Ekonomia racjonalnych zachowań - ebook
Ekonomia racjonalnych zachowań - ebook
Co wpływa na to, jak się zachowujemy? Co powoduje, że nasze zachowania potrafimy różnicować w zależności od sytuacji, kontekstu? Jak to się dzieje, że zdarza nam się jedno myśleć, a coś innego robić? Kiedy nasze zachowania są racjonalne, a kiedy emocjonalne lub ograniczone poznawczo? Jak zachowujemy się w Internecie i w social mediach? Jak praca zdalna zmieniła nasze zachowania profesjonalne? Jak marketing i sprzedaż zmieniają nasze zachowania i uczą nas nawyków, a nie zawsze tego chcemy? Jak wprowadzamy zmiany w firmach, by stymulowały jednak do pożądanych zachowań? Grzegorz Radłowski przenikliwie opisuje, skąd płyną źródła naszych zachowań oraz jaką drogę przemierzają w toku mijanych na co dzień sytuacji i kontekstów. Jak się do nas przyklejają oraz co z tym w konsekwencji robimy. Wbrew pozorom to każdy z nas jest na swój sposób ekonomem własnego zachowania. Oswajamy siebie i innych. Dzięki lekturze tej książki poznasz: • współczesne zastosowanie nauk o zachowaniach zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym (od behawioryzmu Skinnera, przez ekonomię behawioralną Thalera do ekonomii zachowania), • jak czytać wyniki badań naukowych w tym obszarze oraz jak zastosować wnioski w praktyce, • modele pozwalające na wprowadzanie zmian behawioralnych w biznesie, • czynniki odpowiadające za jakość naszych zachowań oraz opcje, dzięki którym można nad nimi pracować. Książkę polecają: Lidia Czarkowska, Paweł Fortuna, Joanna Heidtman, Dariusz Jemielniak, Maciej Kawecki, Zofia Korecka-Rejczak, Mikołaj Pindelski, Przemysław Powalacz, Jacek Santorski.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-23914-5 |
Rozmiar pliku: | 4,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
dr Lidia Czarkowska
dr Paweł Fortuna
dr Joanna Heidtman
prof. dr hab. Dariusz Jemielniak
dr Maciej Kawecki
dyr. zarządzająca Miele Italy Zofia Korecka-Rejczak
dr hab. Mikołaj Pindelski, prof. SGH
prezes Zasada Group Przemysław Powalacz
Jacek Santorski
Ci, którzy zapoznali się z tekstem, to Ludzie, przez duże L, robiący w nauce i/lub biznesie rzeczy, które będą miały znaczenie dla następnych pokoleń. Mam wrażenie, że Lidia, Paweł, Joanna, Darek, Maciej, Zosia, Mikołaj, Przemek i Jacek odnaleźli w swojej drodze coś więcej. Ich zachowania w każdej z przestrzeni, w której pracują, mają znaczenie dla innych, są światłem, które oświetla i objaśnia świat innym. Nadają znaczenia, ale i starają się je oswoić dla człowieka, którego wyzwaniem jest żyć dziś. Zostaną w mojej pamięci zachowania pełne łagodności i harmonii u Lidii (oraz bezinteresowna pomoc w chwili, gdy była bardzo potrzebna – będę o tym pamiętał do końca życia); u Pawła jego niekonwencjonalność i coś, co zawsze przełamuje standardowe myślenie oraz każda minuta kreacji w poszukiwaniu nowych znaczeń; u Joanny nasze spotkania co kilka lat, zarówno w biznesie, jak i na kawie, z wielkim pytaniem: Jak się mamy? – dzielisz się sensotwórczością dziś, kiedy poszukiwanie sensów i znaczeń znaczy więcej niż dobrostan. Darek podczas spotkania na studiach doktoranckich powiedział: – Tak, ty u mnie napiszesz ten doktorat… Do dziś nie wiem, czemu tak stwierdził, ale tak się stało już jedenaście lat temu, jestem po obronie. Panie doktorze Macieju, popularyzacja zarówno polskich naukowców, jak i wartości niesionej przez Polaków jest twoją domeną, co czyń dalej! U Zosi doceniam jej nieprawdopodobną uważność na sesjach, na których pracowaliśmy razem z jej zespołem jeszcze tutaj, w Polsce, i potężną odwagę w humanistycznym zarządzaniu. Mikołaju, jak sam udowadniasz, nauka niesie wgląd w strategie i sprzedaż w biznesie, a człowiek jest w centrum tej zawieruchy. Przemek, ważąc zdania i przywiązując wagę do erudycji i etyki zarządczej, poszerza perspektywę widzenia w świecie biznesu człowieka-lidera i jego wyjątkowości. U Jacka cenię zachowania integrujące, wypełniające przestrzeń tempem, w jaki opisuje stan umysłu współczesnych liderów i liderek, oraz gotowość do wymiany myśli choćby przez telefon, niezależnie od pory.
Kłaniam się Wam nisko, bo Wasze zachowania przyczyniają się do lepszych zachowań homo sapiens w tej szerokości geograficznej.
Dr Grzegorz Radłowski
Nowa książka Grzegorza Radłowskiego ze wszech miar zasługuje na uwagę i szeroki odbiór w świecie liderów, menedżerów, psychologów biznesu i ekspertów od rozwoju potencjału ludzkiego w organizacjach, coachów i mentorów. Jej lektura nie tylko pogłębia nasze zrozumienie mechanizmów ludzkiego zachowania we współczesnych, pełnych niepewności i turbulentnych czasach, lecz także daje praktyczny, aplikowalny model ekonomii racjonalnych zachowań, dzięki któremu możemy wspólnie podnosić jakość naszego życia i o nią dbać. Osobiście zachwyca mnie cross-dyscyplinarność w podejściu autora do tego tematu i tak bliskie mi łączenie perspektyw wielu nauk społecznych: od… przez… do… psychologii, antropologii, ekonomii behawioralnej, genetyki i etyki. Będę polecać tę książkę zarówno w środowisku akademickim, jak i biznesowym, z którym współpracuję, aby zgodnie z przesłaniem autora zachęcać do pogłębionej refleksji: namysłu, prognozowania i rozpatrywania naszych zachowań, aby, widząc ich konsekwencje, móc świadomie dokonywać dobrych życiowych wyborów i decyzji.
dr Lidia D. Czarkowska
Założycielka Centrum Coachingu i Mentoringu oraz kierownik studiów podyplomowych
Coaching profesjonalny na Akademii Leona Koźmińskiego,
akredytowany coach, mentor i superwizor, dyrektor Instytutu Jakości Życia
Każda książka Grzegorza Radłowskiego uczy intelektualnej pokory. Dodatkowo jest uszytą na miarę praktyka i człowieka lubiącego porządek mapą obszaru problemowego. Ale ta ma jeszcze coś wyjątkowego. Uprzejmie proszę przeczytać z uwagą dedykacje…
dr Paweł Fortuna
Psycholog biznesu, trener, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego i Instytutu Psychologii KUL,
autor bestsellerowych książek dla ludzi biznesu
Kompendium rzetelnej wiedzy o mechanizmach zachowania. Uznanie tego, co indywidualne, i jednocześnie trafne wskazanie tego, co uniwersalne. Książka napisana jest nie tylko po to, by lepiej rozumieć siebie i innych, lecz także świadomie kształtować zachowania. Intencje i motywacje są ukrytym źródłem tego, jak wybieramy i co robimy. Jakkolwiek chcemy wyrazić siebie, robimy to przez zachowania. One są widoczne dla innych i ostatecznie stanowią naszą platformę oddziaływania na świat. Warto mieć jak najlepszą orientację w tym, jak to działa. Autor przychodzi tu z pomocą, dostarczając informacji, refleksji i wskazówek, przydatnych w zmianach indywidualnych i w biznesie, sprzedaży, marketingu i wielu innych dziedzinach.
dr Joanna Heidtman
Psycholog, doradca, coach Heidtman & Piasecki,
www.businessdoctors.pl
Dr Radłowski ma dar mówienia w sposób przystępny o sprawach przebadanych naukowo. Tym razem wziął na tapet ekonomię racjonalnych zachowań. Umiejętnie łączy różne wątki z kulturoznawstwa, socjologii, ekonomii czy antropologii i ciekawie pokazuje, że świat społeczny niekoniecznie jest skonstruowany tak, jak nam się wydaje.
prof. dr hab. Dariusz Jemielniak
Kierownik katedry Management in Networked and Digital Societies (MINDS) w Akademii Leona Koźmińskiego, wiceprezes w latach 2023–2026
i członek korespondent Polskiej Akademii Nauk, faculty associate Berkman-Klein Center for Internet and Society, Harvard University
Nauka bez wątpienia przeżywa złotą erę. Nigdy nie byliśmy w nią bardziej wpatrzeni, nigdy nie była lepiej finansowana i nigdy silniej nie zmieniała naszego świata. To wymusza na niemal każdym z nas zrozumienie alfabetu, który towarzyszy jej tworzeniu. Książki popularnonaukowe wydawane przez PWN ten alfabet tłumaczą. Cieszę się, że dr Grzegorz Radłowski wniósł do tego zbioru ekonomię ludzkich zachowań, tak potrzebną w obecnych czasach.
dr Maciej Kawecki
Digital EU Ambassador, blog thisisit.edu.pl,
dyrektor Centrum Innowacji Uniwersytetu WSB Merito Warszawa,
prezes Instytutu Lema
W hiperszybkim i coraz bardziej zróżnicowanym świecie nasze zachowania podlegają nieustannym zmianom – warto zatrzymać się w tym pędzie i poświęcić chwilę refleksji na uświadomienie sobie, co nami powoduje i co sprawia, że w katalogu naszych zachowań pojawiają się te zupełnie nowe, jakich nie demonstrowaliśmy jeszcze dekadę wcześniej. Jakie mechanizmy wyzwalają konkretne zachowania, jakie motywacje im towarzyszą, co powoduje, że reagujemy w taki, a nie inny sposób? Książka Grzegorza Radłowskiego pozwala nam rozgryźć zachowania swoje i innych, pojąć motywacje i mechanizmy je wyzwalające. Zacięcie naukowe autora i jego gruntowna wiedza z różnych dziedzin łączy się w niej z życiowymi, ujmującymi przykładami, dzięki czemu lektura staje się natychmiastową inspiracją do świadomego i uważnego kształtowania naszych postaw i postępowania.
Zofia Korecka-Rejczak
Dyrektor zarządzająca Miele Italy
To kolejna ciekawa publikacja dr. Grzegorza Radłowskiego. Może nie jest to praca naukowa – ale tylko z korzyścią dla treści i czytelników. Nawiązując do doświadczeń własnych, ale też innych mniej lub bardziej znanych osób, autor przekazuje ważne współcześnie treści, pokazuje wnioski z ciekawych publikacji i badań i podpiera się założeniami wybranych teorii, zabarwiając je warstwą popkulturową. Całość jest strawna, ale też wypełnia lukę w literaturze dotyczącej przestrzeni między rozwijaniem własnej osobowości a przywództwem i zdolnością wpływania na innych, balansując między naukowymi modelami i teoriami i ich popularnonaukową aplikacją. Koncentruje się na „ja, tu i teraz”, freudowskim id, jednak natychmiast przechodzi do ego i superego, robiąc to w bardzo nowoczesny sposób, wskazując na realne, współczesne konteksty. Autor zadaje ciekawe pytania, które łatwo odnieść do siebie, i szuka niekoniecznie uniwersalnych (gdybyż tylko takie w ogóle były!), ale wartościowych odpowiedzi. Takich, które, jeśli nie przybliżają do jednoznacznych wykładni, inspirują do dalszych poszukiwań. Już to jest wartością, dla której warto się z tą publikacją zapoznać.
dr hab. Mikołaj Pindelski, prof. SGH
Zajmuje się badaniami i edukacją m.in. w zakresie realizacji strategii, zarządzania sprzedażą, komercjalizacją innowacji.
Kierownik podyplomowych studiów Zarządzania sprzedażą w Szkole Głównej Handlowej
Patrząc z perspektywy ponad dwudziestu pięciu lat poświęconych zarządzaniu i przewodzeniu w organizacji, nie mam najmniejszych wątpliwości, jak ważne jest budowanie modelu konkretnych działań i zachowań wobec rynku oraz interesariuszy. Deklaratywność w sferze aksjologii organizacji czy jakości jej produktów będzie miała zawsze niski poziom wiarygodności, jeśli nie pójdą za nią konkretne posunięcia i działania, namacalne i jasno widoczne dla otoczenia dowody naszych intencji. I o tym właśnie jest ta niezmiernie interesująca książka. Mnie osobiście przywołuje na myśl ukochaną frazę Sokratesa: Nie jest cnotą znać prawdę, cnotą jest wyjść na plac i jej bronić. We współczesnym świecie wojen, turbulencji i trudnych wyborów – jest to ogromnie ważne.
Przemysław Powalacz
Prezes Zasada Group
Próbujemy od kilku dekad lepiej poznać siebie przez to, jak kupujemy, sprzedajemy, prowadzimy transakcje, budujemy relacje. To jest przedmiotem ekonomii behawioralnej. I co? Jesteśmy racjonalni? Roztropni? Uczciwi? Życzliwi? Pomagamy sobie i wspieramy się? Budujemy lepszy świat? Czy może nadal mamy boskie technologie, ale średniowieczne instytucje i paleontologiczne emocje? (Wilson). Budda miał stwierdzić, że od „prawdziwego ja” oddzielają nas „gniew, chciwość i niewiedza”. Coś się zmieniło? Co się zmieniło? Oceńcie sami. Grzegorz wyjątkowo przenikliwie potraktował szkiełkiem i okiem materię ekonomii racjonalnych zachowań, a tego dawno u nas nie było.
Jacek Santorski
Akademia Psychologii PrzywództwaZAŁOŻENIA METODYCZNE
• W tej książce wyrażam własne opinie, a nie instytucji, z którymi jestem bądź byłem związany, choć bazą jest dorobek z zakresu metodologii nauk, nauk ekonomicznych, psychologii społecznej, ekonomii behawioralnej, nauk o zarządzaniu oraz antropologii i etnografii.
• Staram się wyjaśnić nowy model ekonomii racjonalnych zachowań mojego autorstwa jako taki, który możemy zastosować w wielu kontekstach: od biznesu, poprzez edukację, aż po służbę zdrowia i profesjonalny sport. Pozwala on w znacznej części oswoić nas, ludzi, z niezwykle dynamicznym, złożonym i nieprzewidywalnym światem.
• Wyraźnie wskazuję w tekście, kiedy dane doświadczenie jest wyłącznie moim osobistym, a kiedy jest to doświadczenie innych osób. Wszelkie inne wyniki badań, raporty są jasno opisane (przez kogo i kiedy zostały przygotowane) – zawsze weryfikowałem źródła, z których są one przytaczane.
• Cytowane historie i wydarzenia są rzeczywiste, w związku z tym zmieniłem wszelkie dane osób, które w nich uczestniczyły, ze względu na dochowanie przez badacza w terenie należytej staranności.
• Wyniki badań, które prowadziłem osobiście bądź z zespołem, również są wyraźnie określone w tekście.
• Moim życzeniem jest, by czytelnik tej książki znalazł w niej przewodnika ku temu, jak można pracować nad zachowaniami własnymi oraz innych; mam nadzieję, że ta wiedza przyczyni się do wzrostu jakości tam, gdzie jest to potrzebne, i ugruntuje to, co już jest wystarczające.
• Książka ta jest podróżą, w którą warto zabrać ciekawość, pytania, refleksję i się nad nią zatrzymać. Wiedza wówczas staje się materią ożywioną, pracuje w nas.
• Zapraszam cię w podróż, drogi Czytelniku! Być może oswoisz zarówno siebie, jak i innych. Mam wrażenie, że tego bardzo potrzeba w bieżącym świecie. Miłej podróży intelektualnej!
AutorKonstrukcja książki
Każda z części książki (głównych poziomów mamy sześć) rozpoczyna się:
• tytułem,
• linkiem do utworu muzycznego, który warto przesłuchać, wprowadzi w nastrój danej części,
• obrazem, który w jakiś sposób istnieje w relacji do treści danej części,
• cytatem, którym staram się oddać wrażliwość danej części,
• rozgrzewką intelektualną w postaci historii nawiązującej do cytatu, która osadzi nieco w obszarze, o którym piszę.
Potem następuje rozwinięcie, w którym przedstawiam serię badań i ich wyników oraz refleksję, jaką podejmuję w postaci polemiki lub przedstawienia osi przewodnich, które płyną z tych badań, nieco pogłębiając refleksję.
Ostatni fragment każdego z poziomów bazuje na syndromie progu. „Co za progiem” to zjawisko polegające na tym, co automatycznie zostaje w głowie po przeczytaniu danej części, coś, z czym dobrze pozostać. Oczywiście sugeruję coś za każdym razem, co wymaga namysłu już na własnym terytorium intelektualnym czytelnika.
W każdej z części staram się podawać przykłady zachowań, które wnoszą wartość dla innych, dla nas samych w różnych kontekstach, jak również zachowań wprowadzających destrukcję albo subtelnie naruszających terytorium emocjonalne/poznawcze innych lub będących rezultatem stosowania manipulacji, która jawnie bądź nie miała deprecjonować znaczenie nas samych bądź innej osoby.
Hasła centralnie podejmowane w tej książce to oczywiście zachowania, aspiracje, waluta zachowań, motywacje oraz nauka, rozwój kompetencji i edukacja. Właściwie, kiedy mówimy o zachowaniach, nie sposób nie wspomnieć o współczesnym świecie nauki – o dychotomii między:
• nauką jako dziedziną życia społecznego,
• nauką jako postawą życiową, czyli ciągłym procesem uczenia się nowych kompetencji, odkładania tych, które już dawno zmieniły status aktualności, i kolekcjonowania innych, uzupełniania ich w formie oraz treści,
• uczeniem się codziennym na poziomie fundamentów szczególnie w edukacji przedszkolnej, szkolnej w pierwszych czterech latach – to wymaga chwilowej refleksji,
• nauką jako dziedziną eksplorującą naturalne predyspozycje na różnych etapach życia.
PRZYPISY
W całej książce używam słowa „czytelnik” w znaczeniu „człowiek” w pierwszej osobie liczby pojedynczej dla ułatwienia procesu czytania i dla komfortu czytelnika niezależnie do tego, kim jest lub kim się czuje.
Syndrom progu polega na tym, że podczas wychodzenia ze spotkania, szkolenia czy konferencji online zostaje coś w myślach – jakieś kluczowe zagadnienia, coś, do czego zostaliśmy zainspirowani.
Dostęp 2.06.2024.
https://www.hbsp.harvard.edu/product/ROT273-PDF-ENG (tłumaczenie własne) .
Więcej o tym, czym jest preludium w muzyce https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/gatunki/12_preludia .
A. Poniedzielski, Optyminimalizm, https://youtu.be/nGiV6GuY80o?si=O1vU84tzctNOuE8a&t=353 .
W 2022 r. liczba mieszkańców USA wzrosła o ponad milion osób, https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art37663451-w-2022-r-liczba-mieszkancow-usa-wzrosla-o-ponad-milion-osob .
W. Oleksiak, Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o preludiach Chopina, https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina .
R. Lazeby, Michael Jordan. Życie, SQN, Kraków 2020.
Czytaj więcej: https://www.reissprofile.pl/ – dostęp 22.03.2024.
Niewidoczne. Historie warszawskich służących, https://muzeumwarszawy.pl/wystawa/niewidoczne-historie-warszawskich-sluzacych/ .
M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy, Copernicus Center Press, Kraków 2016, s. 19.
K. Raworth, Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023, s. 204.
WN PWN, Warszawa 2020.
Czytaj więcej w raporcie Podcast 2023, Wprost x StudioPlac, bardzo dobrze identyfikującym kluczowe trendy tego medium, https://studioplac.com/2023/06/06/raport-podcasty-2023/ . Porównaj z raportem Słuchacz podcastów w Polsce 2022 realizowanym przez Grupę Eurozet, gdzie znajdziesz więcej informacji, jak użytkownicy podcastów reagują na reklamę, https://newsroom.eurozet.pl/259228-sluchacze-podcastow-akceptuja-tresci-reklamowe-raport .
https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/hasla/patoinfluencer/ .
Czytaj więcej w bardzo dobrej książce K. Rosińskiej, Fakenews. Geneza, istota, przeciwdziałanie, WN PWN, Warszawa 2021 oraz K. Rosińska, P. Brzóska, Analiza indywidualnej podatności użytkowników mediów społecznościowych na fake newsy – perspektywa polska w „Studia Medioznawcze” 2020, 21(3), s. 661–688, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=894295 .
https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/2017/thaler/facts/ , J. Cassidy, The Making of Richard Thaler’s Economics Nobel, https://www.newyorker.com/news/john-cassidy/the-making-of-richard-thalers-economics-nobel .
Świadomie piszę „człowiek”, niezależnie od płci, ponieważ w kulturze temat niebinarności i nieheteronormatywności jest tematem mocno polaryzującym – choć znacznie mniej pośród intelektualistów; dla uwspólnienia i ułatwienia myślenia, zapraszam was do lektury, drodzy czytelnicy, niezależnie od płci, wieku, rasy, religii, przekonań i miejsca w społeczeństwie.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zachowanie;3999750.html .
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zachowanie .
https://sjp.pwn.pl/slowniki/sytuacja.html .
J. Tischner, Filozofia dramatu, Znak, Kraków 2012, s. 12.
Za P. Drobny, Dialogiczny charakter wymiany w ujęciu ekonomii personalistycznej, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-12cb7012-7a62-42e6-a519-d8e0e21bb347/c/Prakseologia_nr_161_2019_s.115-140.pdf .