- W empik go
Filozofia jogi i okultyzm wschodni - ebook
Filozofia jogi i okultyzm wschodni - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 370 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
przełożył
A. Lange
Wiedz, uczniu, że ci, co przeszli przez milczenie,
co poczuli jego pokój błogi,
co moc jego w sobie zachowali, ci pragną,
abyś ty także przez nie przeszedł.
Więc kto jest zdolny wstąpić w progi świątyni wiedzy,
ten znajdzie tam zawsze swego nauczyciela".
("Światło na drodze")
1921
Trzaska, Evert i Michalski
Warszawa, Hotel Europejski
Czcionkami Drukarni Narodowej w KrakowieSPIS RZECZY
Przedmowa
Lekcja 1. Trzy pierwiastki zasadnicze.
Na progu poznania. Składowe pierwiastki człowieka. Siedm pierwiastków. Ciało fizyczne. Ciało astralne. Prana czyli siła życiowa… 1
Lekcja II. Pierwiastki umysłowe
Rozum instynktowy. Intellekt… 14
Lekcja III. Pierwiastki duchowe
Rozum dachowy. Dach. Prześwietlenie czyli świadomość duchowa… 28
Lekcja IV. Aura ludzka
Aura ludzka. Aura zdrowia. Aura prany. Aura trzech pierwiastków duchowych. Aura ducha. Kolory aury i ich znaczenie…. 43
Lekcja V. Dynamika myśli
Dynamika myśli. Natura, właściwości i siła myśli. Formy myśli. Fale myślowe. Wskazania okultne… 58
Lekcja VI. Telepatja i jasnowidzenie
Jasnowidzenie, jasnosłyszenie, psychometrja, telepatja. Jak rozwijać nadnormalne siły psychiczne… 73
Lekcja VII. Magnetyzm ludzki
Magnetyzm ludzki. Energja praniczna, jej własności lecznicze. Jak rozwijać energję praniczna i jak z niej korzystać….. 98
Lekcja VIII. Terapeutyka tajemna
Rodzaje lecznictwa okultnego. Lecznictwo duchowe. Lecznictwo myślowe. Leczenie praną. Leczenie eksperymentalne… 111
Lekcja IX. Wpływ psychiczny
Wpływ psychiczny. Magnetyzm ludzki. Mesmeryzm. Jak się uchronić przed złemi wpływami… 138
Lekcja X. Świat astralny
Świat astralny i jego fenomena. Ciało astralne. Pomocnicy astralni… 157
Lekcja Xl. Poza brzegiem
Poza brzegiem. Zachowanie Jaźni po opuszczeniu ciała fizycznego. Co się dzieje z Jaźnią po przemianie… nazywanej śmiercią… 173
Lekcja XII. Ewolucja duchowa
Ewolucja duchowa. Wzrost duszy. Wędrówka duszy.
Jej cel i znaczenie…. 190
Lekcja XIII. Przyczyna i skutek w świecie duchowym Przyczyny i skutki: Nauka Jogi co do zagadek życia ludzkiego. Posiew i żniwo… 208
Lekcja XIV. Drogi osięgu jogów
Drogi osięgu świadomości duchowej. Trojaka droga. Metody. Wskazówki. Plan… 224
Uzupełnienie … 240PRZEDMOWA
W Europie na Zachodzie i na Wschodzie w Indjach rozwijała się nauka psychologji niezależnie jedna od drugiej, bez żadnych punktów stycznych. Jaką krzywdą ten rozdział był dla psychologji Zachodu zrozumiemy choćby z pobieżnego przyjrzenia się wynikom, do jakich doszła na Wschodzie ta nauka pod nazwą Jogi. Doszła tak wysoko że wyniki jej wytworzyły dział osobny: okultyzm, a teorje, u nas wchodzące w zakres metafizyki, tam są twierdzeniami wyprowadzonemi z doświadczenia. Z nich filozofja Jogi wywodzi i poucza o stosunku człowieka do innych ludzi i do wszechświata. Poucza i daje wskazówki praktyczne. Pobieżny, przystępnie napisany wykład zasad podstawowych światopoglądu Jogów hinduskich pozwoli czytelnikowi powziąć wyobrażenie niejakie o głębi nauki Wschodu.
Dzieła joga, Rama-Czaraki, cieszą się w Anglji i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej zasłużonym uznaniem i rozpowszechnieniem. Wydało się nam przeto pożytecznym dać poznać i naszemu społeczeństwu w tłómaczeniu jedno z tych dzieł – pierwsze z cyklu. Tuszymy sobie, że książka niniejsza utoruje drogę dla dzieł następnych z cyklu Jogę traktujących.LEKCJA PIERWSZA. TRZY PIERWIASTKI ZASADNICZE.
Z uczuciem wcale niezwykłem zwracamy się do naszych czytelników Yogi. Widzimy tak, jak oni, być może sami nie widzą, że dla wielu z nich nasze myśli będą niby ziarna rzucone w żyzną ziemię. W odpowiednim czasie z tych myśli wyłonią się kiełki, które stopniowo przebijać będą sobie drogę ku słonecznemu światłu świadomości i wydadzą liście, kwiaty i owoce.
Wiele z prawd, wyłożonych tutaj, nie odrazu znajdzie u was uznanie, ale z biegiem czasu przekonacie się o słuszności przedłożonych wam twierdzeń, a wówczas i dla was przybiorą one charakter prawdy.
Będę z wami mówił tak, jakbyśmy stali przed sobą żywi. Przekonany jestem, iż sympatyczna nić między nami będzie wkrótce tak mocna i rzeczywista, że w miarę tego, jak będziecie czytali moje słowa, odczuwać będziecie naszą obecność tak żywo, jakbym naocznie był przed wami. Duchem będę z wami razem a zgodnie z naszą nauką, uczeń znajdujący się w sympatji harmonijnej z nauczycielem – istotnie wchodzi w łączność psychiczną ze swym mistrzem – i w ten sposób stara się pochwycić samego "ducha" tych nauk, które mu się wykłada – i z myśli swego nauczyciela stara się wyciągnąć korzyść w takim stopniu, jaki jest niedostępny temu, który czyta jedynie zimne litery drukowanego tekstu. Zjednoczeni w całość harmonijną, będziemy pracowali razem dla wspólnego celu udoskonalenia, rozszerzenia, rozwoju i rozkwitu ducha.
Będziemy, naśladowali system wykładów, uprawiany raczej na Wschodzie, niż na Zachodzie. Na Wschodzie nauczyciel nie zatrzymuje się w swym wykładzie, by przytaczać "dowody" każdego ze swoich twierdzeń. Nie wypisuje dowodów swoich prawd duchowych na czarnej tablicy szkolnej; nie daje argumentów i nie wywołuje dyskusji ze strony uczniów. Przeciwnie, jego wykład jest dogmatyczny; prawdy swe wypowiada on tak, jak je słyszał – i nie zastanawia się nad tem, czy wszyscy się z nim zgadzają. Nie troszczy się o to, czy wszyscy przyjęli jego twierdzenia, jako prawdę; przekonany jest bowiem, że ci, którzy są gotowi do przejęcia prawdy przezeń wykładanej, niby w jasnowidzeniu uznają jej oczywistość. Co się tyczy innych, nie przygotowanych – to żadne dowody im nie pomogą. Gdy dusza ludzka gotową jest do prawdy duchowej – i gdy ta prawda lub jej część wypowiedzianą zostaje w jego obecności lub przedstawiona jego uwadze na piśmie – on drogą odgadnienia intuicyjnego poznaje tę prawdę i przyswaja ją sobie. Nauczyciele wschodni wiedzą, że ich nauczanie to tylko siejba i że z każdej myśli, uchwyconej przez ucznia, po pewnym przeciągu czasu na polu jego świadomości sto nowych myśli wybuja.
Nie chcemy przez to powiedzieć, że nauczyciele wschodni pragną, aby ich… uczniowie na ślepo przyjmowali wykładane przez nich prawdy. Przeciwnie, uczą oni swych uczniów, aby przyjmowali za prawdę tylko to, czego oni mogą dowieść sami sobie, gdyż nie może człowiekowi okazać się prawdą nic, czego on nie jest… w stanie dowieść na zasadzie własnego doświadczenia. Ale uczniowi powiada się, że zanim będzie w stanie dowieść sobie wiele z tego, czego mu się udziela: musi przedtem podnieść się w mocy i rozwoju. Nauczyciel jeno prosi ucznia, aby czuł do niego zaufanie, jako do tego, co drogę wskazuje – i mówi do ucznia: "oto jest droga, idź nią –
na niej znajdziesz wszystko to, o czem ci mówiłem; weź, zważ, wymierz, doświadczeniem zbadaj i poznaj dla siebie samego. Kiedy przejdziesz część tej drogi, poznasz tyleż, ile poznałem ja albo inna dusza, doszedłszy do tego samego miejsca drogi; lecz aby dojść do tego miejsca, musisz przyjąć twierdzenia, wypowiedziane przez tych, co już te drogę zrobili przed tobą, albo porzuć całą tę sprawę. Nie przyjmuj nic ostatecznie, dopóki sam sobie tego nie dowiedziesz; ale, jeśli masz rozsądek, skorzystarz z rady i doświadczenia ludzi, którzy przed tobą zrobili tę drogę. Każdy człowiek powinien uczyć się drogą doświadczenia osobistego, ale, mimo to, niektórzy mogą ża kierowników służyć innym. Na każdem miejscu przejścia po tej drodze zobaczycie, że ci, którym się przedtem udało przejść tą drogą: pozostawili znaki i drogowskazy dla przychodzących później. Nie żądam ślepej wiary, tylko zaufania aż do chwili, gdy staniesz się zdolny sam sobie dowieść tych prawd, które przelałem w ciebie, tak jak we mnie przelali je moi poprzednicy".
Prosimy czytelników' o cierpliwość. Niejedno, co z początku wyda się im ciemne, w miarę postępu naprzód znakomicie się rozjaśni.