Fizjoterapia w ortopedii - ebook
Fizjoterapia w ortopedii - ebook
Podręcznik - w nowym 2 wydaniu - nadal bazuje na nabytej przez Czytelnika podczas studiów wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej, fizjoterapii oraz znajomości zagadnień klinicznych z obszaru ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Tak jak poprzednio opisuje postępowanie w leczeniu pacjentów z najczęstszymi chorobami i obrażeniami narządu ruchu. Książka została zaktualizowana i wzbogacona o nowe treści zgodne z obowiązującą wiedzą medyczną i aktualnymi programami specjalizacyjnymi. Nowe wydanie zostało wzbogacone o kolejne cenne rady i wskazówki praktyczne. Wraz ze swoją częścią audiowizualną (ponad 80 instruktażowych filmów do pobrania za pomocą kodu QR) może stać się użytecznym narzędziem do tworzenia autorskich personalizowanych programów fizjoterapii.
Książka jest adresowana nie tylko do studentów kierunku fizjoterapia, jest także podręcznikiem rekomendowanym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego dla fizjoterapeutów i lekarzy specjalizujących się w dziedzinach fizjoterapii i rehabilitacji medycznej.
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-22606-0 |
Rozmiar pliku: | 5,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
dr hab n. o. kult. fiz. Jakub Grzegorz Adamczyk, prof. AWF
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
dr n. med. Mirosława Adamus
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Grzegorz Benke
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr hab. n. med. Dariusz Białoszewski, prof. WUM
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Ewa Bręborowicz
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
mgr Magdalena Czajkowska
Warszawski Uniwersytet Medyczny
mgr Katarzyna Czerniewska
Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „STOCER”
prof. dr hab. n. med. Jarosław Czubak
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
dr n. o kult. fiz. Krzysztof Czupryna
Akademia WSB, Dabrowa Górnicza
dr n. o zdr. Anna Daniluk
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. o zdr. Anna Hadamus
Warszawski Uniwersytet Medyczny
prof. dr hab. n. med. Jerzy Edward Kiwerski
Wyższa Szkoła Rehabilitacji w Warszawie
dr n. med. Izabela Korabiewska
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. farm. Paweł Krząścik
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. med. Monika Lewandowska
Warszawski Uniwersytet Medyczny
lek. Bartosz Maciąg
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr hab. n. med. Piotr Majcher
prof. dr hab. Janusz Nowotny
dr hab. n. o zdr. Olga Nowotny-Czupryna, prof. AWSB
Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza
prof. dr hab. n. med. Krzysztof Owczarek
Warszawski Uniwersytet Medyczny
mgr Szymon Pietruszka
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Stanisław Pomianowski
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Leszek Romanowski
Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
dr n. med. Rafał Sapuła
Zamojska Klinika Rehabilitacji
dr hab. n. kult. fiz. Edyta Smolis-Bąk, prof. AWF
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
dr n. o. kult. fiz. Agnieszka Stępień
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
dr hab. n. med. Artur Stolarczyk
Warszawski Uniwersytet Medyczny
dr n. o zdr. Magda Stolarczyk
Warszawski Uniwersytet Medyczny
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Śliwiński
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w KielcachPRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO
Szanowni Państwo, Drodzy Czytelnicy!
Podręcznik Fizjoterapia w ortopedii został po raz pierwszy wydany w 2014 roku. Minęło już zatem ponad 7 lat od zaistnienia książki na polskim rynku wydawniczym. W tym czasie zyskała ona duże uznanie wśród czytelników oraz stała się podręcznikiem rekomendowanym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego dla fizjoterapeutów i lekarzy specjalizujących się w dziedzinach fizjoterapii i rehabilitacji medycznej. Obecna, druga edycja naszego podręcznika powstała z konieczności dokonania w nim wielu aktualizacji zgodnych ze stałym postępem wiedzy medycznej oraz ze względu na dodatkowe zadania, jakie stanęły przed książką. Zachowawszy pierwotny układ i zamysł podręcznika, wzbogacono go o nowe treści (w tym nowe rozdziały i podrozdziały), które okazały się niezbędne z jednej strony według uwag skierowanych do nas przez dotychczasowych Czytelników, z drugiej zaś z powodu zawartości merytorycznej obowiązujących programów specjalizacyjnych.
Książka pierwotnie przeznaczona dla studentów i absolwentów studiów I stopnia kierunku fizjoterapia, z chwilą likwidacji studiów dwustopniowych, stała się zatem podręcznikiem dla studentów pięcioletnich studiów magisterskich na tym kierunku. Absolwenci tych studiów otrzymują dyplom uprawniający ich do samodzielnego prowadzenia prywatnej praktyki fizjoterapeutycznej. Jest to dla wielu świeżo upieczonych fizjoterapeutów duża pokusa, ale i znaczny stres związany z koniecznością przyjęcia pełnej odpowiedzialności zawodowej niewspartej, tak jak w przypadku lekarzy, żadnym podyplomowym stażem zawodowym.
Wznawiany podręcznik pozostaje raczej swoistym przewodnikiem zawodowym niż klasyczną monografią i nadal zawiera oprócz wiedzy praktycznej, użytecznej w pracy z pacjentami z pierwotnymi dysfunkcjami narządu ruchu, wiele unikatowych rad i cennych wskazówek. Być może stanie się dla Czytelników, wraz ze swoją częścią audiowizualną, drogowskazem w tworzeniu przez nich autorskich i coraz doskonalszych, personalizowanych programów fizjoterapii. To marzenie twórców tego dzieła.
Podręcznik ten nadal bazuje na nabytej podczas studiów wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej, fizjoterapii oraz znajomości zagadnień klinicznych z obszaru ortopedii i traumatologii narządu ruchu.
W książce, tak jak poprzednio podzielonej na część ogólną i szczegółową, po każdym rozdziale zamieszczono pytania sprawdzające, służące Czytelnikowi do samodzielnej kontroli nabytej wiedzy oraz zalecane piśmiennictwo. Integralną częścią monografii jest nadal materiał multimedialny pozwalający na prawidłową ocenę stanu czynnościowego leczonych pacjentów.
Autorzy podręcznika w większości pozostali ci sami. Kilkoro z nich zmieniło stan cywilny, uzyskało nowe tytuły i stopnie naukowe. Niektórzy niestety odeszli w sile wieku i zdolności twórczych – postanowiliśmy ich teksty w tym wydaniu książki zostawić bez zmian, z wyjątkiem niezbędnych, kosmetycznych poprawek. Dołączyło do naszego Zespołu kilku nowych autorów, którzy być może z nami już pozostaną.
Jako Zespół mamy nadzieję, że książka ta zainteresuje również przyszłych i aktualnych specjalistów w dziedzinie ortopedii i traumatologii narządu ruchu, pozwalając im na pełniejsze podejście do procesu leczenia pacjentów z pierwotnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz ułatwiając komunikację z innymi członkami zespołu terapeutycznego.
Osobiście wierzę głęboko, że zaktualizowany i wzbogacony o nowe treści podręcznik pozwoli na podejmowanie jego Czytelnikom jeszcze skuteczniejszych decyzji terapeutycznych i dalszą optymalizację procesu rehabilitacji ich pacjentów ortopedycznych.
Oddając w Państwa ręce nowe wydanie Fizjoterapii w ortopedii, czekamy na Wasze nowe uwagi, rady i spostrzeżenia, które prosimy kierować na adres mailowy wydawcy.
Tak jak poprzednio, w imieniu swoim i całego Zespołu autorsko-wydawniczego życzę wszystkim Czytelnikom pożytecznej lektury.
dr hab. n. med. Dariusz Białoszewski, prof. WUMPRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO
Niniejszy podręcznik jest w swym zamyśle przeznaczony dla studentów i absolwentów studiów I stopnia kierunku fizjoterapia, którzy po zdobyciu tytułu licencjata otrzymują dyplom uprawniający ich na mocy obowiązującego obecnie w Polsce stanu prawnego (2014 rok) do samodzielnego prowadzenia prywatnej praktyki fizjoterapeutycznej (w tym miejscu jednak należy wyraźnie przypomnieć, że na razie w świetle obowiązującego obecnie w Polsce systemu prawnego za leczenie chorych odpowiada wyłącznie lekarz). Jest to dla wielu świeżo upieczonych absolwentów duża pokusa, ale i znaczny stres związany z koniecznością pełnej samodzielności zawodowej niewspartej, tak jak w przypadku lekarzy, żadnym wymaganym stażem zawodowym. Ta książka ma im w tym pomóc. Zawiera wiedzę praktyczną, użyteczną w pracy z pacjentami wymagającymi leczenia z powodu pierwotnych dysfunkcji narządu ruchu. Opisano w niej postępowanie w leczeniu najczęstszych chorób i najczęściej występujących obrażeń narządu ruchu. Nie ujęto w podręczniku metod leczenia pacjentów z wtórnymi zmianami w obrębie narządu ruchu spowodowanymi np. chorobami reumatoidalnymi albo zoonozami. Omówiono natomiast również rzadko poruszane, a niezmiernie ważne dla efektu procesu usprawniania aspekty psychologiczne pracy z pacjentem oraz zasady pracy fizjoterapeuty w zespole terapeutycznym.
Podręcznik ten, napisany przez wybitnych klinicystów, ma być zatem swoistym praktycznym przewodnikiem po fizjoterapii narządu ruchu bazującym na nabytej wcześniej przez studentów wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej i fizjoterapii (fizykoterapii, kinezyterapii, masażu, terapii manualnej i metod specjalnych). Nie jest on zatem podręcznikiem nauczającym tych dziedzin. Nie jest również podręcznikiem ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Syntetyczna wiedza przekazana w książce jest podana w sposób zunifikowany, przejrzysty i ma charakter wybitnie praktyczny.
W publikacji podzielonej na część ogólną i szczegółową po każdym rozdziale zamieszczono pytania sprawdzające wiedzę nabytą podczas lektury podręcznika oraz odsyłacze do wybranych przez autorów wiarygodnych pozycji piśmiennictwa dotyczących opisywanych zagadnień. Integralną częścią książki jest towarzyszący jej materiał multimedialny, w którym pokazano sposób wykonywania wiarygodnych, czynnościowych testów klinicznych najbardziej użytecznych w praktyce fizjoterapeutycznej.
Niniejszy podręcznik może być przydatny dla studentów studiów II stopnia kierunku fizjoterapia i dla już czynnych zawodowo fizjoterapeutów. Mamy nadzieję, że zainteresuje również specjalistów w dziedzinie ortopedii i traumatologii oraz rehabilitacji medycznej. Odpowiednio przygotowany merytorycznie Czytelnik, po przyswojeniu wiedzy zawartej w podręczniku i w zintegrowanym z nim materiale multimedialnym, powinien potrafić podjąć skuteczne, nowoczesne postępowanie fizjoterapeutyczne pacjentów z najczęściej występującymi pierwotnymi dysfunkcjami narządu ruchu dzięki nabyciu umiejętności:
→ syntetycznego, czynnościowego spojrzenia na narząd ruchu człowieka;
→ posługiwania się odpowiednimi testami do oceny funkcjonalnej narządu ruchu (służy temu załączony do podręcznika materiał filmowy);
→ odpowiedniego zaplanowania i realizacji zleconego przez lekarza postępowania fizjoterapeutycznego we wszystkich obszarach fizjoterapii narządu ruchu;
→ wiarygodnej oceny wyników funkcjonalnych prowadzonego leczenia na każdym z jego etapów;
→ wskazania pacjentom ich istotnych ograniczeń czynnościowych i sposobów ich kompensacji;
→ zaplanowania postępowania profilaktycznego – fizjoterapii prewencyjnej wczesnej i profilaktyki zmian wtórnych, czyli tzw. fizjoterapii odległej.
Ze względu na pionierski w Polsce sposób prezentowania zagadnień dotyczących fizjoterapii narządu ruchu będziemy jako autorzy wdzięczni Czytelnikom za każde słowo rady i krytyki. Pozwoli nam to na doskonalenie kolejnych wydań prezentowanego dzieła. Wszelkie uwagi prosimy kierować na adres mailowy [email protected].
W imieniu swoim i pozostałych autorów życzę wszystkim Czytelnikom pożytecznej lektury.
dr hab. n. med. Dariusz BiałoszewskiWYKAZ SKRÓTÓW
A – autoterapia
ACL – więzadło krzyżowe przednie (anterior cruciate ligament)
ADL – codzienne czynności (activities of daily living)
AR – rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)
CKC – zamknięty łańcuch kinematyczny (closed kinetic chain)
CPM – ciągły ruch bierny (continuous passive motion)
DIP – staw międzypaliczkowy dalszy (distal interphalangeal)
DKF – diatermia krótkofalowa
EBM – medycyna oparta na dowodach (evidence-based medicine)
EMG – badanie elektromiograficzne
F – fizykoterapia
FDM – fascial distortion model
FDP – głęboki zginacz palców (flexor digitorum profundus)
FDS – zginacz powierzchowny (flexor digitorum superficialis)
HILT – high intensity laser therapy
HVS – stymulacja wysokonapięciowa (high voltage stimulation)
IC – początkowy kontakt (initial contact)
ISw – początkowe przeniesienie (initial swing)
K – kinezyterapia
LCL – więzadło poboczne boczne (lateral collateral ligament)
LLL – laser o niskiej mocy (low-level laser)
LPHC – kompleks lędźwiowo-miedniczno-biodrowy (lumbo–pelvic–hip complex)
LR – przejęcie obciążenia (loading response)
M – masaż
MCL – więzadło poboczne przyśrodkowe (medial collateral ligament)
MLS – multiwave locked system
MR – rezonans magnetyczny (magnetic resonance)
MS – metody specjalne
MSt – środkowa część fazy podporu (mid stance)
MSw – środkowe przeniesienie (mid swing)
MTG – masaż tkanek głębokich
NLPZ – niesteroidowe leki przeciwzapalne
OKC – otwarty łańcuch kinematyczny (open kinetic chain)
OTC – leki wydawane bez recepty (over-the-counter)
PCL – więzadło krzyżowe tylne (posterior cruciate ligament)
PIP – staw międzypaliczkowy bliższy (proximal interphalangeal)
PIR – poizometryczna relaksacja mięśni (post-isometric relaxation)
PNF – torowanie nerwowo-mięśniowe (proprioceptive neuromuscular facilitation)
PSw – przygotowanie do przeniesienia (pre swing)
QoL – jakość życia (quality of life)
ROM – zakres ruchu (range of motion)
RTG – badanie radiologiczne
RZS – reumatoidalne zapalenie stawów
SLR – unoszenie wyprostowanej kończyny (straight leg raise)
SOSORT – Society on Scoliosis Orthopedic and Rehabilitation Treatment
T – testy czynnościowe
TEM – techniki energii mięśniowej
TENS – przezskórna elektryczna stymulacja nerwów (transcutaneous electrical nerve stimulation)
TK – tomografia komputerowa
TM – terapia manualna
TSt – końcowa część fazy podporu (terminal stance)
TSw – końcowe przeniesienie (terminal swing)
USG – badanie ultrasonograficzne
VR – rzeczywistość wirtualna (virtual reality)
WHO – Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization)
Z – ważne zalecenia praktyczne