- W empik go
Film w literaturze XXI wieku - ebook
Film w literaturze XXI wieku - ebook
Powstało mnóstwo książek o filmowych adaptacjach, ale niewiele dotyczących wykorzystania w literaturze filmowych praktyk i technologii. Tymczasem poeci, pisarze i dramaturdzy wnikliwie przedstawiają rolę filmu – filmów fabularnych, dokumentalnych, audycji telewizyjnych, spotów reklamowych, wizualizacji w grach. Obrazowo, wręcz multimedialnie ilustrują i diagnozują zachowania ludzi, zjawiska społeczne oraz fundamentalne trendy kultury. Radość z rozpoznania motywów i konwencji popularnego kina wyzwala zaś czytelniczą satysfakcję.
„Książka Pani Profesor Anny Ślósarz pt. Film w literaturze XXI wieku to propozycja wydawnicza o wysokiej wartości poznawczej i intelektualnej, ciekawa, wciągająca przy lekturze. […]. Badaczka prezentuje autorską wizję korespondencji sztuk, opartą na metodologii antropologiczno-filozoficznej z elementami statystyki, a swoje rozważania odnosi do przemian współczesnej kultury i obyczajowości.”
dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ
„Co ciekawe, o ile wpływ literatury na film (i odwrotnie), w szczególności zjawiska adaptacji filmowej i przyliterackości filmu były przedmiotem bardzo wielu analiz, o tyle wskazane przez Annę Ślósarz ujęcie zagadnienia okazuje się – mimo pozornej oczywistości – oryginalne. Z tego względu przywołany przez Autorkę stan badań jest dość skromny. Dobrze świadczy to o wyborze tematu, bowiem omówiona w książce problematyka jest raczej nieobecna w piśmiennictwie polskim i zagranicznym.”
dr hab. Piotr Sitarski, prof. UŁ
Anna Ślósarz – dr hab., prof. UP: nauki o mediach i komunikacji społecznej, literaturoznawstwo. E-dydaktyk i e-metodyk, od 2011 r. prowadzi na platformie MOODLE e-zajęcia. Członek Editorial Board czasopisma „Journal of Research in E-learning”. Publikuje m.in. w: „Educatio Nova”, „International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, „Roczniku Komparatystycznym”, „Studia de Cultura”. Książki: Interpretanty lektur. Produkty przemysłu medialnego (2018), Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska – postkolonialna Australia (2013), Media w służbie polonisty (2008), Lektury licealne a kino komerycjne (2002). Opracowała i wdrożyła metodę nauczania za pośrednictwem multimedialnych modułów tematycznych.
Spis treści
I. O CZYM JEST TA KSIĄŻKA
Podziękowania
1. Literatura barometrem stanu kultury
Film w literaturze jako antropologia w pigułce
Film w literaturze – stan badań
Wzory kulturowe w literaturze i filmie
Doświadczenia filmowe autora, bohatera i czytelnika
2. Sposób badania – antropologia komparatystyczna
Materiał badawczy
II. POEZJA
1. Heaney: oczekiwania wobec mediów
FILMOGRAFIA
2. Morgan: witalność bohaterów kultury popularnej
FILMOGRAFIA
3. Kaczmarski: kino artystyczne i popularne
Kaczmarski o filmie
Oddział chorych na raka a la polonaise A.D. 2002: kino artystyczne
Stary poeta drzemie – popularne kino gatunków
Kaczmarski – kino, ale nie telewizja
FILMOGRAFIA
4. Cząstki pomarańczy – poezja ukraińska
Neborak: prezydent jak Alain Delon
FILMOGRAFIA
Zabużko: miłosne doznania jak w Teoremacie
FILMOGRAFIA
5. Poezja rosyjska
Rubalskaja: tęsknota za slow cinema
Ilinska: o wyższości kina rosyjskiego
FILMOGRAFIA
6. „Pobocza”: Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia
Kastel: udręczona wojną Sophia Loren
FILMOGRAFIA
Hájek: telewizja jako element kultury 2.0
Štengl: telewizyjne fale postprawdy
Novaković: mechanizm przemocy w Mechanicznej pomarańczy
FILMOGRAFIA
Sirokai: węgierski Stalker
FILMOGRAFIA
7. Wnioski: poezja krytycznym głosem jednostki
III. POWIEŚCI
1. King: hiperadaptacje
Hiperadaptacja – multimedialne źródło antropologiczne
Trylogia w poetyce filmu terrorystycznego
Postpowieść i kino gatunków
Film i telewizja – narzędzia charakterystyki powieściowych bohaterów
Praktyki oglądania filmu
Praktyki oglądania telewizji
Gry: kondensacja kulturowych procesów
Tradycyjne gry kooperatywne
Wnioski: kwintesencja filmowej kultury
FILMOGRAFIA: BILL HODGESTRILOGY
2. Żulczyk: prowincjonalna mafia rodem z filmów i czasów ustrojowej transformacji
Filmowe i telewizyjne nawiązania
Konsekwencje percepcji filmów w powieści Żulczyka
FILMOGRAFIA
3. Antropologiczny wymiar percepcji multimediów w powieściach Kinga i Żulczyka
IV. OPOWIADANIA
1. Pilch: narodowe opowiadanie o ludziach i filmach
Praktyki oglądania filmów – zaspokajanie popędów
Telewizja: odpoczynek, ideologia, konfabulacje i celebryci
Pisz do Pilcha: film jako utrudnianie poznawania rzeczywistości
FILMOGRAFIA
2. New Writing 13: krytyka filmu i telewizji
Kino: rytuały i celebryci
Oglądanie telewizji: od wspólnoty do alienacji
New Writing 13: destrukcyjna rola filmu i telewizji
FILMOGRAFIA
3. Filmy w opowiadaniach – redukowanie człowieka do fizyczności
V. LITERATURA NON-FICTION
1. Nowy alfabet mafii – gangsterzy jak w filmach
Reporterskie kamery: zwierciadło prawdy
Wzorotwórcza rola filmu gangsterskiego
Gangsterzy jako celebryci
Telewizja jako komunikacyjny pośrednik
Operacyjne użycia zapisu wideo
Film narzędziem destrukcyjnej socjalizacji gangsterów
FILMOGRAFIA
2. Born a crime – rasowe stereotypy w mediach
Telewizja: życie rodzinne, informacja i rozrywka
Urzeczenie amerykańskim kinem
Dystans do hollywoodzkiego kina
Humorystyczne hiperbole i synekdochy rodem z animacji
Film jako tendencyjne narzędzie rejestracji
Medialne stereotypy
Reality show dla dzieci
Ojciec i Formuła 1
Odtwarzacze i płyty DVD – źródło nielegalnego zysku
Monitoring a postrzeganie koloru skóry
Gry – rozrywka i źródło dochodu
Przekazy filmowe: wprowadzenie do zachodniej kultury
FILMOGRAFIA
VI. DRAMAT
1. Dekada dramatopisarzy-scenarzystów
Amejko: filmowe konwencje zagrożeniem wrażliwości
Walczak: Batman jako antybohater
FILMOGRAFIA
Wojcieszek: gangsterzy rodem z telewizji
FILMOGRAFIA
Bieliński: groza telewizyjnych wiadomości
Stasiuk: monitoring gastarbeiterów
Masłowska: skutki koncentracji mediów
FILMOGRAFIA
Tomczyk: agenci służb specjalnych jako medialni sternicy poglądów
i zdarzeń 388
FILMOGRAFIA
Rudzka: dwa typy ekranów, czyli społeczny podział
FILMOGRAFIA
Sikorska-Miszczuk: telewizor a ewangeliczne przesłanie
FILMOGRAFIA
Pollesch: człowiek uprzedmiotowiony przez kamerę
FILMOGRAFIA
Iljewski: media a Penaty
FILMOGRAFIA
Szergin: Stalker jako pracownik służby bezpieczeństwa
FILMOGRAFIA
Dramat: destrukcja za pośrednictwem przekazów medialnych
VII. WYNIKI ANALIZY – FILM W LITERATURZE
Najpopularniejsze filmy i ich twórcy
Liryka, epika, non-fiction i dramat wobec filmowych znaczeń
STRESZCZENIE
ABSTRACT
ŹRÓDŁA ILUSTRACJI
Spis tabel
ŹRÓDŁA
Wykaz analizowanych tekstów
Opracowania i konteksty
INDEKS FILMÓW
INDEKS AKTORÓW I PREZENTERÓW
INDEKS REŻYSERÓW I PRODUCENTÓW FILMOWYCH
INDEKS BOHATERÓW
INDEKS PROGRAMÓW I SERIALI TELEWIZYJNYCH
INDEKS STACJI I KANAŁÓW TELEWIZYJNYCH
Kategoria: | Kino i Teatr |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-242-6569-5 |
Rozmiar pliku: | 8,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Berger John
Bieliński Mariusz
Dąbrowska Renata
Dębowski Grzegorz
Dębski Łukasz
Głowacka Malwina
Griffiths Niall
Gryszko Magdalena
Grzesik Paweł
Hájek Jonáš
Heaney Seamus
Iljewski Timofiej
Ilinska Marina
Irvine A.S.
Jacyno-Czuj Małgorzata
Jovanović Kastel Boris
Jurewicz Henryk
Kaczmarski Jacek
Karnowski Marcin
King Stephen
Kozłowski Marcin
Kubica Wiktor
Kuszewska Marta
Ladh Azmen
Louis Magdalena
Masłowska Dorota
Mitchell David
Morgan Edwin
Neborak Wiktor
Noah Trevor
Novaković Duško
Ornacka Ewa
Ouvry Martin
Paterson Donald
Peake Tony
Perkins Emily
Poczykowski Radosław
Pollesch René
Pytlakowski Piotr
Radczyńska Justyna
Roffey Monique
Rubalskaja Łarisa
Rudzka Zyta
Shepherd Heloise
Sikorska-Miszczuk Małgorzata
Sirokai Mátyás
Stasiuk Andrzej
Štengl Peter
Steward Neil
Sumara Dagmara
Szergin Walerij
Thorne Matt
Tomczyk Wojciech
Walczak Michał
Weldon Fay
Wojcieszek Przemysław
Woźniak Wiesława
Zabużko Oksana
Żulczyk Jakub