Fizjoterapia w pediatrii - ebook
Fizjoterapia w pediatrii - ebook
W podręczniku w kompleksowy sposób zostały przedstawione informacje z zakresu fizjoterapii pediatrycznej. Jest to pierwsza tego typu publikacja napisana przez polskich autorów. Najważniejsze schorzenia wieku dziecięcego i młodzieńczego omówiono w działach obejmujących: neonatologię, neurologię, ortopedię, reumatologię, pulmonologię, kardiologię, onkologię oraz fizykoterapię i balneologię. Autorzy poświęcili również dużo uwagi problemom niepełnosprawności dzieci i młodzieży. Zagadnienia opracowano tak, aby zaprezentować spojrzenie na daną jednostkę chorobową i równolegle na zasady postępowania fizjoterapeutycznego. Podręcznik spełnia wymogi programowe wydziałów fizjoterapii studiów licencjackich. Biorąc jednak pod uwagę zakres omawianych tematów, będzie również przydatny dla studentów fizjoterapii wyższych poziomów nauczania, ponadto może stanowić cenną pomoc w pracy zawodowej każdego fizjoterapeuty i lekarza rehabilitacji medycznej.
Spis treści
1. Rozwój dziecka
1.1. Prenatalny okres rozwoju ontogenetycznego dziecka - Krzysztof Zeman
1.2. Neurofizjologiczne podstawy rozwoju psychoruchowego dziecka - Iwona Maroszyńska
1.3. Rozwój psychoruchowy w okresie noworodkowym i niemowlęcym - Agnieszka Cywińska-Bernas
1.4. Rozwój psychoruchowy dzieci w okresie poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym - Jarosław Paśnik
1.5. Badanie kliniczne dziecka - Anna Stańczyk-Przyłuska, Krzysztof Zeman
1.6. Metody oceny rozwoju dziecka - Krzysztof Siniewicz, Krzysztof Zeman .
2. Zagrożenia okresu noworodkowego
2.1. Noworodek z grupy wysokiego ryzyka - Iwona Maroszyńska
2.2. Opieka neurorozwojowa i program wczesnej stymulacji na oddziale intensywnej terapii noworodka - Iwona Maroszyńska, Renata Kowalczyk . 46 2.3. Kinezyterapia oddechowa noworodka - Iwona Maroszyńska, Joanna Kowalczyk
2.4. Okołoporodowe uszkodzenie splotu ramiennego (OUSR) - Maria R. Grodner
3. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego w okresie noworodkowym i niemowlęcym
3.1. Sygnały alarmowe nieprawidłowego rozwoju dziecka - Joanna Kryszczyńska
3.2. Wczesne metody wykrywania zaburzeń rozwoju - Joanna Kryszczyńska 75 3.3. Ocena odruchów postawy, prostowania oraz reakcji równowagi - Maria Zubiel
3.4. Organizacja opieki rehabilitacyjnej u dzieci z wczesnymi uszkodzeniami mózgu - Maria Król
4. Choroby układu nerwowego
4.1. Mózgowe porażenie dziecięce
4.1.1. Mózgowe porażenie dziecięce - epidemiologia, podział, obraz kliniczny - Janusz Wendorff, Katarzyna Połatyńska
4.1.2. Metoda NDT-Bobath w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - Maria Borkowska, Zofia Szwiling
4.1.3. Koncepcja Vaclava Vojty - Grażyna Banaszek
4.1.4. Inne metody stosowane w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - Joanna Kryszczyńska
4.1.5. Problemy ortopedyczne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
4.2. Wady dysraficzne - Danuta Leśniak
4.3. Choroby nerwowo-mięśniowe
4.3.1. Choroby neurologiczne u dzieci przebiegające z wiotkością bez niedowładu - Janusz Wendorff
4.3.2. Choroby neurologiczne u dzieci przebiegające z wiotkością i niedowładem - Janusz Wendorff
4.3.3. Zaburzenia postawy i chodu oraz ogólne zasady fizjoterapii w chorobach mięśniowo-rdzeniowych - Anna Radwańska
4.3.4. Problemy opieki nad dziećmi z rdzeniowym zanikiem mięśni typu I - Renata Laudan
4.4. Autyzm - AnnaRozetti-Szymańska
4.5. Porażenie nerwu twarzowego - Włodzisław Kuliński
4.6. Metody neuropsychotechnologiczne w rehabilitacji ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego - Michaela Pakszys
5. Dysfunkcje narządu ruchu
5.1. Wrodzone wady narządu ruchu
5.1.1. Rozwojowa dysplazja i zwichnięcie stawu biodrowego - Jarosław Czubak, Szymon Pietrzak
5.1.2. Wrodzone braki i ubytki kończyn dolnych - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
5.1.3. Kręcz szyi - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
5.1.4. Deformacja klatki piersiowej - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
5.1.5. Wady wrodzone kończyn dolnych - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak .
5.2. Zaburzenia statyczne narządu ruchu - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
5.3. Choroba Scheuermanna (morbus Scheuermann, kyphosis dorsalis iuvenilis) - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
5.4. Aseptyczne martwice kości - Szymon Pietrzak, Jarosław Czubak
6. Choroby zapalne narządu ruchu
6.1. Choroby tkanki łącznej u dzieci - Elżbieta Smolewska
6.2. Podstawy fizjoterapii dzieci z chorobami reumatoidalnymi - Zofia Merc-Gołębiowska
7. Choroby układu oddechowego
7.1. Choroby układu oddechowego u dzieci wymagające postępowania fizjoterapeutycznego - Iwona Stelmach
7.2. Fizjoterapia w chorobach układu oddechowego u dzieci - Teresa Orlik . .
8. Choroby układu krążenia - Andrzej Sysa
8.1. Choroby układu krążenia u dzieci wymagające postępowania fizjoterapeutycznego
8.2. Zasady fizjoterapii u dzieci z zaburzeniami krążenia (fizjoterapeuta współpracujący z oddziałem)
9. Choroby nowotworowe i hematologiczne - Zofia Merc-Gołębiowska
9.1. Choroby nowotworowe u dzieci
9.2. Fizjoterapia u dzieci z chorobą nowotworową
9.3. Fizjoterapia w hemofilii
10. Metody stosowane w fizjoterapii - Włodzisław Kuliński
10.1. Kinezyterapia
10.2. Sprzęt rehabilitacyjny dla dzieci niepełnosprawnych
10.3. Fizykoterapia
10.4. Masaż
10.5. Balneoterapia
11. Niepełnosprawność u dzieci i młodzieży - Zbigniew Krenc
Piśmiennictwo
Skorowidz
Kategoria: | Inne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-200-4780-6 |
Rozmiar pliku: | 6,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
dr n. med. Grażyna Banaszek
dr n. med. Maria Borkowska
dr n. med. Agnieszka Cywińska-Bernas
dr hab. n. med., prof. nadzw. CMKP Jarosław Czubak
dr n. kult. fiz. Maria R. Grodner
Joanna Kowalczyk
mgr Renata Kowalczyk
dr n. med. Zbigniew Krenc
lek. med. Maria Król
lek. med. Joanna Kryszczyńska
dr hab. n. med., prof. nadzw. UM w Łodzi Włodzisław Kuliński
lek. med. Renata Laudan
dr n. med. Danuta Leśniak
dr hab. n. med., prof. nadzw. ICZMP Iwona Maroszyńska
dr n. med. Zofia Merc-Gołębiowska
dr n. med., dr n. kult. fiz. Teresa Orlik
dr n. med. Michaela Pakszys
dr hab. n. med. Jarosław Paśnik
dr n. med. Szymon Pietrzak
dr n. med. Katarzyna Połatyńska
dr n. kult. fiz. Anna Radwańska
dr n. med. Anna Rozetti-Szymańska
dr n. med. Krzysztof Siniewicz
dr hab. n. med. Elżbieta Smolewska
dr n. med. Anna Stańczyk-Przyłuska
prof. dr hab. n. med. Iwona Stelmach
prof. dr hab. n. med. Andrzej Sysa
fizjoterapeuta Zofia Szwiling
prof. dr hab. n. med. Janusz Wendorff
prof. dr hab. n. med. Krzysztof Zeman
dr n. med. Maria ZubielPrzedmowa
Fizjoterapia jest jedną z metod (obok m.in. terapii zajęciowej, arteterapii, terapii neuropsychologicznej, terapii manualnej, zaopatrzenia ortopedycznego i innych) wykorzystywanych w rehabilitacji medycznej. Obejmuje kinezyterapię, fizykoterapię, masaż i balneoterapię.
W Polsce pracuje ponad 20 000 fizjoterapeutów, kolejni studiują na tym kierunku na wielu polskich uczelniach. Mają lub uzyskają umiejętności niezbędne do prowadzenia działalności leczniczej i profilaktycznej, które umożliwiają planowanie i stosowanie specjalistycznych metod fizjoterapeutycznych u dzieci z chorobami ośrodkowego układu nerwowego, dysfunkcjami narządu ruchu, układu krążenia i układu oddechowego. Często są to zaburzenia zupełnie odmienne niż spotykane u osób dorosłych (zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, mózgowe porażenie dziecięce, odrębności chorób układu oddechowego, wady wrodzone narządu ruchu, wady postawy, wady serca itp.). Zadania korekcyjno-rehabilitacyjne są jednymi z najważniejszych, jakie stawia się przed pediatrią; należy podkreślić, że rola fizjoterapeutów jest tutaj niezbędna, a w wielu przypadkach pierwszoplanowa.
Przekazujemy do rąk Czytelników podręcznik „Fizjoterapia w pediatrii”, który wypełnia lukę na rynku. Książka została przygotowana przez zespół doświadczonych lekarzy rehabilitacji medycznej, fizjoterapeutów, pediatrów, neonatologów, neurologów, ortopedów, kardiologa i reumatologa. Zagadnienia opracowano w taki sposób, aby dać spojrzenie na daną jednostkę chorobową i równolegle na zasady postępowania fizjoterapeutycznego.
Publikacja przeznaczona jest głównie dla studentów fizjoterapii oraz lekarzy specjalizujących się w dziedzinie rehabilitacji medycznej. Skorzystają z niej na pewno studenci medycyny oraz lekarze pediatrzy i neonatolodzy.
Wszystkim Autorom składamy podziękowanie za przyjęcie propozycji współpracy. Mamy nadzieję, że podręcznik zostanie życzliwie przyjęty przez Czytelników.
Redaktorzy naukowi