- W empik go
Firma cateringowa - ebook
Firma cateringowa - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-10-6 |
Rozmiar pliku: | 326 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przeanalizujemy współczesny rynek tego typu usług, sprawdzimy, co wchodzi w ich skład, oraz jak na nim działać, aby móc liczyć na rozwój i konkretne zyski.
Charakterystyka rynku
Choć cała branża gastronomiczna była jedną z niewielu, która nie odczuła zbytnio skutków kryzysu i która rośnie z roku na rok, to w jej ramach poszczególne segmenty przechodzą cykliczne wahania.
Jednym z nich jest właśnie catering, którego dynamiczny rozwój w 2009 r. poważnie wyhamowały problemy w gospodarce światowej. Wzrosty z ostatnich dwóch lat pokazują jednak, że koniunktura w tym sektorze powróciła.
Rynek usług cateringowych powoli się nasyca, jednak wszystko wskazuje na to, że przed nim jeszcze długie lata rozwoju. Związane jest to z wciąż dużym potencjałem wynikającym z preferencji Polaków. Na jedzenie poza domem wydają oni tylko ok. 5% domowego budżetu, podczas gdy np. Niemcy ok. 35% a Amerykanie nawet 50%. Według „Gazety Prawnej” rynek ten charakteryzuje się wzrostem w tempie 15-30% rocznie.
Największą jego część – ok. 80% – stanowi tzw. catering koncesyjny. Jego odbiorcami są głównie firmy, które korzystają z usług firm cateringowych w ramach obsługi bankietów, pikników, konferencji, eventów, koncertów czy dostarczania posiłków dla pracowników.
Pozostała część rynku należy w głównej mierze do tzw. cateringu kontraktowego. Jest on opanowany przez największych przedstawicieli branży, którzy podpisują w jego ramach 2-3 letnie kontrakty na usługi cateringowe i zbiorowego żywienia ze szkołami, szpitalami, ośrodkami pomocy społecznej, sanatoriami, a także firmami. Wartość tylko tego sektora jest wyceniana na ok. 2,5 mld zł, zaś całego rynku cateringowego – na ok. 20 mld zł.
Rywalizacja działających na rynku firm cateringowych o duże zamówienia na obsługę imprez firmowych czy konferencji, doprowadziła do tego, że pozyskanie tego typu zleceń jest coraz trudniejsze. Alternatywą jest rosnący udział zamówień od klientów indywidualnych. Sprzyja temu zmiana przyzwyczajeń konsumentów, którzy coraz częściej zamawiają z zewnątrz obiady czy potrawy na małe domowe uroczystości. O ile kilka lat temu obserwowano trend organizacji przyjęć komunijnych, chrzcin, urodzin, rocznic itp. w wynajętych lokalach, to od niedawna imprezy te powracają do domów Polaków. Jednak przygotowanie strony kulinarne w związku z dużą oszczędnością czasu coraz częściej zlecają zewnętrznym firmom. Niszą w prywatnym sektorze stają się także wieczory kawalerskie i panieńskie. Niektóre z działających na rynku firm szacują, że zamówienia od osób prywatnych stanowią ok. 30% wszystkich ich zleceń.
Konkurencja
Na polskim rynku konkurencja w ramach działalności cateringowej jest bardzo silna. Przyczynia się do tego bardzo duże zróżnicowanie samych usług. Skutkiem tego jest wyraźne rozdrobnienie rynku i podział firm na kilka typów. Największą grupę stanowią małe i średnie firmy, które specjalizują się głównie w dostarczaniu śniadań, lunchów i obiadów do firm i biurowców, ale także w obsłudze różnego rodzaju imprez na kilkadziesiąt, maksymalnie kilkaset osób. Znacznie mniej jest dużych firm cateringowych obsługujących wielkie gale, bale, targi nawet na kilka tysięcy osób. Ich obroty są jednak znacznie większe.
Poza wymienionymi konkurencję stanowią też hotele, a właściwie ich kuchnie, które poza zabezpieczaniem własnych potrzeb coraz częściej wychodzą z ofertą na zewnątrz swojego hotelowego obiektu.
Od pewnego czasu z rynku co jakiś czas dochodzą sygnały o planowanym wejściu do sektora usług cateringowych największych producentów z branży gastronomicznej. Giełdowe spółki spożywcze coraz wyraźniej zaznaczają, że jest on dla nich bardzo interesujący.