się do mojego pierwszego wykładu na ten ostatni temat na Poznańskim Festiwalu Kryminału „Granda” w 2016 roku, byłem tak dojmująco przejęty, że przez tydzień dochodziłem do siebie.

Nigdy jednak nie spotkałem się z obszarem rzeczywistości, który wpłynął na mnie tak mocno jak ten poruszony w niniejszej publikacji. Gdy decydowałem się na podjęcie zbadania sprawy Anneliese Michel i egzorcyzmów jako takich, myślałem, że z grubsza znam ten temat, a nieliczne niewiadome, które pozostały mi do przestudiowania, nie będą w stanie mnie zaskoczyć. Nie mogłem bardziej się pomylić. Dość powiedzieć, że to właśnie w trakcie pracy nad tą sprawą znalazłem pierwsze siwe włosy na mojej głowie. Gdy udzielałem pierwszego wywiadu dotyczącego mojej pracy twórcom audycji radiowej „Studio Grozy”, rozpłakałem się i przez zbyt długą chwilę nie mogłem się opanować (dziennikarze litościwie nie puścili tego w eter). A gdy piszę te słowa, jestem na lekach antydepresyjnych. Biorę je z powodu zarówno tej pracy, jak i wielu ciężkich doświadczeń życiowych, które nałożyły się na okres jej wykonywania.

Wiedziałem, że badając sprawy opisane w tej książce, zetknę się ze Złem tak wielkim, że należy je tu zapisać dużą literą. Ale nie spodziewałem się, że będzie ono tak intensywne, tak powszechne… i tak bliskie. I zdecydowanie nie spodziewałem się, że zagnieździ się ono w tym miejscu, gdzie ostatecznie je znalazłem…PRZYPISY

Wstęp

¹ Swoją drogą gorąco je polecam. To kryminały najwyższych lotów.

1 Przerażający przypadek Anneliese Michel

¹ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, Replika, Poznań 2020, s. 32. E-book, format: EPUB.

² John M. Duffey, _Lessons Learned: The Anneliese_ _Michel Exorcism_, __ Wipf and Stock Publishers, Eugene 2011, s. 6–7. Tłumaczenie M.K.

³ Petra Ney-Hellmuth, _Der_ _Fall Anneliese Michel. Kirche, Justiz, Presse_, Königshausen & Neumann, Würzburg 2014, s. 16.

⁴ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 245.

⁵ José Antonio Fortea, Lawrence E. U. LeBlanc, _Prawdziwa historia egzorcyzmów Anneliese Michel_, tłum. Paweł Kopycki, Polwen, Radom 2010, s. 133.

⁶ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 30.

⁷ Ibidem, s. 28 − 29.

⁸ José Antonio Fortea, Lawrence E. U. LeBlanc, _Prawdziwa historia egzorcyzmów…_, op. cit., s. 133.

⁹ _Rare, Unedited Recordings of the_ _67 Exorcisms of Anneliese Michel, the Real Emily Rose_, minuta nagrania: 1 : 27:36, https://youtu.be/29fpnF1DWoQ?si=ej-_f94PEAb77M_A&t=5256, dostęp: 26.08.2023 r. Nazwisko podane zgodnie z napisami w tym nagraniu.

¹⁰ Z książki Goodman możemy wywnioskować, że Anneliese mówi o sąsiadce swojej matki. Anna i Josef Michelowie rzekomo próbowali zweryfikować tę informację, ale nie udało im się, bo owa sąsiadka zmarła, zanim zdążyli z nią porozmawiać na ten temat. Patrz: Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy_ _Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 121.

¹¹ Ibidem, s. 34.

¹² Felicitas D. Goodman, _The Exorcism_ _of Anneliese Michel_, Wipf and Stock Publishers, Eugene 2005, s. 14. W tym wypadku kieruję czytelnika do angielskiego oryginału, ponieważ wydawnictwo Replika pominęło akapit z opisem tej nocy w wydaniu, które posiadam. Najprawdopodobniej to efekt przeoczenia. Gdy poinformowałem ich o tym fakcie, zobowiązali się sytuację poprawić w kolejnych wydaniach.

¹³ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 37.

¹⁴ Ibidem.

¹⁵ Ibidem, s. 52.

¹⁶ Ibidem, s. 47.

¹⁷ Ibidem, s. 48.

¹⁸ Ibidem, s. 49.

¹⁹ Ibidem, s. 50.

²⁰ Ibidem, s. 55.

²¹ _Madonna Miracolosa delle Rose San_ _Damiano_ https://www.san-damiano.com, dostęp: 4.03.2023 r. oraz Fundacja Marypages, _San Damiano (Włochy)_, marypages.com https://www.marypages.com/san-damiano-(w%C5%82ochy)-pl.html?lang=pl, dostęp: 4.03.2023 r.

²² José Antonio Fortea, Lawrence E. U. LeBlanc, _Prawdziwa historia egzorcyzmów…_, op. cit., s. 185–188.

²³ Ibidem, s. 185.

²⁴ Fundacja Marypages, op. cit.

²⁵ Petra Ney-Hellmuth, op. cit., s. 24–25. Tłumaczenia z tej publikacji w całej książce – M.K.

²⁶ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 57–58.

²⁷ Kaspar Bullinger, _Życie_ _i śmierć Anneliese Michel i wypowiedzi demonów w czasie egzorcyzmów_ _w Klingenberg_, tłum. Stanisław Posłaniec, , s. 13 i 14. Polskie wydanie jest publikacją noszącą wyraźne cechy druku nieoficjalnego (choć była dość szeroko rozpowszechniona w pewnych katolickich kręgach) oraz jest niepełne. Zawiera jedynie pierwszą część książki Bullingera, wydane jest w formie 14 zadrukowanych dwustronnie (lub skserowanych – ciężko stwierdzić) kartek formatu A4, złożonych na pół, i pozbawione informacji o wydawnictwie. Za tłumaczenie odpowiada człowiek podpisujący się jako Stanisław Posłaniec, który twierdził, że posiada prawa autorskie do tegoż dzieła. Choć tę osobliwą „książkę” można upolować w różnych polskich antykwariatach (także internetowych), to po człowieku o takich personaliach nie ma żadnego śladu w Internecie. Co więcej, na stronie Polskiej Akademii Nauk ze spisem wszystkich polskich nazwisk (https://nazwiska.ijp.pan.pl/) nie ma ani jednej osoby z takim nazwiskiem. W tej sytuacji zarówno te personalia, jak i informacja o posiadaniu praw autorskich do tłumaczenia pracy Bullingera nie wydają się prawdopodobne.

²⁸ José Antonio Fortea, Lawrence E. U. LeBlanc, _Prawdziwa historia egzorcyzmów…_, op. cit., s. 18–19.

²⁹ Ibidem, s. 18.

³⁰ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, __ op. cit., s. 87.

³¹ Petra Ney-Hellmuth, op. cit., s. 32.

³² „Aluzja o ludziach, którzy wiedzieli o Anneliese, ale interesowała ich jedynie »sensacja religijna«, niewątpliwie dotyczy wspomnianej już liderki pielgrzymki i jej »kręgu wyznawców San Damiano«, od których Alt z czasem coraz bardziej się dystansował” („Mit der Anspielung auf Mitwisser, deren Interesse sich lediglich auf eine mögliche „religiöse Sensation” richteten, ist zweifelsfrei die bereits erwähnte Wallfahrtsleiterin und deren näheres Umfeld der San Damiano-Anhänger gemeint, von denen sich Alt im Laufe der Zeit noch entschiedener distanzierte”)_._ Źródło: Petra Ney-Hellmuth, op. cit., s. 32–33.

³³ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 63 i 108.

³⁴ Ibidem, s. 64–65.

³⁵ Ibidem, s. 64.

³⁶ _Dämonische Besessenheit in der Sicht des Rituale Romanum_ oraz _Dämonische_ _Besessenheit heute_. Druga z tych książek została wydana w Polsce przez wydawnictwo R.A.F. Scriba z Raciborza w 1995 roku pod tytułem _Demoniczne opętanie dzisiaj_.

³⁷ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 62–63.

³⁸ Ibidem, s. 75.

³⁹ Według F. D. Goodman rodzice ukrywali przed Anneliese fakt, że chorowała na epilepsję – także w okresie, gdy chodziła na konsultacje do neurologa i brała już od lat leki przeciwpadaczkowe. Anneliese poszła na wizytę do neurolożki Irmgard Schleip bez rodziców i otrzymała tam receptę na nowe leki. Przy tej okazji Irmgard nie mogła przekazać informacji o chorobie i jej leczeniu nikomu innemu niż Anneliese.

⁴⁰ Ibidem, s. 59, 71 i 104.

⁴¹ Ibidem, s. 90.

⁴² Ibidem, s. 95.

⁴³ Ibidem, s. 94.

⁴⁴ Ibidem, s. 104.

⁴⁵ Ibidem, s. 106.

⁴⁶ Ibidem, s. 105.

⁴⁷ Ibidem, s. 251.

⁴⁸ Ibidem, s. 105.

⁴⁹ Ibidem, s. 109.

⁵⁰ Adolf Rodewyk, _Demoniczne_ _opętanie dzisiaj_, tłum. Małgorzata Grzesik, R.A.F. Scriba, Racibórz 1995, s. 91–92.

⁵¹ Personalia Anneliese Michel zostały w korespondencji kościelnej celowo zmienione w celu ochrony tożsamości.

⁵² Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 113.

⁵³ Ibidem, s. 117.

⁵⁴ Nie da się tu ukryć, że w tym momencie Anneliese wymieniła imiona czterech demonicznych tożsamości, a powiedziała, że „pięciu nas jest”. Żaden z obecnych przy egzorcyzmach księży nie wydawał się zauważyć tej nieścisłości.

⁵⁵ Najprawdopodobniej ksiądz w ten sposób dopytywał o Lucyfera, gdyż z dostępnych taśm i transkrypcji taśm egzorcyzmów wynika, że był on najaktywniejszą demoniczną tożsamością w czasie licznych rytuałów.

⁵⁶ _Rare, Unedited Recordings_ _of the 67 Exorcisms of Anneliese Michel, the Real Emily_ _Rose_, minuta nagrania: 1 : 10:45, https://youtu.be/29fpnF1DWoQ?si=ix6FyIoDeGCnYpVt&t=4245, dostęp: 26.08.2023 r.

⁵⁷ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 268 i 270. Ponadto pisarz i egzorcysta José Antonio Fortea w swojej wydanej w 2010 r. książce twierdzi, że Anneliese przyznawała się także Thei Hein, że nie zawsze bierze przepisane leki, co ukrywała przed matką. Źródło: José Antonio Fortea, Lawrence E. U. LeBlanc, _Prawdziwa historia egzorcyzmów…_, op. cit., s. 18.

⁵⁸ Felicitas D. Goodman, _Egzorcyzmy Anneliese Michel_, tłum. Martyna Plisenko, op. cit., s. 157, 189 i 232.

⁵⁹ Archiwum Państwowe w Würzburgu, Akta Inspektoratu Policji Kryminalnej Aschaffenburg 1, D, zeznania oskarżonego Josefa Michela, s. 25–28 (5 lipca 1976) Petra Ney-Hellmuth, op. cit., s. 50–51.

⁶⁰ To zawołanie pada wielokrotnie, ale można je usłyszeć między innymi w tej części taśmy: _Rare, Unedited Recordings of the 67 Exorcisms of Anneliese Michel, the Real Emily Rose_, minuta nagrania: 19 : 51, https://youtu.be/29fpnF1DWoQ?si=2ltgwQFWrfQCGhnr&t=1191, dostęp: 9.11.2023 r.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: